Tidak dinafikan laman sosial Facebook menjadi medium terbaik untuk menyampaikan ilmu dakwah kepada orang ramai.
Apatah lagi di musim PKPB ini ramai yang meghabiskan masa dengan gajet sama ada untuk mendapatkan ilmu, mengaji atau melakukan aktiviti berfaedah lain.
Salan salah satu perkongsian menarik adalah dari Ustazah Huda Yaacob yang berkongsi bagaimana kita untuk mendapat pengakhiran yang baik nanti.
Menurutnya amalan ini diajar oleh baginda Nabi Muhamnmad SAW yang akan menjadi asbab matinya seseorang itu dalam keadaan husnul khatimah sebagai ahli syurga.
Dia menyarankan untuk membaca Sayyidul Istighfar iaitu ucapan keampunan dan boleh dijadikan amalan seharian setiap kali selepas solat Subuh dan solat Asar.
Kita semua ada impian untuk kembali mengadap Allah ta’ala dalam pengakhiran yang baik kan?
Ada satu amalan yang diajarkan oleh baginda Nabi Muhammad ﷺ yang akan menjadi asbab matinya seseorang itu di dalam keadaan husnul khotimah (kematian yang baik sebagai ahli Syurga).
Iaitu SAYYIDUL ISTIGHFAR
Apa itu Sayyidul Istighfar? Ia adalah penghulu kepada ucapan keampunan iaitu ucapan keampunan yang paling terbaik yang diajarkan oleh Nabi ﷺ untuk dijadikan sebagai amalan rutin harian. Hal ini ada dinyatakan oleh Nabi ﷺ di dalam hadith yang sahih :
وَمَنْ قَالَهَا مِنْ النَّهَارِ مُوقِنًا بِهَا فَمَاتَ مِنْ يَوْمِهِ قَبْلَ أَنْ يُمْسِيَ فَهُوَ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ وَمَنْ قَالَهَا مِنْ اللَّيْلِ وَهُوَ مُوقِنٌ بِهَا فَمَاتَ قَبْلَ أَنْ يُصْبِحَ فَهُوَ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ
“Sesiapa yang menyebutnya pada siang hari dengan penuh keyakinan lalu dia mati pada hari itu sebelum petang, maka dia tergolong dalam penghuni syurga. Sesiapa menyebutnya pada malam hari pula dengan penuh keyakinan lalu dia mati sebelum subuh, maka dia juga tergolong dalam penghuni syurga.” (HR. al-Bukhari )
Justeru, marilah bersama kita berusaha untuk baca, hafal dan amalkan setiap kali selepas solat subuh dan selepas solat asar. Usahalah untuk baca dan amal. Jika tidak mampu hafal diperingkat awal tidak mengapa, Insyaa Allah jika hari-hari dibaca PASTI akan terhafal dengan sendirinya.
Moga Allah makbulkan impian kita semua untuk kembali mengadap-Nya dalam keadaan baik, bersih dan suci dari dosa. In shaa Allah. Aamiin.
#ISTIQOMAH_ZIKIR_PAGI
Salam Cinta,
Ustazah Huda.
Syukur Kunci Bahagia.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Rambut Terkeluar Ketika Solat, Hukumnya Kena Ulang Semula Atau Tak? Ini Penjelasan Ustaz Azhar Idrus!
SOALAN :
Adakah kena ulang semula kalau orang perempuan tidak sedar rambutnya terkeluar dari tudung ketika dia solat dan selepas solat baru sedar?
JAWAPAN :
Jika rambut itu terkeluar ketika dalam solat sebelum salam maka solatnya batal dan jika sudah terkeluar sebelum lagi dia memulakan solat maka solatnya tidak sah dan wajib atas kedua masalah ini mengulangi akan solat tersebut.
Jika dia yakin rambut tersebut terkeluar selepas memberi salam maka solatnya sah tidak perlu diulangi.
Tersebut pada kitab Hasyiah Syarwani :
قول المتن: (ما سوى الوجه والكفين) أي حتى شعر رأسها وباطن قدميها ويكفي ستره بالأرض في حال الوقوف فإن ظهر منه شئ عند سجودها أو ظهر عقبها عند ركوعها أو سجودها بطلت صلاتها
Ertinya : “Dan aurat perempuan itu semua anggota selain muka dan dua pergelangan tangan sehingga rambut kepalanya dan dua tapak kakinya dan memadai dua tapak kaki itu tertutup dengan lantai ketika berdiri. Maka jika terbuka suatu dari auratnya ketika sujudnya atau terbuka tumitnya ketika rukuknya atau sujudnya nescaya batal solatnya.” Dan tersebut pada kitab Mughni Ibnu Qudamah :
وقال الشافعي تبطل لانه حكم تعلق بالعورة فاستوى قليله وكثيره كالنظرة
Ertinya : “Dan telah berkata Imam Syafie batal solatnya (sebab terbuka aurat) kerana bahawasanya hukum yang berkait dengan aurat adalah bersamaan samada sedikit atau banyaknya seperti hukum memandangnya.” wallahua’lam
Ustaz Azhar Idrus
Artikel Berkaitan: Bangun Solat Tahajjud Setiap Hari & Rajin Bersedekah, Rahsia Rezeki Shuib Sentiasa Mengalir Deras
Kredit: Instagram UIA Original
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Walaupun Gaji Kecil Janda Enggan Tuntut Nafkah, “Allah Maha Kaya, Tuntut Sahaja DenganNya”
Tuntut nafkah selepas cerai di mahkamah syariah sememangnya satu kerja yang memeritkan bagi seorang wanita yang diceraikan. Manakan tidak, nak upah peguam sahaja sudah melibatkan kos tinggi ditambah pula episod turun naik mahkamah yang tidak tahu kesudahannya.
Urusan seperti ini bukan boleh selesai sekelip mata. Terlalu banyak proses yang perlu dilalui; buang banyak masa dan tenaga. Dalam erti kata lain, hati kena kental.
Artikel berkaitan: Rupanya Lepas Kematian Suami, Tanggungjawab Cari Nafkah Anak-Anak Jatuh Pada Datuk Atau Pakcik, Bukan Ibu
Artikel berkaitan: Jangan Malu Isteri Dulu Mintak Nafkah Batin Dari Suami, Banyak Fadhilatnya Yang Ramai Tak Tahu
Memang benar, proses perbicaraan di mahkamah syariah akan mengambil masa lama berikutan penangguhan kes dan kelewatan menyelesaikan kes seperti perceraian serta tuntutan nafkah. Keadaan ini mengakibatkan tekanan perasaan dan menyebabkan wanita yang teraniaya menjadi marah, beremosi dan kecewa.
Mungkin disebabkan itu lah, ada wanita seakan malas menuntut nafkah. Ini sebagaimana yang dicatatkan oleh Kaunselor Berlesen, Normaliza Mahadi dari HR Capital Sdn Bhd menerusi entri dalam akaun facebooknya yang boleh kita jadikan iktibar akan pergantungan bulat kepada Allah SWT.
Dalam catatannya, Normaliza ingin berkongsi kisah menarik, yang mungkin ramai juga mengambil pendekatan serupa klien beliau ini. Ia berkenaan seorang wanita yang diceraikan tetapi enggan tuntutan nafkahnya.
“Klien saya ni bekerja dengan gaji yang tak berapa cukup jika bekas suami tak bagi nafkah. Ada anak 3 orang dan tinggal di rumah sewa,” ujarnya
“Lepas sahaja sah bercerai di mahkamah, dia diminta oleh saudara mara, rakan taulan, jiran tetangga dan semua yang berkaitan untuk menuntut nafkah,”
Namun, jawapan kepada desakan mereka itu dijawab dengan penuh yakin dan bersahaja. “Puan ini dengan selambanya bagitahu yang nafkah ni tak payah dituntut. Bapak mesti tahu yang anaknya kena makan pergi sekolah dan perlukan rumah serta pakaian,” ceritanya lanjut.
Mungkin tidak mahu membebani fikiran dengan urusan yang renyah dalam tuntutan nafkah, maka wanita yang diceraikan ini amat yakin akan ada pertolongan dari Allah.
“Jadi klien saya bagitahu kalau bekas suami nak bagi, no akaun dia tahu. Kalau tak nak bagi, itu urusan dia dengan Allah di akhirat nanti. Orang kat akhirat nanti ramai, katanya. Carilah dia dan anak-anak,” jelasnya
Islam memang mewajibkan suami untuk bertanggungjawab memberi nafkah kepada anak-anak, walaupun bekas isterinya sudah berkahwin lain. Tanggungjawab seorang bapa tetap seperti biasa. Hanya tidak tinggal sebumbung lagi bersama isteri.
“Maka puan ini meneruskan hidup dengan anak-anak. Klien saya beritahu sesuatu yang saya rasa penting untuk difikirkan. Bekas suami saya tu bukanlah ada apa sangat. Yang lebih kaya adalah Allah. Saya minta aje daripada Allah dan pasti dapat lagi banyak. Buat apa minta dengan bekas suami yang paling banyak boleh bagi RM500 aje. Itupun dia kena ikat perut agaknya,”
Ternyata apa yang diungkapkan oleh kliennya adalah benar belaka. “Kepercayaan puan ini kepada Allah tidak berbelah bagi. Allah cukupkan gajinya yang selalunya tak cukup tu. Ada aje rezeki dari sumber yang tak disangka-sangka,” ulasnya lanjut.
Hanya tuan punya badan tahu apa yang dilakukannya adakah baik atau buruk untuk dia dan anak-anak. Walaupun ada desakan supaya dia tuntut nafkah, namun kliennya tetap dengan pendirian awalnya.
Jawapan kliennya memberi respon terhadap desakan orang sekelingnya sangat bersahaja tetapi semuanya benar. “Saya mudah aje, tuntut dengan Allah lagi mudah. Tak payah naik turun mahkamah. Tak payah cuti kerja. Tak payah bentang kes. Tak payah bukti itu dan ini. Tak payah juga sakit hati”
Bagi Normaliza, bukan semua wanita berfikiran dan berani ambil tindakan begini. “Ini klien saya lah. Mungkin ada orang yang ada pendapat lain,” ulasnya mengakhiri catatan.
Kashoorga: Diceraikan, bergaji kecil dan menanggung tiga orang anak tetapi tidak mahu tuntut nafkah daripada suami. Ini memang satu ujian dan pengorbanan besar. Bergantung bulat-bulat bantuan Allah, dan yakin akan memperolehinya. Tak semua bersetuju dan mahu untuk tidak tuntut nafkah. Namun, kes ini adalah bukti kebesaran Allah yang Maha Pengasih dan Penyayang.
Syekh Wahbah Az Zuhaili, di dalam Kitab Fiqhul Islam wa Adillatuhu juz 10 mengatakan bahawa memberi nafkah kepada anak hukumnya adalah wajib. Pengajar ilmu Fikih dan Ushul Fikih di Universitas Damaskus ini mengatakan, hal itu sebagaimana firman Allah SWT dalam Surat Al Baqarah ayat 233:
وَٱلْوَٰلِدَٰتُ يُرْضِعْنَ أَوْلَٰدَهُنَّ حَوْلَيْنِ كَامِلَيْنِ ۖ لِمَنْ أَرَادَ أَن يُتِمَّ ٱلرَّضَاعَةَ ۚ وَعَلَى ٱلْمَوْلُودِ لَهُۥ رِزْقُهُنَّ وَكِسْوَتُهُنَّ بِٱلْمَعْرُوفِ ۚ لَا تُكَلَّفُ نَفْسٌ إِلَّا وُسْعَهَا ۚ لَا تُضَآرَّ وَٰلِدَةٌۢ بِوَلَدِهَا وَلَا مَوْلُودٌ لَّهُۥ بِوَلَدِهِۦ ۚ وَعَلَى ٱلْوَارِثِ مِثْلُ ذَٰلِكَ ۗ فَإِنْ أَرَادَا فِصَالًا عَن تَرَاضٍ مِّنْهُمَا وَتَشَاوُرٍ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْهِمَا ۗ وَإِنْ أَرَدتُّمْ أَن تَسْتَرْضِعُوٓا۟ أَوْلَٰدَكُمْ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ إِذَا سَلَّمْتُم مَّآ ءَاتَيْتُم بِٱلْمَعْرُوفِ ۗ وَٱتَّقُوا۟ ٱللَّهَ وَٱعْلَمُوٓا۟ أَنَّ ٱللَّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ
Ertinya: Para ibu hendaklah menyusui anak-anaknya selama dua tahun penuh, iaitu bagi yang ingin menyempurnakan penyusuan. Dan kewajiban ayah memberi nafkah dan pakaian mereka dengan cara ma’ruf. Seseorang tidak dibebani melainkan menurut kadar kesanggupannya. Janganlah seorang ibu menderita kesengsaraan kerana anaknya dan seorang ayah kerana anaknya, dan warispun berkewajiban demikian.
Apabila keduanya ingin berpisah (sebelum dua tahun) dengan kerelaan keduanya dan permusyawaratan, maka tidak ada dosa atas keduanya. Dan jika kamu ingin anakmu disusukan oleh orang lain, maka tidak ada dosa bagimu apabila kamu memberikan pembayaran menurut yang patut. Bertakwalah kamu kepada Allah dan ketahuilah bahwa Allah Maha Melihat apa yang kamu kerjakan.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Orang Islam Haram Makan Ulat Sagu, Ini Penjelasan Dr Zulkifli Al-Bakri
Orang Islam haram makan ulat sagu, ini penjelasan Dr Zulkifli Al-Bakri mengapa umat Islam dilarang memakan ulat sagu atau dikenali juga dengan nama ulat mulong.
Butod merupakan sejenis ulat yang boleh didapati di dalam batang pokok Rumbia yang sedang reput. Ianya juga dikenali sebagai ulat Sagu (Bahasa Melayu) dan ulat Mulung (di Sarawak).
Ulat ini menjadi makanan tradisional suku kaum Kadazan-Dusun di Sabah dan sering dihidangkan semasa hari-hari istimewa seperti Pesta Menuai atau Pesta Makanan. Butod boleh dimakan begitu sahaja atau digoreng terlebih dahulu supaya ranggup dimakan.
Ulat ini dikatakan mempunyai kandungan protein yang tinggi dan baik untuk kesihatan. Bagi yang beragama Islam, ianya haram dimakan kerana Butod merupakan salah satu spesis ulat.
Artikel Berkaitan:
Orang Islam Haram
Soalan:
Apakah hukum makan ulat sagu, yang dikenali juga sebagai ulat mulong?
Jawapan:
Kami mulakan dengan firman Allah SWT:
قُل لَّا أَجِدُ فِي مَا أُوحِيَ إِلَيَّ مُحَرَّمًا عَلَىٰ طَاعِمٍ يَطْعَمُهُ إِلَّا أَن يَكُونَ مَيْتَةً أَوْ دَمًا مَّسْفُوحًا أَوْ لَحْمَ خِنزِيرٍ فَإِنَّهُ رِجْسٌ أَوْ فِسْقًا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ
Maksudnya:
“Katakanlah (wahai Muhammad): ‘Aku tidak dapati dalam apa yang telah diwahyukan kepadaku, sesuatu yang diharamkan bagi orang yang hendak memakannya melainkan kalau benda itu bangkai, atau darah yang mengalir, atau daging babi – kerana sesungguhnya ia adalah kotor — atau sesuatu yang dilakukan secara fasik, iaitu binatang yang disembelih atas nama yang lain daripada Allah.’”
Begitu juga firman Allah SWT:
يَسْأَلُونَكَ مَاذَا أُحِلَّ لَهُمْ ۖ قُلْ أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّبَاتُ
Maksudnya:
“Mereka bertanya kepadamu (wahai Muhammad): ‘Apakah (makanan) yang dihalalkan bagi mereka?’ Bagi menjawabnya, katakanlah: ‘Dihalalkan bagi kamu (memakan) yang lazat-lazat serta baik.’”
Ayat di atas menunjukkan secara umumnya Allah ‘Azza wa Jalla telah menghalalkan buat kita makanan yang baik-baik. Justeru, semua yang baik-baik itu adalah diharuskan untuk memakannya, manakala semua yang buruk dan jijik pula adalah diharamkan daripada memakannya.
Penentuan sama ada makanan itu baik atau jijik — jika tiada nas mengenainya — adalah berdasarkan perasaan dan naluri orang Arab kerana al-Quran turun kepada mereka — yakni dalam bahasa mereka.
Hukum makan ulat sagu
Ulat sagu tergolong dalam jenis ulat. Justeru, bagi menjawab persoalan ini, kami datangkan pendapat para ulama berkenaan hukum memakan ulat.
Pada asasnya, dalam mazhab Syafi‘i, hukum memakan ulat adalah diharamkan melainkan ulat yang berada dalam keju, cuka, kacang hijau, buah-buahan dan seumpamanya yang terdiri daripada makanan, yang mana ulat-ulat berkenaan lahir daripada bahan-bahan suci tersebut.
Imam al-Nawawi menyebutkan bahawa terdapat tiga pendapat ulama dalam kalangan mazhab Syafi‘i berkenaan kehalalan ulat ini iaitu pendapat pertama, ia adalah halal untuk dimakan. Pendapat kedua pula, ia adalah haram untuk dimakan.
Manakala pendapat ketiga, ia halal dimakan bersama makanan yang ia lahir daripadanya, bukan secara terasing kerana haram memakannya secara terasing.
Selain itu, al-Khatib al-Syirbini juga ada menyebutkan bahawa mengikut pendapat yang kuat dalam mazhab Syafi‘i, dihalalkan untuk memakan ulat yang dilahirkan daripada makanan seperti cuka, keju dan buah-buahan, hanya jika ia dimakan secara bersama.
Begitu juga hukumnya apabila ia mati — dalam makanan itu — yakni halal untuk dimakan mengikut pendapat yang kuat. Hal ini kerana kesukaran untuk mengasingkannya.
Makan Ulat Sagu
Sebahagian ulama terkemudian menyandarkan hukum daging yang berulat dengan hukum buah-buahan — yang mengandungi ulat. Berdasarkan kepada ‘illah ini, maka jika ia mampu atau mudah untuk diasingkan seperti ulat yang berada dalam epal, maka haram untuk memakannya secara bersama.
Ibn Syahbah berkata bahawa itulah pendapat yang zahir, yakni apabila tidak kesukaran untuk membezakannya.
Di samping itu, terkeluar daripada lafaz “مَعَهُ” (yakni memakan ulat secara bersama dengan makanan itu), bagi kes memakan ulat secara berasingan. Hal ini kerana hukumnya adalah haram disebabkan oleh kenajisan bangkainya dan juga kejijikannya.
Begitulah juga — yakni haram hukumnya — jika ulat itu diangkat ke tempat yang lain sebagaimana disebutkan oleh al-Bulqini, atau ulat itu pergi dengan sendiri ke tempat lain, kemudian ia kembali semula ke sarangnya (dalam buah itu) selepas ia dapat dipelihara daripadanya seperti mana yang dibahaskan oleh sebahagian ulama terkemudian.
Pendapat kedua pula mengatakan halal secara mutlak, kerana ulat itu dianggap sebahagian daripada buah. Manakala pendapat ketiga mengatakan haram secara mutlak kerana ulat itu dikira sebagai bangkai.
Di samping itu, Jabatan Mufti Negeri Sarawak (JMNS) juga ada menyatakan bahawa memakan ulat sagu (mulong) adalah haram dan dilarang dalam Islam kerana ia dianggap jijik.
Dalam mengkategorikan sesuatu itu jijik fuqaha menentukannya berdasarkan uruf masyarakat setempat. Oleh kerana masyarakat Islam Malaysia mengkategorikan bahawa ulat adalah daripada haiwan yang menjijikkan (khabis) dan kotor termasuklah juga Ulat Mulong.
Ini Penjelasan Dr Zulkifli Al-Bakri
Berdasarkan kepada perbincangan dan perbahasan di atas, kami berpendapat bahawa ulat sagu (mulong) haram dimakan kerana ia dianggap jijik sebagaimana pendapat ulama dalam kalangan mazhab Syafi‘i. Pendapat ini juga adalah selari dengan keputusan fatwa yang telah dikeluarkan oleh Jabatan Mufti Negeri Sarawak, bertarikh: 20 November 2014.
Islam menganjurkan umatnya untuk memakan makanan yang halal lagi baik berdasarkan firman Allah SWT:
وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَائِثَ
Maksudnya:
“Dan ia menghalalkan bagi mereka segala benda yang baik, dan mengharamkan kepada mereka segala benda yang buruk.”
Baca Di Sini:
Boleh Ke Makan Makanan Dimasak Oleh Bukan Islam & Tempat Itu Ada Jual Arak?
Kashoorga: Pegang atau sentuh tak apa, jangan sesekali makan ya!
Sumber: Dr Zulkifli Al-Bakri
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI