Tumpang cas telefon di pejabat bukan perkara baharu. Adakala kita terpaksa melakukannya kerana terlupa untuk cas di rumah. Nak tahu apa hukumnya? Baca sampai habis jawapannya
SOALAN:
Assalamualaikum,
Apakah hukum mengecas telefon bimbit di tempat kerja. Adakah halal atau haram kerana kita menggunakan elektrik tempat kerja.
Ringkasan Jawapan :
Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW, ahli keluarga baginda SAW, sahabat baginda SAW serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah baginda SAW.
Hukum mengecas telefon di pejabat adalah bergantung kepada peraturan penggunaan elektrik daripada pihak pengurusan pejabat masing-masing.
Adapun sekiranya tiada peraturan yang menghalang, maka mengecas telefon bimbit di pejabat dibenarkan berdasarkan uruf (kebiasaan setempat) kerana ia sudah dianggap sebagai satu keperluan dan penggunaannya adalah sedikit dan tidak memberi kesan yang besar kepada penggunaan elektrik.
Huraian Jawapan :
Secara umumnya, menggunakan atau mengambil harta tanpa kebenaran pemilik adalah dilarang, Ini berdasarkan hadis berikut:
Daripada Anas bin Malik RA, Sabda Nabi SAW:
لَا يَحِلُّ مَالُ امْرِئٍ مُسْلِمٍ إِلَّا بِطِيبِ نَفْسِهِ
Maksudnya: “Tidak halal mengambil harta seseorang muslim kecuali dengan kerelaan dirinya”
Riwayat al-Daraqutni (2885)
Walaupun demikian, terdapat beberapa perkara yang berkaitan hukum feqah akan merujuk kepada amalan tradisi dan kebiasaan selagi ianya tidak bertentangan dengan hukum syara’. Imam Jalaluddin al-Suyuti menyebut antaranya seperti mengambil buah yang terjatuh dan seumpamanya menurut pandangan paling sahih diukur dengan tradisi setempat. ( Lihat :al-Suyuti, al-Asybah wa al-Nazha’ir, 90)
Sehubungan itu, mengecas telefon bimbit di pejabat adalah dibenarkan berdasarkan kepada uruf (kebiasaan setempat) selagi tiada peraturan yang melarangnya kerana ia sudah menjadi hajat dan keperluan kepada semua pihak.
Selain itu, pekerja perlu merujuk kod etika jabatan masing-masing terhadap penggunaan elektrik untuk kegunaan peribadi.
Akhir kalam, semoga kita terhindar daripada perkara-perkara syubhah.
Sumber : muftiwp.gov.my
Artikel berkaitan: Makruh Pejam Mata Waktu Solat, Tapi Lain Pula Hukumnya Kalau Tujuan Nak Lebih Khusyuk
Artikel berkaitan: Boleh Ke Pegang Al-Quran & Handphone Waktu Solat Sebab Tak Banyak Hafal Surah. Ini Hukumnya Perlu Kita Tahu!
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
‘Tengah Sembahyang, Orang Panggil.’ Begini Caranya Bagi Isyarat Tanpa Menggangu Solat
‘Tengah sembahyang, orang panggil.’ Begini caranya bagi isyarat tanpa menggangu solat dan kita dapat teruskan solat hingga memberi salam.
Kadang-kadang sedang kita mendirikan solat, ada saja gangguan yang tak disengajakan seperti orang memanggil ketika solat. Bagaimana cara terbaik untuk memberitahu, adakah perlu berhenti solat dan utamakan orang yang memanggil.
Ikuti perkongsian ini dan ketahui cara yang betul untuk memberi isyarat:
Artikel Berkaitan: ‘Dahi Adalah 7 Anggota Sujud.’ Boleh Terbatal Solat, Bila Dahi Terlapik Kain Telekung Sendiri
Soalan:
Jika saya sedang solat kemudian ada orang di luar rumah memanggil nama saya. Adakah saya boleh meninggikan (menguatkan) suara saya supaya orang yang memanggil tersebut tahu saya sedang solat.
Ringkasan Jawapan:
Mengangkat suara semasa mengerjakan ibadat solat bagi tujuan memberi isyarat dan kefahaman kepada orang yang memanggil tersebut adalah diharuskan sekiranya terdapat keperluan dan hajat seperti gangguan terhadap fokus solat.
Namun begitu, perbuatan tersebut hendaklah pada bacaan-bacaan dalam solat seperti takbir untuk berpindah rukun (intiqalat) atau bacaan zikrullah seperti subhanallah dalam masa yang sama perlu diniatkan untuk membaca bacaan tersebut.
Adapun jika tidak meniatkan membaca takbir atau tasmik dan semata-mata untuk menjawab panggilan orang di luar solat maka terbatal solatnya.
Tengah Sembahyang
Huraian Jawapan:
Apabila seseorang itu sedang mengerjakan solat, hendaklah mengerjakan solat tersebut dalam keadaan khusyuk iaitu fokus kepada tatacara ibadat tersebut tanpa mengira hal-hal yang berlaku pada keadaan sekeliling.
Hal ini kerana ia termasuk kategori memelihara dan menjaga solat seperti mana yang dituntut oleh Allah SWT di dalam firmannya:
حَافِظُوا عَلَى الصَّلَوَاتِ وَالصَّلَاةِ الْوُسْطَىٰ وَقُومُوا لِلَّهِ قَانِتِينَ
Maksudnya:
“Peliharalah kamu (kerjakanlah dengan tetap dan sempurna pada waktunya) segala sembahyang fardu, khasnya sembahyang Wusta (sembahyang Asar), dan berdirilah kerana Allah (dalam sembahyang kamu) dengan taat dan khusyuk.”- (Surah al-Baqarah: 238)
Merujuk kepada dalil di atas, Al-Qurtubi mentafsirkan maksud perkataan “peliharalah” ialah merujuk kepada suruhan Allah SWT ke atas hambanya supaya memelihara serta menjaga solatnya dengan mengerjakan solat tersebut dalam waktunya dan memenuhi syarat-syaratnya.
Orang Panggil
Jelaslah di sini bahawa wajib solat dengan menyempurnakan segala rukun dan syarat-syaratnya.
Berkenaan dengan isu meninggikan suara ketika solat, ia boleh dikaitkan dengan perbahasan memberi isyarat dalam solat. Asal hukum memberi isyarat di dalam solat itu adalah makruh.
Namun begitu, sekiranya terdapat hajat dan keperluan bagi seseorang itu untuk memberi isyarat ketika solat maka ia diharuskan berbuat demikian. Menurut Sheikh Muhammad bin Ahmad al-Syatiri di dalam karyanya:
وتكره الإشارة أيضا لغير حاجة، إنما المواقف تختلف، فقد يضطر المصلي لها، فلو رأى شخصا ماشيا في اتجاه نجاسة في الأرض لا يعلمها، فأشار إليها ليحترس فلا كراهة لها
Maksudnya:
“Ditegah memberi isyarat tanpa sebarang hajat, sungguhpun begitu situasi kadang kala berbeza.
Ada kalanya seseorang yang sedang solat terpaksa memberikan isyarat contohnya dia melihat seseorang sedang berjalan ke arah najis yang berada di tanah sedangkan orang yang berjalan itu tidak mengetahuinya lalu dia memberi isyarat kepada orang tersebut supaya berjaga-jaga, maka hukumnya tidak makruh.”
(Rujuk Syarh al-Yaqut al-Nafis: hlm 162)
Begini Caranya
Merujuk kepada keterangan di atas, jelaslah terdapat keadaan yang boleh bagi seseorang itu memberi isyarat ketika mengerjakan solat berdasarkan situasi dan keperluan.
Oleh itu, perbuatan mengangkat suara semasa solat dengan tujuan memberi kefahaman kepada orang yang memanggil tersebut adalah diharuskan. Tambahan lagi, panggilan tersebut mengganggu khusyuk bagi orang yang solat.
Namun begitu, perbuatan mengangkat suara ini bergantung kepada niat orang yang solat itu juga kerana niat tersebut akan memberi implikasi kepada solatnya.
Imam Khatib al-Syirbini menjelaskan jika orang yang solat itu berniat untuk menjawab panggilan beserta dengan niat bacaan solat atau membaca takbir dan tasmik ketika solat maka solatnya tidak batal. Manakala jika dia meninggikan suara tersebut semata-mata tujuan pemakluman maka solatnya batal.
Baca Di Sini:
Sah Atau Batal Solat Pada Sejadah Yang Ada Najis. Ini Penjelasannya!
Sendawa Tak Batalkan Solat, Tapi Hukumnya Jadi Makruh Kalau Hasilkan Bauan Ganggu Jemaah
Bagi Isyarat Tanpa Menggangu Solat
Kesimpulan:
Mengangkat suara semasa mengerjakan ibadat solat bagi tujuan memberi isyarat dan kefahaman kepada orang yang memanggil tersebut adalah diharuskan sekiranya terdapat keperluan dan hajat seperti gangguan terhadap fokus solat.
Namun begitu, perbuatan tersebut hendaklah pada bacaan-bacaan dalam solat seperti takbir untuk berpindah rukun (intiqalat) atau bacaan zikrullah seperti subhanallah dalam masa yang sama perlu diniatkan untuk membaca bacaan tersebut.
Adapun jika tidak meniatkan membaca takbir atau tasmik dan semata-mata untuk menjawab panggilan orang di luar solat maka terbatal solatnya.
Adapun jika tidak meniatkan pada bacaan takbir atau tasmik dan semata-mata untuk menjawab panggilan orang di luar solat maka terbatal solatnya.
Kashoorga: Tinggi atau kuatkan suara, tetapi jika orang memanggil tak faham adalah lebih baik berhenti solat kerana sudah pasti kita pun hilang fokus.
Sumber : Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
‘Tak Berdosa, Suami Tak Dayus.’ Ini Penjelasan UAI Bila Darurat & Tiada Pilihan Sewaktu Isteri Nak Beranak
‘Tak berdosa, suami tak dayus.’ Ini penjelasan UIA atau Ustaz Azhar Idrus bila darurat dan tiada pilihan sewaktu isteri nak beranak. Proses melahirkan bukan sesuatu yang mudah, malah melibatkan nyawa.
Oleh itu jangan mudah menjatuhkan hukum pada suami kerana tidak semua lelaki berkemampuan. Malahan jika berkemampuan sekalipun, jika kandungan bermasalah dan perlu merujuk kepada doktor lelaki, memang tiada pilihan lain buat suami.
Beberapa hari lalu tular di media sosial mengenai seorang ustazah mengatakan seorang suami itu ‘dayus’ apabila membenarkan doktor lelaki menyambut kelahiran bayi.
Artikel Berkaitan: ‘Suami Dayus, Biarkan Aurat Isteri Orang Tengok.’ Kena Pasang Niat, Usaha & Doa Bersungguh Dapat Doktor Perempuan
Tak Berdosa
Kenyataan beraninya itu telah mencetuskan perdebatan ramai kerana masing-masing tidak bersetuju dengan ustazah berkenaan termasuklah suaminya yang berkata perkara yang sama.
Apatah lagi bagi wanita yang mempunyai pengalaman bersalin dengan doktor lelaki di hospital kerajaan. Di hospital kerajaan tidak semua ibu yang bakal melahirkan bernasib baik dan mempunyai pilihan.
Disebabkan kontroversi yang berlaku, penceramah selebriti, Ustaz Azhar Idrus tampil memberi penjelasan mengenai isu tersebut.
Suami Tak Dayus
Menerusi video dimuat naik di laman TikTok, UAI mengatakan pada asalnya para wanita perlulah berubat dengan golongan sejantina sahaja.
@izataim Perkongsian ilmu daripada Ustaz Azhar Idrus tentang isu bersalin #uai #ustazazharidrus #fyp #terengganu #kongsikebaikan #kongsiilmu ♬ original sound – Jak🥑
“Dengar baik-baik, hukumnya asal perempuan itu berubat dengan perempuan. Lelaki berubat dengan lelaki kerana masalah aurat. Perempuan sesama perempuan, haram melihat tetapi lebih berat jika berlainan jantina,”ujar beliau.
Ini Penjelasan UAI
Pun begitu, berbeza hukumnya jika seseorang itu berdepan dengan situasi getir terutama melibatkan nyawa.
“Barangsiapa yang masuk kepada situasi yang tidak boleh membuat pilihan, bukan sengaja dan tidak berlebih-lebihan, tidak berdosa.
“Keadaan darurat itu membolehkan apa yang tidak boleh,”jelasnya lagi.
Bila Darurat & Tiada Pilihan
Tambahnya lagi, seseorang suami tidak dayus seperti yang diperkatakan sebelum ini sekiranya tiada pilihan lain sewaktu isteri hendak melahirkan anak.
“Jika berkait dengan nyawa, iaitu ibu dan anak dalam kandungan, maka oleh kerana tidak ada doktor perempuan, maka tidak berdosa doktor lelaki menyambut kelahiran. Kenapa pergi cakap suami dayus pula? Tak haram,”jelas Ustaz Azhar Idrus panjang lebar.
Sewaktu Isteri Nak Beranak
Tambahnya lagi, hukum ‘haram’ jatuh apabila adanya doktor perempuan tetapi si suami tetap menginginkan doktor lelaki menyambut kelahiran anaknya.
Ustaz Azhar juga menjelaskan, hukum doktor lelaki menyambut kelahiran bagi wanita Muslim adalah harus kerana tidak mempunyai pilihan terutamanya kepada mereka yang tidak mampu menghantar isteri bersalin di hospital swasta.
Baca Di Sini:
Suami Yang Tiada Rasa Cemburu Terhadap Isteri Adalah Lelaki Dayus
‘Suka Simpan Barang Lama Sampai Penuh Rumah.’ Tak Guna ‘Sayang’, Lebih Baik Sedekah
Kashoorga : Jangan terlalu mudah menjatuhkan hukum, berhati-hati dalam meluahkan kata-kata.
Sumber: Oh My Media, TikTok @izataim
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Makan Di Restoran Bukan Islam Tanpa Ragu. ‘Rupanya Masih Ramai Yang Keliru Antara Bersih & Halal.’
Makan di restoran bukan islam tanpa ragu. “Rupanya masih ramai yang keliru antara bersih dan halal.’ Malah dengan bangga berkongsi momen tersebut di media sosial tanpa segan silu.
Artikel Berkaitan: Isu Tak Hormat Ramadan & Makan Di Khalayak, Peguam Syarie Kongsi Kesalahan Boleh Didenda RM2000 & Penjara Setahun
Makan Di Restoran
Ikuti perkongsian Dzuriasikim Dzulkefli ini dan hadam baik-baik apa yang disampaikan:
Masyallah rupanya masih ramai yang keliru antara bersih dan halal. Hinggakan banyak orang Islam suka makan di gerai mahupun kedai makan dan restoran terkenal bukan Islam tanpa ragu. Yang membawa anak kecil disuapkan juga makanan itu kepada anak-anak.
Saya berfikiran terbuka dan berkawan dengan pelbagai bangsa serta agama. Saya sendiri juga adalah dari keturunan Cina. Namun saya merasakan kita perlu mendidik dan memberi kefahaman yang lebih mendalam tentang pengertian bersih dan halal kepada ahli keluarga dan anak-anak.
Bukan Islam Tanpa Ragu
Saya mohon maaf kepada penggemar Kuetiau goreng (Char Kueh Teow), Rojak, Cendol yang menjadi tarikan utama di sesetengah negeri hinggakan yang pergi bercuti meletakkan perkara ini antara yang utama untuk berkunjung ke negeri-negeri ini.
1. Bersih persekitarannya. Bersih cara penyediaan. Belum tentu suci untuk dimakan.
2. Suci bermaksud kerana cara orang Islam membersihkan diri dari najis dan kotoran adalah berbeza. Dan ini ialah perkara asas. Jadi didiklah anak-anak juga tentang ini dengan jelas.
Ia bermaksud, seperti contohnya membersihkan diri dari najis membuang air besar. Ada bangsa bukan Islam masih menggunakan tisu sahaja. Begitulah bagi yang belum mengetahui.
Rupanya Masih Ramai
Ada banyak komen yang memarahi saya bila saya sebutkan cara membersih najis ini. Katanya orang bukan Islam membersihkan najis dengan cara begini yang mana ianya juga dibolehkan dalam Islam.
Istinjak bagi orang Islam ada cara dan hukumnya. Yang mana orang bukan Islam tidak mengamalkan hukum Istinjak ini.
Cara beristinjak paling afdhal di dalam Islam adalah menggunakan kedua-dua alat bersuci iaitu bahan kesat seperti batu dan tisu, kemudiannya barulah dibasuh dengan air tanpa tangan menyentuh dubur.
Yang Keliru
Hal ini kerana, ‘ain najis akan dihilangkan dulu dengan bahan kesat, kemudian sisa-sisa kesan najis akan dibersihkan pula dengan basuhan air.
Oleh itu, tangan tidak akan terkena najis dan ia dapat dihilangkan dengan berkesan. Jika berkemampuan untuk melakukannya, sebaiknya kita mengamalkan cara yang afdhal dalam beristinjak seperti ini dalam kehidupan kita.
Sekaligus ia menafikan persepsi negatif terhadap cara istinjak dalam ajaran Islam.
FirmanNya dalam al-Quran:
إِنَّ اللَّـهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ وَيُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ
Maksudnya: SesungguhNya Allah mengasihi orang-orang yang banyak bertaubat dan mengasihi orang-orang yang sentiasa mensucikan diri. – (Surah al-Baqarah: 222)
Begitu juga, Rasulullah SAW menerangkan bahawa kebersihan itu adalah sebahagian daripada kesempurnaan iman. Rasulullah SAW bersabda:
الطُّهُورُ شَطْرُ الْإِيمَانِ
Maksudnya: Kebersihan sebahagian daripada iman.
Hadith riwayat Muslim: 223
Antara Bersih & Halal
3. Benar. Bekas yang digunakan untuk penyediaan makanan boleh jadi bersih. Tetapi belum tentu suci. Bukanlah kerana orang bukan Islam berniat jahat.
Tetapi kefahaman suci itu sendiri (mengikut garis panduan Islam) bagi orang bukan Islam – adalah terbatas. Bagi mengelakkan kita makan makanan dari bekas-bekas ini, janganlah makan di tempat begini.
4. Orang Islam membasuh makanan berdarah sebelum dimasak dengan cara tidak sama. Kita basuh bersih, bilas (toskan), selawat. Manakala selawat bukanlah hal yang wajib.
Hanya saya sebutkan sebagai perbezaan bagaimana orang Islam membersihkan makanan sebelum dimasak.
Baca Di Sini:
Zara Zya Jadi Mangsa Khianat! Orang Tak Nampak Kedai Walau Buka, Ini Doa Elak Kedai Disihir
Bau Alkohol Di Mana-mana, Gadis Kongsi ‘Sisi’ Buruk Oktoberfest Di Jerman
5. Halal tidaklah bermaksud asalkan dia masak ikan, udang, sotong, kerang yang boleh dimakan. Kerana makanan begini tidak perlu disembelih. Halal lebih jauh pengertian dari ini. Belajarlah.
6. Halal dan suci juga tidak bermaksud apabila dekat kedai itu ada ramai orang bertudung duduk makan, jadi kita pun boleh ikut makan.
7. Ada orang mempertikaikan, kadang kedai orang Islam lebih tidak bersih berbanding dengan kedai orang bukan Islam. Persekitaran yang bersih, kedai yang cantik dan moden, makanan yang dihias cantik, tidak menjamin halal dan suci untuk dimakan.
Tiada menjadi kesalahan bagi seorang muslim untuk memakan makanan yang dimasak atau disediakan oleh bukan muslim dari susu, sayur-sayuran, buah-buahan dan segala macam jenis makanan yang lain kecuali sembelihan mereka.
Tetapi adalah afdhal makanan kita itu diperolehi daripada orang yang bertaqwa dan disediakan juga dengan taqwa.
Dalam sebuah hadis, Rasulullah SAW pernah bersabda memberi peringatan kepada umatnya:
لاَ تُصَاحِبْ إِلاَّ مُؤْمِنًا وَلاَ يَأْكُلْ طَعَامَكَ إِلاَّ تَقِيٌّ
Maksudnya: Janganlah kamu berkawan melainkan orang yang beriman dan jangan biarkan makananmu dimakan melainkan orang bertaqwa. – Riwayat Abu Daud (4832)
Melainkan jIka tidak kamu berada di tempat di mana kita sudah tidak ada pilihan yang lain. Pilihlah makanan dari sumber yang baik-baik kerana ia akan menjadi darah dan daging kita.
Kashoorga: Berfikiran terbuka itu tak salah tapi jangan terlalu terbuka dalam bab halal dan haram.
Sumber : Dzuriasikim Dzulkefli
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI