Ada yang mengatakan bergelar anak sulung dalam keluarga menjadi satu kelebihan. Tetapi ada juga yang mengatakan ia seperti suatu beban kerana terpaksa memikul tanggungjawab sementara kepada ibu dan bapa dalam keadaan tertentu.

Namun sebenarnya anak sulung ini dikatakan seorang yang cepat matang dan berani membuat keputusan. Malah ramai yang dikatakan mencari calon isteri dari mereka yang anak sulung ini kerana banyak kelebihan.

Banyak kelebihan berkahwin dengan anak sulung.

Selain menjadi kakak yang terbaik kepada adik-adiknya, ada faktor hebat membuatkan diri mereka adalah calon terbaik untuk dijadikan isteri.

Ayuh kita lihat ciri-ciri anak sulung yang pastinya menjadi calon isteri idaman dalam mencari syurga nan abadi bersama.

#1. Seorang Yang Matang

Biasalah anak pertama kan, perangai ‘kakak-kakak’ atau ‘abang-abang’ itu wajib ada. Mudah memaafkan, tidak kedekut, murah hati. Tak berdendam, anak sulung ni sejenis yang mudah memaafkan dan tidak kedekut. Mereka ini juga sentiasa murah hati, garang tetapi sebenarnya lembut hati.

IKLAN

#2. Ceria, Peyayang & Mudah Mesra

Dengan adanya sikap matang tu membuatkan mereka sentiasa ceria dan tidak suka terbawa-bawa emosi negatif. Dari kecil lagi ibu ayah sudah pupuk sifat penyayang pada anak pertama.

#3. Suka Tersenyum Walaupun Tengah Sedih

Mereka ini juga jenis tidak suka pamer kesedihan walaupun sedang bersedih. Anak sulung lebih banyak tersenyum sepanjang masa.

#4. Punya Sikap Bertanggungjawab

Sudah biasa mengggalas tanggungjawab sejak kecil lagi. Anak sulung ibarat sebagai  ibu bapa yang selalu diharapkan untuk membantu mereka buat kerja rumah dan menjaga adik-adik lain.

IKLAN

#5. Seorang Yang Jujur

Memandangkan anda kerap jujur tentang adik beradik apabila berbicara dengan ibu bapa, jadi anda pasti selalu jujur dengan pasangan. Sikap jujur dan berterus terang sememangnya sudah menjadi sebahagian dari sifat natural anda, jadi siapa yang tidak mahukan isteri yang jujur bukan?

Gambar sekadar hiasan.

#6. Lebih Berdikari

Sebaik sahaja adik dilahirkan, pastinya ada sudah belajar untuk berdikari dalam kebanyakkan perkara. Anak sulung selalunya kuat dan boleh menjaga hal berkaitan diri sendiri tanpa mengharapkan orang lain. Ibu bapa memberi kepercayaan kepada anda walaupun anda seorang perempuan, kerana anak sulung kebiasaannya menjadi pembantu buat si ibu di rumah.

#7. Anak Sulung Biasanya Pandai Memasak!

Ini perkara yang pastinya ramai yang bersetuju, yang anak perempuan sulung pandai memasak! Oleh kerana sifat mereka yang berdikari, jadi memasak merupakan salah satu perkara yang biasa dilakukan, dan pastinya resipi asli dari si ibu menjadi kebolehan mereka! Bukan sahaja anda lemah lembut, malah dengan kepakaran memasak anda pasti ramai jejaka yang akan terpikat!

IKLAN

#8. Calon Ibu Yang Baik

Oleh kerana anda sudah terbiasa menguruskan adik-adik sedari kecil, pastinya anda sudah pakar dalam mengendalikan anak kecil malah menguruskan rumah apabila ibu sibuk menjaga anak-anak yang lain! Pastinya bila mempunyai anak sendiri, anda bertanggungjawab dan tidak akan mengabaikan keluarga.

Gambar sekadar hiasan.

#9. Seorang Pendengar Yang Baik

Anda sebagai kakak sudah biasa mendengar cerita dan aduan dari adik-adik, maka ini jelas menyatakan yang anda juga merupakan seorang pendengar yang baik. Anda setia mendengar celoteh si adik dan memberi nasihat kepada mereka.

#10. Sangat Rajin & Ikhlas

Anda selalu bantu ibu bapa menguruskan rumah apabila mereka tiada rumah, seperti memasak, berkebun, membasuh baju dan sebagainya. Anda juga melakukan dengan ikhlas kerana faham akan kesukaran ibu menguruskan keluarga tanpa bantuan apabila bapa ke tempat kerja.