Sebagaimana Rasulullah yang tidak tidur selepas menunaikan solat subuh kerana Allah memberkati umat ini yang berpagi-pagi, seperti satu hadis yang berbunyi:
“Ya Allah, berkatilah umatku yang berpagi-pagi”
Maka dari hadis tersebut, mereka yang bangun pagi akan dimurahkan rezekinya,
Berikut rutin waktu pagi yang menjemput rezeki dan kebahagiaan
1 – Bangun awal pagi
Waktu pagi adalah waktu di mana rezeki sedang berkeliaran dari rumah ke rumah untuk mencari pemiliknya. Rugi kalau masa ni kita tak bangun dan menjemput rezeki masuk.
Bangun sekali dengan pasangan dan solat berjemaah sama-sama, insyaallah murah rezeki dan bahagia suami isteri.
2 – Kemas katil
Bangun tidur kemas katil dahulu. Lipat selimut, susun bantal dan betulkan cadar yang senget. Kalau di biar katil semberono begitu lepas bangun nanti ada yang sambung tidur balik.
Lagipun katil yang tak berkemas tu tanda orang yang malas. Rezeki susah nak melekat pada orang malas tau..
3 – Sediakan sarapan
Sarapan tak boleh tinggal, nanti pagi itu jadi lemau dan lemah. Nak buat apa pun tak bersemangat. Rezeki cuma rapat dengan orang yang sentiasa bersemangat je.
Sebelum bersiap untuk keluar kerja sediakan sarapan dahulu, lepas tu makan bersama anak isteri.. lebih afdal macam tu.
4 – Pastikan sinki kosong
Seeloknya jangan ada tinggal pinggan mangkuk kotor dalam sinki sebelum tidur, tapi kalau ada silakan tolong isteri basuh di awal pagi.
Bukan sahaja berisiko kuman dan bakteria melekat pada pinggan tapi ia mengajar anak-anak untuk jadi pengotor. Rezeki tak bersih jika kita sendiri tak amalkan kebersihan.
5 – Kemas baju untuk di basuh
Longokkan setempat baju kotor, masuk dalam satu bakul supaya mudah isteri nak masuk mesin basuh nanti. Mudahkan dulu kerja isteri barulah kerja kita nanti dipermudahkan.
Lagipun jika isteri rasa tenang, tak stress buat kerja rumah, suasana rumah pun jadi baik. Rezeki suka bertandang ke rumah yang tenang dan gembira.
Sumber kredit: FB: Mohd Fhais
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Apa yang biasa kita buat selepas sejam waktu subuh? Biasanya bagi yang bekerja agar segera bersiap untuk ke tempat kerja. Keluar awal kerana mahu elak kesesakan jalan raya. Bagi ibu-ibu pula sambil bersiap ke tempat kerja, siapkan anak-anak untuk ke sekolah.
Kalau waktu hujung minggu pula ada yang mengambil kesempatan untuk tidur semula selepas selesai menunaikan solat subuh. Sebenarnya satu jam selepas subuh itu cukup bermakna dalam kehidupan kita.
1 jam selepas subuh menentukan bagaimana hala tuju hidup kita.
Jadi, apakah yang perlu kita buat 1 jam selepas subuh?
1. Jangan tidur lepas subuh. Ia menutup banyak pintu rezeki malah akan membuatkan tubuh jadi lemah. Kalau terlalu penat, tunggu waktu syuruk jam 7.00 pagi ke atas. Dan selepas itu rehatlah tak mengapa.
2. Biasakan untuk mandi dan bersihkan diri. Mandi sebelum dan selepas subuh akan membantu sistem badan menjadi segar dan sihat. Juga membuatkan wajah menjadi awet muda. Cubalah!
3. Sarapan. Makan sikit diwaktu pagi membuatkan sistem penghadaman akan berfungsi dengan baik. Ambil sepotong roti pun takpe. Segelas susu dan kopi pun baik. Janji makan atau minum sikit.
4. Ini yang terpenting. Baca Al Quran. Zikir. Selawat. Nak buat atau nak baca atau nak pasang sahaja di Youtube pun tak mengapa. Asalkan kita niat untuk memberi makan buat hati. Hati akan jadi kuat dan tidak akan lemah.
1 jam kita buat semua ini, insyaAllah hidup akan bermakna.
Dan kita mampu melangkah lebih jauh dan bertenaga.
Kita sering mendengar istilah “kamus berjalan”. Istilah ini biasanya ditujukan kepada orang yang daya hafalnya begitu kuat sehingga apa yang ditanya kepadanya mampu dijawab. Orang tersebut ibarat sebuah komputer yang mampu menyediakan data apa pun yang diminta.
The Walking Quran atau “Quran berjalan” mestilah lebih dari sekadar itu. Orang yang disebut sebagai “The walking Quran” boleh dijadikan tempat bertanya sekaligus sebagai tempat menimba ilmu. Mereka bukan saja menghafal al-Quran tapi mampu memahaminya dengan baik. Kehadirannya tak hanya membantu tapi juga membawa manusia keluar dari jalan yang gelap menuju cahaya yang terang.
Firman Allah SWT;
“Kami tidak menurunkan Al-Quran kepadamu (wahai Muhammad) supaya engkau menanggung kesusahan.” (QS Taha 20:2)
Ayat ini menyatakan bahawa Al-Quran tak akan membuat manusia menjadi susah. Ini bermaksud semakin kita dekat dengan Al-Quran, semakin mudahlah hidup kita. Semoga kita mampu amalkan.
Untuk menjadi individu yang sentiasa dekat dengan Al-Quran, anda perlu tahu perkara-perkara yang berikut;
1. Tilawah Wa Tartil (Selalu membaca dengan betul)
Suka membaca Al-Quran akan menambah kebaikan, baik dalam keadaan miskin ataupun kaya serta menambah ilmu.
Membaca secara tartil akan melepaskan manusia dari belenggu kesesatan, menenangkan fikiran dan hati yang kalut serta merasakan kegembiraan dalam menghadapi situasi kehidupan.
Membaca secara berkelompok akan mendatangkan ketenangan dan rahmat serta syafaat di Hari Kiamat (HR Bukhari & Muslim)
2. Tadabur (Merenungkan kandungannya)
Bertadabur Al-Quran boleh membuka hati untuk menerima petunjuk Allah dan mendapat ilmu
3. Hifzh (Menghafal)
Dengan membaca Al-Quran, kita juga akan mengembangkan saraf otak.
Penghafaz Al-Quran tidak akan diseksa setelah meninggal, jasadnya diharamkan oleh Allah untuk dilukai bumi.
4. Ta’lim (Mengajarkan)
Manusia terbaik adalah yang mempelajari Al-Quran dan mengajarkannnya (HR Bukhari)
Generasi yang dekat dengan Allah adalah yang tidak berhenti belajar dan mengajarkan Al-Quran.
5. Istimaa’ (Sentiasa mendengarkannya)
Mereka yang suka mendengar bacaan Al-Quran akan mendapat rahmat, kebaikan dan kemenangan serta diberi khabar berita.
Allah memberikan satu mulut dan dua telinga adalah untuk mendidik manusia supaya sedikit bercakap dan banyak mendengar.
Mendengarkan wahyu akan mendatangkan ketenteraman jiwa, kesucian hati, menghilangkan gangguan Syaitan, menguatkan jiwa dan meneguhkan langkah kehidupan.
Sesungguhnya, apabila hidup berpegang pada Al-Quran, ia akan menjadi pengubat hati, penawar rindu. Oleh itu, langkah-langkah di atas tidak boleh dianggap remeh. Secara emosionalnya, Al-Quran memberikan belaian dan ubat hati yang menteteramkan.
Secara spiritualnya pula, dengan membacanya, seolah-olah mendengar kembali Tuhan berfirman kepada dirinya.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Apakah hukum makan dan minum dengan tangan kiri? Contohnya makan dengan menggunakan sudu, mestikah saya menyuap menggunakan tangan kanan?
JAWAPAN:
Nabi SAW seringkali mengutamakan dan mendahulukan bahagian kanan untuk sebahagian besar urusan seharian yang melibatkan kebaikan. Daripada ‘Aisyah R.Anha:
Maksudnya: Sesungguhnya Rasulullah SAW membiasakan diri mendahulukan yang kanan dalam memakai selipar, menyikat rambut, bersuci dan dalam setiap urusan kehidupan sehariannya. (Sahih Bukhari (168)
Pandangan Para Ulama
Sunat menggunakan tangan kanan, makruh dengan tangan kiri tanpa keperluan
Jumhur ulama mazhab Hanafi, Maliki, Syafi’e dan Hanbali berpandangan bahwa hukum makan dengan tangan kanan hanyalah sunat dan dianjurkan, dan makruh hukumnya makan dan minum dengan tangan kiri ketika tidak dalam keadaan darurat. (Rujuk Al-Bahr al-Ra’iq 1/56, Bariqah Mahmudiyyah 4/111, 45/294, Hasyiyah al-‘Adawi 2/425, Mathalib Uli al-Nuha 5/242, Mughni al-Muhtaj 3/250 dan Al-Iqna’ fi Fiqh Imam Ahmad bin Hanbal, 3/231)
Kebanyakan ulama mazhab Syafi’e berpandangan bahwa hukum makan dengan tangan kanan hanyalah sunat dan dianjurkan, dan inilah pandangan Imam al-Ghazali dan Imam al-Nawawi. (Rujuk Fathul Bari, 9/522)
Dalam Al-Mausu’ah Al-Fiqhiyyah Al-Kuwaitiyah juga disebutkan bahawa jika ada keuzuran yang menghalang seseorang untuk makan dan minum dengan tangan kanan, contohnya kerana sakit atau luka, maka tidaklah makruh menggunakan tangan kiri. (Rujuk Al-Mausu’ah Al-Fiqhiyyah al-Kuwaitiyyah 6/119)
Haram makan dan minum dengan tangan kiri
Menurut salah satu qaul Imam al-Syafi’e, beliau menegaskan bahawa hukum makan dengan tangan kanan adalah wajib. (Rujuk Fathul Bari, 9/522)
Ini juga adalah pendapat para ulama muhaqiqqin seperti Syeikhul Islam Ibn Taimiyyah, Ibn al-Qayyim dan Al-Syaukani (Rujuk Al-Mustadrak ‘ala Majmu’ al-Fatawa 4/211, Zad al-Ma’ad 2/369 dan Nail al-Authar 15/157)
Ibn Muflih pula menukilkan pandangan Ibn Hazm dan Ibn Abd al-Barr yang mengharamkan makan dan minum dengan tangan kiri berdasarkan zahir hadith. (Rujuk Al-Adab al-Syar’iyyah, 3/168)
PERBAHASAN DALIL
Antara dalil yang menjadi sandaran kedua-dua belah kumpulan ialah hadith yang amat masyhur, dimana Nabi SAW berpesan kepada Umar bin Abi Salamah R.A:
Maksudnya: Wahai anakku, makanlah dengan menyebut nama Allah, makanlah dengan tangan kananmu dan makanlah apa yang dekat dengan kamu.
Sahih Bukhari (5376)
Menurut Badr a-Din al-‘Ainiy, sebahagian ulama berdalilkan hadith ini dalam mewajibkan makan dan minum menggunakan tangan kanan, selain adanya banyak ancaman terhadap mereka yang menyelisihi arahan ini. (Rujuk ‘Umdah al-Qari Syarh Sahih al-Bukhari 21/29)
Maksudnya: Jika seseorang di antara kalian makan, maka hendaklah dia makan dengan tangan kanannya. Jika minum maka hendaklah juga minum dengan tangan kanannya, karena syaitan makan dengan tangan kirinya dan minum dengan tangan kirinya pula.( Sahih Muslim (2020)
Berdasarkan hadith inilah Imam al-Nawawi berpandangan makan dan minum dengan tangan kiri hanyalah makruh dan tidak sampai ke tahap haram, dan dalam masa sama beliau berpesan agar hendaklah menjauhi perbuatan-perbuatan yang menyerupai perlakuan syaitan dengan semampu mungkin. (Rujuk Syarh Sahih Muslim 13/190-191)
Juga hadith Jabir bin ‘Abdillah R.A, bahwa Rasulullah SAW bersabda:
لا تأكلوا بالشِّمالِ ، فإنَّ الشَّيطانَ يأكلُ بالشِّمالِ
Maksudnya: Janganlah kalian makan dengan tangan kiri karena syaitan makan dengan tangan kiri
Sahih Muslim (2019)
Menurut sebahagian ulama, meskipun hadith-hadith yang menyuruh makan dan minum dengan tangan kanan secara zahirnya kelihatan seperti wajib, namun memandangkan ia lebih berbentuk adab dan irsyad, maka hukumnya bertukar menjadi sunat. (Rujuk Majmu’ah al-Rasa’il al-Fiqhiyyah min Syarh Manar al-Sabil, hal. 172)
Menurut Imam al-Qurthubi pula, suruhan dalam hadith ini berbentuk sunat, kerana ia satu bentuk memuliakan kanan ke atas yang kiri. Begitu juga antara contoh kemuliaan akhlak kalangan mereka yang terpuji ialah mengkhususkan perkara-perkara yang baik dengan yang kanan. (Rujuk Al-Mufhim lima Ashkala min Talkhis Kitab Muslim, 5/295)
Hadith Nabi Mendoakan Keburukan Terhadap Orang Yang Makan dengan Tangan Kiri
Terdapat sebuah hadith yang meriwayatkan bahawa Nabi SAW pernah mendoakan keburukan kepada seseorang yang enggan makan dengan tangan kanan:
Maksudnya: Ada seorang lelaki makan di samping Rasulullah SAW dengan tangan kirinya. Lalu Rasulullah bersabda, ‘Makanlah dengan tangan kananmu!’ Dia menjawab, ‘Aku tidak mampu.’ Baginda bersabda, Semoga kamu benar-benar tidak mampu melakukannya.’ Tidaklah dia enggan untuk makan dengan tangan melainkan kerana kesombongan. Setelah itu tangannya tidak mampu sampai ke mulutnya.
Sahih Muslim (2021)
Menurut Imam al-Nawawi, doa Nabi SAW ini adalah kerana perbuatan lelaki itu yang melanggar hukum syarak. (Rujuk Syarh Sahih Muslim 13/192)
Menurut Imam al-San’ani, Rasulullah SAW tidak mungkin mendoakan keburukan kecuali untuk orang yang meninggalkan kewajiban. Jika doa itu karena alasan orang itu bersikap sombong, memang ada kemungkinan demikian. Dan tidak dapat dinafikan juga kemungkinan Nabi SAW berdoa kerana kedua-dua alasan tersebut. (Rujuk Subulus Salam 3/159).
Menurut Imam al-Munawi pula, perbuatan menyerupai syaitan tidak semestinya menunjukkan pengharaman, kadangkala ia merujuk kepada kemakruhan. Manakala doa Nabi SAW terhadap lelaki tersebut adalah disebabkan oleh kesombongannya daripada menuruti arahan Nabi SAW. (Rujuk Faidh al-Qadir 1/298)
KESIMPULAN
Tuntasnya, setelah meneliti dalil-dalil dan perbahasan pandangan para ulama, kami menyimpulkan bahawa:
Makan dan minum dengan tangan kanan adalah sunat, manakala menggunakan tangan kiri adalah makruh, dan inilah pandangan majoriti ulama.
Haram makan dan minum menggunakan tangan kiri dengan sengaja beserta niat untuk memperlekehkan sunnah Nabi SAW dan syariat Islam.
Makan menggunakan kedua-dua belah tangan juga tidak diharamkan dalam keadaan yang memerlukan penggunaan kedua-dua belah tangan, lebih-lebih lagi pada zaman sekarang yang melibatkan penggunaan sudu dan garfu untuk sesetengah jenis hidangan dan jenis makanan.
Namun demikian, seboleh-bolehnya hendaklah berusaha untuk menyuap makanan dan minuman menggunakan tangan kanan dalam setiap keadaan, dalam rangka beramal dengan sunnah Rasulullah SAW.
Sumber kredit: Mufti Wilayah Persekutuan, Sahibus Samahah Datuk Seri Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Menular secara senyap dalam masyarakat, isu penyelewengan akidah melalui ajaran sesat sentiasa perlu dibendung.Dalam hal ini orang ramai juga perlu didedahkan dengan ciri-ciri ajaran...