Tiada apa yang lebih menyedihkan saat diuji dengan pemergian bonda yang dikasihi. Kerana dari tangannyalah kita ditatang, dibelai dan dijaga dengan penuh kasih sayang hingga membesar menjadi insan berguna pada hari ini.

Jika dahulu ketika usianya muda, emaklah insan paling banyak berkorban dalam membesarkan anak-anak. Seiring kita membesar, tubuh kuatnya berubah menjadi tua dan semakin uzur hingga kudratnya tidak lagi kuat seperti dahulu.

Saat itu, anak yang memahami tanggungjawab akan mengambil alih menjaga mak. Melayani semua kehendaknya hingga dirinya dipanggil kembali mengadap Allah yang Maha Esa.

Dan di hari pemergiannya, tiada apa lagi yang lebih menyedihkan bagi si anak apabila menyempurnakan bacaan talkin untuk ibu dikasihi.

Hal ini bukan semua anak-anak dapat lakukan kerana tugas ini banyak dilakukan oleh pengurus jenazah. Namun andai kita berkemampuan melakukannya, inilah amal bakti terakhir kita buat ibu bapa yang besarkan kita selama ini.

Dikongsi dari akaun Tik Tok @che_ima77, dirinya berkongsi momen yang sangat menyentuh hati di hari pengkebumian bonda saudaranya, allahyarham Mariam binti Yang apabila anak lelaki arwah membacakan talkin dengan perasaan sebak di sisi kubur arwah ibunya.

IKLAN

Setiap patah perkataannya cukup jelas dan ramai menyaksikan peristiwa ini berasa sebak.

Antara bacaan talkin dibacanya ialah :

“Wahai Mak, Mariam binti Yang ..

Apabila mereka bertanya kepada mak, siapakah Tuhan mak, siapakah Nabi mak, apakah agama mak, apakah kiblat mak, siapakah saudara mak, apakah pegangan iktikad mak, apakah kalimah yang mak bawa bersama-sama mak,..

IKLAN

Wahai mak, Mariam binti Yang..

Jawaplah soalan itu dengan tenang, jelas dan betul. Janganlah mak berasa gentar sewaktu menjawabnya.

Jawaplah mak, Allah Tuhanku, Muhammad Nabiku, Islam agamaku, Al-Quran ikutanku, Baitullah kiblatku, solat lima waktu, puasa di bulan Ramadan, keluarkan zakat, tunaikan haji adakah kefarduanku. Semua orang islam adalah saudaraku malah aku bersaksi semasa hidup dan mati aku mengucap: “La ila ha illallah Muhammaddur rasulullah”.

IKLAN

Wahai emak, Mariam binti Yang..

Tetapkanlah hatimu, inilah saat dugaan paling besar, mak sekarang sudah tinggal di alam barzakh sehingga sampai saatnya, mak akan dibangunkan semula untuk dikumpulkan di Padang Masyhar…

Dari perkongsiannya, che_ima77 memaklumkan, bonda saudaranya ini amat bertuah kerana mempunyai anak-anak yang sangat baik dan menyayangi kedua orang tuanya.
Bahkan katanya perkongsian ini moga menjadi iktibar buat kita semua yang masih mempunyai ibu. Muliakan ibu bapa, hormati mereka kerana kerana kedua ibu bapalah kita ada di dunia ini.

Al-Fatihah buat allahyarhamah Mariam binti Yang, Moga syurga buat arwah.

@che_ima77

Al Fatihah buat Allahyarhamah Bonda Mariam bt Yang…. selamat tinggal buat selama²nya…

♬ original sound – che_ima77 – che_ima77