Sepatutnya isteri usahawan terkenal, Datuk Seri Aliff Syukri melahirkan anak kelimanya pada hari Ahad ini, tetapi lain pulak jadinya bila isteri beliau, Datin Seri Shahida membuat pemeriksaan di hospital.
Semalam, pasangan ini telah selamat menimang cahayamata kelima, iaitu seorang bayi perempuan di sebuah hospital swasta.
Dalam perkongsian di laman instagram DS Shahidah, beliau memperkenalkan baby barunya yang dipanggil ‘baby hajah’ kepada umum.
Menurut beliau, ‘baby hajah’ yang belum ada nama inilah yang menjadi kawannya dalam perut sepanjang menunaikan ibadah haji pertengahan tahun ini.
Beliau yang pada mulanya sekadar mahu membuat pemeriksaan biasa, tetapi apabila doktor memberitahu sudah ada bukaan, terus dirinya dimasukkan dalam wad hinggalah selamat proses melahirkan pada usia kandungan 37 minggu.
Sebaik muat naik status berkenaan, DS Shahida mendapat ucapan tahniah daripada rakan selebriti dan warganet.
Masing-masing mendoakakan kedua-duanya sihat dan menjalani tempoh berpantang dengan baik.
pokadotsempire Congrats Datin. Baby Girl
lisasurihani Syukur Alhamdulillah !! :)) tahniah diucapkan !!
nurhelizahelmi Alhamdulillah! Tahniahhhhh
zarifah_sidek Alhamdulillah.. Syukur ya Allah, tahniah Datin & family.. 3girl 3boy da..sumer comel2, moga sumernya sentiasa dlm rahmat Allah swt. Amiin yra
norjannahmh Selamat berpantang Datin….tahniah dpt baby…
Artikel Berkaitan: Datin Seri Shahida Kendong Anak Bongsu Dalam Kandungan
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Do’s & Don’ts Berhias Cantik. Haram Ubah Ciptaan Allah, Bersyukurlah
Isi Kandungan
ToggleSalah satu kebahagiaan wanita mahu pun lelaki di dunia ini adalah berhias cantik dari hujung rambut hingga hujung kaki. Namun wanita adalah golongan yang paling suka berhias cantik dan sangat menghargai kecantikan diri.
Ada yang obsess dengan kecantikan. Tidak hairan saban hari ada sahaja produk kecantikan, perhiasan dan busana indah khas buat wanita dihasilkan.
Bagi wanita, tampil cantik bukan semata-mata untuk dilihat cantik di mata suami dan orang lain tetapi juga untuk keyakinan diri. Benar, ada wanita yang akan berasa yakin jika dia memakai tudung kegemaran, minyak wangi, gincu dan sebagainya.
Artikel berkaitan: Rasullullah Tunjuk Bagaimana Muslimah Boleh Tampil Cantik Tanpa Ubat & Plastic Surgery
Artikel berkaitan: Nak Potong Usus Supaya Badan Cantik, Apakah Hukumnya?
PERHIASAN DAN BERHIAS YANG DILARANG DALAM ISLAM
Dalam Islam tiada larangan untuk wanita berhias kerana itu memang fitrah wanita yang suka kecantikan. Namun dalam keghairahan itu ada perkara-perkara yang boleh dan tidak harus dilakukan agar mengikut syariat dan mendapat redha Allah.
Agar tidak tersalah langkah, berikut adalah pelbagai jenis perhiasan yang dilarang untuk diaudit bersama
Jangan Berlebih-lebihan
Allah sukakan kecantikan dan kebersihan. Namun dalam keghairahan nak jadi cantik, ada batasan dan adab yang perlu kita ikut; sama ada bersolek, memakai aksesori hiasan, busana, haruman dan banyak lagi.
Keutamaan di sini ialah berhias secara sederhana bukannya berlebih-lebihan atau tabarruj. Tabarruj bererti sesuatu yang terang atau tampak.
Berlebihan tidak baik untuk kita, terutama berlebihan dalam mempamerkan perhiasan. Selain akan menimbulkan rasa cemburu masyarakat sekeliling, ia juga memancing fitnah dan maksiat. Untuk itu gunakan perhiasan sesuai dengan keperluan dan kemampuan.
Tidak ubah apa yang sudah diciptakan Allah SWT
Perkara utama yang harus semua ingat ialah tiada sebarang usaha mengubah kejadian atau ciptaan Allah pada diri kita secara kekal.
Antara yang banyak ditawarkan oleh pusat kecantikan dan kesihatan ialah bertatu, merenggangkan gigi, mencabut alis mati, melakukan pembedahan plastik dan lain-lain.
Atau dalam erti kata lain, melakukan operasi kecantikan untuk mengubah bahagian tubuh seperti yang diinginkan dari keadaan normal sebelumnya. Selain haram, hal tersebut juga menunjukkan kita tidak bersyukur terhadap apa yang Allah ciptakan untuk kita.
Tidak menyerupai jantina berlawanan
Allah sangat murka dengan sebarang usaha samada lelaki atau perempuan yang berhias menyerupai jantina berlawanan. Contohnya lelaki berhias dan berpenampilan seperti perempuan. Begitu pula bagi wanita, mereka berhias atau berpenampilan menyerupai lelaki.
Larangan mengenakan hiasan daripada sutera dan emas
Lelaki juga dilarang untuk tampil dengan perhiasan dan pakaian tertentu, seperti sutera dan emas. Kedua-dua material ini hanya boleh dikenakan oleh wanita.
Berhias hanya untuk pandangan suami
Wanita dibolehkan malah digalakkan untuk berhias sehabis cantik dan sentiasa tampil harum hanya untuk tatapan suaminya sahaja. Jangan ada niat berhias untuk menarik perhatian lelaki lain. Dan lebih menakutkan apabila kecantikan dan kehariamn wanita itu mampu menaikkan berahi lelaki ajnabi.
Dan yang paling penting, lelaki dan wanita diperintahkan oleh Allah SWT untuk menundukkan pandangan. Semua ini disyariatkan agar tidak terjadi kerosakan di muka bumi.
Memakai gigi palsu emas dan braces
Demi kesihatan dan penampilan, gigi yang sudah tanggal boleh diganti dengan gigi palsu. Hari ini telah banyak gigi palsu yang digunakan dengan berbagai bahan, termasuklah emas.
Sebenarnya menampal atau menggunakan gigi palsu emas tidak dibenarkan jika untuk kecantikan. Bahan tampalan atau gigi palsu dari bahan emas hanya dapat digunakan untuk kesihatan, apabila ternyata seseorang tersebut tidak dapat menggunakan bahan selain emas.
Begitu huga dengan kegilaan ramai pada hari ini penggunaan braces untuk mencantikkan susunan gigi. Usaha ini hanya diharuskan apabila keadaan gigi mengganggu rutin harian seseorang atau ia mengaibkan dirinya. Maka hukumnya adalah harus.
Memakai pewarna kuku
Tak kurang ramainya muslimah minat menggunakan pewarna kuku. Nampak anggun dengan pelbagai pilihan warna menarik. Sebenarnya pewarna kuku kekal ini tidak boleh digunakan kerana cat atau lapisan berwarna yang disapukan telah menutup sepenuhnya kuku asal kita.
Pada saat seorang wanita berwuduk, maka pewarna kuku akan menghalang air untuk sampai pada bahagian jarinya, iaitu kuku. Jika ingin mewarnai kuku, gunakanlah inai.
Menyambung kuku buatan
Menyambung kuku buatan tidak diperbolehkan kecuali disebabkan kuku rosak atau pecah akibat masalah kesihatan. Tidak diperbolehkan bagi wanita muslimah untuk memasang kuku buatan demi kecantikan dan perhiasan semata-mata.
Mengikir gigi
Banyak orang yang melakukan teknik kikir untuk memperbaiki giginya yang kurang menarik. Akan tetapi, sebenarnya mengikir gigi termasuk perbuatan tidak bermanfaat dan mengubah ciptaan Allah. Itu sebabnya, mengikir gigi termasuk perbuatan yang dilarang oleh Allah.
Berkuku Panjang
Menjaga kebersihan sangat diwajibkan dalam ajaran Islam. Di mana kebersihan sangat berkaitan dengan kesihatan. Tangan seseorang sangat dekat dengan kotoran, di mana setiap saat kita akan memegang atau menyentuh benda-benda yang kotor.
Setiap saat bakteria daripada kotoran melekat di hujung kuku yang panjang. Itu sebabnya memanjangkan kuku termasuk perbuatan yang dilarang di dalam agama Islam. Bahkan Nabi Muhammad SAW memerintahkan agar para sahabat tidak membiarkan kukunya panjang lebih dari empat puluh hari.
Kasut tumit tinggi
Wanita yang memakai kasut tumit tinggi tidak dinafikan akan kelihatan cantik. Namun daripada segi kesihatan kasut tumit tinggi ini menyebabkan pembuluh darah di kaki menjadi bengkak.
Selain itu postur tulang belakang juga akan berubah; tendon achilles menjadi rosak, terjadi degenerasi pada persendian kaki dan lainnya.
Selain itu, apabila berjalan, pastikan kasut tersebut tidak mengeluarkan bunyi kuat yang menarik perhatian ramai.
Para ulama menyebutnya makruh. Dan hukumnya menjadi haram apabila ketika penggunanya berjalan, kasut tersebut mengeluarkan bunyi seperti alunan muzik.
Tatu di badan
Dalam dunia fesyan, tatu memang memiliki tempat tersendiri. Bahkan menurut Prof. Quraish Shihab, pakar tafsir Al-Quran, tatu sudah dikenal sejak zaman Rasulullah SAW. Akan tetapi, dalam Islam tatu dilarang keras. Rasulullah SAW mengutuk hal tersebut, bahkan orang yang mentatu tubuhnya akan mendapatkan laknat dari Allah.
Memakai susuk
Zaman sekarang mungkin tidak ramai yang memakai susuk, lantaran adanya teknologi moden menggantikannya. Namun sekiranya masih ada, ingatlah bahawa memakai susuk adalah haram sama sekali.
Susuk merupakan cara mendapatkan kecantikan dan memikat lawan jenis dengan menggunakan perantara ghaib. Perbuatan tersebut merupakan perbuatan menyekutukan Allah atau syirik.
Menyambung rambut
Sedangkan tidak menutup aurat adalah salah, apatah lagi sebarang usaha kecantikan menyambung rambut untuk menarik perhatian ramai. Jika ada rakan anda ingin merawat rambutnya dengan menggunakan teknik ini, maka tegahlah dia.
Perbuatan ini dilarang dalam agama Islam kerana ia merupakan perbuatan berlebihan untuk mempamerkan kecantikan. Apa yang perlu dilakukan ialah dengan memakai tudung labuh menutup aurat.
Mencukur alis mata
Ramai wanita hari ini mengenakan alis mata palsu samada dengan melakarnya menggunakan pensil alis hinggalah menyulam alis menjadi fesyen. Ada juga yang mencukur dan mencabut sebahagian alis mata atas alasan untuk tampil tambah sempurna.
Sebenarnya dalam fekah Islam, perbuatan mencukur alis adalah diharamkan baik sebahagian ataupun keseluruhan samada wanita mahupun lelaki.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
“Eee…Busuklah,”. Hukum Isteri Tolak Hubungan Intim Sebab Suami Berbau
Memang ada isu perceraian disebabkan bau badan pasangan yang kurang disenangi apatah lagi untuk lakukan hubungan intim.
Ada isu perceraian disebabkan bau badan pasangan yang kurang disenangi. Bukan tidak berusaha mengubatinya, mungkin belum jumpa rawatan yang serasi.
Namun hal yang seperti ini boleh menjadi faktor hubungan intim suami isteri terjejas sehingga ke tahap pasangan enggan bersama. Ada isteri yang beberapa kali menolak dengan alasan bau badan suami yang tidak disukainya.
Hal ini boleh jatuh hukum nusyuz pada isteri terhadap suaminya akibat daripada perselisihan itu. Nusyuz bermaksud bersikap derhaka yang dilakukan isteri terhadap suaminya, dan berdosa besar sekiranya terjadi.
Artikel berkaitan: Ciri-Ciri Isteri Nusyuz, Wanita Jangan Sesekali Terlepas Pandang Kalau Nak Masuk Syurga
Artikel berkaitan: Hak Isteri Selepas Bercerai, Suami Jangan Ingat Boleh Lepas Tangan
Tindakan yang boleh diambil pihak suami apabila isteri nusyuz telah dijelaskan dalam Al-Qur’an:
وَاللَّاتِيْ تَخَافُوْنَ نُشُوْزَهُنَّ فَعِظُوْهُنَّ وَاهْجُرُوْهُنَّ فِيْ الـمَضَاجِعِ وَاضْرِبُوْهُنَّ فَإِنْ أَطَعْنَكُمْ فَلَا تَبْغُوْا عَلَيْهِنَّ سَبِيْلًا إِنَّ اللهَ كَانَ عَلِيًّا كَبِيْرًا
“Wanita-wanita yang kamu bimbangkan terjadi nusyuz, maka nasihatilah mereka dan pisahkanlah mereka di tempat tidur mereka, dan pukullah mereka. Kemudian jika mereka mentaatimu, maka janganlah kamu mencari-cari jalan untuk menyusahkannya. Sesungguhnya Allah Maha Tinggi lagi Maha Besar” (Q.S. An-Nisa:34)
Ada beberapa sikap dan perbuatan isteri yang tergolong sebagai nusyuz. Salah satunya adalah menolak ajakan hubungan intim dari suami, berdasarkan hadis yang diriwayatkan oleh sayyidina Abu Hurairah:
إِذَا دَعَا الرَّجُلُ امْرَأَتَهُ إِلَى فِرَاشِهِ فَأَبَتْ فَبَاتَ غَضْبَانَ لَعَنَتْهَا الـمَلَائِكَةُ حَتَّى تُصْبِحَ
“Apabila suami mengajak isteri berhubungan badan, lalu isteri enggan melayaninya, dan kerananya suami marah, maka malaikat melaknatnya sampai pagi hari”
Namun ulama menggariskan bahawa bila ada uzur yang dibenarkan syariat, maka isteri boleh menolak ajakan suaminya untuk berhubungan intim, seperti haid, menjalankan puasa wajib atau sakit yang tidak memungkinkannya untuk memenuhi hajat suami.
Hal ini sebagaimana dijelaskan dalam kitab Fathul Muin hamisy Hasyiyah I’anatut Thalibin (4/126):
وَيَحْصُلُ النُّشُوْزُ (بِمَنْعِ) الزَّوْجِ (مِنْ تَمَتُّعٍ) وَلَوْ بِنَحْوِ لَمْسٍ أَوْ بِمَوْضِعِ عَيَّنَهُ (لَا) إِنْ مَنَعَتْهُ عَنْهُ (لِعُذْرٍ) كَكِبَرِ آلَتِهِ بِحَيْثُ لَا تَحْتَمِلُهُ وَمَرَضٌ بِهَا يَضُرُّ مَعَهُ الوَطْءُ، وَقَرْحٌ فِيْ فَرْجِهَا وَكَنَحْوِ حَيْضٍ.
“Nusyuz terjadi dengan melarang suami untuk bersenang-senang walaupun sekedar menyentuh, atau bersenang-senang di bahagian tubuh tertentu, namun tidak dikatakan nusyuz bila isteri menolaknya karena ada uzur, seperti alat kelamin suami terlalu besar di luar kemampuan istri, sakit yang menimbulkan kemudaratan, ada luka di alat sulitnya, serta haid”
Dan termasuk uzur yang memperbolehkan isteri menolak ajakan suami adalah jika suaminya dalam keadaan bau badan atau bau mulut yang sampai batas membuat gelisah dan terganggu, sebagaimana ditegaskan dalam kitab at-Tahdzib fi Fiqh al-Imam asy-Syafi’i (5/545) :
…وَكَمَنْعِهَا لَهُ مِنَ الاسْتِمْتَاعِ بِهَا وَلَوْ بِغَيْرِ جِمَاعٍ كَقُبْلَةٍ حَيْثُ لَا عُذْرَ فِيْ امْتِنَاعِهَا مِنْهَا، فَإِنْ عَذَرَتْ كَأَنْ كَانَ بِهِ صُنَانٌ أَوْ بَخَرٌ مُسْتَحْكَامٌ وَتَأَذَّتْ بِهِ تَأَذِّيًا لَا يُحْتَمَلُ عَادَةً لَمْ تُعَدَّ نَاشِزَةً وَتُصَدَّقُ فِيْ ذَلِكَ إِنْ لَمْ تَدُلَّ قَرِيْنَةٌ عَلَى كَذِبِهَا
“(Termasuk nusyuz) seperti isteri menolak suami yang mahu bersenang-senang dengannya walaupun selain jima’, seperti mencium dan tidak ada uzur yang menyebabkan penolakannya. Bila ada uzur seperti suami dalam keadaan bau badan atau bau mulut yang menyengat, dan istri merasa terganggu dengan bau itu yang secara normal memang tidak boleh ditolerankan. Maka isteri tadi tidak boleh dikatakan telah melakukan nuzyuz dan dia boleh dibenarkan bila tidak ada tanda bahawa dia telah berbohong”
Imam Ibnu Hajar dalam kitabnya al-Fatawa al-Fiqhiyyah al-Kubra (4/173) juga menyatakan bahawa menolak ajakan suaminya yang dalam keadaan kotor tidak dikategorikan sebagai tindakan nusyuz.
Beliau juga menjelaskan bahawa kewajiban menghilangkan segala sesuatu yang membuat rasa terganggu tidak hanya berlaku bagi isteri, pun suami juga wajib untuk melakukannya. Dengan demikian, bila seorang suami sedang dalam keadaan kotor atau bau, maka dia wajib membersihkan diri atau mandi agar boleh memenuhi hajatnya dengan sang isteri.
Sumber rujukan: bincangsyariah
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
“Abah, Lelaki Budiman Yang Miliki Akhlak Baik”, Ustazah Norhafizah Musa Kongsi Kerinduan
Tiada apa yang lebih rindu bila kita kehilangan orang disayangi. Inilah yang dikongsikan oleh pendakwah terkenal, Datuk Dr Ustazah Norhafizah Musa yang meluahkan rasa rindu pada arwah abahnya, Tuan Guru Ustaz Haji Musa bin Salleh, 85 yang telah pergi menemui pencipta pada 20 September 2021, tepat jam 12.05 tengahmalam isnin lalu akibat sakit tua dan telah 15 tahun diuji dengan sakit yang kerap dan berpanjangan.
Dikongsi di instagramnya, @ustazahnorhafizahmusa, pendakwah ini berkongsi kebaikan dilakukan oleh arwah bapanya yang lebih 40 tahun 40 tahun mendambakan diri untuk pendidikan dan dakwah di seluruh Negeri Sembilan. Kerjaya sebagai guru agama , guru al-Quran dan guru Bahasa Arab mendarah daging dalam dirinya.
Dikebumikan di kampung halamannya di Teratak Baiti Jannati di Kuala Jempol, diiringi anak, menantu dan cucu, semua urusan dapat dilaksanakan termasuk 30 anak cucu menyempurnakan bacaan 30 juzuk untuk abah/ atuk tercinta.
Dalam perkongsiannya lagi, Datuk Dr Ustazah Norhafizah Musa memaklumkan, akhlak arwah bapanya sangat baik.
Akhlaknya ketika susah dan senang, sehat dan sakit adalah sama. Amat mulia. Alhamdulillah dalam keuzuran yang amat sangat dengan berat hanya sekitar 30-35 kg lebih sahaja, almarhum mendidik anak cucu sepanjang sakit terlantar dengan contoh kesabaran, husnuzzon dengan Allah, zikrullah selalu dan banyak berselawat kepada Rasulullah SAW.
Begini rasa kehilangan dan kerinduan. Rindu yang amat. Allahul Musta’an.
Laki-laki budiman yang tak pernah menyakiti hatiku, tidak juga pernah mencubit, merotan, memukulku semasa kecil/ sepanjang hayatku. Laki-laki budiman yang setiap waktu mengalir darinya kasih yang mendalam terhadap anak-anaknya ( biiznillah wa birahmatillah).
Laki-laki budiman yang menghargai dan menghormati insan-insan yang dikasihi oleh anak-anaknya. Ketika bertemu dengan sahabat ustazah, kak Rohaya yang sentiasa temani ustazah ke kuliah-kuliah, abah tanggalkan kain serban di kepalanya untuk jadi alas lapik tangan bersalaman sebentar dengan kak rohaya. Kata kak Aya, luruh jantung kak Aya tengok akhlak abah ni. Abah ucap terima kasih kerana sudi jadi sahabat anaknya.
Laki-laki budiman ini kerap tersenyum kecil melihat anak perempuannya ini kehilangan sabar dengan kehidupan, diusap dan ditepuk dan dengan lembut dia katakan “bukan yang ini ko penceramah yang suruh orang sabar tu” sambil dia tersenyum. Ya Rabb…
Laki-laki budiman ini amat suka menyentuh dan menggenggam tangan anak-anaknya hingga ke hari terakhir kehidupannya. Beliau suakan tangannya untuk isteri dan anak-anak, menantu-menantu dan cucu cicitnya agar dia dapat menggenggam lagi tangan-tangan kami.
Antara pesanannya yang sangat ustazah ingat.. “Abah bilo tengok Kak Cik di televisyen, hati abah berdobar-dobar. Anak aku ni menyampaikan dengan ilmu yang mantap ko tidak. Ko sajo nak bercakap yo. Abah berdoa, Kak Cik jadi orang berilmu, menunduk tak meninggi. Buku mesti baco. Telaah kitab tu wajib untuk kito yang menyampaikan. Ilmu tak amal macam pokok koring, elok eh di tobang yo, tak berguno..” dan terlalu banyak nasihat selama 46 tahun kehidupan dengan laki-laki budiman ini.
Semoga Allah menjadikan seluruh anak cucu dan keturunan beliau sebagai jariah yang besar buat beliau kerana beliau adalah pendidik yang mendidik keluarga dan masyarakat dengan ilmu dan akhlaknya.
اللهم اغفر لهم و ارحمهم و عافهم واعف عنهم.
Semoga Allah menempatkan ibu bapa kita semua dalam Syurga Firdaus bersama Rasulullah SAW dalam keredhoanNYA. Aamiin.
Sesungguhnya kami ( anak cucu) semua menjadi saksi bahawa Ustaz Tuan Haji Musa bin Salleh adalah seorang ayah, suami, datuk yang terbaik kepada ahli keluarganya, selalu mendoakan ummah, memanfaatkan masa sihatnya untuk dakwah dan mendidik masyarakat. Semoga Allah menjadikan kami semua jariah terbaik untuk almarhum Ustaz Tuan Haji Musa Bin Salleh.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI