Alangkah stress apabila pulang saja ke rumah anak-anak pula buat hal. Lebih-lebih lagi jika punya anak yang ramai dengan pelbagai kerenah perlu dihadapi.
Namun ada cara sebenarnya ntuk memastikan anak mendengar kata. Menurut perkongsian di laman sosial Facebook oleh Kay Bee ini yang diajar oleh Dr Fathma agar mengamalkan baca Surah Toha dan hembus pada anak setiap malam
Jika diamalkan selalu secara konsisten dan dengan izin Allah akan ada perubahan sedikit demi sedikit.
Kita akan lihat perubahan pada sikap anak yang boleh mendengar kata ibu bapa, mudah diajar dan mendengar kata.
RAMAI YANG DAH TAHU DAN RAMAI JUGA YANG TAK TAHU!
Kata Dr Fathma semalam, baca dan amalkan Surah Toha ayat 1 – 6 ini sebanyak 3 kali dan hembus pada umbun anak kita setiap malam. In sha Allah 5 6 bulan akan datang, akan nampak perubahan sedikit demi sedikit.
Perubahan apa? Anak kita dilembutkan hatinya untuk dengar cakap ibu bapa. Mudah diajar dan mendengar kata.
Biasa dengarkan? Ramai dah bagi tips ini. Tinggal nak buat dengan tak saja.
Yang #JARANG dikongsikan adalah… Baca surah Toha ayat 1 – 6 ini 3 kali. Hembuskan dalam air. Bagi #pasangan suami isteri minum sebagai minuman harian.
Kata Dr Fathma, kita sibuk nak anak dan #suami kita dengar cakap kita. Lembut hati dengan kita. Konon-kononnya mereka ni #degil sesangat.
Tapi tapi tapi! (Ni Kak Bee tambah ye bagi sedap sikit citer nih) Kita sendiri sebagai #isteri, tak pernah terfikir yang kita sendiri pun ada degil kita. Kan!
Pernah tak korang #fikir bab ni? Macam kita je yang tak degil. Orang lain dalam umah semua degil belaka.
Masa Dr Fathma cakap pasal ni, 1 surau pakat gelak. Memang kena batang hidung sendiri!Makanya, marilah kita ramai-ramai para isteri yang bijak bistari, sama-sama amalkan ini untuk kesejahteraan keluarga.
Iya pun, memang hari-hari minum air kosong kan, 1 liter la, 2 liter la.
Moh ler kita minum air yang kita sendiri berdoa kepada Allah swt. Agar dilembutkan hati kita dan pasangan. Aman rumah tangga. Jika anak-anak ambil masa 5 6 bulan untuk nampak perubahan.
Kita yang dah umur banyak ni, mungkin 12 bulan baru nampak perubahan? Siapa yang tahukan? Semua dengan izin NYA. Yang penting, kita usaha dan tawakkal saja.
Kay Bee Kami tak celebrate #Valentines Kami hanya #komited pada Family kecil kami. Itu ajer.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Gaduh sikit merajuk. Gaduh sikit minta pulangkan hadiah yang diberi minggu lepas.
Meminta semula hadiah yang sebelumnya diberikan penuh keikhlasan boleh diibaratkan buruk siku. Tindakan ini seperti tidak matang dan berdasarkan emosi.
Apapun juga, pejabat Mufti Wilayah Persekutuan ada jawapannya.
Soalan Assalamualaikum w.b.t Datuk Mufti. Saya ada soalan berkenaan hadiah. Individu A memberikan hadiah kepada individu B. Kemudian, setelah 2 bulan, individu A meminta semula hadiah yang diberikannya kepada individu B.
Jawapan Waalaikumussalam w.b.t. Alhamdulillah. Segala puji bagi Allah atas segala limpahan nikmat dan kurniaNya. Selawat dan salam ke atas Rasul junjungan mulia Nabi Muhammad S.A.W, ahli keluarga Baginda, para sahabat Baginda, dan mereka yang mengikut jejak langkah Baginda S.A.W hingga ke Hari Akhirat.
Kami mulakan kalam ini dengan firman Allah S.W.T: فَإِنْ طِبْنَ لَكُمْ عَنْ شَيْءٍ مِنْهُ نَفْسًا فَكُلُوهُ هَنِيئًا مَرِيئًا Maksudnya: Kemudian jika mereka dengan suka hatinya memberikan kepada kamu sebahagian dari maskahwinnya maka makanlah (gunakanlah) pemberian (yang halal) itu sebagai nikmat yang lazat, lagi baik kesudahannya. (Surah al-Nisa’: 4)
Ayat ini menerangkan bahawa apabila seorang isteri memberikan sesuatu dari maharnya kepada suaminya selepas mahar tersebut diserahkan kepadanya (isteri), maka diharuskan bagi suami tersebut untuk menerimanya.
Dan ia adalah perkara yang baik selagimana dalam keredhaan. Justeru, jelas melalui ayat ini, Allah S.W.T telah mensyariatkan hibah dan menyatakan keharusannya.
Ini dikuatkan juga dengan sabda Nabi Muhammad S.A.W: تهادُوْا تحابُّوا Maksudnya: “Hendaknya kalian saling memberi hadiah, nescaya kalian akan saling mencintai”.
Riwayat al-Bukhari (594). (Lihat: al-Adab al-Mufrad; muka surat 306), Hadith Shohih, (Lihat juga Irwa’ al-Ghalil; 6/44)
Hadis ini merupakan galakan daripada Nabi Muhammad S.A.W buat umatnya. Maka, sudah jelas terang lagi bersuluh bahawa hibah merupakan sunnah berdasarkan kepada nas al-Quran, hadis Nabi Muhammad S.A.W dan juga ijma’ ulama’.
Sebelum diulas lanjut berkenaan hadiah, maka perlu kita bezakan terlebih dahulu pengertian hibah, hadiah dan juga sedekah.
Hibah ialah suatu akad yang merujuk kepada pemindahan hak milik tanpa sebarang gantian, ketika masih hidup dan dilakukan secara sukarela.
Pada dasarnya, ia mempunyai persamaan dengan hadiah dan juga sedekah dari sudut pengertian, bahkan ia lebih umum berbanding keduanya. Namun, ia juga mempunyai perbezaan.
Sedekah pada zahirnya ialah pemindahan hak milik kepada orang yang memerlukan, biasanya sebagai usaha mendekatkan diri kepada Allah dan beroleh pahala. Manakala hadiah pula pada zahirnya ialah pemindahan hak milik kepada orang yang mahu didekati dan dikasihi.
Biasanya ia membabitkan pemindahan barangan yang dihadiahkan kepada penerima. Justeru itu, ulama’ mengatakan setiap hadiah atau sedekah merupakan hibah, dan bukan semua hibah adalah hadiah ataupun sedekah. (Lihat: al-Fiqh al-Manhaji; 6/116)
Berbalik kepada soalan yang diajukan, ia berkait rapat dengan rukun-rukun hibah. Rukun-rukun ini ialah:
Pemberi dan penerima
Sighah Aqad (Ijab dan Qabul)
Barangan yang dihibahkan atau dihadiahkan
Penerimaan Hibah
Pada dasarnya, akad ini tidak sempurna hanya dengan sighah aqad iaitu lafaz ijab dan qabul. Bahkan perlunya kepada penerimaan barangan hibah atau hadiah tersebut.
Ini bermakna, jika seseorang mengucapkan lafaz ingin memberikan hadiah kepada seseorang namun barangan yang ingin dihadiahkannya itu belum lagi diserahkan kepada si penerima, maka pemberi hadiah ini berhak untuk menarik semula keinginannya itu.
Justeru, akad ini akan menjadi sempurna dan berkuatkuasa hanya setelah apabila hadiah tersebut diterima dan memenuhi syarat-syarat bagi hibah atau hadiah, maka sahlah pemilikannya (penerima) ke atas barangan hibah itu.
Meminta Semula Hadiah/Hibah
Asal bagi aqad hadiah mahupun hibah adalah kedua-duanya merupakan akad tabarru’at (kebajikan) dan bukannya akad mu’awadhat (pertukaran). Maka, dalam hal kebajikan, tidak berlakunya pertukaran barangan sepertimana urusan jual beli dan lain-lain.
Seperti yang dibincangkan dalam perihal di atas, asas aqad hibah atau hadiah ini ialah apabila sempurnanya rukun-rukun dan juga syarat-syaratnya, serta telah sempurna penerimaan barangan hadiah/hibah tersebut, maka jelaslah ia merupakan hak milik si penerima, tanpa perlu kepada sebarang pertukaran sepertimana jual beli.
Sehubungan dengan itu, tidak dibenarkan atau tidaklah dibolehkan bagi si pemberi untuk meminta semula hadiah atau hibah yang telah diberikannya melainkan seorang ayah meminta semula harta yang telah diberikan kepada anaknya atau sesorang yang melakukan hibah dengan syarat pertukaran.
Maka, dalil bagi perbuatan ini adalah berdasarkan kepada hadis Nabi Muhammad S.A.W: «العَائِدُ فِي هِبَتِهِ كَالعَائِدِ فِي قَيْئِهِ» Maksudnya:
“Orang yang meminta semula hibahnya sama seperti orang yang memakan semula muntahnya”.
Riwayat al-Bukhari (2621)
Atau dalam riwayat yang lain: «لَيْسَ لَنَا مَثَلُ السَّوْءِ، الَّذِي يَعُودُ فِي هِبَتِهِ كَالكَلْبِ يَرْجِعُ فِي قَيْئِهِ» Maksudnya: “Kita tidak melakukan perbuatan yang buruk itu, iaitu orang yang meminta semula anugerah (hibah) mereka samalah seperti anjing yang menelan semula muntahnya.” Riwayat al-Bukhari (2622)
Justeru itu, melalui kedua-dua hadith ini, jelas menunjukkan larangan dan juga betapa buruknya sikap mereka yang meminta semula pemberian itu.
Maka, Dr.Wahbah al-Zuhaili berkata: فالرجوع في القيء حرام، فكذلك الرجوع في الهبة، وأن ذلك مثل السوء الذي يتنافى مع أخلاق المسلم Maksudnya: Maka menelan semula muntah adalah haram. Begitu juga meminta semula hibah atau hadiah yang telah diberikan. Dan sesungguhnya ia adalah perbuatan dan juga sikap yang buruk, lantas ia bukanlah akhlak seorang Muslim.
Penutup Kesimpulannya, hukum meminta semula hadiah yang telah diberikan kepada seseorang adalah haram melainkan tuntutan semula seorang ayah terhadap anaknya dan juga hibah yang diberikan berserta syarat pertukaran.
Akhir kalam, kami menasihati orang ramai agar menjauhkan diri dari bersikap dengan perbuatan ini iaitu meminta semula hadiah, kerana ia merupakan perbuatan yang buruk dan tidak sesuai dengan akhlak seorang Muslim.
Semoga Allah S.W.T meletakkan keikhlasan dalam diri kita dalam hal kebajikan, murahkan rezeki kita agar dapat perbanyakkan diri dengan amalan-amalan kebajikan.
Semoga Allah S.W.T memberkati segala amal kebajikan kita semua.
Pernah berjanji tidak mahu lagi gimik murahan, usahawan Dato Seri Aliff Syukri beberapa bulan lalu dilihat nekad mengurangkan kontrovrsi dalam kehidupan dirinya. Ramai menzahirkan rasa syukur atas niat baiknya itu dan mengharap dirinya sentiasa istiqomah.
Namun di bulan Ramadan mulia ini, sekali lagi namanya disebut berikutan menampilkan lelaki lembut dalam klip video lagunya Kelepok Raya.
Hal ini mendapat perhatian dari Menteri Agama, Datuk Idris Ahmad yang menulis berkaitan isu ini. Katanya negara baru saja nak pulih dari bala Covid, tanda ingatan Allah pada kita semua.
Baca kenyataannya :-
Saya mengambil maklum ada beberapa video yang tular berkenaan klip video raya yang dimuat naik oleh seorang ahli perniagaan yang tersohor di Malaysia.
Saya terpanggil untuk mengulas isu ini kerana pada ketika semua umat Islam pastinya berasa teruja untuk mengejar 10 malam terakhir Ramadan untuk mencari sebanyaknya pahala yang Allah tawarkan kepada mereka yang beriman, seolah isu ini saya khuatir menenggelamkan keghairahan umat Islam dalam mengejar rahmat taqwa ini.
Maksudnya: “Wahai orang-orang yang beriman! Kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang yang dahulu daripada kamu, supaya kamu bertaqwa” (Surah al-Baqarah: ayat 185).
Ternyata terdapat perdebatan dan perbincangan yang agak panas di kalangan rakyat Malaysia terhadap klip video ini, yang diringi watak penari yang jauh daripada adab ketimuran dan ajaran Islam, pastinya saya kira kurang sesuai untuk dikaitkan dengan kemenangan umat Islam pada bulan Syawal kelak setelah kita menempuh ujian dan tarbiyah di dalam bulan Ramadan.
Saya cuba untuk mengambil peluang terhadap isu ini dengan mengajak semua rakyat Malaysia dan seluruh umat Islam khususnya untuk kita menjaga sensitiviti kepada perkara yang berkaitan dengan agama dan menjaga batasan terhadap hiburan yang kita mahu tonjolkan kepada masyarakat. Apatah lagi negara kita baru nak pulih daripada ingatan Allah terhadap bala COVID19 yang melanda seluruh dunia.
Peluang dan rezeki yang Allah berikan kepada kita sebagai seorang yang berpengaruh, manfaatkanlah sebaiknya untuk mengajak umat Islam untuk lebih takutkan Allah dan menjauhi tingkah laku yang menjarakkan diri kita dengan ketaqwaan dan redha Allah SWT, lebih-lebih lagi kita berhadapan dengan bulan yang cukup mulia.
Sebagai tindakan awal, klip video ini telah saya rujuk kepada JAKIM untuk dibawa ke pihak berkuasa.
Nasihat saya, dengan penuh kasih sayang dan cintanya saya kepada insan-insan hebat yang mampu membangunkan ummah, agar klip video seumpama ini boleh di keluarkan daripada disiarkan di mana-mana platform media, atau ianya boleh di ‘private’kan hanya untuk tatapan peribadi empunya video.
Saya yakin ianya mampu memberi jiwa yang besar dan hati yang lebih lapang jika kita patuh pada ajaran dan nilai agama yang tidak rugi pun jika kita menturutinya, malah insyaAllah Allah akan melapangkan lagi rezeki kepada kita atas patuhnya kita kepada Allah SWT.
Dalam masa yang sama, saya seru untuk semua rakyat Malaysia agar sentiasa berhati-hati dan cakna terhadap perkara yang boleh menyentuh sensitiviti agama yang makin baik di kalangan rakyat Malaysia.
Sekali lagi, dengan penuh rendah diri dan kasih sayang saya kepada semua saudara seislam, moga nasihat ini adalah kerana Allah, dan biarlah Allah sahaja yang menentukan segala aturan kebaikan kepada hamba-Nya.
*Jika ada peluang, mungkin saya boleh bertemu mata bersama dengan empunya video ini sebagai tanda ingatan dan ukhwah sesama Islam, dan mungkin banyak perkara yang boleh dikongsi bersama dalam pertemuan ini. InsyaAllah.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Buat masa ini kerajaan telah mengadakan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) sehingga 14 April 2020 bagi mengekang rantaian jaringan COVID-19.
Jadi semua orang tidak digalakkan keluar kecuali ada urusan tertentu seperti membeli barangan keperluan atau bekerja mengikut syarat ditetapkan.
Jadi kebanyakan membuat aktivitu sendiri bagi mengisi masa senggang sepanjang tempoh PKP ini. Dan salah satu amalan yang dilakukan adalah dengan mengaji al-Quran di rumah masing-masing.
Antara selebriti yang melakukannya adalah pelakon, pengacara versatil Alif Satar telah memperkenalkan sesi ‘Kuarantin Karake di laman Instagram miliknya.
Kuarantin Karaoke ini telah dimulakan sejak hari pertama kuarantin dan Alif telah berkongsi alunan indah surah Al-Kahfi. Hanya kapsyen ringkas diberikan kerana mahu warganet fokus pada bacaannya.
Quarantine Quran , al- Kahfi (The Cave)
Dalam video berkenaan Alif dilihat telah membaca 10 ayat pertama surah berkenaan.
Video berkenaan tular di laman sosial dan mendapat lebih tontonan dan rakan selebriti serta warganet turut memberi maklum balas yang baik.
I watched this and I think what a good job ur parents have done with u. Alhamdulillah and congratulations to them. I hope to do just as well for my own kids too InsyaaAllah.