Pelakon dan pengacara, Diana Amir sudah berhijrah sejak dari tahun 2011 lagi. Sebaik melakukan penghijrahan dia memang mengubah penampilan dan sikapnya menjadi 360 darjah.
Diana Amir yang melakukan penghijrahan turut yang mengakui hidupnya kini semakin mendapat ketenangan.
Walaupun begitu sebagai selebriti, Diana tetap mengutamakan penampilan untuk sentiasa kelihatan cantik. Diana Amir tidak lokek berkongsi cantik cara Islam yang diamalkannya.
Menurut Diana dalam agama Islam sendiri memang amat mementingkan kebersihan. Jadi secara tak langsung kita akan menjaga kebersihan diri. Ini kita boleh lihat apabila perlu mengambil wuduk dahulu sebelum bersembahyang lima kali sehari.
BERSIH WAJAH SEBELUM TIDUR
Jika kita mengambil wuduk dengan sempurna memang diri akan bersih. Ini kerana daripada situ (mengambil wuduk) kita membersihkan muka dan kaki dan secara tak langsung itu juga sebahagian daripada menjaga kebersihan.
Dia juga turut memastikan sebelum masuk tidur Diana akan membersihkan wajah terlebih dahulu. Tidak akan sesekali terus tidur tanpa membasuh wajah dengan bersihnya.
Selain itu petua lain diamalkan adalah perlunya menjaga stamina dengan melakukan senaman bagi mengekalkan tubuh supaya kekal sihat dan cergas.
Ibu kepada tiga cahayamata ini juga turut berkongsi amalan kerohanian bagi membuatkan wajah seseorang itu kekal berseri dan bercahaya.
SENTIASA BERZIKIR
Menurut Diana lagi kecantikan itu penting bermula dari dalaman dengan hati dan jiwa yang tenang. Ketenangan itu akan datang pada seseorang bila kita sentiasa mengingati Allah.
Jangan sesekali fikir perkara yang memeningkan kepala kerana ia boleh membuatkan seseorang itu jadi cepat tua.
“Sentiasa mengingati Pencipta kita tidak kira di mana juga berada. Cara mengingati-Nya adalah dengan berzikir. Sebenarnya banyak zikir boleh diamalkan lebih-lebih diri kita ini adalah pendosa. Jadi kita perlu sentiasa memperbaiki iman dan syahadah.
“Zikir paling mudah untuk diamalkan adalah Istighfar dan Lailahaillah. Sentiasa basahkan mulut dengan zikir mulia dan inysa-Allah segala urusan akan dipermudahkan.
“Kita ingat Dia dan Dia akan mengingati kita dan hati akan memperoleh ketenangan yang paling hakiki, lebih-lebih apabila berada dalam kesusahan,” jelas Diana.
KREDIT FOTO: INSTAGRAM DIANA AMIR
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
“Bolehkah Bayar Fidyah Pada Ahli Keluarga, Bagaimana Kalau Tak Mampu?” – Ini Penjelasan Ustazah Asma’ Harun
Kurang dua minggu lagi, insya Allah kita akan menyambut bulan Ramadan al Mubarak. Bulan penuh rahmat, bulan keampunan dan penuh keberkatan yang sangat ditunggu-tunggu oleh umat Islam.
Namun dalam menantikan kehadiran bulan Ramadan, terlebih dahulu kita diwajibkan mengqadakan puasa yang tertinggal tahun lalu (jika berkemampuan dan upaya melakukannya). Bahkan bagi yang mengandung dan menyusukan bayi, dibolehkan membayar fidyah. Tapi bagaimana kalau kita diuji dengan ketidakmampuan kewangan atau bolehkah fidyah dibayar kepada ahli keluarga kita yang susah?. Dari page Ustazah Asma’ Harun, penceramah terkenal ini berkongsi kemusykilan berkaitan perkara ini.
"Ustazah, saya dikehendaki membayar fidyah kerana hamil dan risaukan kandungan.
Di manakah saya perlu berurusan untuk menjelaskan fidyah tersebut? Bolehkah saya membayar kepada keluarga terdekat memandangkan mereka susah?
Bagaimana pula jika saya tidak mampu untuk melunaskan fidyah?"
JAWAPAN:-
Fidyah hanya boleh dilunaskan kepada golongan fakir miskin sahaja. Firman Allah SWT:
وَعَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ
Maksudnya: “Dan wajib bagi orang-orang yang berat menjalankannya (jika mereka tidak berpuasa) membayar fidyah iaitu memberi makan orang miskin” (Surah al-Baqarah: 184)
Abdullah bin Abbas menyebutkan dalam satu riwayat:
وَعَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ. قَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ: لَيْسَتْ بِمَنْسُوخَةٍ،هُوَ الشَّيْخُ الْكَبِيرُ وَالْمَرْأَةُ الْكَبِيرَةُ لَا يَسْتَطِعَانِ أَنْ يَصُومَا فَيُطْعِمَانِ مَكَانَ كُلِّ يَوْمٍ مِسْكِينًا
Maksudnya: “Dan wajib ke atas orang yang tidak terdaya untuk berpuasa memberi makan kepada orang miskin”. Kata Ibnu Abbas, "Ayat ini tidak dimansuhkan. Mereka (yang tidak terdaya) adalah orang tua lelaki dan perempuan yang tidak mampu berpuasa, maka hendaklah mereka memberi makan seorang miskin bagi setiap hari yang ditinggalkan."
Dijelaskan dalam Kitab Tuhfah al-Muhtaj:
(وَمَصْرَفُ الْفِدْيَةِ الْفُقَرَاءُ وَالْمَسَاكِينُ) دُونَ بَقِيّةَ الأَصْنَافِ لِقَوْلِهِ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى : طَعَامُ مِسْكِينٍ [البقرة: 184] وَهُوَ شَامِلٌ لِلْفَقِيرُ أَسْوَأُ حَالًا مِنْهُ فَيَكٌونُ أَوْلَى.
Maksudnya: “Saluran fidyah adalah kepada fakir miskin, bukan untuk asnaf yang lain, sebagaimana firman-Nya, 'Sebagai makanan orang miskin'. Perkataan miskin ini turut merangkumi golongan fakir, atau orang fakir yang lebih teruk keadaannya berbanding orang miskin, maka orang fakir lebih utama lagi (untuk diberikan fidyah)."
Fidyah adalah hak golongan fakir miskin sahaja. Ia tidak boleh disalurkan kepada orang lain walaupun mereka termasuk dalam kalangan asnaf zakat.
Hukum pengagihan fidyah, adalah berdasarkan hukum pengagihan zakat, kaffarah dan nazar umum. Maka, seseorang itu tidak boleh membayar fidyah kepada orang yang di bawah tanggungannya.
Di dalam al-Fiqh al-Manhaji menyatakan:-
“Sesungguhnya sesiapa yang diwajibkan ke atasnya membayar zakat, tidak sah sekiranya ia menunaikan zakat dengan memberikan zakat kepada sesiapa yang di bawah tanggungan nafkahnya. Sama ada ia daripada isteri, usul (ibu, ayah dan ke atas) dan furu’nya (anak-anak dan ke bawah) walaupun keadaan mereka itu fakir atau miskin.”
Di dalam Kitab al-Muhazzab li al-Syirazi karangan Imam al-Syirazi, beliau menyatakan:
"Tidak diharuskan seseorang itu untuk membayar kepada kaum kerabat dan isterinya yang berada di bawah tanggungan nafkahnya. Ini kerana mereka tidak memerlukan kepadanya (zakat) dan mereka mendapatkan keperluan itu daripada nafkah yang wajib diberikan kepada mereka."
Manakala bagi persolan fidyah bagi orang yang tidak berkemampuan, maka ulama telah
membahaskan kepada dua pendapat. Pendapat adalah seperti berikut:-
1. Pendapat Pertama : Sebahagian mazhab Syafieah dan Hanabilah.
Pendapat ini mengatakan tidak gugur kewajipan fidyah.
2. Pendapat Kedua : Mazhab Hanafiah, sebahagian Syafieah, dan Hanabilah
Pendapat ini mengatakan gugur fidyah bagi orang yang tidak berkemampuan.
Walaubagaimanapun, sekiranya seseorang itu tidak mampu membayar fidyah pada awalnya, kemudian setelah itu berkemampuan, adakah menggugurkan kewajipan tersebut?
Maka, Imam al-Nawawi menyebutkan di dalam al-Majmu` Syarh al-Muhadzzab
“Jika kita mengatakan wajib fidyah ke atas orang tua, pesakit yang putus asa daripada sembuh, tetapi jika dia itu mu`sir (orang susah); adakah dia masih wajib membayar fidyah apabila dia kembali senang, atau sudah gugur apa-apa kewajiban daripadanya?
Dalam isu ini ada dua qoul (pendapat Imam al-Syafie) seperti hukum kaffarah. Pendapat yang asoh (lebih sahih) dalam isu kaffarah ialah kekal liabiliti untuk membayarnya apabila sudah senang kerana fidyah itu wajib sebagai timbal balas akibat jenayah yang dia lakukan (seperti zihar atau jimak waktu siang Ramadhan) seperti hukum balasan bagi orang yang melanggar larangan buruan.
Tetapi sewajarnya di sini hukum yang asohnya ialah bahawa liabiliti fidyah itu gugur (bagi orang mu`sir) dan tidak wajib juga membayarnya apabila sudah senang, sama seperti hukum membayar zakat fitrah, kerana dia lemah semasa keadaan taklif (tidak mampu ketika diberikan tanggungjawab) sedangkan dia tidak dikenakan apa-apa timbal balas kerana suatu perbuatan jenayah, atau seumpamanya.”
RUMUSAN:
1. Berbalik kepada soalan Puan, fidyah boleh dibayar menggunakan duit dan boleh dilunaskan melalui pihak berkuasa zakat negeri sebagai wakil pemudah cara pengurusan fidyah.
2. Puan juga boleh melayari portal rasmi Pusat Pungutan Zakat negeri sebagai medium pengiraan fidyah.
3. Namun sekiranya Puan ingin melunaskan fidyah secara terus kepada ahli keluarga, maka tidak dibolehkan sekiranya mereka tergolong di bawah tanggungan Puan.
4. Walau bagaimanapun, sekiranya bukan di bawah tanggungan, maka dibolehkan membayar fidyah kepada mereka dan ini adalah lebih afdhal dan diutamakan dengan syarat mestilah daripada golongan miskin.
5. Golongan yang berada di bawah tanggungan adalah seperti :-
– Ibu ayah dan ke atas seperti datuk dan nenek.
– Anak-anak dan ke bawah seperti cucu.
– Isteri.
6. Golongan yang tidak berada di bawah tanggungan adalah seperti :-
– Adik beradik.
– Saudara mara seperti sepupu, makcik dan pak cik.
7. Bagi golongan yang tidak berkemampuan untuk membayar fidyah, maka tidak diwajibkan untuk membayar fidyah puasa sekalipun jika akan datang dia ditaqdirkan sembuh.
8. Hal ini kerana, kewajiban fidyah yang dikenakan bukan kerana kaffarah dosa. Ia adalah kerana keadaan dia yang tidak mampu pada saat wujud sebab taklif.
Wallahua’lam.
Rujukan:
1) Manhaj Fiqh al-Syafi'i oleh Dr. Mustafa al-Khin, Dr. Mustafa al-Bugha dan 'Ali al-Syarbaji.
2) Soal Jawab Fiqh Ibadah: Bab Puasa, Haji, Korban & Akikah Jilid 3 oleh Ustaz Abu Usamah Mohd Hanapiah Haji Hussin.
3) Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan
https://muftiwp.gov.my/…/3828-al-kafi-1444-bolehkah…
https://muftiwp.gov.my/…/4495-irsyad-fatwa-khas…
4. Fidyah bagi orang yang berbuka puasa disebabkan sakit yang tiada harapan sembuh
https://www.alukah.net/spotlight/0/88594/
Semoga bermanfaat buat semua.
SILAKAN SHARE, KITA BERKONGSI KEBAIKAN DAN GANJARAN PAHALA.
ASMA' BINTI HARUN
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
‘Selesai Kebumi Jenazah, Isteri Kalut Buat Persiapan Kenduri.” Tahlil Tak Salah, Yang Bersalah Si Jahil
‘Selesai kebumi jenazah, isteri kalut buat persiapan kenduri.” Tahlil tak salah tapi yang bersalah si jahil yang tetap meminta keluarga yang kematian orang tersayang mengadakan majlis kenduri tahlil.
Pernah terjadi di sebuah kampung apabila berlakunya kematian, disebabkan keluarga tersebut menerima duit sumbangan yang banyak.
Maka ada seorang Lebai mendekati waris keluarga arwah tersebut dan berbisik kepadanya.
“Banyak dapat sumbangan, bolehlah jemput ramai sikit kenduri malam nanti….”
Artikel Berkaitan: Setahun Pemergian Siti Sarah. ‘Shuib Mengingati Arwah Tanpa Gagal, Setiap Hari.’
Selesai Kebumi Jenazah
Waris yang sedang berduka mengangguk tanda faham walau hakikatnya yang mati itu suaminya, sedangkan dia hanyalah suri rumah sepenuh masa. Terdapat empat orang anak yang masih bersekolah. Si suami bekerja sebagai pemandu bas sekolah sahaja.
Selesai urusan kebumi jenazah, si balu kalut semacam meminta bantuan sanak saudara yang ada untuk membuat persiapan kenduri tahlil dan makan-makan yang akan dilakukan malam ini.
Di ambilnya wang yang terdapat di dalam bekas dari hasil sumbangan orang ramai lalu di arahkan adiknya keluar membeli bahan masakan dan yang lain pula membantu apa yang patut di dapur.
Isteri Kalut
Selepas isyak jemputan hadir, membacakan tahlil. Selesai ia, mereka dihidang dengan sedikit juadah rakyat marhaen.
“Ayam masak merah…” Kata tetamu apabila melihat hidangan.
Sementara di dapur si balu kepenatan dia duduk termenung sambil berlinang air mata memikirkan sang suami di alam sana.
Sekejap pula imbasan terhadap arwah, fikirannya mula beralih arah menu juadah untuk esok malam. Si balu mula mengeluh dalam masa sama, dia teringat bahawa cuti sekolah hampir berakhir. Persiapan untuk pembukaan sekolah belum dibeli.
Buat Persiapan Kenduri
“Manalah nak cari duit untuk baju sekolah dan yuran ….” Sambil matanya jauh merenung nasib diri dan anak-anak
Kisah Rakyat Marhaen..Tahlil tak salah, yang salah si jahil.
Bila buat acara tahunan tahlil, sudah tentu buat waktu malam. Kerana hanya waktu malam, rumah Allah akan dikunjungi orang-orang taman perumahan kerana waktu siang mereka bekerja.
Majlis tahlil atau bacaan salah satu surah yaasin yg dbacakan oleh orang-orang surau bakal disedekahkan pada si mati memang acara budaya yang nampak islamik tapi tiadalah di dalam tuntutan agama.
Baca Di Sini:
Proses Pengebumian Di UK Tak Semudah Di Malaysia, Isteri Kongsi Pengalaman Sempurnakan Jenazah Suami
Tahlil Tak Salah
Tiada kata-kata Allah dalam Al-quran atau kata-kata daripada Nabi melalui hadis, bahawa acara ini wajib dilakukan oleh keluarga si mati setiap tahun. Nabi tak buat untuk isteri dan anak-anak baginda yang telah wafat, begitu juga para sahabat.
Malah dikota suci juga amatlah melarang jika para petugas nampak mereka dari nusantara mengamalkannya.
Tetapi acara tahunan ini amat sukar untuk tidak diadakan di nusantara, malah bila tarikh kematian orang-orang tersayang akan dibuat juga oleh anak-anak. Ya amat sukar untuk tidak dibuat.
Malah bila tidak dibuat, anak-anak merasa orang tua yang di alam sana sedang diseksa kerana anak-anak tidak berdoa dan bersedekah untuk ibu, bapa mereka.
Yang Bersalah Si Jahil
Amalan bidaah ini memang sukar dibanteras. Sukar, malah jika mereka yang sudah mengenali sunnah dan tidak menghadirkan diri ke majlis tersebut, akan menjadikan mereka akan marah pada mereka yang tak hadir.
Baru-baru ini saya berbual dengan seseorang. Katanya dia telah mengisyaratkan anak-anak beliau untuk buat majlis tahlil untuk dia setiap tahun jika dia tiada nanti. Pakat adik-beradik berkumpul atau arahkan pihak surau untuk adakan.
Kashoorga: Ramai di antara kita sekarang mulai sedar bahawa tidak wajib untuk menganjurkan majlis tahlil.
Sumber: Hafizul Syukri Al Fatih via 1SABAH, Maziyan Mohammad
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Pengalaman Instafamous Ini ‘Disihir’ Sangat Menakutkan, Selain Berubat Amalkan Zikir Untuk Elak Gangguan
Tidak dinafikan perbuatan sihir itu memang terjadi dalam masyarakat kita. Walaupun perbuatan itu melanggar perintah Allah tetapi masih ada yang sanggup melakukannya pada orang lain semata-mata untuk kepentingan dan kepuasan diri sendiri.
Perbuatan sihir yang secara, terang-terangan adalah haram dan berdosa ini adalah berpunca dari sikap atau perasaan hasad dengki, dendam dan cemburu hingga sanggup membelakangkan agama.
Perkongsian usahawan yang juga Instafamous popular Aisyah Hijanah, 21 tahun yang terpaksa menanggung derita selama setahun akibat perbuatan sihir ini.
Berkongsi di laman Instagramnya bagaimana dia berdepan dengan masalah sihir ini yang dialami sebelum berkahwin lagi.
Rakan perempuan kena jaga-jaga dengan siapa berkawan
Bismillahirrahmanirrahim, I dont know where to start, but let me thank family, followers, friends sama ada yg kenal ataupun tidak & semua yg tak putus beri nasihat, tips & kata semangat.
Bersyukur sgt Allah kenalkan Aisyah dgn kalian semua. Alhamdulillah Aisyah dah pulih slowly. Alhamdulillah byk benda yg Aisyah belajar & nampak kesungguhan Ummi & suami yg betul-betul jaga Aisyah.
Okay jom kita start. Firstly, kepada rakan-rakan perempuan, Aisyah nasihatkan kalian utk berjaga-jaga dgn siapa kalian berkawan. Before this, I went through a lot of relationships.
Sebelum hijrah, Aisyah kenal dgn beberapa org lelaki utk dijadikan suami. Tapi, semuanya tak menjadi, mungkin bukan jodoh. Perkahwinan Aisyah & Alif pun bukan disebabkan Aisyah yg suka, tapi dgn redha Ummi Aisyah.
Hati-hati dgn sesiapa yg kalian berkawan. Tak kira perempuan atau lelaki. Sebaiknya ambil tahu siapa keluarga & insan yg kalian kenal. Mungkin ini pengajaran yg Allah nak Aisyah belajar & sebarkan.
‘Benda’ telah dihantar setahun lebih, sebelum berkahwin lagi
‘Benda’ yg dihantar kpd Aisyah ni actually sudah hampir setahun lebih. To be exact, sebelum kahwin lagi dia dah hantar. Cuma, Aisyah sendiri tak perasan. Okay, girls, get ready kalau petanda ni ada pada korang.
Drpd sebelum kahwin, Aisyah ada masalah haid & istihadhah yg terlampau extreme. Kadang tu, Aisyah pun pening mana satu haid, mana satu istihadhah. Bila jumpa doktor, mesti doktor bagi pil perancang, utk smooth kan balik kitaran haid. Walaupun dah makan pelbagai jenis ubat, kitaran haid masih tak teratur & darah makin menjadi-jadi
Aisyah tak pernah kena rasuk ataupun buatan org sebelum ni, so sgt mudah benda halus ni nak masuk dlm badan. Satu lagi perangai Aisyah, Aisyah sgt suka tgk cerita hantu. Tak takut langsung. Aisyah dpt tahu yg kena buatan org pun lepas tgk wayang cerita Makmum. Setiap kali tgk cerita seram, Aisyah akan tunggu part hantu. Teringin nak tgk mcm mana rupa hantu. Kadang tu, tak tahu kenapa teringin sgt nk tgk hantu.
Ramai yg ingat benda ni dihantar lepas kahwin, tapi rupanya drpd sebelum kahwin lagi dah bersarang dalam rahim. Selama ni ingatkan masalah hormon, rupanya ada benda yg bersarang dlm rahim. Dah 5 kali Aisyah try check kehamilan , dan semuanya gagal. Of course, Aisyah pun rasa sedih sbb kawan lain semua dah pregnant, Aisyah ni masih ada masalah lagi.
Korang bayangkanlah, macam mana nak pregnant kalau dah darah keluar 2 bulan non stop? Waktu subur pun tak boleh nak estimate. Kebetulan sebelum ni Alif dah 2 kali mimpi ular hitam. Aisyah pun pernah mimpi ular sekali Kitaorg dah pelik, tapi husnudzon lagi
Badan makin dan kalau pakai tudung, kepala akan sakit
Then, makin lama Aisyah rasa macam badan makin sakit. Tak tahulah kenapa. Just think positif, mungkin Aisyah yg selalu sibuk, sbb tu badan sakit-sakit. Dah hampir setahun lebih, Aisyah rasa tak selesa pakai tudung kalau terlalu lama. Kepala Aisyah akan sakit teramat.
Nak kata anak tudung ketat, tak pula. Kadang tu, baru je pakai tudung, tapi bila keluar rumah, terus sakit. Setiap kali pening tu mesti rasa nak muntah. Banyak kali Aisyah nak termuntah sbb pening kepala yg terlampau.
Before pergi China utk Hijanah Haul, Aisyah memang byk sgt kerja. Meeting tak habis, pergi talk lagi. Pinggang Aisyah rasa mmg sakit sgt. Mcm nak tercabut! Aisyah belum pernah kena lagi sakit pinggang mcm ni. sampai kan, nak duduk pun rasa tak sedap.
Setiap kali bangun tidur, belakang badan mesti rasa lebam & kesan kena cubit kuat. Setiap masa rasa mcm ada org perhati. Masa kat China ni la kawan Aisyah nampak ada kelibat hitam dekat Aisyah sepanjang masa. Waktu ni Aisyah x percaya, tapi kawan Aisyah memang paksa suruh berubat. Badan Aisyah pun makin hari makin sakit
Jadi kuat pemarah, mengamuk
Dulu masa awal kahwin, rasa mcm semuanya indah. Tapi lama kelamaan, Aisyah ni jadi org yg kuat marah & mesti ada benda yg tak kena. Mesti rasa nak marah, mengamuk. Even, Alif sibuk whatsapp sbb kerja pun kadang tu boleh buat Aisyah marah.
Sometimes, Aisyah sendiri pun pelik. Kenapa teruk sgt Aku rasa marah ni? Padahal dia cuma balas whatsapp. Kadang tu dia pergi dobi pun Aisyah rasa mcm nak marah. Tapi, syukur, Allah jadikan sifat Alif ni seorang yg sgt penyabar.
Dia selalu sabar dgn Aisyah, selalu pujuk, selalu puji & always try utk buat Aisyah happyWaktu lepas berubat, Alif & Ummi sgt banyak jaga Aisyah. Alif sanggup tunggu sampai tengah malam utk tgk Aisyah tidur dulu.
Dia takut kalau ada benda yg kacau Aisyah waktu tidur. Ummi pula sibuk jaga pemakanan Aisyah. Aisyah mmg totally lemah sehari lepas berubat. Alhamdulillah getting better day by day.
Salah satu kesan kena buatan yg org hantar ni juga, Aisyah makin jauh drpd kwn. Kadang tu terasa diri mcm terpinggir, rasa nak jauh drpd org. Business partner Aisyah yg dulu mmg Aisyah rapat pun jadi mcm dah jauh. Dia tak buat salah pun, tapi Aisyah mesti akan mengelak kalau nak jumpa dia. Aisyah pun tak tahu kenapa rasa mcm tu.
Sekarang sudah kembali normal, cuma banyakkan zikir dan amalan
For now, Alhamdulillah semuanya dah kembali normal. Cuma kena banyakkan zikir & amalan. Akhir kata, hati-hati dgn sesiapa yg korang kenal. Kalau korang baca drpd part 1, korang akan faham apa yg Aisyah maksudkan. Aisyah nak minta tips kalau ada yg pernah kena gangguan ke, boleh share tak apa amalan korang? Doakan Aisyah sentiasa sihat & berjaya dunia Akhirat.
KREDIT FOTO: INSTAGRAM AISYAH HIJANAH
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI