Ramai sedar pinjaman perumahan, kereta dan sebagainya banyak mengandungi unsur riba namun disebabkan beberapa faktor, kita hanya mampu “membiarkan” pinjaman ini tanpa berusaha menukar kepada Islamic loan.

Dalam al-Quran, surah Ali Imran ayat 3 (130) menyebut,

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَأْكُلُواْ الرِّبَا أَضْعَافاً مُّضَاعَفَةً وَاتَّقُواْ اللّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ . وَاتَّقُواْ النَّارَ الَّتِي أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِي

Ertinya: "Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu memakan riba dengan berlipat ganda dan bertakwalah kamu kepada Allah supaya kamu mendapat keberuntungan. Peliharalah dirimu dari api neraka, yang disediakan untuk orang-orang yang kafir." (Qs. Ali Imran [3]: 130).

Namun di saat kita yang tidak berapa memahami klause disediakan pihak pemberi pinjaman, dengan menyangka kita sudah bebas dari riba dengan mengambil Islamic Loan, tanpa di duga sebenarnya kita akan terjerat ke arah riba jika gagal membuat bayaran tepat pada waktunya. Yang mana masih terdapat unsur riba pada perjanjian tersebut.

Bacalah perkongsian dibuat oleh peguam hartanah terkenal, Salkukhairi Abd Sukor mengenai masih wujudnya unsur riba pada Islamic loan jika gagal membayar tepat pada masanya.

IKLAN

Sekarang dah ramai orang yang beli rumah pilih pembiayaan Islam. Baguslah.

Mereka rasa selamat sebab dah bebas daripada unsur riba' dalam urusan pembelian rumah mereka.

Tapi mereka tak sedar. Sebenarnya mereka masih lagi terjebak dengan unsur riba' dalam urusan jual beli rumah mereka.

IKLAN

Buktinya, cuba tengok perjanjian jual beli rumah yang ditandatangan tu.

Masih ada tak klausa FAEDAH LEWAT BAYAR (LATE PAYMENT INTEREST)?. Bukankah late payment interest itu adalah riba'?

Kawan,

IKLAN

Banyak dalil daripada Al-Quran dan Sunnah yang menerangkan tentang balasan bagi mereka yang mengamalkan riba'

Jadi kepada bakal penjual dan pembeli rumah tu, saya menyeru, marilah kita pastikan PERJANJIAN JUAL BELI yang kita bakal masuki nanti bebas daripada unsur riba', supaya wang hasil jualan rumah yang kita perolehi lebih berkat dan rumah yang kita beli pun nanti lebih berkat.

Kepada rakan-rakan peguam Muslim sekalian, nasihat saya, ubahlah PERJANJIAN JUAL BELI yang anda sediakan untuk anak guam anda. Jika tidak bimbang anda juga termasuk dalam golongan yang bersubahat melaksanakan riba'. Nauzubillah.