Agama Islam kaya dengan peradaban yang tersendiri. Malah itulah sebenarnya kelebihan agama Islam kerana dari setiap sudut, telah sempurna segala adab yang telah ‘disusun’ dengan sempurna.

Antara adab yang perlu diberi perhatian terutama oleh kaum wanita ialah adab menjemur pakaian dalam. Berikut perkongsian Nisa Azman.

ADAB MENJEMUR PAKAIAN

Mohon sebarkanlah pada Adik beradik,saudara mara dan kawan-kawan..Nasihat isteri dan anak-anak perempuan kita…Sebagai adab dan maruah ni..

Pakaian dalam ialah pakaian terlindung…dah nama dia pun pakaian dalam..sebaiknya pakaian dalam ni lebih lagi yang wanita punya apatahlagi isteri kita, ibu kita, adik beradik perempuan dan anak-anak perempuan kita punya sebagai ADAB nya elakkanlah daripada di JEMUR di tempat yang boleh jadi pandangan umum kerana boleh timbul fitnah..kita orang Islam… Islam agama yang penuh dengan adab dan akhlak..Islam sangat memelihara maruah wanita…

IKLAN

Sangat tak best dan tak beradab laa kalau orang rumah kita pakai purdah ke pakai tudung labuh ke atau siapa sahaja bahkan semua orang Islam tetapi pakaian dalam terdedah di jemuran boleh dilihat lelaki bukan mahram…nama pun pakaian dalam kan..harus terlindunglah…

IKLAN

PAKAIAN DALAM PERLU DILINDUNG

Bagaimana kita melindungi tubuh mereka dari dilihat, sepatutnya begitulah kita jaga dalam bab adab menjemur pakaian..carilah tempat yang agak tertutup sikit..sebab pakaian dalam ni kecil dan ringan je Insya Allah cepat kering..dia bukan macam pakaian lain..jarang dengar orang guna kain jeans levis buat pakaian dalam..kalau kain jeans tu lambat lah kering..

IKLAN

Begitu juga pakaian dalam sendiri ni bukan perlu lindung dari dilihat jiran tetangga dan orang luar lihat tapi kalau keluarga kita namun mereka yang bukan mahram dengan isteri kita pun sebaiknya lindunglah…sepupu, abg ipar, adik ipar dan biras..apatahlagi kalau kawan-kawan datang rumah..kalau tahu mereka datang, angkatlah pakaian dalam tu letak kat tempat terlindung…stor ke bilik ke..sambung jemur bawah kipas..Moga kita menjadi Mukmin yang terbaik..Beradab dan sentiasa menutup pintu fitnah juga menjaga maruah diri..amin..

KASHOORGA: Kesimpulannya, pakaian dalam itu simbolik maruah seseorang individu terutama kaum wanita. Maka adalah tidak wajar perkara yang terlalu sensitif ‘dipaparkan’ bersama mereka yang tidak sepatutnya.

Sumber kredit: FB: Nisa Azman