Firman Allah dalam surah Ali Imran ayat 185 bermaksud: “Tiap-tiap yang bernyawa akan merasai mati dan bahawasanya pada hari kiamat sahajalah akan disempurnakan balasan kamu. Ketika itu sesiapa yang dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke syurga maka sesungguhnya ia sudah berjaya. Dan (ingatlah bahawa) kehidupan di dunia ini (meliputi segala kemewahannya dan pangkat kebesarannya) tidak lain hanyalah kesenangan bagi orang-orang yang terpedaya.”

Mati itu pasti.Tiada makhluk yang terlepas dari janji Allah tapi cuma masa dan corak kematian yang bagaimana.

Tapi tahukah, cara kematian kita di dunia adalah bergantung kepada cara kita mencorakkan kehidupan kita semasa ada hayat. Jika kita seorang yang teruk dan langsung tidak pernah bertaubat, begitulah cara kematian kita akan berakhir. Memang tiada pilihan.

Baca perkongsian dari seorang pengguna fb bernama Lela yang berkongsi ilmu ini.

Kita mahukan pengakhiran hidup kita dalam husnul khatimah, tetapi semua itu bergantung kepada bagaimana kita menjalani kehidupan di dunia. Kematian bila dan di mana tidak ada siapa pun yang tahu. Ada orang sakit 7 tahun kemudian mati. Ada orang matinya mudah tak ada sakit pun.

Ada orang matinya di rumah ada orang matinya di hospital. Cara kematian juga tidak kita ketahui dan tidak boleh dipilih. Hanya Allah SWT yang menentukan. Walau banyak mana duit yang dia ada , banyak mana Quran yang dia baca, berapa masyhur dia ketika di dunia dia tetap tidak boleh memilih cara kematian dia.

Jika matinya sedang membaca Quran atau matinya ketika sujud di tikar sembahyang maka ketahuilah Allah SWT yang memilih itu cara kematiannya. Dan sesiapa yang mati dalam keadaan mabuk, Nabi SAW menyebutkan dia bangun di akhirat kelak dengan botol arak masih tersandang di bahunya dan berjalan terhuyung-hayang dalam keadaan mabuk. Kerana setiap orang dibangkitkan kembali dengan apa cara kematiannya.

IKLAN

Hati-hati dengan penghidupan kita dan perkara apa yang kita suka lakukan. Biarlah apa yang kita suka lakukan itu adalah perkara-perkara kebaikan agar pengakhiran kita kelak adalah dengan cara kebaikan.

Berdoalah agar pengakhiran kematian kita dengan cara yang baik. ITU SANGAT PENTING. Mati kita biarlah dalam keadaan husnul khatimah. Dengan itu, jika seseorang ingin mati dalam keadaan baik dan diredhai Allah maka hendaklah sentiasa berdoa kepada Allah dengan doa :

“Ya Allah, matikanlah kami dalam keadaan husnul khatimah dan janganlah Kamu matikan kami dalam keadaan su’ul khatimah.”

Jangan sesekali kita tinggalkan doa ini.

Beringatlah, jangan sampai tiba-tiba maut datang, segala-galanya sudah terlambat untuk menyesali apa yang telah kita kerjakan ketika hidup di dunia. Saidina Abu Bakar berkata ;
“Sesiapa masuk kubur tanpa bekalan, maka seperti mengharungi laut tanpa perahu!”

IKLAN

Dari saya Lela Sec 5, Kota D’sara

Rujukan :- Ceramah Ustaz Wadi Annuar Ayop di laman FB ‘Ceramah Ustaz & Ustazah’.

WEBINAR JODOH 💖: SUAMI KIRIMAN ILAHI

✨Jom Sis semua yang masih single terutamanya sejenis yang pemalu! Kita belajar ilmu menjemput jodoh💘

IKLAN

Dengan ilmu menjemput jodoh, Sis akan..

✅ Tak tertanya-tanya lagi “Dimana atau ada ke bakal imamku❓❓” 🤷🏽‍♀‍

✅ Jelas ✨ dan yakin 💪🏻 dengan langkah-langkah mudah ikhtiar mencari jodoh 💘 (Tip: Islam itu Mudah dan Indah)

✅ Akan dijauhi heartbreak 💔 dan lelaki yang tak serius 👻

Yang sudah berstatus ‘Dimiliki’, ambillah manfaat ilmu ini untuk memudahkan dan percepatkan lagi jodoh Sis 💞

Daftar di https://toko.ideaktiv.com/product/webinar-jodoh-suami-kiriman-ilahi/