Di dalam al-Quran, Allah S.W.T telah menceritakan hakikat kehidupan manusia yang tidak dapat lari dari ujian. Ia datang dari segenap aspek dan penjuru. Sebahagian orang diuji dengan kehilangan harta benda. Sebahagian lain pula diuji dengan kehilangan insan-insan yang tersayang, kelaparan dan dahaga yang bersangatan dan sebagainya.
Maksudnya: Dan nescaya Kami akan menguji kalian dengan sedikit daripada perasaan takut, rasa lapar, kekurangan harta benda, kehilangan nyawa (kematian) serta tumbuh-tumbuhan dan berikanlah khabar gembira kepada orang-orang yang bersabar. Surah al-Baqarah (155)
Di saat usia bumi semakin tua, sudah semakin banyak tanda-tanda jelas kiamat kecil kelihatan. Antaranya banyak bangunan tinggi didirikan, terjadinya banyak pembunuhan, waktu yang berlalu semakin singkat, sering terjadi bencana alam seperti gempa bumi, tanah gelongsor selain munculnya gaya hidup mewah di kalangan umat islam.
Antara lain kiamat kecil lain ialah orang baik semakin kurang (meninggal) dan orang jahat bertambah ramai, manusia mewarnakan rambut di kepala dengan hitam untuk kelihatan muda, lelaki menyerupai perempuan dan perempuan menyerupai lelaki, bulan sabit kelihatan besar dan terakhir negara Arab menjadi padang rumput menghijau selain sungai.
Dikatakan juga, apabila mengampiri dunia akhir zaman, beberapa tahun sebelum keluarnya Dajjal, manusia akan diuji dengan kebuluran.
dalam satu hadith dari Ibn Najah, tiga tahun sebelum munculnya Dajjal, umat manusia akan melalui kehidupan paling sukar dengan kemarau panjang sehingga menjadikan bumi kering kontang.
“Sesungguhnya sebelum keluar Dajjal akan berlaku tiga tahun yang sangat dahsyat. Manusia akan dilanda kelaparan yang teruk. Allah akan memerintahkan langit menghentikan satu per tiga hujan dan memerintahkan bumi menahan satu per tiga tumbuhan.
Ads
“Pada tahun kedua, Allah akan memerintahkan langit menghentikan dua per tiga hujan, dan memerintahkan bumi menahan dua per tiga tumbuhan.
“Pada tahun ketiga, Allah akan memerintahkan langit menghentikan keseluruhan hujan dan bumi menahan keseluruhan tumbuhan.
“Kesemua tanah akan kering kontang dan tandus. Sahabat bertanya apakah makanan manusia pada waktu itu? Baginda menjawab, tahlil takbir dan tahmid. Perkara tersebut akan dapat menggantikan makanan.” – [HR Ibn Majah].
Jika kita melihat di media sosial, sudah ada sekumpulan individu yang membuat penyimpanan makanan (prep) dan ia dikongsikan kepada orang ramai konon untuk menghadapi dunia akhir zaman dan juga persediaan menghadapi musim kemarau seperti disebut dalam hadith.
Tapi adakah perlunya kita lakukan begitu (menyimpan stok makanan yang banyak?) atau apa yang perlu kita sebagai umat islam lakukan bagi menghadapi dunia akhir zaman ini?
Dikongsi dari Tik Tok @ibnuramli, Ustaz ini membuat kupasan mengenai persediaan makanan yang mungkin diambil serius oleh sesetengah individu sedangkan ada persoalan lebih besar perlu dihadapi oleh umat akhir zaman.
Ads
Dalam ceramahnya, diperjelaskan hari ini bermacam-macam cerita keluar.
“Ada orang kumpul beras, siap seal dah beras. Takut akhir zaman. Konon dah dekat dengan akhir zaman. Tapi tahukah akhir zaman ni bukan berlaku hari ni saja tapi sejak dari zaman Nabi lagi. Dekatnya kiamat tu hanya sejengkal jari saja. Zaman kita mungkin rapat lagi.
“Lepas tu ada kelompok orang yang berkempen suruh simpan beras siap-siap. Simpan air dalam tangki banyak-banyak, nanti takut air tak ada. Siap buat buku log lagi. Benda apa yang perlu disimpan untuk hadapi akhir zaman.
“Saya bukan nak tergelak tapi dah tergelak dah. Yang itu (simpan barang-barang ini) tidak disuruh oleh Nabi SAW pun. Kalau ada pun, Nabi suruh simpan air banyak-banyak.
“Dalam satu kejadian, ketika Nabi Isa dengan tentera-tenteranya dikepung oleh Yakjuj dan Makjuj di Palestin. Apa yang ada pada waktu tersebut? Kepala lembu lebih mahal daripada emas pada waktu itu (maknanya apa, tak ada makanan).
Ads
“Kalau hal makanan jadi keutamaan, lebih baik makanan disimpan awal-awal oleh mereka. Tapi bila hal ini berlaku, apa yang ada pada waktu itu (paling penting) ialah zikrullah. Itulah makanan umat Islam. Yang disebut oleh tenteranya Saidina Isa A.S dalam menghadapi keadaan ketika itu ialah Allah, Allah, Allah, Allah iaitu zikir.
“Jadi apa yang kita cari sekarang ini ialah ilmu, wirid dan zikir yang sepatutnya kita amalkan. Bukan apa yang kita buat sekarang.
“Kita tak nafikan boleh nak simpan makanan tapi itu bukan tujuan utamanya. Dan menyebarkan ketakutan demi ketakutan kepada umat Nabi Muhammad SAW tentang hal ini tanpa berikan kepada mereka harapan untuk menjadi orang yang boleh berhadapan dengan cabaran dan seumpamanya.
“Dajjal nanti datang, dia akan datang dengan kesenangan. Dia akan turunkan kesenangan. Beras yang kita simpan dia akan beri lagi dan lagi.
“Sebab tu apa yang penting amal. Amal yang penting. Yang disuruh kita cari guru untuk belajar, duduk menuntut ilmu. Dalam Quran dah sebut hal ini.
“Tapi orang kita terbalik. Waktu zaman susah tu nanti tak ada murabbi, tak ada pembimbing. Dia nak duduk seorang-seorang dalam hutan. Siapa nak bimbing kita kalau kita bukan alim. Dan tak ada proses pengajian, siapa nak bimbing? Lebih berat syaitan datang menggoda, nauzubillah.
“Sebab tu jangan obses dengan benda-benda tu. Sepatutnya yang kita lakukan sekarang ialah amal. Duduk dalam majlis ilmu. Itu sepatutnya.
Otak manusia menggunakan dua puluh lima peratus daripada oksigen yang terdapat dalam badan.
Adakalanya sel-sel otak tidak mendapat keperluan oksigen yang mencukupi kerana jantung terpaksa mengepam darah ke atas sekaligus melawan tekanan graviti.
Ketika sujud, umat Islam meletakkan kepala mereka ke bumi dan dalam keadaan begini, jantung berada di kedudukan lebih tinggi daripada kepala. Ia memudahkan darah turun ke otak dibantu oleh tekanan graviti.
Peter Russell dalam bukunya, ‘The Brain Book’ berpendapat, “Otak manusia beroperasi tujuh peratus lebih cepat dan empat belas peratus lebih tepat dalam keadaan kepala mereka ke bawah atau inverted.
Merujuk artikel ‘Chronic Pain: Exercise can bring relief’ di laman web mayoclinic.com, pakar-pakar berhujah bahawa senaman secara berterusan adalah penting untuk kesihatan sendi.
Senaman juga mampu mengurangkan sakit dan merangsang pengeluaran hormon endorfin yang berfungsi mengurangkan rasa sakit.
Solat sememangnya bermanfaat kerana ia menggerakkan sendi-sendi badan termasuk tangan dan kaki secara sederhana.
Pada tahun 1967, Professor Dr. Herbert Benson daripada Fakulti Perubatan Harvard membuat kajian ke atas tiga puluh enam orang yang bermeditasi.
Dapatan kajian menunjukkan mereka menggunakan oksigen tujuh belas peratus lebih rendah daripada biasa, jantung mereka berdenyut dengan kadar yang lebih perlahan daripada kelaziman dan gelombang theta dalam otak meningkat dengan jelas.
Gelombang theta adalah gelombang otak yang wujud apabila seseorang berada di saat yang amat menenangkan terutamanya ketika hampir terlena.
Kajian yang melibatkan sembilan puluh orang pesakit kanser yang telah melakukan meditasi selama tujuh minggu ini, menemukan para pesakit didapati kurang masalah kesugulan, keresahan dan kemarahan.
Mereka lebih bertenaga, sakit jantung menurun serta masalah pada sistem penghadaman berkurangan. Kajian ini telah diterbitkan dalam majalah Psychosomatic Medicine pada tahun 2000.
Solat serta zikir yang kusyuk boleh diibaratkan seperti bermeditasi yang melebihi meditasi biasa. Maksudnya di sini tampak unsur-unsur meditasi cuma di dalam Islam ia dilakukan sebagai satu ibadah.
Bagaimana pula halnya kaitan manfaat solat pada ibu hamil?
Pakar ‘Fetal Positioning’ & Bidan Profesional mengiktiraf kedudukan Forward Leaning Inversion (FLI) iaitu bersujud adalah bagus diamalkan ibu mengandung. Antara sebabnya:
Objektif kekerapan FLI setiap hari untuk membebaskan urat tersimpul, ketat dan memaksimumkan kapasiti janin di dalam rahim. Ia turut memberi ruang untuk bayi memasukkan kepalanya dalam rongga saluran pelahiran bila sudah tiba masanya bayi dilahirkan.
Teknik solusi untuk bayi songsang, lebih efektif dilakukan awal sebelum bayi melebihi tiga puluh enam minggu ke atas. Namun, jangan putus asa, masih ada ruang dan peluang kedudukan janin songsang berubah.
Kedudukan ini juga telah memperlihatkan kesan dramatik untuk janin berkedudukan melintang dalam rahim berubah.
Jadi, kenapa tidak memperbanyakkan sahaja solat dan sujud lebih lama dengan bacaan sunat dan doa meminta pada Yang Maha Mengetahui?
Posisi rukuk pada sudut sembilan puluh darjah dapat mengurangkan sakit belakang dan boleh digunakan sebagai terapi untuk menurunkan dan memulihkan sakit pinggang.
Bukankah ibu-ibu hamil mudah dapat sakit pinggang? Jadi ini antara cara merawat sakit pinggang tersebut.
Pelupa sinonim dengan ibu hamil gara-gara peningkatan hormon progesteron. Menurut beberapa kajian, otak didapati mengeluarkan gelombang alpha yang agak jelas ketika sujud dan jalur frekuensi gelombang gamma selepas solat adalah lebih tinggi berbanding sebelum solat.
Fenomena ini bermaksud penumpuan dan daya ingatan meningkat ke atas mereka yang bersolat dengan penuh kusyuk.
Gementar untuk mengharungi proses bersalin adalah isu lazim bagi mana-mana ibu yang bakal melahirkan. Antara saranan ialah mengaktifkan hormon gembira endorfin bagi menurunkan aras cemas dan gelisah ini.
Telah dinyatakan senaman ringan yang terbit daripada pergerakan kaki dan tangan semasa ibadah solat mampu merembeskan hormon yang membantu ibu menjelang pelahiran.
Kekhusyukan dalam solat yang sinonim dengan unsur meditasi telah terbukti mampu memperbaiki emosi yang kurang stabil.
Ibu-ibu yang hamil akan melalui fasa emosi tidak menentu dek penangan hormon-hormon yang bekerja keras. Bersolatlah bagi meredakan perasaan yang membelenggu.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Perlukah waris qada solat buat ibu bapa yang telah meninggal dunia terutamanya bagi orang tua yang terpaksa meninggal solat kerana uzur dalam tempoh yang agak lama sebelum meninggal dunia.
Sebagai waris atau anak pasti timbul rasa tanggungjawab apabila mengetahui orang tuanya memang meninggalkan solat di saat-saat kematian kerana sakit.
Ikuti perkongsian Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan berkaitan isu ini dan haruskan waris mengqada atau membayar fidyah bagi pihak si mati yang meninggalkan solat?
Ibu saya baru saja meninggal dunia, dan sepanjang setahun terakhir ini, beliau kerap meninggalkan solat kerana sakit dan tak sempat qada sebelum meninggal dunia.
Adakah kami sebagai waris boleh qada solat yang ditinggalkan atau membayar fidyah bagi pihak beliau?
Qada Solat
Jawapan:
Menurut pendapat muktamad mazhab Syafie, amalan qadha solat atau membayar fidyah bagi pihak si mati oleh waris adalah tidak disyariatkan. Kata Imam Syamsuddin al-Ramli:
ولو مات وعليه صلاة أو اعتكاف لم يفعل ذلك عنه ولا فدية له لعدم ورودها
Maksudnya: “Jika seseorang mati dan dia berhutang solat atau iktikaf (nazar), maka walinya tidak dapat qada bagi pihaknya dan hutang solat itu tidak gugur dengan fidyah, kerana amalan tersebut tidak sabit melalui nas.
Ada pandangan kedua (pandangan yang lemah) dalam mazhab Syafie yang membenarkan amalan ini, dan ia dipegang serta diamalkan oleh ramai ulama. Namun, ia dihukumkan sebagai lemah oleh Imam al-Nawawi:
Maksudnya:
Pengarang kitab al-Hawi menukilkan kalam daripada ‘Ata’ bin Abi Rabah dan Ishaq bin Rahawaih, mereka berdua mengharuskan solat bagi pihak si mati, manakala Syeikh Abu Sa‘ad Abdullah bin Muhammad bin Hibatullah bin Abi ‘Asrun daripada kalangan ulama mazhab kami yang mutakhir dalam kitabnya al-Intisar juga memilih pandangan ini.
Buat Ibu Bapa
Imam al-Baghawi daripada kalangan ulama mazhab kami (ashab al-wujuh) pula menyatakan dalam kitabnya al-Tahzib bahawa pandangan yang mengharuskan bayaran fidyah sebanyak satu cupak (mud) bagi setiap solat yang ditinggalkan ialah pandangan yang boleh diterima. Namun semua pandangan ini adalah lemah.
Begitu juga dengan pandangan yang dikemukakan oleh Syeikh Abu Bakr al-Dimyati:
من مات وعليه صلاة، فلا قضاء، ولا فدية. وفي قول – كجمع مجتهدين – أنها تقضى عنه، لخبر البخاري وغيره، ومن ثم اختاره جمع من أئمتنا، وفعل به السبكي عن بعض أقاربه، ونقل ابن برهان عن القديم أنه يلزم الولي – إن خلف تركه – أن يصلي عنه، كالصوم .وفي وجه – عليه كثيرون من أصحابنا – أنه يطعم عن كل صلاة مدا
Maksudnya:
“Sesiapa yang telah meninggal dunia dan dia ada hutang solat, maka tiada baginya qada mahupun fidyah. Menurut sebahagian imam mujtahid pula, ia mesti diqada (oleh waris yang masih hidup) berdasarkan hadis riwayat al-Bukhari dan selain beliau.
Oleh sebab itu, sebahagian ulama mazhab Syafi’i memilih pandangan ini, dan amalan qada solat ini diamalkan oleh al-Subki bagi pihak sebahagian daripada kaum kerabatnya. Ibn Burhan pula meriwayatkan satu fatwa lama (qaul qadim) Imam Syafi’i bahawa wali wajib qada dengan mengerjakan solat jika si mati meninggalkan harta warisan, seperti mana puasa.
Ramai ulama daripada kalangan Ashab al-Wujuh berpendapat bahawa bagi setiap solat yang ditinggalkan, hendaklah diberi makan kepada fakir/miskin dengan kadar satu cupak.
Yang Telah Meninggal Dunia
Berdasarkan penjelasan di atas, hal ini merupakan permasalahan fiqh yang diperselisihkan oleh para ulama mazhab Syafie. Namun pendapat yang muktamad dalam mazhab ialah amalan fidyah solat ini tidak disyariatkan, manakala pandangan kedua membenarkannya berdasarkan qiyas kepada amalan fidyah puasa yang dibayar oleh pewaris si mati.
Syeikh Qalyubi pula menukilkan daripada sebahagian ulama mazhab Syafie yang mengharuskan amalan ini:
وهذا من عمل الشخص لنفسه فيجوز تقليده لأنه من مقابل الأصح
Maksudnya:
Amalan ini (qada solat atau membayar fidyah bagi pihak si mati) ialah amalan peribadi seseorang, maka diharuskan untuk bertaqlid padanya, kerana ia merupakan pandangan muqabil al-asah (pandangan kedua dan lemah di dalam mazhab Syafie, namun ia merupakan khilaf yang kuat dan muktabar dalam mazhab).
Kesimpulannya, amalan qada solat atau membayar fidyah bagi pihak si mati oleh waris adalah tidak disyariatkan dan tidak sah menurut pandangan muktamad mazhab Syafie, kerana tiada nas sama ada daripada al-Quran mahupun hadis yang sahih yang menunjukkan pensyariatan amalan ini.
Namun, mengambil kira perkara ini termasuk dalam khilaf yang muktabar, amalan ini boleh dilakukan kerana ia mempunyai sandaran dalam mazhab Syafie dan diamalkan oleh para ulama.
Hidup manusia sentiasa diuji dalam empat keadaan. Sama ada dalam keadaan taat, maksiat, nikmat atau dalam keadaan ujian musibah.
Allah SWT berfirman dalam surah Al-Baqarah ayat 155 hingga 157 yang bermaksud, “Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan, dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar: (Iaitu) orang-orang yang apabila mereka ditimpa oleh sesuatu kesusahan, mereka berkata:
“Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali.”Mereka itu ialah orang-orang yang dilimpahi dengan berbagai-bagai kebaikan dari Tuhan mereka serta rahmatNya; dan mereka itulah orang-orang yang dapat petunjuk hidayahNya”.
Sememangnya kita semua tidak terlepas dari ujian kehidupan dan banyak kisah berlaku di sekeliling kita yang boleh dijadikan panduan dalam kehidupan.
Jika ada antara kita masih belum terlupa, kisah seorang pemuda, Daniel Iskandar, 19 yang dimalukan kerana mencuri tabung masjid atas alasan ingin membeli ubat untuk datuknya (alasan darinya) dan saat tertangkap, dirinya dimandikan jenazah.
Kesnya mendapat liputan meluas hingga naik ke mahkamah dan dijatuhkan hukuman penjara 10 hari di mana wang dendanya berjaya dikumpul tak sampai sehari. Isu ini kemudian telah pun selesai selepas kedua belah pihak berdamai (antara dirinya dan pihak masjid).
Ternyata di negara jiran juga berlaku kes yang sama tapi kesnya sedikit berbeza.
Seorang remaja ditangkap polis dan dibawa ke mahkamah atas kesalahan curi motor majikannya kerana mahu mencari kerja demi memberi ibunya kehidupan yang lebih baik.
Tapi apa yang mengejutkan, saat di hadapan hakim, majikannya bertindak memaafkannya dan kemudian memberi peluang kepada remaja ini untuk berubah menjadi insan yang lebih baik selepas memahami kemiskinan dilaluinya. Bahkan perbuatan mencurinya itu kerana terdesak untuk mencari rezeki buat ibunya.
Dikongsi dari Tik Tok@kejaksaan.ri, video remaja ini dibebaskan oleh mahkamah sudah ditonton 25.6 juta orang. Dikatakan Agus Mustopa nekad mencuri motor kerana desakan ekonomi demi mencari kerja untuk membiayai ibunya.
Dalam satu keadilan di mahkamah, Kejaksaan Negeri Cimahi memutuskan tertuduh dibebaskan dan ia mendapat reaksi berbeza dari masyarakat termasuk Jaksa Agung dan Wali Kota Bandung Barat.
Dari video itu, dapat dilihat dirinya dalam keadaan pasrah menanti hukuman dibacakan dan bila mahkamah membebaskannya menggunakan kaedah Restorative Justice di mana majikan yang menjadi mangsa memaafkannya untuk memberi peluang kerana dirinya masih muda dan memahami kenapa tindakan mencuri itu diambil dirinya terus menangis teresak-esak.
Sujud di kaki ibunya
Baju pesalah yang menutup tubuhnya dibuka dan suasana di dalam mahkamah turut “banjir” apabila ramai yang menangis menyaksikan detik bersejarah ini.
Dilihat Agus mendekati ibunya, sujud dan mencium kedua tangan ibunya dan berjanji tidak akan mengulangi perbuatan salah ini lagi.
Lebih mengharukan hakim mahkamah, Jaksa Agung RI ST. Burhanuddin yang turut menyaksikan kejadian ini sama menitiskan air mata.
Dari video dikongsikan juga, Ketua Daerah (Bupati) Bandung Barat Hengky Kurniawan serta Kajati Jabar mendekati anak muda ini. Difahamkan, Agus menerima bantuan perubatan manakala rumah uzur ibunya dibaiki untuk kehidupan lebih baik buat mereka serta bantuan makanan.
Dan benarlah, manusia itu memerlukan peluang kedua untuk menjadi lebih baik dari semalam.
Kuku hiasan dengan pelbagai warna dan corak, biasa dipakai oleh wanita bila mahu ke satu-satu acara atau majlis agar tampil lebih menarik.Malah Muslimah sendiri...