Apabila saat kiamat berlaku, segala apa yang ada di muka bumi ini akan hancur. Ini termasuklah gunung ganang, matahari, langit bahkan semua yang ada akan hancur menjadi debu pada kali pertama tiupan sangkalakala berlaku.
Di dalam surah At-Takwiir ayat 1-6 bermaksud “apabila matahari dilingkari cahayanya (dan hilang lenyap), dan apabila bintang-bintang gugur berselerak, dan apabila gunung-ganang di terbangkan ke angkasa (setelah dihancurkan menjadi debu), dan apabila unta-unta yang bunting terbiar, dan apabila binatang-binatang liar dihimpunkan, dan apabila lautan meluap-luap bercampur-baur, saat itulah dunia akan hancur.
Di dalam al-Quran, jelas mengatakan apa yang ada di dunia ini semasa kedatangan manusia ke dunia sudah dicipta terlebih dahulu oleh Allah untuk “kegunaan” hamba-hambaNya dengan pelbagai asbab.
IKLAN
Salah satu ciptaan Allah untuk kegunaan makhluk ialah matahari yang menjadi sumber kehidupan kepada manusia. Cahayanya yang terang mampu menerangi keseluruh dunia. Walau memiliki suhu panas tetapi tenaga matahari sangat bermanfaat bagi benda hidup. Bahkan dikatakan kepanasan cahayanya memakan masa 8 minit untuk sampai ke bumi dan cahayanya yang terang boleh mengakibatkan sesiapa yang memandang akan menjadi buta.
Di sebalik kita harus menyakini rukun Iman dan Islam ternyata negara China mengumumkan berjaya mencipta matahari buatan pada Jumaat lepas. Dilaporkan oleh agensi berita AFP, ia penanda aras dan kemajuan besar negara panda itu dalam teknologi berasaskan nuklear.
IKLAN
The HL-2M #Tokamak, China's new-generation "artificial sun," went into operation on Friday and has achieved its first plasma discharge. The apparatus in #Chengdu, #Sichuan Province, will help explore methods to provide clean energy through controlled nuclear fusion. pic.twitter.com/twk3ujBTLX
Dinamakan HL-2M, ia masih di peringkat penelitian pakar-pakar nuklear dari negara berkenaan. Para saintis mereka mengharapkan penciptaan matahari buatan ini berpotensi membuka sumber tenaga bersih yang kuat. Reaktor penghasilannya menggunakan medan magnet yang kuat untuk menyatukan plasma panas dan dapat mencapai suhu lebih dari 150 juta darjah celscius, lapor People’s Daily.
Ini bererti suhu panas yang dihasilkan oleh reactor matahari ini adalah 10 kali lebih panas dari matahari yang mencapai 15 juta darjah celcius. Kerana tenaga dan kepanasannya sangat besar, reaktor yang terletak di daerah Sichuan ini dijuluki sebagai matahari buatan.
IKLAN
We are in awe with this inspiring news that the Chinese artificial sun of the new generation was accomplished. Moreover, it has already achieved its first electric discharge in #Chengdu. pic.twitter.com/8H9ysstHJJ
Menurut China, perkembangan kuasa fungsi ini tidak hanya menyelesaikan masalah kekurangan sumber tenaga di negara mereka tetapi juga mampu mengukuhkan ekonomi China di masa akan datang. Para saintis telah memulakan projek ini sejak 2006 dan menjalin kerjasama dengan Internasional Nuclear Fucian Research & Engineering Megaproject untuk menjayakan projek besar ini. Malah kos anggaran adalah sebanyak USD22.5 million.
Persoalannya, mampukah kepandaian manusia (atas kehendak Allah jua) membentuk mahahari sebegini sekaligus mengubah bentuk kejadian yang Allah ciptakan.
Jika dalam hal mengubah penciptaan Allah iaitu mengubah bentuk tubuh yang Allah ciptakan dengan melakukan pembedahan sudah jatuh hukum haram, apatah lagi dengan mencipta matahari. Atau ia sekadar satu kepandaian manusia? Walluahalam.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Ini kes yang amat berat. Setiap pasangan perlu berhati-hati apabila lafaz cerai atau talak diucapkan. Salah seorang perlu keluar dari rumah serta merta kerana mereka bukan lagi berstatus suami isteri.
Selepas lafaz cerai, pasangan boleh rujuk semula dalam tempoh iddah iaitu tiga kali bekas isteri suci daripada haid. Tiada lagi dibolehkan tinggal sebumbung apatah lagi berbantal kan lengan pasangan.
Tiada istilah lafaz tak sengaja, bergurau atau tak ada niat nak cerai kerana hal talak tidak boleh dibuat main. Kita ikuti penjelasan lanjut oleh SS Mufti Wilayah Persekutuan tentang hal ini kerana ramai juga yang keliru.
Assalamualaikum. Saya dalam proses mendapatkan surat cerai setelah menceraikan isteri saya. Namun dengan nama Allah, hakim atau pendaftar di mahkamah syariah negeri Selangor terbabit menyatakan saya masih boleh bersetubuh dengan bekas isteri saya jika penceraian tidak mendapat pengesahan mahkamah.
Adakah kuasa mahkamah syariah menafikan hukum syarak sedia ada? Adakah jika saya melakukan persetubuhan ia tidak dihukumkan sebagai zina oleh Allah?
Jawapan
Waalaikumussalam. Semoga Allah permudahkan urusan rumah tangga kalian. Apabila berlaku penceraian, setiap pasangan perlu mengambil berat soal hak dan tanggungjawab serta perkara yang boleh dilakukan dan tidak boleh dilakukan agar tidak terjerumus melakukan perkara-perkara yang bertentangan dengan hukum Syarak.
Antara perkara penting yang wajib diketahui ialah berkaitan hukum talak dan rujuk beserta prosedurnya mengikut ketetapan daripada Mahkamah Syariah.
Dalam perkahwinan yang sah, seorang suami mempunyai hak untuk menceraikan isterinya sebanyak tiga kali. Penceraian pertama dan kedua masih boleh dirujuk selagi mana masih dalam tempoh ʿiddah.
Sekiranya tempohʿiddahsudah tamat, suami tidak boleh rujuk isterinya kembali melainkan perlu mengulang semula akad nikah berserta maharnya sekali seperti perkahwinan pertama kali.
Dari segi hukum syarak, sejurus sahaja talak diucapkan maka talak satu akan jatuh serta-merta tidak kira sama ada lafaz talak diucapkan di mahkamah ataupun luar mahkamah.
Kesannya, tidak boleh bagi bekas suami untuk tinggal bersama isteri yang telah diceraikan di dalam satu rumah apatah lagi melakukan persetubuhan, sama ada talak rajʿī[1]atau talak bain[2]. Ini kerana isteri yang sudah ditalakkan adalah wanita ʿajnabi (asing) kepada bekas suami.
Kekeliruan timbul apabila ada pihak mengatakan talak hanya jatuh apabila dilafazkan di depan hakim di mahkamah tidak di luar. Menjawab kekeliruan ini, persoalan di atas boleh dijawab berdasarkan pembahagian wajib.
Ulama’ membahaskan wajib ada tiga jenis; wajib dari segi Syarak (Diyānah), wajib dari segi Undang-undang (Qaḍa’) dan wajib dari segi Syarak dan Undang-undang. Pengertiannya:
Wajib Diyānah ialah kewajipan yang dilaksanakan semata-mata atas suruhan Allah. Kewajipan yang perlu dilaksanakan walaupun tiada bukti yang boleh digunakan untuk membuktikan kewajipan tersebut, khususnya apabila didakwa dan dibicarakan di mahkamah.
Contohnya, suami mentalakkan isteri tanpa saksi. Apabila isteri ingin mengangkat kes talak ini ke mahkamah bagi menuntut hak-hak berkaitan sedangkan suami tidak mahu mengaku sudah melafazkan talak.
Keadaan ini menyebabkan hakim memutuskan perempuan itu masih isteri yang sah atas faktor tidak mempunyai saksi dan pengakuan, si suami tetap tidak boleh menafikan fakta yang dia sudah menceraikan isterinya.
Keputusan hakim berdasarkan apa yang terzahir sahaja, sedangkan Allah Maha Mengetahui segalanya. Mengikut ketetapan Syarak, talak tetap jatuh dan suami wajib melaksanakan segala suruhan dan larangan berkaitan talak dan rujuk walaupun hakim memutuskan sebaliknya.
Wajib Qada’ ialah kewajipan yang perlu dilaksanakan mengikut kepada ketetapan undang-undang semata-mata. Kewajipan ini boleh dibuktikan dan dituntut di mahkamah mengikut akta dan enakmen yang diperuntukan.
Contohnya boleh didapati daripada soalan di atas, undang-undang mewajibkan setiap penceraian mestilah didaftarkan dan disahkan di mahkamah.
Sekiranya penceraian tersebut masih belum mendapat pengesahan mahkamah, kesannya mereka berdua masih dianggap suami isteri di sisi undang-undang.
Namun perlu diingatkan, status suami isteri tersebut hanya sah di sisi undang-undang sahaja, tidak di sisi syarak. Hal ini berlaku kerana syarak menetapkan talak tetap jatuh apabila syarat-syaratnya dipenuhi tidak kira mahkamah sudah mengesahkannya atau belum.
Wajib Diyānah dan Qada’ ialah kewajipan yang syarak dan undang-undang tetapkan dalam masa yang sama. Jadi, apabila suami menceraikan isterinya melalui prosedur mahkamah syariah dan mahkamah mengesahkannya, maka penceraian itu sah di sisi syarak dan undang-undang.
Pembahagian wajib di atas menunjukkan bahawa penceraian yang berlaku di luar mahkamah tetap dianggap sah di sisi agama walaupun mahkamah masih belum mengesahkannya.
Walaupun begitu, dinasihatkan kepada semua pasangan untuk mendaftarkan sebarang penceraian dan rujuk yang berlaku di Mahkamah Syariah. Dalam masa yang sama, mematuhi hukum-hakam berkaitan talak dan rujuk. Pengamalan ini lebih baik dan sempurna.
Menurut Akta Undang-undang Keluarga Islam negeri-negeri, lafaz talak perlulah dilakukan di dalam mahkamah sebagaimana yang dinyatakan di dalam seksyen 47 Akta Undang-Undang Keluarga Islam (Wilayah Persekutuan) 1984 bagi tujuan rekod dan memudahkan urusan tuntutan jika terdapat sebarang permasalahan.
Sekiranya lafaz talak tersebut dibuat di luar mahkamah, pihak suami atau isteri hendaklah segera membuat pengesahan di Mahkamah Syariah dalam tempoh 7 hari bagi mengelakkan didenda tidak melebihi satu ribu ringgit atau dipenjarakan tidak melebihi enam bulan atau kedua-duanya.
Akta ini diwujudkan demi kebaikan kedua-dua belah pihak. Menyembunyikan lafaz cerai yang dilakukan di luar mahkamah boleh menyebabkan ketiadaan rekod di Pejabat Agama. Akibatnya, akan menyukarkan pihak-pihak berkaitan untuk mengingat kembali butir kejadian sekiranya perkara yang sama berulang kembali di masa hadapan.
Sekiranya lafaz telah berlaku secara kerap pula boleh menyebabkan berlakunya talak tiga tanpa disedari dan menyebabkan suami isteri tidak boleh berkahwin semula.
Lebih dahsyat apabila kedua-dua pasangan sudah melakukan persetubuhan sedangkan proses rujuk tidak dibuat di dalam tempoh ʿiddah sehingga memberi kesan kepada nasab anak yang lahir. Jika berlaku, suami dan isteri terlibat wajib bertaubat kepada Allah kerana terlibat dengan dosa zina.
Berdasarkan keterangan di atas, boleh disimpulkan bahawa haram bagi suami untuk bersetubuh dengan isterinya sepanjang tempoh penceraian walaupun belum mendapat pengesahan mahkamah.
Kuasa mahkamah syariah berperanan sebagai institusi kehakiman dalam melaksanakan dan memelihara hukum syarak sedia ada demi memelihara kebaikan dan kepentingan anggota masyarakat.
Persetubuhan yang terjadi sebelum proses rujuk boleh dianggap sebagai zina. Suami dan isteri yang terlibat wajib bertaubat kepada Allah atas keterlanjuran yang dilakukan.
Akhirnya, apabila suami melafazkan kata-kata yang meragukan segeralah merujuk ke Mahkamah Syariah yang berhampiran untuk penerangan lanjut. Sikap berdiam diri boleh membawa padah di kemudian hari.
[1] Talak rajʿī: Talak yang boleh dirujuk dengan syarat berlaku pada kali pertama dan kedua serta masih dalam tempoh ʿiddah [2] Talak bain: Talak yang tidak boleh dirujuk disebabkan tamat tempoh ʿiddah (ketika talak pertama atau kedua) atau talak berlaku kali ketiga
Kashoorga : Semoga yang tak sedar sudah sedar dan perbetulkan semula keadaan. Ramai juga yang masih tinggal sebumbung kerana keiru dengan status masih suami isteri yang dinyatakan pihak mahkamah. Tetapi di sisi Allah, hubungan mereka bukan lagi suami isteri sah.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Uban jadi cahaya di hari kiamat, makruh hukumnya kalau cabut walaupun gatal sangat!
Kongsi Ustaz Ahmad Dusuki, uban atau rambut putih merupakan suatu hal yang biasa dialami oleh semua orang yang umurnya semakin tua.
Uban Jadi Cahaya
Tumbuhnya uban di kepala merupakan salah satu isyarat daripada Allah SWT bahawa di dunia ini tidak ada manusia yang hidup selamanya-lamanya.
Seseorang yang menyedari bahawa uban telah tumbuh di kepala, maka sebaiknya dia tidak lagi berangan-angan dan terbuai oleh mimpi-mimpi duniawi yang berpanjangan.
Seharusnya ia perlu memantapkan diri dengan ibadah kepada Allah SWT serta menjauhkan diri daripada melakukan dosa-dosa kecil sebanyak mungkin apatah lagi dosa besar.
Di Hari Kiamat
Apakah hukum mencabut uban?
Terdapat beberapa nas yang menunjukkan kepada larangan mencabut uban. Di dalam sebuah riwayat daripada Amru bin Shu’aib daripada bapanya daripada datuknya berkata, Rasulullah S.A.W bersabda:
Maksudnya: Janganlah kalian mencabut uban. Tidak ada seorang muslim yang mana tumbuh padanya sehelai uban di dalam islam melainkan uban tersebut akan menjadi cahaya buatnya pada hari kiamat.
Manakala dalam riwayat yang lain Rasulullah S.A.W menyatakan:
Maksudnya: Tidak ada seorang muslim yang mana tumbuh padanya sehelai uban di dalam islam melainkan Allah akan menuliskan untuknya dengan uban tersebut satu kebaikan dan Allah akan memadamkan kesalahannya dengan uban tersebut.
Riwayat Abu Daud (4202)
Makruh Hukumnya
Berdasarkan kedua-dua riwayat di atas, para fuqaha menjadikan larangan yang terdapat di dalam hadis tersebut sebagai hujah akan makruhnya perbuatan mencabut uban. Imam Al-Nawawi Rahimahullah berpendapat akan makruhnya perbuatan mencabut uban berdasarkan hadis Amru bin Shu’aib yang kami nyatakan di atas.
Kata beliau: Para ashab kami (Al-Syafieyyah) mengatakan bahawa ianya (perbuatan mencabut uban) adalah makruh. Ini disebutkan secara jelas oleh Imam Al-Ghazali, Imam Al-Baghawi, dan selainnya.
Bahkan jika dikatakan haram sekalipun disebabkan larangan yang sarih (jelas) lagi sahih dalam hadis tersebut maka pendapat ini tidak jauh dari kebenaran. Lihat Al-Majmu’ Syarah Al-Muhazzab, Al-Nawawi (1/292).
Kata-kata Imam Al-Nawawi di hujung perenggan di atas adalah berdasarkan sebuah kaedah fekah yang masyhur:
النَّهْيُ يَقْتَضِي التَّحْرِيم
Maksudnya: Larangan itu membawa kepada hukum pengharaman.
Sekalipun pada asalnya setiap larangan itu membawa hukum haram, akan tetapi dalam isu ini hukumnya beralih kepada makruh disebabkan terdapatnya qarinah lain. Ini berdasarkan sebuah riwayat daripada Saidina Anas Bin Malik R.anh bahawa beliau berkata:
Maksudnya: Dimakruhkan bagi seorang lelaki itu mencabut rambut yang putih daripada kepalanya dan juga janggutnya.
Riwayat Muslim (2341)
Maka jelas dalam hadis di atas ini, bahawa hukum mencabut uban di sisi sahabat Rasulullah S.A.W iaitu Anas bin Malik R.A adalah makruh dan tidak sampai ke tahap haram.
Kalau Cabut
Imam Al-Nawawi ketika mensyarahkan hadis ini beliau berkata:
Kata para ashab kami (Al-Syafieyyah) dan juga para ashab Malik, hukumnya (mencabut uban) adalah makruh dan ia tidaklah haram. Rujuk Syarah Sahih Muslim, Al-Nawawi (15/487).
Kelebihan Memiliki Uban
Hakikatnya, larangan mencabut uban itu adalah disebabkan beberapa fadhilat atau kelebihan yang diperoleh bagi sesiapa yang mempunyai uban. Di antaranya, dalam sebuah riwayat daripada Amru Bin ‘Abasah bahawa Rasulullah S.A.W bersabda:
مَنْ شَابَ شَيْبَةً فِي سَبِيلِ اللَّهِ كَانَتْ لَهُ نُورًا يَوْمَ الْقِيَامَةِ
Maksudnya: Sesiapa yang tumbuh satu uban di jalan Allah maka uban tersebut adalah cahaya untuk dirinya pada hari kiamat.
Riwayat Al-Tirmizi (1635)
Di dalam hadis di atas, sekalipun terdapat kenyataan tumbuh satu uban di jalan Allah, akan tetapi ia terkait dengan hadis Amru bin Shuaib yang menyatakan:
Tumbuh satu uban di dalam Islam. Perbezaan di antara kedua riwayat ini penting untuk dijelaskan kerana, hadis Amru bin Syuaib lebih umum meliputi uban yang tumbuh sama ada di dalam jihad atau selainnya.
Walaupun Gatal Sangat!
Syeikh Muhammad Ibn Abd Al-Rahman Al-Mubarakfuri Rahimahullah ketika mensyarahkan hadis ini beliau berkata:
Cahaya tersebut adalah keterangan dan juga diselamatkan daripada kegelapan dan kesukaran di mauqif. Imam Al-Manawi pula berkata: Rambut seseorang itu menjadi cahaya yang memberi petunjuk kepada dirinya.
Uban itu, sekalipun ianya bukan hasil daripada usaha seseorang hamba, akan tetapi sekiranya ia terhasil disebabkan perbuatan berjihad di jalan Allah, atau perasaan takut kepada-Nya maka ia termasuk di dalam usaha seseorang. Lihat Tuhfat Al-Ahwaazi, Al-Mubarakfuri (5/215).
Kesimpulan:
Setelah kami menekuni beberapa hujah dan dalil di atas, kami berpandangan bahawa hukum mencabut uban adalah makruh. Namun perlu juga dijelaskan supaya tidak berlaku sebarang kekeliruan, bahawa jika seseorang yang beruban itu memotong rambutnya maka hukumnya adalah harus kerana itu tidak dianggap sebagai mencabut uban. Semoga Allah S.W.T memberikan kefahaman kepada kita semua dalam beragama.
Kashoorga: Uban itu secara tak langsung mengingatkan diri bahawa kita semakin hampir dengan kematian. Oleh itu bersiaplah untuk bekalan di sana nanti.
‘Nak minta maaf tak ingat siapa.’ Mungkin boleh ikut cara ini untuk yang telah kita lakukan selama ini.
Jangan bohong dengan mengatakan kita tidak pernah sekalipun mengumpat. Kalau berkumpul bersama rakan lain, ada sahaja topik umpatan yang merancakkan pertemuan itu.
Sedar sebenarnya apabila mengumpat hukumnya adalah berdosa dan seakan memakan daging saudara sendiri.
Namun bagi yang dahulunya rajin mengumpat dan kini ingin hapuskan semua dosa-dosa silam hasil mengumpat, ada beberapa cara untuk kita berbuat demikian.
Ikuti perkongsian Fatimah Jamari ini dan hadam baik-baik cara terbaik untuk kita delete dosa-dosa mengumpat.
Cara delete dosa mengumpat, adalah dengan pergi memohon maaf kepada orang yang kita umpat. Tetapi kalau sudah terlalu ramai yang kita umpat sehinggakan lupa siapa.
Tak Ingat Siapa
Kadang kita tak kenal pun orang tu, contoh nya :
Kita lalu tepi jalan tengok orang pelik-pelik itu yang membuatkan kita mengumpat. Dalam suka-suka, kita mengumpat dia dan bila dia berlalu pergi dah tak sempat kita mohon maaf. Allahu ! Jahilnya kita.
Boleh Ikut Cara Ini
Cara terbaik, adalah dengan bersedekah dan niatkan pada orang yang kita pernah umpat dulu. Insyallah semoga kita semua terus diberi kekuatan untuk berperang dengan nafsu.
Dengan rendah diri saya mohon maaf atas segala salah silap mengumpat mencaci menghina, bercakap dan melakukan perkara yang membuatkan kalian terasa hati sakit hati. Allahu! Mohon maaf. Segala yang tak baik datang dari saya yang jahil.
Allahuakhbar!
Untuk Delete
INFO Ghibah atau mengumpat dalam Islam merupakan salah satu dosa yang tak terampunkan sehingga orang yang menumpat perlu melakukan banyak cara untuk mendapatkan keampunan dari Allah SWT. Antaranya,
1. Meminta maaf pada orang yang diumpat
2. Memohon maaf untuk orang yang diumpati
3. Menyebutkan kebaikan orang yang diumpati di tempat terjadinya umpatan
4. Taubat nasuha
5. Perbanyak zikir
Dosa Mengumpat
6. Perbanyak sedekah
7. Silaturrahim
8. Banyakkan berpuasa sunat
9. Perbanyak solat sunnah
10. Selalu menjaga wuduk
11. Perbanyak membaca al-Quran
12. Bersahabat dengan orang soleh
13. Perbanyak istighfar
Itulah cara melakukan taubat dari dosa mengumpat. Sungguh mengumpat ini sangat buruk akibatnya, maka dari itu kita harus berhati-hati dalam berkata.
Ziarah menziarahi sewaktu di bulan Syawal ini memang satu amalan yang terpuji dan diharuskan dalam Islam.
Namun buat ibu bapa yang membawa anak bersama sewaktu...