Serangan wabak virus koronavirus tidak mengenal siapa. Tidak kira golongan kanak-kanak, muda ataupun orang tua berpotensi untuk terkena wabak pandemik ini.
Salah seorang yang turut terkena adalah Pendakwah Bebas juga pelakon PU Riz yang telah disahkan positif COVID-19 selepas mengalami demam panas tiga hari lalu.
Menurutnya, perkara ini disahkan oleh Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM) hari ini.
“Saya demam sejak tiga hari lalu. Jadi, semalam saya pergi buat pemeriksaan di PPUM. Apabila dihubungi tadi, hasil ujian saya positif Covid-19.
“Saya reda dengan berita ini. Saya anggap ia adalah ujian Allah SWT. Kalau kita menjaga kesihatan sekali pun, tapi kalau Allah nak datangkan sakit juga, memang tak boleh elak.
“Apa pun, saya mengharapkan doa daripada semua semoga cepat sembuh dan bebas daripada wabak ini,” katanya kepada Harian Metro.
Menurut PU Riz, ambulans dari PPUM akan datang ke rumahnya dan dia ditempatkan di sana untuk rawatan lanjut.
Menurutnya sepanjang Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dilaksanakan, dia hanya duduk di rumah dan hanya keluar rumah untuk membeli barangan keperluan sahaja.
Tetapi tambahnya lagi, dia pernah mengunjungi Masjid Jamek Seri Petaling Kuala Lumpur sebelum masjid ditutup kerana penyebaran wabak berkenaan.
Rumahnya memang betul-betul berhadapan dengan masjid berkenaan dan kerap solat di situ sebelum ia ditutup.
Sebelum inipun dia ada berkongsi berita sedih apabila bapa saudaranya juga disahkan positif COVID-19 dan menerima rawatan di hospital.
SUMBER: HARIAN METRO & MSTAR
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Hukum Guna ‘Hand Sanitizer’ Beralkohol Untuk Solat, Ini Penjelasan Lanjut Supaya Tak Keliru
Soalan
Assalamualaikum Dato’ Mufti.
Terdapat masjid yang meletakkan pencuci tangan pada pintu masjid. Jadi, bolehkah menggunakan hand sanitizer ketika melakukan solat, adalakah ia dikira najis disebabkan ada alkohol di dalamnya. Mohon pencerahan Dato’ Mufti. Terima kasih.
Jawapan
Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW, ahli keluarga Baginda SAW, sahabat Baginda SAW serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah Baginda SAW.
Dalam melakukan ibadah solat, di antara syarat sah solat yang wajib dipatuhi adalah menghilangkan najis yang terdapat pada badan dan pakaian. Persoalan pada kali ini adalah untuk menjelaskan penggunaan hand sanitizer (pencuci tangan) ketika hendak melakukan solat. Justeru sebaiknya kita membahaskan tentang apa yang terdapat pada kandungan dan bahan yang digunakan di dalam hand sanitizer (pencuci tangan) itu sendiri.
Hand Sanitizer (Pencuci Tangan)
Penggunaan sanitizer adalah bertujuan untuk membunuh bakteria yang terdapat pada permukaan kulit. Ia juga merupakan bahan yang efektif dalam membunuh kuman dan bakteria berbanding mencuci tangan menggunakan air dan sabun.
Menurut garis panduan daripada Food and Drug Administration (FDA) setiap kandungan produk hand sanitizer yang dipasarkan mestilah mengandungi ethyl alcohol (ethanol), isopropyl alcohol (isopropanol) atau benzalkonium klorida sebagai bahan utama.[1]
Selain itu, terdapat juga hand sanitizer yang menggunakan bahan selain daripada alkohol untuk membunuh mikroorganisma dan bakteria seperti povidone-iodine atau triclosan.
Sukatan yang digunakan mengikut jenis bahan yang diletakkan di dalam hand sanitize (pencuci tangan). Mengikut World Health Organization (WHO) menetapkan garis panduan dengan menyatakan bahan kimia yang digunakan di dalam 10 liter hand sanitizer mestilah mengandungi 8333 ml daripada 96% ethanol, 417 daripada 3% hydrogen peroxide dan145 daripada 98% glycerol atau 7515 ml daripada 99.8% isopropyl alcohol, 417 ml daripada 3% hydrogen peroxide dan 145% daripada 98% glycerol. [2]
Hukum Penggunaan Alkohol
Menuru jumhur ulama, alkohol merupakan najis kerana ia termasuk di dalam cecair yang memabukkan. (Lihat al-Fiqh al-Manhaji, 1/183-184). Ini seperti hadis yang diriwayat oleh Ibnu Umar RA, sabda Nabi SAW:
كُلَّ مُسْكِرٍ خَمْرٌ وَأَنَّ كُلَّ خَمْرٍ حَرَامٌ
Maksudnya: “Setiap yang memabukkan adalah arak dan setiap arak adalah haram.”
Riwayat Muslim (2003)
Selain itu, Prof. Dr Basri bin Ibrahim al-Hasani al-Azhari menyebut di dalam kitabnya menyatakan para ulama berselisih pandangan tentang sama ada arak najis atau tidak. Pada dasarnya, ulama bersepakat tentang arak adalah najis, tetapi mereka berselisih tentang sifat kenajisannya. Segolongan ulama berpendapat arak merupakan najis dari segi ainnya. Manakala menurut pendapat yang lain arak tidak najis dari segi ainnya. Sebaliknya najis dari segi maknawi iaitu tidak boleh diminum kerana ia merupakan sesuatu yang kotor sperti dadah dan seumpamanya. (Lihat Isu-isu Fiqh Halal & Haram Semasa, hlm. 598)
Fatwa Mufti Kerajaan Negara Brunei Darussalam Tahun 2005 (ms. 74) juga menyatakan: “Alkohol sintetik atau tiruan daripada campuran bahan kimia adalah haram meminumnya kerana sifatnya yang memudharatkan seperti mana racun.
Adapun barangan kosmetik yang mengandungi alkohol yang dihasilkan melalui sintetik atau tiruan daripada campuran bahan kimia adalah harus menggunakannya, kerana ia bukan najis. Dengan ini juga, sah sembahyang seseorang yang memakai baju yang telah disembut dengan minyak wangi yang mengandungi alkohol yang dihasilkan melalui sintetik atau tiruan daripada campuran bahan kimia kerana ia bukan najis.”
Selain itu, Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-7 yang bersidang pada 11-12 April 1984 telah membincangkan Alkohol Menurut Pandangan Islam. Muzakarah telah memutuskan bahawa:
Setiap minuman arak mengandungi alkohol. Bukan semua alkohol itu mengandungi arak. Alkohol dari proses pembuatan arak hukumnya haram dan najis, tetapi alkohol yang dibuat bukan melalui proses pembuatan arak hukumnya tidak najis tetapi haram diminum.
Minuman ringan yang dibuat sama caranya dengan membuat arak sama ada mengandungi sedikit alkohol atau alkoholnya disuling adalah haram diminum.
Minuman ringan yang dibuat bukan dijadikan arak atau bahan yang mabuk dan tidak sama caranya dengan proses arak adalah halal. Tapai halal dimakan.
Alkohol yang terjadi sampingan dalam proses pembuatan makanan tidak najis dan boleh dimakan.
Ubat-ubatan dan pewangi yang ada kandungan alkohol adalah harus dan dimaafkan.
Begitu juga boleh rujuk artikel di laman web PMWP yang bertajuk IRSYAD AL-FATWA SIRI KE-185: MENGGUNAKAN ALKOHOL SWAB DAN MINYAK WANGI BERALKOHOL untuk maklumat lebih lanjut.
Kesimpulan
Kemunculan penularan virus Covid-19 telah melanda negara kita, oleh itu perlaksanaan menjaga kebersihan merupakan faktor utama bagi mengurangkan risiko dalam jangkitan virus ini. Justeru, timbul persoalan berkenaan dengan penggunaan hand sanitizer (pencuci tangan) semasa melakukan solat. Adakah ia dikira sebagai najis kerana kandungan alkohol di dalamnya?
Berbalik kepada persoalan yang diajukan dan pendapat ulama yang diberikan, dapat disimpulkan bahawa hand sanitizer (pencuci tangan) adalah tidak najis dan boleh digunakannya ketika hendak melakukan sembahyang serta tidak dikira menanggung najis. Ini jelas seperti yang diputuskan oleh Muzakarah Jawatankuasa fatwa Majlis Kebangsaan iaitu ubat-ubatan dan pewangi yang ada kandungan alkohol adalah harus dan dimaafkan.
Semoga Allah SWT memberikan kefahaman yang sahih terhadap agamaNya serta taufiq dan hidayah untuk mengamalkan syari’atNya dengan sebaiknya.
Wallahua’lam
S.S. Dato’ Seri Dr. Zulkifli Mohamad al-Bakri
Mufti Wilayah Persekutuan
Diterbitkan : 1 Mac 2020
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Gugurkan Kandungan Bawah 4 Bulan Dengan Sengaja Akibat Penyakit, Apa Hukumnya?
Gugurkan kandungan bawah 4 bulan dengan sengaja akibat penyakit, apa hukumnya? Sudah tentu keputusan yang diambil adalah menyelamatkan nyawa ibu yang sedang hamil.
Jika ditanya, sudah tentu sang ibu tak mahu menggugurkan kandungan tetapi apakan daya jika itu saja pilihan yang dirinya ada. Ibu mana yang ter gamak mengambil nyawa bayinya yang belum sempat menjengah dunia. Allahuakbar!
Dr Mohd Izhar Ariff Mohd Kashim menjelaskan apakah hukumnya menggugurkan kandungan dengan sengaja.
Artikel Berkaitan
Gugurkan Kandungan
Bolehkah menggugurkan kandungan akibat penyakit yang saya alami. Saya dimaklumkan oleh rakan bahawa berbuat demikian adalah haram. Boleh ustaz bantu saya?
Jawapan:
Perlu diingatkan hukum menggugurkan kandungan terbahagi kepada beberapa keadaan.
Bawah 4 Bulan
Haram dan berdosa menggugurkan kandungan dengan sengaja tanpa sebarang sebab dibenarkan syarak. Lebih-lebih lagi apabila umur kandungan telah melebihi empat bulan.
Ini berdasarkan firman Allah SWT yang bermaksud: “Janganlah kamu membunuh anak kamu hanya kerana takut miskin. Sesungguhnya kami yang memberikan rezeki kepada anak itu dan termasuklah kamu juga. Ingatlah perbuatan membunuh mereka itu adalah satu jenayah yang sangat besar.” (Surah al-Isra’, ayat 31)
Dengan Sengaja Akibat Penyakit
Menggugurkan kandungan dibenarkan jika perbuatan itu menepati syarat iaitu kandungan memudaratkan ibu kerana penyakit yang dialaminya, mendapat nasihat daripada pakar sakit puan diiktiraf oleh kerajaan dan kandungan bukan akibat zina atau suka-suka.
Baca Di Sini
Apa Hukumnya
Umur kandungan mestilah tidak melebihi empat bulan. Jika umur melebihi empat bulan maka ulama bersepakat mengharamkan perbuatan itu kecuali dalam keadaan darurat sangat seperti ia akan mengancam nyawa ibu pada saat-saat akhir kandungan.
Oleh itu, jangan sesekali kita cuba menggugurkan kandungan tanpa sebarang sebab yang munasabah atau yang dibenarkan oleh syariat.
Kashoorga : Jika pasangan yang baru mendirikan rumah tangga dikurniakan rezeki tetapi belum bersedia menerima kehadiran anak, jangan ambil jalan mudah dengan gugurkan kandungan.
Sumber : Berita Harian
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
‘Dulu Bapa Angkat, Sekarang Suami’
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
‘Bapa Dapat Hidayah, Bimbing Anak-Anak Sekali.’ Kevin Zahri Sebenarnya Mualaf, Dalami Islam Pada Usia 12 Tahun
‘Bapa dapat hidayah, bimbing anak-anak sekali.’ Kevin Zahri sebenarnya mualaf, dalami islam pada usia 12 tahun.
Benarlah hidayah itu milik Allah, Kevin Zahri antara insan yang terpilih. Dibesarkan dalam agama Kristian, kemudian sekembalinya ke tanahair diminta untuk mengikuti ajaran secara tiba-tiba sudah tentu bukan sesuatu yang mudah.
Tetapi dirinya tak melatah apabila diajukan soalan berkaitan dengan isu ini, sebaliknya menjelaskan perkara ini dan tenang apa yan berlaku dalam hidupnya sejak kecil.
Artikel Berkaitan : “Paling Sedih Mandikan Mayat Bayi Baru Lahir”, Tokoh Mualaf WP Kongsi Pengalaman Sebak Urus Jenazah Covid-19
Bapa Dapat Hidayah
Kevin Zahri yang merupakan jurulatih kecergasan dan pakar pemakanan kerap kali muncul di laman sosial TikTok berkongsi tentang tip kesihatan dan gaya hidup sihat.
Baru-baru ini, dia menjawab persoalan yang diajukan warganet termasuk berhubung agama dan mendedahkan dirinya adalah saudara baru atau mualaf.
Kevin yang dibesarkan di luar negara mengakui mendalami agama Islam sekembalinya ke Malaysia.
@kevinzahriLife is a journey of discovery ❤️♬ original sound – Kevin Zahri
Bimbing Anak-Anak Sekali
“Nama saya bukan Kevin Zahri bin Abdul Ghaffar tetapi Kevin Nicolai Christopher Zahri (ketika itu).
“Bapa saya seorang Muslim dan berbangsa Melayu manakala ibu pula beragama Kristian berasal dari Jerman. Ibu saya yang mengajarkan kami tentang agama.
‘Kami ke gereja, saya menyertai koir dan membaca buku seperti Injil ketika kecil,” tuturnya menyentuh tentang kehidupan pada masa lalu.
Kevin Zahri Sebenarnya Mualaf
Namun ternyata hidayah itu milik Allah. Segala berubah selepas beliau mengikuti bapanya pulang ke Malaysia pada tahun 1991. Ketika itu Kevin baharu berusia 12 tahun.
“Ketika itu bapa saya mendapat hidayah tentang keagamaan sendiri dan wujud rasa tanggungjawab untuk memimpin anak-anak.
“Bapa cuba mendedahkan kepada kami kepada agama Islam dengan bimbingan ustaz,” kata Kevin.
Baca Di Sini:
Pilih Islam Sebagai Agama Baru. Gadis Mualaf Syukur Perjalanan Ucap Kalimah Syahadah Dipermudahkan!
“Tak Pernah Seumur Hidup Saya Dapat Bantuan Begini…” Mualaf Teresak Nangis Terima Hadiah Motor
Dalami Islam
Lelaki yang turut dikenali dengan nama Cikgu Fitness Malaysia itu mendedahkan dia pada peringkat awalnya sukar menerima perubahan berkaitan agama Islam.
“Saya tidak menerimanya pada hari yang pertama dan mengambil masa mempersoalkan tentang agama A dan agama B.
“Diharapkan dalam video yang lain saya akan kongsikan tentang penghijrahan sebagai seorang mualaf. Apa pun alhamdulilah saya seorang muslim kini,” katanya.
Pada Usia 12 Tahun
Pendedahan jurulatih berusia 43 tahun itu menerima reaksi positif daripada warganet. Rata-rata mereka memberikan sokongan dan mengucapkan kesyukuran dan memuji tindakan dirinya menjawab pertanyaan yang diajuka oleh peminatnya.
Ujar mereka:
-“Masya-allah, Tabarakallah, bapa coach mendapat hidayah dan membimbing anak-anak, Alhamdulillah.”
-“Suka cara dan penerangan coach, terperinci dan tenang walaupun soalan agak sensitif.”
-“Pernah tengok Coach Kevin khatam al-Quran.”
-“Alhamdulillah. Moga terus berjuang sampai syurga tuan Kevin!”
-“Alhamdulillah, sebaik-baiknya begitulah perjalanan hidup seseorang mualaf.”
-“Syukur ayah Coach sedar kesilapan dan berusaha untuk betulkan apa yang salah.”
Kevin berkahwin dengan Rio Elani pada tahun 2010 dan perkongsian hidup mereka dikurniakan sepasang cahaya mata.
Kashoorga : Biar lambat tapi kita tahu dan mahu berubah kepada kebaikan serta kembali kepada Allah SWT.
Sumber : Sinar Plus
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI