![Untitled design - 2023-11-01T122234.171](https://cdn.kashoorga.com/2023/11/Untitled-design-2023-11-01T122234.171-696x365.jpg)
Bersyukurlah jika kita masih dikurniakan kepanjangan usia dapat memasuki umur 40 tahun, fasa kematangan. Memasuki usia yang semakin menua, sebaiknya kita tak lagi leka dengan hal dunia dan sebaliknya mencari jalan menambah bekalan di akhirat.
Bagi yang baru memasuki usia ini elok juga diamalkan doa yang dikongsi oleh Khairul Anuar Basri agar kita syukur dengan nikmat yang dikurniakan, bertambah amalam soleh pada usia seterusnya.
Doa untuk yang masuk usia 40 tahun ke atas
Saya nak ajar doa wajib hafaz dan baca untuk semua yang berumur 40 tahun ke atas macam saya.
Doa ini saya ambil dari Surah Al-Ahqāf ayat 15
رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَىٰ وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَصْلِحْ لِي فِي ذُرِّيَّتِي ۖ إِنِّي تُبْتُ إِلَيْكَ وَإِنِّي مِنَ الْمُسْلِمِينَ
‘Rabbi auzi’nī an asykura ni’matakal lati an’amta ‘alaiyya wa ‘alā wālidaiyya wa an a’mala sōlihan tardhōhu wa aslihlī fī zurriyyati innī tubtu ilaika wa innī minal muslimīn’
“Wahai Tuhanku, ilhamkanlah daku supaya tetap bersyukur akan nikmatmu yang engkau kurniakan kepadaku dan kepada ibu bapaku, dan supaya aku tetap mengerjakan amal soleh yang Engkau redhai; dan jadikanlah sifat-sifat kebaikan meresap masuk ke dalam jiwa zuriat keturunanku. Sesungguhnya aku bertaubat kepadamu, dan sesungguhnya aku dari orang-orang Islam (yang tunduk patuh kepadamu)”.
Mohon 3 perkara
Cuba hafaz doa ini baik-baik. Amalkan setiap kali lepas solat. Ada 3 benda yang kita minta sekali gus dalam doa ini :
-Minta jadi orang bersyukur dengan segala nikmat.
-Minta supaya tetap mengerjakan amalan soleh.
-Minta agar sifat kebaikan meresap masuk ke dalam diri anak-anak.
Masuk umur 40 tahun ni, kita dah sampai tahap kritikal dan sangat penting. Kita sudah tidak punya masa berbaki yang banyak. Bila-bila masa saja Allah akan panggil kita pulang mengadapNya.
Maka mulalah jadi orang bersyukur instead of merungut-rungut. Mula jadi orang yang tidak fikir yang lain kecuali untuk buat perkara-perkara yang baik saja.
Pesanlah kepada anak-anak untuk jadi orang yang baik-baik juga. Kerana kita tidak lama lagi akan meninggalkan mereka semua. Doa anak yang soleh kepada kita adalah doa yang akan sampai kepada kita di alam barzakh.
Sumber: Khairul Anuar Basri
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Ziarah Kematian, Bantulah Keluarga Yang Sedih Bukan Susahkan Mereka Dengan Adat Sedia Makanan
![Ziarah Kematian, Bantulah Keluarga Yang Sedih Bukan Susahkan Mereka Dengan Adat Sedia Makanan](https://cdn.kashoorga.com/2024/06/Untitled-design-2024-06-26T153106.871.jpg)
Mati itu pasti dan pemergian ini pasti akan ditangisi oleh ahli keluarga. Namun seakan sudah sebati dengan adat dalam masa kesedihan insan tersayang, ahli keluarga si mati turut perlu pula bertungkus lumus menyediakan hidangan untuk yang datang menziarah.
Sedangkan dalam Islam tiada pun termaktub untuk melakukan perkara sedemikian malah kita digesa untuk membantu memudahkan keluarga si mati. Perkara ini disentuh dalam satu perkongsian Muhammad Shafiq Ibrahim yang boleh kita jadikan pengajaran.
Hidupkan sunnah yang sudah dilupakan
Petang ini hadir ziarah kematian seorang saudara kami yang telah meninggal dunia pagi tadi.
Saat tiba, kelihatan 30 bungkus nasi kukus yang dibawa oleh kenalan keluarga si mati untuk makan tengahari. Untuk sesi awal pagi, saudaranya yang lain juga telah bawa 30 bungkus nasi kerabu sebagai makan pagi untuk ahli keluarga si mati.
Sebelum pulang mereka memaklumkan akan ada saudara mereka yang lain akan bawa makanan untuk diberikan kepada keluarga ahli keluarga si mati yang datang ziarah pada waktu malam.
Sesungguhnya keluarga mereka ini telah menghidupkan satu sunnah yang semakin dilupakan oleh masyarakat pada hari ini. Memberi makan kepada ahli keluarga si mati.
Sebagaimana sabda Nabi yang telah direkodkan oleh Abu Daud, At-Tirmizi dan Ibnu Majah dari Abdullah bin Ja’far beliau berkata apabila tiba berita kematian Ja’far (bin Abi Talib), Nabi SAW bersabda yang bermaksud:
“Hendaklah kamu membuat makanan kepada ahli Ja’far (isteri-isteri dan anak-anaknya), sesungguhnya telah datang kepada mereka perkara yang mengharukan (menyulitkan) mereka.”
Sememangnya tindakan mereka ini betul-betul membantu pasangan tuan rumah yang kelihatan tersangat penat. Cakap pun dah mamai kerana tak cukup rehat dari waktu sebelum Subuh lagi. Apatah lagi nak sediakan makanan kepada yang hadir ziarah. Memang tak sempat nak layan semua kenalan dan saudara mara yang hadir.
Semestinya tindakan ini juga menyenangkan keluarga si mati apabila sunnah ini dihidupkan oleh ketiga-tiga orang bersaudara yang menyediakan makanan ini. Semoga amalan sunnah dan warid daripada Nabi ini akan semakin subur dalam masyarakat kita.
Sumber: Muhammad Shafiq Ibrahim
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Sah Atau Tak Pernikahan Guna Jurunikah Tak Bertauliah? Jangan Kemaruk Nikah Hingga Lupa Nasab Anak Bakal Lahir
![Sah Atau Tak Pernikahan Guna Jurunikah Tak Bertauliah? Jangan Kemaruk Nikah Hingga Lupa Nasab Anak Bakal Lahir](https://cdn.kashoorga.com/2021/02/337497.jpeg)
Semalam akhbar Harian Metro melaporkan lebih 100 pasangan pengantin sudah dinikahkah oleh seorang jurunikah tidak bertauliah yang sudah pun ditangkap selepas satu serbuan dilakukan di rumah bekas kakitangan kerajaan ini di Puncak Alam ini.
Malah semasa serbuan dilakukan, sepasang pengantin di mana wanitanya orang tempatan sementara pasangannya bukan warganegara sedang menanti untuk dinikahkan. Laba keuntungan menikahkan pasangan tanpa tauliah ini membolehkan lelaki berkenaan meraih RM50,000 sebulan.
Sumber berkata, lelaki terbabit turut menjalankan peranan 2+1, iaitu dengan menjadi jurunikah dan wakil wali kepada bakal pengantin. Dia yang juga bekas penjawat awam pernah ditahan kerana terbabit dalam pengurusan perkahwinan termasuk di luar negara sebelum ini. Malah lelaki itu mengakui menikahkan antara 3-6 pasangan setiap hari dengan kadar bayaran RM3000 ke RM5000 setiap satu termasuk yang ingin berpoligami.
Sebagai orang awam, kita tentu tertanya-tanya, adakah sah pernikahan kalau menggunakan jurunikah tak bertauliah. Bagaimana status anak jika dilahirkan? Adakah anak zina atau bagaimana?
Apa yang paling penting yang semua orang kena tahu ialah salah satu syarat sah rukun nikah ialah WALI. Jika pernikahan dijalankan tanpa kebenaran wali, pernikahan tidak sah dan hukumnya berzina.
Sebaiknya andai ada di antara kita yang mahu berkahwin, untuk mengurangkan kos pernikahan yang mungkin dianggap mahal, ambillah ayah kandung sendiri sebagai jurunikah tanpa perlu menggunakan juru nikah kerana ia dibenarkan dalam syarak. Jika ayah gagal ditemui, boleh menggunkan wali hakim.
Janganlah kerana kemaruk bernikah, maka kita melanggar semua hukum agama kerana nasab itu amat penting dijaga. Malah agama sendiri menyarankan nikahilah wanita solehah kerana empat perkara iaitu :-
“Seorang wanita itu dinikahi kerana empat perkara; kerana hartanya, kerana keturunannya, kerana kecantikannya dan kerana agamanya. Maka hendaklah kamu mengutamakan yang beragama, nescaya kamu berbahagia.” Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim
Bacalah rujukan dari Mufti Sabah jika menggunakan jurunikah tanpa tauliah ini.
Sah atau tak perkahwinan menggunakan jurunikah tanpa tauliah?
Soalan :- Saya mempunyai pekerja menjadi suami isteri yang dinikahkan oleh yang tidak bertauliah. Adakah sah nikah mereka atau perlu dinikahkan semula?
JAWAPAN:– Islam meletakkan pada setiap pernikahan perlulah memenuhi rukun dan syaratsyarat yang telah ditetapkan berlandaskan panduan Al Quran dan As Sunnah maka, kekurangan atau tidak memenuhi rukun dan syarat-syarat pernikahan sudah tentu akan mendatangkan masalah dan kecacatan bagi mana-mana pernikahan yang dilangsungkan.
Adapun Permasalahan Wali sebagaimana yang dipersoalkan termasuk dalam perkara rukun nikah dan ini dinyatakan secara jelas dalam sebuah hadith, Rasulullah s.a.w bersabda:-
الن كاحإالب ول يو شاهدي عدل وماكان م ن ن كاح ع لى غ يردل ك فهوب اطل
Mafhumnya : “Tidak ada pernikahan melainkan dengan adanya wali dan dua orang saksi yang adil. Jika pernikahan berlaku tanpa kehadiran mereka, nikah itu batil”
Hadith riwayat Ibnu Hibban dalam Mawarid al Zham aan ila Zawaid Ibn Hibban; kitab Nikah bab hadith-hadith mengenai wali dan saksi. Dalil di atas menunjukkan keperluan hadirnya wali dan dua orang saksi yang adil yang merupakan rukun nikah.
Syaikh Zainuddin bin Abdul Aziz Al Malibariy didalam kitabnya Fathu Al Mu’in beserta Hasyiahnya I’anah At Tolibin karangan Al Allamah Abu Bakar Uthman Bin Muhammad Syatto Ad Dumyati Al Bakri, jilid ke-3, halaman 518,523 dan 527.
Menyatakan kedudukan Wali menurut susunan iaitu :-
1. Bapa sekiranya tiada sama ada telah meninggal dunia atau terdapat penghalang kemudian.
2. Ayahnya ayah (datuk) dan terus ke atas.
3. Saudara lelaki seibu sebapa
4. Saudara lelaki sebapa
5. Anak lelaki saudara lelaki seibu sebapa
6. Anak lelaki saudara lelaki sebapa
7. Bapa saudara lelaki seibu sebapa
8. Bapa saudara lelaki sebapa
9. Sepupu (anak lelaki bapa saudara seibu sebapa)
10.Sepupu (anak lelaki bapa saudara sebapa) “Kemudian setelah tiada Ashabah dari nasab sebagaimana senarai di atas, maka Ashabah dari Wala’ (Hamba Abdi dan ini tidak berlaku di zaman ini) dengan urutan sebagaimana dalam perwarisan.
Kemudian sekiranya semua diatas tidak ada maka yang memegang hak kewalian ini adalah Qadhi (hakim) atau wakilnya, sebagaimana Sabda Nabi s.a.w : ال س لطان ول يم نالول ي لها Maksudnya :- “Sultan adalah walinya seorang wanita yang tidak mempunyai wali”. Dan yang dikehendaki dengan maksud Sultan disini ialah mereka yang memegang kuasa kewalian sama ada dari kalangan para Imam, Qadhi mahupun para wakil mereka (iaitu wakil yang dilantik atau ditauliahkan)”.
“Kemudian setelah tiada Ashabah dari nasab sebagaimana senarai di atas, maka Ashabah dari Wala’ (Hamba Abdi dan ini tidak berlaku dizaman ini) dengan urutan sebagaimana dalam perwarisan. Kemudian sekiranya semua diatas tidak ada maka yang memegang hak kewalian ini adalah Qadhi (hakim) atau wakilnya, sebagaimana Sabda Nabi s.a.w:
ال س لطان ول يم نالول ي لها
Maksudnya : “Sultan adalah walinya seorang wanita yang tidak mempunyai wali”. Dan yang dikehendaki dengan maksud Sultan disini ialah mereka yang memegang kuasa kewalian samaada dari kalangan para Imam, Qadhi mahupun para wakil mereka (iaitu wakil yang dilantik atau ditauliahkan)”.
Mengenai pernikahan yang telah berlaku namun diwalikan oleh mereka yang tidak bertauliah sedangkan wujud disana wali hakim maka ia samalah bernikah dengan tanpa wali yang sah, oleh itu menurut hukum syariah, pernikahan mereka tidak sah dan batil sebagaimana keterangan nas diatas bahawa setiap wali hakim atau para wakil mereka adalah yang dilantik atau ditauliahkan oleh Sultan, Raja atau pemerintah.
![Sah Atau Tak Pernikahan Guna Jurunikah Tak Bertauliah? Jangan Kemaruk Nikah Hingga Lupa Nasab Anak Bakal Lahir](https://cdn.kashoorga.com/2021/02/337498.jpeg)
Ini lebih jelas lagi sebagaimana yang termaktub dalam Enakmen Keluarga Islam 2004, bahagian ii PERKAHWINAN, berkaitan Orang yang boleh mengakadnikahkan perkahwnan, dalam seksyen 7, halaman 178 dan 179, (1) Sesuatu perkahwinan di Negeri Sabah hendaklah mengikut Enakmen ini dan hendaklah diakadnikahkan mengikut Hukum Syarak oleh:- a. wali di hadapan Pendaftar; b. wakil wali di hadapan dan dengan kebenaran Pendaftar; atau c. sebagai wakil wali. d. Jika sesuatu perkahwinan itu melibatkan seorang perempuan yang tiada mempunyai wali dari nasab, mengikut Hukum Syarak, perkahwinan itu hendaklah diakadnikahkan hanya oleh wali Raja.
Menurut BAHAGIAN I Tafsiran Seksyen 2 halaman 176 (1) menjelaskan bahawa maksud wali Raja ertinya wali yang ditauliahkan oleh Yang di-Pertuan Agong dalam Wilayah Persekutuan, Melaka, Pulau Pinang, Sabah dan Sarawak, atau oleh Raja, dalam hal sesuatu Negeri lain, untuk mengahwinkan perempuan yang tidak mempunyai wali dari nasab . Seterusnya menurut BAHAGIAN ii PERKAHWNAN, berkaitan Orang yang boleh mengakadnikahkan perkahwnan, dalam seksyen 11, halaman 180, menjelaskan bahawa sesuatu perkahwinan adalah tak sah melainkan jika cukup semua syarat yang perlu menurut hukum syarak untuk menjadikannya sah.
Oleh yang demikian perkahwinan yang tidak berwalikan dengan wali yang tidak bertauliah adalah tidak sah disisi undang-undang syarak. Syaikh Zainuddin bin Abdul Aziz Al Malibariy didalam kitabnya Fathu Al Mu’in beserta Hasyiahnya I’anah At Tolibin, jilid 3, halaman 535-536 menyatakan lagi ; “Apabila seseorang melakukan persetubuhan dalam ikatan nikah tanpa berwali (termasuk tanpa menggunakan wali hakim yang sah apabila ketiadaan wali dari nasab) seperti wanita yang mengahwinkan dirinya sendiri sedangkan hakim tidak menetukan hukum sah atau tidaknya nikah tersebut, maka orang tersebut diwajibkan membayar mahar misil bukan mahar yang ditentukan, kerana (fasad) rosaknya nikah yang ada”.
Maka berlandaskan perkara yang telah dijelaskan di atas maka perkahwinan tersebut dikira rosak dan perlu dibubarkan atau difaraqkan, manakala pihak perempuan wajib mendapat mahar misil iaitu harta yang diberikan kepada pengantin perempuan dengan kadar pada kebiasaannya sepadan dengannya apabila mereka telah bersama.
Dan sekiranya kedua pasangan tersebut ingin kembali sebagai pasangan yang sah menurut syariat mereka perlulah bernikah semula dengan akad nikah yang baru.
Rumusan :-
1. Hanya Wali Hakim atau wakil Wali yang bertauliah sahaja layak dan berhak mewalikan seorang wanita ketika ketiadaan wali nasabnya.
2. Pernikahan yang tidak berwali sama ada wali nasab atau wali hakim adalah tidak sah dan ia dikira sebagai nikah fasid (rosak) atau batil.
3. Pernikahan yang fasid menyebabkan pasangan yang terlibat perlu di faraqkan atau di bubarkan dan memerlukan akad nikah yang baru sekiranya ingin kembali bersama sebagai suami isteri yang sah.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Wahai Isteri, Buat 5 Perkara Ini Agar Rezeki Imammu Bertambah. Salah Satunya Rajin Bersedekah!
![Wahai Isteri, Buat 5 Perkara Ini Agar Rezeki Imammu Bertambah. Salah Satunya Rajin Bersedekah!](https://cdn.kashoorga.com/2019/01/solat-1.jpg)
Perkahwinan itu sememangnya sunnah Rasulullah SAW. Bagi yang sudah menjalankannya, kamu sudah melengkapi separuh iman yang ada di dalam dirimu. Tentu saja sunnah yang dijalankan akan mendapatkan pahala dari Allah SWT.
Hakikatnya kehidupan berumah tangga ada hak dan kewajipan yang harus dipenuhi baik suami mahu pun isteri. Suami harus memenuhi keperluan keluarga, bermula dari mencari pekerjaan dan menafkahi keluarga dengan wang yang halal.
Sementara sang isteri juga harus dapat membantu suami dalam mengelola kewangan, mendidik anak-anak dan mengurus perkara-perkara lain berkaitan dengan rumah tangga.
Namun sebagai seorang isteri, kamu juga boleh membantu untuk menambah rezeki suamimu dengan cara mencari keberkatan rezeki. Berikut lima perkara yang boleh para isteri lakukan agar rezeki suamimu makin hari makin bertambah.
1. SEDEKAH KEPADA IBU BAPA DAN MERTUA
Antara perkara yang boleh kamu lakukan agar rezeki suamimu bertambah adalah dengan memberikan sedikit rezeki kepada kedua ibu bapamu dan juga mertua. Berikan atau sedekahkan sedikit rezeki kamu walau hanya sekadar memberikan makanan atau barang-barang keperluan harian.
Dengan cara ‘berkongsi’ rezeki kepada orang tua, dapat menambah keberkahan atas rezeki yang sudah diperoleh. Ini adalah kerana keberkahan rezeki itu diperolehi melalui sedekah yang paling utama dan pertama itu didahulukan kepada orang tua.
2. SELALU INGATKAN SUAMI AKAN REZEKI YANG HALAL
Berdoalah kepada Allah agar suamimu mencari rezeki yang halal untuk menafkahi isteri dan anak-anaknya. Jadilah isteri yang baik dan taat kepada suami, jangan sampai kamu menjerumuskan suami ke lembah dosa dengan banyak permintaan itu, ini yang kamu tahu tidak termampu disediakan oleh suamimu. Pada akhirnya mengakibatkan suamimu melakukan cara-cara yang tidak halal untuk merealisasikan keinginan istenya. Jadilah isteri yang selalu bersyukur atas apa yang telah diberikan oleh suami.
3. UBAHLAH GAYA HIDUP
Kebanyakan isteri banyak menghabiskan wang suami untuk membeli barang atau hal yang tidak penting. Sebagai isteri yang baik, kamu harus bijak untuk berjimat cermat dan menghindari gaya hidup yang boros. Ini kerana perbuatan yang demikian itu tidak baik untuk kehidupan rumah tangga. Ada baiknya untuk berjimat-cermat dan ubah gaya hidup yang lebih sederhana. Ia dapat menambah keberkahan ke atas rezeki keluargamu.
4. LAKUKAN IBADAH BERSAMA-SAMA
Jika seorang isteri taat dan rajin dalam beribadah maka hal ini dapat menambah keberkahan dalam berumah tangga dan juga rezeki. Terlebih lagi jika ibadah tersebut dapat kamu laksanakan bersama, maka pahalanya akan tambah berganda-ganda.
Mulai saat ini, cubalah untuk merencanakan amalan ibadah bersama-sama seperti solat berjemaah, puasa sunat, membaca al-Quran, bersedekah dan lain-lain amalan yang mampu menambah pahala.
5. WUJDUKAN SUASANA YANG HARMONI DAN HINDARI PERTENGKARAN
Perkara terakhir yang dapat para isteri lakukan ialah dengan cara menghindari pertengkaran dalam rumah tangga. Isteri yang baik menjadi penenang suami saat stres. Jagalah keharmonian dalam berumah tangga. Ini kerana ia mampu mendorong suami lebih bersemangat dalam mencari rezeki yang halal dan membahagiakan keluarga.
Kesimpulannya jadilah isteri yang menjadi penyejuk hati suami serta ‘penambah’ rezeki suami.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI