SOALAN:
Saya berumur 32 tahun mempunyai masalah uban yang agak kritikal. Bolehkah saya mewarnakan rambut menggunakan inai/pewarna hitam. Ada sesetengah ustaz menasihati saya mewarna rambut saya warna merah (inai) tapi saya agak malu jika warna rambut saya berwarna merah.
JAWAPAN:
Perbuatan menghitamkan uban mengandungi unsur-unsur pemalsuan dan mengubah keadaan yang sebenar. Dengan celupan warna hitam, seseorang dewasa kelihatan seperti remaja, orang tua kelihatan muda kepada pandangan orang ramai. Hal ini menyebabkan sangkaan mereka berlainan daripada keadaan yang sebenar. Adapun warna yang lain tidaklah sampai ke tahap pengubahan, penipuan dan pemalsuan.
Inilah pendapat mazhab al-Syafie. Adapun di sisi mazhab Maliki, Hanafi dan Hanabilah, hukum mewarnakan rambut dengan warna hitam adalah makruh dan diharuskan semasa perang. Imam Abu Yusuf daripada Hanafiyyah mengharuskan secara mutlak. Rujuk al-Mausu`ah al-Fiqhiyyah al-Kuwaitiyyah (2/281).
Berkata Imam al-Syaukani:
“Sebahagian Jemaah (ulama salaf) mewarnakan rambut mereka dengan warna hitam. Diriwayatkan hal ini daripada (para sahabat seperti) Uthman (bin `Affan), al-Hasan dan al-Hussein anak-anak (Saidina) Ali, `Uqbah bin `Amir dan Ibn Sirin, Abi Burdah dan lain-lain.” Rujuk Nail al-Autar (2/281)
Prof. Dr Yusuf al-Qadhawi dalam karyanya al-Halal wa al-Haram fi al-Islam (hal. 117) menyebut:
“Manakala orang yang tidak setua Abu Quhafah tidak mengapa jiialau dia mewarnakan rambutnya dengan warna hitam. Dalam hal ini al-Zuhri (seorang Tabien) mengatakan: “Kami menginai rambut dengan warna hitam jiikalau wajah masih kelihatan muda. Apabila wajah sudah berkedut dan gigi sudah bergoyang kami meninggalkannya.”
Sekiranya seseorang ingin mewarnakan rambut, hendaklah dia mewarnakan rambut atau uban dengan warna apa pun selain warna hitam, atau warna dan gaya yang menyerupai syiar agama lain. Ini bagi meraikan mazhab al-Syafie yang merupakan mazhab yang diamalkan di Malaysia. Namun begitu, kami tidak mengingkari pendapat-pendapat lain yang memakruhkan bahkan mengharuskan pewarna hitam, khususnya jika tidak melibatkan penipuan.
Sumber: Laman Web Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Berjaya Kumpul RM19K Dalam Masa Setahun, Rahsia Wanita Ini Amalkan Baca Al-Mathurat Pagi & Petang Setiap Hari
Urusan rezeki itu semua terletak di tangan Allah. Rezeki juga tidak akan datang bergolek tanpa ada usaha selain bertawakal dan berdoa kepada Allah agar terus dimurahkan rezeki.
Seperti perkongsian wanita ini yang percaya jika niat kita baik, segala urusan pastinya akan dipermudahkan oleh Allah.
Dia memberitahu ketika suaminya datang melamar setahun lalu, duit dalam simpanannya hanya ada sekitar RM3K, tetapi berjaya mengumpul simpnanan wang hingga jumlahnya mencecah RM19K.
Menulis dalam satu thread di twitter, @ShahfikAhmad berkongsi beberapa amalan dan tip dilakukannya bagaimana boleh mengumpul wang sebanyak itu dalam tempoh singkat.
1. aku perasan kalau aku amalkan al-mathurat pagi & petang, bukan setakat rezeki aku je murah, rezeki mak ayah aku pun mencurah2. may read while drive pergi kerja kalau subuh tu tak cukup masa. bukan rezeki je murah, urusan pun smooth je.
2. solat full wajib. ok. tak solat, mana Allah nak tolong kan. basic. mengaji too!
3. kalau hujan lebat tu, doalah semahu mahunya. doa je even korang kat kedai makan ke, atas jalan ke apa. mohon habis focus, merayu. jangan asal boleh. lepas tu kena yakin dengan Allah.
4. time solat, sujud terakhir pun sama. mohon doa sungguh2. ulang2 minta semoga dimurahkan rezeki sebab nak halalkan hubungan, taknak buat dosa, nak perubahan. pasang niat & tujuan yg betul.
5. dlm masa korg menyimpan tu, jgnla sampai belakangkan family korg. belanja pun jgn belanja benda yang mengarut2. korg belanja barang dapur, makan, barang yg family korg betul2 perlu. lengkapkan keperluan dorg. aku jarang bagi duit sbb duit x nampak, bg aku elok lg beli barang.
6. control nafsu. fikir 4 5 kali baru beli. baju memang tak beli lah. style aku, ambik je semua yg rasa nak, lepas tu pusing2 3 4 round sambil fikir. should i? shouldn’t i? elok2 5 6 barang kat tangan, at the end 1 pun tak beli sebab mostly kemahuan.
7. duduk rumah. aku tak bercinta pun dulu dgn husband so takdalah lepak kedai fancy2, dating mahal2 sana sini. kalau nak keluar sangat, alih2 kedai tomyam & pusing mall 3 4 jam sightseeing nak cemana, jimatkan, nak kawen.
8. sentiasa calculate duit. planning in & out. macam aku, survey & total out semua cost. lepas tu asing semua siap2. so korang akan nampak “oh budget ni belum ada. bulan ni kena saving utk yg ni dgn ni” jangan pernah “pakai dulu duit ni nanti ganti” big NO
9. buat baik dgn kucen & haiwan. family kitorang tak bela kucing. tp kucing taman semua datang rumah sampai terberanak beranak. hahaha jaga jelah bagi makan apa semua niat semoga murah rezeki aku nanti.
10. positive, positive, positive & minta doa mak ayah. aku pun tak sangka aku mampu. duit hantaran aku burn sebelum kawen buat depo & bayar bulanan kereta so majlis aku memang struggle pakai duit sendiri. mak ayah aku cuma sponsor laksa, kuih2, bunga telur & doorgift vip
11. oh and lagi satu. sentiasa bersyukur dengan semua nikmat. hidup dalam islam, tubuh badan sihat sempurna, negara aman, keluarga baik, rezeki melimpah ruah, makan cukup, ada kerja. aku ikut tips senior aku. lepas bagi salam solat, terus sujud balik. sujud syukur.
12. sentiasa sedekahkan Al-fatihah kat mak ayah lepas solat fardhu walaupun mak ayah sihat wal afiat. nanti rezeki pun tak putus juga.
where is my solat dhuha? uhm unlucky me kerja site. rehat pun susah. so im not performing my dhuha you guys yg kerja ada masa, lagilah best kalau dapat buat you guys boleh juga google doa2. ada banyak je cuma aku tak sempat nak search & hafal
those yg tanya which mathurat aku baca, aku baca yg ni. dah 7 tahun dah Mathurat ni. RM1 je. certain ayat kena repeat 3 kali tapi aku repeat 3 qul je
another tips from another person below:
13. Derma kat Masjid seminggu sekali at least. baca selawat nabi & senyum time sedekah. tak banyak pun takpa asalkan ada. kadang kita tak sedar kita curi tulang time kerja. so derma ni boleh sucikan harta.
14. selain solat sunnat dhuha, solat sunnat selepas solat fardhu pun boleh amalkan. kalau takda masa, buat lepas isya’. solat sunnat tu 2 rakaat je so tak lama pun. tapi lepas subuh & lepas Asar tak boleh ya. sehari sekali pun okay
15. kalau kita nak Allah tolong tapi usaha kita sama dengan orang biasa macam mana Allah nak lebihkah kita kan? so kita kena berusaha lebih either buat side job / ringan tulang dalam kerja harian kita.
Perkongsian ini mendapat pelbagai reaksi dari warganet. Ada juga yang turut berkongsi amalan dilakukan untuk terus dimurahkan rezeki.
Amalkan Solat Dhuha
Baca Surah Al-Waqiah & banyakkan sedekah
Dahulukan keluarga
Selalu berdoa agar pintu rezeki sentiasa terbuka luas
.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Sebaik-baik Doa Adalah Doa Di Hari Arafah, 9 Zulhijjah, Hari Doa Paling Mustajab
Hari ini adalah merupakan hari wuquf di Arafah bagi mereka yang berada di Tanah Suci. Hari Arafah adalah hari yang ke sembilan dalam bulan Zulhijjah. Ia merupakan salah satu daripada hari-hari yang dimuliakan oleh Allah SWT serta mempunyai kelebihan-kelebihan tertentu dan merupakan hari kemuncak ibadah haji.
Puasa sunat pada hari Arafah atau juga dikenali sebagai Hari Wukuf boleh dilakukan oleh umat Islam di Malaysia pada hari Sabtu, 10 Ogos 2019 Masihi bersamaan 9 Zulhijjah 1440 Hijrah. Umat Islam di sunatkan berpuasa sunat Arafah pada tarikh ini memandangkan umat Islam akan menyambut Hari Raya Haji/Aidiladha pada hari Ahad 11 Ogos 2019 .
NIAT PUASA ARAFAH
ARAFAH
Arafah adalah nama salah satu tempat yang semua jemaah haji diwajibkan berwukuf di situ pada hari dan waktu yang telah ditetapkan oleh syariat Islam sebagai salah satu daripada rukun haji.
Mengikut apa yang disebut dalam Tafsir Al-Qurtubi, terdapat beberapa pendapat ulama mengenai nama tempat itu sebagai Arafah antaranya ialah :-
1. Kerana di tempat itulah manusia berkenal-kenalan di antara satu sama lain pada hari wukuf.
2. Kerana Jibril a.s. telah membawa Nabi Ibrahim a.s. mengelilingi tempat itu dan memperlihatkan kepada baginda segala pemandangannya lalu berkata : “Adakah engkau kenal? Adakah engkau kenal?” Nabi Ibrahim pun menjawab, “Saya kenal. Saya kenal.”
3. Kerana Nabi Adam a.s. dan Siti Hawa ketika diturunkan dari syurga di tempat yang berasingan, akhirnya mereka bertemu semula dan berkenal-kenalan di antara satu sama lain di tempat itu.
KELEBIHAN HARI ARAFAH
Hari Arafah adalah hari yang kesembilan Zulhijjah. Ia merupakan salah satu daripada hari-hari yang dimuliakan oleh Allah s.w.t. yang mempunyai kelebihan-kelebihan yang tertentu, di antaranya ialah :-
- Ia merupakan hari kemuncak bagi ibadah haji, sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud, “Ibadah haji itu (sah dengan berwukuf) di Arafah.” Ertinya, wukuf di Arafah merupakan satu rukun tertentu dalam ibadah haji, tanpa wukuf haji seseorang itu tidak sah.
2. Ia merupakan hari keampunan segala dosa dan kemerdekaan dari api neraka serta Allah melahirkan kebanggaanNya kepada para malaikat dengan ramainya orang yang berwukuf di Arafah.
Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud, “Hari yang Allah s.w.t. memerdekakan paling ramai hambaNya daripada api neraka ialah hari Arafah, dan sesungguhnya rahmat dan anugerah Allah mendekati mereka, kemudian Allah melahirkan kebanggaanNya kepada para malaikat dengan ramainya mereka yang berwukuf di Arafah lalu berfirman, “Apakah yang mereka kehendaki?
Dalam riwayat yang lain pula Rasulullah bersabda yang bermaksud, “Sesungguhnya Allah taala melahirkan kebanggaanNya kepada para malaikatNya pada waktu petang hari Arafah dengan ramainya ahli Arafah, lantas berfirman, lihatlah kamu kepada hamba-hambaKu yang telah datang kepada Ku dengan keadaan kusut masai, dan berdebu.” (Riwayat Muslim)
3. Ia merupakan hari Allah menyempurnakan agama dan mencukupkan nikmat untuk umat Nabi Muhammad s.a.w. dengan menurunkan ayat 3 surah Al-Maidah pada hari Jumaat ketika Rasulullah s.a.w. berada di Arafah, iaitu, “Pada hari ini Aku telah sempurnakan bagi kamu agama kamu dan Aku telah mencukupkan nikmatKu kepada kamu dan Aku reda akan Islam itu menjadi agama untuk kamu.”
4. Ia merupakan hari Allah mengambil perjanjian setia daripada zuriat Nabi Adam a.s. sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud, “Sesungguhnya Allah telah mengambil perjanjian setia di Arafah daripada zuriat yang berada dalam tulang belakang Nabi Adam, dan mengeluarkan zuriat itu dihadapannya seperti biji-bijian.
Kemudian Allah berkata kepada mereka dengan firmanNya, “Bukankah Aku Tuhan kamu? Mereka menjawab : Benar (Engkaulah Tuhan kami) kami menjadi saksi”, yang demikian itu supaya kamu tidak berkata pada hari kiamat kelak : “Sesungguhnya kami adalah lalai (tidak diberi peringatan) tentang (hakikat tauhid) ini.” (Riwayat Ahmad)
AMALAN SUNAT HARI ARAFAH
Ayat-ayat dan hadis-hadis tersebut menggambarkan tentang kemuliaan, kelebihan dan keagungan hari Arafah. Sementara amalan-amalan sunat yang dituntut pada hari Arafah pula antaranya adalah:
1. Berpuasa sunat Arafah bagi orang yang tidak mengerjakan haji kerana orang yang berpuasa pada hari itu, akan diampunkan dosanya selama dua tahun. Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud, “Berpuasa pada hari Arafah, aku berharap bahawa Allah akan mengampunkan dosa pada tahun sebelumnya dan tahun selepasnya.” (Riwayat Muslim)
2. Menjaga solat secara berjemaah, memperbanyakkan solat sunat dan qiamulail kerana semua ini merupakan ibadah-ibadah yang paling afdal bagi mendekatkan diri kepada Allah. Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud, “Hendaklah kamu memperbanyakkan sujud kerana sesungguhnya tiap-tiap kali engkau bersujud kepada Allah, Allah akan mengangkatkanmu dengan sujud itu satu darjat dan menghapuskan daripadamu satu kesalahan.” (Riwayat Muslim)
3. Memperbanyakkan doa dan zikir, kerana sabda Rasulullah SAW yang bermaksud, “Sebaik-baik doa ialah doa pada hari Arafah” Oleh itu, perbanyakkanlah doa pada hari itu untuk mendapat keampunan dan kemerdekaan daripada api neraka, serta memperbanyakkan berzikir dengan zikir yang telah dilakukan oleh Rasulullah s.a.w. dan para nabi sebelum baginda sebagaimana yang disebut dalam hadis di atas. Selain itu, rebutlah peluang kemuliaan yang ada pada hari Arafah ini dengan memperbanyakkan tahlil, tasbih dan takbir. Ibnu Umar r.a. berkata yang bermaksud, “Kami bersama dengan Rasulullah s.a.w. pada pagi hari Arafah lalu sebahagian dari kami bertakbir dan sebahagian yang lain bertahlil.” Para muslimin juga disunatkan bertakbir tiap-tiap kali selepas solat, bermula dari solat Subuh hari Arafah 9 Zulhijjah sehingga solat Asar 13 Zulhijjah.
KESIMPULAN
Begitulah sebahagian dari kelebihan Hari Arafah dan Hari Raya Aiduladha yang telah disebutkan oleh Baginda Nabi saw. Semoga Jemaah Haji pada tahun ini mendapat haji yang mabrur, pulang dengan penuh keinsafan. Bagi yang tidak berkesempatan untuk menunaikan haji pada tahun ini, perbanyakanlah amalan pada hari tersebut.
Sumber kredit: [Petikan Khutbah Jumaat Pusat Islam Sultan Mahmud pada 9 September 2016] via canselori.umt.edu.my
VIDEO KASHOORGA:
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Letak Tumbuhan Atas Kubur, Beri Syafaat Atau Tidak Kepada Si Mati
Nabi SAW pernah melalui dua kubur lalu bersabda maksudnya:
“Ingatlah sesungguhnya dua mayat ini sedang diseksa. Seorang daripadanya diseksa kerana dahulu dia suka membuat fitnah dan seorang lagi diseksa kerana tidak menghindari diri daripada percikan air kencing.”
Kemudian Baginda SAW mengambil pelepah kurma yang masih basah lalu dibelahnya menjadi dua. Setelah itu, Baginda menanam salah satunya pada kubur pertama dan yang satu lagi pada kubur kedua sambil bersabda: “Semoga pelepah ini boleh meringankan seksanya selagi ia belum kering.” (Riwayat Bukhari: no.1378 dan Muslim: no.292)
Adakah ia memberi syafaat?
Peristiwa ini telah mengundang beberapa persoalan tentang manfaat meletakkan pelepah kurma ataupun tumbuhan lain di atas kuburan. Namun apa yang jelas hadis ini merupakan dalil pelepah kurma segar boleh meringankan azab kepada mayat.
Persoalannya adakah munasabah kedua-dua pelepah ini dapat meringankan seksa mayat tersebut? Ulama mempunyai dua pandangan utama mengenai masalah ini.
a) Sebahagian ulama berpendapat ia dapat meringankan azab kerana kedua-dua pelepah itu sentiasa bertasbih sehingga ia kering. Tasbih boleh meringankan azab ke atas orang yang sudah mati. Berdasarkan illat (sebab) ini, mereka menyatakan sunat datang ke kubur dan membaca tasbih dengan harapan mayat itu diringankan seksanya.
b) Manakala sebahagian lain mengatakan bahawa illat ini lemah kerana kedua-dua pelepah kurma tersebut tetap bertasbih, sama ada dalam keadaan segar mahupun kering. Ini berdasarkan firman Allah SWT yang bermaksud: “Langit yang tujuh dan bumi serta sekalian makhluk yang ada padanya, sentiasa mengucapkan tasbih bagi Allah dan tiada sesuatu pun melainkan bertasbih dengan memuji-Nya. Tetapi kamu tidak faham akan tasbih mereka…” (Surah al-Isra’:44)
Dalam peristiwa ini terjadinya keringanan azab kerana Rasulullah SAW berdoa kepada Allah SWT agar azab kedua-dua mayat itu diringankan selagi pelepah kurma tersebut masih segar. Ini bermakna keringanan azab tidak berlaku selama-lamanya.
Perbuatan Nabi SAW itu hanya bertujuan memberikan amaran kepada umatnya tidak melakukan perbuatan yang dilakukan oleh mayat-mayat tersebut iaitu membuat fitnah dan tidak membersihkan kencingnya.
Inilah maksud yang lebih tepat dengan hadis. Ianya merupakan syafaat yang bersifat sementara dan memberi amaran bukannya kerana Rasulullah SAW tidak mahu memberikan syafaat abadi kepada mereka.
Bolehkah tumbuhan diletakkan?
Berkenaan hukum terhadap perkara ini sebahagian ulama berpendapat, sunat meletakkan pelepah kurma segar, pokok dan lain-lain di atas kubur untuk meringankan azab mayat di dalamnya. Tetapi menjadi satu kesalahan untuk mengaitkan hukum perbuatan ini dengan apa yang dilakukan Nabi SAW atas beberapa alasan:
i. Kita tidak tahu sama ada mayat sedang diseksa atau tidak. Sedangkan Rasulullah SAW diperlihatkan oleh Allah SWT akan keadaan mayat tersebut melalui wahyu.
ii. Jika kita meletakkan tumbuhan di atas kubur atas tujuan itu, ia seakan-akan kita bersangka buruk pada mayat bahawa dia sedang diseksa. Sedangkan kita tidak tahu nasib yang dialami oleh mayat tersebut.
iii. Istinbat hukum perbuatan ini bercanggah dengan amalan ulama salaf. Sedangkan merekalah orang yang paling faham terhadap syariat Allah SWT dan sunnah Rasulullah SAW
iv. Allah SWT telah mengajar kita amalan yang lebih baik dalam memberikan keringanan kepada mayat iaitu mendoakan kebaikan untuk si mati.
VIDEO KASHOORGA:
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI