Baru-baru ini tular isu jemaah perempuan di sebuah masjid yang enggan merapatkan saf mereka dan solat secara berkelompok.
Meski meluruskan saf itu adalah sebahagian perintah Nabi Muhamad SAW namun hakikatnya kejadian saf lompong kalangan jemaah wanita selalu berlaku sebenarnya.
Ada beberapa alasan yang diberikan. Antaranya mahu duduk dengan rakan, bawa banyak barang dan tak mahu berganjak, tidak mahu berkongsi sejadah dan sebagainya.
Namun apapun alasannya menurut Prof Dr. Kamilin Jamilin perintah untuk rapatkan saf dari Nabi SAW ini tertakluk kepada semua lelaki ataupun perempuan.
“Jangan kita menyalahi perintah Nabi Muhammad SAW dalam bab ini. Nabi menyebut dalam sebuah hadis daripada al-Nu’man bin Basyir RA, bahawa Nabi SAW bersabda:
لَتُسَوُّنَّ صُفُوفَكُمْ، أَوْ لَيُخَالِفَنَّ اللَّهُ بَيْنَ وُجُوهِكُمْ
Maksudnya: “Luruskanlah saf kamu atau Allah akan memalingkan wajah-wajah di antara kamu.” [Riwayat al-Bukhari (717)]
“Sebahagian ulamak mengatakan ini mungkin balasan di akhirat nanti. Sebahagian ulamak mengatakan Allah akan jarakkan atau hati kami akan berpisah-pisah maksudnya kita tak akan mudah bersatu. Itu juga balasan daripada Allah,”katanya dalam satu hantaran di akaun Facebook beliau.
Oleh itu ujarnya apabila solat berjemaah cubalah rapatkan saf, jangan fikirkan keselesaan kita, fikirnya untuk ikut perintah Nabi SAW.
“Bila solat berjemaah kita perlu rapatkan saf bahu ke bahu, kaki ke kaki. Jika kita bawa sejadah besar, biarkan orang lain pijak sejadah kita supaya saf dapat dirapatkan. Jika tak mahu jangan bawa sejadah, atau lipat sejadah jadi kecil. Cubalah rapatkan saf, jangan fikirkan keselesaan kita, fikirnya untuk ikut perintah Nabi SAW,” pesan Dr Kamilin lagi.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Umumnya kita sekarang berada dalam bulan Syaaban. Satu bulan sebelum bertemu Ramadan. Berkata Abu Bakar al-Warraq al-Balkhi rahimahullah mengatakan: “Rejab adalah bulan untuk menanam. Syaaban pula bulan untuk menyiram tanaman, manakala Ramadan bulan untuk menuai tanaman.” (Lataif al-Maarif)
Antara kelebihan terbesar bulan Syaaban yang disebutkan oleh Nabi SAW:
قَالَ : “ذلِكَ شَهْرٌ يَغفُلُ النَّاسُ عَنْهُ بَيْنَ رَجَبٍ وَرَمَضَانَ ، وَهُوَ شَهْرٌ تُرفَعُ فِيْهِ الأَعْمَالُ إِلَى رَبِّ العَالَمِيْنَ ، فَأُحِبُّ أَنْ يُرْفَعَ عمَلِيْ وأَنَا صَائِمٌ”.
Maksudnya: “Itu adalah bulan yang mana manusia sering lalai akannya iaitu bulan yang berada di antara Rejab dan Ramadan. Bulan tersebut adalah bulan bulan yang diangkat amalan-amalan kepada Rabb al-‘Alamin (Allah SWT), maka aku suka ketika amalanku diangkat dalam keadaan aku sedang berpuasa”. (HR Al-Nasa’ie)
Hadis ini diriwayatkan oleh Usamah bin Zaid menunjukkan bahawa Nabi SAW lebih gemar amalannya diangkat ketika baginda SAW dalam keadaan berpuasa.
Dalam hadis yang lain juga diriwayatkan daripada Aisyah R.Anha,
كَانَ أَحَبُّ الشُّهُوْرِ إِلَيْهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنْ يَصُوْمَهُ شَعْبَانَ ثُمَّ يَصِلُهُ بِرَمَضَانَ
Maksudnya: “Bulan yang paling disukai oleh Rasulullah SAW untuk melaksanakan ibadah puasa adalah Sya’ban, lalu baginda SAW melanjutkannya dengan Ramadhan.” (HR Abu Daud)
Namun menjadi pencanggahan pendapat ulamak bila terdapat juga hadis yang melarang berpuasa di pertengahan bulan Syaaban.
Berdasarkan hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah ra:
إِذَا انْتَصَفَ شَعْبَانُ فَلَا تَصُوْمُوْا
Maksudnya: “Apabila tiba pertengahan bulan Sya’ban maka janganlah kalian berpuasa”. (HR Abu Daud, hadis sahih)
Dalam lafaz yang lain,
إِذَا كَانَ النِّصْفُ مِنْ شَعْبَانَ فَلاَ صَوْمَ حَتَّى يَجِىءَ رَمَضَانُ
Maksudnya: “Apabila tiba pertengahan bulan Sya’ban, maka tidak ada puasa sehingga datangnya bulan Ramadhan”. (HR Abu Daud, hadis sahih)
Berdasarkan kefahaman daripada hadis di atas jelas menunjukkan larangan untuk berpuasa setelah 15 hari akhir selepas Syaaban.
Dikuatkan lagi dengan hujah yang dibawa oleh Habib Hassan Al Kaff dalam kitabnya Taqrirat Sadidah mengatakan berpuasa pada setengah akhir di bulan Sya’ban bermula 16,17,18 sehingga akhir bulan adalah dilarang dan tidak sah.
Namun ada perbincangan lain dibahaskan oleh Habib dengan mengatakan 3 golongan terkecuali (dibenarkan) untuk berpuasa setelah 15 Sya’ban.
1. Jika itu adalah puasa yang Wajib. Seperti Qada’, Kaffarah atau Nazar.
2. Jika seseorang itu telah membiasakan dirinya untuk berpuasa sebelum ini. Seperti puasa isnin dan khamis.
3. Jika seseorang itu baru mula berpuasa pada 15 Sya’ban yang mana sebelum ini tidak pernah berpuasa. Maka golongan ini dibenarkan untuk berpuasa pada setengah Sya’ban yang kedua.
Seperti yang disebutkan dalam Matan Sofwah Zubad:
أَو وَصَلَ الصّوْمَ بِصَومٍ مرَّا
Maksudnya: Atau pernah puasa walau hanya sehari.
Hikmah tidak dibenarkan berpuasa
Antara hikmahnya ialah supaya umat Islam menyiapkan diri dan tubuh badan mereka sebelum menempuh bulan Ramadhan. Di mana pada bulan tersebut difardhukan bagi setiap orang Islam yang mukallaf untuk berpuasa sebulan penuh dalam bulan tersebut. Wallahu a’lam.
Kesimpulan
1. Sunat puasa dalam bulan Syaaban secara amnya.
2. Dibolehkan puasa sunat pada hari Nisfu Syaaban (15 Syaaban).
3. Dibolehkan puasa sunat pada 16-30 Syaaban bagi orang yang biasa puasa sunat sebelum itu.
4. Larangan puasa sunat pada 16-30 Syaaban bagi orang yang tidak biasa puasa sunat sebelum itu.
5. Dibolehkan puasa wajib seperti QADHA’, NAZAR dan seumpamanya pada 16 hingga 30 Syaaban.
Tak dapat dinafikan bahawa semua orang bekerja keras kerana ingin mendapatkan rezeki yang melimpah seperti wang dan harta yang melimpah. Namun yakinlah bahawa rezeki itu sudah ditentukan Allah.
Walaupun kita sudah berusaha mencarinya dengan cara bekerja keras siang dan malam jika itu bukan rezeki kita maka hasil yang kita dapat hanyalah rezeki yang telah diperuntukkan kepada kita. Namun jika sudah Allah tetapkan rezeki itu, walaupun kita tidak menginginkannya, maka rezeki ini akan datang sendiri kepada kita dengan tidak disangka-sangka.
Namun ada golongan yang selalu dikejar-kejar rezeki. Yakni golongan orang-orang yang telah dijamin Allah rezekinya. Allah menjamin dan mencukupkan rezekinya melalui berbagai perkara.
Allah SWT berfirman, “Barangsiapa yang bertawakal kepada Allah, nescaya Dia akan memberikannya jalan keluar, dan memberinya rezeki dari arah yang tidak disangka-sangka. Dan barangsiapa yang bertawakal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkan (keperluannya). Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan (yang dikehendaki-Nya). Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu.” (QS. Ath-Thalaq [65] : 2-3)
Berikut ini dikongsikan beberapa cara untuk menjemput rezeki agar datang dan mengikuti kita.
1. SEDEKAH
Bersedekah adalah memberikan sebahagian yang kita miliki kepada orang lain. Allah SWT menjanjikan ganjaran yang pasti kepada mereka yang bersedekah untuk orang lain.
Allah menjelaskan hal ini dalam Al-Quran dalam Surah Al-Baqarah ayat 261:
“Perumpamaan (nafkah yang dikeluarkan oleh) orang-orang yang menafkahkan hartanya di jalan Allah adalah serupa dengan sebutir benih yang menumbuhkan tujuh bulir, pada tiap-tiap bulir berisi seratus biji. Allah melipat gandakan (ganjaran) bagi siapa yang Dia kehendaki. dan Allah Maha Luas (karunia-Nya) lagi Maha mengetahui.” (Al-Baqarah:261).
Bersedekah pada awalnya mengurangkan harta yang kita miliki, namun Allah SWT akan menggantikannya dengan berlipat ganda.
Akan tetapi, dalam bersedekah sebaiknya kita berharap ganti untuk akhirat dibanding mengharap balasan di dunia.
2. MEMPERBANYAKKAN SYUKUR
Bersyukur merupakan cara untuk mendapatkan lebih. Lihat saja, bagaimana Allah sangat mudah memberikan lebih kepada mereka yang bersyukur. Ada saja jalan rezeki bagi mereka yang tidak mengeluh, meski dalam keadaan yang terbatas dan kekurangan.
Bukankah hal ini juga sudah dijanjikan dalam Allah SWT dalam Al-Quran, bahawa siapa yang bersyukur maka Allah akan menambahkan nikmatNya. Namun mereka yang mendustakan, maka akan mendapat azab yang pedih.
“(Ingatlah) ketika Rabbmu memaklumkan, “Sesungguhnya jika kalian bersyukur, niscaya Aku akan menambah (nikmat) kepadamu, tetapi jika kalian mengingkari (nikmat-Ku), maka pasti azab-Ku sangat berat”. QS. Ibrahim: 7.
3. MEMBACA SURAH AL-WAQIAH
Surah Al Waqiah juga dikenal sebagai surah pendatang kekayaan. Surat ke-56 ini berisi kandungan iman dan tauhid, bukti kekuasaan Allah SWT serta adanya hari kebangkitan.
“Ajarkanlah Surat Al Waqiah kepada isteri-isterimu. Kerana sesungguhnya ia adalah surah Kekayaan.” (Hadis riwayat Ibnu Ady)
4. BANYAK BERISTIGHFAR
Istighfar juga menjadi salah satu amalan penjemput rezeki. Terkadang dosa-dosa yang kita lakukan akan menutup pintu rezeki dalam diri. Meskpun sudah berusaha semaksimumkan mungkin, namun tetap saja rezeki yang diinginkan tidak kunjung tiba.
Istighfar merupakan zikir yang maknanya memohon ampun atas dosa-dosa yang pernah dilakukan.
Imam Al-Hasan Al-Bashri juga menganjurkan agar manusia beristighfar jika mengalami kefakiran, sedikitnya keturunan dan kekeringan kebun-kebun. Jadi perbanyakkanlah istighfar jika rezeki tidak kunjung hadir.
Allah SWT berjanji akan mencukupkan rezeki bagi siapapun yang bertawakal kepadaNya. Maka tugas kita adalah bertawakal kepadaNya dengan usaha semaksimum mungkin.
VIDEO KASHOORGA:
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Melihat kekejaman yang seakan tiada henti oleh rejim zionis Israel buat rakyat Palestin memang membuatkan kita rasa hiba dan kecewa kerana tidak dapat berbuat apa-apa untuk membantu.
Dan pastinya juga ada dalam kalangan kita tertanya-tanya ‘Bila bantuan Allah nak tiba’ atau bila Allah nak tolong mereka.
Hakikatnya menurut pendakwah dan penceramah Ustas Elyas Ismail soalan tersebut tak sepatutnya kita tanya. Walaupun katanya jauh di sudut hati memang terlintas soalan tersebut.
Ujar beliau jika soalan ini terdetik dalam hati sekali pun sebaiknya kita renung firman Allah Taala dalam surah Ibrahim.
“Apa yang berlaku kepada rakyat Palestin selama ini, mungkin ada soalan bila bantuan Allah nak tiba, bila Allah nak tolong mereka ustaz. Sebenarnya soalan tersebut tak patut kita tanya. Walaupun jauh di sudut hati kita memang terlintas soalan seumpama itu. Sebaiknya kita renung firman Allah SWT Surah Ibrahim ayat 42
Dan janganlah engkau (wahai Muhammad) menyangka Allah lalai akan apa yang dilakukan oleh orang-orang yang zalim; sesungguhnya Ia hanya melambatkan balasan mereka hingga ke suatu hari yang padanya terbeliak kaku pemandangan mereka, (kerana gerun gementar melihat keadaan yang berlaku).
“Maknanya janganlah kita menganggap Allah tidak berbuat apa-apa terhadap saudara-saudara kita di sana, tidak memberi bantuan terhadap mereka dan memberikan balasan kepada musuh-musuh
“Sebenarnya dalam kita tak sedar banyak sebenarnya Allah Taala tunjukkan kekuasaan dan kebesaran-Nya melalui tragedi atau kejadian menakjubkan yang berlaku,” terang Ustaz Elyas.
Sebagai contoh sambungnya baru-baru ini ada seorang bayi dijumpai di bawah runtuhan selepas terperangkap selama 37 hari. Dijumpai dalam keadaan selamat dan sihat.
“Ini kekuasaan Allah Taala. Malah banyak lagi kisah yang bila kita dengar muncul di mulut subhanallah la hawla wala quwwata illa billahlahulazim. Allah maha berkuasa. Banyak lagi kejadian sebegini yang berlaku.”
Maka pesannya lagi janganlah keluar dari mulut kita soalan seumpama itu melainkan mendoakan saudara kita di sana.
“Allah Taala saja yang maha mengetahu perancangan yang terbaik untuk mereka. Kita teruskanlah doa, doa dan doa untuk mereka. Jangan pernah tinggal…”
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Menular secara senyap dalam masyarakat, isu penyelewengan akidah melalui ajaran sesat sentiasa perlu dibendung.Dalam hal ini orang ramai juga perlu didedahkan dengan ciri-ciri ajaran...