![Untitled design - 2024-04-18T120904.035](https://cdn.kashoorga.com/2024/04/Untitled-design-2024-04-18T120904.035-696x364.jpg)
Waktu raya ini anak-anak selalunya akan meriah menerima duit raya. Bagi yang ada ramai anak kecil biasanya duit raya ini akan diserahkan kepada ibu bapa.
Bila dah banyak sangat sampul, ada yang terus mengummpulkan semua duit raya yang diterima dan kemudian membahagikannya sama rata untuk anak-anak.
Mungkin biasa dilakukan ibu bapa tapi menurut Ustaz Hafiz Al Za’farani yang juga penceramah bebas tindakan ini sebenarnya salah dan tidak sah dari hukum syarak.
Setiap duit raya yang anak-anak dapat lebih atau kurang maka ia milik masing-masing.
Ibu bapa tidak boleh ambil hak abang untuk diberikan kepada adik supaya sama banyak kerana duit raya abang adalah hak abang. Duit raya adik adalah hak adik,”tegasnya.
Sambung Ustaz Hafiz mungkin ada yang berkata, sudah memaklumkan atau minta izin kepada anak-anak untuk dibahagikan sama rata.
“Jawapannya tetap tidak boleh bagi anak-anak yang belum baligh kerana anak-anak yang belum baligh tidak mempunyai kelayakkan yang cukup dari segi syarak untuk membuat sebarang pengeluaran harta atau pelepasan hak hartanya seperti sedekah, hebah, memberi pinjam dan seumpamanya.
“Dr. Wahbah al-Zuhaili dalam kitab al-Fiqh al-Islami Wa Adillatuh menyebutkan kanak-kanak belum baligh tidak sah melakukan tindakan mengeluarkan harta miliknya seperti hebah dan sedekah walaupun dengan izin ibu bapa atau wali,”terangnya.
Oleh itu kata beliau, tindakan ibu bapa yang menyama rata duit raya anak-anak dengan mengambil hak anak yang lain adalah salah dan tidak sah dari sudut syarak.
“Cadangan saya, jika mahu menyama rata duit raya anak-anak, guna duit sendiri untuk ditambah pada duit raya anak yang dapat kurang tersebut.
“Jika duit raya anak dah tercampur dalam beg ibu, pertama asingkan mengikut sampul raya yang sama. Kedua kumpul duit raya daripada sampul yang tak sama.
“Ketiga, tambah duit ibu bapa bagi sama banyak nilai dengan duit daripada sampul yang tak sama tersebut. Terakhir, bahagi sama rata kepada anak-anak. Kaedah ini adalah ijtihad sendiri sahaja. Ambil jalan berhati-hati lebih baik daripada bermudah-mudah,”jelas Ustaz Hafiz.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
3 Warna Yang Tidak Disukai Rasulullah SAW, Ini Sebabnya
![3 Warna Yang Tidak Disukai Rasulullah SAW, Ini Sebabnya](https://cdn.kashoorga.com/2024/02/Untitled-design-2024-02-01T143043.460.jpg)
Selain daripada mengamalkan kebersihan, kesopanan dan menutup aurat dalam berpakaian, pemilihan warna juga perlu diambil kira.
Digalakkan tidak memilih tiga warna ini adalah ia merupakan warna yang tidak disukai oleh baginda Rasulullah SAW.
1. Jingga
Nabi Muhammad SAW pernah berkata warna jingga adalah pakaian orang kafir, maka elakkanlah daripada memakai warna tersebut.
Selain itu, Muslim meriwayatkan bahawa Ali pernah berkata, Rasulullah melarang mereka memakai pakaian berwarna jingga. Di sini, diketahui pakaian tersebut hanya dicelup dengan pewarna merah. Ini bermakna oren adalah sama dengan kuning kemerahan.
Malah dalam sebuah hadis riwayat Abu Dawud ada menyatakan bahawa ketika itu para sahabat menemani Nabi dalam perjalanan yang jauh. Dia melihat haiwan yang mereka tunggangi ditutup dengan kain yang mengandungi benang merah.
Rasulullah SAW juga bersabda, “Ingatlah, aku rasa warna merah membuatmu sakit.”
2. Kuning
Rasulullah SAW bersabda, “Apakah ibumu menyuruhmu memakai pakaian ini?” Abdullah bin Amr bin ‘Ash, menjawab, “Apakah saya harus membasuh keduanya?” Lalu Rasulullah SAW menjawab, “Tidak, tetapi keduanya harus dibakar” (HR Muslim).
Dalam hadis Muslim yang lain disebutkan bahawa “Sesungguhnya pakaian yang dicelup kuning adalah pakaian orang kafir, maka janganlah kamu memakainya lagi.” (HR Muslim).
3. Merah
Dalam Ar-Raudhah al-Bahiyyah fi Mu’jizah an-Nabi wa ash-Syaa’il Muhammadiyyah oleh Ahmad Musthafa Mutawalli, ada tertulis bahawa Nabi Muhammad tidak minat pakaian berwarna merah atau hitam.
Menerusi penjelasan di atas, dapat disimpulkan bahawa warna Rasulullah tidak suka adalah merah, kuning dan jingga. Antara sebab Baginda tidak suka dengan warna-warna tersebut adalah kerana menyerupai pakaian orang kafir pada ketika itu.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
“Kematian Yang Dicemburui” – Imam Amalkan Baca Surah Al-Mulk Sebelum Tidur, Bertemu PenciptaNya Ketika Solat
![“Kematian Yang Dicemburui” – Imam Amalkan Baca Surah Al-Mulk Sebelum Tidur, Bertemu PenciptaNya Ketika Solat](https://cdn.kashoorga.com/2019/10/imam-1-11_33_964190.jpg)
Mati itu sudah pasti dan sudah tertulis di luh mahfuz. Cuma sebagai hambaNya kita tidak tahu bilakah masanya itu akan tiba. Oleh sebab itu kita perlu sentiasa bersedia penuhkan diri dengan amal ibadah mencukupi sebagai bekalan untuk dibawa ke akhirat kelak.
Dan kematian yang sangat dimuliakan oleh Allah memang akan dicemburui setiap insan yang masih hidup.
Itu yang berlaku ke atas Allahyarham Mohd Rawi Ismail, 61 tahun apabild disahkan meninggal dunia ketika mengimamkan solat Subuh di Masjid Sultan Abu Bakar di Raub, kelmarin.
![“Kematian Yang Dicemburui” – Imam Amalkan Baca Surah Al-Mulk Sebelum Tidur, Bertemu PenciptaNya Ketika Solat](https://cdn.kashoorga.com/2019/10/imam-11_29_919152.png)
Perginya insan mulia ini meninggalkan segala amalan baik yang telah dilakukannya sebelum ini. Ketika hayatnya, arwah sering menasihati isteri serta anak-anaknya supaya membaca dan menghafal surah Al-Mulk setiap kali sebelum tidur.
Menurut isterinya, Mek Nab Che Sof, arwah suaminya itu tidak pernah lupa membaca surah berkenaan sebelum tidur dan juga kadang-kadang selepas solat.
Bukan itu sahaja, arwah juga dikatakan seorang yang sangat pemurah dan suka bersedekah kepada kanak-kanak, saudara dan sahabatnya terutamanya memberi buah hasil cucuk tanaman diusahakannya.
Malah setiap tetamu yang datang berkunjung ke rumah pasti tidak akan pulang dengan tangan kosong. Arwah juga bekas pembantu pertanian dan pernah melakukan pembedahan pintasan jantung 13 tahun lalu.
Dalam kejadian yang berlaku pada jam 6.10 pagi itu apabila Allahyarhan menjadi imam ganti selepas imam bertugas dikatakan terlewat tiba ke masjid.
Melalui artikel di Harian Metro, menurut sahabat baik arwah yang juga menjadi makmum solat Subuh berkenaan, tidak melihat sebarang tanda sakit pada diri Mohd Rawi sebelum diminta mengimamkan solat.
“Selepas membaca surah Fatihah beliau membaca ayat lazim, cuma tersekat-sekat kerana tidak cukup nafas. Selepas rukuk, dia bangun dan nampak terhuyung-hayang hendak rebah ke belakang dan saya pun sambut dia.
“Saya baringkan dia dan dia tidak berkata apa tetapi nadi dia masih ada dan saya terus mengajar mengucap kalimah syahadah,” katanya ketika ditemui, hari ini.
Dalam pada itu, warganet juga turut bersimpati dengan kematian insan mulia ini. Rata-rata menzahirkan simpati dan menyifatkan pengkahiranya yan sangat indah dan semoga arwah ditempatkan dalam kalangan orang beriman.
Kematian yang dicemburui
Pemergiannya husnul khatimah
Ditempatkan dalam kalangan orang beriman
KELEBIHAN MEMBACA & MENGHAFAL SURAH AL-MULK SEBELUM TIDUR:
SATU surah di dalam al-Quran sekiranya ia diamalkan, maka orang yang membacanya, apatah lagi dapat menghafaznya akan terlepas daripada azab kubur.
Ia adalah Surah Al-Mulk yang mengandungi 30 ayat. Surah itu juga disebut sebagai At Tabaarak yang bermakna Maha Suci.
Sebab itu, Nabi SAW menyarankan umatnya supaya tidak meninggalkan bacaan al-Quran pada setiap hari.
Hati orang yang membaca al-Quran akan sentiasa tenang, dijauhi daripada bisikan syaitan serta dirinya turut dihormati.
Daripada Abu Hurairah r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Al-Quran mengandungi satu surah terdiri daripada tiga puluh ayat yang akan mensyafaati pembacanya sehingga dia diampunkan iaitu Tabarakallazi biyadihil Mulk.” (Riwayat Abu Dawud, Ahmad, at-Tirmizi, Riyadh as-Salihin oleh Imam Ahmad)
Antara azab kubur itu, didatangkan kepada manusia dua malaikat yang sangat bengis iaitu Munkar dan Nakir.
Sekiranya manusia melihat wajah malaikat azab itu, mereka akan pengsan. Di tangannya ada besi penukul dan apabila dihayun tukul itu, nescaya akan hancur semua gunung yang ada di atas muka bumi ini.
Bagaimanapun, bagi mereka yang menjadikan Surah Al-Mulk sebagai bacaan harian, di kubur kelak ia akan menjadi penghalang pengamalnya daripada diseksa.
Di dalam kubur, orang yang meninggal dunia akan didatangi malaikat azab bermula di kakinya untuk memberi hukuman.
Saidina ‘Abdullah bin Abbas berkata: “Sesiapa membaca surah Al-Mulk sehingga menjadi amalan wiridnya, nescaya ia mendapat bantuan dan pertolongan daripada Allah SWT di dalam kuburnya. Bila azab hendak datang ke kepala, terdengar satu seruan: “Tidak boleh engkau datang ke pihak kepala ini kerana ada Surah Al-Mulk.”
Sekiranya seseorang itu selamat daripada seksaan di alam barzakh, dia juga selamat untuk menghadapi permulaan akhirat yang lebih besar dan dahsyat.
Jika seseorang itu sudah menerima seksaan di alam barzakh, maka sudah pasti dia juga tidak akan selamat menghadapi kecelakaan lebih besar menunggunya selepas itu.
Maka, Nabi SAW mengajarkan kita beberapa cara untuk selamat dan selesa ketika berada di alam barzakh, antaranya membaca Surah Al-Mulk pada setiap malam.
Sebelum tidur, pastikan kita ambil sedikit masa untuk membaca Surah Al-Mulk. Dengan harapan apabila biasa melazimi bacaan Surah Al-Mulk dan ditakdirkan kita meninggal dunia, Allah SWT akan mengampuni segala dosa serta mengharumkan perkuburan kita menjadi sebahagian taman daripada taman syurga.
Sebagaimana diriwayatkan oleh Jabir r.a bahawa sudah menjadi kebiasaan Rasulullah SAW tidak akan tidur selagi tidak membaca Tabarakallazi biyadihil Mulk dan Alim Lam Miim Sajadah. (Ahmad, Tirmizi dan Darimi)
Setiap orang beriman tidak boleh memandang ringan perihal di alam barzakh yang bakal mereka lalui satu masa nanti.
Persediaan itu wajib dilakukan. Jaga setiap tingkah laku serta pertuturan seharian kita supaya terhindar daripada mendapat pengakhiran yang buruk.
Abu Darda berkata, “Tiga perkara yang membuat aku ketawa dan menyebabkan aku menangis. Tiga perkara itu ialah orang yang mengejar dunia padahal kematian sedang mengejarnya, individu yang ketawa terbahak-bahak, tetapi dia tidak tahu adakah Tuhannya reda kepada-nya atau memurkainya dan individu yang lalai padahal Allah tidak pernah lalai kepadanya.”
Rasulullah SAW juga mengajar untuk mengamalkan satu doa bagi memohon perlindungan dan azab kubur iaitu “Allahumma inni a’uzu bika minal ‘ajzi wal kasali wal jubni wal harami wal bukhli, wa’auzu bika min ‘azabil qabri wa ‘auzu bika minfitnatil mahya walmamati” bermaksud: “Ya Allah, aku berlindung denganMu daripada kelemahan, malas, penakut, pelupa, bakhil dan aku berlindung dengan-Mu daripada seksa kubur dan fitnah hidup dan mati.”(Hadis Riwayat Muslim)
![“Kematian Yang Dicemburui” – Imam Amalkan Baca Surah Al-Mulk Sebelum Tidur, Bertemu PenciptaNya Ketika Solat](https://cdn.kashoorga.com/2019/10/597b82e03d49931daa024281648ef5ae-11_04_927204-1024x984.jpg)
SUMBER: HARIAN METRO
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Mana Lebih Baik Buat Ibadah Korban Dalam Atau Luar Negara?
![Mana Lebih Baik Buat Ibadah Korban Dalam Atau Luar Negara?](https://cdn.kashoorga.com/2024/06/Untitled-design-2024-06-06T125013.928.jpg)
Menjelang Aidiladha lebih kurang dua minggu lagi ramai yang sudah atau masih berkira-kira untuk melakukan ibadah korban.
Bagi yang mempunyai bajet lebih kebanyakan memilih untuk melakukan korban di tempat sendiri. Bagi yang terhad bajet, melakukan korban di luar negara antara pilihan yang mampu dibayar. Tapi dalam hal ini mana satu yang kebih baik?
Menjawab persoalan ini jelas Ustazah Asma’ Harun tidak terdapat mana-mana nas al-Quran atau hadis yang menyatakan wajib melakukan ibadah korban di sesuatu tempat kerana ia adalah suatu ibadah sunat muakkad iaitu sunat yang dituntut untuk melakukannya.
Walau bagaimanapun, terangnya dalam satu catatan di Facebook terdapat beberapa sunat bersandarkan hadis Nabi Muhammad SAW yang menunjukkan kelebihan dan galakan menunaikan ibadah korban di tempat sendiri. Antaranya
1. Sunat menyembelih dengan tangan sendiri
Hadis Nabi Muhammad SAW:
ضَحَّى النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم بِكَبْشَيْنِ أَمْلَحَيْنِ أَقْرَنَيْنِ، ذَبَحَهُمَا بِيَدِهِ، وَسَمَّى وَكَبَّرَ وَوَضَعَ رِجْلَهُ عَلَى صِفَاحِهِمَا
Maksudnya: “Nabi SAW menyembelih dua ekor kibasy putih yang bertanduk besar sebagai korban dengan tangannya sendiri sambil menyebut nama Allah dan bertakbir, serta meletakkan kaki Baginda di tengkuk kibasy tersebut.” (HR al-Bukhari & Muslim, hadis sahih)
2. Sekiranya tidak mampu menyembelih dengan tangan sendiri,boleh wakilkan kepada orang lain yang dipercayai
Hal ini dibuktikan semasa Fatimah r.a. menunaikan ibadah korban namun meminta orang lain bagi menyembelih binatang korbannya.
Nabi Muhammad SAW bersabda:
قَوْمِي إِلَى أُضْحِيَّتِكَ فَاشْهَدِيهَا فَإِنَّ لَكِ بِأَوَّلِ قَطْرَةٍ تَقْطُرُ مِنْ دَمِهَا يُغْفَرُ لَكِ مَا سَلَفَ مِنْ ذُنُوبُكَ
Maksudnya: “Bangun dan pergilah ke tempat penyembelihan korban kamu dan saksikanlah sendiri kerana dengan titisan darahnya yang pertama akan diampunkan dosa kamu yang terdahulu.” (HR al-Hakim, hadis dhaif)
Perintah Nabi Muhammad SAW kepada Fatimah r.a. untuk melihat binatang korban membawa maksud Fatimah r.a. tidak menyembelih sendiri sebaliknya mewakilkan orang lain semasa penyembelihan.
3. Sunat hadirkan diri melihat haiwan korban disembelih
Nabi Muhammad SAW bersabda:
قَوْمِي إِلَى أُضْحِيَّتِكَ فَاشْهَدِيهَا فَإِنَّ لَكِ بِأَوَّلِ قَطْرَةٍ تَقْطُرُ مِنْ دَمِهَا يُغْفَرُ لَكِ مَا سَلَفَ مِنْ ذُنُوبُكَ. قَالَتْ: يَا رَسُولَ اللَّهِ، هَذَا لَنَا أَهْلَ الْبَيْتِ خَاصَّةً أَوْ لَنَا وَلِلْمُسْلِمِينَ عَامَّةً؟ قَالَ: بَلْ لَنَا وَلِلْمُسْلِمِينَ عَامَّةً
Maksudnya: “Bangun dan pergilah ke tempat penyembelihan korban kamu. Saksikanlah sendiri kerana dengan titisan darahnya yang pertama akan diampunkan dosa kamu yang terdahulu. Fatimah bertanya: Wahai Rasulullah! Ini adakah untuk kita ahli Bait sahaja atau untuk kita dan orang Islam keseluruhannya? Jawab Rasulullah SAW: Bahkan untuk kita dan orang Islam keseluruhannya.” (HR al-Hakim, hadis dhaif)
4. Sunat makan daging korban walaupun sedikit
Firman Allah SWT:
فَكُلُوا مِنْهَا وَأَطْعِمُوا الْبَائِسَ الْفَقِيرَ
Maksudnya: “Maka yang demikian makanlah kamu dari (daging) binatang-binatang korban itu dan berilah makan kepada orang yang susah, yang fakir miskin.” (Surah al-Hajj: 28)
Diriwayatkan oleh Jabir r.a, bahawa Nabi Muhammad SAW telah melakukan korban dan memakan dagingnya:
فَنَحَرَ ثَلَاثًا وَسِتَّينَ بَدَنَةً بِيَدِهِ ثُمَّ أَعْطَى عَلِيًّا فَنَحَرَ مَا غَبَرَ وَأَشْرَكَهُ فِي هَدْيِهِ ثُمَّ أَمَرَ مِنْ كُلِّ بَدَنة بِبَضْعَةٍ فَجَعَلَتْ فِي قِدرٍ فَطَبَخَتْ فَأَكَلَا مِن لَحْمِهَا وَشُرْبَا مِن مَرْقِهَا
Maksudnya: “Maka Nabi Muhammad SAW menyembelih 63 ekor unta, kemudian Baginda memberikan kepada Ali bin Abi Talib untuk menyembelih apa yang terbaki. Lalu Baginda menyuruh supaya bagi setiap satu unta itu dibahagikan kepada beberapa orang. Kemudian dimasukkan ke dalam periuk lalu dimasak. Setelah itu, mereka berdua makan dagingnya dan minum kuahnya.” (HR Muslim, hadis sahih)
Walau bagaimanapun, sekiranya haiwan korban tersebut merupakan korban nazar atau korban wajib, maka tidak boleh memakan sebahagian daging korban sebaliknya wajib menyedekahkan kesemua daging korban tersebut kepada golongan fakir miskin.
Namun tidaklah menghalang melakukan korban di luar negara
Maka berdasarkan hadis-hadis di atas, banyak kelebihan disandarkan sekiranya kita melakukan ibadah korban di dalam negara. Namun, galakan ini tidaklah menghalang umat Islam untuk melakukan korban di luar negara. Hal ini kerana menunaikan ibadah korban merupakan salah satu daripada perbuatan menegakkan syiar Islam tidak kira di mana jua kita melakukannya.
Firman Allah SWT:
وَلِكُلِّ أُمَّةٍ جَعَلْنَا مَنسَكًا لِّيَذْكُرُوا۟ ٱسْمَ ٱللَّهِ عَلَىٰ مَا رَزَقَهُم مِّنۢ بَهِيمَةِ ٱلْأَنْعَٰمِ ۗ فَإِلَٰهُكُمْ إِلَٰهٌ وَٰحِدٌ فَلَهُۥٓ أَسْلِمُوا۟ ۗ وَبَشِّرِ ٱلْمُخْبِتِينَ
Maksudnya: “Dan bagi tiap-tiap umat telah Kami syariatkan penyembelihan (korban), supaya mereka menyebut nama Allah terhadap binatang ternak yang telah direzekikan Allah kepada mereka, maka Tuhanmu ialah Tuhan Yang Maha Esa, kerana itu berserah dirilah kamu kepada-Nya. Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang tunduk patuh (kepada Allah).” (Surah al-Hajj: 34)
Sumber: Ustazah Asma’ Harun
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI