![Untitled design - 2024-02-01T143043.460](https://cdn.kashoorga.com/2024/02/Untitled-design-2024-02-01T143043.460-696x364.jpg)
Selain daripada mengamalkan kebersihan, kesopanan dan menutup aurat dalam berpakaian, pemilihan warna juga perlu diambil kira.
Digalakkan tidak memilih tiga warna ini adalah ia merupakan warna yang tidak disukai oleh baginda Rasulullah SAW.
1. Jingga
Nabi Muhammad SAW pernah berkata warna jingga adalah pakaian orang kafir, maka elakkanlah daripada memakai warna tersebut.
Selain itu, Muslim meriwayatkan bahawa Ali pernah berkata, Rasulullah melarang mereka memakai pakaian berwarna jingga. Di sini, diketahui pakaian tersebut hanya dicelup dengan pewarna merah. Ini bermakna oren adalah sama dengan kuning kemerahan.
Malah dalam sebuah hadis riwayat Abu Dawud ada menyatakan bahawa ketika itu para sahabat menemani Nabi dalam perjalanan yang jauh. Dia melihat haiwan yang mereka tunggangi ditutup dengan kain yang mengandungi benang merah.
Rasulullah SAW juga bersabda, “Ingatlah, aku rasa warna merah membuatmu sakit.”
2. Kuning
Rasulullah SAW bersabda, “Apakah ibumu menyuruhmu memakai pakaian ini?” Abdullah bin Amr bin ‘Ash, menjawab, “Apakah saya harus membasuh keduanya?” Lalu Rasulullah SAW menjawab, “Tidak, tetapi keduanya harus dibakar” (HR Muslim).
Dalam hadis Muslim yang lain disebutkan bahawa “Sesungguhnya pakaian yang dicelup kuning adalah pakaian orang kafir, maka janganlah kamu memakainya lagi.” (HR Muslim).
3. Merah
Dalam Ar-Raudhah al-Bahiyyah fi Mu’jizah an-Nabi wa ash-Syaa’il Muhammadiyyah oleh Ahmad Musthafa Mutawalli, ada tertulis bahawa Nabi Muhammad tidak minat pakaian berwarna merah atau hitam.
Menerusi penjelasan di atas, dapat disimpulkan bahawa warna Rasulullah tidak suka adalah merah, kuning dan jingga. Antara sebab Baginda tidak suka dengan warna-warna tersebut adalah kerana menyerupai pakaian orang kafir pada ketika itu.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Berwuduk Tanpa Buka Tudung, Bagaimana Caranya?
![Berwuduk Tanpa Buka Tudung, Bagaimana Caranya?](https://cdn.kashoorga.com/2023/11/Untitled-design-2023-11-06T122250.261.jpg)
Mungkin dalam beberapa keadaan memerlukan Muslimah perlu mengambil wuduk tanpa membuka tudung.
Contohnya tempat mengambil wuduk wanita terbuka bimbang aurat dilihat oleh bukan mahram.
Jadi bagaimana mahu mengambil wuduk dalam keadaan begini dan apa hukumnya? Baca penjelasan berikut.
Boleh ke ambil wuduk tanpa buka tudung
Dalam hadis riwayat Bukhari, Muslim, dan Tirmidzi, disebutkan bahawa Rasulullah SAW memberi contoh cara menyapu kepala iaitu dengan tapak tangan yang telah dibasahi air.
Kemudian dia menghalakan telapak tangannya dari depan kepalanya ke belakang lehernya, kemudian kembali lagi ke depan kepalanya.
Jadi, bagaimana pula dengan wanita yang bertudung, jika bimbang auratnya kelihatan ketika berwuduk di tempat awam? Mengenai syarat ini, Abdul Syukur Al-Azizi menjelaskan bahawa dibolehkan bagi wanita berwuduk tanpa menanggalkan hijab.
Ini berdasarkan beberapa riwayat:
1. Dalam sebuah riwayat ada menyatakan bahawa salah seorang isteri Nabi Muhammad iaitu Ummu Salamah RA pernah berwuduk dalam keadaan masih bertudung.
2. Dalam riwayat lain, Bilal RA berkata bahawa Nabi Muhammad SAW menyapu kedua-dua khuf (kasut) dan serbannya. (HR Muslim)
Abdul Syukur Al-Azizi menyimpulkan bahawa boleh berwuduk tanpa perlu menanggalkan tudung jika sukar. Contohnya udara sangat sejuk dan tudungnya sukar ditanggalkan serta sukar dipakai semula.
Selain itu, jika berada dalam keadaan tidak boleh menanggalkan tudung kerana dikhuatiri orang lain dapat melihat auratnya. Namun, jika masih boleh menanggalkan tudung, lebih penting membukanya supaya boleh terus menggosok kepala.
Abdul Syukur Al-Azizi menyatakan terdapat dua cara menurut pendapat yang kuat mengenai hukum menyapu tudung sebagai pengganti menyapu kepala ketika berwuduk iaitu:
– Lap tudung yang dipakai (boleh lap semua atau sebahagian besar).
– Sapu bahagian depan kepala (hujung kepala) kemudian sapu tudung.
Hal ini juga diriwayatkan dalam sebuah hadis, Anas bin Malik RA berkata
“Aku pernah melihat Rasulullah SAW berwuduk, sedang baginda memakai serban dari Qatar. Maka baginda menyelitkan tangannya dari bawah serban untuk menyapu bahagian hadapan kepalanya, tanpa menanggalkan serban.” (HR Abu Dawud)
Sumber: Rumah Fiqh & Sirap Limau
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Kelebihan Puasa Asyura, Anjuran Berpuasa Sunat Pada 9, 10 & 11 Muharam
![Kelebihan Puasa Asyura, Anjuran Berpuasa Sunat Pada 9, 10 & 11 Muharam](https://cdn.kashoorga.com/2023/07/519769.jpeg)
Kelebihan puasa Asyura, anjuran berpuasa sunat Pada 9, 10 dan 11 Muharam. Bulan Muharam memang tidak dinafikan ianya merupakan satu bulan yang mulia.
Terdapat banyak nas-nas daripada Al-Quran dan juga al-Sunnah yang menyebutkan berkenaan kelebihan bulan ini. Antaranya ialah kelebihan puasa Hari Asyura iaitu pada tanggal 10 Muharam.
Artikel Berkaitan:
Kelebihan Puasa Sunat Hari Asyura (10 Muharram), Dosa Kita Diampunkan Setahun
Kelebihan Bulan Muharam
Di samping itu, antara kelebihan bulan ini seperti yang dinyatakan di dalam al-Quran adalah berdasarkan firman Allah S.W.T yang berikut:
إِنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ عِنْدَ اللَّهِ اثْنَا عَشَرَ شَهْرًا فِي كِتَابِ اللَّهِ يَوْمَ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ مِنْهَا أَرْبَعَةٌ حُرُمٌ ۚ ذَٰلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ ۚ فَلَا تَظْلِمُوا فِيهِنَّ أَنْفُسَكُمْ
Maksudnya:
Sesungguhnya bilangan bulan di sisi Allah S.W.T adalah sebanyak dua belas bulan sebagaimana yang terdapat di dalam kitabullah (Lauh al-Mahfuz) pada hari diciptakan langit-langit dan juga bumi. Di antaranya (bulan-bulan tersebut) adalah empat bulan haram. Demikian itulah agama yang lurus maka janganlah kalian menzalimi diri kalian di dalam bulan-bulan tersebut.
Surah al-Taubah (36)
Rasulullah S.A.W telahpun memberikan penjelasan berkenaan dengan empat bulan haram tersebut dengan sabda baginda:
السَّنَةُ اثْنَا عَشَرَ شَهْرًا مِنْهَا، أَرْبَعَةٌ حُرُمٌ، ثَلاَثٌ مُتَوَالِيَاتٌ، ذُو الْقَعْدَةِ وَذُو الْحِجَّةِ وَالْمُحَرَّمُ وَرَجَبُ مُضَرَ الَّذِي بَيْنَ جُمَادَى وَشَعْبَانَ
Maksudnya:
Dalam setahun itu ada dua belas bulan dan di antaranya adalah empat bulan haram. Tiga bulan yang berturut-turut iaitu Zulkaedah, Zulhijjah, dan Muharram serta bulan Rejab yang berada di antara Jamadil Akhir dan juga Syaaban.
Riwayat al-Bukhari (184)
Justeru, dua nas di atas jelas menunjukkan bahawa bulan Muharram dimuliakan kerana ia termasuk dalam kalangan empat bulan haram yang mana diharamkan untuk berperang pada bulan-bulan haram serta ianya sangat dihormati dari sudut amalan soleh di dalamnya menjadi besar ganjarannya manakala dosa dan maksiat juga turut menjadi lebih besar di dalam bulan-bulan haram.
Galakan Berpuasa Dalam Bulan Muharam
Di antara amalan soleh yang sangat digalakkan untuk umat Islam lakukan pada bulan Muharam adalah dengan memperbanyakkan berpuasa sunat.
Ini dapat dilihat berdasarkan sebuah riwayat daripada Abu Hurairah R.A beliau berkata bahawa Rasulullah S.A.W bersabda:
أَفْضَلُ الصِّيَامِ بَعْدَ شَهْرِ رَمَضَانَ شَهْرُ اللَّهِ الْمُحَرَّمُ وَإِنَّ أَفْضَلَ الصَّلاَةِ بَعْدَ الْمَفْرُوضَةِ صَلاَةٌ مِنَ اللَّيْلِ
Maksudnya:
Seafdhal-afdhal puasa setelah bulan Ramadhan adalah berpuasa pada bulan Allah al-Muharram dan sesungguhnya solat yang paling afdhal setelah solat fardhu adalah solat malam (Qiyamullail).
Riwayat Abu Daud (2429)
Demikian juga terdapat sebuah hadis yang menceritakan berkenaan seorang lelaki telah bertanya kepada Rasulullah S.A.W tentang bulan apakah yang Rasulullah perintahkan untuk dirinya berpuasa setelah bulan Ramadhan ?
Maka jawab baginda S.A.W:
إِنْ كُنْتَ صَائِمًا بَعْدَ شَهْرِ رَمَضَانَ فَصُمِ الْمُحَرَّمَ فَإِنَّهُ شَهْرُ اللَّهِ
Maksudnya:
Sekiranya kamu hendak berpuasa setelah bulan Ramadhan maka berpuasalah kamu pada bulan al-Muharram kerana sesungguhnya ia adalah bulan Allah.
Riwayat al-Tirmizi (741)
Berdasarkan kepada dua hadis di atas, terdapat dua kelebihan yang terdapat pada bulan Muharram. Ianya seperti berikut:
Bulan Muharram disebut sebagai bulan Allah yang tidak disebut pada bulan-bulan lain. Umum mengetahui jika sesuatu perkara itu disandarkan kepada Allah maka ianya menjadi suatu yang mulia. Sama seperti Baitullah, Abdullah, Rasulullah, dan seumpamanya.
Bulan Muharam adalah bulan paling afdal untuk berpuasa sunat setelah bulan Ramadan.
Kelebihan Puasa Asyura
Walaupun berpuasa pada sepanjang bulan Muharram adalah digalakkan, akan tetapi terdapat nas khusus yang menceritakan berkenaan kelebihan berpuasa pada 10 Muharram iaitu hari ‘asyura. Ini adalah berdasarkan beberapa riwayat berikut:
Antaranya adalah sebuah riwayat daripada Abu Qatadah R.A. bahawasanya Rasulullah S.A.W bersabda:
صِيَامُ يَوْمِ عَاشُورَاءَ إِنِّي أَحْتَسِبُ عَلَى اللَّهِ أَنْ يُكَفِّرَ السَّنَةَ الَّتِي قَبْلَهُ
Maksudnya:
Berpuasa pada hari ‘Asyura sesungguhnya aku mengharapkan kepada Allah supaya ia dapat menghapuskan dosa-dosa setahun sebelumnya.
Riwayat Ibn Majah (1738)
Perintah Supaya Menyelisihi Yahudi
Walaupun kita digalakkan untuk berpuasa pada 10 Muharam, akan tetapi kita juga turut diperintahkan untuk mengikutinya dengan berpuasa pada hari sebelum ataupun hari selepasnya.
Ini adalah bertujuan untuk menyelisihi golongan Yahudi yang hanya berpuasa pada 10 Muharram secara tunggal. Hal ini berdasarkan sebuah riwayat daripada Ibn Abbas R.Anhuma beliau berkata bahawa Nabi S.A.W bersabda:
صُومُوا يَوْمَ عَاشُورَاءَ، وَخَالِفُوا فِيهِ الْيَهُودَ، صُومُوا قَبْلَهُ يَوْمًا، أَوْ بَعْدَهُ يَوْمًا
Maksudnya:
Berpuasalah kalian pada hari ‘Asyura dan berbezalah dengan golongan Yahudi. Berpuasalah sehari sebelumnya ataupun sehari selepasnya.
Riwayat Ahmad (2154)
Demikian juga sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Abdullah Ibn Abbas R.anhuma, kata Nabi S.A.W:
لَئِنْ بَقِيتُ إِلَى قَابِلٍ لأَصُومَنَّ التَّاسِعَ
Maksudnya: Sekiranya aku masih hidup pada tahun hadapan nescaya aku akan berpuasa pada hari yang ke 9 (Muharram).
Riwayat Muslim (1134)
Demikian juga ketika Nabi S.A.W memerintahkan untuk berpuasa pada hari ‘Asyura, maka para sahabatnya berkata: “Wahai Rasulullah S.A.W, sesungguhnya ia adalah hari yang mana golongan Yahudi dan Nasrani membesarkannya”. Maka Rasulullah S.A.W menjawab:
فَإِذَا كَانَ الْعَامُ الْمُقْبِلُ – إِنْ شَاءَ اللَّهُ – صُمْنَا الْيَوْمَ التَّاسِعَ
Maksudnya: Apabila datangnya tahun hadapan Insha Allah kita akan berpuasa pada hari yang ke sembilan.
Riwayat Muslim (1134)
Nas-nas di atas jelas menunjukkan bahawa Rasulullah S.A.W memerintahkan kepada kita untuk dilakukan juga puasa sehari sebelum 10 Muharram ataupun sehari selepasnya dengan tujuan untuk menyelisihi golongan Yahudi.
Anjuran Berpuasa Sunat
Berikut kami nyatakan beberapa pendapat para fuqaha berkenaan isu mengikuti puasa hari ‘Asyura dengan berpuasa sehari ataupun selepasnya. Sebahagian para ulama mengatakan bahawa cara mengerjakan puasa ‘Asyura itu ada tiga keadaan seperti berikut:
1. Berpuasa sehari sebelumnya atau sehari selepasnya.
2. Berpuasa padanya (10 Muharram) secara tunggal.
3. Berpuasa sehari dan selepasnya.
Pada 9, 10 & 11 Muharam
Manakala cara terbaik serta paling lengkap untuk melakukannya adalah sebagaimana turutan yang disebutkan oleh Imam Ibn Qayyim al-Jauziyyah di dalam kitabnya Zaad al-Ma’ad (2/72) dengan cara seperti berikut:
Berpuasa pada hari sebelumnya dan juga hari selepasnya.
Berpuasa pada 9 dan 10 Muharram sahaja.
Berpuasa pada 10 Muharram sahaja.
Akhir kalam, kami menyatakan bahawa disunatkan untuk berpuasa pada 9 Muharram atau pada 11 Muharram berserta dengan puasa hari ‘Asyura dengan tujuan untuk menyelisihi dan berbeza dengan golongan Yahudi.
Kami berdoa semoga Allah S.W.T memberikan kefahaman yang jelas kepada kita semua di samping merezekikan kepada kita semua untuk mengikut petunjuk Rasulullah S.A.W di dalam kehidupan seharian kita.
Baca Di Sini:
Kashoorga: Semoga kita semua dapat menunaikan puasa sunat Asyura kerana banyak kelebihannya.
Sumber: Datuk Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Adab Jemur Pakaian Dalam Supaya Tak Jadi Fitnah
![Adab Jemur Pakaian Dalam Supaya Tak Jadi Fitnah](https://cdn.kashoorga.com/2023/12/JEMUR.jpeg)
Agama Islam kaya dengan peradaban yang tersendiri. Malah itulah sebenarnya kelebihan agama Islam kerana dari setiap sudut, telah sempurna segala adab yang telah ‘disusun’ dengan lengkap.
Antara adab yang perlu diberi perhatian terutama oleh kaum wanita ialah adab menjemur pakaian dalam. Melihat pakaian dalam tergantung di depan mata dengan pelbagai saiz dah tentu memberi bayangan yang macam-macam di fikiran orang yang melihatnya. Atas sebab itulah Nisa Azman menekankan perkara ini.
Adab menjemur pakaian dalam untuk elak fitnah
Mohon sebarkanlah pada adik beradik, saudara mara dan kawan-kawan. Nasihat isteri dan anak-anak perempuan kita sebagai menjaga adab dan maruah.
Pakaian dalam ialah pakaian terlindung, dah nama pun pakaian dalam sebaiknya pakaian dalam ini lebih lagi milik wanita elakkan jemur di tempat yang boleh jadi pandangan umum agar tak menimbulkan fitnah.
Sangat tak best dan tak beradab kalau wanita di dalam rumah bertudung malah bertudung labuh tetapi pakaian dalam terdedah di jemuran hingga dilihat lelaki bukan mahram. Nama pun pakaian dalam kan harus terlindung.
Jemurlah di tempat terlindung
Bagaimana kita melindungi tubuh dari dilihat, sepatutnya begitulah kita jaga dalam bab adab menjemur pakaian. Carilah tempat yang agak tertutup sebab pakaian dalam ini kecil dan ringan saja Insya Allah cepat kering.
Pakaian dalam ini bukan saja perlu dilindungi dari tatapan jiran tetangga atau orang luar tapi juga ahli keluarga yang bukan mahram termasuklah sepupu, abang ipar, adik ipar, biras mahupun kawan-kawan.
Jika mereka datang bertandang, angkat dan letaklah di tempah terlindung dari pandangan. Moga kita menjadi Mukmin yang terbaik, beradab dan sentiasa menutup pintu fitnah juga menjaga maruah diri. Amin
Sumber kredit: FB: Nisa Azman
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI