Jodoh itu rahsia Allah taala. Ia sudah tertulis sejak di luh mahfuz lagi. Namun sebelum perkahwinan dibina, ada ketika halangan wujud. Biasanya ia datang di pihak keluarga sama ada lelaki mahu pun perempuan.

Qadar manusia telah ditulis sejak dari azali lagi. Dipetik dari Mufti Wilayah, satu hadis daripada Abdullah bin Mas’ud RA, bahawa Nabi SAW bersabda:

إِنَّ أَحَدَكُمْ يُجْمَعُ خَلْقُهُ فِي بَطْنِ أُمِّهِ أَرْبَعِينَ يَوْمًا، ثُمَّ يَكُونُ فِي ذَلِكَ عَلَقَةً مِثْلَ ذَلِكَ، ثُمَّ يَكُونُ فِي ذَلِكَ مُضْغَةً مِثْلَ ذَلِكَ، ثُمَّ يُرْسَلُ الْمَلَكُ فَيَنْفُخُ فِيهِ الرُّوحَ، وَيُؤْمَرُ بِأَرْبَعِ كَلِمَاتٍ: بِكَتْبِ رِزْقِهِ، وَأَجَلِهِ، وَعَمَلِهِ، وَشَقِيٌّ أَوْ سَعِيدٌ، فَوَالَّذِي لَا إِلَهَ غَيْرُهُ إِنَّ أَحَدَكُمْ لَيَعْمَلُ بِعَمَلِ أَهْلِ الْجَنَّةِ حَتَّى مَا يَكُونُ بَيْنَهُ وَبَيْنَهَا إِلَّا ذِرَاعٌ، فَيَسْبِقُ عَلَيْهِ الْكِتَابُ، فَيَعْمَلُ بِعَمَلِ أَهْلِ النَّارِ، فَيَدْخُلُهَا، وَإِنَّ أَحَدَكُمْ لَيَعْمَلُ بِعَمَلِ أَهْلِ النَّارِ، حَتَّى مَا يَكُونُ بَيْنَهُ وَبَيْنَهَا إِلَّا ذِرَاعٌ، فَيَسْبِقُ عَلَيْهِ الْكِتَابُ، فَيَعْمَلُ بِعَمَلِ أَهْلِ الْجَنَّةِ، فَيَدْخُلُهَا

Maksudnya: “Sesungguhnya setiap kamu dikumpulkan penciptaannya di perut ibunya dalamkeadaan air mani selama empat puluh hari, kemudian berubah menjadi seketul darah selama empat puluh hari, kemudian menjadi segumpal daging selama empat puluh hari. Kemudian diutus kepadanya malaikat untuk ditiupkan kepadanya roh dan (malaikat) diperintahkan untuk menetapkan empat perkara: Menetapkan rezekinya, ajalnya, amalnya dan kesudahannya sama ada derita atau bahagia. Demi Allah yang tidak ada tuhan melainkan-Nya, sesungguhnya di antara kamu ada yang melakukan amalan ahli syurga sehingga jarak antara dirinya dengan syurga tinggal sehasta, akan tetapi telah ditetapkan baginya ketentuan, lalu dia melakukan amalan ahli neraka, maka masuklah dia ke dalam neraka. Sesungguhnya di antara kamu ada yang melakukan amalan ahli neraka sehingga jarak antara dirinya dengan neraka tinggal sehasta, akan tetapi telah ditetapkan baginya ketentuan, lalu dia melakukan amalan ahli syurga, maka masuklah dia ke dalam syurga.” [Riwayat Muslim (2643)]

Justeru itu, manusia tidak mampu menolak qadar telah ditetapkan terutama bab jodoh.

Dari satu perkongsian di Tik Tok @qaysdhia8196, ibu kepada empat anak ini memaklumkan bahawa perkahwinan baru dibinanya bersama suami tidak mendapat restu dari keluarga sebelah suami hanya kerana statusnya sebelum ini.

Dari perkongsian itu, wanita ini memaklumkan suaminya lelaki bujang berusia 25 tahun sementara dirinya 40 tahun dan mempunyai empat orang anak dari perkahwinan terdahulu.

IKLAN
@qaysdhia8196

#semogajodohduniaakhirat #menantubukanpilihan#semogaallah#bukakanlahpintuhatimereka#harapterimasaya#sebagaimenantu#syabukanhantusayamenantu😔😔.

♬ original sound – Aie Spin – Aie Spin

Di majlis akad nikahnya, tidak seorang pun ahli keluarga sebelah lelaki datang meraikan majlisnya, hanya keluarganya sahaja meraikan majlis akad nikah itu. Walau jelas kesedihan di hati suaminya semasa sesi bergambar tapi ia memerlukan kekuatan hati.

Di sebalik ujian kehidupan ini, kata @qaysdhia8196, dia sentiasa berdoa agar mentua dapat menerimanya satu hari nanti tapi masa yang sama berasa lega kerana keluarga masih menerima suaminya tetapi tidak dirinya. Walau ramai mengatakan bahagia mereka hanya sementara kerana tiada restu ini tapi @qaysdhia8196 membuktikan bahawa mereka bahagia menjalani kehidupan berumahtangga.

Sebenarnya usia bukan penghalang kebahagiaan dibentuk kerana bahagia itu perlu dicari. Malah tidak salah memilih lelaki bujang andai jodoh sudah tertulis seperti di luh mahfuz. Semoga pasangan ini kekal bahagia hingga ke akhir hayat.

IKLAN

WEBINAR JODOH 💖: SUAMI KIRIMAN ILAHI

✨Jom Sis semua yang masih single terutamanya sejenis yang pemalu! Kita belajar ilmu menjemput jodoh💘

Dengan ilmu menjemput jodoh, Sis akan..

✅ Tak tertanya-tanya lagi “Dimana atau ada ke bakal imamku❓❓” 🤷🏽‍♀‍

IKLAN

✅ Jelas ✨ dan yakin 💪🏻 dengan langkah-langkah mudah ikhtiar mencari jodoh 💘 (Tip: Islam itu Mudah dan Indah)

✅ Akan dijauhi heartbreak 💔 dan lelaki yang tak serius 👻

Yang sudah berstatus ‘Dimiliki’, ambillah manfaat ilmu ini untuk memudahkan dan percepatkan lagi jodoh Sis 💞

Daftar di https://toko.ideaktiv.com/product/webinar-jodoh-suami-kiriman-ilahi/

Untuk bimbingan awal secara PERCUMA dari Coach Zuhri pula, jom sertai sesi Live CurHat Jodoh bersama Coach jam 9.00 malam – 10.00 malam di:
https://www.instagram.com/kashoorga/ dan
https://www.facebook.com/Kashoorga

.