Kali pertama dalam sejarah, ayat suci Al-Quran berkumandang di acara pembukaan Piala Dunia 2022. Terasa syahdu dan naik bulu roma tatkala ayat suci dibaca dalam upacara epik sebegini.

Kejohanan bola sepak paling berprestij akhirnya membuka tirai malam kelmarin dalam upacara pembukaan yang penuh gilang-gemilang di Stadium Al Bayt sebelum aksi pertama kumpulan A, Qatar menentang Ecuador.

Piala Dunia 2022 dengan slogan ‘Now Is All’ berlangsung di lapan stadium rasmi di Qatar melibatkan 32 negara. Setiap pasukan diundi dalam 8 kumpulan, di mana setiap kumpulan dihuni oleh 4 pasukan.

Artikel Berkaitan

Tiada Lagi Hiburan Dalam Pesawat, Pakistan International Airlines Alunkan Ayat Suci Al-Quran Dan Selawat

Kali Pertama Dalam Sejarah, Lantunan Ayat Suci Al-Quran Berkumandang Di Acara Pembukaan Piala Dunia 2022
Kredit Foto Al-Jazeera.

 

Kali Pertama Dalam Sejarah

Para peminat bola sepak bakal dihiburkan dengan aksi bintang-bintang terkemuka seperti Lionel Messi, Neymar, Kylian Mbappe dan Cristiano Ronaldo.

Sebelum melihat penampilan mereka, pembukaan Piala Dunia 2022 telah menarik perhatian dunia. Acara yang berlangsung menjadi topik perbualan popular di media sosial terutamanya mengenai bacaan ayat suci Al Quran.

Acara pembukaan dimulai dengan tayangan filem digital mengenai peradaban kuno padang pasir bersama paus yang terbang di langit. Aktor terkemuka, Morgan Freeman dan Ghanim Muftah menjadi narator dalam acara tersebut.

IKLAN

Lantunan Ayat Suci Al-Quran

Ia mengenai kisah kemanusiaan dan penyatuan. Ghanim Muftah kemudian memulakan bacaan Surah Al Hujuraat ayat 13 di upacara pembukaan Piala Dunia 2022.

“Hai manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang lelaki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal-mengenal,” makna ayat tersebut.

Ini juga merupakan kali pertama dalam sejarah, bacaan Al Quran berkumandang dalam acara pembukaan Piala Dunia dibawah kelolaan Persekutuan Bola Sepak Antarabangsa (FIFA).

Kali Pertama Dalam Sejarah, Lantunan Ayat Suci Al-Quran Berkumandang Di Acara Pembukaan Piala Dunia 2022
Kredit Foto Al-Jazeera.

Berkumandang Di Acara

Morgan Freeman mengakui terpegun dan kagum dengan bacaan tersebut serta menyifatkan ia adalah sesuatu yang paling indah pernah didengari olehnya.

IKLAN

“Apa yang menyatukan kita di sini jauh lebih besar dari apa yang memisahkan kita,” kata Morgan Freeman dalam pidato pembukaannya.

Selain itu, acara pembukaan turut diserikan dengan persembahan anggota kumpulan pop terkenal Korea Selatan, BTS, Jung Kook di hadapan ribuan penonton.

Baca Di Sini 

Ayat Al-Quran Menyebut Tentang Cinta, Boleh Buat Hati Tenang

3 Zikir Ini Selalu Diamalkan Para Wali, Insan Istimewa Di Sisi Allah Disebut Dalam Surah Yunus Ayat 62-63

Pembukaan Piala Dunia 2022

Kejohanan yang buat julung kalinya diadakan di Timur Tengah itu mencatat perbelanjaan paling tinggi dalam sejarah.

IKLAN

Buat pertama kali juga penerbangan dari Tel Aviv dibenarkan mendarat di Doha bagi memberi peluang buat rakyat Palestin dan Israel menyaksikan Piala Dunia kali ini.

“Dari Qatar, malah dari dunia Arab, saya mengalu-alukan kedatangan semua orang ke Piala Dunia 2022. Betapa indahnya semua orang dapat mengetepikan perbezaan bagi meraikan apa yang menyatukan kita semua,” kata Emir Qatar, Sheikh Tamim.

Putera Mahkota Arab Saudi dan presiden Mesir, Turki serta Algeria, antara pemimpin yang hadir menyaksikan acara pembukaan tersebut.

Kashoorga : Sukan bola sepak menyatukan kita semua tanpa mengira bangsa dan agama.

Sumber : vocketfc.com

Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.