Ada pasangan yang bertahun-tahun berkahwin, masih menanti kehadiran zuriat. Buat pasangan yang sedang diuji masih belum ada rezeki anak bersabarlah. Teruskan berusaha dan berdoa kepada Allah agar suatu hari nanti akan dikurniakan zuriat yang soleh dan solehah.
Walau yang berkahwin itu manusia, tetapi bukan hak manusia itu untuk meminta haknya (zuriat) kepada Allah SWT. Kerana itu adalah hibah dari Allah SWT.
Beza antara hibah dan hak. Pemberian kepada orang yang tidak layak untuk diberi. Manakala hak adalah pemberian kepada orang yang berhak untuk mendapat. Allah SWT berfirman, “Kami (Allah) memberikan hibah…” kepada Ibrahim a.s iaitu Ishak a.s. Dan setelah Ishak a.s, anaknya iaitu…”Yaakub…ke semuanya adalah bahagian daripada hibah.”
https://www.facebook.com/CocombeeCom/videos/1487612231344080/UzpfSTEwMDAwMDA3MjQwODc4NzoyMjIyNjAxODUxMDg1NTQw/
Sumber kredit: FB: Cocombee
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Untuk Yang Banyak Tertinggal Solat Sebab Alasan Malas Atau Culas, Ini Yang Patut Dilakukan Sebelum Terlambat
Soalan:
Adakah kita perlu mengqada’ solat (wajib atau sunat) yang tertinggal dengan sengaja, malas dan cuai? Bagaimana dengan solat yang ditinggalkan semenjak aqil baligh? Apakah kita hanya dituntut supaya bertaubat dan tidak perlu mengqada’nya?
Jawapan Firman Allah SWT
إِنَّ ٱلصَّلَوٰةَ كَانَتْ عَلَى ٱلْمُؤْمِنِينَ كِتَـٰبًا مَّوْقُوتًا
Maksudnya: Sesungguhnya sembahyang itu adalah satu ketetapan yang diwajibkan atas orang-orang yang beriman, yang tertentu waktunya. (Surah al-Nisa: 103)
Ayat ini menunjukkan bahawa solat fardhu menjadi kewajipan orang Islam dan mempunyai waktunya yang telah ditetapkan. Sebelum saya menjawab permasalahan ini, suka dinyatakan berkenaan dengan hukum meninggalkan solat. Pengarang al-Fiqh al-Manhaji menyebut:
Orang yang meninggalkan kerana mengingkari hukum wajibnya atau sengaja mempersendakannya akan menjadi k4fir dan terkeluar daripada agama Islam. Pihak pemerintah wajib menyuruhnya bertaubat dan tidak boleh membiarkannya demikian sehingga dia bertaubat dan kembali mendirikan solat.
Berkenaan dengan soalan di atas, pendapat yang masyhur dalam Mazhab Syafie hendaklah diqada’kan solat yang telah ditinggalkan walaupun bukan dengan sebab tertidur atau lupa.
Ini kerana hutang Allah SWT lebih utama dibayar. Berkenaan dengan solat yang ditinggalkan semenjak aqil baligh, maka hendaklah diqada’ semampu yang mungkin walaupun secara beransur-ansur sehingga selesai, di samping bertaubat kepada Allah SWT.
Mereka hendaklah menghitung solat yang ditinggalkan dengan ghalib zan atau yakin supaya dapat diqada’kan semua solat yang pernah ditinggalkan. Walaupun begitu kita yakin dengan sifat keampunan Tuhan dan penerimaan taubatnya di samping beriman dengan firman Allah SWT:
لَا يُكَلِّفُ ٱللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا
Maksudnya: Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya.(Surah al-Baqarah: 286)
Berkenaan dengan qada’ amalan sunat hukumnya sunat, seperti yang pernah dilakukan oleh Rasulullah SAW. Adapun taubat juga perlu tetapi tidak memadai dengannya sahaja, mesti diqada’ juga berdasarkan arahan Rasulullah SAW.
Ada pendapat yang mengatakan hanya perlu qada solat yang ditinggalkan kerana tidak sengaja terlupa atau tertidur dan tidak perlu qada solat yang sengaja ditinggalkan. Misalnya sembahyang yang ditinggalkan dengan sengaja kerana lalai semasa muda-muda dulu
Mereka mengatakan cukup dengan istighfar dan bertaubat sahaja. Sebenarnya pendapat ini tidak tepat kerana Rasulullah s.a.w. sendiri menqada solat yang ditinggalkan walaupun Baginda tidak tertidur atau terlupa. Tidak ada qada dalam solat bukan bermaksud tidak perlu qada tapi tidak perlu sebut perkataan qadha semasa niat.
Qadha ialah melakukan sesuatu ibadah di luar waktunya dan tunai ialah melakukan sesuatu ibadah di dalam waktunya. Secara mudahnya tunai waktu Allah, qadha waktu kita
Dari ‘Aisyah r.a katanya: Apabila Rasulullah s.a.w. lupa solat malam, umpamanya kerana tertidur dan sebagainya, maka baginda menggantinya pada siang hari dua belas rakaat. (Muslim)
Cara Niat Qada Bagi Solat Fardhu Lima Waktu Pula Ialah
Solat Maghrib
Sahaja aku solat fardu maghrib tiga rakaat qada’ kerana Allah Ta’ala
Solat Isyak
Sahaja aku solat fardu Isyak empat rakaat qada’ kerana Allah Ta’ala
Solat Subuh
Sahaja aku Solat Fardu Subuh dua rakaat qada’ kerana Allah Ta’ala
Solat Zuhur
Sahaja aku solat fardu Zuhur empat rakaat qada’ kerana Allah Ta’ala
Solat Asar
Sahaja aku solat fardu Asar empat rakaat qadha’ kerana Allah Ta’ala
Ada orang bertanya : Jika kita tertinggal solat (sengaja dan tidak sengaja) sejak akhil baligh sehingga sekarang (20-an banyak waktu), perlukah di qada semua jumlah solat yang tertinggal itu atau cukup dengan melakukan solat taubat?
Jawabnya, Wajib qada solat yang telah tertinggal. Disini ada dua cara untuk qada, pertama jika seseorang yang tahu sebanyak mana dia telah tinggalkan solat fardhunya, maka qadakanlah mengikut bilangan yang telah ditinggalkannya.
Cara kedua adalah bagi yang tidak tahu secara detail berapa banyak yang telah ditinggalkannya, yakni semenjak akil baligh, buatlah anggaran berapa banyak solat yang perlu diqada dan berhentilah jika sudah yakin solat itu sudah diqada kesemuanya.
Cara yang terbaik adalah selepas selesai solat fardhu lakukan solat qada, buatlah berterusan begitu moga-moga diterima Allah.Selain itu ada juga orang bertanya, jika ditakdirkan meninggal sebelum sempat mengqada semua solat itu ( tetapi sudah buat solat taubat ) bagaimana ?
Soal jika meninggal sebelum sempat meng’qada kesemua solat itu, semuanya bergantung pada Allah, akan tetapi jika kita telah benar-benar insaf dan niat untuk qada’ kesemua solat dan telah melakukan solat taubat dengan bersungguh-sungguh dan juga mengikuti segala perintah Allah, insyaAllah akan diampuni dos4-dos4nya.
Untuk pengetahuan semua, qada solat fardhu boleh dilakukan pada bila-bila masa sahaja tiada waktu larangan padanya. Semoga perkongsian ini bermanfaat kepada semua dalam mendapat pengampunan daripada Allah SWT.
Wallahualam. Kongsikan,semoga bermanfaat.
SUMBER: MAJALAN HARIAN.COM
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Bukti Kebesaran Allah, Ruang Solat Imam Kekal Bersih Walaupun Surau Tenggelam Banjir
Isi Kandungan
ToggleBukti kebesaran Allah, ruang solat imam kekal bersih walaupun surau tenggelam banjir. Ternyata kejadian bencana alam terutamanya banjir yang melanda Pantai Timur bukan hanya semata-mata Allah mahu menguji umatnya.
Tetapi dalam masa yang sama, Allah menghantar musibah ini sebagai tanda bukti kekuasaannya supaya manusia faham dan sedar akan kebesarannya dalam menguasai alam semesta.
Artikel Berkaitan
Bukti Kebesaran Allah
Baru-baru ini tular, menerusi perkongsian yang dimuat naik oleh seorang pengguna @yahibrahimkhan di laman TikToknya, ketika dia membersihkan bahagian dalam surau di Padang Kubu selepas ditenggalami air banjir sepenuhnya pada 18 Disember.
Apa yang menarik perhatian warganet adalah bukti kebesaran Allah apabila tempat solat imam kekal bersih tanpa sebarang lumpur. Allahuakbar, Allah Maha Besar.
Ini perkongsiannya,
@yahibrahimkhan Replying to @jacksparow91_ ♬ DJ What You Come X Teki Gan Pargoy Santuy – Kelud Music
“Allahurabbi hebat aturan Allah, sikit pun tempat solat imam tak kena selut padahal kawasan ini 100 peratus masuk air dan berselut.
“Pasukan kakak mengaji bersama-sama membersihkan kawasan surau Padang Kubu selepas dilanda banjir besar pada 18 Disember 2022,” ujarnya di ruangan kapsyen.
Ruang Solat Imam Kekal Bersih
Malahan situasi ini mencetuskan pelbagai reaksi warganet antaranya,
Hidayah Hamzah Faunder
Hebat kekuasaan Allah…SSB 92
Itu tandanya Dia memberi peringatan kepada kita supaya jangan lalai… Sebab kasih sayangnya tak terhingga.Mr Utaqa
Dalam kita tak sedar, Allah cuba buktikan bahawa tiada yan g berkuasa dari-Nya. Cuma kita seba gai manusia ini saja belum sedar dan alpa dengan dunia yang fana ini.
Dalam masa yang sama, menjengah ke ruang komen, rata-rata warganet meluahkan rasa kagum mereka apabila melihat bukti kepada kebesaran Allah ini. Malahan ada segelintir mereka berkongsi pengalaman.
Ujarnya, dia pernah melalui pengalaman melihat kitab suci Al-Quran di rumah mereka tidak terjejas sedangkan perabot dan harta benda yang lain mengalami kerosakan yang teruk akibat ditenggelami air banjir.
Baca Di Sini
Walaupun Surau Tenggelam Banjir
Malah, ada juga individu yang tidak percaya kejadian tersebut dan menuduh pemilik video terbabit meletakkan sejadah tersebut sebaik sahaja surau itu dibersihkan.
Namun begitu, pemilik video terbabit menegaskan insan yang melakukan kerja pembersihan pada ketika itu tidak melakukan perkara tersebut memandangkan kawasan disekeliling sejadah dipenuhi lumpur yang agak tebal.
Kashoorga : Tiada yang tidak mungkin jika Allah berkehendak.
Sumber: TikTok @yahibrahimkhan, Oh My Media
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Dosa Bulanan Wanita, Sengaja Tangguh Mandi Wajib!
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Puasa Enam Di Bulan Syawal, Elok Dilakukan Secara Berturutan Atau Boleh Dipisahkan
Isi Kandungan
ToggleAntara amalan sunat yang boleh dilakukan apabila tibanya Syawal adalah dengan melakukan ibadah puasa sunat 6 hari di bulan Syawal.
Ianya thabit dari perbuatan Nabi SAW yang mana di dalam hadith ada menyebutkan mengenai kelebihan berpuasa 6 hari di bulan Syawal iaitu bersamaan pahalanya dengan berpuasa sepanjang tahun.
Ini berdasarkan sebuah hadith riwayat Muslim daripada Abu Ayub al-Ansari RA yang mana Rasulullah SAW telah bersabda:
مَنْ صَامَ رَمَضَانَ ثُمَّ أَتْبَعَهُ سِتًّا مِنْ شَوَّالٍ كَانَ كَصِيَامِ الدَّهْرِ
Maksudnya: Barangsiapa yang berpuasa di bulan Ramadhan kemudian diikuti dengan enam hari di bulan Syawal, ianya bersamaan dengan berpuasa sepanjang tahun.
Riwayat Muslim (1164)
Al-Imam al-Nawawi Rahimahullah ketika mensyarahkan hadith di atas menyebut bahawa hadith ini menjadi dalil bagi mazhab Syafi’e, Hanbali dan juga Daud (al-Zahiri) bahawa disunatkan untuk berpuasa enam pada bulan Syawal manakala fadhilat seumpama berpuasa sepanjang tahun adalah berdasarkan hadith Nabi SAW yang lain yang mana menyebutkan bahawa setiap kebaikan itu dibalas dengan 10 kali ganda أَنَّ الْحَسَنَةَ بِعَشْرِ أَمْثَالِهَا )[1].
ADAKAH PUASA ENAM PERLU DILAKUKAN SECARA BERTURUTAN?
Setelah mengetahui akan pensyariatan puasa sunat enam Syawal beserta fadhilatnya, timbul juga persoalan mengenai adakah puasa yang enam itu perlu dilakukan secara berturutan ataupun boleh dilakukan secara berasingan.
Mengenai persoalan di atas, al-Imam al-Nawawi Rahimahullah di dalam al-Majmu’ ada menyebutkan: “…dan disunatkan untuk berpuasa secara berturutan di awal Syawal. Sekiranya dipisahkan (tidak berpuasa 6 hari secara berturutan) ataupun diakhirkan puasa tersebut di dalam bulan Syawal, maka ianya dibolehkan…”[2]
Al-Imam Ibn Qudamah di dalam kitabnya al-Mughni menyebutkan mengenai permasalahan ini seperti berikut: “…tidak ada bezanya (menjadikan puasa tersebut) dilakukan secara berturutan ataupun dipisahkan samaada di awal Syawal ataupun diakhirnya kerana hadith menyebutkannya secara mutlaq tanpa dikaitkan dengan sesuatu yang lain…”[3]
KESIMPULAN
Berdasarkan pendapat-pendapat yang terdapat di dalam isu ini, kami katakan bahawa isu ini ada fleksibilitinya yang tersendiri iaitu puasa 6 boleh dilakukan secara berturutan ataupun dipisahkan. Diawalkan ataupun dilewatkan selagi mana masih berada di dalam bulan Syawal. Ianya tidak menjadi masalah.
Di dalam kemeriahan kita menyambut Syawal, sudah pasti akan ada jemputan dari sanak saudara juga rakan taulan untuk menghadiri rumah terbuka, kenduri dan sebagainya. Maka ianya tidak menjadi masalah serta penghalang untuk menunaikan puasa 6 Syawal kerana terdapat fleksibiliti di dalam kaifiat menunaikannya.
Alangkah baiknya jika kita dapat menghimpunkan dua kebaikan dalam bulan Syawal ini, satunya dengan berpuasa enam dan keduanya dengan menghubungkan silaturrahim sesama kita. Wallahu a’lam.
Sumber Kredit: Mufti Wilayah Persekutuan
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI