Umum mengetahui pelakon, pengacara dan usahawan, Hanis Zalikha mempunyai seekor kucing yang sangat comel dan gebu.
Malah hubungan keluarga ini dengan kucing berkenaan sangat akrab dan menganggap kucing dipanggil Bujibu Chempel ini sebagai sebahagian ahli keluarga.
Kehadiran Bujibu ini turut menambah keceriaan serta kegembiraan buat keluarga ini dengan telatahnya yang cukup sempoi hingga viral di media sosial.
Bujibu juga mempunyai follower tersendiri dan ada akaun Instagam khas untuknya. Dalam Instagram ini, baik Hanis atau Hairul akan muat naik foto Bujibu dengan kapsyen yang sangat mencuit hati.
Dan semalam merupakan sambutan hari jadi ke lima kucing kesayangan keluarga ini Bujibu Chempel.
Dalam posting di laman Instagram Hanis mendoakan kucingnya sentiasa sihat dan tidak akan jatuh sakit serta panjang umur.
Kehadiran Bujibu Chempel dalam tempoh lima tahun ini yang dianggap sebagai peneman, penceria serta pengubat duka mereka sekeluarga.
Celebrating my baby boy’s 5th birthday, we love you so so so much @bujibuchempel . You feel the same way too but your face is stuck since the past few years so. Also I’ve learnt that kalau tak celebrate, cenggitu je lupa umur dia berapa, tiba-tiba dah sakit tua no please, ya Tuhanku panjangkan umur kesayangan kami, peneman, penceria, dan pengubat duka kami yang kau hadirkan dalam hidup kami 5 tahun yang lalu
Posting ini juga turut mendapat komen positif dari warganet. Masing-masing mendoakan kucing kesayangan keluarga ini terus membesar dengan sihat.
nibmy Semoga panjang umur jibu! Aamiin
yuyuman_92 Moga bujibu sentiasa sihat walafiat aminnn
tpsd_Pleaseee semoga dipanjangkan umur Jibuuu and happy birthday
_zulaikhaarosly Happy bornday abang bujibu. Jaga adik elok elok tau
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Anak Austisme Dikurniakan Kelebihan Kuat Ingatan, Yusuf Boleh Hafaz 30 Juzuk Al Quran Dalam 18 Bulan
Redha memiliki anak autisme, tantrum adalah situasi biasa yang perlu dilalui oleh ibu bapa dengan anak masalah ini.
Cuma Fazura Mohd Noor mempunya cara tersendiri untuk meredakan situasi tersebut. Dia memperdengarkan anaknya Yusof Mohamad Kamal Pakhrul Hisham dengan surah al quran ketika tantrum.
Tanpa disangka dari situ dia ditunjukkan oleh Allah SWT tentang kelebihan anak lelakinya yang berusia 13 tahun.
Di sebalik kekurangan, rupanya dikurniakan anak yang mudah menghafaz al-quran. Dia mudah meghafaz surah yang diperdengarkan, malah ketika berusia 3 tahun dia mampu menghafaz rumah lazim hanya melalui radio dan televisyen.
Kini menginjak remaja, Yusuf sudahpun menghafaz 30 juzuk al-quran. Lebih menarik hafazan itu dilakukan dalam tempuh 18 bulan saja.
“Di sebalik kekurangannya yang lambat bercakap dan lambat berkembang, saya dapati dia mempunyai kelebihan daya ingatan yang kuat. Indahnya ciptaan Tuhan.
Fazura berkata, selepas melihat kelebihan yang ada pada Yusof, dia dan suami Mohamad Kamal Pakhrul Hisham Ismail, 50, mengambil keputusan menghantar anaknya itu ke sekolah berteraskan pengajian al-Quran ketika berusia tujuh tahun.
“Saya memang tidak sangka Yusof boleh menghafaz 30 juzuk al-Quran secepat itu. Alhamdulillah, dengan izin Allah saya memang berterima kasih kepada ustaz yang tahu kekuatan yang ada pada Yusof,” katanya.
Ujar gurunya Makmur Ibrahim Yusuf memang mudah mengingat hafazannya.
“Kalau hafaz 10 juzuk, dia boleh ingat. Dari segi hafazan pun susah nak cari kesalahan dia,”ujarnya yang mengajar di Madrasah Tahfiz Az-Zein (MATAZ) di Senawang.
Sumber: Sinar Harian & Berita Harian
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Hukum Siarkan Tutorial Make-Up Gunakan Wajah Model Wanita Di Media Sosial?
Perkembangan teknologi melahirkan ramai guru make-up atau tutor online yang mengajar cara-cara nak bersolek.
Tentunya dalam keghairahan itu, ada perkara yang melibatkan hukum agama kita terlepas pandang. Niat untuk beri ilmu bertukar menjadi dosa pula, boleh jadi haru. Kita baca persoalan hukum tutorial solekan wajah di media sosial oleh pejabat Mufti Wilayah Persekutuan ini.
SOALAN
Saya mempunyai kemusykilan dan tercari-cari jawapan. Saya merupakan perniaga produk kosmetik dan alat kosmetik. Persoalannya, bolehkah saya berniaga secara langsung atas talian (online) dengan mempamerkan tutorial penjagaan wajah wanita mahupun solekan wajah wanita, lebih-lebih lagi perniagaan pada musim wabak Covid-19.
Adakah dikira mendedahkan aurat walaupun muka sahaja dan bertudung. Apakah tatacara yang boleh dicontohi perniaga kosmetik seperti saya? ataupun lebih baik saya tinggalkan perniagaan tersebut. Diharap Tuan dan ahli pasukan dapat membantu. Terima kasih
JAWAPAN
Alhamdulillah segala puji bagi Allah SWT Tuhan semesta alam, selawat serta salam ke atas junjungan teragung Nabi Muhammad SAW dan ke atas ahli keluarga serta mereka yang mengikuti jejak langkah Baginda SAW hingga ke hari kiamat
Realiti terkini, peniaga produk kosmetik dan alat solek menggunakan rangkaian media sosial sebagai wasilah untuk mempromosikan produk mereka.
Peniaga kosmetik mempamerkan video tutorial solekan mahupun tutorial penjagaan wajah secara langsung bagi tatapan umum pada ruangan Faceook Live mahupun Instagram Live dengan tujuan memasarkan produk mereka.
Persoalanya, bolehkah mempamerkan model wajah wanita bagi tatapan umum walaupun bertudung? Pada asasnya wajah wanita bukan aurat kerana termasuk anggota zahir yang boleh didedahkan namun solekan pada wajah -wanita hanya pada kadar yang tidak melampaui batas agar terhindar daripada fitnah. Hal tersebut berdasarkan dalil yang ditetapkan syarak seperti berikut:
Firman Allah SWT
وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا
Maksudnya: Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya. Surah al-Nur: (31)
Ayat tersebut menerangkan kewajipan kaum wanita menyembunyikan perhiasannya melainkan apa yang zahir. Maksud perhiasan merujuk kepada dua jenis iaitu pakaian yang menutup tubuh badan dan alat perhiasan.
(Lihat: Tafsir al-Kabir (23/363). Sementara, makna ayat “kecuali apa yang zahir” ialah muka dan dua tapak tangan (Lihat: Tafsir al-Quran al-Azim (6/42). Oleh itu, batasan aurat wanita dihadapan lelaki ajnabi ialah seluruh tubuh badan kecuali muka dan dua tapak tangan.
Sayyid Qutb dalam mentafsirkan ayat tersebut menyatakan: “Hiasan kecantikan adalah halal bagi wanita kerana menepati fitrah semulajadi mereka. Islam tidak menentang keinginan fitrah wanita namun perlu dikawal dengan garis panduan (dawabit) yang ditetapkan” (Lihat Tafsir fi Zilal al-Quran (4/2512).
Wanita tidak dibenarkan tabarruj iaitu berlebih-lebihan dalam berhias untuk mempamerkan perhiasan diri dan kecantikan wanita kepada kaum lelaki.
Hal ini berdasarkan firman Allah SWT:
وَقَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الْأُولَى
Maksudnya: “Dan hendaklah kamu tetap diam di rumah kamu serta janganlah kamu mendedahkan diri seperti yang dilakukan oleh orang-orang Jahiliyah zaman dahulu.”Surah al-Ahzab (33)
Sehubungan itu, cara mempromosikan produk kosmetik dengan mempamerkan tutorial wanita yang disolek secara berlebihan adalah bertentangan syarak selain dibimbangi boleh menimbulkan fitnah kerana tertumpu kepada kecantikan wajahnya.
Bahkan, kaum wanita perlu berusaha untuk mengelakkan sebarang fitnah dan menutup pintu yang membawa kerosakan (sadd al-zara’i).
Ini berdasarkan kaedah berikut:
اتَّقُوا مَواضِعِ التُّهَمِ
Maksudnya: Berhati-hatilah kalian dengan ruang-ruang tohmahan.
Kaedah ini diambil daripada kata-kata Saidina Umar RA,مَنْ سَلَكَ مَسَالِكَ التُّهَمِ اتُّهِمَ
Maksudnya: Barangsiapa yang menempuhi, laluan-laluan tohmahan, akan ditohmah.
Apa jua perkara yang berisiko menimbulkan fitnah, hendaklah sedaya upaya dielakkan kerana ia akan memberi kesan yang buruk baik untuk jangka masa pendek mahupun panjang.
Syor dan Cadangan
Pelbagai jenis produk kosmetik yang dijual di pasaran yang merangkumi produk penjagaan kulit skincare mahupun produk kosmetik untuk solekan wajah. Penggunaan produk kosmetik bagi menzahirkan impresi lebih sihat selain bertujuan melengkapkan penampilan zahir yang boleh diklasifikasikan sebagai tahsiniyyah (pelengkap)
Namun pengggunaan produk kosmetik tidak boleh keterlaluan sehingga boleh menarik perhatian ajnabi.
Lantaran itu, kami akan mengesyorkan beberapa tatacara mempromosikan produk kosmetik seperti berikut:
Wujudkan Pautan Telegram
Tutorial Solekan Sederhana
Tutorial Terbuka Untuk Lelaki
Gunakan Testimoni
Bahan Halal Dan Tidak Memudaratkan
Penutup
Setelah meneliti hujah yang dikemukakan, kami simpulkan bahawa harus menjual dan mempromosikan produk kosmetik sekiranya tidak terdapat unsur yang bertentangan dengan syarak seperti mempamerkan solekan model wanita secara berlebih-lebihan.
Hal ini kerana keinginan memenuhi fitrah manusia untuk tampil cantik dan menawan terutamanya golongan wanita mestilah berpandukan piawaian yang ditetapkan oleh syarak.
Tambahan pula, tujuan penggunaan produk kosmetik hanya sekadar menutupi pucat pada wajah selain tampil berkeyakinan dan lebih ceria agar disenangi ketika berinteraksi kepada sesiapa sahaja.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Ragu Sah Atau Tak Solat Jika Imam Ulang Baca Surah Sama
Sama ada solat fardhu atau sunat, selepas membaca ummul kitab al-Fatihah kita akan susuli dengan bacaan surah pendek. Namun adakala juga kita ulang baca surah yang sama berturut dalam rakaat berikutnya.
Ada juga imam yang membaca surah yang sama pada rakaat pertama dan kedua berturut. Adakah batal solat? Kita ikuti penjelasan Mufti dari pejabat Mufti Wilayah Persekutuan.
Soalan
Assalamualaikum SS Dato’ Seri Mufti. Apa hukum membaca surah yang sama selepas al-Fatihah di kedua-dua rakaat yang awal dalam solat?
Jawapan
Pada asasnya, membaca surah selepas bacaan al-Fatihah adalah sunat walaupun pendek. Disunatkan membaca surah pada dua rakaat yang awal. Sama ada solat secara jahriyyah atau sirriyah.
Adapun makmum tidak disunatkan membaca surah bahkan digalakkan untuk mendengar bacaan surah yang dibaca oleh imam.
Menjawab persoalan di atas, dalam sebuah hadis yang diriwayatkan daripada Mu’az bin Abdillah al-Juhaniy, bahawa seorang lelaki dari Juhainah mengkhabarkan kepadanya:
أَنَّهُ سَمِعَ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : يَقْرَأُ فِي الصُّبْحِ ( إِذَا زُلْزِلَتْ الْأَرْضُ ) فِي الرَّكْعَتَيْنِ كِلْتَيْهِمَا ، فَلَا أَدْرِي أَنَسِيَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَمْ قَرَأَ ذَلِكَ عَمْدًا
Maksudnya:Bahawa dia mendengar Nabi SAW membaca di dalam solat Subuh ‘Iza Zulzilat Ardh’ pada kedua-dua rakaat. Aku tidak tahu sama ada Nabi terlupa ataupun sengaja membacanya di dalam kedua-dua rakaat.
Riwayat Abu Daud (816)
Sheikh Syamsul Haq Al-‘Azim al-Abadi menjelaskan: “Sahabat ragu berkenaan pengulangan Nabi SAW terhadap surah, adakah kerana lupa kerana kebiasaan dari bacaan Baginda SAW adalah membaca (surah) pada rakaat kedua dengan bacaan (surah) yang selain pada rakaat pertama.
(Jika demikian), maka tidak disyariatkan kepada umatnya. Atau perbuatan Baginda sengaja untuk menjelaskan akan dibolehkan (hal itu)? Maka, kejadian pengulangan tersebut menimbulkan keraguan, sama ada perkara itu disyariatkan ataupun tidak.
Apabila sesuatu perkara berkisar antara disyariatkan atau tidak disyariatkan, maka perbuatan Baginda SAW lebih utama difahami sebagai sesuatu yang disyariatkan.
Kerana asal dari perbuatan Baginda SAW adalah untuk pensyariatan, manakala lupa adalah keluar dari perkara asal.
Ibn Qudamah menyatakan: Sekiranya seseorang membaca pada rakaat (pertama) sesuatu surah, kemudian mengulanginya pada rakaat kedua, maka tidak mengapa.
Ini berdasarkan apa yang diriwayatkan oleh Abu Daud dengan sanadnya daripada lelaki dari Juhainah, bahawa beliau mendengar Rasulullah SAW membaca dalam Solat Subuh dengan surah “إذا زلزلت” (Surah al-Zalzalah) pada kedua-dua rakaat.
Dalam sebuah hadis lain yang diriwayatkan daripada Aisyah r.a, katanya:
أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- بَعَثَ رَجُلاً عَلَى سَرِيَّةٍ ، وَكَانَ يَقْرَأُ لأَصْحَابِهِ فِى صَلاَتِهِمْ فَيَخْتِمُ بِ (قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ) فَلَمَّا رَجَعُوا ذُكِرَ ذَلِكَ لِرَسُولِ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- فَقَالَ « سَلُوهُ لأَىِّ شَىْءٍ يَصْنَعُ ذَلِكَ ». فَسَأَلُوهُ فَقَالَ لأَنَّهَا صِفَةُ الرَّحْمَنِ فَأَنَا أُحِبُّ أَنْ أَقْرَأَ بِهَا. فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم : أَخْبِرُوهُ أَنَّ اللَّهَ يُحِبُّهُ
“Bahawa Rasulullah SAW telah mengutuskan seorang lelaki sebagai pemimpin kepada satu pasukan tentera. Dalam mengerjakan solat berjemaah, beliau (menjadi imam dan) selalu membacakan al-Quran lalu mengakhirinya dengan bacaan surah al-Ikhlas. Apabila mereka kembali, perkara tersebut telah dilaporkan kepada Rasulullah SAW.
Lalu Baginda SAW bersabda: “Mintalah penjelasan daripadanya kenapa beliau berbuat demikian?” Mereka pun bertanya kepada sahabat berkenaan lalu beliau menjawab: “Kerana surah tersebut (mengandungi penjelasan berkenaan) sifat Allah, sebab itulah saya suka untuk sentiasa membacanya.” Lantas Rasulullah SAW pun bersabda: “Beritahukanlah kepada beliau bahawa Allah mengasihinya.”
Riwayat al-Bukhari (7375) dan Muslim (1926)
Ibn al-‘Arabi berkata: “Hal ini menjadi dalil bahawa dibolehkan mengulangi surah pada setiap rakaat.”
Di dalam al-Mausu’ah al-Fiqhiyyah dinyatakan: Jumhur ulama’ dari kalangan Hanafiyyah, Syafi’iyyah dan Hanabilah berpendapat bahawa tidak mengapa bagi seseorang yang solat untuk mengulangi surah daripada surah-surah dalam al-Quran yang dibacanya pada rakaat yang pertama.
Artikel berkaitan: Khasiat Baca Surah al-Ikhlas Buat Kita Terduduk Menangis Kesyukuran
Artikel berkaitan: Kehebatan Luar Biasa Surah al-Mulk, Nabi SAW Tidak Akan Tidur Sebelum Membacanya
Kesimpulan
Harus bagi seseorang untuk membaca surah tertentu selepas al-Fatihah pada rakaat yang pertama, kemudian dia membaca surah yang sama pada rakaat yang kedua.
Walaupun begitu, kami berpendapat adalah afdhal membaca surah yang berlainan atau ayat yang berlainan berdasarkan kebanyakan amalan Nabi SAW ketika membaca selepas Fatihah dalam solat.
Justeru, keharusan bukan bermakna menjadi adat yang diulang pada setiap kali solat, tetapi perbuatan yang ghalib hendaklah dilakukan oleh para imam ketika solat.
Semoga Allah SWT mengurniakan ilmu dan kefahaman yang tepat kepada kita dalam melaksanakan setiap titah perintah-Nya. Amin.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI