Siapa yang tidak mengenali pelakon berbakat besar yang sangat disanjungi dan dihormati ramai, Datuk Rosyam Nor.
Walaupun sudah berada di puncak jaya, namun beliau tidak malu mengakui agak jahil dalam bab agama suatu ketika dulu.
Artikel Berkaitan: “Jangan Putus Asa Dalam Hijrah & Taubatlah Berkali-Kali Kerana…” – Pesanan Menteri Agama Pada Nabil & Jihan Muse
Rosyam Nor dalam program Rumah No 107 berkongsi kisah pemergian arwah bapanya yang memberikan pengajaran cukup besar untuk dirinya.
Dia mendedahkan sangat menyesal apabila tidak dapat mengaji untuk jenazah arwah bapanya.
“Saya tak salahkan ibu bapa kerana saya pun dibesarkan di Kuala Lumpur dan kami tidak ada sekolah agama pada ketika itu.
“Bila bapa saya meninggal bayangkan saya tidak boleh mengaji untuk jenazah arwah bapa saya sebab saya tak tahu mengaji.
“Saya tengok jenazah bapa saya terbujur kaku tapi saya tak boleh nak mengaji untuk jenazah arwah bapa saya.
“Yang saya tahu nak baca pada ketika itu hanyalah Al-Fatihah dan tiga Qul, itu sahaja dan saya merasakan betapa hinanya saya.
“Nama saya besar, saya diangkat menjadi hero nombor satu Malaysia, hero Malaya tapi bila bapa mati kau tak boleh sedekahkan.
Artikel Berkaitan: “Saya Berhijrah Kerana Allah & Tuntutan Agama” – Rupanya Dah 3 Bulan Penyanyi Ezlynn Berhijab. Kini Aktif Buat Kerja Sukarelawan!
“Dari situ terdetiklah di hati saya… Mak saya selalu pesan apa-apa pun doa. Saya minta pada Allah saya nak mengaji, tolonglah aku Ya Allah
“Akhirnya Allah temukan saya ketika berumur 45 tahun dengan seorang ustaz, bukan di masjid tapi di lokasi KL Gangster,” ceritanya yang menjadi tetamu undangan untuk program berkenaan bersama Zizan Razak.
Rumah No 107 dihoskan oleh Khir Rahman bersama Joey Daud, Man Raja Lawak, Ropie dan juga Vicha dengan watak masing-masing untuk siaran di Astro Warna HD.
Artikel Berkaitan: Lepas 2 Bulan Belajar Agama Di Kelantan, Mawar Rashid Nekad Berhijab Sempena Maal Hijrah Lalu. Alhamdulilah!
Sumber: Astro Gempak
Foto Kredit: Instagram Rosyam Nor
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
‘Pernah Puasa 360 Hari, Sampai Sakit.’ Kisah Hijrah, Lelaki Muka Gangster Ini Buat Ramai Sebak
‘Pernah puasa 360 hari, sampai sakit.’ Kisah hijrah, lelaki muka gangster ini buat ramai sebak. Bagaimana dia mencari-cari jawapan dan akhirnya agama Islam membuatkan kekosongan di hatinya mula terisi.
Disebabkan terlalu memikirkan dosa-dosa lalu, lelaki ini nekad berpuasa 360 hari dalam tempoh setahun hingga dia jatuh sakit. Dari situ dia tahu mengapa Islam melarang umatnya berpuasa tanpa henti.
Baru-baru ini, tular video di TikTok apabila seorang lelaki berkongsi kisah hidupnya apabila ditanya soal agama telah mendapat perhatian ramai.
Artikel Berkaitan:
Pilih Islam Sebagai Agama Baru. Gadis Mualaf Syukur Perjalanan Ucap Kalimah Syahadah Dipermudahkan!
Menerusi video tersebut, kelihatan seorang lelaki yang dikenali sebagai ‘Muka Gangster’ berkongsi kisahnya ketika ditanyakan soalan adakah dia orang Islam.
@mukagangster Replying to @MUHAMMAD AMIRUL HUSNI ini kisah saya. @SaudagarMerah thank u abgku.#mukagangster #anakmak #titew #botak #rxybca #longbeard #trendingnewsmalaysia #amma #islam ♬ Allah Allah Aghistna Ya Rasulullah – Puja Syarma Official
Pernah Puasa 360 Hari
Jelas Muhammad Mikhael Sathayah, dia berasal daripada agama Hindu dan satu hari dia mendapat hidayah untuk memeluk agama Islam.
Apa yang membuatkan ramai sebak apabila sang ibu masih lagi menerima anaknya walaupun berbeza agama. Ibunya beragama Hindu tetapi dia tidak pernah sekali pun mengahalang anaknya untuk memeluk agama Islam.
Malahan ibu tua ini juga pernah menghadiahkan sejadah buat anaknya. Bertambah kagum, bila dua beranak ini keluar berdua, ibunya akan menemani anaknya solat di masjid. Walaupun terpaksa tunggu di dalam kereta dan berpanas, dia langsung tak kisah.
Sampai Sakit
Tambah Muhammad Mikhael Sathayah, sepanjang hidupnya semenjak kecil, dia merasa kekosongan di hati dan jiwanya meronta mencari apakah erti kehidupan.
“Kenapa saya bukan macam orang lain. Saya cuba mengisi kekosongan tetapi kesakitannya semakin hari semakin menjadi-jadi.
“Di luar nampak berjaya, bekerjaya tapi tapi saya dalam kesakitan. Apa yang kurang. Saya sayang mak saya, mak saya segala-galanya bagi saya.
‘Mencari nur yang tidak kesampaian, jiwa ini meronta hingga subuh di suatu pagi terdengar suara yang indah mengatakan, “Aku Yang Cipta Kamu tapi ini yang aku berikan kepada kamu. Maka terima sajalah.’ luahnya.
Kisah Hijrah
Persoalan ini bermain-main di fikiran dan apakah maksudnya yang sebenar, lelaki ini jadi tertanya-tanya. Hingga satu saat, dia mendapat jawapan dan beritahu perkara sebenar pada emaknya.
‘Emak, saya nak masuk Islam.’
‘Tapi mak hanya terdiam, terkejut. Selepas itu mak senyum dan bagi kebenaran. terima kasih mak kerana menerima saya dalam apa keadaan sekali pun.
‘Macam-macam mak dikecam sampai ada yang kata mak sudah tidak ada anak. Anak mak dah mati. Ada juga yang kata hidup saya jadi begini sebab mak terlalu manjakan saya.
Baca Di Sini:
Niat Peluk Islam Sejak 7 Tahun Lalu, Kini Rasmi Bergelar Mualaf & Sanggup Mati Demi Islam
Lelaki Muka Gangster Ini
‘Ternyata semua itu salah, mak seorang yang baik. Terima kasih mak. Makin hari mak Nampak saya semakin tenang, mak juga sentiasa bersama saya,’ ceritanya sebak.
Luah lelaki ini, terima kasih mak sebab tak hiraukan cakap saudara-mara atau sesiapa. Malah mak sentiasa menerimanya.
Dalam video yang sama, Muhammad Mikhael Sathayah kongsikan bahawa dia telah membeli sebuah rumah bersebelahan rumah ibunya kerana tidak mahu tinggalkan emaknya.
Buat Ramai Sebak
Sebelum ini Muhammad Mikhael Sathayah pernah puasa sepanjang tahun sepanjang tahun bila memikirkan dosa-dosanya yang lalu walaupun Islam larang.
“Islam memang larang, tapi saya puasa 360 hari. Hari raya aidilfitri dan hari raya haji saja saya tak puasa.
‘Hari lain saya puasa untuk hilangkan dosa sampai saya sakit. Rupanya sebab itu Islam larang kita paksa diri untuk berpuasa.
‘Terima kasih kawan-kawan yang sentiasa memberi membimbing dan mendoakan saya agar terus kekal istiqamah,’ ujarnya lagi.
Kashoorga: Semoga Muhammad Mikhael Sathayah kekal istiqamah dan bahagia di samping ibunya.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
“Dihalau & Dinafikan Harta Sepencarian, Walaupun Bukan Penama, Isteri Boleh Tuntut Hak”- Peguam Syarie
Tuntutan harta sepencarian sering menjadi kemelut pasangan bercerai. Malang nasib seorang wanita setelah diceraikan dia dihalau keluar rumah atas alasan rumah yang diduduki itu bukan hak bersama walaupun dibeli semasa mereka masih lagi sebagai suami isteri.
Ikatan perkahwinan selama 30 tahun terlerai dengan kemelut atas perbuatan bekas suami yang turut menghalau dua orang anak mereka.
Kes tuntutan harta sepencarian ini bukanlah kes boleh diambil sambil lewa. Ia turut melibatkan hak orang lain.
Justeru kita ikuti penjelasan lanjut berdasarkan masalah yang diajukan.
Artikel berkaitan: Hak Isteri Selepas Bercerai, Suami Jangan Ingat Boleh Lepas Tangan
Artikel berkaitan: “Tak Selesa Ibu Sebumbung. Jangan Derhaka, Kamu Dan Seluruh Hartamu Adalah Milik Ibumu”-Syeikh
“Suami mengatakan saya tiada hak atas rumah tersebut kerana hanya nama suami sahaja sebagai pemilik kediaman yang dibeli. Persoalannya sekarang, adakah saya boleh menuntut di Mahkamah Syariah supaya rumah tersebut dijadikan sebagai harta sepencarian walaupun saya tidak ada mengeluarkan wang dalam proses pembelian rumah tersebut? Dan berapakah kadar yang selayaknya saya terima? Mohon penjelasan.
JAWAPAN:
1) Terima kasih atas soalan yang telah diajukan tersebut. Jadi, melihat kepada permasalahan puan di atas, apa yang dapat saya simpulkan di sini ialah terdapat beberapa isu yang boleh diketengahkan:
- Sama ada harta yang dituntut merupakan harta sepencarian atau tidak
- Sama ada wujud sumbangan pihak-pihak bagi memperolehi harta tersebut dan kadar yang harus dibahagikan kepada pihak-pihak
Jadi, saya akan cuba menjawab satu-persatu berkenaan isu di atas.
Isu Pertama: Sama Ada Harta Yang Dituntut Merupakan Harta Sepencarian Atau Tidak
2) Perkara ini boleh dirujuk mengikut seksyen 2 Undang-Undang Keluarga Islam Selangor 2003 berkenaan dengan tafsiran harta sepencarian:
“Harta sepencarian” ertinya harta yang diperoleh oleh suami dan isteri semasa perkahwinan berkuatkuasa mengikut syarat-yarat yang ditentukan oleh Hukum Syarak;
3) Malah perkara ini juga telah dinyatakan secara jelas di dalam Enakmen yang sama seksyen 122(1) yang memperuntukkan:
“Mahkamah hendaklah mempunyai kuasa apabila membenarkan lafaz talaq atau apabila membuat suatu perintah penceraian untuk memerintahkan supaya apa-apa yang diperoleh oleh pihak-pihak sewaktu perkahwinan dengan usaha bersama mereka dibahagikan antara mereka atau supaya mana-mana aset itu dijual dan hasil jualan itu dibahagikan antara pihak-pihak”
4) Di dalam Al-quran berdasarkan firman Allah di dalam surah An-Nisa’ ayat 32 ada menyebut:
“Dan janganlah kamu iri hati terhadap apa yang telah dikurniakan Allah kepada sebahagian kamu lebih banyak daripada sebahagian yang lain kerana bagi lelaki ada bahagian dari apa yang diusahakannya dan Bagi perempuan pula ada bahagian dari apa yang mereka usahakan dan mohonlah kepada Allah sebahagian daripada kurnianya Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui segala sesuatu”
Berdasarkan kepada nas Al-Quran di atas jelas menyatakan bahawa perempuan (isteri) mempunyai hak ke atas apa yang diusahakan termasuk juga dalam apa-apa usaha yang mendorong suami berjaya dalam kehidupan seharian sehingga suami berjaya memiliki harta harta tersebut.
Usaha ini dikenali sebagai “sumbangan tidak langsung”. Usaha ini secara tidak langsung mendapat pengiktirafan dan ianya dijadikan asas di dalam harta sepencarian kerana peranan isteri dalam urusan rumah tangga adalah usaha yang diiktiraf oleh Hukum Syarak.
5) Manakala dari sudut hukum adat pula, walaupun perkataan Harta Sepencarian ini tidak dinyatakan secara khusus oleh syarak, namun ianya merupakan adat Melayu yang telah diterima pakai dan mendatangkan kebaikan kepada kaum wanita.
Oleh yang demikian tuntutan harta sepencarian di Malaysia adalah berdasarkan kepada adat atau ‘uruf.
Sesuatu perkara yang menjadi adat atau ‘uruf yang tidak bertentangan dengan hukum syarak serta menjadi kebiasaan amalan, maka ia layak diiktiraf dari sudut undang-undang.
6) Dalam hal ini, bagi menentukan sama ada harta tersebut adalah harta sepencarian atau tidak, maka mahkamah akan melihat kepada tempoh masa harta tersebut diperolehi dan sama ada wujud atau tidak sumbangan kedua-dua pihak sama ada secara langsung atau tidak langsung bagi memperolehi harta tersebut.
7) Pihak yang ingin menuntut perlulah membuktikan kepada mahkamah bahawa harta sepencarian tersebut sama ada harta alih (seperti wang simpanan dan kereta) atau harta tak alih (seperti rumah atau hartanah) telah diperoleh dalam tempoh perkahwinan.
Seandainya harta yang dikumpul itu berlaku selepas penceraian, maka tidaklah dianggap sebagai harta sepencarian.
8) Seorang suami tidak boleh menentukan hak ke atas harta yang bukan mutlak walau namanya tertera sebagai pemilik.
Setiap harta yang dibeli walau hanya atas nama suami, ia boleh dituntut sebagai harta sepencarian apabila isteri turut menyumbang.
Sumbangan yang dimaksudkan bukan sekadar wang ringgit tetapi tenaga, dorongan dan sokongan yang diberi sehingga membolehkan harta tersebut dikumpul.
9) Jadi, berikutan dengan permasalahan ini, seandainya dapat dibuktikan bahawa rumah teres tersebut telah diperolehi bersama sewaktu dalam perkahwinan sama ada bukti melalui dokumen-dokumen ataupun saksi-saksi maka saya percaya puan juga berhak ke atas rumah tersebut dan ia boleh dituntut sebagai harta sepencarian.
Dalam hal ini, mahkamah akan melihat kepada faktor-faktor tertentu seperti sumbangan pihak-pihak bagi memperolehi harta tersebut dan kadar yang harus dibahagikan. Maka perkara ini akan dijelaskan pada isu yang kedua.
Isu Kedua: Sama Ada Wujud Sumbangan Pihak-Pihak Bagi Memperolehi Harta Tersebut Dan Kadar Yang Harus Dibahagikan Kepada Pihak-Pihak
10) Perlu dijelaskan disini, sebelum mahkamah menetapkan kadar yang perlu dibahagikan kepada pihak-pihak, mahkamah akan melihat kepada sumbangan yang diberikan di antara kedua-dua pihak. Ini kerana harta sepencarian merupakan tuntutan yang kadarnya ditentukan berdasarkan kepada sedikit atau banyaknya takat sumbangan yang diberikan.
11) Sumbangan yang dimaksudkan di sini ialah merujuk kepada sumbangan secara langsung dan sumbangan tidak langsung:
- Sumbangan secara langsung ini merujuk kepada usaha yang diberikan oleh kedua-dua pihak untuk memperoleh harta tersebut. Antara seperti sumbangan dari sudut kewangan.
- Manakala, bagi sumbangan tidak langsung pula kebiasaannya merujuk kepada kerja-kerja rumah yang dilaksanakan oleh isteri dalam menguruskan rumah tangga.
Ini termasuklah idea, dorongan serta keselesaan yang dikecapi suami sehingga membolehkannya mendapatkan harta tersebut
12) Sekiranya harta itu merupakan harta usaha bersama, maka faktor-faktor yang akan diambil kira oleh mahkamah termasuklah takat sumbangan tiap-tiap pihak.
Antara bentuk sumbangan itu, ialah dalam bentuk wang, harta atau kerja bagi memperoleh harta tersebut, hutang-hutang yang telah dibuat bagi manfaat bersama mereka serta keperluan anak-anak yang belum dewasa daripada perkahwinan itu.
13) Namun sekiranya harta tersebut merupakan harta tunggal, mahkamah akan melihat kepada sumbangan tidak langsung yang telah dibuat oleh pihak yang tidak memperoleh harta itu.
Sebagai contoh melakukan kebajikan keluarga seperti memelihara rumah tangga, memenuhi keperluan anak-anak dan sebagainya.
14) Berkenaan dengan kadar pembahagian harta pula, ianya boleh dikategorikan kepada tiga bahagian iaitu:
- Pembahagian sepertiga atau kurang kepada isteri: Pembahagian satu pertiga kepada pihak isteri dan dua pertiga kepada pihak suami akan terpakai apabila si isteri tidak memberi sumbangan kewangan dan hanya memberi sumbangan dalam bentuk menemani suami dan menjaga rumahtangga dan keluarga.
- Pembahagian sama rata: Berlaku sekiranya isteri juga memberi sumbangan kewangan, atau harta itu telah didaftarkan dalam kedua-dua nama suami isteri, pada amnya pembahagian akan diberi sama rata di antara suami isteri.
- Pembahagian melebihi separuh (1/2) kepada isteri: Isteri yang menunjukkan bahawa dia memberi lebih sumbangan daripada suami, misalnya dengan memberi sumbangan kewangan dan juga menjaga rumahtangga, patutlah diberi bahagian yang lebih daripada separuh harta sepencarian itu.
KESIMPULAN
15) Maka apa yang boleh saya simpulkan di sini ialah saya percaya Puan berhak untuk menuntut rumah tersebut sebagai harta sepencarian.
Ini berdasarkan kepada sumbangan tidak langsung yang telah puan berikan sepanjang mendirikan rumah tangga meskipun bukan sumbangan dalam bentuk kewangan.
Saya menasihati puan agar mendapatkan khidmat peguam syarie kes puan dapat berjalan dengan lancar memandangkan mereka lebih berpengalaman dalam mengendalikan kes-kes sebegini. Sekian.
Sumber artikel : Nur Syairah Yusop untuk Peguam Syarie Faiz Adnan & Associates
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Alhamdulillah, Ujian Swab Tak Batalkan Puasa – Ini Penjelasan Mufti Perlis
Nampaknya hari Jumaat ini insyaAllah kita akan menyambut Ramadan nan mulia. Dan kali ini kelainannya kita akan memyambut dalam keadaan negara masih berdepan wabak COVID-19.
Dan pastinya selagi masalah ini tidak selesai selagi itulah kita akan terus melakukan ujian saringan swab jika mempunyai tanda-tanda kepada masalah diserang virus ini.
Ramai bertanya bagaimana dengan situasi kita jika melakukan ujian berkenaan sewaktu berpuasa, adakah akan membatalkan puasa berkenaan.
Jawatankuasa Fatwa Perlis hari ini memutuskan ujian swab yang dilakukan bagi menyaring individu terbabit kes COVID-19 tidak membatalkan puasa bagi orang Islam yang sedang berpuasa.
Mufti Perlis, Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin, berkata dua kaedah yang ketika ini diguna petugas Kementerian Kesihatan untuk melakukan ujian berkenaan didapati tidak membawa gambaran sebagai makan dan minum.
Katanya, kaedah memasukkan peralatan khusus ke dalam rongga hidung dan belakang anak tekak pada kadar dalaman tertentu didapati bukan tindakan makan dan minum sehingga membatalkan puasa.
“Maka puasa individu sah secara yakin tidak boleh dianggap batal hanya kerana timbul sesuatu yang syak atau wujud sesuatu andaian.
“Malah alasan memasukkan sesuatu ke al-jauf (rongga dalam) sebagai sebab pembatalan puasa turut menimbulkan perbezaan pendapat yang luas dalam kalangan ulama mazhab.
“Pandangan yang menguatkan ujian swab tidak membatalkan puasa adalah bertepatan dengan pandangan sebahagian ulama Hanafi kerana syarat bagi sesuatu yang masuk ke rongga dalam mestilah bersifat kekal di dalamnya (rongga) serta tidak mempunyai sambungan dengan alatan lain di luar badan,” katanya dalam kenyataan hari ini.
Mohd Asri berkata, di dalam al-Majma’ al-Fiqhi al-Islami sudah menyenaraikan beberapa isu dan mekanisma di dalam bidang perubatan yang diklasifikasikan sebagai tidak membatalkan puasa.
“Ini (perkara tidak membatalkan puasa) termasuk perbuatan memasukkan ‘gastroscope’ (teropong perut) ke dalam perut tanpa sebarang bendalir atau seumpamanya.
“Maka demikian, sepatutnya ujian swab yang hanya membabitkan proses memasukkan alat khusus ke dalam rongga hidung atau mulut bagi mendapatkan sampel yang diperlukan lalu dikeluarkan semula juga tidak membatalkan puasa,” katanya lagi.
SUMBER: FACEBOOK MUFTI PERLIS
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI