![Remaja-Tular-Dimandikan-Seperti-Jenazah-Dipenjara-10-Hari-Denda-RM4000](https://cdn.kashoorga.com/2022/01/427453-696x423.jpeg)
Hari ini di dunia akhir zaman, fitnah melata-lata. Media sosial menjadi mahkamah terbuka untuk membuka aib orang lain tanpa mempedulikan maruah seseorang. Dan sesetengahnya berasa bangga kalau menjadi “orang pertama” berkongsi cerita.
Tapi benarkah membuka aib seseorang secara terbuka dibenarkan dalam islam. Dan apakah hukumnya kita menyebarkan aib orang lain. Ikuti pandangan Mufti Wilayah Persekutuan dalam Al-Kafi #248 tajuk peliharalah aib saudaramu.
Moga kita semua memahami, dengan tidak menyebarkan aib orang, Allah akan terus menutup aib kita hingga ke hari akhirat.
Assalamualaikum Sohibus Samaha Datuk Mufti.
Saya ingin bertanya Apakah dimaksudkan Aib dalam islam apakah hukum menyebarkan aib orang.Terima kasih.
JAWAPAN:-
Waalaikumussalam wbt,
Dalam sebuah hadis riwayat Abu Hurairah RA, Rasulullah SAW bersabda:
لَا يَسْتُرُ عَبْدٌ عَبْدًا فِي الدُّنْيَا، إِلَّا سَتَرَهُ اللهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ
Maksudnya: Tidaklah seseorang hamba menutup aib hamba yang lain, melainkan Allah tutup aib hamba yang pertama tadi di Hari Kiamat.
Hadis riwayat Imam Muslim (2590) dalam Sahih-nya
Daripada Ibn Umar R.anhuma bahawa Rasulullah SAW bersabda:
مَنْ تَتَبَّعَ عَوْرَةَ أَخِيهِ المُسْلِمِ تَتَبَّعَ اللَّهُ عَوْرَتَهُ، وَمَنْ تَتَبَّعَ اللَّهُ عَوْرَتَهُ يَفْضَحْهُ وَلَوْ فِي جَوْفِ رَحْلِهِ
Maksudnya: Barangsiapa yang mencari-cari aib (atau kelemahan) saudaranya yang muslim, nescaya Allah akan membuka aibnya walaupun dia berada di dalam rumahnya.
Hadis riwayat Imam al-Tirmidhi (2032) dalam Sunan-nya
Perbuatan menyebarkan aib orang lain termasuk dalam sunnah sayyiah yang berdosa jika diteruskan oleh orang lain. Daripada Jarir bin Abdullah RA, bahawa Rasulullah SAW bersabda:
مَنْ سَنَّ فِي الْإِسْلَامِ سُنَّةً حَسَنَةً، فَعُمِلَ بِهَا بَعْدَهُ، كُتِبَ لَهُ مِثْلُ أَجْرِ مَنْ عَمِلَ بِهَا، وَلَا يَنْقُصُ مِنْ أُجُورِهِمْ شَيْءٌ، وَمَنْ سَنَّ فِي الْإِسْلَامِ سُنَّةً سَيِّئَةً، فَعُمِلَ بِهَا بَعْدَهُ، كُتِبَ عَلَيْهِ مِثْلُ وِزْرِ مَنْ عَمِلَ بِهَا، وَلَا يَنْقُصُ مِنْ أَوْزَارِهِمْ شَيْءٌ
Maksudnya: Barangsiapa yang memulakan suatu perbuatan dalam Islam suatu sunnah yang baik, lalu diamalkan orang selepasnya, dituliskan bagi pemulanya pahala orang yang beramal denganya, dan tidak akan berkurang daripada pahala mereka suatu pun, dan barangsiapa yang memulakan dalam Islam suatu sunnah yang buruk, lalu diamalkan orang selepasnya, dituliskan baginya dosa sesiapa yang beramal dengannya, tanpa berkurang dengan satu dosa suatu apa pun.
Hadis riwayat Muslim (1017) dalam Sahih-nya.
Selalulah kita berdoa agar Allah pelihara aib kita daripada tersebar. Daripada Ibn Umar R.anhuma, bahawa Rasulullah SAW sering mengulang-ulang doa ini para waktu pagi dan petang:-
اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ الْعَافِيَةَ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ. اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ الْعَفْوَ وَالْعَافِيَةَ فِي دِينِي وَدُنْيَايَ، وَأَهْلِي وَمَالِي. اللَّهُمَّ اسْتُرْ عَوْرَاتِي، وَآمِنْ رَوْعَاتِي. اللَّهُمَّ احْفَظْنِي مِنْ بَيْنِ يَدَيَّ وَمِنْ خَلْفِي، وَعَنْ يَمِينِي وَعَنْ شِمَالِي، وَمِنْ فَوْقِي، وَأَعُوذُ بِعَظَمَتِكَ مِنْ أَنْ أُغْتَالَ مِنْ تَحْتِي
Maksudnya: Ya Allah aku memohon keselamatan di dunia dan akhirat. Ya Allah aku memohon kepada-Mu kemaafan dan keselamatan pada agamaku dan duniaku, pada ahli keluargaku dan hata bendaku. Ya Allah tutuplah auratku (aib dan kelemahan), dan amankanlah ketakutanku. Ya Allah peliharalah aku daripada bahaya yang datang dari hadapanku, dari belakangku, dari kananku, dari kriku, dari atasku, dan aku berlindung dengan keagungan-Mu daripada tergelincir daripada bawahku.
Hadis riwayat Imam al-Bukhari (2100) dalam Adab al-Mufrad
Wallahua`lam.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Siapa Perlu Jaga Adik Perempuan OKU Selepas Ibu Bapa Tiada, Adik Beradik Lelaki Atau Perempuan?
![Siapa Perlu Jaga Adik Perempuan OKU Selepas Ibu Bapa Tiada, Adik Beradik Lelaki Atau Perempuan?](https://cdn.kashoorga.com/2023/12/Untitled-design-2023-12-27T134945.534.jpg)
Soalan
Saya ada persoalan dan kemusykilan berkenaan tanggungjawab menjaga adik perempuan yang OKU dari sudut hukum. Saya mempunyai adik perempuan OKU (cacat mental sejak lahir) yang dijaga abang kedua sejak kematian ibu.
Abang sulung tinggal jauh namun mengeluarkan belanja setiap bulan untuk abang kedua menampung kehidupan memandangkan dia bekerja secara freelance. Saya satu-satunya kakak yang ada, sudah berkahwin dan tinggal jauh. Saya hanya boleh balik ke kampung ketika cuti sekolah untuk bergilir menjaga adik yang OKU.
Masalah timbul apabila isteri abang kedua persoalkan tanggungjawab itu sepatutnya jatuh kepada saya kerana saya anak perempuan dan adik OKU saya itu juga perempuan. Hal ini menyebabkan rasa tidak puas hati dalam diri isteri abang kedua dan boleh menyebabkan pergaduhan dalam keluarga sekiranya tidak diselesaikan dengan baik.
Persoalan saya, dari sudut hukum siapa sebenarnya perlu memikul tanggungjawab tersebut, Adakah anak perempuan atau lelaki?
Apa nasihat yang terbaik untuk isteri abang sekiranya abang sanggup ambil alih tanggungjawab tersebut? Mohon pencerahan.
Jawapan
Wa’alaikumussalam.
Alhamdulillah segala pujian bagi Allah SWT Tuhan semesta alam, selawat serta salam ke atas junjungan teragung Nabi Muhammad SAW dan ke atas ahli keluarga yang mengikuti jejak langkah Baginda SAW hingga ke hari Kiamat.
Golongan OKU yang cacat mental sejak lahir dikategorikan sebagai al-mahjur ‘alaih telah ditetapkan syarak bahawa terdapat wali yang telah dipertanggungjawabkan untuk menguruskan urusan berkaitan diri dan harta mereka.
Tertib susunan golongan wali yang ditetapkan untuk menguruskan harta golongan al-mahjur ‘alaih di dalam wilayahnya menurut mazhab Syafie ialah bapa, kemudian datuk, kemudian sesiapa yang dilantik sebagai pemegang amanah bagi kedua-duanya, kemudian qadi atau sesiapa yang dilantik oleh hakim.
Tertib susunan pengurusan golongan al-mahjur ‘alaih
Manakala, bagi tertib susunan wali bagi pengurusan diri golongan al-mahjur ‘alaih pula ialah bapa, kemudian datuk dan bapa kepada datuk, kemudian saudara lelaki kandung atau sebapa, kemudian anak lelaki kepada saudara lelaki kandung atau sebapa, kemudian pakcik daripada sebelah bapa, kemudian anak lelaki kepada pakcik sebelah bapa, kemudian ‘asobah yang lain mengikut turutan pewarisan.
Wali yang bertanggungjawab wajib untuk menjaga diri atau harta orang yang di dalam wilayahnya sama ada daripada segi pendidikan, kebajikan, nafkah, kesihatan, pengurusan harta dan lain-lain dengan sebaiknya seperti yang telah digariskan syarak, sehinggalah tergugurnya sifat-sifat al-mahjur ‘alaih yang secara tidak langsung menggugurkan hak wilayah wali tersebut.
Berbalik kepada isu persoalan yang telah diajukan, berdasarkan dalil dan perbahasan ulama difahami dengan jelas bahawa tanggungjawab menjaga pengurusan diri adik OKU perempuan itu merupakan tanggungjawab wali iaitu saudara kandung lelaki.
Saudara kandung lelaki perlu menjaga keperluan adik perempuan
Justeru, saudara kandung lelaki perlu memastikan keperluan adik perempuan tersebut terjaga sama ada daripada segi keperluan makanan, tempat tinggal, pakaian, perubatan dan lain-lain yang berkaitan dengan pengurusan dirinya serta menjaga dan mengawasi keselamatan adik perempuan itu agar jauh daripada sebarang keburukan atau kecelakaan.
Namun begitu, suka kami menasihatkan agar ahli keluarga lain juga turut membantu dalam hal ehwal penjagaan adik perempuan tersebut. Ini sepertimana yang dianjurkan dalam Islam iaitu untuk membantu dalam melakukan kebaikan dan membantu menyantuni golongan OKU ini termasuk dalam kebaikan yang digalakkan. Firman Allah SWT:
وَتَعَاوَنُواْ عَلَى ٱلۡبِرِّ وَٱلتَّقۡوَىٰۖ وَلَا تَعَاوَنُواْ عَلَى ٱلۡإِثۡمِ وَٱلۡعُدۡوَٰنِۚ وَٱتَّقُواْ ٱللَّهَۖ إِنَّ ٱللَّهَ شَدِيدُ ٱلۡعِقَابِ
Maksudnya: Dan hendaklah kamu bertolong-tolongan untuk membuat kebajikan dan bertaqwa, dan janganlah kamu bertolong-tolongan pada melakukan dosa (maksiat) dan pencerobohan. Dan bertaqwalah kepada Allah, kerana sesungguhnya Allah Maha Berat azab seksaNya (bagi sesiapa yang melanggar perintahNya).
[Surah al-Maidah: 2]
Anggap peluang menuai pahala
Tambahan, sebagai seorang Muslim yang beriman kita seharusnya menganggap bahawa menjaga orang yang kurang berkemampuan ini bukanlah merupakan suatu beban, bahkan ia merupakan satu jalan dan peluang yang Allah SWT berikan kepada kita dalam menuai pahala dan dijadikan saham kita di akhirat kelak. Menjaga silaturrahim dan kebajikan ahli keluarga juga telah dijanjikan Allah SWT ganjaran yang baik, antaranya seperti yang telah disabdakan Rasulullah SAW:
مَنْ أَحَبَّ أَنْ يُبْسَطَ لَهُ فِي رِزْقِهِ، وَيُنْسَأَ لَهُ فِي أَثَرِهِ، فَلْيَصِلْ رَحِمَهُ
Maksudnya: “Barangsiapa yang ingin diluaskan rezekinya serta dipanjangkan usianya, maka hendaklah dia menyambung silaturrahim.”
[Riwayat al-Bukhari (5986) dan Muslim (2557)]
Penerangan dan hujah jawapan
Penerangan dan hujah di atas berdasarkan huraian di bawah yang menyimpulkan beberapa perkara, iaitu:
Wilayah dalam Islam
Wilayah daripada segi bahasa bermaksud kasih sayang dan pertolongan. Allah SWT berfirman:
وَمَن يَتَوَلَّ ٱللَّهَ وَرَسُولَهُۥ وَٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ فَإِنَّ حِزۡبَ ٱللَّهِ هُمُ ٱلۡغَٰلِبُونَ
Maksudnya: Dan barangsiapa mengambil Allah, Rasul-Nya dan orang-orang yang beriman menjadi penolongnya, maka sesungguhnya pengikut (agama) Allah itulah yang pasti menang.
[Surah al-Maidah: 56]
Manakala daripada segi istilah, wilayah bermaksud melaksanakan kekuasaan atas orang lain serta mengawasinya. Sebahagian para ulama juga telah mendefinisikan wilayah kepada pelaksanaan kuasanya atau pengawasan ke atas orang lain sama ada orang itu suka atau tidak. Orang yang diberi hak wilayah oleh syarak ini dinamakan wali.
Hikmah daripada pensyariatan wali ke atas kanak-kanak dan orang yang tidak mampu mengurus diri sendiri adalah untuk menjaga hak mengatur urusan dan menjaga kemaslahatan mereka agar tidak terbiar. [Lihat al-Fiqh al-Manhaji, jld. 4, hlm. 60-61]
Golongan yang Disabitkan ke Atasnya Wilayah (Perwalian)
Disabitkan wilayah -bukan wakalah – menurut syarak ke atas golongan al-mahjur ‘alaih, iaitu:
-Kanak-kanak (al-saghir)
-Orang gila (al-majnun)
-Orang kurang akal (al-ma’tuh)
-Orang yang bodoh (al-safih)
-Orang yang melampau (zu al-ghaflah)
Sabitan wilayah ke atas golongan-golongan ini akan berterusan selagi mana golongan-golongan ini mempunyai sifat-sifat al-mahjur ‘alaih. Namun, sekiranya tiada lagi sifat-sifat yang mensabitkan mereka sebagai al-mahjur ‘alaih, maka pensabitan wilayah akan terputus. [Lihat al-Mausu’ah al- Fiqhiyyah al-Kuwaitiyyah, jld. 45, hlm. 160]
Dr. Wahbah al-Zuhaili menyatakan dalam kitabnya mengenai al-ma’tuh;
“al-Ma’tuh ialah seseorang yang kurang kefahamannya, kurang jelas pertuturannya, dan lemah pentadbirannya disebabkan gangguan akalnya sama ada sejak lahir atau disebabkan penyakit secara tiba-tiba.
Sekiranya kelemahan akalnya itu teruk, dan dia tidak mumayyiz, maka dihukumkan dia seperti orang gila dan kanak-kanak yang tidak mumayyiz; iaitu setiap tasarruf hartanya dianggap terbatal. Manakala, sekiranya kelemahan akalnya itu ringan, dan dia merupakan seorang yang mumayyiz, maka dihukumkan dia seperti kanak-kanak mumayyiz; setiap perkara yang memanfaatkan dan memudaratkan tertakluk kepada keizinan walinya”. [Lihat al-Fiqh al-Islami wa Adillatuhu, jld. 5, hlm. 438]
Golongan yang Mempunyai Hak Kekuasaan Sebagai Wali
Bagi golongan al-mahjur ‘alaih, pengurusan mereka ini diletakkan di bawah wilayah seorang wali. Para ulama mempunyai beberapa pendapat dalam penetapan wali dan tertib susunannya yang mempunyai hak wilayah ke atas golongan-golongan tersebut berdasarkan pembahagian wilayah.
Wilayah terbahagi kepada dua iaitu wilayah ke atas diri dan wilayah ke atas harta.
Wilayah ke atas harta
Wilayah ke atas harta ialah mengambil perhatian dan menyelenggarakan urusan orang yang tidak mempunyai kelayakan mentadbir dalam urusan hartanya seperti menjaga harta, menanam modal, mengadakan kontrak dan mengambil tindakan yang berkaitan dengan harta. [Lihat al-Fiqh al-Islami wa Adillatuhu, jld. 4, hlm. 141]
Imam al-Nawawi menyebutkan dalam kitabnya bahawa:
“Siapakah yang akan menjadi wali kepada kanak-kanak dan orang gila? Maka yang menjadi wali ialah ayah, kemudian datuk, kemudian orang yang dilantik menjadi pemegang amanah kedua-duanya (diwasiatkan), kemudian hakim atau sesiapa sahaja yang dilantik oleh hakim.
Ayah mempunyai hak wali ini menurut pendapat ijmak sepertimana yang dinukilkan oleh al-Mutawalli dan lain-lain, manakala datuk dan ke atas terdapat perbezaan pendapat dalam kalangan ulama; mazhab Syafie mengatakan bahawa datuk mempunyai hak wali berdasarkan dalil bahawa dia sepertimana seorang ayah dalam urusan perkahwinan.” [Lihat Raudhah al-Thalibin, jld. 3, hlm. 421]
Imam Khatib al-Syirbini menjelaskan mengenai hak wilayah ke atas harta:
“Tiada hak wilayah ke atas seorang ibu menurut pendapat yang asah. Ini adalah seperti tiadanya hak ibu sebagai wali dalam pernikahan. Dan diutamakan datuk sebelum pemegang amanah keduanya (ayah dan datuk) disebabkan datuk ini seperti seorang ayah dari sudut kasih sayangnya terhadap anak tersebut. Begitu juga bahawa tiada hak wilayah yang diberikan kepada abang kandung dan bapa saudara” [Lihat Mughni al-Muhtaj, jld. 2, hlm. 174]
Wilayah ke atas diri
Wilayah ke atas diri individu ialah mengambil perhatian dan menyelenggarakan urusan peribadi yang tidak sempurna kelayakannya untuk menjalankan tugas. Contohnya, urusan perkahwinannya, pelajaran, disiplin, perubatan, pekerjaan dan sebagainya. [Lihat al-Fiqh al-Islami wa Adillatuhu, jld. 4, hlm. 141]
Para fuqaha telah menetapkan bahawa terdapat tiga perkara yang menyebabkan hak wilayah ke atas diri seseorang iaitu: kanak-kanak, orang gila – terkait juga dengannya orang yang kurang akal – orang perempuan. [Lihat al-Mausu’ah al-Kuwaitiyyah al-Fiqhiyyah, jld.45, hlm. 168]
Menurut ulama mazhab Syafie, tertib wali ke atas diri individu bermula dengan ayah, kemudian datuk dan ayah kepada datuk (moyang), kemudian saudara lelaki kandung atau sebapa, kemudian anak lelaki kepada saudara lelaki kandung atau sebapa, kemudian pakcik daripada sebelah bapa, kemudian anak lelaki kepada pakcik daripada sebelah bapa, kemudian ‘asobah yang lainnya menurut turutan perwarisan. [Lihat Mughni al-Muhtaj, jld. 4, hlm. 249]
Justeru, sekiranya seorang wanita itu tidak mempunyai ayah atau datuk, hak wali dipegang oleh saudara lelaki seibu sebapa atau sebapa sama ada abang atau adik.
Menjaga Hubungan Silaturahim Sesama Keluarga
Islam mensyariatkan ke atas umatnya untuk menjaga hubungan silaturrahim sesama manusia, khususnya dengan kaum kerabat. Firman Allah SWT:
وَٱتَّقُواْ ٱللَّهَ ٱلَّذِي تَسَآءَلُونَ بِهِۦ وَٱلۡأَرۡحَامَۚ إِنَّ ٱللَّهَ كَانَ عَلَيۡكُمۡ رَقِيبٗا
Maksudnya: Dan bertaqwalah kepada Allah yang kamu selalu meminta dengan menyebut-nyebut namaNya, serta peliharalah hubungan (silaturrahim) kaum kerabat; kerana sesungguhnya Allah sentiasa memerhati (mengawas) kamu.
[Surah al-Nisa’: 1]
Abu Ayyub al-Ansari r.a telah meriwayatkan hadis bahawa Rasulullah SAW pernah ditanya mengenai amalan yang membolehkan seseorang masuk ke syurga, maka Baginda SAW bersabda:
تَعْبُدُ اللَّهَ لاَ تُشْرِكُ بِهِ شَيْئًا، وَتُقِيمُ الصَّلاَةَ، وَتُؤْتِي الزَّكَاةَ، وَتَصِلُ الرَّحِمَ
Maksudnya: Sembahlah Allah dan jangan melakukan syirik kepada-Nya dengan sesuatu pun, dirikanlah solat, tunaikanlah zakat dan hubungkanlah silaturahim.
[Sahih al-Bukhari (5983)]
Bahkan terdapat kecaman daripada Allah SWT bagi orang-orang yang memutuskan silaturrahim, sepertimana yang telah disebutkan melalui firmanNya:
فَهَلۡ عَسَيۡتُمۡ إِن تَوَلَّيۡتُمۡ أَن تُفۡسِدُواْ فِي ٱلۡأَرۡضِ وَتُقَطِّعُوٓاْ أَرۡحَامَكُمۡ أُوْلَٰٓئِكَ ٱلَّذِينَ لَعَنَهُمُ ٱللَّهُ فَأَصَمَّهُمۡ وَأَعۡمَىٰٓ أَبۡصَٰرَهُمۡ
Maksudnya: “(Kalau kamu tidak mematuhi perintah) maka tidakkah kamu harus dibimbang dan dikhuatirkan – jika kamu dapat memegang kuasa- kamu akan melakukan kerosakan di muka bumi, dan memutuskan hubungan silaturrahim dengan kaum kerabat? (Orang-orang yang melakukan perkara yang tersebut) merekalah yang dilaknat oleh Allah serta ditulikan pendengaran mereka, dan dibutakan penglihatannya”
[Surah Muhammad: 22-23]
Semoga Allah SWT mengurniakan ilmu dan kefahaman dalam melaksanakan segala titah perintahNya. Amin.
Wallahu’aklam.
Sumber: Mufti Penang
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
‘Tidak Diberi Nafkah Sebab Ada Duit Sendiri.’ Isteri Bekerja Untuk Ringankan Beban Suami, Bukan Tanggung Segalanya
![‘Tidak Diberi Nafkah Sebab Ada Duit Sendiri.’ Isteri Bekerja Untuk Ringankan Beban Suami, Bukan Tanggung Segalanya](https://cdn.kashoorga.com/2022/11/491131.jpeg)
‘Tidak diberi nafkah sebab ada duit sendiri.’ Isteri bekerja untuk ringankan beban suami, bukan tanggung segalanya hingga suami ambil ringan bab nafkah.
Padahal tujuan utama isteri bekerja adalah untuk mambantu suami memandangkan keadaan ekonomi sekarang.
Oleh itu, suami yang baik sebenarnya harus ambil tahu akan tanggunjawab sebenar seorang suami terutamanya melibatkan soal nafkah ini.
Artikel Berkaitan: ‘Duda, Dahulukan Nafkah Anak Sebelum Kahwin Lain.’ Lepas Bercerai, Ramai Lelaki Tak Kisah Pasal Anak
Tidak Diberi Nafkah
Ikuti perkongsian Peguam Syarie, Fahmi Ramli dan hadam baik-baik penjelasannya:
Nafkah isteri bekerja
Beberapa hari yang lalu, ada orang bertanyakan kepada saya, adakah dia boleh mohon fasakh disebabkan suami tak beri nafkah? Alasan suami tak beri nafkah disebabkan isteri tersebut berkerja dan mempunyai pendapatan yang baik.
Ini bukan perkara baru. Memang isu ini paling banyak dihadapi oleh isteri masa kini. Sebabnya, wanita masa kini ramai yang mempunyai kerjaya berbanding zaman dahulu.
Sebab Ada Duit Sendiri
Ada yang kerja tetap, berjawatan dan berpendapatan tinggi di sektor awam mahupun swasta. Ada juga yang bergelar usahawan walaupun berkerja dari rumah.
Walau bagaimana sekalipun, seorang isteri yang sah, selagimana dia tidak disabitkan Nusyuz oleh Mahkamah Syariah, maka dia masih layak untuk menerima nafkah.
Tak kira sama ada isteri tersebut berkerja, pendapatan tinggi atau surirumah sepenuh masa, suami WAJIB menyediakan nafkah yang sewajarnya kepada isteri tersebut.
Cuma, isteri kena tahu, nafkah itu pada asalnya bukan Wang Ringgit, tapi perlu ada wang ringgit bagi menyediakan nafkah.
Isteri Bekerja Untuk Ringankan
Apa itu Nafkah?
Nafkah adalah pembiayaan wajib suami meliputi makan minum, pakaian, tempat tinggal dan perubatan.
Suami wajib sediakan keempat-empat perkara ini selepas sahaja berkahwin dan menerima amanah menjadi seorang suami. Tak wajib untuk sediakan nafkah ini dalam bentuk wang ringgit, tetapi, semua perkara melibatkan kepada keperluan perlukan wang ringgit.
Apakah nafkah wajib bagi isteri berkerja?
Ya, meskipun isteri berkerja, wajib bagi suami sediakan nafkah. Ada juga yang PJJ (Perkahwinan Jarak Jauh) duduk berasingan kerana faktor kerja. Dalam keadaan itu pun suami wajib sediakan nafkah.
Cuma, nafkah itu pada asalnya bukan wang ringgit.
Rumah
Suami wajib sediakan rumah sama ada menyewa atau membeli rumah. Tidaklah disyaratkan rumah itu mestilah besar atau mahal. Ikut kemampuan suami. Dan yang penting kawasan yang selamat dan selesa.
Makan minum
Wajib bagi semua sediakan makan minum kepada isteri. Memasak bukan pada asasnya tanggungjawab isteri, tetapi isteri boleh membantu suami dalam penyediaan makan minum di rumah. Yang penting, bahan memasak tersebut mestilah datang daripada suami itu sendiri.
Pakaian
Wajib dalam Islam seorang suami menyediakan pakaian kepada isteri. Pakaian bukan semata-mata baju sahaja, tetapi meliputi barang-barang kebersihan diri seperti sabun mandi, ubat gigi, tuala wanita dan macam-macam lagi.
Perubatan
Jika tiada sebarang kesakitan tak jadi apa lah. Tapi, mana ada manusia tak diuji dengan sakit kan? Kos rawatan kesihatan seperti ubat-ubatan, melahirkan anak dan apa-apa yang melibatkan kepada kesihatan tubuh badan isteri adalah nafkah wajib seorang suami.
Jika suami ada mengambil insurans kesihatan itu adalah yang terbaik. Tetapi jika tidak ada, suami wajib menanggung kos pembedahan dan sebagainya.
Baca Di Sini:
7 Nafkah Isteri Yang Suami Wajib Tunaikan, Jika Tidak Suami Menanggung Dosa
Bagaimana jika kos perbelanjaan ditanggung bersama?
Sebenarnya di zaman ekonomi meleset serta kos harga barang meningkat, adalah baik jika suami isteri berkerjasama dalam pengurusan ekonomi rumahtangga.
Lebih baik kos ditanggung bersama, namun syaratnya, suami tidaklah melupakan yang ini adalah tanggungjawab asas kepada dirinya.
Yang paling penting, jika pendapatan bersama itu terhad, tetapi nak dibazirkan dengan pembelian yang tak patut seperti ‘upgrade’ kereta diluar kemampuan, ‘upgrade’ telefon bimbit, tambah hutang sana sini, ini punca kepada nafkah tak cukup dan sebagainya.
Beban Suami
Bolehkah isteri mohon fasakh jika kebanyakannya ditanggung oleh isteri yang berkerja?
Seorang isteri berhak menuntut fasakh bukan sahaja disebabkan suami gagal sediakan nafkah, bahkan, jika cuai selama lebih 3 bulan juga isteri berhak.
Beza gagal dan cuai adalah, gagal itu tak dapat langsung. Isteri yang tanggung bayaran rumah, belanja rumah, segala bil, pakaian dan apa sahaja keperluan diri.
Manakalah, cuai pula, sebahagian besar ditanggung oleh isteri. Sedikit sahaja sumbangan nafkah suami dalam rumahtangga.
Atau juga, jika suami tidak konsisten menanggung keperluan nafkah selama lebih 3 bulan menurut undang-undang, isteri masih juga berhak menuntut fasakh.
Apa yang terbaik untuk persiapan isteri mengenai nafkah?
Pada saya, yang terbaik adalah seorang suami memasukkan wang ringgit ke dalam akaun isteri mengikut kiraan perbelanjaan isi rumah dan dengan duit tersebut, isteri bantu suami jelaskan segala perbelanjaan.
Selalu yang jadi isu bagi isteri berkerja ini adalah suami tersebut kebanyakan terlupa dengan tanggungjawab memberi nafkah ini pada isteri.
Pada mulanya isteri hanya niat untuk bantu seketika sahaja bagi meringankan beban suami, tetapi lama-kelamaan ia menjadi seperti tanggungjawab isteri pula untuk beli keperluan diri.
Bukan Tanggung Segalanya
Kesimpulan,
Zaman ini, tidak ada masalah jika isteri nak bantu suami mencari pendapatan. Isteri juga mempunyai hutang tersendiri sebelum pernikahan atau mungkin dirinya tak sanggup melihat beban ditanggung suaminya bersendirian.
Jika suami meninggal secara mengejut, tanpa sebarang harta, isteri tersebut akan lebih terbeban untuk membesarkan anak kecil berseorangan tanpa pekerjaan.
Atau mungkin, isteri tersebut terpaksa mencari kerja bagi menjaga suami yang sebelum ini sihat mencari nafkah, tetapi tiba-tiba diuji dengan kesakitan berat.
Isteri bekerja hanya untuk bantu ringankan suami. Tetapi jika tanggungjawab suami itu sedikit demi sedikit ditanggung oleh isteri, hinggakan isteri yang menanggung keseluruhan besar perbelanjaan isi rumah, maka isteri tersebut berhak untuk mengeluarkan dirinya daripada menanggung mudharat terhadap perkahwinan tersebut.
Wallahualam. Semoga perkongsian ini memberikan pengajaran agar suami kekal bertanggungjawab dan isteri pula jangan putus asa untuk bantu ringankan suami agar rumahtangga kekal bahagia.
Amin Ya Rabb.
Kashoorga : Sama ada suami gagal atau cuai sediakan nafkah dalam tempoh lebih tiga bulan, seseorang isteri berhak tuntut fasakh.
Sumber: Fahmi Ramli, Peguam Syarie & AIA Wealth Planner
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Panduan Suami Pertama Kali Bergelar Imam, Untuk Kumpul Pahala Solat Berjemaah Ramadan Ini
![Panduan Suami Pertama Kali Bergelar Imam, Untuk Kumpul Pahala Solat Berjemaah Ramadan Ini](https://cdn.kashoorga.com/2020/04/slattt-22_13_255352.jpg)
Malam ini akan bermulalah solat sunat tarawih. Bagi pasangan suami isteri yang ada kekangan untuk menunaikan di masjid, boleh lakukan ini di rumah.
Jadi tanggungjawab suami ketika ini sangat penting dalam menjadi contoh sebagai seorang ketua yang baik dalam sesebuah keluarga.
Tidak payah untuk menjadi Imam kepada keluarga walaupun anda baru pertama kali melakukannya (terutama solat tarawih) kerana ada cara mudah untuk tujuan itu.
Sedikit perkongsian dari Ustaz Shahrizan Daud bagaimana tip dan cara menjadi Imam sewaktu Ramadan nanti.
Jadikanlah Ramadan tahun ini paling bermakna kerana anda berjaya membawa ahli keluarga menambah pahala dan menjadi contoh terbaik dalam keluarga.
![Panduan Suami Pertama Kali Bergelar Imam, Untuk Kumpul Pahala Solat Berjemaah Ramadan Ini](https://cdn.kashoorga.com/2020/04/unnamed-22_23_432452.jpg)
TIPS DAN CARA MENJADI IMAM SEWAKTU RAMADHAN DI RUMAH
Pada tahun ini, kita akan beribadah dan menghidupkan Ramadhan di rumah. Solat wajib, solat sunat tarawih dan ibadat-ibadat lain di rumah bersama ahli keluarga sebaik-baiknya perlu dilaksanakan sepanjang tempoh ini.
Solat Fardhu 5 waktu dan Solat Sunat Terawih sempena Ramadhan kali ni ini mudah untuk dilaksanakan jika kena pada caranya. Saya kongsikan beberapa cara mudah untuk dilakukan seperti berikut :
Persediaan Emosi
1. Merasa teruja dan gembira dapat menghadapi Ramadhan kali ini walaupun terpaksa berada dirumah tanpa peluang ke masjid atau surau. Gembira dalam terharu dan sayu mendapat Ramadhan.
2. Menanamkan niat dan azam yang tinggi untuk memperbanyakkan semua jenis amalan-amalan wajib dan sunat bagi mendapatkan keampunan disamping meraih gandaan kelebihan pahala
3. Mengukuhkan perasaan dan emosi untuk memikirkan ibadah-ibadah lebih banyak berbanding memikirkan menu-menu utk berbuka dan sahur, rancangan di tv atau prog di media, melayari internet media sosial apatah lagi banyak tidur
4. Menginsafi dan mengenal semula diri sendiri sepanjang tempoh menyendiri di rumah ini agar lebih dekat pada Sang Pencipta Allah SWT.
Persediaan Fizikal Ruang dan Kelengkapan
1. Cari sudut atau ruang khas yang dikhususkan untuk aktiviti Ibadat dilaksanakan. Hias dan buatlah dekorasi khas untuk menaikkan mood dan semangat Ibadat seperti letak sejadah, rehal, quran, tasbih, telekung di kawasan tersebut jika boleh dan ruang tersebut tidak diganggu untuk aktiviti harian yang lain ( Bilik Khas Ibadah ) , Jika tiada ruang bilik yang khas, carilah ruang2 yang tiada gangguan laluan di depan, gambar2 atau perhiasan yang boleh mengganggu tumpuan di hadapan tempat solat
2. Gunakan sejadah yang elok dan baik atau pakaian khas solat seperti telekung baru dan bersih, kain sarung dan baju melayu/jubah serta wangian yang indah bagi menaikkan lagi semangat dan memberikan suasana ibadah yang tenang
3. Al Quran stand atau Rehal yang tinggi diperlukan bagi kegunaan bacaan Imam ketika solat yang ingin pembacaan yang agak Panjang. Boleh juga digunakan set audio dalam rumah (karaoke system) sebagai penambah keseronokan bagi bunyi yang lebih baik ketika bacaan yang boleh menambahkan semangat Ibadah jika sesuai.
4. Pilih dan dapatkan alatan kelengkapan Ibadah yang baik dan elok agar mampu menambah keseronokan dan mood ketika perlaksanaan seperti pakaian yg elok, al quran yang besar, cantik dan jelas tulisannya, tasbih yang cantik, sejadah yang agak tebal dan terurus tidak kusut dan tidak mudah tercabut rendanya sebagai contoh.
5. Kesihatan tubuh badan ahli ibadah juga perlu diambil penting bagi mendapatkan tumpuan dan khusyuk dalam solat dan ibadat-ibadat lain. Jika tidak larat berdiri untuk solat tarawih yang lama, boleh duduk sahaja . Jika perlukan kerusi untuk duduk ketika solat, gunalah kerusi yang minimum saiznya tanpa penyandar dan tidak mengganggu ahli keluarga yang turut berjemaah
6. Alihkan gangguan bunyi atau gangguan bayi kecil dgn persiapan mainan atau kelengkapan makanan bersama ketika ibadah
![Panduan Suami Pertama Kali Bergelar Imam, Untuk Kumpul Pahala Solat Berjemaah Ramadan Ini](https://cdn.kashoorga.com/2020/04/1ac42fc3b050ca6bee9d4e2209ce1910-22_31_698532-1024x752.jpeg)
Persediaan Ilmu
Seorang suami atau ayah wajib mendalami selok belok hukum hakam dan ilmu berkaitan semua ibadah terutama ibadah di dalam Ramadhan. Fahami tentang keutamaan antara ibadah-ibadah yang dilakukan. Solat adalah tunggak dan tunjang Ibadah dalam semua ibadah Ramadhan termasuk puasa. Berapa ramai ibu ayah yang mengutamakan anak-anak utk sahur dan puasa tetapi mengabaikan kepentingan solat subuh dan solat-solat fardhu fardhu lain malah ada yang mengutamakan tarawih berbanding solat fardhu.
Ulangkaji pelbagai soal jawab persoalan ibadah Ramadhan seperti perkara yang membatalkan puasa dan perkara yang membatalkan pahala puasa yang sebenarnya lebih banyak dan utama untuk dijaga berbanding perkara yang membatalkan puasa. Dalami juga ilmu tentang Al Quran , zikir , sedekah dan semua ibadat-ibadat yang ingin dilaksanakan sepanjang Ramadhan supaya matlamat
ibadat itu benar-benar tercapai dan diterima oleh Allah swt.
Berikut adalah tips menjadi Imam solat fardhu atau tarawih bagi Ramadhan dalam tempoh PKP kali ini :
1. Imam WAJIB membaca Surah Al-Fatihah dan SUNAT membaca surah-surah lain selepas Al Fatihah.
Langkah paling asas dan mudah adalah membaca surah lazim daripada Surah Al-Dhuha hingga Surah
Al-Nas selepas Al Fatihah dan hendaklah mengikut turutan susunan surah dari awal hingg akhir. Jika tersilap susunan, solat masih sah tetapi hukumnya makruh. Jika tersilap rakaat pertama membaca surah An Nas maka ulangi surah yg sama pd rakaat kedua bg mengelakkan salah turutan surah.
2. Tidak menjadi masalah jika imam mahu membaca Surah Al-Kafirun dan Surah Al-Ikhlas sahaja sepanjang Solat Fardhu atau tarawih, tetapi digalakkan utk mempelbagaikan surah-surah yang dihafal dan dilazimi. Ketua keluarga ambillah peluang ketika PKP ni utk menghafal surah-surah baru sebagai koleksi surah lazim yang dihafal dan menambahkan kredibiliti sebagai seorang Imam yang baik.
3. Tidak menjadi masalah jika imam mahu membaca satu atau dua ayat Al-Quran bagi setiap rakaat namun lebih panjang lebih baik.
4. Jika ada imam yang mahu membaca surah atau ayat panjang untuk mengambil kelebihan tilawah al quran sepanjang ramadhan tetapi dia tidak hafal maka dia letakkan mashaf al quran di stand quran atau meja yang tinggi di hadapan Imam yang mudah untuk dibaca ketika solat. Boleh guna telefon bimbit untuk membaca bacaan surah dalam solat jika tidak mengganggu tumpuan dan pergerakan ketika solat namun digalakkan gunalah mashaf al quran dan diletakkan di hadapan untuk mengelakkan pergerakan dan menambah keselesaan dan tumpuan.
5. Pastikan ayat Al-Quran dibaca dengan tajwid yang betul dan solat dilakukan dengan tenang dan penuh tertib.
6. Berselawat di antara 2 rakaat tarawih dibenarkan sebagai rehat antara 2 rakaat namun ianya tidak wajib dan tiada masalah sebab ia bukan rukun Solat Terawih.Boleh juga diganti dengan zikir-zikir yang lain.
7. Pastikan rehat sebentar antara 4 rakaat Solat Terawih. Kalau agak sukar membaca selawat maka boleh baca Surah Al-Ikhlas sebanyak 3 kali. Boleh dilaksanakan tadabbur ayat-ayat yg telah dibaca sepanjang 4 rakaat awal tadi sebagai mengisi masa rehat antara 4 rakaat solat tarawih.
9. Apabila memasuki malam 16 Ramadhan dan seterusnya, maka disunatkan membaca Doa Qunut pada rakaat akhir Solat Witir.
10. Latih anak-anak terutamanya anak lelaki untuk menjadi bilal di rumah samaada azan atau iqomah sebagai latihan awal untuk mereka.
11. Pastikan susunan saf di atur dengan baik mengikut sususan yang betul jika keadaan ruang muat dan sesuai, jika tidak, memadai imam di depan, lelaki di belakang sedikit daripada imam dan wanita di belakang jemaah lelaki walaupun sususan agak jadi berat sebelah, kurang tepat teratur dan seumpamanya
12. Jika Imam dan makmum adalah semuanya wanita, seperti contoh hanya ada Ibu dan anak-anak perempuan, maka memadai dimulakan solat dengan Iqomah sahaja tanpa meninggi suara terlalu kuat ketika bacaan dalam solat. Manakala susunan saf solat perempuan berada dalam satu saf dan Ibu hanya perlu terkehadapan sedikit sahaja daripada anak-anak perempuan dalam solat tersebut
13. Jika ada anak lelaki yang sudah mumayyiz walaupun belum cukup umur baligh, dibolehkan untuk menjadi Imam bagi ibu atau ayah serta ahli keluarga lain yang mungkin tidak berkeupayaan sebab sakit dan seumpamanya dengan syarat, dia memahami semua hukum hakam solat, syarat sah dan rukun solat serta mempunya bacaan yang baik dan lancar. Sebaik-baiknya pilihlah yang telah balighdan jika tiada, anak yg mumayyiz dibenarkan dengan syarat-syarat tadi.
Semoga Allah menerima Ibadah-ibadah Ramadhan kita semua dengan sebanyak-banyaknya gandaan pahala, keampunan daripada segala dosa serta dimasukkan dikalangan golongan yang bertaqwa di sisi Allah SWT.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI