Majoriti rumahtangga hari ini, suami dan isteri bekerja kerana keperluan kewangan yang amat mendesak. Kos sara hidup yang tinggi ditambah kenaikan barangan, memaksa suami dan isteri bekerja.
Dalam pada itu, timbul isu di mana ramai lelaki salah faham tentang nafkah kepada pasangan di mana mereka beranggapan, jika suami sudah membayar pinjaman bank untuk rumah atau kereta, maka barang-barang keperluan dapur atau jagaan nurseri anak menjadi tanggungjawab isteri membayarnya. Alasannya, kongsi bersama kerana gaji tidak mencukupi.
Perlu difahami, nafkah kepada isteri wajib dibayar oleh suami dan ia hak seorang isteri dan dirinya bebas berbelanja wang tersebut.
Menurut pejabat Mufti Wilayah, nafkah dari segi bahasa mengeluarkan, iaitu pembiayaan belanja seseorang terhadap ahli keluarganya. Manakala dari segi syarak ialah makanan, pakaian, tempat tinggal dan selainnya. Ia di namakan Nafaqah kerana dikeluarkan atau digunakan untuk keperluan itu. (Lihat: Hasyiyah al-Bajuri ala Ibn Qasim Halabi Fatoni, 2/185, al-Mu’tamad fi al-Fiqh al-Syafie, 4/274)
IKLAN
Berdasarkan hadis dari Mu’awiyah al Qusyairi R.anhu telah bertanya kepada Nabi SAW:
يا رسولَ اللَّهِ ، ما حقُّ زَوجةِ أحدِنا علَيهِ ؟ ، قالَ : أن تُطْعِمَها إذا طَعِمتَ ، وتَكْسوها إذا اكتسَيتَ ، أوِ اكتسَبتَ ، ولا تضربِ الوَجهَ ، ولا تُقَبِّح ، ولا تَهْجُرْ إلَّا في البَيتِ
IKLAN
Maksudnya: “Wahai Rasulullah, apakah hak isteri salah seorang dari kami yang menjadi kewajipan suaminya?” Baginda menjawab,”Engkau memberi makan kepadanya, jika engkau makan. Engkau memberi pakaian kepadanya, jika engkau berpakaian. Janganlah engkau pukul wajahnya, janganlah engkau memburukkannya, dan janganlah engkau meninggalkannya kecuali di dalam rumah”. (Lihat: Sunan Abi Daud, al-Maktabah al-Asriyyah Birut, 2/244)
Sehubungan dengan itu, majoriti ulama mengatakan nafkah yang wajib diberi kepada isteri itu ialah tujuh perkara:
IKLAN
Makanan
Barang-barang dapur
Pakain
Tempat tinggal
Alat-alat untuk membersihkan diri
Barangan rumah
Pembantu kepada isteri jika sekiranya kebiasaannya isteri mempunyai pembantu (bagi suami yang mampu sahaja).
(Lihat: Mughni al-Muhtaj, Dar al-Fikri Birut, 3/426, al-Fiqh al-Islam wa Adillatuh, Dar al-Fikri Damsyiq, 10/7349)
Para ulama bersepakat (Ijma’) suami wajib memberi nafkah kepada isterinya. Ini bersandarkan kepada firman Allah SWT dalam Surah al-Baqarah ayat 233 yang tertulis diatas. Malahan ia termasuk juga sekiranya isteri mempunyai pendapatan, harta atau pekerjaan. Kewajipan nafkah tetap dipangku oleh suami.
Jadi secara kesimpulannya, nafkah ini adalah hak isteri. Membayar kereta itu tanggungjawab suami, bukan termasuk dalam kategori nafkah. Jangan lepas tangan mengenainya kerana ia memang menjadi tanggungjawab suami dalam perkahwinan.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Perbuatan berdoa adalah suatu ibadah yang sangat dituntut di dalam Islam.
Terdapat banyak nas yang sahih daripada al-Quran dan juga al-Sunnah yang menerangkan tentang kepentingan berdoa kepada Allah S.W.T. Di antaranya adalah sebuah hadis yang diriwayatkan oleh An-Nu’man bin Basyir R.A bahawa Rasulullah S.A.W bersabda:-
الدُّعَاءُ هُوَ الْعِبَادَةُ
Maksudnya: Berdoa itu adalah suatu ibadah.
Kemudian baginda membaca firman Allah S.W.T:-
وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ
Maksudnya: Dan telah berkata Tuhan kamu: “Berdoalah kamu semua kepada-Ku nescaya Aku akan memustajabkan buat kamu”. Riwayat Abu Daud (1479).
Dikongsi dari fb Dr Dr. Abdél Rahmanov di nyatakan kenapa kita perlu minta orang lain doakan kita khususnya dari orang soleh.
Kenapa kita minta orang lain lain doa untuk kita ?Kenapa kita tidak berdoa sendiri sahaja? Bukankah Allah itu Maha mendengar doa hamba-Nya?
Biasanya apabila kita duji dengan ujian dalam hidup. Kita akan bagitau kawan kita ” doakan kat aku sama”. Jika kawan kita pergi buat umrah, kita akan pesan kat dia “doa kat aku di sana nanti ye”.
Kadang- kadang kita minta ustaz atau imam doakan untuk kita, ” ustaz, tolong doakan saya”.
1. Apabila kita meminta orang lain doakan untuk kita dan orang itu mendoakan kita maka ia dinamakan sebagai doa zahril ghaib iaitu doa tanpa pengetahuan orang itu.
2. Doa zahril ghaib adalah mustajab atau makbul.
3. Ada kemungkinan orang yang doakan kita itu orang yang soleh dan hati bersih serta dekat dengan Allah. Doa orang soleh mustajab.
4. Malaikat mengaminkan doa zahril ghaib.
5. Malaikat turut medoakan yang sama untuk kita
6. Nabi saw. pernah menyebut tentang doa zahril ghaib dalam satu hadith yang diriwayatkan oleh Ummu Abi Darda’ RA seperti berikut:-
عن أم الدرداء -رضي الله عنها- مرفوعاً: « دعوة المرء المسلم لأخيه بظَهْرِ الغيب مستجابة، عند رأسه مَلَك مُوَكَّلٌ كلما دعا لأخيه بخير قال الملك المُوَكَّلُ به: آمين، ولك بمِثْلٍ».رواه مسلم
diriwayatkan daripada Ummu Dardā` RA- secara marfū’, Nabi SAW bersabda:
“Doa seorang muslim untuk saudaranya yang tidak ada di hadapannya mustajab. Di dekat kepala orang tersebut ada malaikat yang ditugaskan untuk itu. Setiap kali seorang muslim mendokan kebaikan untuk saudaranya, maka malaikat itu berkata, “amin dan untukmu seperti (doamu padanya).” ( Riwayat muslim)
7. Tidak salah kita meminta orang lain doakan untuk kita sebagaimana dalam hadith di atas.
8. Nabi SAW pernah menyuruh para sahabatRA jika bertemu dengan Uwais Al-Qarni RA agar meminta beliau mendoakan untuk mereka. Ini hujah kita minta orang soleh mendoakan untuk kita.
يقدُم عليكم أُويس القرني، كان بارًّا بأمه، فمَن لقيه منكم فليطلب منه الدعاء،
“Akan datang kepada kalian (pada suatu saat nanti) Uwais Al Qorni, dia adalah seorang yang sangat berbakti kepada ibunya, maka siapa diantara kalian berjumpa dengannya mintalah beliau untuk mendoakan kalialllian.”
9. diriwayatkan nabi SAW pernah bersabda kepada Umar bin Al Khattab RA ketika akan Umrah
لا تنسانا يا أخي من دعائك،
“Jangan engkau lupakan kami wahai saudaraku dari doakamu.”
10.Apabila kita mendoakan untuk orang lain, rasa mahabbah sesama saudara Islam itu akan timbul dalam diri kita.
11. Kita perlu sentiasa doakan kebaikan untuk rakan- rakan secara zahril ghaib.
12. Mohon doa kalian..
Dr. Abdél rahmanov
21 Februari 2022
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Awal tahun ini menyaksikan penularan virus COVID-1 yang melanda negara dan kini sudah memasuki gelombang kedua.
Dan kita disarankan untuk menjaga kesihatan tidak kira di mana berada dengan memastikan anggota badan terutama tangan dan sentiasa memakai mask untuk mengelak masalah dari terus berleluasan.
Namun bagi Ustazah Asma Nasa, penyebaran wabak ini tidak menghalang tugasnya untuk terus berdakwah.
Malah beliau turut memberitahu langkah pencegahan dan berjaga-jaga sebelum memulakan kuliah, terutama apabila bersalam dengan orang ramai.
COVID-19 (Siri 1)
Sekarang menjadi rutin, apabila selesai kuliyah atau ceramah saya akan buat pengumuman, elakkan bersentuhan jika tidak perlu, contohnya bersalaman dan lebih lagi peluk cium pipi. Kita tidak kenal siapa dan datang daripada mana.
Saya juga tidak mahu menjadi penyebab kepada penularan wabak ini. Bayangkan jika ada jemaah yang hadir ada kontak dengan mana² kes, kemudian bersalaman peluk cium dengan saya, kemudian saya pula bersalaman peluk cium pipi dengan lebih ramai yang hadir. Bagaimana kita nak jejak semua kontak ini.
Saya lebih selesa mengangkat tangan di dada sebagai tanda hormat, sayang dan mesra. Cukuplah dengan kita dah saling berkasih sayang di hati walaupun daripada jauh.
Siapa yang sudah biasa, memang daripada sebelum berlaku wabak ini, saya suka berpesan kepada yang ingin bersalam tak perlu berpeluk cium pipi atas banyak faktor, ianya akan mengambil masa yang lama, saya akan lenguh leher bila pusing kiri dan kanan dengan kadar kekerapan beratus kali, mungkin ribu kali dalam satu² sesi, ramai yang gelak bila saya sebut begini kerana mereka juga tahu penat .
Suami juga beri peringatan
Sebenarnya ia lebih kepada faktor kesihatan dan keselamatan, saya sendiri kerap sakit, adalah lebih bimbang jika saya bawa balik penyakit ke rumah sedangkan ada anak kecil. Kekerapan bertemu dengan ratus atau ribu orang dalam sehari, menyebabkan suami saya memberi peringatan dan arahan yang lebih jelas dan ketat demi kebaikan semua.
Saya mohon maaf jika ada yang berkecil hati dengan pengumuman yang selalu dibuat dihujung ceramah atau kuliyah, memang ada yang mengatakan saya sombong dan kurang mesra alam.
Harus berhati-hati apabila berjumpa orang ramai
Jika ikut sunnah, kita dituntut memberi ucapan salam dan berjabat tangan. Namun memang benar, ada ketikanya Nabi SAW memeluk para Sahabat apabila telah lama tidak bertemu, tetapi ia bukan rutin sepertimana menjadi budaya masyarakat kita hari ini.
Sebenaranya, pesanan ini bukan hanya khusus dalam situasi saya sahaja. Kita semua harus berhati² dalam apa jua keadaan sekarang ini. Sepulang daripada mana² tempat berjumpa orang ramai, maka ambil langkah berjaga².
Berusaha, berhati² dan berdoalah semoga wabak covid-19 boleh dibendung dengan efisien oleh semua pihak. Doakan kesembuhan mereka yang dijangkiti, dan ketenangan semua pihak yang terlibat dengan pesakit.
Ya Allah.. Kami berdosa, kami lemah, kami tiada daya tiada upaya melainkan semuanya datang datang daripadaMu semata. Bantulah kami ya Allah, berilah petunjuk dan pertolongan Mu, semoga kami semua kembali kepadaMu dalam Husnul Khatimah…
Kurang dua minggu lagi, insya Allah kita akan menyambut bulan Ramadan al Mubarak. Bulan penuh rahmat, bulan keampunan dan penuh keberkatan yang sangat ditunggu-tunggu oleh umat Islam.
Namun dalam menantikan kehadiran bulan Ramadan, terlebih dahulu kita diwajibkan mengqadakan puasa yang tertinggal tahun lalu (jika berkemampuan dan upaya melakukannya). Bahkan bagi yang mengandung dan menyusukan bayi, dibolehkan membayar fidyah. Tapi bagaimana kalau kita diuji dengan ketidakmampuan kewangan atau bolehkah fidyah dibayar kepada ahli keluarga kita yang susah?. Dari page Ustazah Asma’ Harun, penceramah terkenal ini berkongsi kemusykilan berkaitan perkara ini.
"Ustazah, saya dikehendaki membayar fidyah kerana hamil dan risaukan kandungan. Di manakah saya perlu berurusan untuk menjelaskan fidyah tersebut? Bolehkah saya membayar kepada keluarga terdekat memandangkan mereka susah? Bagaimana pula jika saya tidak mampu untuk melunaskan fidyah?"
JAWAPAN:-
Fidyah hanya boleh dilunaskan kepada golongan fakir miskin sahaja. Firman Allah SWT:
Maksudnya: “Dan wajib bagi orang-orang yang berat menjalankannya (jika mereka tidak berpuasa) membayar fidyah iaitu memberi makan orang miskin” (Surah al-Baqarah: 184)
Abdullah bin Abbas menyebutkan dalam satu riwayat:
Maksudnya: “Dan wajib ke atas orang yang tidak terdaya untuk berpuasa memberi makan kepada orang miskin”. Kata Ibnu Abbas, "Ayat ini tidak dimansuhkan. Mereka (yang tidak terdaya) adalah orang tua lelaki dan perempuan yang tidak mampu berpuasa, maka hendaklah mereka memberi makan seorang miskin bagi setiap hari yang ditinggalkan."
Maksudnya: “Saluran fidyah adalah kepada fakir miskin, bukan untuk asnaf yang lain, sebagaimana firman-Nya, 'Sebagai makanan orang miskin'. Perkataan miskin ini turut merangkumi golongan fakir, atau orang fakir yang lebih teruk keadaannya berbanding orang miskin, maka orang fakir lebih utama lagi (untuk diberikan fidyah)."
Fidyah adalah hak golongan fakir miskin sahaja. Ia tidak boleh disalurkan kepada orang lain walaupun mereka termasuk dalam kalangan asnaf zakat.
Hukum pengagihan fidyah, adalah berdasarkan hukum pengagihan zakat, kaffarah dan nazar umum. Maka, seseorang itu tidak boleh membayar fidyah kepada orang yang di bawah tanggungannya.
Di dalam al-Fiqh al-Manhaji menyatakan:-
“Sesungguhnya sesiapa yang diwajibkan ke atasnya membayar zakat, tidak sah sekiranya ia menunaikan zakat dengan memberikan zakat kepada sesiapa yang di bawah tanggungan nafkahnya. Sama ada ia daripada isteri, usul (ibu, ayah dan ke atas) dan furu’nya (anak-anak dan ke bawah) walaupun keadaan mereka itu fakir atau miskin.”
Di dalam Kitab al-Muhazzab li al-Syirazi karangan Imam al-Syirazi, beliau menyatakan:
"Tidak diharuskan seseorang itu untuk membayar kepada kaum kerabat dan isterinya yang berada di bawah tanggungan nafkahnya. Ini kerana mereka tidak memerlukan kepadanya (zakat) dan mereka mendapatkan keperluan itu daripada nafkah yang wajib diberikan kepada mereka."
Manakala bagi persolan fidyah bagi orang yang tidak berkemampuan, maka ulama telah membahaskan kepada dua pendapat. Pendapat adalah seperti berikut:-
1. Pendapat Pertama : Sebahagian mazhab Syafieah dan Hanabilah. Pendapat ini mengatakan tidak gugur kewajipan fidyah.
2. Pendapat Kedua : Mazhab Hanafiah, sebahagian Syafieah, dan Hanabilah Pendapat ini mengatakan gugur fidyah bagi orang yang tidak berkemampuan.
Walaubagaimanapun, sekiranya seseorang itu tidak mampu membayar fidyah pada awalnya, kemudian setelah itu berkemampuan, adakah menggugurkan kewajipan tersebut?
Maka, Imam al-Nawawi menyebutkan di dalam al-Majmu` Syarh al-Muhadzzab “Jika kita mengatakan wajib fidyah ke atas orang tua, pesakit yang putus asa daripada sembuh, tetapi jika dia itu mu`sir (orang susah); adakah dia masih wajib membayar fidyah apabila dia kembali senang, atau sudah gugur apa-apa kewajiban daripadanya?
Dalam isu ini ada dua qoul (pendapat Imam al-Syafie) seperti hukum kaffarah. Pendapat yang asoh (lebih sahih) dalam isu kaffarah ialah kekal liabiliti untuk membayarnya apabila sudah senang kerana fidyah itu wajib sebagai timbal balas akibat jenayah yang dia lakukan (seperti zihar atau jimak waktu siang Ramadhan) seperti hukum balasan bagi orang yang melanggar larangan buruan.
Tetapi sewajarnya di sini hukum yang asohnya ialah bahawa liabiliti fidyah itu gugur (bagi orang mu`sir) dan tidak wajib juga membayarnya apabila sudah senang, sama seperti hukum membayar zakat fitrah, kerana dia lemah semasa keadaan taklif (tidak mampu ketika diberikan tanggungjawab) sedangkan dia tidak dikenakan apa-apa timbal balas kerana suatu perbuatan jenayah, atau seumpamanya.”
RUMUSAN: 1. Berbalik kepada soalan Puan, fidyah boleh dibayar menggunakan duit dan boleh dilunaskan melalui pihak berkuasa zakat negeri sebagai wakil pemudah cara pengurusan fidyah.
2. Puan juga boleh melayari portal rasmi Pusat Pungutan Zakat negeri sebagai medium pengiraan fidyah.
3. Namun sekiranya Puan ingin melunaskan fidyah secara terus kepada ahli keluarga, maka tidak dibolehkan sekiranya mereka tergolong di bawah tanggungan Puan.
4. Walau bagaimanapun, sekiranya bukan di bawah tanggungan, maka dibolehkan membayar fidyah kepada mereka dan ini adalah lebih afdhal dan diutamakan dengan syarat mestilah daripada golongan miskin.
5. Golongan yang berada di bawah tanggungan adalah seperti :- – Ibu ayah dan ke atas seperti datuk dan nenek. – Anak-anak dan ke bawah seperti cucu. – Isteri.
6. Golongan yang tidak berada di bawah tanggungan adalah seperti :- – Adik beradik. – Saudara mara seperti sepupu, makcik dan pak cik.
7. Bagi golongan yang tidak berkemampuan untuk membayar fidyah, maka tidak diwajibkan untuk membayar fidyah puasa sekalipun jika akan datang dia ditaqdirkan sembuh.
8. Hal ini kerana, kewajiban fidyah yang dikenakan bukan kerana kaffarah dosa. Ia adalah kerana keadaan dia yang tidak mampu pada saat wujud sebab taklif.
Wallahua’lam.
Rujukan: 1) Manhaj Fiqh al-Syafi'i oleh Dr. Mustafa al-Khin, Dr. Mustafa al-Bugha dan 'Ali al-Syarbaji. 2) Soal Jawab Fiqh Ibadah: Bab Puasa, Haji, Korban & Akikah Jilid 3 oleh Ustaz Abu Usamah Mohd Hanapiah Haji Hussin. 3) Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan https://muftiwp.gov.my/…/3828-al-kafi-1444-bolehkah… https://muftiwp.gov.my/…/4495-irsyad-fatwa-khas… 4. Fidyah bagi orang yang berbuka puasa disebabkan sakit yang tiada harapan sembuh https://www.alukah.net/spotlight/0/88594/ Semoga bermanfaat buat semua. SILAKAN SHARE, KITA BERKONGSI KEBAIKAN DAN GANJARAN PAHALA. ASMA' BINTI HARUN
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Pada hari Jumaat ini marilah kita melakukan sunnah yang paling mudah tapi ramai yang tidak melakukannya iaitu memotong kuku.
Indahnya agama Islam ini kerana setiap...