![](https://cdn.kashoorga.com/2020/10/287831-14_57_308194-696x377.jpeg)
Hanya kepada Allah SWT kita meminta melalui doa-doa yang dipanjatkan saban hari. Mulakan bicara kita itu dengan doa Iftitah.
Berdoa lah kita tanpa mengira masa dan tempat kerana Allah memang menunggu dan mahu mendengar permintaan, harapan dan hajat kita kepadaNya. Dengan berdoa, ia menunjukkan pergantungan kita kepada Allah setelah segala usaha dilakukan.
Sesungguhnya, doa kita semakin bertambah mudah sampai kepada Allah tatkala kita memulakannya dengan doa Iftitah. Walaupun ia bukan lah wajb, namun doa iftitah merupakan doa pembuka bicara kita kepada Allah.
Artikel berkaitan: Netizen Doa Allah Gandakan Bonus Pahala, Buat Da Wan Dazrin Yang Tawar Servis Cuci Kereta Percuma Untuk Golongan Ustaz Ulama
Artikel berkaitan : Doa Menjelang Masuk Waktu Subuh; Dipermudahkan Beribadah
Kita fahami fadilat doa ini sebagaimana yang dijelaskan oleh Dr. Ahmad Sanusi Azmi, dari Majlis Ulama ISMA.
Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh al-Imam Muslim, Saidina Abdullah bin Umar menceritakan kisah seorang sahabat yang membaca bacaan zikir yang agak kuat di dalam solatnya.
Seusai solat, Rasulullah bertanya: Siapakah lelaki yang membaca zikir yang didengarinya itu.
Sahabat tersebut telah mengucapkan lafaz ini:
اللهُ أَكْبَرُ كَبِيرًا ، وَالْحَمْدُ لِلَّهِ كَثِيرًا ، وَسُبْحَانَ اللهِ بُكْرَةً وَأَصِيلًا
Pada mulanya sahabat tersebut mendiamkan diri kerana bimbang andai beliau telah melakukan kesalahan dalam solat. Namun akhirnya beliau mengaku juga.
Lalu Rasulullah bersabda:
عَجِبْتُ لَهَا ، فُتِحَتْ لَهَا أَبْوَابُ السَّمَاءِ
“Aku takjub dengan kalimah-kalimah zikir ini kerana pintu langit telah terbuka disebabkan ucapan lafaz (memuji Allah ini). (HR Muslim)
Mendengarkan perkataan Rasulullah ini, Saidina Abdullah bin Umar berazam untuk tidak akan sekali-kali meninggalkan lafaz doa iftitah ini sepanjang usianya. Beliau sangat berpegang teguh dengan sunnah Rasulullah ini.
Al-Imam Muslim menghimpunkan hadis ini dalam kumpulan lafaz-lafaz zikir yang boleh dibaca pada permulaan solat (selepas takbiratul ihram). Terdapat beberapa zikir lain lagi yang sunat dibaca sebagai doa iftitah (doa pembuka) seperti yang dinukilkan oleh al-Imam Muslim.
Doa iftitah dengan lafaz ini seakan pembuka bicara seorang hamba dengan Tuhannya sehingga Rasulullah menyaksikan betapa pintu langit dibuka menyambut munajat hambaNya di dalam solat.
Semoga Allah membimbing kita.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Zikir ‘Laa Ila Ha Illa Anta, Subhaanaka Innii, Kuntu Minazzolimin’, Mudahkan Isteri Bersalin. Suami Pun Patut Amalkan!
![Zikir ‘Laa Ila Ha Illa Anta, Subhaanaka Innii, Kuntu Minazzolimin’, Mudahkan Isteri Bersalin. Suami Pun Patut Amalkan!](https://cdn.kashoorga.com/2020/07/226411-21_28_522920.jpeg)
Bergelar seorang ibu adalah saat paling membahagiakan. Lagi-lagi apabila usia perkahwinan baru setahun jagung.
Bersyukur kerana dilkurniakan rezeki yang cepat oleh Allah dan paling penting setiap pasangan itu sudah bersedia bergelar ibu dan ayah.
Namun begitu, bagi yang pertama kali melahirkan anak pasti terbayang sakit terpaksa ditanggung ketika proses mahu melahirkan.
Situasi ini adalah normal dan merupakan pengalaman terindah perjalanan bergelar seorang ibu.
![Zikir ‘Laa Ila Ha Illa Anta, Subhaanaka Innii, Kuntu Minazzolimin’, Mudahkan Isteri Bersalin. Suami Pun Patut Amalkan!](https://cdn.kashoorga.com/2020/07/doa-mudah-bersalin-normal-ibu-baca-al-quran-04_37_016503.jpeg)
Janganlah takut untuk merasainya kerana hanya yang bergelar ibu saja dapat merasai sakit sebenar mahu melahirkan khalifah Allah ini.
Namun begitu sebagai orang Islam, ada beberapa doa dan zikir dari surah terpilih yang boleh bantu kita kurangkan sakit bersalin atau kontraksi.
Perkongsian di laman sosial Facebook memberitahu petua boleh amalkan. Bukan saja oleh isteri tetapi juga suami. Sentiasalah berada di sisi dari awal hinggalah selesai proses melahirkan.
![Zikir ‘Laa Ila Ha Illa Anta, Subhaanaka Innii, Kuntu Minazzolimin’, Mudahkan Isteri Bersalin. Suami Pun Patut Amalkan!](https://cdn.kashoorga.com/2020/07/shutterstock-image-34-21_17_817208.jpg)
Cara Mudah Bersalin Yang Patut Mommies Amalkan Sekarang!
Berikut adalah antara petua yang boleh diamalkan:
Bersujud
Tahukah anda posisi sujud bagus untuk memudahkan bukaan bersalin? Selain itu, posisi ini juga bagus untuk mengurangkan rasa sakit kontraksi.
Zikir nabi Yunus A.S
Antara zikir yang disarankan untuk diamalkan ketika hendak bersalin. Zikir nabi Yunus a.s di dalam perut ikan.
Surah Maryam
Salah satu surah yang sangat sesuai diamalkan bagi tujuan memudahkan proses bersalin.
Mencangkung
Banyakan pergerakan mencangkung. Perbuatan ini akan membantu memudahkan bukaan bersalin terbuka.
Banyak berjalan
Ini antara petua yang kita sering dengar bukan? Banyak berjalan juga merupakan salah satu cara memudahkan bukaan bersalin terbuka.
Bekalan tenaga
Proses bersalin merupakan satu proses yang sangat memenatkan dan memerlukan tenaga yang banyak. Minum air yang memberi tenaga seperti susu badam atau makan makanan yang banyak memberi tenaga seperti kurma.
Teknik pernafasan
Menguasai teknik pernafasan adalah sangat-sangat penting. Teknik pernafasan beritma boleh membantu anda bertenaga semasa proses melahirkan.
Meneran
Meneran semasa bersalin sangat memerlukan tenaga yang banyak. Cara meneran dengan betul akan membantu mengurangkan risiko terkoyak dan luka. Antar yang anda perlu ingat ialah jangan mengangkat punggung ketika meneran.
Kurangkan berehat
Anda mungkin pelik dengan petua ini. Sebenarnya, bukan tidak boleh berehat, cuma, semasa hamil elok perbanyakan senaman ringan bagi memudahkan proses melahirkan. Banyak berehat akan mengurangkan stamina anda untuk menghadapi proses bersalin.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Adat Dalam Perkahwinan Adalah Harus Selagi Mana Kepercayaan & Ritual Tersebut Tidak Membawa Kepada Khurafat
![Adat Dalam Perkahwinan Adalah Harus Selagi Mana Kepercayaan & Ritual Tersebut Tidak Membawa Kepada Khurafat](https://cdn.kashoorga.com/2023/08/520526.jpeg)
Adat dalam perkahwinan adalah harus selagi mana kepercayaan dan ritual tersebut tidak membawa kepada khurafat. Sebenarnya adat perkahwinan dalam sesebuah masyarakat itu tidak salah.
Namun janganlah pula berlebihan hingga bercanggah dengan hukum agama. Tidak dinafikan, masing-masing ingin melakukan yang terbaik dalam mengadakan majlis pertunangan dan perkahwinan, tapi perlulah berhati-hati dalam mengikut trend.
Ikuti perkongsian Jabatan Mufti Negeri Pulau Pinang ini berkaitan adat dalam perkahwinan Melayu adakah ianya haram jika diikuti.
Artikel Berkaitan:
‘Mas Kahwin Tak Cukup RM199.’ Lelaki Ini Reda Batalkan Perkahwinan Sehari Sebelum Majlis
Adat Dalam Perkahwinan
Soalan:
Apakah hukum bagi adat-adat seperti berikut.
1) Adat menyarung cincin ketika bertunang.
2) Adat menyarung cincin setelah akad nikah (adat batal air sembahyang).
3) Bersanding di khakayak ramai ketika walimah contohnya di hadapan dewan (tanpa melakukan sebarang upacara khurafat, sekadar duduk dengan menjaga batas aurat).
Pertunangan Dalam Islam
Pertunangan atau khitbah bermaksud menzahirkan keinginan untuk mengahwini seorang wanita yang tertentu, dan wanita tersebut menyampaikan hasrat tersebut kepada walinya.
Apabila lamaran ini dipersetujui oleh wanita atau keluarganya,maka telah sempurnalah lamaran antara kedua-dua pihak. [Lihat al-Fiqh al-Islami wa Adillatuhu, jilid 9, halaman 3]
Firman Allah SWT:
وَلَا جُنَاحَ عَلَيۡكُمۡ فِيمَا عَرَّضۡتُم بِهِۦ مِنۡ خِطۡبَةِ ٱلنِّسَآءِ
Maksudnya: “Dan tidak ada dosa bagi kamu semua meminang wanita-wanita itu dengan kiasan/ sindiran”.
Imam Khatib al-Syarbini menyatakan dalam kitabnya mengenai definisi khitbah:
الخطبة التماس الخاطب النكاح من جهة المخطوبة
Maksudnya:
Khitbah itu ialah pertanyaan untuk melangsungkan pernikahan yang dilakukan oleh pihak pelamar (lelaki) kepada pihak yang dilamar (perempuan). [Lihat Mughni al-Muhtaj, jilid 3, halaman 183]
Dalam mazhab Syafie, hukum khitbah ini adalah disunatkan berdasarkan perbuatan Rasulullah SAW yang melamar Aisyah binti Abu Bakar dan Hafsah binti Umar.
Adalah Harus Selagi Mana
Perkahwinan Dalam Islam
Islam menggalakkan umatnya untuk berkahwin kerana ia merupakan fitrah yang ditetapkan oleh Allah SWT dan juga salah satu sunnah Rasulullah SAW.
Firman Allah SWT:
وَمِن كُلِّ شَيۡءٍ خَلَقۡنَا زَوۡجَيۡنِ لَعَلَّكُمۡ تَذَكَّرُونَ
Maksudnya:
“Dan segala sesuatu Kami ciptakan berpasang-pasangan supaya kamu mengingati (kekuasaan Kami dan mentauhidkan Kami) akan kebesaran Allah.”
[Surah al-Dzariyat: 49]
Sebuah perkahwinan akan dianggap sah sekiranya memenuhi rukun-rukun dan syarat-syarat seperti yang telah ditetapkan syarak.
Dr. Muhammad Zuhaili telah menyebut dalam kitabnya bahawa tidak akan sempurna akad nikah itu melainkan dengan memenuhi rukun-rukunnya dan melengkapi syarat-syarat bagi setiap rukun tersebut.
Beliau juga memperincikan rukun-rukun nikah kepada enam perkara iaitu sighah (ijab dan qabul), al-‘aqidan (pengantin lelaki dan wali), pengantin perempuan dan dua orang saksi.
Adat Menyarung Cincin Ketika Pertunangan dan Perkahwinan
Pada asalnya, perbuatan menyarung cincin bukanlah tuntutan syarak melainkan hanyalah adat turun temurun bagi masyarakat Melayu semata-mata.
Lazimnya, mengikut adat masyarakat Melayu ketika pertunangan, cincin bertunang akan disarungkan oleh wakil keluarga lelaki yang kebiasaannya bakal ibu mertua kepada bakal pengantin perempuan sebagai tanda atau simbolik untuk ke arah perhubungan yang serius iaitu menjadikan wanita tersebut sebagai isteri.
Begitu juga adat menyarung cincin setelah akad nikah. Ia bukanlah satu rukun atau syarat dalam menentukan bahawa akad itu sah atau tidak kerana ia tidak termasuk dalam rukun nikah bahkan merupakan satu adat yang juga dipanggil sebagai acara batal air sembahyang.
Menurut sebuah kaedah fiqh:
الأصل في العادات الإباحة إلا ما ورد عن الشارع تحريمه
Maksudnya: “Asal pada adat itu adalah harus kecuali apa yang datang daripada syarak akan pengharamannya.”
Kepercayaan & Ritual Tersebut
Justeru, adat kebiasaan yang dilakukan oleh sesuatu masyarakat itu adalah harus selagi mana tidak terdapatnya perkara atau dalil yang mengharamkan adat kebiasaan tersebut.
Misalnya terdapat sebarang kepercayaan atau ritual berkenaan adat tersebut yang boleh membawa kepada khurafat dan syirik.
Berbalik kepada persoalan yang diajukan, kami berpendapat adat menyarung cincin ketika bertunang merupakan adat yang harus dan tidak bercanggah selagi mana tiada perkara yang melanggar syarak dilakukan.
Sebagai contoh, si lelaki sendiri menyarungkan cincin tunang kepada bakal isterinya atau terdapat kepercayaan bahawa dengan pemakaian cincin itu, ia akan membina ikatan yang kuat antara bakal pasangan pengantin.
Keyakinan yang sebegini adalah bertentangan dengan syarak, maka hendaklah ditinggalkan.
Begitu juga dengan adat batal air sembahyang iaitu dengan menyarungkan cincin antara pasangan pengantin harus dilakukan dengan syarat tiada perbuatan lain dilakukan antara suami isteri yang melampaui batas syarak yang tidak sepatutnya dipertontonkan di hadapan khalayak ramai.
Namun, kami juga berpendapat adalah lebih baik sekiranya dilakukan secara bertutup tanpa menjadi tatapan umum.
Bersanding Ketika Walimah
Bersanding dikatakan tujuannya adalah untuk mempertontonkan pengantin kepada hadirin. Perkara ini berbalik kepada hukum asal melihat wanita bagi lelaki ajnabi.
Menurut para ulama, lelaki ajnabi diharamkan melihat wanita ajnabiah walaupun bukan dengan tujuan syahwat sekiranya tiada sebab yang mengharuskan baginya melihat wanita tersebut.
Namun, sekiranya terdapat sebab yang dibenarkan syarak seperti meminang, dalam majlis pengajian, berubat dan ketika berjual beli maka tiada masalah untuk lelaki ajnabi melihat wanita ajnabiah.
Jika ada golongan yang mengatakan bahawa tujuan diadakan persandingan mengikut adat ialah untuk memperkenalkan kepada ahli keluarga dan orang ramai kedua-dua pengantin.
Maka kami katakan, tiada masalah jika ingin memperkenalkan kedua-dua pengantin kepada orang yang hadir dengan syarat, adab-adab dan batasan-batasan diraikan dan dijaga dengan baik.
Tidak Membawa Kepada Khurafat
Di antara adab-adab dan batasan-batasan yang perlu dititik-beratkan ketika bersanding adalah:
Sekiranya mengadakan pelamin, perlu diingatkan bahawa ia tidak dilakukan secara berlebihan yang menjurus kepada pembaziran serta tidak berlaku percampuran lelaki dan perempuan.
Adat bertepung tawar dan menabur beras kunyit tambahan yang disertai dengan jampi dan mantera adalah haram dilakukan. Sebaliknya, adalah lebih baik sekiranya dilaksanakan majlis doa selamat bagi mendoakan pasangan pengantin.
Pasangan pengantin perlulah menjaga etika berpakaian iaitu pakaian yang menutup keseluruhan aurat bagi lelaki dan wanita, pakaian yang tebal dan tidak jarang sehingga menampakkan warna kulit dan pakaian yang longgar sehingga tidak menampakkan bentuk tubuh.
Berhias termasuk make-up sekadarnya, berpadalah dengan kecantikan asli yang diberikan Allah SWT, tanpa berlebih-lebihan sehingga tidak menghiraukan batasan syarak dalam perhiasan diri seperti bertabarruj dan membazir.
Harus Selagi Tidak Keterlaluan
Berbalik kepada persoalan yang diajukan, berdasarkan huraian di atas kami berpandangan bahawa hukum asal untuk bersanding ini adalah harus.
Namun, terdapat perkara-perkara yang berlaku di sebaliknya yang menyebabkan perbuatan tersebut menjadi haram, seperti bertepung tawar, jampi serapah, percampuran bebas lelaki dan wanita, mendedahkan aurat atau mempertontonkan pengantin perempuan kepada lelaki ajnabi secara terbuka dengan perhiasan yang berlebihan dan juga melakukan pembaziran.
Sekiranya kesemua perkara ini dapat dielakkan maka tiadalah masalah bagi kita meraikan adat tersebut. Sebaliknya, jika perkara yang disebutkan seperti di atas tidak dapat diraikan atau dilaksanakan, maka hukumnya tetap menjadi haram.
Baca Di Sini:
Kashoorga: Semoga kita tidak mengamalkan dan mengikuti adat yang menyimpang daripada ajaran agama Islam.
Sumber: Pejabat Mufti Negeri Pulau Pinang
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
‘Saya Terima Takdir Allah Penuh Kesyukuran.’ Empat Beranak Kerdil, Tidak Kekok Jelingan Orang
![‘Saya Terima Takdir Allah Penuh Kesyukuran.’ Empat Beranak Kerdil, Tidak Kekok Jelingan Orang](https://cdn.kashoorga.com/2023/05/517772.jpeg)
‘Saya terima takdir allah penuh kesyukuran.’ Empat beranak kerdil, tidak kekok dengan jelingan orang. Maklum sajalah sekali pandang empat beranak ini kelihatan sebaya, comel pun iya!
Pasti orang yang tak kenal atau biasa akan memandang mereka dua kali kerana keunikan yang ada pada keluarga “comel’ ini. Siapa sangka keempat-empat meraka adalah Orang Kelainan Upaya (OKU), Kerdil.
Artikel Berkaitan:
Saya Terima Takdir Allah
“Saya anggap kehidupan ini adalah anugerah istimewa kerana dihadiahkan Allah SWT kepada saya sekeluarga berikutan saya, isteri dan dua anak semuanya kerdil,” kata Mohd Afiq Fikri Firdaus Ibrahim dari Kampung Losong Masjid, Kuala Terengganu, Terengganu.
Menurut Mohd Afiq, 38, jodoh bersama isteri, Farihah Abd Ghani, 38, yang bekerja sebagai kakitangan awam dilihat satu aturan yang sudah ditetapkan Yang Maha Esa dalam kehidupannya.
Katanya, selain isteri yang sama dikategori orang kurang upaya (OKU) kerdil, dua anaknya, Aufa Fakhriya, 8, dan Muhammad Arfan, 13, turut dikategori yang sama berikutan tahap tumbesaran tidak seperti insan normal.
![‘Saya Terima Takdir Allah Penuh Kesyukuran.’ Empat Beranak Kerdil, Tidak Kekok Jelingan Orang](https://cdn.kashoorga.com/2023/05/517771.jpeg)
Penuh Kesyukuran
“Walaupun fizikal kami tidak seperti orang lain, namun alhamdulillah buat masa ini Allah SWT memberikan kesihatan yang baik kepada kami sekeluarga yang juga adalah satu anugerah dan nikmat daripadanya.
“Tidak dinafikan kehidupan sebagai OKU fizikal ini tidak terlepas daripada cemuhan, ejekan dan persepsi masyarakat, namun dalam menanganinya mental perlu kuat.
“Kehidupan ini boleh dikatakan ‘keras’ untuk melaluinya perlu kecekalan dan ketabahan ditambah pula saya sekeluarga dikategori sebagai OKU,” katanya yang juga bekas atlet bola sepak paralimpik negara.
Baca Di Sini:
Empat Beranak Kerdil
Dia yang berasal dari Bachok, Kelantan menjelaskan dirinya sudah lali dengan ejekan, namun dia tidak mengambil sikap mengabaikan kata-kata ejekan itu kerana baginya tiada yang sempurna melainkan Allah SWT.
Katanya, sejak kecil dia didedahkan dengan pergaulan bermasyarakat membuatkannya tidak kekok untuk berkawan dan bekerja dan konsep itu diterapkan kepada anak-anak.
Tambah Mohd Afiq, ibu bapa yang mempunyai anak OKU sebolehnya tidak mengongkong anak mereka sebaliknya perlu memberi ruang kepada anak atau ahli keluarga untuk bergaul bersama masyarakat.
“Secara tidak langsung, anak atau ahli keluarga akan mudah menyesuaikan diri dalam masyarakat dan tidak berasakan diri mereka tersisih.
“Justeru, bagi saya yang memiliki keluarga istimewa ini sentiasa perlu berfikiran positif terutama apabila keluar beriadah bersama keluarga kerana tidak akan terlepas daripada ‘jelingan’ umum,” katanya.
Tidak Kekok
Dalam masa yang sama, kongsi Mohd Afiq, dia menjalankan perniagaan kecil-kecilan menjual peralatan memancing di lokasi pertandingan memancing di sekitar negeri ini.
Katanya, isterinya pula bertugas sebagai penjawat awam di sebuah jabatan kerajaan manakala anak sulungnya kini menuntut di sebuah mahad tahfiz di daerah ini dan anak bongsunya kini bersekolah di tahun dua.
![‘Saya Terima Takdir Allah Penuh Kesyukuran.’ Empat Beranak Kerdil, Tidak Kekok Jelingan Orang](//www.kashoorga.com/wp-content/plugins/a3-lazy-load/assets/images/lazy_placeholder.gif)
Dengan Jelingan Orang
Menurutnya, kerdil hanya pada fizikal dan jangan jadikan alasan kekurangan ini untuk kita malu berhadapan dengan masyarakat sedangkan Allah SWT masih memberikan kita akal fikiran yang waras.
“Kalau kami berempat duduk, paras ketinggian kami hampir sama dan ini membuatkan kami sering dilihat orang ramai apabila kami keluar bersama.
“Saya menerima takdir Allah SWT ini dengan penuh kesyukuran kerana setiap manusia mempunyai jalan hidup dan ujian berbeza-beza justeru sekiranya melihat insan-insan OKU diharap janganlah diejek atau dihina,” katanya.
Di Sini:
‘Yakinlah Dengan Allah, Walaupun Bukan Itu Kehendak Kita.’ Baik, Buruk Takdir Pasti Ada Tujuan-Nya
Kashoorga : Setiap makhluk Allah adalah mulia di sisi-Nya.
Sumber: myMetro
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI