![umpat](https://cdn.kashoorga.com/2022/12/497822-696x365.jpeg)
‘Nak minta maaf tak ingat siapa.’ Mungkin boleh ikut cara ini untuk yang telah kita lakukan selama ini.
Jangan bohong dengan mengatakan kita tidak pernah sekalipun mengumpat. Kalau berkumpul bersama rakan lain, ada sahaja topik umpatan yang merancakkan pertemuan itu.
Sedar sebenarnya apabila mengumpat hukumnya adalah berdosa dan seakan memakan daging saudara sendiri.
Artikel Berkaitan
Bagaimana Nak Cuci Bersih Dosa-dosa Mengumpat?
Nak Minta Maaf
Namun bagi yang dahulunya rajin mengumpat dan kini ingin hapuskan semua dosa-dosa silam hasil mengumpat, ada beberapa cara untuk kita berbuat demikian.
Ikuti perkongsian Fatimah Jamari ini dan hadam baik-baik cara terbaik untuk kita delete dosa-dosa mengumpat.
Cara delete dosa mengumpat, adalah dengan pergi memohon maaf kepada orang yang kita umpat. Tetapi kalau sudah terlalu ramai yang kita umpat sehinggakan lupa siapa.
Tak Ingat Siapa
Kadang kita tak kenal pun orang tu, contoh nya :
Kita lalu tepi jalan tengok orang pelik-pelik itu yang membuatkan kita mengumpat. Dalam suka-suka, kita mengumpat dia dan bila dia berlalu pergi dah tak sempat kita mohon maaf. Allahu ! Jahilnya kita.
Boleh Ikut Cara Ini
Cara terbaik, adalah dengan bersedekah dan niatkan pada orang yang kita pernah umpat dulu. Insyallah semoga kita semua terus diberi kekuatan untuk berperang dengan nafsu.
Dengan rendah diri saya mohon maaf atas segala salah silap mengumpat mencaci menghina, bercakap dan melakukan perkara yang membuatkan kalian terasa hati sakit hati. Allahu! Mohon maaf. Segala yang tak baik datang dari saya yang jahil.
Allahuakhbar!
Untuk Delete
INFO
Ghibah atau mengumpat dalam Islam merupakan salah satu dosa yang tak terampunkan sehingga orang yang menumpat perlu melakukan banyak cara untuk mendapatkan keampunan dari Allah SWT. Antaranya,
1. Meminta maaf pada orang yang diumpat
2. Memohon maaf untuk orang yang diumpati
3. Menyebutkan kebaikan orang yang diumpati di tempat terjadinya umpatan
4. Taubat nasuha
5. Perbanyak zikir
Dosa Mengumpat
6. Perbanyak sedekah
7. Silaturrahim
8. Banyakkan berpuasa sunat
9. Perbanyak solat sunnah
10. Selalu menjaga wuduk
11. Perbanyak membaca al-Quran
12. Bersahabat dengan orang soleh
13. Perbanyak istighfar
Itulah cara melakukan taubat dari dosa mengumpat. Sungguh mengumpat ini sangat buruk akibatnya, maka dari itu kita harus berhati-hati dalam berkata.
Baca Di Sini
Mengumpat Itu Dosa, Tapi Ada 6 Jenis Umpatan Dibenarkan Syarak
Kashoorga : Semoga perkongsian ini dapat memberi manfaat buat kita dan semoga Allah menerima taubat dari dosa kita.
Sumber: Fatihah Jamari
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Dosa Bulanan Wanita, Sengaja Tangguh Mandi Wajib!
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
“Ain Pesan Wakilkan Datuk Untuk Baca Yasin” – Datuk Rizalman Ibrahim Terkesan Kehilangan ‘Kesuma Jiwa’nya Pagi Ini
![“Ain Pesan Wakilkan Datuk Untuk Baca Yasin” – Datuk Rizalman Ibrahim Terkesan Kehilangan ‘Kesuma Jiwa’nya Pagi Ini](https://cdn.kashoorga.com/2020/04/airen-22_29_056391.jpg)
Tidak dinafikan, bakat figura pereka feyen tersohor, Datuk Rizalman Ibrahim sangat dikagumi ramai, tidak kira golongan muda atau tua ataupun kenamaan.
Malah 15 tahun berkecimpung dalam industri fesyen ramai menjadikan beliau sebagai idola dn sumber inspirasi kepada semua golongan. Malah auranya juga cukup kuat terutama di media sosial.
Sebelum ini ramai tahu hubungan akrab pereka tersohor negara Rizalman dengan peminat ciliknya., seorang kanak-kanak perempuan bernama Airen Nurain.
Airen yang berusia 12 tahun menghidap penyakit buat pinggang kronik dan juga ketumbuhan dalam otak.
Malah hubungan keduanya memang rapat dan beliau turut menjadikan adik Airen sebagai tetamu istimea sempena maam pementasan Kesuma Jiwa di Istana Budaya awal tahun lalu.
Dalam posting terdahulu, Rizalman memberitahu beliau sudah dimaklumkan tentang tahap kesihatannya yang akan kehilangan pandangan akibat penyakit dialami.
Malah menjadi hasrat adik Airen ketika itu untuk bertemu idolanya dan Rizalman tidak teragak-agak menjadikan Airen sebagai tetamu istimewanya malam itu.
Walaupun ketika itu adik Airen sudan tidak dapat melihat dan dia hanya mampu meraba wajah Rizalman sebagai gantian kepada derita matanya yang hilang.
Malah Rizalman turut menyifatkan adik Airen sebagai kesuma jiwanya dan beliau sangat sedih apabila mendapat tahu Airen tidak sempat melihat persembahan, namun kedatangannya malam itu sudah cukup menggembirakannya.
Dan hari ini berita sedih diterima, kesuma jiwa Rizalman, adik Airen sudah meninggalkan dunia pagi tadi.
Beliau mendapat kiriman pesanan WhatsApp yang dihantar oleh keluarga adik Aireen memberitahu kehilangannya.
Malah dalam pesanan itu, Airen sempat berpesan lika jadi apa-apa padanya, dia mohon Rizalman untuk wakilkan membacakan Yasin.
Dalam hantaran itu juga, Rizalman memberitahu dia sangat bersedih kerana tahu hari ini (kehilangan) akan tiba jua akhirnya.
Beliau turut mendoakan semoga Allah menempatkan adik Airen di tingkatan termulia bersama ibu bapa serta keluarga. Ternyata beliau sangat terkesan dengañ kehilangan kesuma jiwanya ini.
Posting ini juga turut mendapat respon followernya yang kini telah berjumlah 1 juta. Rata-rata mengucapkan takziah kepada keluarga adik Airen dan mendoaka anak syurga ini ditempatkan dalam kalangan orang beriman.
qinqueenkk Inna lillahi wa inna ilayhi raji’un..Ya Allah Ya Tuhanku ampunilah dia, rahmatilah dia, maafkanlah dia, muliakanlah kematiannya, lapangkanlah kuburnya, jadikanlah syurga sebagai ganti tempat tinggalnya dan berilah kesabaran kepada ahli keluarganya, semoga arwah Adik Airen Nurain di tempatkan di kalangan orang-orang yang beriman.
beezeeliloven_bychena Innalillahiwaiinailaihirojiun.. alfatihah semoga berbahgia di taman firdausi syg.. slm takziah bwt keluarga tercinta
noratikahbadri Al-Fatihah..moga rohnya dicucuri rahmat dan ditmptkan dikalangan org² beriman..anak syurga
adinaidris Takziah.. semoga adik Airen ditempat yang semulia-mulianya di sisi Allah..aamiin..
KASHOORGA: Salam takziah untuk keluarga adik Airen. Semoga adik Airen akan ditempatkan dalam kalangan orang beriman.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Adakah Gelaran “Solehah” Hanya Untuk Isteri, Tiadakah Wanita Bujang Layak Menerimanya?
![Adakah Gelaran “Solehah” Hanya Untuk Isteri, Tiadakah Wanita Bujang Layak Menerimanya?](https://cdn.kashoorga.com/2021/11/411060.jpeg)
Kita sering mendengar perkataan solehah disebut dan ia banyak dikaitkan dengan ketaatan isteri pada suaminya selain menjaga agamanya. Adakah solehah ini hanya diperoleh oleh isteri dan bagaimana dengan mereka yang belum berumahtangga atau tidak ada jodohnya di dunia. Dan apakah maksud wanita yang solehah dan beragama sepertimana yang disebut dalam hadis Baginda Nabi SAW.
Mufti Wilayah Persekutuan menjawab persoalan berkaitan wanita solehah ini dan semoga kita tergolong sebagai wanita solehah.
Jawapan:-
Alhamdulillah, pujian dan syukur kepada Ilahi dengan pelbagai kurniaan dan anugerah yang tidak terhitung buat kita semua. Selawat dan salam ke atas Nabi SAW, keluarga, sahabat dan yang mengikut jejak langkahnya hingga hari kesudahan.
Secara umumnya tidak semestinya apabila disebut wanita solehah merujuk kepada isteri kerana dalam Nas Ilahi juga menyebut berkaitan perempuan yang menjaga maruahnya. Wanita solehah biasanya disebut seperti ini untuk menjadi satu dambaan kepada lelaki dalam membina rumahtangga. Hal ini sepertimana sabda Nabi SAW:
فَاظْفَرْ بِذَاتِ الدِّينِ تَرِبَتْ يَدَاكَ
Maksudnya: “Pilihlah perempuan yang beragama nescaya beruntunglah kamu.”
Riwayat al-Bukhari (4802) dan Muslim (1466)
Al-Hafiz Ibn Hajar menjelaskan, ungkapan “فَاظْفَرْ بِذَاتِ الدِّينِ” membawa maksud sewajarnya bagi seorang yang beragama dan memiliki maruah (adab) untuk menjadikan agama sebagai petunjuk dalam setiap perkara, lebih-lebih lagi dalam perkara yang dia akan berteman dan tinggal lama bersamanya (isteri). Maka Nabi SAW menyuruh agar mendapatkan seorang wanita yang memiliki agama di mana agama adalah puncak keinginan. (Lihat Fath al-Bari, 9/164)
Imam Nawawi menyebut bahawa hadith di atas menerangkan kepada kita bahawa kebiasaan adat seseorang apabila ingin menikahi wanita, terdapat empat perkara yang menjadi kayu pengukur. Rasulullah SAW menyuruh agar dilihat pada agamanya kerana ianya menguntungkan seseorang di dunia dan akhirat. (Lihat Syarh al-Nawawi ‘ala Sahih Muslim, 10/51-52)
Ungkapan “فَاظْفَرْ” membawa maksud cari dan berusahalah serta berlumbalah untuk mendapatkan perempuan yang baik agamanya. (Lihat Taudhih al-Ahkam min Bulugh a-Maram, 5/234)
Imam al-Son’ani menyebut, Nabi SAW memerintahkan para pemuda sekiranya mereka menjumpai perempuan yang baik agamanya, maka janganlah mereka berpaling untuk mengubah pilihan kepada perempuan lain. (Lihat Subul al-Salam, 10/4)
Pengarang al-Fiqh al-Manhaji menyebut: Hikmah pemilihan wanita yang beragama dan berakhlak adalah kerana agama akan terus kukuh bersama-sama peredaran zaman. Manakala akhlak pula akan terus mantap bersama hari-hari yang berlalu, di samping pengalaman hidup. Apabila setiap pasangan menjadikan agama dan akhlak sebagai asas pemilihan, ia lebih menjamin kelangsungan cinta dan kasih sayang yang berkekalan.
Hal ini tidak pula bermaksud bahawa manusia tidak perlu mengambil kira faktor keturunan dan kecantikan. Sebaliknya, ia bermaksud bahawa sekiranya ciri-ciri tertentu sahaja yang ada pada seseorang perempuan, maka pemilihan berdasarkan agama adalah yang paling baik. Jika kesemua ciri ini ada, maka itulah wanita yang paling baik untuk dijadikan pasangan. (Lihat al-Fiqh al-Manhaji, 2/519-520)
Ini kerana wanita solehah ini biasanya sudah menjadi sejarah daripada dahulu lagi akan dikahwini oleh lelaki yang sepertinya dan biasanya akan menjadi pilihan utama. Disebabkan itulah, dalam sebuah hadith yang diriwayatkan daripada Abdullah bin ‘Amr R.A, Nabi SAW pernah bersabda:
الدُّنْيَا مَتَاعٌ وَخَيْرُ مَتَاعِ الدُّنْيَا الْمَرْأَةُ الصَّالِحَةُ
Maksudnya: “Dunia adalah perhiasan, dan sebaik-baik perhiasan dunia adalah wanita yang solehah.”
Riwayat Muslim (715)
Imam al-Qurthubi menjelaskan makna wanita yang solehah dalam hadith di atas ialah wanita yang menggembirakan suami apabila dilihat, mentaatinya apabila disuruh, dan memelihara kehormatan suaminya apabila ketiadaannya pada diri dan juga hartanya. (Lihat al-Mufhim, 4/221).
Hal ini merujuk kepada sabda Nabi SAW:
أَلاَ أُخْبِرُكَ بِخَيْرِ مَا يَكْنِزُ الْمَرْءُ الْمَرْأَةُ الصَّالِحَةُ إِذَا نَظَرَ إِلَيْهَا سَرَّتْهُ وَإِذَا أَمَرَهَا أَطَاعَتْهُ وَإِذَا غَابَ عَنْهَا حَفِظَتْهُ
Maksudnya: “Hendakkah kamu aku beritahukan tentang sebaik-baik harta seorang lelaki adalah wanita yang solehah. Apabila dia melihat kepadanya, dia akan menggembirakan, apabila dia memberi arahan kepadanya wanita itu taat, dan apabila dia tidak berada di sisinya, wanita itu menjaga maruah dirinya.”
Riwayat Abu Daud (1664)
Syeikh Syams al-Haq al-‘Azim Abadi menukilkan kenyataan Al-Qadhi ‘Iyadh yang menyebut: Ketika Rasulullah SAW menjelaskan kepada para sahabatnya bahawa mereka tidak berdosa untuk mengumpulkan harta selagimana mereka menunaikan zakat, Baginda melihat perlunya memberi khabar gembira kepada mereka dengan menganjurkan kepada apa yang lebih baik dan lebih kekal iaitu isteri yang solehah yang cantik. (Lihat ‘Aun al-Ma’bud, 5/56-57)
Justeru, wanita solehah kebanyakannya berkaitan dengan isteri, iaitu diambil dari sudut ‘اعتبار ما يكون’ (iktibar pada masa akan datang), anak-anak yang soleh dan solehah, seterusnya menjadi wanita yang solehah dan akhirnya isteri yang solehah. Apabila disebut isteri yang solehah maka ia termasuk dalam perkara kebahagiaan dalam hidup.
Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan daripada Abi Umamah R.A, Nabi SAW menyebut:
مَا اسْتَفَادَ الْمُؤْمِنُ بَعْدَ تَقْوَى اللهِ خَيْرًا لَهُ مِنْ زَوْجَةٍ صَالِحَةٍ ، إِنْ أَمَرَهَا أَطَاعَتْهُ ، وَإِنْ نَظَرَ إِلَيْهَا سَرَّتْهُ ، وَإِنْ أَقْسَمَ عَلَيْهَا أَبَرَّتْهُ ، وَإِنْ غَابَ عَنْهَا نَصَحَتْهُ فِي نَفْسِهَا وَمَالِهِ
Maksudnya: “Seseorang lelaki yang beriman itu tidak akan mendapat manfaat dan faedah – selepas takwanya kepada Allah SWT – lebih daripada isteri yang solehah. Jika disuruh oleh suami, dia taat, jika suaminya melihat kepadanya, dia menyenangkannya. Jika bersumpah, nescaya dia dapat membuktikannya dan jika ditinggalkan oleh suaminya, dia menjaga diri dan menjaga hartanya.”
Riwayat Ibn Majah (1857)
Begitu juga Nabi SAW menyebut berkenaan empat perkara yang menjadi kebahagiaan seseorang lelaki, iaitu:
اَلْمَرْأَةُ الصَّالِحَةُ، وَالْمَسْكَنُ الْوَاسِعُ، وَالْجَارُ الصَّالِحُ، وَالْمَرْكَبُ الْهَنِيُّ
Maksudnya: “Wanita (isteri) yang solehah, tempat tinggal yang luas/lapang, jiran yang soleh dan kenderaan yang selesa.”
Riwayat Ibn Hibban (4031) dan Ahmad (1448)
Justeru, itulah yang disebut sebagai pengertian wanita yang solehah sepertimana terangkum dalam nas-nas yang dinyatakan di atas.
Kami akhiri dengan doa kepada Allah SWT:
رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا
Maksudnya: “Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami: perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya, dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertaqwa.”
(Surah al-Furqan: 74)
Semoga Allah SWT mengurniakan taufiq dan hidayah dalam melaksanakan setiap titah perinta-Nya. Amin.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Bukan Sombong, Tetapi Adik Perempuan Dilarang Bersentuhan Dengan Abang Iparnya
![Bukan Sombong, Tetapi Adik Perempuan Dilarang Bersentuhan Dengan Abang Iparnya](https://cdn.kashoorga.com/2020/11/305102-14_08_457596.jpeg)
Atas alasan supporting, batasan mahram antara adik perempuan dengan abang ipar yang baru bernikah dengan kakaknya diketepikan. Ini biasa kita saksikan di majlis perjumpaan keluarga masyarakat kita yang masih keliru dengan batasan yang dianjurkan Islam.
Situasi serupa turut terjadi semasa majlis perkahwinan, hari raya, majlis kenduri, family day dan banyak lagi.
Masih ramai yang tidak cakna dan keliru. Maka bagi mendapatkan penjelasan lanjut akan hal ini, kita baca penjelasan SS Mufti Wilayah Persekutuan tentang batasan mahram dalam keluarga.
Perhubungan di antara lelaki dan perempuan mestilah didasari dengan batas yang telah ditetapkan oleh Allah SWT. Mereka tidak boleh berhubungan secara mutlak dan mengenepikan adab-adab dan hukum-hakam yang telah jelas dinyatakan oleh Allah. Batasan ini lah yang menyebabkan muncul batasan mahram.
Artikel berkaitan: Berlakon Berpelukan: Menghalalkan Yang Haram Kerana Mencari Rezeki? Adakah Jatuh Kufur?
Artikel berkaitan: Bapa Mentua Tiri Dengan Menantu Perempuan Tiri, Adakah Mahram?
Islam sangat mementingkan batasan mahram. Dari sudut bahasa mahram membawa makna larangan.
Ibnu Manzur dalam karyanya menyebut bahawa mahram itu adalah individu-individu yang tidak boleh dinikahi. Inilah maksud mahram yang dikemukakan oleh para fuqaha.
Allah SWT telah menyebut di dalam Al-Quran individu-individu yang haram untuk dinikahi dan individu-individu yang halal dan boleh untuk dinikahi.
Firman Allah :
“Diharamkan kepada kamu berkahwin dengan (perempuan-perempuan yang berikut): ibu-ibu kamu, dan anak-anak kamu, dan saudara-saudara kamu, dan saudara-saudara bapa kamu, dan saudara-saudara ibu kamu dan anak-anak saudara kamu yang lelaki, dan anak-anak saudara kamu yang perempuan, dan ibu-ibu kamu yang telah menyusukan kamu, dan saudara-saudara susuan kamu, dan ibu-ibu isteri kamu, dan anak-anak tiri yang dalam pemuliharaan kamu dari isteri-isteri yang kamu telah campuri;
“Tetapi kalau kamu belum campuri mereka (isteri kamu) itu (dan kamu telahpun menceraikan mereka), maka tiadalah salah kamu (berkahwin dengannya). Dan (haram juga kamu berkahwin dengan) bekas isteri anak-anak kamu sendiri yang berasal dari benih kamu. Dan diharamkan kamu menghimpunkan dua beradik sekali (untuk menjadi isteri-isteri kamu), kecuali yang telah berlaku pada masa yang lalu. Sesungguhnya Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
“Dan (diharamkan juga kamu berkahwin dengan) perempuan-perempuan isteri orang, kecuali hamba sahaya yang kamu miliki. (Haramnya segala yang tersebut itu) ialah suatu ketetapan hukum Allah (yang diwajibkan) atas kamu. Dan (sebaliknya) dihalalkan bagi kamu perempuan-perempuan yang lain daripada yang tersebut itu, untuk kamu mencari (isteri) dengan harta kamu secara bernikah, bukan secara berzina…” (Surah Al-Nisa : 23-24)
Di dalam ayat ini terdapat pelbagai jenis mahram. Ada yang menjadi mahram disebabkan nasab keturunan,ada yang menjadi mahram disebabkan penyusuan dan ada yang menjadi mahram disebabkan perkahwinan.
![Bukan Sombong, Tetapi Adik Perempuan Dilarang Bersentuhan Dengan Abang Iparnya](https://cdn.kashoorga.com/2020/11/305101-14_12_207307.jpeg)
Imam Al-Qurtubi menyebut bahawa ayat ini adalah ayat yang muhkam[1] dan ini adalah ijmak yang tidak boleh disanggahi.
Berikut adalah senarai mahram bagi lelaki:
- Ibu dan ke atas. Termasuklah nenek sama ada sebelah ayah atau ibu
- Anak perempuan dan ke bawah. Termasuklah cucu perempuan
- Saudara perempuan iaitu kakak atau adik perempuan
- Ibu saudara sebelah ayah dan ibu
- Anak perempuan kepada anak saudara lelaki dan perempuan.
- Ibu tiri
- Menantu perempuan
- Bapa mertua
- Anak tiri perempuan
- Mahram disebabkan susuan termasuklah ibu susuan, adik beradik susuan dan lain-lain.
Bagi perempuan pula, mahramnya adalah seperti berikut :
- Ayah dan ke atas termasuklah datuk sama ada sebelah ayah atau ibu
- Anak lelaki dan ke bawah termasuklah cucu cicit lelaki dan seterusnya.
- Saudara lelaki iaitu abang atau adik lelaki
- Bapa saudara sebelah ayah dan ibu
- Ana lelaki kepada adik-beradik lelaki atau perempuan iaitu anak saudara
- Bapa tiri
- Menantu lelaki
- Ibu mertua
- Anak tiri lelaki
- Mahram disebabkan susuan termasuklah suami kepada ibu susuan, adik beradik lelaki sesusuan dan lain-lain.
Mahram-mahram ini disebut sebagai mahram muabbad iaitu haram untuk dinikahi selama-lamanya.
Selain daripada senarai ini maka mereka dianggap sebagai ajnabi iaitu orang asing yang bukan mahram yang halal untuk dinikahi.
Ada juga yang disebut sebagai mahram muaqqat. Implikasi daripada mahram muabbad ialah
- Tidak boleh dinikahi
- Boleh bersalaman dengannya
- Boleh bersendirian dengannya
Adapun selain daripada mahram muabbad maka ianya boleh dinikahi dan tidak boleh untuk bersentuhan mahupun bersendirian dengannya apatah lagi mendedahkan aurat.
Sebagai contoh dalam majlis perkahwinan, seorang adik tidak menjadi mahram dengan abang iparnya selepas berkahwin dengan kakaknya. Ini bermakna, apabila seorang lelaki berkahwin maka yang menjadi mahram adalah ibu mertua dan nenek isteri sahaja.
Ini berdasarkan firman Allah :
وَأُمَّهَـٰتُ نِسَآئِكُمْ
Maksudnya : “….Ibu-ibu isteri kamu…”
Adapun selain daripada itu, sama ada adik ipar atau kakak ipar tidak dikira sebagai mahram. Oleh itu, mereka tidak boleh bersalaman mahupun duduk bersendirian.
Adik ipar termasuk dalam kategori yang haram dinikahi secara muaqqat bukan muabbad. Dia hanya haram untuk dinikahi untuk sementara bukannya menjadi mahram seperti mana nasab, perkahwinan dan susuan. Ini berdasarkan firman Allah:
وَأَنْ تَجْمَعُوا بين الْأُخْتَيْنِ إلَّا ما قد سَلَفَ
Maksudnya : “Dan diharamkan kamu menghimpunkan dua beradik sekali (untuk menjadi isteri-isteri kamu)…”(Surah Al-Nisa’ : 23)
Ayat ini menyebutkan tentang larangan untuk berkahwin dengan dua beradik sekaligus. Al-Khatib Al-Syarbini menyebut jika ini dilakukan maka akan menyebabkan kekeruhan di dalam hubungan adik beradik.
Ini bermakna apabila kakaknya meninggal dunia atau diceraikan, si lelaki tadi boleh mengahwini adiknya.
Imam Al-Nawawi menyebut :
“Jika seorang lelaki menceraikan isterinya dengan talak bain maka dia boleh menikahi adik iparnya dalam iddah adapun jika cerai dengan talak raj’I maka perlu tunggu habis iddah sebelum menikahi adik iparnya.”
Ianya berbeza dengan mahram muabbad yang haram untuk dinikahi selama-lamanya. Oleh kerana itu,adik ipar tidak boleh bersalaman dengan abang iparnya apatahnya lagi bersentuhan antara satu sama lain.
Artikel berkaitan: Bolehkah Ayah Mengahwini Adik Ipar Setelah Ibu Meninggal Dunia?
Kesimpulan:
Adik perempuan tidak boleh bersentuhan dengan abang iparnya selepas berkahwin dengan kakaknya. Ini jelas satu kesalahfahaman kerana adik perempuan kepada isteri dianggap sebagai ajnabi bukannya mahram. Mereka tidak boleh bersalaman, bersentuhan, berlaga pipi apatah lagi bercium.
Nasihat kami agar masyarakat dapat memahami dan mempelajari hukum hakam serta batas-batas yang telah ditetapkan oleh Allah. Begitu juga dengan kakak dan abang iparnya.
Jangan sesekali mengenepikan hukum yang telah dinyatakan oleh Allah SWT secara jelas. Jangan biarkan jati diri sebagai seorang muslim terhakis dek kerana hanyut dengan arus kemodenan
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI