Pakej umrah naik harga, travel agency diminta cari kaedah terbaik tidak bebankan jemaah. Tidak semua berkemampuan untuk menambah kos di saat-saat akhir jika pihak agensi umrah mengenakan cas baharu yang mahal.
Oleh itu, kerjasama daripada pihak travel agency amat diharapkan bagi mengurangkan beban jemaah.
Artikel Berkaitan:
Penipuan Badal Haji, Kos RM1500 Harga Tak Logik – Dato Ustaz Daud Che Ngah
Pakej Umrah Naik Harga
Agensi umrah diminta supaya dapat mempertimbang ruang dan kaedah terbaik agar kenaikan kos keseluruhan yang dikenakan tidak melampau sehingga membebankan bakal jemaah umrah.
Itu gesaan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama), Datuk Dr. Mohd Na’im Mokhtar susulan rungutan jemaah umrah mengenai kenaikan kadar hotel di Mekah dan Madinah, ketika ini.
Travel Agency Diminta
Menurutnya, beliau amat memahami perkara tersebut dan ia sedikit sebanyak telah membangkitkan keresahan kepada jemaah umrah.
“Sepertimana sedia maklum, perkara ini adalah di luar kawalan pihak kita,” katanya menerusi hantaran di Facebook.
Katanya, beliau ketika ini berada di Arab Saudi mewakili negara untuk menghadiri Persidangan Perkhidmatan Haji dan Umrah 2023.
Jelasnya lagi, selain berbincang isu-isu berkaitan pengurusan haji dan umrah, beliau juga akan mengemukakan isu kenaikan kos ini kepada Menteri Haji Kerajaan Arab Saudi.
Cari Kaedah Terbaik
Mohd. Na’im berkata, beliau melihat situasi berkenaan adalah impak daripada kenaikan kos di negara Arab Saudi.
“Ia tentunya memberi kesan bukan setakat kepada jemaah umrah Malaysia bahkan kepada jemaah dari negara-negara lain juga,” ujar beliau.
Tidak Bebankan Jemaah
Media sebelum ini mendedahkan bakal jemaah umrah tempatan diminta supaya bersiap sedia dengan kenaikan harga pakej umrah susulan kenaikan mendadak kadar harga hotel di Kota Makkah dan Madinah pada masa ini.
Menurut, Persatuan Ejen-Ejen Pelancongan dan Pengembaraan Malaysia (MATTA), kenaikan kos itu mungkin menyebabkan agensi umrah akan menyemak semula harga pakej umrah pada saat-saat akhir.
Baca Di Sini:
Impian Wanita Ini Buat Umrah Akhirnya Tercapai, Sedekah RM14 Tapi ‘Dibalas Tunai RM14,290
Kashoorga: Semoga kenaikan yang berlaku dapat dikaji semula agar tidak membebankan semua pihak.
Sumber : Kosmo Online
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Dosa Bulanan Wanita, Sengaja Tangguh Mandi Wajib!
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Dahsyatnya Tiupan Sangkakala Di Hari Kiamat, Keadaan Manusia Ketika Itu Wanita Hamil Gugur Kandungan Sebelum Melahirkan!
Mukadimah
Alhamdulillah, pujian dan syukur kepada Ilahi dengan pelbagai kurniaan dan anugerah yang tidak terhitung buat kita semua. Selawat dan salam ke atas Nabi SAW, keluarga, sahabat dan yang mengikut jejak langkahnya hingga hari kesudahan.
Pada kali ini, sekali lagi kami ditanya berkenaan dengan isu tiupan sangkakala. Justeru, Bayan Linnas pada kali ini kami tajukkan dengan Tiupan Sangkakala Pada Hari Kiamat. Semoga ia menambahkan lagi keimanan kita kepada Allah dan hari Akhirat yang menatijahkan ketakwaan dan amalan soleh untuk kita lakukan sebagai persediaan hamba kepada Tuan-nya.
Beriman kepada Hari Kiamat
Beriman kepada hari Akhirat merupakan salah satu rukun dari rukun iman, dan salah satu ‘aqidah dari ‘aqidah Islam yang asas. Ini kerana masalah kebangkitan pada hari akhirat merupakan landasan berdirinya ‘aqidah setelah permasalahan keesaan Allah SWT.
Beriman kepada terhadap segala perkara yang berlaku pada hari Akhirat dan tanda-tandanya merupakan keimanan terhadap perkara ghaib yang tidak dapat dijangkau oleh akal, dan tidak ada jalan untuk mengetahuinya kecuali melalui nas Ilahi atau Nabawi.
Betapa pentingnya hari yang agung ini, kita dapati (di dalam al-Quran) bahawa Allah SWT kerap kali menghubungkan iman kepada-Nya dengan beriman kepada hari Akhirat. (Lihat Asyrat al-Sa’ah (terj.), oleh Yusuf al-Wabil, hlm. 17-19)
Beriman kepada hari kiamat adalah salah satu daripada rukun Iman serta dituntut oleh Allah SWT melalui firman-Nya:
لَّيْسَ الْبِرَّ أَن تُوَلُّوا وُجُوهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ وَلَـٰكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللَّـهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ
Maksudnya: Bukanlah perkara kebaikan itu hanya kamu menghadapkan muka ke pihak timur dan barat, tetapi kebaikan itu ialah berimannya seseorang kepada Allah, dan hari akhirat.”
Surah al-Baqarah (177)
Maka, hari kiamat itu akan terjadi setelah kesemua tanda-tandanya muncul dan apabila Allah SWT menitahkan malaikat-Nya untuk meniupkan sangkakala yang akan mematikan seluruh makhluknya.
Peristiwa Tiupan Sangkakala
Tiupan sangkakala ini telah dinyatakan di dalam al-Quran melalui firman Allah SWT:
وَيَوْمَ يُنفَخُ فِي الصُّورِ فَفَزِعَ مَن فِي السَّمَاوَاتِ وَمَن فِي الْأَرْضِ إِلَّا مَن شَاءَ اللَّـهُ ۚ وَكُلٌّ أَتَوْهُ دَاخِرِينَ
Maksudnya: Dan (ingatkanlah) hari di tiup sangkakala, lalu terkejutlah – gerun gementar – makhluk-makhluk yang ada di langit dan yang ada di bumi, kecuali mereka yang dikehendaki Allah; dan kesemuanya akan datang kepadaNya dengan keadaan tunduk patuh.
Surah al-Naml (87)
Al-Maraghi berkata: “Wahai Rasul, ingatkanlah kepada mereka keadaan yang amat mengerikan ketika sangkakala ditiup. Saat itu, semua makhluk yang ada di langit dan di bumi berada dalam ketakutan melihat hari kebangkitan dan hari dikumpulkan seluruh makhluk kecuali orang yang mempunyai hati yang teguh terhadap Allah SWT.” (Lihat Tafsir al-Maraghi, 4/5085)
Perkataan الصُّور yang disebutkan di dalam ayat ini telah dijelaskan maknanya melalui hadith Baginda SAW yang diriwayatkan oleh Abdullah bin Amr’ R.Anhuma:
جَاءَ أَعْرَابِيٌّ إِلَى النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم فَقَالَ مَا الصُّورُ قَالَ “ قَرْنٌ يُنْفَخُ فِيهِ ”
Maksudnya: “Telah datang seorang Badwi kepada Nabi SAW, lalu berkata: “Apakah al-Sur?” Jawab Baginda: “(Semacam) tanduk yang digunakan untuk meniup.”
Riwayat al-Tirmizi (2430)
Sebahagian ulama’ menafsirkan tanduk dengan terompet. Para ulama’ berpendapat, alat tiupan tersebut ditaklifkan kepada malaikat Israfil untuk meniupkannya tanpa diketahui kadar besarnya alatan tersebut. (Lihat Mausu’ah al-Akhirah, hlm. 78)
Al-Hafiz Ibn Hajar al-Asqalani menyatakan tiupan sangkakala ini akan ditiupkan oleh malaikat yang bernama Israfil dan hampir keseluruhan ulama’ tidak menolak bahawa malaikat Israfil yang ditugaskan oleh Allah SWT untuk meniupkan sangkakala. (Lihat Fath al-Bari, 11/368)
Malaikat Israfil sentiasa bersedia menanti arahan daripada Allah SWT sejak detik penciptaan lagi. Hal ini telah dinukilkan oleh Syeikh al-Hulaimi secara ijma’. Begitu juga berdasarkan hadith Wahab bin Munabbih yang menyebut secara nyata. (Lihat Mausu’ah al-Akhirah, hlm. 79)
Kejadian tiupan sangkakala ini berlaku sebanyak dua peringkat mengikut pendapat kebanyakan ulama’, iaitu:
- Pertama, tiupan sangkakala akan menggegarkan hingga mematikan seluruh makhluk melainkan yang termaktub dalam kalangan mereka yang terkecuali.
- Kedua, sesuai dengan kehendak Yang Maha Esa, ditiupkan sekali lagi oleh Malaikat Israfil dengan tiupan yang membangkitkan manusia. Hal ini sebagaimana yang diterangkan oleh Allah SWT di dalam kitabnya:
وَنُفِخَ فِي الصُّورِ فَصَعِقَ مَن فِي السَّمَاوَاتِ وَمَن فِي الْأَرْضِ إِلَّا مَن شَاءَ اللَّـهُ ۖ ثُمَّ نُفِخَ فِيهِ أُخْرَىٰ فَإِذَا هُمْ قِيَامٌ يَنظُرُونَ
Maksudnya: Dan sudah tentu akan ditiup sangkakala, maka pada waktu itu matilah makhluk-makhluk yang ada di langit dan yang ada di bumi, kecuali sesiapa yang dikehendaki Allah (terkemudian matinya); kemudian ditiup sangkakala sekali lagi, maka dengan serta merta mereka bangun berdiri menunggu (kesudahan masing-masing).
Surah al-Zumar (68)
Imam al-Qurtubi dalam menjelaskan ayat di atas berkata: Ibn Abbas R.Anhuma menyebut bahawa dimaksudkan dengan tiupan sangkakala pertama ialah ketikamana matinya semua makhluk. (Lihat al-Jami’ li Ahkam al-Quran, 10/27)
Kemudian, perkara ini diperkuatkan lagi dengan hadith yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah RA, bahawa Nabi SAW bersabda:
مَا بَيْنَ النَّفْخَتَيْنِ أَرْبَعُونَ ”. قَالَ أَرْبَعُونَ يَوْمًا قَالَ أَبَيْتُ. قَالَ أَرْبَعُونَ شَهْرًا قَالَ أَبَيْتُ. قَالَ أَرْبَعُونَ سَنَةً قَالَ أَبَيْتُ. قَالَ ” ثُمَّ يُنْزِلُ اللَّهُ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً. فَيَنْبُتُونَ كَمَا يَنْبُتُ الْبَقْلُ لَيْسَ مِنَ الإِنْسَانِ شَىْءٌ إِلاَّ يَبْلَى إِلاَّ عَظْمًا وَاحِدًا وَهْوَ عَجْبُ الذَّنَبِ، وَمِنْهُ يُرَكَّبُ الْخَلْقُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ
Maksudnya: “Antara dua tiupan (sangkakala) adalah 40. Maka, (ada yang bertanya kepada Abu Hurairah) adakah 40 hari? Abu Hurairah berkata: “Aku enggan menjawab”. Adakah 40 bulan? Beliau berkata: “Aku enggan menjawab”. Adakah 40 tahun? “Aku enggan menjawab” Kemudian Abu Hurairah berkata: Lalu (selepas itu) Allah SWT menurunkan hujan. Kemudian (mayat-mayat) akan tumbuh (hidup) kembali seperti tumbuhnya sayuran, tiadalah pada manusia itu sesuatu melainkan reput semuanya kecuali satu bahagian tulang iaitu tulang punggung. Daripada tulang ini akan bercantum semula (manusia itu) pada hari kiamat.”
Riwayat al-Bukhari (4651) dan Muslim (2955)
Imam al-Nawawi mengatakan sebab Abu Hurairah RA mengulangi pendirian enggan menjawab soalan yang ditanyakan itu, kerana 40 itu hanyalah sebagai ringkasan kepada pengkhabaran. (Lihat al-Minhaj, 18/91)
Baginda Nabi SAW turut mengkhabarkan bahawa Baginda adalah orang pertama yang akan dibangkitkan pada tiupan yang kedua, seperti yang dinyatakan di dalam hadith riwayat Abu Hurairah RA, Nabi SAW bersabda:
إِنِّي أَوَّلُ مَنْ يَرْفَعُ رَأْسَهُ بَعْدَ النَّفْخَةِ الآخِرَةِ
Maksudnya: “Sesungguhnya aku adalah orang yang terawal yang mendongak kepalaku setelah tiupan yang terakhir”
Riwayat al-Bukhari (337)
Al-Qastalani menyebut: Hadis di mana Rasulullah SAW mendapati Nabi Musa sedang bergantung di Arasy maka sabda Nabi, aku tidak ketahui adakah keadaan itu berlaku sebelum dia mati ketika tiupan pertama atau dia masih hidup selepas tiupan kedua sebelumku. Inilah yang dinyatakan oleh al-Karmani. Al-Dawudi berkata sebagaimana dihikayatkan daripada al-Safaqisi ucapannya, adakah demikian itu hingga akhir adalah waham. Ini kerana Nabi Musa telah dikuburkan dan akan dibangkitkan selepas tiupan. Maka bagaimana mungkin berlaku sebelumnya. Lantas dijawab bahawa hadis Abi Hurairah yang terdahulu berkenaan beberapa orang, maka manusia semua mati pada hari Kiamat dan aku juga mati bersama mereka kecuali akulah orang yang pertama bangkit. Maka didapati Musa memegang di tepi Arasy. Aku tidak ketahui sama ada dia juga mati dan bangkit sebelumku atau termasuk di kalangan yang dikecualikan oleh Allah. Perkataan sa’iqdimaksudkan dengan pengsan tatkala mendengar suara atau melihat sesuatu yang menggerunkan. Dan inilah yang berlaku dengan jelas berdasarkan riwayat ini berkaitan jaga atau sedar selepas tiupan kedua. (Lihat Irsyad al-Sari Syarh Sahih al-Bukhari, 11/30)
Sebahagian ulama’ berpendapat, tiupan sangkakala sebanyak tiga kali. Antaranya Ibn al-‘Arabi dan Ibn Kathir. Mereka menghujahkan nas:
وَيَوْمَ يُنفَخُ فِي الصُّورِ فَفَزِعَ مَن فِي السَّمَاوَاتِ وَمَن فِي الْأَرْضِ إِلَّا مَن شَاءَ اللَّـهُ
Maksudnya: “Dan (ingatkanlah) hari di tiup sangkakala, lalu terkejutlah – gerun gementar – makhluk-makhluk yang ada di langit dan yang ada di bumi, kecuali mereka yang dikekhendaki Allah.”
Surah al-Naml (87)
Ayat ini menunjukkan tiga tiupan:
- Tiupan al-faza’
- Tiupan al-sa’iq
- Tiupan al-ba’s
Akan tetapi, hadis-hadis menunjukkan secara nyata bahawa ia dikira dengan dua tiupan sahaja iaitu tiupan al-Sa’iq(tiupan mematikan) dan keduanya tiupan al-Ba’s (tiupan membangkitkan manusia) daripada kubur. (Lihat Mausu’ah al-Akhirah, hlm. 80)
Siapakah yang Dikecualikan oleh Allah Daripada Menerima Kematian Ketika Tiupan Sangkakala?
Para ulama’ telah khilaf, siapakah yang dikecualikan oleh Allah kepada beberapa pendapat:
- Imam Ahmad berpendapat, mereka yang di dalam syurga dari kalangan bidadari dan al-wildan. Sebahagian muridnya menambah, penjaga syurga iaitu Ridhwan dan penjaga neraka, iaitu Malik.
- Muqatil dan sebahagian ulama’ berpendapat, mereka adalah Jibril, Mika’il, Israfil dan Malakul Maut. Sebahagian mereka menambah, malaikat yang menanggung Arasy.
- Abu al-Abbas al-Qurtubi memberi pendapat yang berlainan dengan katanya: Dikehendaki (dengan yang dikecualikan ialah) semua orang yang telah mati kerana mereka tiada kesan dan rasa. Justeru, mereka tidaklah ada lagi kematian ketika itu.
Tarjih: Imam al-Qurtubi berpendapat dengan menukilkan pandangan gurunya Abu al-Abbas, bahawa yang sahih adalah tiada sebarang nas yang sahih yang menentukan mereka yang terselamat daripada tiupan sangkakala dengan kebinasaan. Semua nas menunjukkan sifat muhtamal (andaian). (Lihat al-Tazkirah oleh Imam al-Qurtubi, hlm. 167)
Bagaimana Keadaan Manusia Ketika Tiupan Sangkakala?
Hal ini telah diterangkan dalam al-Quran al-Karim. Firman Allah SWT:
يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمْ ۚ إِنَّ زَلْزَلَةَ السَّاعَةِ شَيْءٌ عَظِيمٌ ﴿١﴾ يَوْمَ تَرَوْنَهَا تَذْهَلُ كُلُّ مُرْضِعَةٍ عَمَّا أَرْضَعَتْ وَتَضَعُ كُلُّ ذَاتِ حَمْلٍ حَمْلَهَا وَتَرَى النَّاسَ سُكَارَىٰ وَمَا هُم بِسُكَارَىٰ وَلَـٰكِنَّ عَذَابَ اللَّـهِ شَدِيدٌ
Maksudnya: “Wahai umat manusia, bertaqwalah kepada Tuhan kamu! Sesungguhnya gempa hari kiamat itu suatu perkara yang amat besar. Pada hari kamu melihat (peristiwa-peristiwa yang mengerikan) itu, tiap-tiap ibu penyusu akan melupakan anak yang disusukannya, dan tiap-tiap perempuan yang mengandung akan gugurkan anak yang dikandungnya; dan engkau akan melihat manusia mabuk, padahal mereka sebenarnya tidak mabuk, tetapi azab Allah amatlah berat, mengerikan.
Surah al-Hajj (1-2)
Ibn Kathir berkata: Ditiupkan dengan tiupan yang menakutkan sedangkan manusia berada di pasar-pasar mereka dengan kehidupan harian mereka, saling bertengkar dan bergaduh sepertimana adat mereka. Tiba-tiba Allah SWT memerintahkan Israfil untuk meniupkan sangkakala dengan panjangnya. Tidak ada yang kekal di atas muka bumi kecuali mendengar suara tempikan yang kuat sehingga kepala mereka terdongak ke atas langit. Kemudian semua manusia dipandu ke mahsyar dengan api yang mengelilingi mereka dari segenap penjuru. Firman Allah SWT:
فَلَا يَسْتَطِيعُونَ تَوْصِيَةً وَلَا إِلَىٰ أَهْلِهِمْ يَرْجِعُونَ
Maksudnya: “Maka dengan itu, mereka tidak berpeluang membuat sebarang pesanan (wasiat atau lainnya) dan (kalau mereka berada di luar) mereka tidak sempat kembali kepada keluarganya.
Surah Yasin (50)
Kemudian ditiupkan sangkakala kedua yang mematikan semua yang hidup kecuali tinggallah Allah, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Kemudian, ditiup dengan tiupan kebangkitan setelah itu. (Lihat Mukhtasar Tafsir Ibn Kathir, 3/165)
Al-Maraghi berkata: “Wahai sekalian manusia, takutlah kepada seksaan Allah SWT, taatlah dan janganlah kamu menderhakai-Nya, kerjakan segala kewajipan yang diperintahkan kepada kamu dan tinggalkan segala perkara haram yang dilarang melakukannya. Khitab ayat ini ditujukan kepada mukallaf yang ada pada ketika ia diturunkan, juga kepada generasi mukallaf yang akan lahir selepas mereka sehingga ke hari kiamat. Kemudian Allah SWT mengemukakan beberapa faktor mengapa mereka diperintah untuk takut kepada seksaan-Nya.
Akibat goncangan yang terjadi ketika berlakunya hari kiamat, sebelum manusia dibangkitkan dari kuburnya. Maka ia dianggap kejadian yang amat dahsyat dan bahaya yang begitu besar; tidak ada seorang pun yang mengetahui bilakah berlakunya kiamat, kecuali Tuhan yang mengadakannya. Jika goncangan itu tidak dapat ditanggung oleh manusia, lantas apa yang terjadi pada mereka saat itu, seperti manusia dihimpunkan pada hari pembalasan dan hari penghisaban untuk menghitung segala amalan oleh Allah Yang Maha Tahu segala isi bumi dan langit, walaupun sebesar zarah. Kemudian Allah menghuraikan beberapa pemandangan yang menakutkan pada hari itu.
Kemudian digambarkan pada hari kiamat itu tentang manusia yang berada dalam kegoncangan, kebingungan dan kelalaian yang telah mencapai ke puncaknya. Sehinggakan ibu yang sedang menyusukan anaknya lalai terhadap anak yang sedang disusunya, padahal anak itu merupakan sesuatu yang merupakan paling berharga kepadanya. Bayangkan bagaimana seorang ibu lalai terhadap anaknya?
Manakala setiap wanita yang hamil akan mengalami keguguran iaitu janin yang di dalam rahimnya gugur sebelum tibanya waktu bersalin kerana takut terhadap hari kiamat. Al-Hasan ada mengatakan bahawa wanita yang menyusukan anaknya leka hingga berhenti daripada menyusui anaknya, manakala wanita hamil pula telah gugur kandungannya sebelum tiba waktunya melahirkan.
Pada hari itu, kamu dapat melihat manusia seolah-olah mabuk padahal mereka sebenarnya tidak mabuk. Tetapi keadaan itu berlaku kerana azab yang amat dahsyat sehingga akan mereka menjadi tidak sedar dan tidak mampu membezakan di antara yang batil dengan yang benar. Kelalaian ibu yang sedang menyusui dan keguguran kandungan wanita yang sedang hamil boleh jadi dimaksudkan sebagai perumpamaan untuk menunjukkan dahsyatnya apa yang berlaku pada hari itu. (Lihat Tafsir al-Maraghi, 4516-1518)
Sayyid Qutb berkata: Demikianlah dimulakan surah ini dengan ancaman dan penerangan secara umum yang membayangkan suasana dahsyat yang tidak dapat diungkapkan. Ia hanya mengatakan satu kejadian gempa dan kejadian gempa itu adalah suatu peristiwa yang amat besar tanpa memberi sesuatu penentuan dan sesuatu takrif.
Kemudian barulah dijelaskan dan ternyata bahawa kejadian itu lebih menakutkan dan mengerikan dari semata-mata ancaman. Ia menayangkan satu pemandangan yang melibatkan setiap ibu penyusu yang lupa anak susuannya. Dia melihat tetapi tidak Nampak dan dia bergerak tetapi tidak sedar, juga melibatkan setiap ibu hamil yang keguguran anak kandungannya kerana terlalu ngeri dan takut, dan seterusnya ia melibatkan seluruh manusia yang kelihatan dalam keadaan mabuk, tetapi mereka sebenarnya tidak mabuk. Keadaan mabuk mereka dapat dilihat dengan jelas pada pandangan-pandangan mata mereka yang terpinga-pinga dan pada langkah-langkah mereka yang terhuyung-hayang. Ia merupakan satu pandangan yang penuh sesak dengan perhimpunan manusia yang berasak-asak, yang hampir-hampir ternampak kepada pandangan mata di saat membaca ayat ini. Dan dapat dihayati sepenuhnya oleh daya khayal.
Kedahsyatan peristiwa itu menyebabkan seseorang itu menjadi lupa, kebingungan dan tidak sampai ke mana-mana. Ia merupakan satu peristiwa dahsyat yang tidak dapat diukur dengan saiz besarnya, tetapi dapat diukur dari kesan-kesannya yang dahsyat pada jiwa manusia iaitu pada hati ibu-ibu penyusu yang lupakan anak-anak susuan mereka, sedangkan seseorang ibu penyusu tidak lupakan anak susuannya yang sedang menyusu melainkan apabila dia berada dalam keadaan terlalu takut, yang menghapuskan segala saki-baki kesedarannya. Kesan-kesannya yang dahsyat itu juga dapat dilihat pada hati ibu-ibu hamil yang keguguran anak-anak kandung mereka dan pada hati manusia yang kelihatan mabuk, sedangkan mereka tidak mabuk. (Lihat Fi Zilal al-Quran, 11/127-128)
Penutup
Berdasarkan apa yang kami yang telah kami huraikan di atas, hendaklah setiap dari seorang muslim itu beriman dan percaya bahawa akan berlakunya tiupan sangkakala ini seperti yang telah tsabit di dalam al-Quran dan hadith.
Beriman dengan hari kiamat ini hendaklah disertakan bersama dengan amalan-amalan soleh untuk kita menghadapinya.
Semoga kisah-kisah berkaitan dengan hari kiamat ini akan menambah keimanan dan ketaqwaan kita kepada Allah SWT. Amin.
SUMBER: LAMAN WEB Mufti Wilayah Persekutuan
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Cacat Penglihatan Sejak Lahir, Tapi Berjaya Hafaz 30 Juzuk Al-Quran Dalam Masa 4 Tahun Je
Bukan semua insan di dunia ini dilahirkan dengan cukup sempurna. Ada yang ditakdirkan sebagai orang kelainan upaya (OKU) seperti cacat penglihatan.
Walaupun cacat pada kedua belah mata, tetapi dikurniakan hati yang terang dan sesungguhnya ia adalah kurniaan Allah.
Seperti yang lalui oleh Adam Hussaini Mohd Rosli, 17 tahun yang mempunyai masalah cacat penglihatan itu sejak lahir bukan sahaja berjaya menghafaz al-Quran, malam mampu membaca serta menulis bahasa Arab dengan baik.
Dia berjaya menghafaz 30 juzul al-Quran hanya dalam masa empat tahun dan pencapaiannya ini memang sangat membanggakan.
Dia yang bercita-cita menjadi ustaz dan pendidik bagi mencurah ilmu kepada golongan OKU berkata menghabiskan kira-kira 15 jam sehari mempelajarai bahasa Arab dan membaca al-Quran menggunakan braille.
Bukan itu saja, dia turut mendapat golongan dari ibunya, Hasnah Hashim serta bapa yang juga bekas pesara guru, Mohamad Rosli Hassan. Dia juga turut seorang yang tidak jemu untuk belajar dan menjadi kepada kunci kejayaannya.
“Kesungguhan belajar menggunakan braille sejak sekolah menengah lagi membuatkan saya dapat menguasainya dengan mudah al-Quran dan seterusnya menghafal,” katanya lagi.
Dalam artikel di Berita Harian, pelajar yang merupakan anak bongsu dari empat beradik ini yang menuntut di Maahad Tahfiz dan Pengajian Islam Darul Hijrah, Baling Kedah muncul antara 21 pelajar terbaik program Syahadah dan menerima hadiah wang tunai RM1,000 serta siji kecermalangan.
Ini adalah sempena majlis Konvokesyen Himpunan Huffaz Permata al-Quran peringkat Nusantara di Stadium Tertutup, Kompleks Sukan Negeri Gong Badak.
KREDIT FOTO: FACEBOOK URUS SETIA PENERANGAN DARUL IMAN
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Berkat Beri Makan Kucing Jalanan Di Makkah & Madinah, Jemaah Haji Selalu Dapat Tempat Solat Dekat Kaabah
Dalam sejarah Islam, kucing memiliki keistimewaan yang sangat luar biasa. Baginda Nabi berpesan kepada para sahabatnya untuk menyayangi kucing peliharaan.
Layaknya seperti menyayangi keluarga sendiri. Sesungguhnya kucing adalah makhluk yang manja dengan manusia.
Tak rugi pun jika kita berkongsi sedikit makanan dengan haiwan kesayangan Rasulullah SAW ini malah si bulus akan mendoakan rezeki kita.
Apa lah salahnya mengasingkan sedikit makanan yang kita makan untuk diberikan kepada makhluk comel ini.
Ikuti perkongsian seorang jemaah haji yang memberikan makanan kepada kucing-kucing jalanan ketika berada di tanah suci Makkah.
Apa yang dialaminya begitu menginsafkan, betapa besar ganjaran Allah kepada HambaNya yang berbuat sesama makhluk ciptaanNya.
KISAH KUCING-KUCING JALANAN DI MEKAH DAN MADINAH
Sejujurnya selain daripada excited untuk datang mengerjakan haji di Baitullah, untuk melihat Kaabah, menziarah tempat-tempat sejarah peninggalan para-para Rasul & Nabi, Cikgu Molly juga amat teruja utk menziarah ke Masjid Jin dan Masjid Kuching di Mekah..
Dan Cikgu Molly still berpuas hati walaupun hanya dpt melihat Masjid Jin hanya dari tingkap bas tapi Cikgu Molly merasa kecewa kerana tidak brkesempatan menziarah ke Masjid Kuching kerana tanpa pengetahuan i, Masjid Kuching itu telah lama dirobohkan bagi memberi laluan kepada pembesaran dataran Masjidil Haram dan pembangunan di sekitar kawasan Masjid..
Di bawah ialah foto Mesjid Kucing (sebelum dirobohkan ) atau Mesjid Royah@mesjid Ar-Rayah dan mesjid ini juga merupakan rumah sahabat Rasullullah yaitu Abu Hurairah (yg jg dikenali sbgai Bapak Kucing ). Letaknya 750 m sebelah utara Masjidil Haram diujung Pasar Seng Mekkah..
MENGAPA DINAMAKAN MASJID KUCHING?
Kerana mengikut Sejarah, dulu Rasullullah pernah bersholat bersama sahabat”nya di mesjid itu, disaat Rasul sujud kucing menaiki punggung beliau dan beliau menunggu hingga kucing itu turun, barulah beliau bangkit dari sujudnya..
Dan after that, disitu juga dulunya banyak sekali kucing kerana kawasan mesjid itu dikelilingi oleh banyak restauran yg cukup terkenal di kalangan para jemaah haji dan umrah.
Amat malang i rasa kerana masjid yg begitu bersejarah telah dirobohkan atas sebab2 mekah dilanda arus pembangunan dan kemodenan..
KURUS DAN TAK CUKUP MAKAN
Ok lah, berbalik pada cerita asal, mula-mula tiba di Mekah dan melihat kucing-kucing yg berkeliaran di kawasan hotel, terdetik juga dihati, kenapa kucing kucing di sini kelihatan sangat KURUS, berkepala besar tapi bahagian badan jadi kurus dan memanjang, kelihatan lemah kotor sakit dan kelaparan, tidak mcm digambar gambar yg i lihat sebelum ini, dari album my friends yg pergi haji dan umrah, kucing2 mekah/madinah yg comel, berbulu cantik dan gebu, walaupun mereka hanya kucing2 jalanan.
Then bila i dpt tahu Masjid Kuching itu telah dirobohkan, baru i realize, kucing2 itu semua dah jadi mangsa keadaan.. Dulu masa Masjid Kuching masih ada, ianya menjadi tumpuan semua kucing kucing jalanan yg ada sbb tahu di situ pusat makanan dan mereka juga tahu, mereka tidak akn kelaparan sepanjang mereka tinggal di sana. Sbb bukan saja Masjid Kuching malah mereka sendiri menjadi tarikan semua jemaah utk ke sana selain drpd bersolat dan menziarah adalah juga utk memberi makan kepada semua kucing2 yg ada..
MASJID DIROBOHKAN
But since Masjid itu telah di robohkan, kesemua kucing kucing itu hilang ‘SYURGA” @tempat yg menjadi sumber makanan mereka dan mereka mula berkeliaran di jalanan.. Sedih sungguh hati melihat haiwan haiwan kesayangan Nabi Muhamad ini berkeliaran dan nampak kelaparan dikaki lima jalanan sepanjang di Mekah dan Madinah..
Peniaga peniaga makanan pun semuanya nampak kedekut dan berkira utk memberi makanan pd kucing2 ni semua.. Ada peniaga2 yg menyimbah air dan menyepak kucing2 ini jika kucing2 jalanan ini menghampiri gerai gerai makan mereka.
Selain dripd Jemaah jemaah yg baik hati yg dtg mengerjakan Haji, hanya segelintir sahaja masyarakat Arab yg baik hati dan sanggup berkOngsi makanan mereka dgn kucing2 yg menunggu meminta habuan makanan..
JEMAAH HATI KERING
Saya pernah melihat perangai buruk Jemaah M’sia yg ‘lebam hati’ boleh tu memakan makanan yg ditangan mereka sehingga habis dan langsung tidak memperdulikan si ibu dan anak kucing yg melangut ditepi kaki mereka lebih dari 15min, mengharapkan secebis daging ayam dari tangan jemaah itu. I yg melihat kejadian itu terasa airmata mengalir ditubir mata dan ‘hilang perasaan malu’ i terus mengutip sisa ayam yg jemaah tu buang dlm tong sampah dan memberi anak dan ibu kucing itu makan..
Kedua dua kucing yg lapar itu makan dgn lahapnya dan seorg jemaah lelaki itu mmberi pandangan yg sinis pd i.. mungkin termalu dgn kejadian itu atau menyindir i yg sanggup mengutip sisa makanan dia utk diberi pd 2 ekor kucing tersebut..
Sejujurnya juga i nak berkongsi cerita di sini, malam selepas i selesai buat tawaf haji dan saei dgn jiran sebilik i itu, selepas solat sunat, kami meraikan kegembiraan kami dengan membeli 2 ekor ayam panggang Al Bait dan meminta pekedai memotong halus halus ayam tersebut dan kami berdua mnghabiskan masa hampir 3 jam mencari dan memberi makan kucing kucing jalanan di Mekah malam itu..
Bukan tak sayang duit rm45 rial tu tapi tak tahu kenapa, i just want to do that instead mmbelanjakan duit i itu bersama makan2 dan meraikan bersama rakan rakan sebilik..Tahu kenapa i buat mcm tu, sbb since i tengok jemaah haji yg ‘lebam hati’ itu dan pekedai2 yg berkira dlm mmberi kucing makan, since that, i selalu kumpul lauk pauk yg tak habis yg rakan2 sebilik i dan yg i tak lalu makan, bungkus dan every time i pegi solat di masjidil haram, i akan singgah sepanjang2 jalan memberi kucing2 jalanan yg kelaparan ni makan..
HIKMAH BERI KUCING MAKAN
This is another thing why my jiran sebilik tu marah, sbb katanya i suka melengah lengahkan masa but i dont care, i just do what i felt good n i ckp ke dia, if tak nak tunggu i tak apa, awak jalan ja dulu, nnti kita jumpa di masjid. Fadhilat yg i dapat selepas itu mmg i tak sangka. Mungkin kerana i selalu bagi kucing2 yg kelaparan tu makan, lambat mcmana pun, i akn selalu dapat tempat solat yg berhampiran dgn Kaabah, brdepan pancur emas, berdepan pintu Kaabah dan selalu dapat saf solat yg selesa. Tapi jiran sebilik i tu pula, walaupun jalan dulu dari i but still terlepas masuk ke mesjidil haram dan terpaksa solat di dataran mesjid jaa. Dan sbb tu bila i kata i nak bagi Kucing makan malam selepas kami selesai saei Haji, my jiran bilik sebelah tu said Ok n tak banyak complain dah.. hehehe..
Inilah diantara salah satu cerita keajaiban Tanah Haramain yg i alami dan banyak lagi keajaiban yg i tempuhi sepanjang mengerjakan Haji disana.. Pengalaman suka duka, ujian dan kebesaran Allah swt yg i tak boleh nafikan dan i masih lagi hidup untuk mnjadi bukti dan bercerita tentang peristiwa yg i alami disana..
Allah Ya Allah, rindunya pada Kaabah, rindunya pada bumi Mekah, rindunya pd Masjid Nabawi dan wangian Kasturi di Kelambu Kaabah, Raudah & Makam Rasulullah..
Allah Ya Allah, ada rezeki, jemputlah lagi aku ke sana..
Sumber Kredit: FB: Molly Azalli
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI