![Untitled design (24)](https://cdn.kashoorga.com/2021/11/413898-696x350.jpeg)
Kita sering melihat wakaf air yang dijalankan di negara jiran, Kemboja. Ada ratusan nama dan pam air dibina untuk kegunaan penduduk dengan impian, pahalanya terus mengalir sampai kita meninggal.
Ternyata kebaikan hati budi rakyat Malaysia ada ketikanya “diambil kesempatan” oleh individu yang rakus melihat puluhan ribu masuk hingga sanggup menipu dengan membina replica pam. Ambil gambar sekeping dua dan dimasukkan ke media sosial. Tanda wakaf telah terlaksana. Ia seolah menjadi lubuk duit buat mereka yang tamak.
Dikongsi dari fb Peach Masri, individu ini berkongsikan kisah penipuan perigi wakaf di Kemboja yang harus diberi perhatian oleh rakyat Malaysia. Memang benar penipuan itu antara mereka dan Allah tetapi kita juga harus belajar sesuatu, scammer ada di mana-mana. Masa yang sama harus berusaha memastikan infak diberi tidak dieksploitasi mana-mana sindiket. Dan pastikan wakaf kita benar-benar sampai kepada Ngo yang layak dan diperakui buat kerja. Bukan melalui orang tengah agar ia menjadi pahala yang terus mengalir.
Baca perkongsian ini.
Penipuan Perigi Wakaf
Gambar diambil oleh proksi kami di sebuah kampung di Cambodia. Beliau mencari penerima yang layak di ceruk kampung untuk projek perigi sahabat kami dan terjumpa dengan senario ini.
Binaan batu tanpa pam yang telah dipecahkan.
Kemudian, letak baldi ada air dan panggil penduduk ambil gambar. Ada yang letak pam substandard yang tak berfungsi atau langsung tiada pam macam kes di atas. Orang kampung adu macam tu kepada proksi.
Al maklum projek wakaf perigi sangat popular di kalangan masyarakat Malaysia yang pemurah.
Sebab itu saya sangat skeptikal dengan iklan berbayar di FB dan IG yang berkempen untuk wakaf perigi. Atau individu yang tak di kenali dari Cambodia request friend atau hantar mesej di messenger. Banyak kali hampir kena scam.
Kami pastikan kami bekerja dengan proksi yang terpercaya sahaja.
Ada sahabat kirim buat pam untuk ibunya di Vietnam. Siapa yang nak join sekali, satu perigi dan pam hanya RM1000.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Sah Atau Tidak Solat Bagi Wanita Yang Pakai Menstrual Cup Ketika Istihadah & Keputihan
![Sah Atau Tidak Solat Bagi Wanita Yang Pakai Menstrual Cup Ketika Istihadah & Keputihan](https://cdn.kashoorga.com/2023/01/502238.jpeg)
Sah atau tidak solat bagi wanita yang pakai menstrual cup ketika istihadah dan keputihan.
Selalu kita dengar masa fasa period, jika seseorang wanita tak menggunakan pad mengikut kebiasaan, mereka mempunyai option lain iaitu menggunakan menstrual cup.
Biarpun masih ramai belum memakai menstrual cup ketika datang bulan, tapi penggunaannya sudah tentu lebih jimat dan tahan lama.
Artikel Berkaitan:
Keliru Status Darah Nifas, Istihadah Atau Haid? Ini Penjelasan Ustaz
Sah Atau Tidak Solat
Namun bagaimana kesnya bila seseorang wanita yang nak pakai menstrual cup ketika istihadah ataupun keputihan. Sah atau solatnya…
Sebelum ini, pernah kami kupaskan mengenai pemakaian Suci Cup semasa seseorang wanita itu sedang mengalami keputihan. Dan kami juga turut menerima maklum balas yang banyak dan timbul soalan seperti dibawah bagi wanita yang beragama islam.
Bagi Wanita
Sah ke solat kalau pakai suci cup semasa keputihan?
Imam al-Khatib al-Syirbini mendefinisikan haid seperti berikut:
دم جبلة أي تقتضيه الطباع السليمة يخرج من اقصى رحم المراة بعد بلوغها على سبيل الصحة من غير سبب في أوقات معلومة
Maksudnya:
Darah semula jadi sebagai kejadian normal yang keluar daripada pangkal rahim seorang wanita yang telah baligh dalam keadaan sihat tanpa sebab-sebab tertentu dan pada waktu-waktu yang diketahui.
Haid merupakan tanda baligh yang semulajadi bagi seseorang wanita. Ianya bermula dalam lingkungan umur sembilan tahun ke atas dan berakhir dengan Iyas (putus haid).
Haid dari segi bahasa ialah (السيلان) yang memberi makna mengalir. Manakala dari segi syarak pula ialah darah semulajadi yang keluar daripada kemaluan wanita ketika badannya dalam keadaan sihat dalam tempoh-tempoh yang tertentu.
Darah haid ialah darah yang normal bagi seorang wanita kalau ia keluar ikut tempohnya.
Yang Pakai Menstrual Cup
Jadi apa pula yang dimaksudkan dengan darah istihadah? Di dalam mazhab Syafie tempoh minimum bagi haid adalah sehari semalam (24 jam). Manakala tempoh maksimum bagi haid adalah selama 15 hari.
Jika darah yang keluar selepas daripada itu, maka ia dihukum sebagai darah istihadah atau darah yang berpenyakit. Apabila seseorang menyedari bahawa darah yang keluar bukan lagi darah haid tetapi darah istihadah, ia hendaklah mandi wajib dan mengerjakan solat sebagaimana wanita yang suci. Ia juga tidak wajib menggantikan semula solat yang telah ditinggalkan pada tempoh itu.
Manakala, keputihan atau nama saintifiknya Flour Albus atau Leukore adalah satu kondisi yang terjadi hanya kepada seorang wanita dimana cecair yang berwarna putih atau sedikit kekuningan keluar daripada bahagian faraj (vagina).
Ketika Istihadah & Keputihan
Cara untuk menunaikan solat jika menggunakan menstrual cup.
Penggunaan menstrual cup bagi wanita yang istihadah dianggap sebagai menanggung najis (darah istihadah).
Justeru, ia hendaklah dicuci sebelum berwuduk bagi menunaikan setiap kali solat fardhu, satu wuduk untuk satu solat fardhu, adapun solat sunat boleh berbilang-bilang. Justeru, membersihkan diri termasuk dalam syarat sah solat.
Walaupun ia bukan darah haid, tetapi hendaklah seorang wanita membersihkan diri (badan) dan pakaian setiap kali hendak menunaikan solat.
Baca Di Sini:
Kashoorga: Kesimpulannya, menstrual cup bukan sahaja boleh dipakai ketika kita datang bulan, tetapi boleh juga digunakan untuk ketika dalam istihadah dan juga keputihan.
Sumber: sucicup.com
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Dosa Bulanan Wanita, Sengaja Tangguh Mandi Wajib!
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Pesanan Buat Suami, Cukup-Cukuplah Jadikan Agama Sebagai Alasan Menutup Silap Sendiri
![Pesanan Buat Suami, Cukup-Cukuplah Jadikan Agama Sebagai Alasan Menutup Silap Sendiri](https://cdn.kashoorga.com/2023/01/500686.jpeg)
Pesanan buat suami, cukup-cukuplah jadikan agama sebagai alasan menutup silap sendiri. Jangan nampak silapnya isteri saja, padahal masing-masing punya kelemahan dan kekurangan masing-masing.
Begitu juga isteri jangan dicanang buruknya suami kerana kita juga ada khilafnya tanpa sedar. Sebaiknya duduk berbincang.
Pesanan Buat Suami
Jangan diluah pada tempat yang salah, sebaliknya perbaiki hubungan dan jangan sesekali menjadikan agama sebagai menutup kesilapan masing-masing.
Ikuti perkongsian, Peguam Syarie, Puan Suzana Ghazali berkaitan isu ini dan hadam baik-bail apa yang disampaikan.
Artikel Berkaitan:
SYURGA ISTERI vs SYURGA SUAMI +
NUSYUZ ISTERI vs NUSYUZ SUAMI
Masih ada isteri yang mengadu mengenai suami yang luah kata tak redha dengan isteri dan isteri tak akan bau syurga asbab tidak mendapat redha suami.
“Diceritakan daripada Abu Hurairah r.a bahawa Rasulullah SAW bersabda yg maksudnya:
“Jika aku hendak menyuruh seseorang supaya sujud kepada seseorang tentulah aku perintahkan isteri supaya sujud kepada suaminya.” – Hadis riwayat at-Tirmidzi, Ibnu Hibban, al-Baihaqi dan al-Wahidi.
Dalam satu riwayat yang lain, daripada Anas r.a, Rasulullah saw bersabda yang bermaksud:
“Apabila seorang perempuan mendirikan sembahyang lima waktu, puasa sebulan (Ramadhan), menjaga kehormatan dan taat kepada suami, dia akan disuruh memasuki syurga melalui mana-mana pintu yang dia sukai.” – Hadis Riwayat Ahmad.
Kedua-dua hadis ini menjadi pegangan teguh meletakkan syurga seorang isteri di tangan seorang suami.
Cukup-Cukuplah
Satu peringatan: Tidak ada hadis yang menyebut syurga seorang isteri di bawah tapak kaki suami. Ayat itu hanya kata-kata orang lama agar seorang isteri kekal patuh dan taat kepada si suami.
Biarpun ia bukan hadis, kata-kata tersebut boleh diterima pakai sebab ia masih relevan dan berkait dengan kedua-dua hadis di atas.
Persoalannya ialah jika si suami jenis yang tak solat, tak laksana tanggungjawab nafkah zahir dan ada antaranya yang menganiayai emosi dan fizikal isteri, apakah mereka ini layak menentukan syurga si isteri sedangkan syurga mereka sendiri belum pasti?
Paling penting untuk difahami oleh wanita dan lelaki, nusyuz itu bukan hanya pada isteri tetapi juga boleh ada pada suami.
Jadikan Agama
Ada dua nas Quran yang secara langsung menyebutkan nusyuz isteri dan suami.
Dalam surah an-Nisa’ ayat 34, Allah SWT berfirman yang bermaksud:
“Dan wanita-wanita yang kamu bimbang nusyuznya maka nasihatilah mereka dan pisahkanlah diri dari tempat tidur mereka dan pukullah mereka. Kemudian jika mereka mentaatimu maka janganlah kamu mencari-cari jalan untuk menyusahkannya.”
Dalam surah yang sama ayat 128 pula Allah SWT berfirman, maksudnya:
“Dan jika seorang wanita bimbang akan nusyuz atau sikap tidak acuh dari suaminya maka tidak mengapa bagi kedua-duanya mengadakan sulh yang sebenar-benarnya dan sulh itu lebih baik (bagi mereka)”
Ayat ini jelas membuktikan nusyuz bukan hanya kepada isteri tetapi juga kepada suami. Bezanya cuma alasan untuk mensabitkan nusyuz tersebut.
Sebagai Alasan
Seorang isteri boleh disabitkan sebagai nusyuz dengan dua alasan. Bagi Prof. Dr. Wahbah al-Zuhaili, nusyuz isteri ialah kederhakaan wanita terhadap suami dalam perkara yang diwajibkan ke atasnya, sikap saling membenci antara keduanya termasuklah keluar rumah tanpa izin suami. (al-Fiqh al-Islami Wa Adillatuhu) .
Isteri juga dianggap nusyuz jika meninggalkan rumah dengan tiada sebab syarie atau enggan mengikut suami berpindah ke rumah lain.
Di dalam kitab Nizam al-Usrah fil Islam menjelaskan perempuan nusyuz ialah perempuan yang meninggi diri daripada suaminya, meninggalkan perintahnya, menjauhkan diri daripadanya, mengelak diri dari suaminya atau menyebabkan suaminya marah.
Menutup Silap Sendiri
Bagi seorang suami pula, nusyuz bermaksud mengabaikan isteri dengan menghalang dirinya daripada isteri (tidak menggaulinya atau berkomunikasi dengannya).
Termasuklah tidak memberi nafkah, menyakitinya dengan maki hamun atau memukulnya termasuklah kurang bercakap dan bermesra dengan isteri disebabkan usianya yang telah tua, susuk tubuhnya yang tidak lagi menarik, buruk akhlak, jemu atau ingin mencari yang lain. (Said Hawa, Asas fi at-Tafsir)
Sebab itulah penting untuk setiap suami dan isteri melaksanakan peranan masing-masing. Kahwin adalah ibadah dan asbab untuk mengumpul pahala termasuk dalam hubungan kelamin.
Tapi kalau ada rasa marah atau tak suka kesan daripada tanggungjawab tersendiri yang tak dilaksana, wujudkah bahagia? Paling utama, adakah redha Allah bersama tatkala perintah Allah untuk laksanakan amanah kepada pasangan tidak ditunaikan???
Buat suami, cukup-cukuplah jadikan agama sebagai alasan untuk menutup silap sendiri dan untuk wanita, jangan simpan ego biar berlaki tapi sengsara sendiri. Celiklah dan tolong lebih cerdik!
#BersamaSuzanaGhazali
#HikmahKahwinUntukBahagia
#KahwinAdaAmanahDanTanggungjawab
Baca Di Sini:
Kashoorga : Sebaiknya ajaklah pasangan duduk berbincang empat mata, jangan luahkan di media sosial kerana mereka tidak berada dalam kasut kita serta memahami situasi sebenar yang dilalui.
Sumber : Peguam Syarie, Puan Suzana Ghazali
Dosa Bulanan Wanita, Sengaja Tangguh Mandi Wajib!
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
“Assalamualaikum Suamiku” – Lepas Tukar Lokasi Nikah Dua Kali, Akhirnya Eyra Hazali & Suami Selamat Diijab Kabulkan
![“Assalamualaikum Suamiku” – Lepas Tukar Lokasi Nikah Dua Kali, Akhirnya Eyra Hazali & Suami Selamat Diijab Kabulkan](https://cdn.kashoorga.com/2019/11/eyra-04_44_830270.jpg)
Setelah hampir setahun menjalin ikatan pertunangan, akhirnya pelakon cantik Eyra Hazali, 21 tahun dan suaminya Muhammad Haziq Nadzli, 21 tahun selamat diijab kabulkan dalam satu majlis penuh sederhana tetapi meriah.
Pasangan merpati dua sejoli ini selamat dinikahkan pada Jumaat lalu oleh bapa pengantin perempuan dengan bersaksikan Abdul Jamel Jaafar selaku Pendaftar Bahagian Perkahwinan dan Pembangunan Keluarga Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan.
View this post on Instagram
Assalamualaikum suamiku 🙈❤️ • 📸 ; @cstproduction @project2pi 💄 ; @anggunbydeanna
A post shared by Eyra Hazali (@eyra.hazali) on
Cukup istimewa majlis pernikahan yang diadakan di Masjid As-Syakirin, KLCC dengan pihak pengantin lelaki menyerahkan mas kahwin sebanyak RM3,001 bersama sembilan dulang hantaran berbalas sebelas.
Sebaik sah diijab kabulkan, Eyra mengucap syukur dengan kelancaran majlis berkenaan walaupun sebelum itu diuji pelbagai dugaan.
Menurut Eyra, banyak dugaan dilalui menjelang hari pernkahan termasuklah lokasi untuk bernikah. Tambahnya lagi majlis ini adalah lokasi kedua yang ditukar sebelum majlis diadakan.
Dalam majlis yang dihadiri saudara dan kenalan rapat kedua belah pihak ini, Eyra kelihatan cantik dan tampil sopan mengenakan persalinan berwarna putih hasil rekaannnya sendiri dan dijahit oleh ibunya, Puan Qhuzie Johari.
Untuk majlis resepsi pasangan ini akan diadakan di Glam Hall, Mercu Mustapha Kamal Damansara Ahad nanti.
KASHOORGA: Mendoakan agar pasangan ini kekal bahagia till jannah. Walaupun masih muda, tetapi diharapkan agar keduanya dapat bersama-sama mengharungi dugaan selepas ini. Apa yang penting kejujuran, sayang menyayangi dan saling bekerjasama dalam membina masjid yang baru dibina.
KREDIT FOTO: INSTAGRAM EYRA HAZALI
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI