Penyewa dari neraka. ‘Empat tahun tinggal percuma, tinggalkan rumah dalam keadaan jijik.’ Begitulah dilema yang dihadapi oleh seorang pemilik rumah.
Tidak semua pemilik rumah bernasib baik dan bertuah mendapat penyewa bertanggungjawab dan menjaga rumah seperti milik mereka sendiri.
Paling menyakitkan hati, bila ada segelintir daripada penyewa ini yang bersikap sambil lewa sehingga tergamak meninggalkan rumah didiami dalam keadaan kotor dan menjijikkan.
Malahan lebih teruk, ada juga penyewa yang digelar ‘penyewa dari neraka’ kerana mengambil kesempatan tidak membayar sewa rumah berbulan-bulan lamanya, malah ada juga sehingga bertahun.
Hal ini secara tak langsung membebankan tuan rumah kerana mereka terpaksa menanggung kerugian sehingga puluhan ribu ringgit angkara perbuatan terbabit. Sedahlah sakit hati, kena menanggung kos-kos lain pula.
Pemilik rumah ini menganggarkan nilai kerugian yang dialaminya mencecah RM50,000 kerana sikap buruk ‘penyewa dari neraka’.
Bukan saja penyewa tersebut tidak menjelaskan bayaran sewa rumah selama empat tahun.
IKLAN
Tapi dalam masa yang sama, penyewa tersebut turut meninggalkan tunggakan utiliti kira-kira RM800 selain tidak menyelenggara sepanjang mendiami rumah terbabit sejak 2018.
Empat Tahun Tinggal Percuma
Menurut anak pemilik kediaman terbabit yang hanya mahu dikenali sebagai Jejai, rumah terbabit disewakan bapanya kepada sebuah keluarga pada pertengahan 2017 dengan kadar RM800 sebulan.
“Saya hanya dimaklumkan adalah penyewa seorang lelaki tempatan dan sudah berkeluarga menyewa hampir lima tahun lalu,’luahnya.
Bapanya telah meninggal dunia pada Disember 2021, oleh hal yang demikian Jejai terpaksa mengambil alih urusan mengutip sewa dan mendapati penyewa tidak menjelaskan bayaran sehingga tiga bulan berikutnya pada Februari, Mac dan April.
Dirinya mencari jalan untuk bertemu dengan penyewa kerana mahu menuntut tunggakan sewa dan penyewa memberi alasan tiada duit.
Tinggalkan Rumah
Tidak berpuas hati dengan alasannya, Jejai kemudiannya meminta penyewa keluar dari rumah dengan cara yang baik.
IKLAN
“Penyewa bertegas tidak mahu keluar rumah malah melontar kata-kata kesat berbaur ugutan.
“Permainan ‘tarik tali’ ini berakhir pada pertengahan tahun lalu selepas saya menggunakan khidmat peguam,” katanya.
Jelasnya lagi, penyewa itu mengambil kesempatan daripada kebaikan arwah bapanya yang tidak suka bergaduh dengan orang.
“Saya jadi geram sebab dia mengaitkan kejadian yang tunggakan mencecah puluhan ribu atas kesalahan bapa saya yang mudah lembut hati.
Dalam Keadaan Jijik
“Ibu saya juga tidak pernah mengetahui hal bapa yang tidak pernah mendapat bayaran sesen pun daripada penyewa. Saya cuma mahu rumah itu kembali kepada kami untuk memudahkan urusan faraid yang masih tertangguh.
IKLAN
Tambah Jejai, dia terpaksa menanggung kos RM12,700 untuk kos mengusir kerana terpaksa menggunakan kuasa campur tangan mahkamah dalam menyelesaikan konflik dengan penyewa.
Tanbah Jejai, keluarganya masih dalam perbincangan untuk menjual rumah bagi mengelak berdepan konflik penyewa lagi.
Dr Malar tegur wanita islam ikut tema Bollywood. Ini nasihat PU Syed, ‘nak tiru jangan sampai tergugat akidah.’
Memang dalam Islam sendiri ada hadnya nak ikut sesuatu, jangan berlebihan hingga menyerupai sesuatu kaum. Ini respon PU Syed kepada teguran Dr Malar. Dari awal lagi PU Syed begitu terbuka menerima teguran Dr Malar.
Teguran Dr Malar khusus kepada umat Islam Malaysia yang selalu hendak tiru adat dan ibadat agama hindu. Terima kasih kepada Dr Malar atas penerangannya.
Sebelum itu tular video Dr Malar yang menegur segelintir umat Islam yang selamba mengenakan tema Bollywood dari komponen agama. Niatnya cuma satu untuk memperbetulkan keadaan.
Kongsi Dr Malar:
Wanita Islam
Kita baru saja habis perayaan Deepavali baru-baru ini, saya tengok ramai yang berpakaian bertemakan Bollywood dan banyak majlis-majlis dianjurkan tema Bollywood. Jadi saya rasa terpanggil untuk tegur sedikit.
Bila you all mengenakan pakaian tema Bollywood itu terutamanya golongan wanita. Pemakaian tema Bollywood ini ada dua komponen, pertama komponen bangsa India dan kedua adalah komponen aama Hindu.
Jadi kalau anda nak pakai tikka yang cantik itu, selalunya diletakkan di bahagian dahi dan kepala yang bersambung, itu adalah budaya. Memang tiada masalah.
Atau nak pakai sari, leena itu adalah budaya. Juga tiada masalah.
Ikut Tema Bollywood
Kemudian, you nak pakai rantai cantik-cantik ataupun gelang. Hendak pakai cincin, hidung, subang itu adalah budaya. Memang tiada masalah.
Tetapi saya ada tengok rakan-rakan beragama Islam ada yang pakai pottu. Yang itu memang tak boleh ya guys. Pemakaian pottu adalah berkait dengan agama Hindu.
Sebenarnya untuk wanita berkahwin bagi agama Hindu akan pakai pottu warna merah. Sebaliknya yang belum berkahwin memakai warna hitam.
Tapi perkara ini pun berubah-rubah mengikut kawasan geografi mereka di India. Namun secara umumnya, memang pottu merah untuk yang telah berkahwin dan hitam untuk tak berkahwin.
Namun sekarang makin dimodenkan, jika saya pakai baju biru, pakai pottu pun warna biru. Kalau saya pakai baju hijau, saya pakai pottu hijau kerana sudah dimodenkan sikit walaupun ia adalah komponen agama.
Ini Nasihat PU Syed
Sama juga dengan pemakaian tudung, pakai shawl boleh lilit-lilit, boleh pakai macam turbanlah kerana telah dimodenkan. Begitu juga dengan sindhu dan bindhi, ini pun komponen a gama juga. Sekali lagi saya tegaskan ini bukan komponen budaya, ini adalah komponen agama.
Oleh itu you all saya ingatkan, jaga bila ikut tema Bollywood ini terutamanya bila pakai pottu dan sindhu ini takut jatuh apa-apa hukum.
Saya tak pastilah dari segi agama Islam jatuh hukum syirik ke atau apa, you all kena check dengan ustaz dan ustazah. Perkara itu saya tak pasti, cuma sebagai oran beragama Hindu yang banyak berkawan dengan orang Islam Melayu.
Terutamanya kawan-kawan saya, saya tahu mereka sangat menjaga hukum syirik, murtad, halal dan haram semuanya kerana sangat-sangat penting untuk you all.
Jadi be carefull bila mengenakan tema Bollywood, jangan sampai tersasar. Ambil yan g bangsa dan budaya sahaja, berhati-hati dengan komponen agama Hindu.
Jika ada apa-apa yang saya tegur ini ada salah, silap minta maaf. Saya juga minta kalau ada ustaz, ustazah atau PU boleh betulkan.
Perkon gsian video tersebut telah mendapat perhatian war ganet dan PU Syed terpanggil untuk ulas perkara ini.
Ini penjelasan PU Syed dan kongsinya,
Terima kasih kepada Dr Malar atas penerangannya tentang ikutan masyarakat kita (Islam) berkaitan adat, budaya dan ritual agama Hindu.
Teguran daripada Dr Malar adalah untuk kita semua yang beragama Islam, meman g malu dan terima kasih sekali lagi kepada Dr Malar kerana sudi menegur bahawa ada perbezaan di antara perkara yang boleh kita ikut dan tak boleh kita ikuti.
Tergugat Akidah
Nabi Muhammad melarang kita menyerupai kaum lain, jadi kita tak boleh sesuka menikut tatacara orang bukan Islam. Jesteru itu berhati-hati wahai kaum muslimin dan muslimat agar tidak buat satu perkara yang menyebabkan akidah kita tergugat.
Nak tiru style, tirulah style yang boleh tiru. Jangan kita buat sesuatu yang tak boleh ditiru akhirnya menyebabkan akidah tergugat dan kesudahannya kita dianggap sebagai orang yang derhaka pada Allah SWT.
Kashoorga : Terima kasih atas keprihatinan dan teguran ini. Jadi berhati-hati ya kalau nak nampak style sekalipun.
‘Tak elok & tidak menepati sunnah.’ Pakai jam tangan, afdal tangan kanan atau kiri? Mana satu lebih baik terutamanya bagi lelaki.
Maklumlah pemakaian jam tangan adalah penting kerana mudah untuk mengetahui masa. Tetapi adakah dalam Islam disarankan memakai jam pada tangan-tangan tertentu.
Ikuti penerangan Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri, tangan kiri atau kanan yang lebih afdal pakai jam?
Soalan:
Tangan mana yang lebih baik untuk dipakai jam, tangan kanan atau kiri? Adakah memakainya pada tangan kiri dilihat tidak elok dan tidak menepati sunnah? Terima kasih.
Jawapan:
Secara umumnya seseorang lelaki dibenarkan atau diharuskan untuk memakai jam tangan dan tidak ada masalah memakainya kerana tidak syak lagi bahawa pemakaian jam tangan itu pada asalnya adalah kerana keperluan mengetahui waktu.
Begitu juga jika seorang lelaki itu memakai jam tangan bagi tujuan berhias, di samping tujuan asalnya untuk mengetahui waktu, maka dalam hal ini secara zahirnya ia dilihat menyerupai hukum seorang lelaki memakai cincin daripada besi. Ringkasnya, pemakaiannya adalah diharuskan.
Pakai Jam Tangan
Imam al-Nawawi dalam syarahannya terhadap Sahih Muslim, hadith daripada riwayat Sahl bin Sa‘ad al-Sa‘idi, yang di dalamnya ada dinyatakan:
الْتَمِسْ وَلَوْ خَاتَمًاً مِنْ حَدِيدٍ
Maksudnya:
“Carilah sesuatu walaupun jika sebentuk cincin besi.”
Riwayat al-Bukhari (5871) dan Muslim (1425)
Beliau menyebutkan, hadis ini menunjukkan keharusan untuk menggunakan cincin besi. Padanya terdapat khilaf dalam kalangan ulama salaf sebagaimana dinukilkan oleh al-Qadhi. Seterusnya bagi ashab kami (ulama mazhab Syafi‘i) berkenaan kemakruhan memakainya terdapat dua pendapat. Pendapat yang paling sahih, tidak makruh memakainya kerana hadith yang melarang daripadanya dinilai sebagai dha‘if (lemah). (Lihat al-Minhaj Syarh Sahih Muslim, 9/213).
Selain itu, jam tangan juga tidak dikhususkan hanya sebagai perhiasan untuk wanita, bahkan sudah menjadi adat dan ‘uruf setempat bahawa lelaki juga memakainya sebagai perhiasan, tanpa mengenepikan tujuan asalnya itu. Jadi, ini bertepatan dengan kaedah yang menyebutkan:
Maksudnya:
“Hukum asal bagi pakaian dan perhiasan adalah diharuskan.” (Lihat al-Qawa’id al-Nuraniyyah oleh Ibn Taimiyyah, hlm. 164; Tafsir Ibn Kathir, 3/408; Tafsir Abi Su‘ud, 3/224; al-Ifham fi Syarh ‘Umdah al-Ahkam oleh Ibn Baz, hlm. 777).
Afdal Tangan Kanan atau Kiri
Berbalik kepada soalan yang diajukan, secara umumnya, seseorang itu diharuskan untuk memakai jam pada mana-mana tangan yang dikehendakinya; kanan atau kiri. Syeikh Ibn Baz ketika ditanya berkenaan memakai jam tangan di tangan kanan, beliau menjawab dengan menyatakan, diharuskan untuk memakai jam tangan pada tangan kanan dan kiri. (Lihat Masa‘il al-Imam Ibn Baz, hlm. 220).
Namun, pada asasnya terdapat riwayat menceritakan bahawa Rasulullah SAW suka mendahulukan bahagian kanan dalam urusan Baginda. Ini sebagaimana riwayat daripada Aisyah R.Anha, katanya:
كَانَ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم يُعْجِبُهُ التَّيَمُّنُ فِي تَنَعُّلِهِ وَتَرَجُّلِهِ وَطُهُورِهِ وَفِي شَأْنِهِ كُلِّهِ
Maksudnya:
“Nabi SAW selalu mendahulukan bahagian kanan dalam memakai selipar, menyikat rambut, bersuci dan dalam setiap urusan kehidupan sehariannya.”
Riwayat al-Bukhari (168)
Tajuddin al-Fakihani setelah mensyarahkan hadith di atas, beliau menyebutkan, ini adalah kaedah/prinsip yang berterusan dalam syariat; iaitu segala sesuatu yang termasuk dalam perkara yang dimuliakan dan diberi penghormatan seperti memakai pakaian, seluar dan kasut, masuk ke dalam masjid, menggunakan siwak, memakai sandal, memotong kuku, menggunting misai, menyikat rambut, mencabut bulu ketiak, mencukur kepala, memberi salam ketika dalam solat, membasuh anggota-anggota taharah (bersuci), keluar dari tandas, makan dan minum, berjabat tangan, istilam Hajarul Aswad, dan lain-lain yang memiliki makna serupa, adalah disunatkan untuk dimulakan dengan bahagian yang kanan.
Adapun hal-hal yang berlawanan dengannya, seperti masuk ke dalam tandas, keluar dari masjid, beristinja’, membuka atau melepaskan pakaian, seluar, dan kasut, dan seumpamanya, maka adalah disunatkan untuk dimulakan dengan tangan kiri. Semua ini adalah untuk menghormati dan memuliakan tangan kanan. (Lihat Riyadh al-Afham fi Syarh ‘Umdah al-Ahkam, 1/162).
Dalam menjawab soalan ini juga, terlebih dahulu kita hendaklah mengetahui bahawa jam tangan seperti mana yang dipakai pada hari ini tidak dikenali pada zaman dahulu.
Menyerupai Perbuatan Memakai Cincin
Justeru, kita hendaklah melihat perhiasan yang serupa atau mirip kepada jam tangan, dan secara zahirnya ia dilihat menyerupai perbuatan memakai cincin. Terdapat beberapa riwayat yang menceritakan mengenai cincin yang dipakai oleh Baginda SAW di jari atau tangan mana.
Di antaranya riwayat daripada Anas bin Malik R.A, beliau berkata:
كَانَ خَاتِمُ النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم فِي هَذِهِ وَأَشَارَ إِلَى الْخِنْصَرِ مِنْ يَدِهِ الْيُسْرَى
Maksudnya:
“Cincin Nabi SAW di sini, lalu beliau menunjukkan kepada jari kelingkingnya di tangannya yang kiri.”
Riwayat Muslim (2095)
Justeru hadis ini menunjukkan kepada kita bahawa Baginda SAW memakai cincin di tangan kirinya. Bahkan jika dilihat dari sudut hikmahnya, Nabi SAW makan dan minum dengan tangan kanan, justeru jika Baginda memakai cincin di tangan kanan pasti ia akan menjadikan proses makan dan minum itu sedikit sukar. Al-Buhuti menyebutkan, memakai cincin di jari kelingking tangan kiri adalah lebih afdhal berbanding memakainya di jari kelingking tangan kanan, kerana ia lebih selesa dan tetap (tidak perlu diubah-ubah). (Lihat Kassyaf al-Qina‘, 2/236).
Manakala Syeikh Ibn Soleh al-‘Uthaimin pula berpendapat, memakai jam tangan di tangan kanan tidak ada masalah dan tidak juga ada keutamaan (afdhaliyyah) padanya.
Tiada Sebarang Kelebihan
Seseorang itu boleh memilih untuk memakai jam tangannya pada mana-mana tangan; kanan atau kiri. Sesungguhnya telah sabit daripada Nabi SAW bahawasanya Baginda kadang-kadang memakai cincin pada tangan kanannya, dan kadang-kadang memakainya pada tangan kirinya.
Pemakaian jam tangan termasuk dalam jenis cincin (dari segi hukumnya). Justeru, berdasarkan perkara itu, beliau berpendapat, tidak mengapa seseorang itu memakai jam tangan pada tangan kirinya.
Begitu juga tidak mengapa memakainya pada tangan kanan, dan tidak ada sebarang kelebihan mahupun keutamaan dalam pemakaiannya ke atas yang lain (sama ada kanan atau kiri).
Beliau juga ada menyatakan, ramai orang pada hari ini memakainya pada sebelah tangan kiri kerana tangan kanan lebih banyak digunakan dalam kehidupan seharian berbanding tangan kiri. Jika dia memakai jam tangan pada tangan kanannya, berkemungkinan ia akan menghalang atau mengganggu aktiviti sehariannya atau kemungkinan juga akan mendedahkannya kepada kerosakan.
Oleh sebab itu, kebanyakan orang memilih untuk memakai jam tangan pada tangan kiri mereka dan tidak menjadi masalah dalam hal tersebut mahupun terdapat keutamaan bagi tangan kanan berbanding tangan kiri dalam perkara ini. (Lihat Fatawa Nur ‘ala al-Darb, 22/2).
Namun, para ulama mazhab Syafi‘i berpandangan bahawa pemakaian cincin di tangan kanan adalah lebih afdhal dan utama. Ini seperti pendapat Imam al-Nawawi yang menyebutkan, dibolehkan bagi seorang lelaki untuk memakai cincin perak di jari kelingking tangan kanannya, dan sekiranya dia mahu dia boleh memakainya pada jari kelingking tangan kirinya.
Kedua-duanya sahih dilakukan oleh Nabi SAW. Akan tetapi pendapat yang sahih lagi masyhur adalah lebih afdhal untuk memakainya pada tangan kanan kerana ia merupakan perhiasan dan tangan kanan adalah lebih mulia. (Lihat al-Majmu‘ Syarh al-Muhazzab, 4/333).
Pemakaian Jam Adalah Diharuskan
Oleh itu, berdasarkan kepada kenyataan dan perbincangan di atas, kami berpendapat bahawa tidak menjadi masalah memakai jam tangan pada mana-mana tangan sama ada kanan atau kiri. Kedua-duanya adalah diharuskan.
Namun, jika seseorang itu memakai jam tangan di tangan kanan dengan tujuan untuk mengikuti sunnah Nabi SAW (ittiba‘ al-Nabi) dalam hal mendahulukan anggota kanan, maka tidak syak lagi ia adalah lebih afdhal dan mendapat pahala Insya-Allah.
Lebih-lebih lagi, jika pemakaian jam di tangan kanan itu tidak menyebabkan kesukaran ke atasnya untuk melakukan aktiviti seharian seperti makan, minum dan seumpamanya sekalipun perlu membukanya.
Begitu juga jika dia memakainya pada tangan kiri kerana tangan kanannya banyak atau kerap digunakan dalam aktiviti sehariannya sehingga menimbulkan kesukaran ke atasnya untuk kerap kali membuka/menanggalkannya, maka tidak mengapa melakukannya dan tidak termasuk dalam perbuatan yang dianggap tercela.
Ini kerana dalam hal tersebut adalah luas, diharuskan untuk memakainya pada tangan kanan atau tangan kiri, tidak kira bagi lelaki mahupun perempuan kerana hukumnya adalah sebagaimana pemakaian cincin.
Seperti bulan-bulan lain, Ogos juga merupakan bulan yang cukup istimewa. Malah bulan Ogos juga cukup sinonim dengan bulan kemerdekaan dan memberi maksud tersendiri.
Bagaimana pula dengan insan yang lahir di bulan Ogos atau bulan lapan ini. Hasil kajian ini adalah mengikut kajian kajian dari Dato’ Dr. Fadzilah Kamsah selama 25 tahun tentang sikap dan perwatakan seseorang mengikut bulan kelahiran mereka.
Ini adalah untuk pengetahuan dan pembacaan sahaja. Jangan ambil perkara ini terlalu serius.
Insan yang lahir di bulan Ogos ini disifatkan sebagai seorang yang suka melawak dan membuatkan orang lain mudah tertawan dengan sikap mereka.
Mereka juga dikategorikan sebagai orang yang mempunyai sikap santung dan begitu ambil berat soal orang lain.
Individu lahir bulan Ogos juga seorang yang berani, tidak tahu takut dan sangat tegas serta mempunyai ciri-ciri pemimpin.
Namun begitu, mereka juga begitu pandai memujuk orang lain, bersikap pemurah tetapi dalam masa sama mempunyai ego yang tinggi.
Paling istimewa mereka mempunyai semangat juang luar biasa, mempunyai daya pemikiran tajam dan teliti serta mempunyai pemikiran yang teliti, berbakat dalam seni lukis, hiburan dan silat.
Insan kelahiran Ogos juga sangat romantik, pengasih dan penyayang dan paling suka mencari kawan.
Antara selebriti yang lahir di bulan ini adalah Awal Ashari, Shila Amzah, Faezah Elai, Mawi dan juga Stacy.
Shila Amzah antara selebriti yang lahir bulan Ogos.
Jadi bagi yang masih belum bertemu jodoh, boleh pertimbangkan untuk mencari mereka yang lahir di bulan Ogos kerana mempunyai ciri-ciri suami idaman.
Walau bagaimanapun solal jodoh ini adalah urusan Allah dan kita hanya mampu merancang Tuhan juga menentukan.
Gambar sekadar hiasan
OGOS # suka berlawak # mudah tertawan kepadanya # sopan santun dan caring terhadap org lain # berani dan tidak tahu takut # orgnya agak tegas & bersikap kepimpinan # pandai pujuk org lain # terlalu pemurah & bersikap ego # nilai harga diri yg sangat tinggi # dahagakan pujian # semangat juang yg luar biasa # cepat marah & mudah mengamuk # mudah marah apabila cakapnya dilawan # sangat cemburu # daya pemerhatian yg tajam & teliti # cepat berfikir # fikiran yg berdikari # suka memimpin & dipimpin # sifat suka berangan # berbakat dlm seni lukis,hiburan & silat # sangat sensitif tapi tidak mudah merajuk # cepat apabila ditimpa penyakit # belajar utk relax # sikap kelam kabut # romantik ,pengasih,penyayang # suka mencari kawan
Kita selalu fikir, apabila kita lakukan amal kebaikan, pastinya Allah akan balas dengan pahala atau kebaikan juga. Ini apa yang selalu diajar di sekolah dahulu.