![Untitled design (4)](https://cdn.kashoorga.com/2022/01/425393-696x350.jpeg)
Wanita sering dikaitkan dengan penampilan sopan dan ayu. Memiliki rambut panjang, suka bersolek, tampak feminin bahkan sikapnya agak berlemah lembut. Lebih-lebih lagi selepas menjadi isteri kerana ramai lelaki dikatakan menyukai isteri yang bersikap lemah lembut, cantik pada pandangan mata mereka dan banyak lagi.
Namun tidak semua wanita apatah lagi mereka yang bergelar isteri suka tampil dengan imej feminin ini. Ada yang selesa dengan rambut pendek (katanya mudah untuk diuruskan terutama yang ada anak-anak kecil), tidak suka bersolek kerana suka pada kecantikan aslinya serta penampilan yang ringkas seperti mengenakan seluar dan bukan blouse seperti kebanyakan wanita lain.
Walau berpenampilan ringkas tapi itu tidak bermakna ia mengubah jati diri seorang isteri yang fitrahnya ada di sisi suami.
Dikongsi dari tik tok @haloakuniahhh2 dan lebih mesra dipanggil Ratu Papayaaa, isteri ini mengakui penampilannya dari dulu adalah seperti lelaki (kejadian dia mengubah dirinya kerana pernah melalui satu peristiwa hitam dalam hidupnya).
Namun dalam dia bebas melakukan apa disukainya, jodohnya tiba dan dia sendiri tidak menyangka dirinya mampu berubah seperti hari ini.
Dalam beberapa siri videonya, Ratu Papayaaa akui dia pernah disangka seorang lelaki kerana imej rambut pendek serta bertatu bahkan ada yang mahu sijil nikahnya disiasat kerana menyangka dia berkahwin sesama jenis.
Dalam masa yang sama, dapat dilihat suaminya begitu sporting melayan setiap karenah isterinya malah mereka dilihat umpama “kawan” kerana penampilan dirinya seperti lelaki.
Akui Nia, dia sering diajukan pertanyaan kenapa sering tampil dengan imej tomboynya, dan jawapannya sangat mudah, dia senang dengan penampilan begini (imej rambut pendek dan memakai pakaian lelaki).
“Aku ingin jadi diriku sendiri dan menjalani hari-hariku dengan penampilan disukaiku selagi aku tahu kewajipanku sebagai seorang isteri,” katanya lagi kecantikan seseorang tidak diukur dari rambut ya. “Semua orang cantik dan hensem ya,” katanya sambil menambah love you teman-temanku.
Amacam, onz ke tak onz dapat isteri lasak begini?
Tapi apa pun sebagai umat islam, kita perlu mendoakan kebaikan saudara muslim kita dalam diam.
Daripada Abu Darda’, Rasulullah bersabda yang bermaksud: “Doa seorang Muslim kepada saudara Muslimnya secara ghaib (tanpa pengetahuan saudaranya) adalah mustajab (diterima), di sisi kepalanya malaikat yang diutus Allah setiap kali dia mendoakan saudara Muslimnya dengan doa yang baik dan berkatalah malaikat itu, amin! engkau juga beroleh manfaat yang sama.” (Riwayat Muslim).
https://www.tiktok.com/@haloakunia2/video/7007116725250526490?is_from_webapp=1&sender_device=pc&web_id6973624686812366338
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Apakah Perbezaan Di Antara Jin, Iblis & Syaitan? Jika Kita Fikir Syaitan Adalah Makhluk, Istilah Itu Tidak Tepat
![Apakah Perbezaan Di Antara Jin, Iblis & Syaitan? Jika Kita Fikir Syaitan Adalah Makhluk, Istilah Itu Tidak Tepat](https://cdn.kashoorga.com/2021/03/352388.jpeg)
Setiap kali sebelum membaca sesuatu surah, kita biasanya akan menyebut "Auzubillah Minashaitan Nirajeem (Aku berlindung dengan Allah daripada syaitan yang direjam.")
Jika kita menyangka makna Himinashaitan itu adalah syaitan yang sifatnya adalah makhluk yang amat kita takut iaitu jin, istilah itu tidak tepat sama sekali.
Dalam satu perkongsian berinteraski dengan al-Quran bersama Dr Solah Al Khalidi, dirinya berkongsi perbezaan di antara jin, iblis dan syaitan walau pun nampak seperti sama sahaja. Namun ia membawa makna berbeza setiap satunya.
A) TENTANG JIN
Antara ciri-ciri jin adalah:-
1-Jin adalah makhluk yang diciptakan daripada api. Firman Allah:
“Dan Dia telah menciptakan jin dari lidah api yang menjulang-julang.” (Al-Rahman: 15)
“Dan jin pula, Kami jadikan dia sebelum itu, daripada angin api yang panasnya menyerap ke liang bulu roma.”(Al-Hijr: 27)
2- Jin adalah makhluk yang diciptakan daripada lidah api yang menjulang-julang. Oleh itu ia tersembunyi disebabkan asap kehitaman dari api tersebut kerana asap hitam mengaburi apa yang terdapat di belakangnya.
3- Jin adalah makhluk yang diciptakan daripada lidah api yang menjulang-julang, manakala manusia adalah makhluk yang diciptakan daripada tanah. Kedua-dua unsur api dan tanah ini merupakan dua makhluk yang dipertanggungjawabkan ke atas mereka dan tinggal di atas muka bumi.
4- Jin mempunyai alam dan kehidupan mereka yang tersendiri dan bergerak bersama kita di atas muka bumi. Mereka melihat kita sedangkan kita tidak dapat melihat mereka.
Firman Allah:-
“Sesungguhnya syaitan dan kaumnya melihat kamu dengan keadaan yang kamu tidak dapat melihat mereka. Sesungguhnya Kami telah menjadikan syaitan-syaitan itu teman rapat bagi orang-orang yang tidak beriman.” (Al-‘Araf: 27).
5- Jin dipertanggungjawabkan seperti kita, diperintahkan untuk beriman dan beribadat kepada Allah. Antara mereka ada yang memeluk Islam dan diberikan hidayah manakala ada juga di antara mereka yang menyeleweng dan kafir. Bagi yang muslim tempat mereka adalah di syurga manakala bagi yang kafir tempat mereka adalah di neraka.
Oleh itu dapat disimpulkan bahawa jin terbahagi kepada dua iaitu yang beriman dan yang kafir.
B) TENTANG IBLIS
1-Iblis adalah makhluk pertama yang tidak beriman dan ingkar dengan perintah Allah dan ia tergolong dalam golongan jin. Ia bukanlah dalam golongan malaikat seperti dakwaan sesetengah pihak. Firman Allah: “Kecuali iblis, ia berasal dari jin lalu ia menderhaka terhadap perintah Tuhannya.” (Al-Kahf: 50).
2- Ia adalah makhluk yang diciptakan sebelum Nabi Adam alaihissalam yang diperintahkan untuk tunduk sujud kepadanya seperti mana yang diperintahkan kepada malaikat yang lain. Apabila ia ingkar, lalu Allah keluarkannya dari syurga dan melemparkannya ke bumi bersama Nabi Adam.
3-Ia adalah makhluk Allah yang paling tua umurnya tetapi akan mati sebelum hari kiamat, kemudian akan dibangkitkan seperti manusia dan jin yang lain.
4- Ia adalah bapa jin manakala Nabi Adam adalah bapa manusia.
C) TENTANG SYAITAN
1-Syaitan adalah sifat umum dan bukannya nama khas. Ia adalah istilah bahasa Arab yang berasal daripada perkataan syathona (menjauhi). Oleh itu syaitan adalah sesuatu yang jauh dari iman, kebaikan dan rahmat Allah. Tetapi ia hampir dengan azab Allah, kejahatan dan kekufuran.
2- Syaitan adalah sifat tercela yang diberikan kepada semua yang kafir sama ada dari kalangan jin atau manusia.
3- Setiap yang kafir adalah syaitan kerana kafir terbahagi kepada dua iaitu kafir dari kalangan jin dan kafir dari kalangan manusia. Setiap yang kafir dalam kalangan jin adalah syaitan. Begitu juga setiap yang kafir dalam kalangan manusia juga adalah syaitan.
4– Ini bermakna syaitan adalah sifat umum bagi tiga kategori berikut:–
Pertama: Iblis
• Ia tergolong dalam kalangan jin yang merupakan makhluk pertama yang kafir.
• Sifatnya adalah syaitan.
Kedua: Jin yang kafir
• Setiap yang kafir dalam kalangan jin adalah syaitan kerana ia adalah sifat yang diberikan kepada semua yang kafir.
Ketiga: Manusia yang kafir
• Setiap yang kafir dalam kalangan manusia adalah syaitan sama ada mereka adalah yahudi, nasrani, majusi atau atheis.
Berinteraksi Dengan Al-Quran:-
Dalil bahawa setiap yang kafir dari kalangan jin dan manusia adalah syaitan berdasarkan firman Allah:
“Dan demikianlah Kami jadikan bagi setiap nabi itu musuh dari syaitan-syaitan, manusia dan jin. Sesetengahnya membisikkan kepada yang lain kata-kata dusta yang indah susunannya untuk memperdaya pendengarnya.” (Al-An’am: 112)
Kesimpulannya, iblis berasal dari kalangan jin yang merupakan ketua setiap yang kafir sama ada jin atau manusia. Syaitan pula adalah sifat yang diberikan kepada setiap yang kafir sama ada manusia adatu jin. Manakala jin tidak semua di antara mereka yang kafir dan setiap yang beriman di antara mereka adalah sama degan manusia yang solehn dan beriman.
Wallahua’lam
– Dr. Solah Abdul Fattah Al-Khalidi
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
3 Amalan Wanita Dalam Haid Boleh Lakukan Di Bulan Ramadhan Untuk Meraih Syurga Allah
![3 Amalan Wanita Dalam Haid Boleh Lakukan Di Bulan Ramadhan Untuk Meraih Syurga Allah](https://cdn.kashoorga.com/2021/04/356869.jpeg)
Rasulullah SAW bersabda: “Wahai segenap manusia, telah datang kepada kalian bulan yang agung penuh berkah bulan yang di dalamnya terdapat satu malam yang nilainya lebih baik dari seribu bulan. Allah menjadikan puasa di siang harinya sebagai kewajiban dan qiyam di malam harinya sebagai sunnah.
“Barang siapa menunaikan ibadah yang difardhukan, maka pekerjaan itu setara dengan orang mengerjakan 70 kewajiban. Ramadhan merupakan bulan kesabaran dan balasan kesabaran adalah syurga. Ramadhan merupakan bulan santunan, bulan yang di mana Allah melapangkan rezeki setiap hamba-Nya. Barang siapa yang memberikan hidangan berbuka puasa bagi orang yang berpuasa, maka akan diampuni dosanya, dan dibebaskan dari belenggu neraka, serta mendapatkan pahala setimpal dengan orang yang berpuasa tanpa mengurangi pahala orang berpuasa tersebut.” (HR Khuzaimah)
Pastinya Ramadhan dinantikan oleh banyak umat yang merindui bulan cukup istimewa ini. Tapi bagaimana dengan wanita yang di dalam haid, tidak boleh melakukan ibadah ini untuk meraih pahala yang banyak.
Dipetik dari Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan, ada tiga perkara boleh dilakukan oleh wanita untuk meraih syurga Allah meski pun dalam keadaan datang bulan. Masa yang sama, Mufti turut ditanya, apakah hukumnya wanita dalam haid membaca al-Quran atau ma’tsurat?
Berikut adalah jawapannya.
Assalamu’alaikum Ustaz, apakah hukum bagi wanita yang datang haid jika beliau membaca al-Quran atau ma’tsurat? Bolehkah membaca ayat-ayat lazim? Bolehkah dibaca secara zahir dengan niat zikir? Soalan kedua, apakah amalan yang boleh dilakukan oleh wanita haid di bulan Ramadhan dan jika bertemu dengan Lailatul Qadar?
Jawapan:
Wa’alaikumussalam w.b.t
Alhamdulillah segala puji dan syukur kami panjatkan kepada Allah S.W.T. Selawat dan salam kami ucapkan ke atas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W, para isteri dan keluarga baginda, para sahabat, seterusnya golongan yang mengikuti jejak langkah baginda sehingga hari kiamat?
Para ulama berbeza pandangan dalam isu bolehkah seorang wanita yang dalam keadaan haid itu membaca al-Quran? Kami ringkaskan pandangan tersebut seperti berikut:
Pertama :- Haram. Inilah pendapat jumhur fuqaha’. Mereka melarang wanita membaca al-Qur’an ketika dalam keadaan haid dan sedang berjunub berdasarkan kepada hadis daripada Ibn Umar R.A bahawa Rasulullah S.A.W bersabda:
لاَ تَقْرَأ الْحَائِضُ وَلاَ الْجُنُبُ شَيْئًا مِنَ الْقُرْآنِ
Maksudnya: Tidak dibolehkan wanita dalam haid dan yang berjunub membaca walau sedikit daripada al-Qur’an.” Riwayat al-Tirmizi (131)
Hadith ini dhaif di sisi sebahagian ahli ilmu kerana sebahagian riwayatnya Ismail bin Ayyash dari golongan Hijaz dan riwayatnya daripada mereka adalah dhaif.
Kedua :- Harus. Inilah pendapat ulama’ Malikiyyah mengikut riwayat yang sahih iaitu dibolehkan untuk memegang al-Qur’an bagi wanita yang haid dan dibolehkan juga untuk membacanya dengan tujuan mengajar dan belajar.
Kelonggaran ini hanya diberikan kepada wanita yang dalam keadaan haid sahaja dan bukannya yang sedang berjunub. Ini kerana, hari-hari kedatangan haid itu berlangsung dalam tempoh yang lama. Maka, jika mereka dilarang membaca al-Qur’an, dibimbangi hafazan al-Qur’an mereka akan terluput. Sedangkan, berzikir kepada Allah SWT adalah dibolehkan kepada wanita-wanita yang sedang dalam haid.
Inilah juga pendapat tokoh ulama’ silam seperti Imam al-Bukhari, Imam Ibn Jarir al-Tabari, Ibn al-Munzir, al-Zahiryyah, al-Syaukani, al-San’ani, al-Sya’bi, pendapat Imam al-Syafi’i dalam qaul qadim yang telah dinukilkan oleh Abu Tsaur. Antara ulama’ masa kini yang berpegang dengan keharusannya adalah Syeikh Muhammad Soleh al-Uthaymeen, Syeikh al-Azhar Ali Tantawi. Lihat Tawdhih al-Ahkam min Bulugh al-Maram, Syeikh Abdullah al-Bassam (1/461)
Antara Kenyataan Mereka
- Syeikh al-Dusuqi al-Maliki berkata : “Tidak ditegah dengan sebab haid membaca al-Qur’an dalam keadaan adanya darah sekalipun telah berlaku janabah sebelum itu.” Lihat Hasyiyah ala al-Syarh al-Kabir al-Dardir (1/284)
- Syeikh Salih Abd al-Sami’ al-Abi berkata : “Tidak ditegah dengan sebab haid membaca al-Qur’an tanpa menyentuh Qur’an.” Lihat Jawahir al-Iklil (1/32)
- Imam Al-Mardawi al-Hanbali berkata : “Ditegah wanta haid daripada membaca al-Quran secara mutlak dan inilah yang sahih dalam mazhab Hanbali tetapi ada pendapat menyatakan tidak ditegah. Inilah yang dipilih oleh Syeikh Taqiyuddin Ibn Taimiyyah” Lihat al-Insaf (1/347)
- Malah, dalam masalah wanita yang sedang dalam nifas juga, dibolehkan untuk membaca al-Qur’an sebagaimana fatwa Syeikh al-Islam Ibn Taimiyyah : “Membaca al-Qur’an bagi wanita nifas dibolehkan jika dia khuatir akan boleh lupa bacaan al-Qur’an dengan sebab lamanya tempoh masa nifas tersebut. Tetapi, jika dia yakin bahawa dia tidak melupakan bacaan al-Qur’an tersebut, maka tidak perlu dia membacanya.” Lihat Majmu’ al-Fatawa, Syeikh Ibn Taimiyyah, 1/636).
Kami menyatakan, bahawa secara tuntasnya membaca al-Quran dalam bentuk zikir-zikir dan juga doa tidaklah termasuk dalam perkara yang dilarang ke atas orang perempuan yang datang haid. Ini seperti membaca doa menaiki kenderaan, mengucapkan istirja’ ketika mendengar musibah, membaca doa-doa yang ma’tsur daripada al-Quran sebagai zikir seperti pembacaan zikir-zikir pagi dan petang, dan seumpamanya.
Berkenaan dengan amalan yang boleh dilakukan oleh wanita haid di dalam bulan Ramadhan, kami nyatakan cadangan amalan seperti berikut:-
Pertama: Banyakkan Sedekah
Seperti yang diketahui, amalan sedekah di dalam bulan Ramadhan mempunyai ganjaran yang amat besar di sisi Allah S.W.T. Dalam isu sedekah, tidak disyaratkan bagi seseorang itu akan suci dari sebarang hadas. Justeru, seseorang wanita meskipun berada dalam keadaan haid masih boleh mendapat ganjaran pahala bersedekah ini di dalam bulan Ramadhan dengan kadar yang termampu.
Kedua: Perbanyakkan Doa dan Zikir
Bagi orang perempuan yang haid, mereka digalakkan untuk membaca doa-doa dan juga zikir-zikir semasa berada di dalam bulan Ramadhan. Antaranya adalah seperti yang dianjurkan dalam sebuah riwayat daripada A’isyah R.Anha beliau berkata:
يَا رَسُولَ اللَّهِ أَرَأَيْتَ إِنْ وَافَقْتُ لَيْلَةَ الْقَدْرِ مَا أَدْعُو قَالَ تَقُولِينَ اللَّهُمَّ إِنَّكَ عَفُوٌّ تُحِبُّ الْعَفْوَ فَاعْفُ عَنِّي
Maksudnya: Wahai Rasulullah, apakah pandangan kamu sekiranya aku bertemu dengan lailatul qadar apakah yang patut aku berdoa? Maka kata Nabi S.A.W: ‘’Ucapkanlah: Ya Allah, sesungguhnya Kau maha Pengampun, dan Kau sukakan pengampunan, maka ampunkanlah aku’’.
Ketiga: Memberi Makan Kepada Orang Berbuka
Boleh juga bagi orang yang dalam keadaan haid untuk memberikan makanan kepada mereka yang berbuka puasa. Hal ini antara perkara yang mendatangkan pahala yang besar kepada pelakunya. Ini berdasarkan sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Zaid bin Khalid al-Juhani R.A bahawa Rasulullah S.A.W bersabda:
مَنْ فَطَّرَ صَائِمًا كَانَ لَهُ مِثْلُ أَجْرِهِ غَيْرَ أَنَّهُ لاَ يَنْقُصُ مِنْ أَجْرِ الصَّائِمِ شَيْئًا
Maksudnya: Sesiapa yang memberi makan kepada orang yang berpuasa dia akan mendapat pahala yang sama dengan orang yang berpuasa dalam keadaan pahala orang tersebut tidak berkurangan sedikit pun. (Riwayat Al-Tirmizi (807)
Bahkan kata Imam Izzuddin Al Izz bin Abd al-Salam dalam menjelaskan fadhilat memberi makan kepada orang yang berpuasa: ‘’Sesiapa yang memberi makan kepada 36 orang yang berpuasa dalam sepanjang tahun, maka dia akan mendapat pahala berpuasa selama setahun’’. Rujuk Maqasid al-Saum, Izz Abd al-Salam (Hlm. 18).
Ini kerana, setiap kebaikan yang dilakukan oleh seseorang itu akan mendapat 10 ganjaran pahala seperti yang disebutkan dalam firman Allah S.W.T:
مَن جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا
Maksudnya: Sesiapa yang melakukan suatu kebaikan maka baginya sepuluh ganjaran pahala. (Surah Al-An’aam (160)
Justeru apabila seseorang itu memberi makan kepada 36 orang yang berpuasa maka dia akan mendapat ganjaran puasa sebanyak 36 kali. Kemudian pahala tersebut digandakan kepada 10 kali bagi setiap satu maka keseluruhannya dia akan mendapat 360 ganjaran dan ia merupakan jumlah hari dalam setahun mengikut kalendar hijrah.
Kesimpulan
Sebagai penutup, kami menyatakan bahawa meskipun terdapat beberapa ibadah yang tidak boleh dilakukan oleh perempuan yang dalam keadaan haid, ini sama sekali tidak menafikan peluang mereka untuk merebut dan meraih ganjaran yang besar di dalam bulan Ramadhan al-Mubarak. Bahkan terdapat banyak amalan-amalan yang boleh dilakukan dalam keadaan haid seperti beberapa contoh yang telah kami sebutkan di atas.
Akhir kalam, semoga Allah S.W.T memberikan kefahaman yang tepat kepada kita semua dalam beragama. Ameen.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Ini Bacaan Niat Puasa Sebulan Bagi Yang Tak Rajin Bangun Sahur Atau Takut Lupa
![Ini Bacaan Niat Puasa Sebulan Bagi Yang Tak Rajin Bangun Sahur Atau Takut Lupa](https://cdn.kashoorga.com/2020/04/masjid-25_56_389437.jpg)
Dalam kita menjalani ibadah puasa, perkara paling diutamakan adalah berniat. Puasa wajib boleh jadi tidak sah jika kita tidak berniat seperti yang sepatutnya.
Ada orang berniat setiap hari sebaik selesai bersahur. Namun ada juga yang digalakkan untuk berniat puasa sebulan kerana bimbang terlepas waktu sahur.
Jadi kelebihan berpuasa sebulan ini adalah bagi memudahkan perjalanan puasa kita sepanjang ramadan.
ARTIKEL BERKAITAN: Ramai Malas Bangun Sahur, Sedangkan Bersahur Juga Satu Cara Untuk Kita Raih Pahala
Ini adalah niat puasa sebulan paling senang untuk dibaca perkongsian pendakwah bebas, PU Riz, terutama untuk mereka yang terlupa untuk berniat.
Beliau juga turut mengingatkan supaya memperbanyakkan amalan yang baik-baik di bulan Ramadan kerana Allah lipatkan gandakan pahala.
Tambahnya banyak amalkan perkara sóleh dan jadikan Ramadan ini sebagai Ramadan terakhir dalam hidup kita.
Wallahualam
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI