Datuk Rizalman Ibrahim merupakan satu nama yang tidak asing lagi di kalangan para penggemar fesyen. Beliau sangat terkenal dengan karya seni rekaan kreatif dan bercita rasa tinggi.
Namun bukan mudah untuk mencipta kejayaan seperti yang dikecapinya sekarang. Pelbagai ranjau, onak dan duri yang terpaksa dilalui sebelum berjaya menempa kejayaan. Setiap kejayaan disulami dengan pengorbanan terutama oleh insan yang tercinta.
Bagi Datuk Rizalman Ibrahim, dalam catatan di Instagramnya, beliau ‘dikembalikan’ semula dengan kesusahan dan kepayahan sebelum beliau berjaya hingga ke tahap hari ini. Pengorbanan kedua ibu bapanya menjadi pemangkin kejayaan beliau hari ini.
Tengah mengemas barang2 dalam kotak untuk berpindah rumah.. terjumpa fail2 lama. terselit satu2 nya surat yang pernah dikirim oleh bapak beserta dokumen yang berkaitan sepanjang saya menuntut di Uitm dahulu tersimpan kemas oleh Allahyarham yang sifat OCD nya di warisi oleh saya. Walaupun beliau tidak begitu bersifat bapa yang manja dan boleh bergurau namun figuranya tetap kami hormati.
IKLAN
Menyelak kembali fail ini saya merasa amat bertuah kerana ibu dan bapa telah melaksanakan apa yang mereka termampu untuk membesarkan anak2 selama 8 orang dan saya merupakan tugas terakhir mereka berdua. Dalam keadaan yang ‘cukup makan’ mereka gagahi juga menghantar saya serta memberi kebebasan penuh untuk saya melakar corak kehidupan saya.
Pernah suatu hari di cuti penggal semester ketika saya membancuh warna membuat tugasan fakulti di rumah.. emak pernah bertanya, “hang isok nak kheja apa la kalu bancoh2 warna ni Maman oi..?” “rasa menyesal kah mereka pada keputusan aku ni? atau mereka rasakan duit yang ada secupak itu di cubit oleh aku dengan sia2?
TINGGAL RM20
IKLAN
Lihatlah bank akaun saya ketika itu.. rm20 je yang ada.. kadang2 lapar seharian.. kadang2 dah tak tahan diangkat jugak ganggang talifon di fakulti meminta wang di masukkan kerana mahu terus hidup. Dari mana bapak dapatkan wang yang aku minta, aku tak pedulikan. Di dalam fail ini ada tertera nama2 individu yang terpaksa bapak pinjam sementara untuk melayan panggilan duit aku. Kini aku hidup senang, tapi mak bapak dah lama takde.
Aku rasa menyesal memikirkan kalau antara masa aku makan sedap di Uitm hasil kiriman wang bapak sedangkan mereka berdua di rumah terpaksa berkongsi sekeping roti di rumah. Aku kesal kalau ada masa aku gunakan wang itu untuk menonton wayang di KL sedangkan mereka bercatu beras. Buat mak dan bapak, sebagai yang telah di janjikan oleh Allah.. doa anak2 lelaki itu di angkat terus ke langit. Moga ‘bekalan’ yang lebih hebat serta lazat2 dapat dinikmati mereka ketika ini walaupun rezeki sekarang tidak dapat di kongsi bersama.
TERIMA KASIH BAPAK/EMAK
IKLAN
Buat bapak sekali terima kasih kerana membesarkan aku dan buat emak pula, terimakasih juga kerana menerima Maman seadanya. Merdeka lah kamu dari sifat pentingkan diri sendiri ❤️rizalman IBRAHIM
Namun saya berjanji ketika itu mahu memperbaiki taraf kehidupan kami serta memberi kebanggaan pada kedua mak dan bapak untuk melihat anak mereka menjadi yang TERBAIK. Diharapkan UMAR dan AALI juga akan mengikuti langkah yang sama #downmemorylane *kiranya saya tapau hadiah miss world dengan miss national costume skali la tu…
Di media sosial, setiap kali ada kes viral melibatkan golongan dikenali seperti tuntutan cerai melibatkan usahawan Nur Amirah dan pasangannya, El Azman yang juga pemilik Elrah Exclusive, ramai berlumba-lumba memberikan nasihat.
Agak menyedihkan, kata “nasihat” itu adakalanya tidak tepat menurut Akta Undang-Undang Keluarga Islam dan juga hukum agama. Seolah-olah wujud Ustaz dan Ustazah jadian seperti tahu segalanya. Tapi sayangnya memberi nasihat yang salah hingga mengelirukan orang ramai dan juga mereka yang sedang diuji masalah.
Berhubung tuntutan cerai melibatkan Nur Amirah terhadap suaminya, El Azman dalam keadaan sedang berbadan dua ketika ini, Perunding Psikologi Keluarga & Guaman Syarie, Suzana Ghazali yang sudah berpengalaman luas dalam bidang Akta Undang-Undang Keluarga Islam memberikan sedikit nasihat kepada mereka yang telah berkongsi FAKTA SALAH berhubung kes melibatkan usahawan Elrah Exclusive ini.
Berikut adalah FAKTA KENA TAHU para isteri yang pernah melalui ujian sebegini seperti dikongsi di fbnya, Suzana Ghazali..
Sampai kat rumah selepas ambil Khadijah daripada tuisyen petang semalam, saya rehatkan diri sekejap sambil menjengah FB.
Pandangan saya tertumpu kat satu ulasan mengenai isu Elrah Exclusive yang dah viral. Ramai dah kongsi.
Permulaan pendapat yang menarik minat saya bila si penulis mencadangkan si isteri yang dinafi hak daripada syarikat tersebut untuk terus kekal dalam perkahwinan.
Tapi saya jadi terkejut bila dua alasan yang menjadi sebab si penulis cadangkan untuk si isteri kekal adalah salah dan tak betul.
Alasan 1:- Kalau bercerai masa mengandung, talak tak jatuh. Talak jatuh lepas anak lahir.
SALAH ya. Talak tetap jatuh jika suami lafaz dalam keadaan isteri mengandung cuma tempoh eddah akan berakhir selepas kelahiran bayi. Asbab itulah ada ulama yang mengharamkan suami melafazkan talak tika isteri mengandung sebab boleh berlaku penganiayaan kepada si isteri yang biasanya alami alahan dan perlukan suami di sisi.
Alasan 2:- Kalau isteri yang mohon cerai maka isteri takkan dapat hak mut’ah.
SALAH ya. Mut’ah adalah ketetapan syariat, merupakan pemberian oleh bekas suami kepada bekas isteri sebagai ganti kemungkinan si isteri terdedah kepada kesempitan hidup dan lain-lain kemudharatan.
Di kalangan masyarakat, mut’ah disebut saguhati perceraian. Allah SWT berfirman yang bermaksud: “Kepada wanita-wanita yang diceraikan hendaklah diberikan (oleh suaminya) mut’ah menurut yang makruf sebagai suatu kewajiban bagi orang-orang yang bertaqwa”. – Surah al-Baqarah ayat 241.
Maksudnya mut’ah adalah HAK WAJIB BEKAS ISTERI WALAUPUN ISTERI YANG MOHON CERAI ATAS SEBAB KESILAPAN ATAU KEKURANGAN YANG ADA PADA SUAMI.
Saya tak pasti latar belakang si penulis cuma saya mohon, kepada sesiapa saja yang berhasrat nak komen atau berikan pandangan berkaitan isu rumah tangga dan perkahwinan, mohon sampaikan yang benar. Wallahu a’lam…
Bukan itu saja, dia juga dikatakan sudan membersihkan akaun Instagramnya dengan memadam semua kandungan yang selama ini menjadi kenangan terindah sebagai anak seni.
Dalam pada itu, Sana Khan memberiahu adakah kehadiran seorang hamba Allah di duina ini hanya untuk mengejar kekayaan dan nama.
Bertitik tolak pada kesedaran serta petunjuk yang diperoleh, Sana mengumumkan hasratnya meletakkan noktah pada kerjaya seni dan beralih untuk mengabdikan diri pada Yang Maha Esa.
“Hari ini saya membuat keputusan yang penting dalam hidup. Saya sudah melalui kehidupan dalam bidang seni bertahun-tahun lamanya dan sepanjang perjalanan itu, saya amat bersyukur kerana dikurniakan kemasyhuran, penghormatan dan kekayaan,” katanya.
Dalam membicarakan soal kehidupannya sebagai seorang pelakon, Sana berkata, dia sering melakukan pemerhatian dan mencari jawapan apakah yang akan terjadi padanya selepas dia dijemput Ilahi.
“Untuk sekian lama, saya mencari jawapan pada dua soalan terutamanya pada soalan apa yang akan terjadi pada saya selepas kematian saya?
“Apabila mencari jawapan itu dalam agama saya, saya menyedari bahawa kehidupan di dunia adalah persiapan untuk kehidupan yang lebih baik selepas kematian,”tulisnya lagi di laman Instagramnya hingga mendapat perhatian ramai.
Sana turut berkongsi pandangan bahawa matlamat sebenarnya seseorang manusia itu bukanlah semata-mata kerana kekayaan dan kemasyhuran, sebaliknya, harus menjauhkan diri daripada terjebak dalam kehidupan yang melalaikan dan mengundang dosa, berbakti kepada sesama manusia serta melakukan apa yang disuruh olehNya.
Sehubungan itu, Sana mengumumkan dia akan meninggalkan dunia hiburan buat selama-lamanya dan melakukan apa yang dituntut oleh Allah.
“Saya minta semua peminat berdoa semoga Allah menerima taubat saya dan memberi saya panduan untuk mampu meneruskan kehidupan mengikut apa yang disuruh oleh Pencipta,” katanya lagi.
Sepanjang bergelar pelakon, Sana pernah membintangi 14 buah filem dalam lima bahasa ikaitu Hindi, Malayalam, Tamil, Kannada dan Telugu.
Menurut bintang filem Big Boss 6 dan Jai Ho ini, dia juga memohon pengikut-pengikutnya mendoakan kesejahteraannya agar terus istiqomah.
“Kepada saudara-saudari di luar sana, saya mohon untuk berdoa supaya Allah menerima taubat saya dan memberi saya kekuatan untuk meneruskan kehidupan saya mengikut perintah-Nya.
“Pada masa sama, saya dapat curahkan bakti kepada masyarakat dan dapat melalui dugaan-dugannya,” tulisnya lagi.
Kepesatan teknologi digital menyaksikan wujudnya budaya membaca al-Quran di dalam telefon bimbit. Hari ini begitu banyak aplikasi al-Quran yang boleh dimuatnaik dalam telefon bimbit bagi memudahkan kita membaca al-Quran di mana sahaja dan bila-bila masa.
Namun dalam konsep al-Quran on the go ini, ada sedikit kemusykilan timbul samada dibolehkan atau tidak membaca al-Quran di dalam telefon bimbit tanpa berwuduk. Kita ikuti penjelasan SS Mufti Wilayah Persekutuan.
Assalamualaikum. Saya seorang pegawai perubatan yang menjaga kaunter di bahagian hadapan. Bagi mengelak terkena jangkitan Covid-19, kami disuruh untuk yang memakai pakaian PPE. Persoalan saya sewaktu menunggu di kaunter itu saya membaca al-Quran menggunakan telefon bimbit saya dan bolehkah saya memegang handphone itu sekiranya tidak mempunyai wuduk. Mohon penjelasan.
Jawapan
Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW, ahli keluarga baginda SAW, sahabat baginda SAW serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah baginda SAW.
Membaca al-Quran merupakan amalan yang sangat dituntut di dalam Islam. Begitu juga, akan diberi pelbagai ganjaran dan kelebihan bagi sesiapa yang membaca al-Quran sepertimana hadis yang diriwayatkan oleh Muhammad bi Ka’ab al-Qurazi menyebut, aku mendengar daripada Abdullah bin Mas’ud RA berkata,
Sabda Nabi SAW:
مَنْقَرَأَحَرْفًامِنْكِتَابِاللَّهِفَلَهُبِهِحَسَنَةٌ Sesiapa yang membaca satu huruf daripada Kitabullah (al-Quran) maka baginya satu kebaikan. (Riwayat al-Tirmizi, 2910)
Selain itu, di antara kelebihan membaca al-Quran ianya boleh memberi syafaat ketika pada hari kiamat kelak. Ini seperti hadis yang diriwayatkan oleh Abu Umamah RA bahawa ia mendengar Nabi SAW bersabda:
اقْرَءُواالْقُرْآنَفَإِنَّهُيَأْتِييَوْمَالْقِيَامَةِشَفِيعًالأَصْحَابِهِ Bacalah al-Quran, kerana sesunggunhnya ia akan datang pada hari kiamat memberi syafaat kepada sesiapa yang membacanya. (Riwayat Muslim ,804)
Membaca al-Quran Tanpa Wuduk
Berbalik kepada persoalan yang diajukan di atas, dalam hal membaca al-Quran terdapat adab-adab yang disarankan oleh para fuqaha’ di antaranya adalah membersihkan mulut dengan bersiwak atau selainnya. Begitu juga disunatkan bagi seseorang yang hendak membaca al-Quran itu menyucikan dirinya
Imam Nawawi menyebut, disunatkan membaca al-Quran ketika ia dalam keadaan suci dan sesiapa yang membaca al-Quran dalam keadaan ianya berhadas maka diharuskan, dan ini merupakan ijma’ para ulama.
Imam Nawawi menukilkan pandangan Imam Haramain menyebut bahawa membaca al-Quran ketika berhadas bukan perkara yang makruh akan tetapi ia meninggalkan perkara yang afdhal. Imam Nawawi menyebut lagi, dan bagi orang yang berjunub (berhadas besar) dan haid maka haram bagi mereka membaca al-Quran.
Hal ini sepertimana hadis yang diriwayatkan oleh Saidina Ali RA menyebut:
كَانَرَسُولُاللَّهِصلىاللهعليهوسلميُقْرِئُنَاالْقُرْآنَعَلَىكُلِّحَالٍمَالَمْيَكُنْجُنُبًا Sesungguhnya Rasulullah SAW membacakan kepada kami al-Quran dalam setiap keadaan, melainkan dalam keadaan berjunub (Riwayat al-Tirmizi, 146)
Hukum Menyentuh al-Quran Ketika Berhadas
Dalam membincangkan perihal menyentuh al-Quran tanpa bersuci, sebahagian para ulama bersepakat bahawa menyentuh al-Quran atau mushaf adalah haram melainkan dalam keadaan seseorang itu suci daripada hadas kecil atau besar.
Ini bertepatan dengan Firman Allah SWT:
لَّايَمَسُّهُإِلَّاالْمُطَهَّرُونَ Yang tidak disentuh melainkan oleh makhluk-makhluk yang diakui bersih suci;(Surah al-Waqiah, 79)
Imam Qurtubi menyebut di dalam kitabnya bahawa para ulama berbeza pendapat dalam hal menyentuh mushaf dalam keadaan tidak berwuduk, jumhur ulama melarang daripada menyentuhnya berdasarkan hadis yang diriwayatkan oleh Amru bin Hazm RA. Dan ini merupakan pandangan mazhab Saidina Ali RA, Ibnu Masud, Saad bin Abi Waqaz, Said bin Zaid, Ata’, al-Nakhai serta mazhab fuqaha’ daripada Malik dan Syafi’e.
Selain itu, Imam al-Nawawi menyatakan, diharamkan seseorang yang berhadas menyentuh mushaf dan membawanya sama ada membawanya secara tidak langsung atau secara langsung.
Imam al-Nawawi menyebutnya lagi, sekiranya ditulis al-Quran pada kayu maka hukumnya adalah seperti hukum mushaf sama ada tulisan itu sedikit atau banyak, sehingga sekiranya sebahagian ayat ditulis untuk belajar maka haram menyentuh kayu atau lembaran yang ditulis tersebut.
Apakan yang dimaksudkan dengan mushaf
Bagi menentukan apakah menyentuh al-Quran yang terdapat di dalam aplikasi telefon bimbit diwajibkan untuk berwuduk atau tidak, maka sebaiknya diperhalusi adakah ia juga dikategorikan sebagai Mushaf atau tidak.
Oleh itu, dalam memahami maksud mushaf Syeikh Muhammad bin Umar Nawawi al-Jawi al-Bantani menyebut, dimaksudkan dengan Mushaf adalah setiap benda yang ditulis padanya sesuatu daripada al-Quran dengan tujuan pembelajaran seperti kayu atau tiang atau dinding
Di dalam al-Mausu’ah al-Fiqhiyyah menyebut al-Mushaf adalah nama yang ditulis padanya kalam Allah SWT di antara dua kulit. Dan mushaf adalah apa yang terkandung di dalamnya keseluruhan ayat al-Quran atau apa yang disebut sebagai mushaf secara uruf atau ditulis padanya sedikit ayat al-Quran seperti hizib.
Ini jelas, sifat mushaf itu adalah sesuatu yang ditulis di atasnya ayat al-Quran. Justeru, bagi memahami apa yang dimaksudkan dengan tulisan, Syeikh Sulaiman bin Muhammad al-Bujairimi menyebut di dalam Hasyiahnya, bahawa tulisan (كِتَابَةً) bemaksud yang tertulis di atasnya.
Apa yang terdapat padanya tulisan, seperti lembaran dan kain sama ada ditulis padanya dengan menggunakan dakwat atau selainnya, dan begitu juga ukiran berbentuk huruf pada batu, kayu atau pada tanah dipermukaan bumi. Jika sekiranya melukis bentuk huruf di udara atau air maka ia bukanlah sebagai tulisan mengikut pandangan mazhab seperti yang disebut al-Ziadi.
Justeru, dapat difahami bahawa al-Quran yang dibuka di dalam telefon pintar tidak termasuk di dalam kategori mushaf seperti mana yang ditakrifkan oleh ulama.
Begitu juga sepertimana yang disebut oleh Syeikh Ali Jumaah mantan mufti Mesir yang lalu, menyatakan bahawa menyentuh telefon bimbit bertujuan untuk membaca al-Quran tanpa berwuduk adalah diharuskan.
Ini kerana ia bukan mushaf seperti yang disebut oleh para ulama, dan tidak diharuskan menyentuh mushaf yang hakiki melainkan dalam keadaan suci.
Kesimpulan
Berbalik kepada persoalan di atas dan penelitian perbahasan yang diberikan, dapat kami simpulkan bahawa harus membaca al-Quran melalui telefon bimbit tanpa berwuduk.
Ini kerana aplikasi al-Quran tidak boleh dihukum sebagai mushaf al-Quran kerana ia hanya tulisan yang dipapar melalui skrin dan kemudiannya hilang.
Tambahan pula, ia tidak kekal, berbeza seperti yang ditakrifkan oleh para ulama dengan mushaf al-Quran yang hakiki.
Namun, sebaiknya disunatkan untuk berwuduk ketika membaca al-Quran serta menjaga adab-adab ketika membaca al-Quran sepertimana yang digariskan oleh para ulama seperti menutup aurat, mengadap kiblat dan membersihkan mulut.
Semoga Allah SWT memberikan kefahaman yang sahih terhadap agamaNya serta taufiq dan hidayah untuk mengamalkan syari’atNya dengan sebaiknya.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Ketika ini ramai yang melaksanakan puasa enam Syawal. Tapi dalam masa yang sama kita juga mungkin menerima jemputan rumah terbuka.
Boleh jadi ketika puasa enam...