Sebenarnya amalan perbomohan memainkan peranan yang sangat penting dalam masyarakat Melayu sejak dahulu lagi. Perkara ini sememangnya tidak dapat dinafikan. Pada tahun-tahun sebelum datangnya peradaban serta pendidikan barat khususnya Inggeris, peranan atau fungsi bomoh begitu menonjol sekali di kalangan masyarakat Melayu.
Dalam perkataan lain, peranannya di sini tidaklah terhad pada bidang mengubati dan menyembuhkan penyakit sahaja, bomoh juga terlibat dalam kegiatan harian masyarakat Melayu. Aktiviti-aktiviti ini termasuklah mendirikan rumah baru, upacara perkahwinan, berpindah rumah, meneroka hutan, memilih jodoh, hal-hal mengenai kelahiran bayi, bersunat, mengubati penyakit dan lain-lain lagi.
Dan sehingga ke hari ini juga amalan ini masih lagi diteruskan oleh masyarakat Melayu khususnya umat Islam. Menariknya lagi, kini mungkin nama bomoh itu tidak digunakan lagi tetapi telah ditukar dengan gelaran-gelaran yang lain termasuklah ada di antara mereka yang mengaku sebagai Ustaz. Bagaimanakah perkara ini boleh berlaku? Mengapakah masyarakat kita lebih-lebih lagi yang beragama Islam sanggup mengambil keputusan untuk berjumpa dengan bomoh bagi mengubati penyakitnya? Dan adakah menggunakan jin Islam itu dibenarkan?.
Menurut Ustaz Mohd Fickri Che Hussain menggunakan jin dalam perubatan merupakan sesuatu perkara yang tidak dianjurkan sama ada jin itu Islam atau pun tidak kerana kelemahan manusia untuk mengenalinya. Biasanya hubungan dengan jin boleh berlaku melalui beberapa amalan khurafat oleh golongan yang ingin bersahabat dengan jin. Antara amalan tersebut seperti menjamu pulut semangat, tepung tawar, puja pantai dan puja semangat padi. Satu lagi unsur penting yang terlibat dalam proses ini adalah pemujaan termasuk menyembelih binatang dengan bacaan mantera tertentu.
Maka perbuatan sebegini akan membawa kepada dosa syirik. Jin sebenarnya takut kepada manusia. Ini berdasarkan daripada beberapa keterangan Al-Quran berhubung dengan tunduknya jin kepada manusia.
“Dan Kami telah tundukkan (kepada Sulaiman) segolongan syaitan-syaitan yang menyelam (ke dasar laut) untuk mengerjakan perintahnya; dan adalah Kami memelihara (mengawal) mereka itu.” (Al-Anbiya’: 82).
“Dan dihimpunkan untuk Sulaiman tenteranya daripada jin, manusia dan burung, lalu mereka itu berbaris dengan tertib.” (An-Naml: 7).
“Dan sebahagian daripada jin ada yang bekerja di bawah kekuasaan (Sulaiman) dengan izin Tuhannya. Dan sesiapa yang menyimpang di antara mereka daripada perintah Kami, Kami rasakan kepadanya azab neraka yang apinya menyala-nyala. Jin-jin itu membuat untuk Sulaiman apa yang dikehendakinya dari bangunan-bangunan yang tinggi dan patung-patung dan periuk yang tetap (berada di atas tungku). Bekerjalah wahai keluarga Daud untuk bersyukur.” (Saba: 12-13).
Membela atau bersahabat dengan jin untuk mendapatkan sesuatu daripadanya adalah salah dalam Islam. Apa yang berlaku pada zaman Nabi Sulaiman, baginda telah diperintahkan melalui wahyu Allah kepadanya di mana dengan menggunakan khidmat jin, beliau memindahkan istana Puteri Balqis.
Islam melarang bersahabat dengan jin walaupun untuk mendapat maklumat atau menggunakan khidmatnya untuk masyarakat atau untuk membantu kita mengatasi masalah perbuatan sihir dan sebagainya. Perkara ini boleh berlaku tetapi ia masih memerlukan kepada aspek pemujaan sebagai penghubung untuk memanggil jin-jin dan kaedah pemujaan beginilah yang dibimbangkan boleh membawa kepada syirik.
Ads
Apabila kita memuja jin, mereka akan menjadi lebih sombong dengan kesesatannya lebih-lebih lagi apabila sampai ke tahap jin disembah sebagai Tuhan kerana manusia mencari perlindungan daripada mereka. Firman Allah: “Bahawa ada beberapa orang lelaki dari kalangan manusia yang meminta perlindungan kepada beberapa lelaki dari kalangan jin, maka jin-jin itu (yang diminta pertolongan daripadanya) hanya menambah dosa dan kesalahan (pada diri mereka).” (Surah Al-Jin: 6).
Bagaimana pula dengan bomoh yang bertopengkan gelaran ustaz. Apakah pandangan Ustaz?
Kegiatan bomoh, dukun, pawang, ahli nujum dan sesetengah bomoh jin yang mengubati pesakit melalui bantuan jin adalah sebahagian amalan yang menyesatkan hidup manusia sendiri. Ada golongan yang menggunakan gelaran ustaz tetapi masih menggunakan khidmat jin dan ini sebenarnya merosakkan akidah mereka.
Perbuatan bertemu dengan dukun itu juga adalah ditegah sebagaimana Nabi s.a.w bersabda: “Barang siapa mendatangi peramal lalu bertanya kepadanya tentang sesuatu, maka tidak diterima solatnya selama 40 hari”. (Hadis Riwayat Muslim)
Menurut Ibnu Taimiyyah dalam kitab Al-bayan al-Mubin fi Akhbar al-Jinni wa al-Syayathin, “Jin dan syaitan yang dijadikan sekutu atau sahabat akan berasa bangga apabila diminta bantuan dan mereka akan segera datang. Jin dan syaitan sangat mengetahui bahawa manusia itu lebih mulia dan lebih berkuasa daripada mereka. Maka apabila manusia tunduk kepada jin dan meminta perlindungan daripada mereka, ia ibarat seorang raja yang melutut di kaki seorang hamba untuk meminta ditunaikan hajatnya.”
Mengapakah perlu dijauhi perubatan menggunakan jin?
Ads
Ada beberapa sebab yang mana di antaranya:
1. Jin akan mengelirukan manusia dengan bisikan kepada bomoh tersebut bahawa itu merupakan roh para wali yang datang berdampingan dengannya. Amalan seumpama ini dinamakan juga sebagai amalan ’menurun’. Sekiranya didapati pengamal perubatan itu boleh bertukar ‘suara’ atau menggunakan kaedah ‘menurun’ dan seumpamanya maka hendaklah dijauhi daripadanya agar terselamat daripada syirik.
2. Timbulnya segala kemudaratan akibat meminta pertolongan jin antaranya ialah balasan neraka sebagaimana firman Allah SWT: “Dan (ingatlah) hari (kiamat yang padanya) Allah akan himpunkan mereka semua, (lalu berfirman): “Wahai sekalian jin! Sesungguhnya kamu telah banyak pengikut-pengikut daripada manusia”. Dan berkatalah pula pengikut-pengikut mereka dari golongan manusia: “Wahai Tuhan kami, sebahagian kami (manusia) telah bersenang-senang (mendapat pertolongan) dengan sebahagian yang lain (jin-jin), dan telah sampailah kepada masa kami (hari kiamat) yang Engkau telah tentukan bagi kami”. (Allah berfirman): “Nerakalah tempat kediaman kamu, kekal kamu di dalamnya, kecuali apa yang dikehendaki Allah.” (surah Al-An’am : 128)
3. Nabi Muhammad s.a.w dan para sahabat tidak pernah meminta pertolongan jin sama ada daripada aspek rawatan atau pun dalam isu darurat seperti peperangan dan sebagainya.
4. Menguasai atau melihat jin merupakan mukjizat khusus untuk para Nabi dan manusia biasa mustahil boleh melihat jin dalam bentuk yang asal, apatah lagi menguasainya sebagai khadam suruhan. Firman Allah: “Sesungguhnya ia (jin) dan pengikut-pengikutnya melihat kamu dari satu tempat yang kamu tidak boleh melihat mereka”. [surah Al A’raf, 27] Kecuali jika ia menyerupai haiwan seperti anjing, ular hitam dan sebagainya seperti yang dinyatakan dalam hadis Nabi s.a.w.
5. Tipu muslihat jin sangat licik dalam usaha untuk menyesatkan manusia. Allah berfirman: “Iblis berkata: Oleh kerana Engkau (Wahai Tuhan) telah menyesatkan aku, maka aku akan menghalang anak-anak Adam dari melalui jalanMu yang benar. Kemudian aku akan mendatangi mereka dari hadapan mereka, dari belakang mereka, dari kanan mereka, dari kiri mereka, dan Engkau tidak akan dapati melainkan hanya sedikit sahaja daripada mereka yang bersyukur.” (surah Al A’raf, ayat 16-17)
Ads
6. Hanya orang yang jahil dalam urusan beragama yang ingin bersahabat dengan jin. Maka mereka tidak lagi peduli soal pahala dan dosa kerana mementingkan soal keduniaan semata-mata.
7. Perlu dijauhi dari bersahabat dengan jin agar diri tidak dikuasai olehnya secara sedar mahupun tidak kerana ia akan menjauhkan seseorang itu dari Allah Taala dan petunjuk-Nya.
8. Jin tidak rela melakukan kerja-kerja khadam kerana pekerjaan tersebut adalah suatu yang menghinakan. Hal ini telah diterangkan oleh Allah SWT dalam surah Saba ayat 14: “Maka tatkala Kami telah menetapkan kematian Sulaiman, tidak ada yang menunjukkan kepada mereka kematiannya itu kecuali anai-anai yang memakan tongkatnya. Maka tatkala ia telah tersungkur, tahulah jin itu bahawa kalau sekiranya mereka mengetahui yang ghaib tentulah mereka tidak tetap dalam seksa yang menghinakan.” Ayat ini menyatakan khidmat jin dan syaitan kepada Nabi Sulaiman dalam keadaan terpaksa. Bila Nabi Sulaiman wafat, mereka merasakan baru sahaja terlepas daripada perhambaan yang menghinakan. Jadi jika suruhan Nabi Sulaiman mereka buat dalam keadaan terpaksa, apatah lagi suruhan dari manusia biasa .
9. Bersahabat dengan jin boleh membawa kepada upacara ‘menurun’ dengan mengilhamkan sesuatu melalui bisikan, memperlihatkan sesuatu yang terselindung dan yang ghaib daripada pandangan, serta pelbagai lagi perkara-perkara luar biasa. Firman Allah: “Dan demikianlah Kami jadikan bagi tiap-tiap Nabi itu musuh daripada syaitan-syaitan yang terdiri dari kalangan manusia dan jin, setengahnya membisikkan kepada setengahnya yang lain dengan kata-kata dusta yang indah-indah susunannya untuk memperdaya pendengarnya. Dan jika Tuhanmu menghendaki, tentulah mereka tidak melakukannya. Oleh itu, biarkanlah mereka dan apa yang mereka ada-adakan (dari perbuatan yang kufur dan dusta) itu.” (surah Al An’am : 112)
10. Bersahabat dengan jin akan memudahkan ia merasuk dalam diri seseorang itu dan kerasukan itu mampu membawanya jauh daripada rahmat Allah dan ia akan melakukan segala bentuk kesyirikan demi memuaskan kehendak jin tersebut seperti ‘menjamu’ pulut semangat, tepung tawar, memuja pantai dan sebagainya.
TIP JAUHI DIRI DARIPADA KESYIRIKAN
*Memurnikan tauhid dan beramal dengan akidah yang sahih
*Mengikut sunnah Nabi Muhammad s.a.w. dalam setiap keadaan
*Menjaga solat dan amalan kebajikan yang lain
*Memperbanyakkan membaca al-Quran dan mentaddabur isi kandungannya
*Memperbanyakkan selawat ke atas Nabi Muhammad s.a.w.
*Menjauhi maksiat dan meninggalkan perbuatan dosa
*Memperbanyakkan amalan-amalan kebajikan bagi mendekatkan diri kepada Allah
Berkata Ibn al-Qayyim: Kebanyakan manusia yang mudah dirasuk adalah disebabkan kurangnya amalan agama mereka. Kosongnya hati dan lidah mereka daripada hakikat zikir, berta’awwuz, membentengi diri dengan selawat dan sebagainya. Keadaan itu menjadikan jiwa kosong tanpa sebarang senjata yang dapat mempertahankannya dan ia berkemungkinan tanpa sebarang pakaian yang dapat melindunginya.
Kebanyakan jiwa manusia cepat diserang dengan rasukan ini yang mudah dapat menguasainya, memerangkap dan merasuk di mana sahaja yang diingininya. Sudah pasti jiwa yang kosong tadi tidak dapat menghalang dan melepaskan diri daripada rasukan tersebut dan jika ia kian kuat, pastinya mereka yang terkena rasukan tersebut tidak mampu sedar dan menjadi gila, maka itulah rasukan yang sebenar. Semoga Allah memberikan pertolonganNya.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Selalunya waktu musim Haji keadaan cuaca sangatlah tidak menentu. Kepanasan cahaya matahari yang melampau di Tanah Suci ekoran cuaca panas ada kalanya boleh mencecah sehingga 44 darjah celsius. Di waktu-waktu begini amat penting bagi setiap jemaah Haji untuk menjaga kesihatan.
Cuaca Tanah Arab yang kering dan panas sangat memberi kesan kepada para jemaah Haji. Jelas ketara perbezaan purata suhu dan kelembapan di Tanah Arab. Keadaan ini menyebabkan kulit kita yang sudah biasa dengan tahap kelembapan yang tinggi mudah menjadi kering.
Para jemaah juga perlu berhati-hati agar tidak terlalu terdedah kepada cuaca panas. Minum air secukupnya bagi menghidratkan tubuh terutama semasa beribadah di Mina dan juga di Muzdalifah. Amat penting untuk kita mengekalkan kelembapan kulit sepanjang mengerjakan Haji. Antara masalah yang sering dihadapi oleh jemaah Haji adalah masalah kulit kering.
Tanda-tanda kulit kering:
*Kulit jadi gatal dan bersisik
*Kulit kemerahan dan pedih
*Kulit terasa tegang
Melakukan ibadah Haji dalam keadaan kulit kering akan mendatangkan ketidakselesaan. Ia juga boleh mengganggu konsentrasi untuk beribadah dengan baik. Bukan itu sahaja, penambahan kos dalam bajet Haji turut berlaku disebabkan perlu membeli ubat yang mahal di farmasi di sana.
Berikut dikongsikan LIMA tip untuk mengekalkan kelembapan kulit sepanjang menunaikan ibadah Haji di Tanah Suci.
1. Boleh bawa halwa kundur. Rendam dalam botol mineral dan sejukkan dalam peti sejuk. Minum sekerap mungkin bagi mendapatkan kulit yang lembut dan lembap.
2. Biji selasih (basil seeds)/getah anggur juga sesuai direndam dan di minum di kala terasa panas badan. Amat penting untuk memastikan tubuh cukup air agar kulit kekal segar dan tidak kering.
3. Minum banyak air zam zam untuk mengelakkan hidrasi air dalam badan.
4. Kerap mandi dan elakkan daripada menggunakan sabun sebaliknya gunakan gel mandian bagi mengekalkan kelembapan kulit.
5. Satu lagi cara untuk mengekalkan kelembapan kulit wajah dan tubuh ialah dengan ‘bantuan’ Bio-Oil Dry Skin Gel. Di samping mengatasi masalah kulit kering, gel ini meningkatkan tahap hidrasi pada kulit. Istimewanya produk terbaharu Bio-Oil ini menggunakan teknologi baharu menggantikan air dengan minyak dan menjadikan produk ini 100 peratus aktif.
Gabungan Shea Butter dan Niacinamide B3 membentuk lapisan ‘perlindungan’ pada kulit. Ia memelihara kulit daripada kehilangan kelembapan, sementara kombinasi Urea dan Glycerine pula berfungsi menarik kelembapan kembali kepada kulit. Dalam masa yang sama juga ia mengunci kelembapan bagi mengelakkan kulit menjadi kering, merekah dan iritasi.
Formulasi Chamomile yang terkandung dalam produk ini pula berfungsi memberi ‘kelegaan’ dengan haruman yang begitu menenangkan. Jadi ia sesuai sekali untuk dibawa ketika menunaikan ibadah Haji bagi memastikan kesihatan kulit kekal sihat.
Bio-Oil Dry Skin Gel telah diuji secara klinikal. Hasil ujian klinikal membuktikan bahawa 82% peserta mengakui bahawa keadaan kulit kering mereka bertambah baik selepas dua hari penggunaan.
Ianya sesuai untuk mereka yang berkulit sensitif dan tidak menyumbat liang-liang pori. Kandungan air serendah tiga peratus dalam produk ini cukup untuk membolehkan bahan aktif berfungsi dengan cekap. Paling utama produk ini juga bersifat ringan, tidak melekit dan mudah meresap ke dalam lapisan kulit.
Semoga perkongsian ini memberi manfaat buat semua bakal-bakal tetamu Allah. Kini, anda tidak perlu runsing untuk mencari produk yang sesuai dibawa ketika menunaikan Haji bagi memastikan kulit kekal sihat sepanjang menunaikan ibadah Haji.
Bagi sesiapa yang sering mengikuti ustaz Ebit Lew di laman sosial pasti tahu ustaz Ebit seorang yang sangat romantik bersama isteri. Sering merindui isteri dan keluarganya, perasaan rindu yang lahir dari dalam dirinya tidak dapat digambarkan dengan kata-kata. Seringkali perasaan itu diungkapkan di laman sosial miliknya.
Hidup berumah tangga perlu sikap saling bantu-membantu, toleransi dan bekerjasama. Apabila setiap pengorbanan yang dilakukan isteri dihargai oleh suami, pastinya hubungan itu akan menjadi lebih membahagiakan.
Berikut catatan Ustaz Ebit Lew di laman instagramnya.
Baru ni masa bawa keluarga bercuti saya tengok seorang suami dekat hotel hempas barang dan marah isterinya dan 3 anaknya. Rupanya isterinya tertinggal barang dekat bilik. Suaminya terus pergi. Menjerit-jerit. Barang bertabur. Anak yang besar dalam umur 10 tahun agaknya menangis peluk maknya. Semua menangis-nangis. Saya pergi dekat situ tolong kutip barang yang bertabur-tabur tu. Eh takper. Takper.kata wanita itu. Ish tak per sikit jer kak.
Tak lama suami dia datang nampak saya. Eh ebit lew kan.yer saya abang.
Kenapa abang akak ok. Ok ustaz. Isterinya jawab suami saya kuat marah ustaz dan tak mahu tolong saya. Dia asyik main hp. Lepas tu bila barang tinggal marah-marah. Dia suka marah-marah.
Abang penat kerja yer. Nak berehat-rehatkan. Akak pun sama.Saya nampak muka abang dengan akak sama dan saya tahu saling mencintai dan menyayangi. Pasangan bahagia..Beginilah, kita hidup untuk Allah sayang. Anak saya pun ada yang kecil lagi. Memang penat. Tapi mereka rindukan kasih sayang kita mak ayah. Jangan bergaduh depan mereka.
Jadikan barang tertinggal, sesat jalan, sebagai gelak tawa dalam rumahtangga. Abang jangan marah-marah. Lemah lembut dalam keluarga ialah tanda keluarga dalam rahmat Allah. Orang yang terbaik ialah yang paling baik kepada ahli keluarganya. Itulah akhlak Nabi saw.
Suaminya kata saya ada tengok ustaz berdakwah di jalanan. Boleh saya peluk ustaz. Boleh abang. Saya peluk agak lama dan doakannya. Saya bisik padanya. Abang peluk isteri dan anak-anak abang. Mereka sedih tu. Dia terus peluk isteri dan anaknya. Dia menangis dan minta maaf pada isterinya.
Ya Allah sebak sebab anak-anak saya pun kecil lagi. Saya kadang-kadang ada ceramah di luar. 4 orang anak kecil-kecil bidadari saya uruskan..hanya Alllah yang membalasnya segala kebaikan dan pengorbanannya.
Hargailah ibu. Hargailah isteri.
Sebab tu saya benar-benar selalu doakannya dan selalu telefonnya dengar luahan bidadari saya mengenai anak-anak. Sebab penat urus rumahtangga ini. Perlu pasangan mendengar luahan rasa dan juga perlu belajar luah dengan doa-ebitlew
Kesimpulannya hargailah isteri dan anak-anak selagi masih ada. Jangan sampai apabila sudah kehilangannya baru hendak menyesal, semuanya sudah terlambat.
Sumber kredit: Instagram Ebit Lew
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Air zam zam memiliki khasiat dan manfaat yang sangat banyak. Perkaatan Zam Zam itu sendiri berasal dari bahasa arab yang bererti banyak atau melimpah. Air Zam Zam yang dimaksud di sini adalah air yang berasal daripada sumur Zam Zam yang berjarak 38 hasta dari kaabah.
“Dari Abi Thufail, dari Ibnu Abbas Radhiyallahu ‘anhu, ia berkata : Saya mendengar Rasulullah bersabda,”Kami menyebut air Zam-Zam dengan syuba’ah (yang mengenyangkan). Dan kami juga mendapatkan, air Zam-Zam adalah sebaik-baik pertolongan (kebutuhan atas kemiskinanan)”. [HR Tabrani]
Air Zam Zam memiliki keistimewaan yakni jumlahnya yang banyak dan tidak pernah habis meskipun telah diambil oleh jutaan orang dari seluruh dunia setiap hari. Air Zam Zam mampu memelihara kesihatan sebagaimana Ibnu Taimiyyah berkata,
“Seseorang disunnahkan untuk meminum air Zam-Zam sampai benar-benar kenyang, dan berdoa ketika meminumnya dengan doa-doa yang dikehendakinya. Tidak disunnahkan mandi dengannya (menggunakan air Zam-Zam).
Air Zam Zam mengandung 30 unsur dan air ini tidak berbau, berwarna dan bebas dari kuman dan bakteria. Nutrien yang terkandung dalam air Zam Zam antara lain adalah sodium, kalsium, potasium dan magnesium yang masing-masing memberikan manfaat kepada tubuh.
Sebenarnya banyak manfaat minum air Zam Zam antaranya ialah:
MENGUBATI PELBAGAI JENIS PENYAKIT
Dari Ibnu ‘Abbas, Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,“Sebaik-baik air yang terdapat di muka bumi adalah air Zam-Zam. Di dalamnya terdapat makanan yang mengenyangkan dan penawar penyakit.”
Sebagaimana hadis di atas, telah dinyatakan secara jelas bahawa mengamalkan minum air air Zam Zam dipercayai dapat menyembuhkan berbagai jenis penyakit. Maka sebab itulah mereka yang menunaikan ibadah umrah dan haji sering membawa pulang air Zam Zam sebagai buah tangan.
METABOLISME TUBUH
Air membantu melancarkan metabolisme tubuh. Air Zam Zam yang tidak mengandungi bahan kimia lebih baik daripada air biasa atau air mineral yang kita minum setiap hari.
MEMULIHKAN SEL KULIT MATI
Air Zam Zam juga dipercayai dapat memulihkan kulit secara optimum. Amalkan secara rutin kerana air Zam Zam amat baik untuk kesihatan kulit.
MENAMBAH DAYA KEPINTARAN
Dari Imam Syafi’i bahawa beliau minum air Zam Zam dengan niat untuk pandai memanah sehingga dalam sepuluh kali memanah beliau tepat sebanyak sembilan kali mengenai sasaran. Dalam riwayat lain, beliau berkata, “Saya minum air zamzam untuk tiga hal iaitu pintar memanah maka dalam sepuluh kali saya tepat semua mengenai sasaran, (2) pandai dalam agama maka sebagaimana kalian lihat sendiri sekarang, (3) untuk masuk syurga maka saya berharap untuk mendapatkannya kelak”.
MEMBERI TENAGA KEPADA IBU HAMIL
Ramai ibu yang hamil seringkali mengalami masalah stamina terutama pada awal kehamilan. Morning sickness yang teruk boleh menyebabkan si ibu mengalami kehilangan tenaga. Bagi menggantikan tenaga yang hilang, ibu-ibu yang hamil boleh amalkan minum air Zam Zam. Air Zam Zam tidak mengandungi bau maka tentu sekali ibu-ibu yang hamil tidak akan berasa mual.
MEMBERI NUTRISI KEPADA BAYI DALAM KANDUNGAN
Selain memberi tenaga kepada ibu yang sedabng hamil, air Zam Zam juga dapat memberikan nutrisi pada bayi dalam kandungan. Oleh sebab itulah semua makanan dan minuman yang diambil oleh ibu turut dikongsi dengan bayi dalam kandungan. Ibu-ibu yang hamil boleh mengamalkan minum air Zam Zam untuk menjaga pertumbuhan bayi dalam kandungan.
MEMBANTU MELANCARKAN PEREDARAN DARAH
Pengambilan air Zam Zam dipercayai dapat membantu melancarkan sistem peredaran darah di dalam tubuh. Hasilnya tubuh akan semakin sihat dan bertenaga.
BAIK UNTUK TULANG DAN GIGI
Kandungan Potasium dan Kalsium yang cukup tinggi dalam air Zam Zam sangat baik untuk perkembangan tulang dan gigi. Elok diamalkan setiap hari air Zam Zam ini terutama mereka yang mengalami masalah tulang dan gigi.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Qada solat atau solat sunat, mana satu yang lebih utama dilakukan? Ini mungkin persoalan buat mereka yang banyak meninggalkan solat satu ketika dahulu namun...