Masuknya sahaja bulan Ramadan, pastinya ramai berlumba-lumba untuk melakukan sebanyak mana ibadah bagi menambah pahala berganda. 

Selain solat wajib dan berpuasa, solat sunnah saat bulan Ramadan juga boleh dijadikan amalan sebagai penambah pahala. Bahkan sebagai penambah keberkatan untuk kehidupan di dunia dan di akhirat kelak.

Semakin banyak solat sunnah dilakukan di bulan bulan Ramadan, maka akan semakin dekat pula hamba dengan Tuhannya. Keberkatan hidup akan semakin dekat dan melekat hingga kesucian diri benar-benar akan diperoleh.

1. Solat Tarawih

Solat tarawih ini memang salah satu solat sunnah yang sangat digalakkan kerana boleh  dilakukan pada malam bulan Ramadan saja. Boleh dilakukan 20 rakaat, 8 takaat dan rakaat paling sedikit solat tarawih ini adalah 2 rakaat dengan 1 rakaat solat witir.

Pahala yang didapat juga akan semakin berlipat jika dilaksanakan dengan berjemaah. Walaupun solat tarawih juga boleh dilakukan di rumah terutama sepanajang musim Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

Manfaatnya pun ada banyak sekali, termasuk mengampuni dosa diri sendiri, mengampuni dosa orang tua, pahala yang sama dengan pahala ibadah Nabi Muhammad SAW dan masih banyak lagi.

2. Solat Duha

IKLAN

Solat duha ini juga sangat digalakkan dilakukan sewaktu  bulan Ramadan. Hal ini disebabkan kerana keberkatan yang luar biasa akan diperoleh melalui solat Duha. Solat ini boleh dilakukan setelah matahari terbit menjelang salat Zuhur.

Rakaat minimalnya juga hanya 2 rakaat saja. Manfaat dari solat Duha ini boleh digunakan untuk mendapat keberkatan di surga, dan bahkan pahalanya juga sama dengan pahala ibadah Umrah.

3. Solat Qobliyah dan Salat Ba’diyah

Solat sunnah ini boleh dilaksanakan sebelum dan sesudah solat wajib. Solat Qabliyah dilakukan sebelum solat wajib sedangkan solat Ba’diyah dilaksanakan setelah solat wajib. Pada setiap waktu solat memiliki rakaat dan aturan solat Qabliyah dan solat Ba’diyahnya masing-masing. Manfaat salat ini juga mampu digunakan untuk menambah pahala untuk menuju jalan ke syurga.

4. Solat Tahajud

Solat sunnah ini biasa dilaksanakan di tengah malam setelah bangun tidur dan sebelum subuh. Tidak hanya saat bulan Ramadan, tetapi solat ini juga sangat digalakkan dilaksanakan setiap malam. Namun saat bulan Ramadan solat sunnah ini sangat berkesan untuk dilaksanakan.

IKLAN

Hal ini disebabkan kerana bertepatan dengan waktu sebelum bersahur, dengan minimal 2 rakaat saja, dan tidak dilakukan dengan berjemaah. Namun tetap pastikan sebelum melaksanakan solat, harus sudah tidur terlebih dahulu walaupun hanya sebentar.

Salat Tahajud ini sangat bermanfaat untuk menghindarkan dari berbagai bencana, diringankan hisab, jaminan masuk surga, menenangkan pikiran, menjaga kesihatan, mengangkat darjat, menyinari wajah, serta boleh dimakbulkan doa dan permintaan.

5. Solat Tasbih

Salah satu solat sunnah yang sangat baik dilakukan saat bulan Ramadan. Salat ini sangat digalakkan untuk dilaksanakan setelah solat Tarawih tanpa berjemaah. Namun sebenarnya boleh dilaksanakan pada siang hari atau malam hari. Jika dilakukan pada siang hari, solat Tasbih ini dilakukan 4 rakaat dengan sekali salam. Sedangkan jika dilaksanakan pada malam hari, dengan dua kali salam.

Solat Tasbih ini dilakukan dengan membaca kalimah “Subhanallahu wal hamdu lillahi walaa ilaaha illallahu wallahu akbar” sebanyak 300 kali dalam 4 rakaat, iaitu dilakukan 75 kali tasbih setiap rakaatnya. Tata caranya sama dengan solat sunnah lainnya. Namun yang membezakan adalah bacaan Tasbih yang dilantunkan setiap melakukan gerakan solat.

IKLAN

Salat Tasbih ini akan sangat berguna untuk mengisi timbangan amal saat perhitungan di akhirat, menjadi penghapus dosa, penghindar kesedihan dan penyakit berat. Bahkan, di surga kelak umat Islam yang melaksanakan solat Tasbih dijanjikan satu pohon kurma.

6. Solat Taubat

Sesuai dengan namanya, solat Taubat ini memang ditujukan untuk memohon sebenar-benarnya keampunan kepada Allah SWT. Digalakkan untuk dilaksanakan saat bulan Ramadan kerana bulan ini telah dibuka seluas-lusanya pintu taubat untuk mohon keampunan.

Solat Taubat ini disarankan untuk dilaksanakan pada malam hari setelah solat Tarawih. Hal ini digalakkan melakukannya dengan lebih tenang waktu dinihari. Bahkan, solat sunnah ini akan membuat seseorang seolah lahir kembali layaknya seperti seorang bayi tanpa dosa.

7. Solat Hajat

Solat sunnah ini memang ditujukan untuk sebuah permintaan. Digalakkan untuk dilaksanakan pada saat bulan Ramadan kerana bagi orang-orang yang berpuasa, segala macam doa akan dikabulkan oleh Allah SWT. Sehingga dengan dilaksanakannya solat sunnah ini, permintaan seorang hamba akan lebih mudah dikabulkan. Solat ini boleh dilaksanakan pada siang atau malam hari dengan tujuan untuk mengambulkan permintaan dan juga menghindar diri dari sebarang kesulitan dalam mencapai tujuan atau permintaan tertentu.

8. Solat Tahiyatul Masjid

Solat sunnah ini memang hanya ditujukan bagi yang rajin mengunjungi masjid. Pahala dari solat sunnah ini boleh dijadikan sebagai semangat, agar saat bulan Ramadan lebih rajin datang ke masjid untuk beribadah. Boleh juga dilaksanakan sebelum melaksanakan solat Tarawih di masjid. Solat ini dilaksanakan dengan 2 rakaat sebelum duduk di masjid tersebut. Tetapi untuk Ramadan kali ini, nampaknya tidak berpeluang untuk melakukan di masjid.