Isnin ini pastinya ramai ternanti-nanti pengakhiran dalam drama 7 Hari Mencintaimu 2 yang sangat viral dan kontroversi.

Ternyata olahan cerita berkenaan sangat dengan situasi yang berlaku dalam kalangan masyarakat kita bagi pasangan berumah tangga.

Kisah ini memberi pengajaran yang sarat berguna dan menjadi panduan kepada kita sebagai pasangan suami isteri yang mahu mencari kebahagiaan sendiri.

Malah boleh dikatakan sifat ego sama ada suami atau isteri itu yang menjadi punca keretakan rumah tangga setiap pasangan.

Mengulas mengenai kisah dramai, Pendakwah Bebas, Da’i Wan Dazrin turut menganggap bahawa ego itu adalah ujian terbesar dalam rumah tangga dan merekodkan antara punca kenapa perceraian itu berlaku.

Atikel Berkaitan: Cantiknya Wanita Bukan Hanya Pada Fizikal, Tapi Ketaatan Pada Allah. Rahsia Jadi isteri Solehah!

Menurutnya juga kegoan pasangan itu tidak pernah menjadi satu kebaikan sebaliknya kerugian pada diri sendiri.

Paling penting tambahnya pendakwah bebas ini juga kesabaran dalam mengendali emosi isteri itu mampu membuang ego pasangannya sendiri.

IKLAN

Suami itu sendiri perlu ada sifat mendidik jika mahukan rumah tangga di bina kekal hingga ke jannah.

Ayuh, ikui perkongsiannya.

“Pada akhirnya saya lihat keegoan sering kali menjadi punca mengapa pasangan yang telah berkahwin tidak mampu mengekalkan hubungan sesama. Ujian ego ni besar. Terkadang saya turut merasa takut dgnnya. Sbb memang disebabkan ‘Ego’, telah merekodkan berapa ramai pasangan bercerai.

“Disebalik keegoan inilah timbulnya faktor tidak serasi dan tidak sefahaman. Walau macam mana pun berbeza perangai & sikap pasangan kita, namun disebabkan kita ego, mahu dia yang berubah dan bukan kita, menjadikan sesebuah hubungan itu sangat berat sebelah dan bahkan paling pedih & sedih, bila satu pihak sahaja yg terasa, dan terus makan hati dalam diam.

IKLAN

“Manusia mana yg mampu bertahan menahan perasaan terluka selamanya. Tiada seorg pun yg mampu melakukan itu. Maka, sebelum ia berlaku, setiap pasangan suami & isteri perlu benar-benar faham, dan rasai apa yang saya nak sampaikan tentang ‘Keegoan’ dalam rumah tangga masing2.

“Ia merugikan. Ia tak pernah membawa kebaikan. Jadi jangan tenggelam dgnnya. Simpanlah nasihat saya ini sedalam-dalamnya.

Artikel Berkaitan: Dapat Pahala Suami Isteri Mandi Bersama, Hukumnya Jadi Haram Kalau…” – PU Azman

“Bahkan, keegoan pd akhirnya akn selalu buat kita kesal dihujung waktu. Berapa ramai kita mementingkan rasa di hati sendiri kerana ‘Keegoan’, lantas tak mahu memaafkan kesalahan pasangan masing2, atas sebab dia sering kali berbuat salah.

“Selagi salah dia itu bukan hal yg besar, bukan hal yg melanggar syarak, maka baik suami atau isteri belajar, dan belajar utk melepaskan ‘Rasa terluka’ itu dgn cepat ‘Memaafkan’.

IKLAN

“Berapa ramai pasangan yg terduduk menangis tidak terhenti, kesal tidak berkesudahan bila pasangan hidup kita ditarik nyawanya utk kembali pd Allah swt selama-lamanya. Jgn biarkan benda tu berlaku pd diri masing2. Belajar tentang itu.

“Ingat, keegoan seorang suami, dan seorang isteri tak pernah menjadi satu kebaikan, tp sebaliknya satu kerugian.

“Maka belajar dari sinopsis 7HMK2 ini, yang hanya kekesalan & kekecewaan shj yg akn bertandang buat suami & isteri bila keegoan berada dlm diri masing2.

“Bg saya, jika Khuzairi bersabar, dia akn mampu kendali emosi Mia, & akan mampu buang keegoan Mia. Itulah perlu suami yg berjiwa mendidik. Tugas mendidik jika tak disertakan kesabaran, maka even seorg suami pun takkan mampu mengendali seluruh keturunannya

 

View this post on Instagram

 

Pada akhirnya saya lihat keegoan sering kali menjadi punca mengapa pasangan yang telah berkahwin tidak mampu mengekalkan hubungan sesama. Ujian ego ni besar. Terkadang saya turut merasa takut dgnnya. Sbb memang disebabkan ‘Ego’, telah merekodkan berapa ramai pasangan bercerai. Disebalik keegoan inilah timbulnya faktor tidak serasi dan tidak sefahaman. Walau macam mana pun berbeza perangai & sikap pasangan kita, namun disebabkan kita ego, mahu dia yang berubah dan bukan kita, menjadikan sesebuah hubungan itu sangat berat sebelah dan bahkan paling pedih & sedih, bila satu pihak sahaja yg terasa, dan terus makan hati dalam diam. Manusia mana yg mampu bertahan menahan perasaan terluka selamanya. Tiada seorg pun yg mampu melakukan itu. Maka, sebelum ia berlaku, setiap pasangan suami & isteri perlu benar-benar faham, dan rasai apa yang saya nak sampaikan tentang ‘Keegoan’ dalam rumah tangga masing2. Ia merugikan. Ia tak pernah membawa kebaikan. Jadi jangan tenggelam dgnnya. Simpanlah nasihat saya ini sedalam-dalamnya. Bahkan, keegoan pd akhirnya akn selalu buat kita kesal dihujung waktu. Berapa ramai kita mementingkan rasa di hati sendiri kerana ‘Keegoan’, lantas tak mahu memaafkan kesalahan pasangan masing2, atas sebab dia sering kali berbuat salah. Selagi salah dia itu bukan hal yg besar, bukan hal yg melanggar syarak, maka baik suami atau isteri belajar, dan belajar utk melepaskan ‘Rasa terluka’ itu dgn cepat ‘Memaafkan’. Berapa ramai pasangan yg terduduk menangis tidak terhenti, kesal tidak berkesudahan bila pasangan hidup kita ditarik nyawanya utk kembali pd Allah swt selama-lamanya. Jgn biarkan benda tu berlaku pd diri masing2. Belajar tentang itu. Ingat, keegoan seorang suami, dan seorang isteri tak pernah menjadi satu kebaikan, tp sebaliknya satu kerugian. Maka belajar dari sinopsis 7HMK2 ini, yang hanya kekesalan & kekecewaan shj yg akn bertandang buat suami & isteri bila keegoan berada dlm diri masing2. Bg saya, jika Khuzairi bersabar, dia akn mampu kendali emosi Mia, & akan mampu buang keegoan Mia. Itulah perlu suami yg berjiwa mendidik. Tugas mendidik jika tak disertakan kesabaran, maka even seorg suami pun takkan mampu mengendali seluruh keturunannya

A post shared by Da’i Wan (Official) (@wandazrin) on

Kredit Foto: Instagram Da’i Wan

Artikel Berkaitan: Besar Ganjaran Buat Isteri Rasa Bahagia & Seronok, Allah Kurniakan Rezeki Berlipat Ganda