Semua tahu bahawa membasuh anggota wuduk adalah wajib sebelum bersolat. Kita sedia maklum, anggota wuduk dibasuh sebanyak tiga kali. Namun, ada juga sama ada terlupa, disengajakan atau was-was semasa ambil wuduk sehingga terlajak lebih daripada tiga kali membasuh anggota badan.
Kita ikuti penjelasan pejabat Mufti Wilayah Persekutuan tentang hal ini. Dalam mendirikan solat, ada sebab mengapa Allah telah aturkan tertibnya atau dalam bahasa popular sekarang SOP nya.
Soalan: Assalamualaikum w.b.t Saya selalu melihat ada orang berwuduk dan membasuh anggota wuduk berkali-kali. Mencuci wajah dan tangan berkali-kali, berkemungkinan empat atau lima kali. Apakah hukumnya serta adakah ia dibenarkan? Harap Datuk Mufti dapat beri pencerahan.
Jawapan : Firman Allah SWT : يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلَاةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَأَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ وَامْسَحُوا بِرُءُوسِكُمْ وَأَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْنِ Maksudnya :“Wahai orang-orang yang beriman, apabila kamu hendak mengerjakan sembahyang (padahal kamu berhadas kecil), maka (berwuduklah) iaitu basuhlah muka kamu, dan kedua belah tangan kamu meliputi siku, dan sapulah sebahagian dari kepala kamu, dan basuhlah kedua belah kaki kamu meliputi buku lali.” (Surah al-Maidah : 6)
Habib Hasan bin Ahmad al-Kaff menyebutkan rukun wuduk ada enam. Empat daripadanya adalah berdasarkan ayat al-Quran iaitu membasuh muka, membasuh kedua tangan, menyapu sebahagian kepala dan membasuh kedua kaki. Manakala dua yang berbaki adalah berdasarkan sunnah iaitu niat dan tertib. Anggota-anggota wuduk yang wajib untuk dibasuh
Ads
Oleh itu, secara ringkasnya kita dapat ketahui bahawa anggota wuduk yang wajib dibasuh ialah :
Seluruh muka beserta niat.
Membasuh tangan hingga ke siku.
Membasuh sebahagian daripada kepala sekurang-sekurangnya membasahkan tiga helai rambut
Membasuh kaki sehingga ke buku lali.
Hendaklah membasuh anggota-anggota tadi mengikut tertib.
Selain daripada anggota-anggota wajib tersebut maka hukumnya adalah sunat yang sangat dituntut (sunat muakkad). Ini seperti membaca Basmalah ketika mula mengambil wuduk, membasuh tangan sebelum memasukkannya ke dalam bekas air, berkumur, memasukkan air ke dalam hidung, membasuh seluruh kepala, membasuh kedua-dua telinga, memulakan setiap anggota dengan anggota sebelah kanan, melaksanakannya secara berturut-turut, menggosok, membasuh setiap anggota dengan tiga kali basuhan dan lain-lain.
Sunat membasuh setiap anggota wuduk dengan tiga kali basuhan Syeikh Daud al-Fatani menyatakan bahawa dikira tiga kali bagi air yang mengalir dengan melalui tiga kali olak (pengaliran) air ke atas anggota berkenaan, dan bagi air yang tenang dengan digerak-gerakkan anggota sebanyak tiga kali. Membasuh anggota wuduk melebihi tiga kali basuhan
Ads
Walau bagaimanapun, di dalam riwayat Abdullah bin Amr ada menceritakan bahawa : جاءَ أعرابيٌّ إلى النَّبيِّ -ﷺ- يسألُهُ عنِ الوُضوءِ؟ فأراهُ الوُضوءَ ثلاثًا، ثمَّ قالَ : هكَذا الوُضوءُ فمَن زادَ على هذا فقَد أساءَ وتعدّى، وظلمَ Maksudnya : “Seorang Arab Badwi telah datang bertemu Nabi SAW, bertanyakan mengenai (cara) wuduk? Baginda telah mengajarkannya supaya berwuduk dengan tiga kali basuhan (bagi setiap anggota). Kemudian, baginda bersabda : Beginilah cara berwuduk (yang benar), sesiapa yang menambah daripada ini (melebihi 3 kali basuhan), maka dia telah melakukan keburukan, melampaui batas dan berlaku zalim.” Riwayat al-Nasaie (140)
Para ulama telah menyatakan bahawa membasuh anggota wuduk melebihi tiga kali adalah makruh hukumnya. Dalam hal ini, Imam al-Nawawi ada menyebutkan : وَقَدْ أَجْمَعَ الْعُلَمَاءُ عَلَى كَرَاهَةِ الزِّيَادَةِ عَلَى الثَّلَاثِ وَالْمُرَادُ بِالثَّلَاثِ الْمُسْتَوْعِبَةِ لِلْعُضْوِ وَأَمَّا إِذَا لَمْ تَسْتَوْعِبِ الْعُضْوَ إِلَّا بِغَرْفَتَيْنِ فَهِيَ غَسْلَةٌ وَاحِدَةٌ
Maksudnya :“Para ulama telah bersepakat (Ijma’) bahawa hukumnya adalah makruh (membasuh anggota wuduk) melebihi tiga kali. Dan yang dimaksudkan dengan tiga kali basuhan tersebut ialah aliran air yang mengenai seluruh anggota. Adapun, jika tidak dapat mengalirkan air (membasuh) ke seluruh anggota melainkan dengan dua kali siraman. Maka, dua kali siraman itu, baru dikira satu kali basuhan.”
Imam Syafie juga ada menyebutkan mengenai perkara ini di dalam kitabnya : وَلَا أُحِبُّ لِلْمُتَوَضِّئِ أَنْ يَزِيدَ عَلَى ثَلَاثٍ وَإِنْ زَادَ لَمْ أَكْرَهْهُ Maksudnya : “Dan aku tidak suka bagi seseorang yang berwuduk untuk menambah (dalam basuhannya) melebihi tiga kali. Akan tetapi, sekiranya dia menambah (melebihi), aku tidak memakruhkannya.”
Ads
Imam al-Nawawi menerangkan bahawa maksud perkataan Imam Syafie ‘tidak memakruhkannya’ di atas ialah ‘tidak mengharamkannya’. Begitu juga, dengan kenyataan Imam Syafie yang lain menyebutkan bahawa beliau tidak suka jika seseorang melebihi 3 kali basuhan (ketika berwuduk), akan tetapi sekiranya dia buat, perkara tersebut tidak memudaratkannya iaitu tidak berdosa. Ini menunjukkan bahawa perbuatan melebihi tiga kali basuhan bagi setiap anggota ketika berwuduk adalah makruh.
Sekalipun membasuh anggota wuduk melebihi tiga kali makruh hukumnya, perbuatan tersebut tidak membatalkan wuduknya selagi mana air diratakan ke seluruh anggota wuduk dengan sempurna. Wuduknya tetap sah.
Hal ini adalah sebagaimana yang disebutkan oleh Imam al-Nawawi : إذَا زَادَ عَلَى الثَّلَاثِ فَقَدْ ارْتَكَبَ الْمَكْرُوهَ وَلَا يَبْطُلُ وُضُوءُهُ هَذَا مَذْهَبُنَا وَمَذْهَبُ الْعُلَمَاءِ كَافَّةً وَحَكَى الدَّارِمِيُّ فِي الِاسْتِذْكَارِ عَنْ قَوْمٍ أَنَّهُ يَبْطُلُ كَمَا لَوْ زَادَ فِي الصَّلَاةِ وَهَذَا خَطَأٌ ظَاهِرٌ
“Sekiranya seseorang menambah (basuhan) lebih daripada 3 kali, maka dia telah melakukan perbuatan yang makruh. Namun, (perbuatan itu) tidaklah membatalkan wuduknya. Ini adalah merupakan mazhab kami (Syafie) dan mazhab kebanyakan ulama. Al-Darimi telah menukilkan daripada segolongan ulama di dalam kitabnya al-Istizkar, bahawa wuduk terbatal, sebagaimana (hukum) sekiranya seseorang menambah-nambah (rukun) di dalam solatnya. Pendapat ini telah jelas kesilapannya.”
Kesimpulannya Berdasarkan kepada perbahasan dan perbincangan di atas, kami menyimpulkan bahawa membasuh anggota wuduk secara melebihi tiga kali basuhan adalah makruh. Akan tetapi, wuduknya tetap sah dan tidak membatalkan wuduknya selagimana air diratakan ke seluruh anggota wuduk dengan sempurna.
Walau bagaimanapun, basuhan tersebut hanya dikira setelah dia sempurna mengalirkan air (membasuh) ke seluruh anggota wuduk berkenaan. Adapun, jika tidak dapat mengalirkan air ke seluruh anggota melainkan dengan dua kali siraman contohnya. Maka, dua kali siraman itu, baru dikira satu kali basuhan. Imam al-Ramli ada menyebutkan bahawa syarat sebelum membasuh untuk kali kedua dan ketiga adalah perlu menyempurnakan basuhan wajib (yang pertama).
Marilah sama-sama kita renungi kata-kata Syeikh Mulla Ali al-Qari yang menyatakan berlebihan dalam berwuduk seperti menambah lebih dari tiga kali basuhan, tidak ada kebaikan dalam perkara yang berlebihan tersebut.
Semoga bermanfaat.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Kematian itu menjemput kita tidak kira masa sama ada cepat atau lambat. Kalau memang Dia sudah mengkehendakinya, siapalah kita hambaNya yang mahu menolak ketentuan Illahi.
Seperti perkongsian di laman twitter apabila seorang remaja lelaki, Ilyas Munzir Isahak yang meninggal dunia akibat kemalangan sebaik setelah menunaikan solat Subuh di Masjid Pangkalan Balak, Masjid Tanah Melaka Ahad lalu.
Ternyata pemergian remaja yang baru berusia 17 tahun ini amat dirasai oleh seluruh ahli keluarga serta rakan-rakannya. Mereka turut muat naik ucapan takziah di laman sosial kepada arwah.
Masing-masing meluahkan rasa rindu terhadap kehadiran Allah dan rata-rata teman-temannya mengakui arwah seorang insan yang baik budi pekertinya.
Kematian yang menghidupkan haji yang lama mati.
Kemalangan sebab langgar tiang lampu. Moga ditempatkan dalam kalangan orang beriman.
Pemergian teramat mulia.
Serah rindu pada Allah.
Rehatlah dengan segala permainan dunia.
Moga tenang di sana & tunggu di syurga.
Terima kasih atas segala tunjuk ajar.
Ketika hayatnya, arwah juga merupakan ahli kelab remaja Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA) cawangan Alor Gajah.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
‘Adik 14 tahun jadi wali nikahkan kakak.’ Masih muda tapi berani tunaikan tanggungjawab sebagai seorang wali kepada kakaknya. Keberanian remaja ini mengundang rasa sebak warganet.
Tidak semua remaja seusianya mampu dan berani menjalankan tanggungjawab sebegini besar.
Adik berusia 14 tahun menjadi wali nikahkan kakak, ramai sebak dan puji berani. Biarpun masih muda, remaja lelaki itu tetap menunaikan tanggungjawabnya dengan berani dan lancar.
Menerusi rakaman berdurasi satu minit 23 saat yang tular pada laman sosial TikTok, seorang remaja lelaki bernama Irfan melafazkan akad pernikahan kakaknya di sebuah masjid sambil diperhatikan ahli keluarga kedua-dua belah pihak pengantin lelaki dan perempuan.
“Pernikahan kakak diwalikan oleh adiknya yang berumur 14 tahun. Suasana menjadi sayu dan pilu dengan tangisan si adik.”
Video yang dikongsikan pengguna TikTok @lizabakar72 itu memperlihatkan ramai jemputan sebak dan sayu berpelukan, malah tangisan kedengaran menyelubungi suasana.
Malah Irfan sendiri tidak dapat menahan pilu menitiskan air mata usai menjalankan tugasnya sebagai wali.
Nikahkan Kakak
Biarpun masih muda, lafaz ijab remaja itu begitu lancar. Menerusi ruangan komen, seorang pengguna TikTok Shim Al Ganu memberitahu telah membantu Irfan bagi mempermudahkan Irfan menunaikan tanggungjawabnya di dalam majlis berkenaan.
“Saya Penolong Pendaftar pada akad nikah ini. Pada mula adik Irfan tidak mahu menikahkan kakaknya. Beliau malu. Namun selepas saya pujuk dan memberikan semangat, dia okay. Saya siapkan teks sahaja,” titipnya.
Warga maya rata-rata sebak dan mengakui turut menitiskan air mata melihat remaja itu menjalankan tanggungjawabnya sebagai wali.
– “14 tahun dengan tanggungjawab besar seorang ketua keluarga. Mahram kakaknya. Sayu hati saya melihatnya tetapi bangga, moga adik Irfan sentiasa di dalam barakah-NYA.”
– “Kecil lagi adik ini memikul tanggungjawab menjadi wali kakaknya, moga rumah tangga yang dibina kekal ke syurga.”
-“Alhamdulillah, pastinya si adik akan membesar menjadi insan yang sangat bertanggungjawab dan bakal imam untuk keluarganya nanti.”
-“Alhamdulilkah lancar, smooth sahaja. Siapa tengok banyak kali kite geng. Tahniah adik, sangat bertanggungjawab dan berani.”
Tapi Berani
SIAPA LAYAK MENJADI WALI?
Wali bererti teman karib, pemimpin, pelindung atau penolong yang terdiri daripada ahli waris lelaki yang terdekat kepada pengantin perempuan. Ia juga merupakan salah satu rukun dalam perkahwinan dan salah satu syarat sah nikah.
Syarat-syarat sah menjadi wali ialah:
– Islam
– Baligh (sekurang-kurangnya sudah berumur 15 tahun)
– Berakal (Orang gila, mabuk dan orang yang sangat bodoh tidak sah menjadi wali).
– Lelaki
– Adil
– Merdeka
Manakala orang buta atau bisu pula adalah diharuskan menjadi wali kerana ia boleh menimbang dan memikirkan mengenai soal kufu dan hal-hal kepentingan kepada wanita, selagi ia boleh memahami isyarat serta tulisan dan memenuhi syarat sah menjadi wali.
Tunaikan Tanggungjawab
SUSUNAN WALI MENGIKUT TERTIB
Menurut urutan tertib wali, orang yang bertanggungjawab menjadi wali menikahkan pengantin perempuan ialah bapa kandung, datuk sebelah bapa ke atas kemudian ketiga ialah saudara lelaki seibu sebapa dan seterusnya seperti berikut:
1. Bapa kandung
2. Datuk sebelah bapa ke atas
3. Saudara lelaki seibu-sebapa
4. Saudara lelaki sebapa
5. Anak saudara lelaki seibu-sebapa
6. Anak saudara lelaki sebapa
7. Bapa saudara sebelah bapa seibu-sebapa
8. Bapa saudara sebelah bapa sebapa
9. Anak lelaki bapa saudara sebelah bapa seibu-sebapa ke bawah
10. Anak lelaki bapa saudara sebelah bapa sebapa ke bawah
11. Bapa saudara seibu-sebapa
12. Bapa saudara bapa sebapa
13. Anak lelaki bapa saudara seibu-sebapa
14. Anak lelaki bapa saudara sebapa ke bawah
15. Bapa saudara datuk seibu-sebapa
16. Bapa saudara datuk sebapa
17. Anak lelaki bapa saudara datuk seibu-sebapa ke bawah
18. Anak lelaki bapa saudara datuk sebapa ke bawah
19. Muktiq (tuan kepada hamba perempuan yang dibebaskan)
20. Sekalian asabah kepada seorang muktiq
21. Raja atau sultan
“Sekiranya wali pertama tiada, hendaklah diambil wali yang kedua dan jika wali kedua tiada, hendaklah diambil wali ketiga dan begitulah seterusnya mengikut tertib.”
Bagaimanapun, permohonan perkahwinan menggunakan wali hakim adalah dibolehkan atas beberapa sebab iaitu :
1. Tiada wali yang sah daripada nasab
2. Wali ghaib
3. Anak tidak sah taraf
4. Wali enggan
5. Wali dalam ihram atau umrah
6. Wali tidak cukup syarat
Kashoorga : Semoga anak ini membesar menjadi seorang anak, suami dan ayah yang soleh. Insyallah.
Rumah merupakan sebuah persinggahan akhir perjalanan kehidupan manusia. Sebuah rumah, tidak kira besar atau kecil, banglo atau kondo ia merupakan tempat istirehat dan melakukan perkara-perkara wajib lainnya. Malah di rumah juga, kita melaksanakan adab-adab islami dan menghidupkan amalan-amalan sunnah.
Setiap dari kita, mendambakan kehidupan yang penuh baroqah. Untuk mencapai keberkahan hidup itu ada perkara kita harus lakukan termasuk taat pada perintah Allah dan Rasul, mengerjakan solat wajib dan sunat,mengalunkan bacaan-bacaan Al-Quran dan banyak lagi.
Tapi bagaimana mahu menjadikan rumah kita diami itu tidak seperti tanah perkuburan? Luarnya nampak mewah dengan segala perhiasan bagai tetapi di dalam terasa sunyi sepi umpama berada di tanah perkuburan kerana penghuninya tidak mengamalkan corak hidup sebagai muslim.
Telah menceritakan kepada kami Ahmad bin Muhammad bin Hanbal telah menceritakan kepada kami Yahya dari ‘Ubaidullah telah mengabarkan kepadaku Nafi’ dari Ibnu Umar dia berkata; Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: “Jadikanlah rumah-rumah kalian sebagai tempat mengerjakan solat (sunnah), dan janganlah kalian jadikan sebagai kuburan.” HR Abu Daud, sahih.
Dari hadis di atas, jelas, rumah yang penghuninya tidak bersolat, tidak mengaji serta melakukan amalan-amalan sunnah yang lain umpama tanah perkuburan. Sepi dan menyeramkan dan hanya sesekali dilawat. Malah malaikat pun tidak mahu singgah untuk mengaminkan semua doa kecuali Malaikat Izrail yang akan datang mencabut nyawa bila tiba masanya.
Hadith ini juga menjadi dalil bahawa yang afdal bagi seseorang itu bahawa dia bersolat sunat di rumahnya. Hal ini disokong oleh hadith berikut,
أفضل صلاة المرء في بيته إلا المكتوبة
“Solat yang afdhal bagi seseorang adalah di rumahnya, kecuali solat-solat wajib” HR Bukhari.
Hal ini dipertegas oleh sabda Rasulullah SAW yang diriwayatkan dalam hadist At-Tirmidzi:
“Barangsiapa merutinkan solat sunnah dua belas rakaat dalam sehari, maka Allah akan membangunkan bagi dirinya sebuah rumah di syurga. Dua belas rakaat tersebut adalah empat rakaat sebelum Zuhur, dua rakaat sesudah Zuhur, dua rakaat sesudah Maghrib, dua rakaat sesudah ‘Isyak, dan dua raka’at sebelum shubuh.” (HR. At-Tirmidzi). []
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Puasa ganti tapi awal pagi ada pula kawan nak belanja makan-makan, terus tak jadi puasa.Situasi ini mungkin pernah kita lakukan kerana tidak tahu hukumnya.Sebenarnya...