Kepada Dia kita datang dan kepada Dia juga kita kembali. Hanya Allah yang tahu setiap takdir yang telah ditentukan buat kita hambaNya yang lemah.
Setelah hampir 72 hari bernafas di muka bumi Allah, si kecil Muhammad Danial Firman Faizal Muhammad Faizal akhirnya telah dijemput Illahi.
Muhammad Danial Firman Faizal yang merupakan anak Abby dan suaminya, sebelum ini dilahirkan secara pramatang ketika usia kandungan 5 bulan setelah mengalami turun darah berikutan tekanan darah tinggi dan sejak itu terus diletakkan dibawah pengawasan Unit Rawatan Rapi Neonatal (NICU) di Hospital Sungai Buloh.
Perkhabaran sedih ini dikongsikan oleh Abby sendiri melalui laman Instagramnya dengan muat naik video terkahir bersama bayinya sebelum dia dan keluarga berlepas ke tanah suci Mekah.
Menurut Abby, baby yang dipanggil Baby D ini telah meninggalkan mereka dan didoakan semoga akan menarik dia dan suaminya ke syurga.
Video terakhir dirakam bersama baby D sebelum mereka tinggalkannya untuk menunaikan umrah. Abby juga turut memohon maaf kepada anak syurga ini.
Oleh kerana mereka sekeluarga sedang menunaikan ibadah umrah di Mekah, segala urusan pengebumian jenazah akan dilakukan oleh ahli keluarga lain dan akan dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam AU4, Lembah Keramat.
IKLAN
Sebaik muat naik video berkenaan, warganet turut mengucapkan takziah kepada Abby dan keluarga serta mengharapkan anak syurga ini ditempatkan dalam kalangan orang beriman.
KASHOORGA: Ucapkah salam takziah kepada Abby sekeluarga dan semoga tabah menerima dugaan ini. Ternyata ketika bondanya menunaikan ibadah di Tanah Suci, si kecil ini juga dalam perjalanan menuju ke Jannah. Destinasi yang berbeza, namun tetap di jalur syurga.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Menyediakan tempat tinggal buat isteri antara tanggungjawab dan kewajipan seorang suami selain menyediakan pakaian, makanan, nafkah mengikut kemampuan, mendidik isteri menambah ilmu agama bagi menunaikan kewajipan fardhu ain serta bergaul dengan isteri dengan cara yang baik.
Memang besar tanggungjawab seorang suami terhadap isterinya. Apabila seorang lelaki itu sudah bersedia untuk mendirikan rumah tangga ini bermakna dia juga sudah bersedia untuk memikul amanah yang telah diberikan iaitu isterinya.
Isteri saya bertanya, jika ada lelaki meminang Haura, tetapi lelaki itu mahu tinggal dengan ibu bapanya, tidak mahu duduk berasingan, adakah saya akan terima.
Saya bertanya: Mak bapak lelaki itu sakit ke dan memang memerlukan anaknya di sisi? Jawapan isteri saya: Tidak.
Maka saya menjawab: Insya-Allah, ‘reject’ awal-awal sebab lelaki itu tidak faham tanggungjawab sebagai suami dan belum sedia menjadi suami.
Bahkan, sepatutnya 2-3 bulan sebelum bernikah sudah mula cari rumah untuk didiami nanti selepas pernikahan. Habis menikah, boleh terus masuk rumah.
Wahai kaum lelaki ‘beragama’, fahami agamamu sebenar-benarnya. Semaklah fatwa para ulama berkaitan menyedian kediaman berasingan untuk isteri daripada keluarga mertua, dan hak isteri untuk menolak tinggal dengan mertua.
Sesungguhnya kefahaman anak lelaki perlu utamakan ibu bapa sebelum isteri sering disalah fahami dengan erti kata yang tidak benar. Belajar agama betul-betul, baca huraian para ulama betul-betul.
BELUM SEDIA JADI SUAMI
Bagi saya, jika anda tidak bersedia hidup berasingan daripada ibu bapa anda, bermaksud anda belum bersedia menjadi seorang suami.
Apabila melihat reaksi dan komen kepada ‘post’ saya yang menyatakan saya akan ‘reject’ mana-mana lelaki yang masih mahu tinggal dengan ibu bapanya yang meminang anak perempuan saya membuatkan saya terfikir, sejauh manakah pengetahuan kita semua berkaitan kewajipan suami dan isteri, hak suami dan isteri.
Kita sering menggunakan kaedah ‘isteri kena taat suami dalam perkara yang tidak melanggar syara’, lalu kaedah ini digunakan secara meluas dalam semua perkara termasuk jika suami mahu tinggal dengan ibu bapanya, isteri wajib taat, suami suruh isteri jaga ibu bapa suami, isteri wajib taat. Sejauh itukah ketaatan kepada suami sehingga isteri berdosa jika enggan mentaati suami?
Apatah lagi kaedah mengarut yang berbunyi: “Apabila seorang wanita sudah berkahwin, ibu bapa suami adalah lebih diutamakan daripada ibu bapa sendiri”.
Saya tidak tahu kenapa perkara yang sangat banyak dibahaskan dalam karya-karya feqh para ulama ini seolah-olah asing daripada pengetahuan masyarakat Melayu.
HAK ISTERI MENDIAMI KEDIAMAN SENDIRI
Saya menulis status sebelum ini kerana saya tahu, itu merupakan hak kepada seorang isteri untuk mendiami kediaman yang berasingan daripada ahli keluaraga suami dan ahli keluarganya.
Sepatutnya, kewajipan asas sebegini diketahui seorang lelaki dan wanita sebelum memasuki alam perkahwinan supaya tidak ada sesiapa yang menzalimi atau dizalimi. Saya ingin memetik beberapa kalam ulama yang berkaitan, kemudian yang lain, tuan-tuan boleh terus membaca pada pautan yang saya berikan.
من حق الزوجة أن يكون لها مسكن خاص مع زوجها وأولادها ، لا يشاركها فيه أحد ، لا أب ولا أم ولا قريب . وإلى هذا ذهب جمهور الفقهاء من الحنفية والشافعية والحنابلة ، وأن لها الامتناع من السكن مع أبيه وأمه وإخوته . قال الكاساني في بدائع الصنائع (4/24): ” ولو أراد الزوج أن يسكنها مع ضرتها أو مع أحمائها كأم الزوج وأخته وبنته من غيرها وأقاربه فأبت ذلك ; عليه أن يسكنها في منزل مفرد ; لأنهن ربما يؤذينها ويضررن بها في المساكنة ، وإباؤها دليل الأذى والضرر ولأنه يحتاج إلى أن يجامعها ويعاشرها في أي وقت يتفق ولا يمكنه ذلك إذا كان معهما ثالث ” انتهى.
Antara hak seorang isteri ialah dia mempunyai tempat tinggal yang khusus bersama suaminya dan anak-anaknya yang tidak dikongsi bersama orang lain sama ada ayahnya, ibunya atau kaum kerabat yang lain. Ini adalah pendapat majoriti ulama daripada mazhab Hanafi, Syafie dan Hanbali. Si isteri berhak untuk enggan tinggal bersama mertuanya dan kaum kerabat suaminya.
Imam al-Kasani menyebutkan dalam Badai’ al-Sona’i:Seandainya si suami mahu menempatkan isterinya bersama dengan madunya, atau keluarga suami, seperti ibu suami, adik beradik perempuan suami, atau anak-anak perempuan suami daripada isteri yang lain, atau kaum kerabat suami, lalu si isteri enggan, maka wajib untuk suami menyediakan tempat tinggal yang berasingan kepada si isteri. Ini kerana mereka yang tinggal serumah itu mungkin boleh menyakiti hati isteri atau memukulnya jika mereka tinggal serumah. Keengganan si isteri merupakan petunjuk bahawa beliau terganggu atau disakiti. Ini jua kerana si suami perlu jua mampu untuk melakukan hubungan seksual dengan isteri atau bermesra dengannya pada bila-bila masa, dan ini tidak mungkin berlaku apabila adanya orang ketiga di dalam rumah.
والذي ننصحك به في ختام هذا الجواب أن تسعى للتوفيق بين زوجتك ووالدتك وعائلتك ، وأن تعطي كل ذي حق حقه ، فتعطي الزوجة حقها في السكن المستقل ، ولا يضرك أن يغضب أحد منهم لانفرادك بالسكن ، لأنك لم تخطئ في ذلك ، ولكن عليك الاستمرار في صلة أقاربك وأمك وإخوانك .
Nasihat kami kepada kamu sebagai penutup jawapan ini: Hendaklah kamu berusaha untuk mendamaikan antara isteri kamu, ibu kamu dan ahli keluarga kamu, dan hendaklah kamu memberikan kepada setiap orang haknya. Oleh itu hendaklah kamu memberikan kepada isteri haknya iaitu kediaman yang berasingan. Tidaklah memudharatkan kamu akan kemarahan salah seorang daripada mereka disebabkan keputusan kamu untuk tinggal berasingan kerana kamu tidak melakukan apa-apa kesalahan dalam hal ini. Akan tetapi hendaklah kamu berterusan menjalinkan hubungan silaturahim dengan kaum kerabat kamu, ibu kamu, dan adik beradik kamu.
BUKAN KERANA DERHAKA
Begitu juga penutup kepada aduan seorang isteri, di mana disebutkan:
فنصيحتنا لزوجك أن يبادر إلى إيجاد سكن مستقل لكما ، ويسعى في إرضاء أمه بالقول الحسن ، والإكثار من زيارتها ، وتفقد أحوالها ، وبالهدية ونحوها ، وليعلم أن خروجه من بيت أمه لا يعد عقوقا .
Nasihat kami kepada suami kamu ialah agar segera menyediakan kediaman yang berasingan untuk kamu berdua, dan berusaha mendapatkan keredhaan ibuya dengan perkataan yang baik, dan kerap menziarahinya, mengambil berat keadaannya, memberinya hadiah dan sebagainya. Suami itu hendaklah tahu bahawa keluarnya dia dari rumah ibunya tidak termasuk dalam penderhakaan kepada ibunya.
Dari kecil hingga dewasa ibu ayah membanting tulang menjaga dan mendidik kita sehingga menjadi orang berjaya. Tak selamanya mereka mampu bekerja.
Untung lah kalau ada duit pencen atau KWSP, kalau yang miskin tidak ada simpanan langsung bagaimana? Di sini lah kita sebagai anak perlu cakna. Bila lagi kita nak bantu ibu ayah jika bukan sekarang.
Masa untuk membalas jasa dan budi mereka walaupun pendapatan kita pun tak lah baik sangat. Namun, jika kita hulurkan belanja keperluan asas, InsyaAllah, Allah akan lorongkan rezeki buat kita.
Tapi untuk kepastian, kita ikuti penjelasan ustaz Azhar Idrus tentang sejauh mana anak perlu beri nafkah kepada ibu ayah yang miskin atau tidak bekerja lagi.
SOALAN :
Jika kedua orang tua yang miskin tidak mampu bekerja untuk mencari belanja kehidupan adakah anak-anak wajib memberi belanja tersebut?
JAWAPAN :
Apabila kedua ibu bapa itu miskin maka wajib atas sekalian anak-anak mengeluarkan belanja nafkah keduanya dengan ijmak ulamak.
Ertinya : “Telah ijmak sekalian ulama atas bahawasanya nafakah kedua ibu bapa yang fakir keduanya yang tiada pekerjaan dan tiada harta wajib atas harta anak.” (Kitab Al-Isyraf)
Oleh kerana itulah apabila anak-anak kaya dan kedua ibu bapa miskin tidak boleh dikeluarkan zakat anak-anak kepada kedua ibu bapa dari kerana telah wajib atas anak-anak ketika itu mengeluarkan belanja nafkahnya.
Ertinya : “Dan tiada diberikan dari zakat bagi kedua ibu bapa dan tiada juga diberikan zakat kepada anak. Telah berkata Ibnu Al-Munzhir : Telah ijmak ulamak atas bahawa zakat tidak harus diberikan kepada dua ibu bapa pada ketika anak-anak menampung atas dua ibu bapa dengan memberi nafkah.” (Kitab Al-Mughni)
Dan tempat wajib anak-anak menanggung nafkah ibu bapa itu dengan syarat ibu bapa itu miskin dan anak-anak itu orang yang senang.
Maka jika kedua ibu bapa tidak mempunyai sedikit pun dari belanja maka wajib atas anak memberi semua belanja yang diperlukan.
Dan jika ibu bapa mampu mendapatkan separuh belanja maka wajib atas anak menampung kekurangan yang separuh lagi.
Jika ada dua orang anak maka masing-masing wajib mengeluarkan separuh.
Kesimpulannya wajib atas sekelian anak mengeluarkan belanja nafaqah hidup dua ibu bapa yang miskin dan jika anak-anak sengaja tidak memberi belanja tersebut maka anak-anak itu berdosa.
Wallahua’lam
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Ramai pihak turut turun membantu barisan pejuang hadapan atau frontliner kita dalam usaha menentang wabak penularan virus COVID-19 ini.
Jika bukan dari segi wang ringgit atau tenaga, ada sumbangan lain yang boleh diberikan kepada mereka yang dikatakan bekerja siang malam untuk kita.
Dalam ha ini pereka fesyen terkenal, Datuk Radzuan Radziwill mengambil inisiatif memulakan projak amal menjahit pakaian perlindungan diri (PPE) untuk kegunaan jururawat serta petugas barisan hadapan di hospital.
Menurut beliau usaha ini perasaan simpati melihat petugas hospital yang terpaksa menjahit PPE mereka sendiri berikutan keperluan sedia ada tidak mencukupi sedangkan mereka bergelut tanggungjawab merawat dan menyelamatkan pesakit.
Tambah Radzuan lagi,setiap hari beliau mampu menyiapkan 50 pasang jubah luar PPE sejak memulakan projek itu sejurus Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dilaksanakan dengan bantuan rakan seorang doktor yang bertugas di Hospital Serdang.
“Rakan saya memberi maklumat mengenai ukuran, material dan maklumat pembekal. Sehingga kini, lebih 200 pasang sudah disiapkan dan saya mahu menghasilkan 1,000 atau 2,000 pasang jubah luar, topi dan tudung untuk diberikan kepada petugas yang memerlukan.
“Saya juga berharap rakan (pereka fesyen) lain atau sesiapa saja dapat membantu menjahit PPE ini kerana saya difahamkan setiap hari di Hospital Serdang dan Hospital Sungai Buloh mereka memerlukan 400 helai berikutan ia adalah pakai buang,” katanya kepada Berita Harian.
Beliau yang sebelum ini banyak menghasilkan rekaan untuk golongan kenamaan dan songket untuk pemimpin dunia berkata sudah membelikan tiga gulung kain yang mempunyai kira-kira 3,000 meter material non-woven untuk díjait menjadi PPE.
“Material ini sama jenis yang digunakan petugas hospital iaitu bahan kalis air, seperti kertas dan plastik. Jadi setiap hari saya berhasil menyiapkan 50 pasang dengan jubah dibuat dalam pelbagai saiz dari S hingga XL.
“Sayu melihat jururawat yang terpaksa menjahit sendiri sedangkan mereka tidak cukup rehat, kepenatan dan tugas itu bukan sepatutnya mereka lakukan.
“Jadi apa salahnya, saya guna kemahiran dan kepakaran yang ada dalam membantu mereka,” katanya lagi yang turut berharap agar lebih ramai pereka dan tukang jahit dapat sama-sama melakukan projek ini sekaligus memberikan sumbangan untuk petugas barisan hadapan memandangkan bekalan untuk memperoleh PPE tidak mencukupi.
Kita selalu fikir, apabila kita lakukan amal kebaikan, pastinya Allah akan balas dengan pahala atau kebaikan juga. Ini apa yang selalu diajar di sekolah dahulu.