Hidayah mesti diusahakan Kerana hidayah milik Allah.
‘Nanti sampai masa, aku tutuplah aurat dengan sempurna.’ Kena usaha dapat hidayah, bukan tunggu nanti! Kerana hidayah milik Allah. Kalau tunggu hidayah sampai, memanglah lambat.
Nak berubah jadi baik kenalah ada usaha. Ini tidak, nanti-nantilah sampai hidayah baru aku solat betul-betul, tutup aurat elok-elok. Bukan begitu ya sebenarnya.
Ikuti perkongsian Ustaz Khairul Anuar Basri ini dan hadam baik-baik apa yang disampaikan:
Hidayah mesti diusahakan. Kerana hidayah milik Allah.
Tidak ada orang yang berubah menjadi baik dengan tiba-tiba. Tidak ada orang yang berubah menjadi baik dengan begitu sahaja.
Mesti ada usaha yang telah dia lakukan untuk mencapai kebaikan yang dia idamkan. Hidayah tidak datang percuma.
Aku Tutuplah Aurat Dengan Sempurna
“Nantilah aku solat”.
“Bila sampai masanya, aku akan tutup aurat dengan sempurna”.
IKLAN
“Kita masih muda, kenapa nak kena tergesa-gesa. Enjoy la dulu”.
Hidayah mesti diusahakan. Kerana hidayah milik Allah. Hendak seribu daya. Tak hendak seribu dalih.
Kita boleh bangun tengah malam untuk tengok bola. Usaha sungguh kita. Dengan kesungguhan itulah kita berjaya bangun walaupun masa itu semua orang tidur.
Kena Usaha Dapat Hidayah
Kita boleh kumpul duit semata-mata nak beli gajet yang paling latest. Gajet yang dah lama kita impikan. Walau terpaksa ikat perut, walau terpaksa puasa, kita sanggup.
Kita boleh travel begitu jauh naik bas semata-mata untuk jumpa orang yang kita sayang. Kita sanggup ketepikan keletihan sepanjang hari asalkan dapat enjoy the moment dengan orang yang kita cinta.
Itulah namanya usaha. Hidayah juga begitu. Ia mesti diusahakan. Kerana hidayah milik Allah, bukan milik kita.
IKLAN
Kawan-kawan, jangan bertangguh untuk jadi baik. Usaha dari sekarang juga. Jadi hamba Allah yang baik. Kerana kita tak tahu bila kita akan dijemput balik kepada Allah.
Bukan Tunggu Nanti!
Pasang niat elok-elok. Tanamkan tekad sungguh-sungguh. Usahakan dengan sepenuh hati. Jangan bertangguh-tangguh lagi.
Ubah diri. Lazimi majlis ilmu. Berkawan dengan orang baik dan soleh.
Kerana perubahan tanpa ilmu dan orang keliling yang betul ibarat bercucuk tanam tanpa ditambah baja dan disiram air. Lama kelamaan ia akan mati dan kering kontang.
Minta Doa Dengan Allah
Sambil-sambil kita usaha, jangan lupa selalu minta Allah tolong kita juga. Amalkan doa yang ringkas tapi cukup bermakna ini.
Atas alasan supporting, batasan mahram antara adik perempuan dengan abang ipar yang baru bernikah dengan kakaknya diketepikan. Ini biasa kita saksikan di majlis perjumpaan keluarga masyarakat kita yang masih keliru dengan batasan yang dianjurkan Islam.
Situasi serupa turut terjadi semasa majlis perkahwinan, hari raya, majlis kenduri, family day dan banyak lagi.
Masih ramai yang tidak cakna dan keliru. Maka bagi mendapatkan penjelasan lanjut akan hal ini, kita baca penjelasan SS Mufti Wilayah Persekutuan tentang batasan mahram dalam keluarga.
Perhubungan di antara lelaki dan perempuan mestilah didasari dengan batas yang telah ditetapkan oleh Allah SWT. Mereka tidak boleh berhubungan secara mutlak dan mengenepikan adab-adab dan hukum-hakam yang telah jelas dinyatakan oleh Allah. Batasan ini lah yang menyebabkan muncul batasan mahram.
Islam sangat mementingkan batasan mahram. Dari sudut bahasa mahram membawa makna larangan.
Ibnu Manzur dalam karyanya menyebut bahawa mahram itu adalah individu-individu yang tidak boleh dinikahi. Inilah maksud mahram yang dikemukakan oleh para fuqaha.
Allah SWT telah menyebut di dalam Al-Quran individu-individu yang haram untuk dinikahi dan individu-individu yang halal dan boleh untuk dinikahi.
Firman Allah : “Diharamkan kepada kamu berkahwin dengan (perempuan-perempuan yang berikut): ibu-ibu kamu, dan anak-anak kamu, dan saudara-saudara kamu, dan saudara-saudara bapa kamu, dan saudara-saudara ibu kamu dan anak-anak saudara kamu yang lelaki, dan anak-anak saudara kamu yang perempuan, dan ibu-ibu kamu yang telah menyusukan kamu, dan saudara-saudara susuan kamu, dan ibu-ibu isteri kamu, dan anak-anak tiri yang dalam pemuliharaan kamu dari isteri-isteri yang kamu telah campuri;
“Tetapi kalau kamu belum campuri mereka (isteri kamu) itu (dan kamu telahpun menceraikan mereka), maka tiadalah salah kamu (berkahwin dengannya). Dan (haram juga kamu berkahwin dengan) bekas isteri anak-anak kamu sendiri yang berasal dari benih kamu. Dan diharamkan kamu menghimpunkan dua beradik sekali (untuk menjadi isteri-isteri kamu), kecuali yang telah berlaku pada masa yang lalu. Sesungguhnya Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
“Dan (diharamkan juga kamu berkahwin dengan) perempuan-perempuan isteri orang, kecuali hamba sahaya yang kamu miliki. (Haramnya segala yang tersebut itu) ialah suatu ketetapan hukum Allah (yang diwajibkan) atas kamu. Dan (sebaliknya) dihalalkan bagi kamu perempuan-perempuan yang lain daripada yang tersebut itu, untuk kamu mencari (isteri) dengan harta kamu secara bernikah, bukan secara berzina…” (Surah Al-Nisa : 23-24)
Di dalam ayat ini terdapat pelbagai jenis mahram. Ada yang menjadi mahram disebabkan nasab keturunan,ada yang menjadi mahram disebabkan penyusuan dan ada yang menjadi mahram disebabkan perkahwinan.
Adik perempuan dan abang ipar perlu menjaga adab ketika berada dalam majlis keluarga.
Imam Al-Qurtubi menyebut bahawa ayat ini adalah ayat yang muhkam[1] dan ini adalah ijmak yang tidak boleh disanggahi.
Berikut adalah senarai mahram bagi lelaki:
Ibu dan ke atas. Termasuklah nenek sama ada sebelah ayah atau ibu
Anak perempuan dan ke bawah. Termasuklah cucu perempuan
Saudara perempuan iaitu kakak atau adik perempuan
Ibu saudara sebelah ayah dan ibu
Anak perempuan kepada anak saudara lelaki dan perempuan.
Ibu tiri
Menantu perempuan
Bapa mertua
Anak tiri perempuan
Mahram disebabkan susuan termasuklah ibu susuan, adik beradik susuan dan lain-lain.
Bagi perempuan pula, mahramnya adalah seperti berikut :
Ayah dan ke atas termasuklah datuk sama ada sebelah ayah atau ibu
Anak lelaki dan ke bawah termasuklah cucu cicit lelaki dan seterusnya.
Saudara lelaki iaitu abang atau adik lelaki
Bapa saudara sebelah ayah dan ibu
Ana lelaki kepada adik-beradik lelaki atau perempuan iaitu anak saudara
Bapa tiri
Menantu lelaki
Ibu mertua
Anak tiri lelaki
Mahram disebabkan susuan termasuklah suami kepada ibu susuan, adik beradik lelaki sesusuan dan lain-lain.
Mahram-mahram ini disebut sebagai mahram muabbad iaitu haram untuk dinikahi selama-lamanya.
Selain daripada senarai ini maka mereka dianggap sebagai ajnabi iaitu orang asing yang bukan mahram yang halal untuk dinikahi.
Ada juga yang disebut sebagai mahram muaqqat. Implikasi daripada mahram muabbad ialah
Tidak boleh dinikahi
Boleh bersalaman dengannya
Boleh bersendirian dengannya
Adapun selain daripada mahram muabbad maka ianya boleh dinikahi dan tidak boleh untuk bersentuhan mahupun bersendirian dengannya apatah lagi mendedahkan aurat.
Sebagai contoh dalam majlis perkahwinan, seorang adik tidak menjadi mahram dengan abang iparnya selepas berkahwin dengan kakaknya. Ini bermakna, apabila seorang lelaki berkahwin maka yang menjadi mahram adalah ibu mertua dan nenek isteri sahaja. Ini berdasarkan firman Allah :
Adapun selain daripada itu, sama ada adik ipar atau kakak ipar tidak dikira sebagai mahram. Oleh itu, mereka tidak boleh bersalaman mahupun duduk bersendirian.
Adik ipar termasuk dalam kategori yang haram dinikahi secara muaqqat bukan muabbad. Dia hanya haram untuk dinikahi untuk sementara bukannya menjadi mahram seperti mana nasab, perkahwinan dan susuan. Ini berdasarkan firman Allah:
وَأَنْتَجْمَعُوابينالْأُخْتَيْنِإلَّاماقدسَلَفَ Maksudnya : “Dan diharamkan kamu menghimpunkan dua beradik sekali (untuk menjadi isteri-isteri kamu)…”(Surah Al-Nisa’ : 23)
Ayat ini menyebutkan tentang larangan untuk berkahwin dengan dua beradik sekaligus. Al-Khatib Al-Syarbini menyebut jika ini dilakukan maka akan menyebabkan kekeruhan di dalam hubungan adik beradik.
Ini bermakna apabila kakaknya meninggal dunia atau diceraikan, si lelaki tadi boleh mengahwini adiknya.
Imam Al-Nawawi menyebut : “Jika seorang lelaki menceraikan isterinya dengan talak bain maka dia boleh menikahi adik iparnya dalam iddah adapun jika cerai dengan talak raj’I maka perlu tunggu habis iddah sebelum menikahi adik iparnya.”
Ianya berbeza dengan mahram muabbad yang haram untuk dinikahi selama-lamanya. Oleh kerana itu,adik ipar tidak boleh bersalaman dengan abang iparnya apatahnya lagi bersentuhan antara satu sama lain.
Adik perempuan tidak boleh bersentuhan dengan abang iparnya selepas berkahwin dengan kakaknya. Ini jelas satu kesalahfahaman kerana adik perempuan kepada isteri dianggap sebagai ajnabi bukannya mahram. Mereka tidak boleh bersalaman, bersentuhan, berlaga pipi apatah lagi bercium.
Nasihat kami agar masyarakat dapat memahami dan mempelajari hukum hakam serta batas-batas yang telah ditetapkan oleh Allah. Begitu juga dengan kakak dan abang iparnya.
Jangan sesekali mengenepikan hukum yang telah dinyatakan oleh Allah SWT secara jelas. Jangan biarkan jati diri sebagai seorang muslim terhakis dek kerana hanyut dengan arus kemodenan
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Ibu adalah insan yang paling kita sayang di duni ini. Tiada galang gantinya dengan setiap jasa dan pengorbanan yang dicurahkan menjaga kita sejak kecil hingga dewasa. Malah hidup terasa kosong anda ibu sudah tiada lagi di dunia ini.
Begitu juga perkongsian penyampai radio dan pelawak terkenal, Issey Fazlisham yang meluahkan kesedihannya atas kehilangan ibu tersayang melalui segmen video Bongkar bersama team Suria FM. Video ini telah ditonton lebih sejuta warga net.
Bagi pelawak Issey, dia begitu terasa dengan kehilangan ibunya sekitar Julai lalu. Menurutnya sehingga hari ini dia masih belum dapat menerima hakikat kehilangan ibunya itu.
Dua minggu sebelum kehilangannya, ibu Issey ada dimasukkan ke pusat kesihatan untuk menjalani operation kaki. Sebelum itu, dia yang terkejut menerima berita ibunya patah kaki terus bergegas balik menemui insan kesayangannya ini.
Dia sempat menguruskan keperluan untuk masuk ke wad pembedahan dan ketika mahu membawa ke bilik bedah, itu adalah kali terkhirnya dia bertemu ibunya.
“Jumpa dia, salam, peluk cium dan ketika itu dia macam tak mahu lepaskan tangan aku. Ketika itu memang tidak terfikir apa. Seminggu selepas itu dapat tahu dia diserang sakit jantung.
“Bila tahu diserang sakit jantung itu, terus ambil flight balik bertemu dengannya. Sempat tengok dia tapi dalam keadaan tak sedar.
“Apa perasaan melihat emak begitu tapi tak dapat bercakap dengannya. Yang dia tengah fight untuk dirinya sendiri. Lepas itu doktor cakap pada kita, harapan emak tipis.
“Hampir setiap hari dia teks aku tanya balik kerja pukul berapa, kerja lagi tak malam. Tapi sekarang siapa lagi nak teks. Dulu kalau tengah malah stress akan call dia dan dia akan angkat. Sekarang siapa yang aku nak call,” cerita Issey dalam tangisan yang tidak dapat ditahan-tahan.
Menurutnya Issey lagi, selepas ibunya meninggal, dia pegang telefong arwah. Rupanya bila dilihat ibunya itu setiap minggu akan mengundi dirinya ketika menyertai Muzikal Lawak Superstar.
“Dia tak bagi tahu dia undi aku. Setiap kali menjayakan Muzikal Lawak Superstar dia akan tanya giliran ke berapa dan nombor ke berapa. Dan sekarang sapa lagi yang nak teks aku bertanyakan semua benda itu.
“Tapi rasa seronok sebab dapat hantar dia, mandikan dia. Kapankan dia, pakaikan baju baru. Hantar dia sampai kubur. Dulu masa kecik-keci dia nak mandikan aku lari. Tapi bila saat aku mandikan dia, dia tak bergerak pun. Masa kecik berperang dia nak mandikan kita, sampai tarik baju.
“Masa itu kau rasa macm menyesalnya lawan dia dulu, meneking dengannya, menyesalnya tak call. Tapi sekarang tak boleh buat apa sebab dia dah tak ada. Benda yang aku tak akan dapat lagi, doa seorang ibu,” ujarnya yang turut mengingatkan kepada mereka yang masih ada ibu, luangkan masa untuk balik menjenguk mereka.
Issey turut memberitahu dia paling rindukan kiriman mesej daripada ibunya kerana sewaktu ibunya sakit pun dia tetap menghantar kiriman teks padanya. Dia yang kadang-kadang disebabkan terlalu sibuk hingga terlupa untuk membalas kiriman teks ibunya berkenaan.
Hati mana yang tak tersentuh bila mana melihat anak yang kematian ibu bapa mengambil tanggungjawab menyempurnakan solat jenazah untuk orang tua mereka.
Apatah lagi bila anak-anak ini masih lagi muda remaja. Sebak dan dalam masa yang sama terharu. Terbaru adalah tatkala melihat foto anak kepada arwah penyanyi nasyid Suhaimi Saad yang mengimamkan solat jenazah bapanya.
Hakikatnya sememangnya seorang anak itu lebih afdal menjadi imam untuk solat jenazah orang tuanya. Perkara ini dijelaskan oleh Ustaz Azhar Idrus dalam satu ceramahnya bila ditanya persoalan antara anak dan imam, siapakah yang afdal menjadi imam solat jenazah?
Menjawab persoalan itu, pendakwah Ustaz Azhar Idrus menjelaskan, sudah tentulah anak yang paling afdal mengimamkan solat jenazah untuk ibu bapanya.
“Para ulama menyebut, apabila berlaku kematian seseorang contohnya ibu bapa, yang paling afdal adalah anak si mati (imamkan solat jenazah).
“Andai tok imam atau orang kampung dan sebagainya menjadi imam (solat jenazah ibu bapa kita), harus hukumnya.
“Perlu difahami afdal itu bukanlah bermaksud wajib, tetapi dialah yang terlebih molek (terbaik) dan terlebih banyak pahala,” katanya sebagaimana dipetik menerusi video yang dikongsikan di YouTube miliknya.
Sementara itu, pendakwah Syeikh Zaini Ahmad menerusi video yang disiarkan dalam YouTube D’nar Cairo SKJDP berkongsikan fadilat apabila seorang anak mengimamkan solat jenazah ibu bapanya yang meninggal dunia.
Jelas beliau, pintu syurga akan terbuka kerana ALLAH merahmati si mati asbab anaknya yang mendirikan solat jenazah buat orang tua mereka.
“Bayangkan anaknya sendiri yang bertakbir dengan penuh kasih sayang. Sebenarnya harapan dia (anak) supaya ALLAH buat baik pada mak dia, itulah doanya dalam hati yang tidak terkeluar pada mulut. Doa itu mustajab.
“Dia (anak) tak baca doa apa, tapi harapan dia itu ‘Ya ALLAH, ampunkanlah dosa mak aku’, itu doalah tu. Mana-mana mak ayah yang mati disolatkan jenazah diimamkan oleh anak, ketahuilah, mak ayah itu calon ahli syurga.
“Kalau kami hendak mak kamu di syurga, maka buatlah sesuatu yang terbaik kali terakhir untuk dia,” ungkapnya.
Dalam pada itu, sebaiknya kita belajar solat jenazah yang menjadi fardu kifayah buat umat Islam. Sesungguhnya menyempurnakan solat jenazah adalah bakti terakhir seorang anak lelaki buat orang tua mereka.
Kita selalu fikir, apabila kita lakukan amal kebaikan, pastinya Allah akan balas dengan pahala atau kebaikan juga. Ini apa yang selalu diajar di sekolah dahulu.