Alhamdulillah. Selepas hampir dua tahun, berhujan, berpanas, bersidai & membangau. Dengan izin Allah, hasil menabung duit grab, dapat saya mengerjakan umrah di tanah suci Mekah Al Mukarramah.
“Saya doakan kawan-kawan di luar sana sentiasa dipermudahkan segala urusan. Tiada daya kita hamba yang lemah kecuali dengan pertolongan Allah, tulis Md Hazli Yusof yang berkongsi kisahnya berjaya menjejakkan kaki ke Tanah Suci Makkah selepas membuat tabungan hasil kerja kerjanya menghantar makanan dengan penuh kegigihan pada 15-26 Februari lalu.
Dalam pada itu, memetik Harian Metro, Md Hazli, 47 menjelaskan dirinya tidak putus asa ‘menabung’ dengan hasil titik peluhnya sebagai penghantar barangan di sebuah syarikat e-hailing.
Bercerita lanjut, Md Hazli yang menetap di Sungai Besi, di sini, mengakui bersyukur dipilih menjadi tetamu Allah kerana sudah lama menantikan detik itu.
“Niat nak pergi ke sana (Tanah Suci) sudah lama ada, ketika menjadi pengusaha mesin layan diri lagi iaitu sebelum jadi penghantar barangan.
“Duit ada ketika itu malah kakak saya yang bekerja sebagai ejen pelancongan pernah ajak sebelum ini tetapi kesibukan dan rasa sayang untuk tinggalkan kerja menyebabkan hasrat ke Tanah Suci terbantut.
“Dua tahun lalu, saya mula bekerja sebagai penghantar barangan dan ada banyak masa terluang kerana waktu kerja fleksibel jadi mula bertekad merealisasikan impian mengerjakan umrah,” katanya.
Berkongsi pengalamannya mengerjakan umrah, Md Hazli berkata, dia menangis pada tiga hari pertama ketika berada di Tanah Suci.
Katanya, perasaan sebak itu hadir kerana dia tidak menyangka dirinya berkesempatan ke sana ketika masih ramai menantikan peluang sama.
“Jujurnya macam tak percaya dapat ke sana dengan hasil titik peluh bekerja dan wang simpanan yang ada.
“Ia bukti Allah pilih mereka yang menjadi tetamunya bukan kerana seseorang itu kaya atau berharta namun mengikut siapa Dia berkehendak.
“Alhamdulillah, tahun ini rezeki saya tiba dan kepuasan dapat ke Tanah Suci,” katanya yang pergi mengerjakan umrah bersendirian tanpa ditemani ahli keluarga.
Menceritakan kisah suka dukanya sebagai penghantar barangan selama hampir dua tahun, Md Hazli mengakui pekerjaannya itu tidak mudah seperti disangka dan menuntut banyak kesabaran.
“Saya pernah bekerja selama 13 tahun sebagai jurutera di sebuah syarikat pengeluaran barangan elektronik dan sepanjang tempoh itu saya banyak habiskan masa di pejabat berhawa dingin.
“Apabila jadi penghantar barangan, baru saya tahu betapa susahnya kerja ini walaupun segelintir orang nampak pekerjaan kami mudah sedangkan banyak cabaran antaranya berdepan ragam pelanggan dan paling tak dapat lupa adalah dikejar anjing liar.
“Disebabkan itu, saya kongsikan kisah saya dalam kumpulan penghantar barangan tempoh hari dengan niat beri galakan kepada anak muda yang ada impian seperti saya supaya berusaha lebih keras.
“Jika saya yang sudah berkahwin dan mempunyai tiga anak boleh, apatah lagi mereka (penghantar barang) yang jauh lebih muda dengan syarat rajin berusaha,” katanya.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Petang ini tekak terasa untuk menikmati pencuci mulut yang sejuk dan sedap. Maklumlah untuk melegakan tékák yang seharian berpuasa waktu berbuka nanti.
Apa kata kita sediakan sendiri Mango Cheesecake. Rupanya ada resipi senang untuk membuatnya tanpa dibakar, sebaliknya hanya letakkan saja dalam peti sejuk dan boleh terus dimakan.
Malah bahan-bahan juga senang untuk diperoleh di rumah. Jadi apa kata untuk juadah pencuci mulut petang nanti kita sajikan Mango Cheesecake ini untuk seisi keluarga.
Adakah halal pendapatan saya bekerja dengan syarikat kosmetik yang menjual produk kosmetik. Kerana kebanyakan wanita hari ni beli kosmetik untuk bertabarruj. Jadi saya jadi sedikit was-was dalam hal ini. Terima kasih.
Jawapan
Makna tabarruj, ia adalah perbuatan wanita berhias secara berlebihan dengan menampakkan perhiasan dan anggota tubuh hingga menarik perhatian lelaki bukan mahram.
Merujuk kepada persoalan ini, dari sudut jualan produk tersebut, jika produk dan proses transaksi jual beli adalah patuh syariah, maka hasil yang diterima adalah halal dan sah.
Adapun niat dan tujuan pembeli tidaklah ditanggung oleh penjual produk, kerana setiap orang Islam yang baligh, mumaiyiz, berakal, dan waras adalah dipertanggungjawabkan amalan baik dan buruk ke atas diri masing-masing.
Siapa yang melakukan dosa, mereka tidak menanggung dosa orang lain, melainkan dosa dirinya sendiri, Sebagaimana firman Allah SWT : Maksudnya : “Sesiapa yang beroleh hidayah petunjuk (menurut panduan al-Quran), maka sesungguhnya faedah petunjuk yang didapatinya itu hanya terpulang kepada dirinya sendiri, dan sesiapa yang sesat maka sesungguhnya kesan buruk kesesatannya hanya ditanggung oleh dirinya juga. Dan seseorang yang boleh memikul, tidak akan memikul dosa perbuatan orang lain (bahkan dosa usahanya sahaja). Dan tiadalah Kami mengazabkan sesiapapun sebelum Kami mengutuskan seorang Rasul (untuk menerangkan yang benar dan yang salah). (al-Isra’: 15)
Tambahan pula, ada kemungkinan yang beli produk tersebut adalah untuk berhias dihadapan suami mereka, ini adalah diharuskan.
Datangkan mudarat dan sakiti manusia, boleh ke pijak semut sampai mati? Ada pendapat mengatakan bahawa kita diharamkan untuk membunuh semut.
Tetapi jika mendatangkan mudarat kepada manusia, adakah hukumnya masih sama? Ikuti perkongsian Pegawai JAKIM, Ustaz Mohd Hariri Mohamad Daud ini dalam Ustaz Betul Ke?
Jelas Ustaz Hariri, semut adalah haiwan ciptaan Allah SWT bahkan semut juga adalah salah satu daripada nama-nama Al-quran iaitu Surah An-Naml atau Surah Semut iaitu surah yang ke-27. Surah ini mempunyai 93 ayat al-Quran dan termasuk golongan surah-surah Makkiyyah.
Ini bermakna semut ini bukanlah calang-calang binatang tetapi haiwan yang dijadikan nama Al-Quran. Nabi Muhammad saw, bersabda dalam satu hadis Riwayat Abu Daud, sesungguhnya nabi melarang kita membunuh tiga jenis binatang.
Pertama adalah lebah, burung dan seterusnya semut. Tidak ada masalah tiba-tiba pijak atau bunuh semut, sememangnya tidak boleh kerana nabi larang disebabkan semut adalah tentera Nabi Sulaiman a.s.
Namun bagaimana pula jika semut tersebut mendatangkan mudarat atau menyakiti manusia, adakah perlu dibiarkan saja.
Syeikh Wahbah Alzuhaili ada menyebut dalam kitabnya bahawa memang kita dilarang membunuh semut yang melata. Tetapi sekiranya semut tersebut membahayakan, mencederakan kita maka dibolehkan untuk membunuh kerana untuk menjaga keselamatan diri kita.
Sakiti Manusia
Selain daripada itu, terdapat hadis daripada Abu Hurairah R.A, bahawa Nabi SAW bersabda:
Maksudnya:
“Salah seorang nabi singgah di bawah sebatang pokok, lalu dia digigit seekor semut, lantas Baginda memerintahkan agar barang-barangnya dialihkan dari pokok itu, kemudian Baginda memerintahkan agar sarang semut itu dibakar dengan api. Maka Allah mewahyukan kepadanya: ‘Mengapa tidak hanya dibakar semut yang menggigit sahaja?’
Al-Hafiz Ibn Hajar al-‘Asqalani menyebutkan, terdapat dalam kalangan ulama yang menjadikan hadis ini sebagai dalil bagi mengharuskan perbuatan membakar haiwan yang mengganggu dan memberi mudarat dengan api berdasarkan kaedah syar‘ man qablana, sekiranya tidak ada dalam syariat kita apa yang mengangkatnya.
Namun begitu, terdapat dalam syariat kita larangan untuk menyeksa dengan api. Kemudian, beliau menukilkan pendapat Imam al-Nawawi ketika mensyarahkan hadis ini, bahawa hadis ini bermaksud dibolehkan untuk membunuh semut bagi syariat nabi tersebut. Begitu juga, dibolehkan membunuh semut dengan menggunakan api.
Hal ini kerana, asal dalam membunuh dan membakar adalah tidak berlaku kekerasan atau penyeksaan padanya, bahkan ia adalah untuk membakar lebih daripada seekor semut — yakni membakar sarangnya. Adapun di dalam syariat kita tidak dibolehkan membakar haiwan dengan menggunakan api melainkan dalam masalah Qisas dengan syaratnya.
Begitu juga, tidak dibenarkan untuk membunuh semut berdasarkan hadis Ibn Abbas. Begitu juga dinukilkan daripada al-Qadhi ‘Iyadh, beliau berpendapat hadis ini menjadi dalil mengenai keharusan membunuh setiap haiwan yang memberi mudarat dan mengganggu atau menyakiti manusia.
Boleh Ke Pijak
Di samping itu, terdapat juga riwayat daripada Abdullah bin Mas‘ud R.A bahawa Nabi SAW bersabda:
“Kami bersama Rasulullah SAW dalam satu permusafiran, kemudian Baginda SAW pergi untuk menunaikan keperluannya. Kemudian, kami melihat seekor burung bersama dua ekor anaknya. Lalu kami mengambil kedua anaknya dan burung tersebut datang dan mengepak-ngepak sayapnya. Kemudian Nabi SAW datang dan bersabda: ‘Siapakah yang menyakiti burung ini dengan mengambil anaknya? Kembalikan anaknya kepadanya.’ Setelah itu, Baginda SAW melihat sebuah sarang semut yang telah kami bakar dan Baginda bersabda: ‘Siapakah yang membakar sarang ini?’ Kami menjawab: ‘Kami (yang membakarnya).’ Baginda bersabda lagi: ‘Sesungguhnya tidak layak untuk menyeksa dengan api melainkan Allah SWT kerana Dia ialah Penguasa api.’
Al-Khattabi menyebutkan, hadith ini menunjukkan bahawa membakar sarang serangga adalah makruh. Adapun semut, keuzuran padanya adalah sangat sedikit. Hal ini kerana, kemudaratannya boleh dihilangkan tanpa perlu kepada cara membakarnya dengan api. Sesungguhnya diriwayatkan bahawa Nabi SAW pernah bersabda:
“Dahulu ada di antara para nabi telah digigit oleh seekor semut, kemudian Nabi itu memerintahkan untuk pergi ke sarang semut tersebut lalu membakarnya. Maka Allah mewahyukan kepada Nabi tersebut: ‘Adakah kerana seekor semut yang menggigitmu, kemudian kamu menghancurkan umat daripada umat-umat yang bertasbih.’
Semut Sampai Mati?
Kemudian, al-Khattabi menyatakan, semut terbahagi kepada dua jenis. Pertamanya, jenis yang mengganggu dan memudaratkan, maka mencegah kemudaratan atau gangguan daripada semut itu adalah dibolehkan yakni dengan membunuhnya.
Keduanya, jenis yang tidak memberi mudarat iaitu jenis semut yang memiliki kaki yang panjang, dan tidak boleh untuk membunuhnya.
Oleh itu, jelaslah bahawa sekalipun dibolehkan untuk membunuh semut yang memudaratkan, namun tidak dibenarkan untuk membunuhnya dengan cara membakarnya melainkan jika hal demikian hanya satu-satunya cara untuk membasminya. Maka ketika itu dibolehkan untuk membakarnya bagi membasminya.