‘Sebaiknya guna peluang lakukan ibadat sungguh-sungguh.’ Sedih, trend promote produk depan kaabah makin menjadi-jadi.
Sebelum ini, tular di TikTok dengan sebuah video seorang jemaah umrah yang dikatakan berdoa di Tanah Suci Mekah agar dijodohkan dengan penyanyi K-pop.
Malah, kita juga pernah didedahkan dengan kelakuan tidak senonoh jemaah umrah lelaki dari Malaysia yang berpakaian seperti wanita dan juga yang perempuan menyerupai lelaki ketika mengerjakan ibadat umrah di Tanah Suci.
Terbaharu, segelintir ‘founder’ dan stokis produk dari negara kita pula tanpa segan-silu mengambil kesempatan mempromosikan barangan serta bisnes mereka di hadapan Kaabah. Perbuatan ini mula tular di media sosial.
Satu-persatu perkara buruk dilakukan jemaah kita bila berkesempatan ke Tanah Suci. Sebaiknya peluang yan ada digunakan sebaik mungkin untuk mengerjakan ibadat bukannya melakukan perkara yang bertentangan dengan agama.
Ads
Sesunguhnya menjadi perkara yang amat menyedihkan kerana walaupun pernah ditegur oleh agamawan dan netizen, trend berniaga di hadapan Kaabah ini didapati semakin parah.
Lakukan Ibadat Sungguh-Sungguh
Malah saban hari golongan ini dilihat semakin ramai berpusu-pusu datang mengerjakan umrah sambil bergaya dan bergambar bersama produk mereka untuk dijadikan content promosi.
Lebih menyedihkan, mereka kini didapati bukan sahaja berani membawa masuk kotak-kotak dan botol-botol produk kosmetik untuk dipamerkan di hadapan Kaabah, malah jajan dalam balang yang berperisa coklat dan ‘cheese’ pun ada!
Lelaki ini, Kai Auburn, terpanggil untuk menegur perbuatan dan sikap melampau ini, kongsinya:
Pergi tanah suci untuk beribadat
Pergi tanah suci untuk promote produk
Ads
Yang pergi depan kaabah itu beribadat sajalah, bagi kami netizen ini saja fikir hal dunia. Esok mati tuhan tanya kau pergi umrah atau haji buat apa, tak akan kau nak pass suruh kita orang pula yang jawab.
Makin Menjadi-Jadi
Nak-nak yang buat produk sampah itu kan, kau sudahlah lama hendak menjawab nanti pasal kau baraikan muka beribu orang. Kita orang yang lama menunggu giliran ini jadi satu hal pula hendak kena tunggu kau jawab kenapa promote gambar depan kaabah.
Kau kalau hidup menyusahkan orang, takkan mati pun hendak menyusahkan orang lagi. Pergi Mekah bukan selalu, kau fokus ibadat sudahlah. Punya banyak benda boleh ditunggang, agama juga yang kau pilih.
Kashoorga: Supaya Allah ampunkan dosa-dosa mereka.
Sah atau tidak solat bagi wanita yang pakai menstrual cup ketika istihadah dan keputihan.
Selalu kita dengar masa fasa period, jika seseorang wanita tak menggunakan pad mengikut kebiasaan, mereka mempunyai option lain iaitu menggunakan menstrual cup.
Biarpun masih ramai belum memakai menstrual cup ketika datang bulan, tapi penggunaannya sudah tentu lebih jimat dan tahan lama.
Namun bagaimana kesnya bila seseorang wanita yang nak pakai menstrual cup ketika istihadah ataupun keputihan. Sah atau solatnya…
Sebelum ini, pernah kami kupaskan mengenai pemakaian Suci Cup semasa seseorang wanita itu sedang mengalami keputihan. Dan kami juga turut menerima maklum balas yang banyak dan timbul soalan seperti dibawah bagi wanita yang beragama islam.
Bagi Wanita
Sah ke solat kalau pakai suci cup semasa keputihan?
Imam al-Khatib al-Syirbini mendefinisikan haid seperti berikut:
دم جبلة أي تقتضيه الطباع السليمة يخرج من اقصى رحم المراة بعد بلوغها على سبيل الصحة من غير سبب في أوقات معلومة
Maksudnya:
Darah semula jadi sebagai kejadian normal yang keluar daripada pangkal rahim seorang wanita yang telah baligh dalam keadaan sihat tanpa sebab-sebab tertentu dan pada waktu-waktu yang diketahui.
Haid merupakan tanda baligh yang semulajadi bagi seseorang wanita. Ianya bermula dalam lingkungan umur sembilan tahun ke atas dan berakhir dengan Iyas (putus haid).
Haid dari segi bahasa ialah (السيلان) yang memberi makna mengalir. Manakala dari segi syarak pula ialah darah semulajadi yang keluar daripada kemaluan wanita ketika badannya dalam keadaan sihat dalam tempoh-tempoh yang tertentu.
Darah haid ialah darah yang normal bagi seorang wanita kalau ia keluar ikut tempohnya.
Jika darah yang keluar selepas daripada itu, maka ia dihukum sebagai darah istihadah atau darah yang berpenyakit. Apabila seseorang menyedari bahawa darah yang keluar bukan lagi darah haid tetapi darah istihadah, ia hendaklah mandi wajib dan mengerjakan solat sebagaimana wanita yang suci. Ia juga tidak wajib menggantikan semula solat yang telah ditinggalkan pada tempoh itu.
Manakala, keputihan atau nama saintifiknya Flour Albus atau Leukore adalah satu kondisi yang terjadi hanya kepada seorang wanita dimana cecair yang berwarna putih atau sedikit kekuningan keluar daripada bahagian faraj (vagina).
Ketika Istihadah & Keputihan
Cara untuk menunaikan solat jika menggunakan menstrual cup.
Penggunaan menstrual cup bagi wanita yang istihadah dianggap sebagai menanggung najis (darah istihadah).
Justeru, ia hendaklah dicuci sebelum berwuduk bagi menunaikan setiap kali solat fardhu, satu wuduk untuk satu solat fardhu, adapun solat sunat boleh berbilang-bilang. Justeru, membersihkan diri termasuk dalam syarat sah solat.
Walaupun ia bukan darah haid, tetapi hendaklah seorang wanita membersihkan diri (badan) dan pakaian setiap kali hendak menunaikan solat.
Kashoorga: Kesimpulannya, menstrual cup bukan sahaja boleh dipakai ketika kita datang bulan, tetapi boleh juga digunakan untuk ketika dalam istihadah dan juga keputihan.
Dalam urusan kehidupan manusia hari ini, ramai tidak terlepas dari urusan riba terutama melibatkan pembiayaan rumah, kereta, pinjaman peribadi, kad kredit dan sebagainya.
Agak susah untuk “lari” dari hal ini namun seboleh mungkin, jika dapat menghindarinya maka jauhilah kerana ada banyak kesan buruk jika terlibat dengan riba ini.
Dikongsi dari kenyataan Mufti Brunei Darussalam, dinyatakan 8 kesan riba dalam kehidupan manusia.
Riba adalah salah satu daripada tujuh dosa-dosa besar dalam Islam. Malahan memakan hasil riba adalah sekeji-keji dosa selepas syirik kepada Allah Subahanahu Wata’ala.
Allah Subahanahu Wata’ala berfirman dalam surah Al-Imran ayat 130 tafsirnya:
“Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu makan atau mengambil riba dengan berlipat-lipat ganda dan hendaklah kamu bertakwa kepada Allah supaya kamu berjaya”
Sesungguhnya orang yang melakukan riba akan ditimpa berbagai-bagai akibat dan balasan, antaranya:-
Pertama: Harta atau wangnya tidak berkat, bahkan akan hilang atau habis. Manakala di akhirat akan diseksa sebagaimana firman Allah Subahanahu Wata’ala dalam surah Al-Baqarah ayat 276 tafsirnya:-
“Allah susutkan kebaikan harta yang dijalankan dengan mengambil riba dan dia pula yang mengembangkan berkat harta yang dikeluarkan, sedekah-sedekah dean zakatnya. Dan Allah tidak suka kepada tiap-tiap orang yang kekal terus dalam kekufuran dan selalu melakukan dosa”.
Kedua: Riba mengandungi tujuh puluh macam dosa dan dosanya yang paling ringan sekali ialah seperti seseorang berzina dengan ibunya sendiri, sebagaimana yang dijelaskan dalam sebuah hadith:
“Dari Abu Hurairah Radiallahu Anhu katanya, Rasulullah Sallahu Alaihi Wasalam bersabda: Riba itu mengandungi tujuh puluh macam dosa, yang paling ringan sekali umpama seorang lelaki yang menekahi (mengauli) ibunya sendiri” (Riwayat Al-Imam Ibni Majah)
Ketiga: Setiap mereka yang berurusan dengan riba atau mengamalkannya akan berada jauh dari rahmat Allah Subahanahu Wata’ala sebagaimana hadith Rasulullah Sallahu Alahi Wasalam maksudnya:
“Dari Jabir Radiallahu Anhu katanya: Rasulullah Sallahu Alaihi Wasalam melaknat orang yang makan riba dan orang yang memberi wakil pada riba dan penulisnya dan dua saksi. Sabda baginda: Mereka itu semuanya sama pada hukum mengambil riba” (Riwayat Al-Imam Muslim)
Keempat: Riba menjadi punca turunnya bala dan bencana di dunia serta azab dan seksanya di akhirat.
Kelima: Ditakuti mati dalam kesudahan yang buruk.
Keenam: Disebutkan dalam kitab Al-Kabai’r bahawa orang yang menggamalkan riba akan terus diseksa dari mula masa kematiannya hingga dihari kiamat dengan berbagai-bagai seksaan.
Ketujuh: Pada hari kiamat, orang yang menggamalkan riba akan dibangkitkan dalam keadaan terhuyung hayang kerana Allah Subahanahu Wata’ala telah memberatkan dan membesarkan perut mereka akibat memakan benda yang haram di dunia. Oleh itu, mereka tidak dapat berdiri tetap melainkan seperti berdirinya orang yang dirasuk syaitan. Perkara ini telah dijelaskan dalam firman Allah Subahanahu Wata’ala dalam surah Al-Baqarah ayat 275 tafsirnya:
“Orang-orang yang memakan (mengambil) riba itu tidak dapat berdiri betul melainkan seperti berdirinya orang yang dirasuk syaitan dengan terhuyung hayang kerana sentuhan syaitan itu. Yang demikian ialah disebabkan mereka mengatakan: “Bahawa sesungguhnya berjual beli itu sama sahaja seperti riba”. Padahal Allah telah menghalalkan berjual beli (berniaga) dan mengharamkan riba…”
Kelapan: Tidak akan masuk syurga dan tidak akan merasa nikmatnya.
Justeru, seseorang yang terlibat dengan mengamalkan riba hendaklah segera bertaubat serta tidak mengulanginya lagi. Namun bagaimanakah dengan kedudukan faedah atau bunga yang telah diperolehinya hasil daripada mengamalkan riba itu? Dan apakah tindakan yang sewajarnya dilakukan dengan wang tersebut?
Perlu diketahui bahawa wang riba merupakan wang atau harta yang tidak diketahui siapa yang empunya atau wang yang tidak bertuan. Harta yang tidak diketahui siapa empunya atau tidak bertuan itu adalah menjadi harta baitulmal.
Oleh yang demikian, wang riba itu hendaklah diserahkan kepada baitulmal untuk dibelanjakan kepada kebajikan atau muslihat umat Islam. Wang tersebut tidak boleh dijadikan sebagai hebah, sedekah dan derma. Ini kerana jika seseorang mahu melakukan ke semua amalan tersebut, hendaklah harta yang disedekahkan, dihebahkan atau didermakan itu dimiliki oleh orang yang bersedekah atau menghebahkan atau mendermakan itu.
Sudah jelas bahawa hukum muamalah riba adalah haram dan telah sabit disebutkan dalam Al-Qur’an dan hadith Rasulullah Sallahu Alaihi Wasalam. Jika seseorang mengetahui bahawa sesuatu itu dijalankan secara riba atau mengandungi riba, maka wajib dia menjauhkan diri daripada bermuamalah dengan individu atau institusi berkenaan. Bermuamalahlah dengan berpaksikan iman dan bukan semata-mata berpaksikan keuntungan harta.
Manakala bagi mereka yang telah sedar dan mengetahui akan keharaman riba, ruang atau peluang untuk bertaubat tetap terbuka luas. Oleh yang demikian, hendaklah dia berhenti dan tidak mengulangi lagi amalan riba itu.
Akhirnya, sama-samalah kita berdoa semoga kita semya terpelihara dan terhindar dari melakukan amalan riba. Dengan yang demikan semoga negara kita akan selamat dan terhindar dari segala bala bencana. Amin Ya Rabbal Alamin.
Surah Al-Baqarah ayat 275 tafsirnya:
“Oleh itu sesiapa yang telah sampai kepada-Nya peringatan larangan dari Tuhannya lalu dia berhenti dari mengambil riba maka apa yang telah diambil dahulu sebelum pengharaman itu adalah menjadi haknya dan perkaranya terserlah kepada Allah. Dan sesiapa yang mengulangi lagi perbuatan mengambil riba itu maka mereka itulah ahli neraka, mereka kekal di dalamnya”
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Oleh kerana penularan wabak koronavirus yang semakin seriøs ini, memang sangat bertepatan kerajaan mengumumkan Perintah Kawalan Pergerakan bagi membendung jaringan rantaian virus ini.
Jadi bagi mereka yang sudah merancang majlis perkahwinan terpaksa menunda kepada tarikh lain. Namun begitu ada yang hanya menjalankan acara wajib iaitu majlis akad nikah saja.
Viral baru-baru ini di mana pasangan ini yang menjalankan majlia akad nikah hanya di luar pagar saja.
Majlis pernikahan ini adalah dibenarkan dengan mengikuti syarat-syarat yang telah ditetapkan seperti tidak boleh berjabat tangan dan hanya dihadiri oleh seorang pendaftar atau penolong pendaftar perkahwinan, pengantin lelaki dan perempuan, seorang wali, dua orang saksi serta dua orang wakil bagi pihak pengantin lelaki dan perempuan.
Video ini dikongsi oleh pengguna Facebook, Norman Herbs memaparkan pasangan pengantin sedang melangsungkan ijab kabul di hadapan rumah tok kadi.
Apa yang menarik perhatian adalah, pasangan pengantin serta kesemua tetamu yang hadir ini dilihat berdiri di luar pagar rumah tersebut dengan menjaga jarak ‘Scoial Distancing’ antara 1 hingga 2 meter seperti yang telah ditetapkan.
Tanpa berjabat tangan, pengantin lelaki dengan gaya yang bersahaja telah melafazkan akad sambil disaksikan oleh tetamu yang hadir.
Selepas selesai acara akad, tok kadi telah meminta pengantin lelaki untuk melafazkan taklik kepada wanita yang dinikahinya itu.
Perkongsian ini telah mendapat perhatian netizen yang rata-ratanya puji dan setuju dengan cara yang dilakukan oleh pasangan ini. Tidak kurang juga ada di antara mereka yang terhibur dengan gelagat spontan yang ditunjukkan oleh tok kadi berkenaan.
Netizen juga turut mengucapkan selamat pengantin baru dan mendoakan keduanya kekal bahagia till jannah.
Nor Shafina Md ZukiAlhamdulillah selamat semua, moga bahagia hingga ke jannah
Fara Hanainilah di namakan jodoh ajal maut tu rahsia Allah.. Jangan pertikaikan kenapa tak tunda je.. Allah dah tetapkan segalanya… Jadi kita sebagai hamba hanya berdoa dan ikot sahaja.. Tahniah pasangan..
YusRaa Raani yg sebenarnya Alhamdulillah…trbaik bro
Ammar AmsyarNampak mcm sedih sbb nikah mcm tak sempurna tapi korg tahu ini lah sejarah yg akan mereka cerita kt anakncucu cicit. Pengalaman manis menikah jarak jauh. Sweeettt
Fara Hanainilah di namakan jodoh ajal maut tu rahsia Allah.. Jangan pertikaikan kenapa tak tunda je.. Allah dah tetapkan segalanya… Jadi kita sebagai hamba hanya berdoa dan ikot sahaja.. Tahniah pasangan..
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Kuku hiasan dengan warna dan corak biasa dipakai oleh wanita bila mahu ke satu-satu acara atau majlis agar tampil lebih menarik.Malah Muslimah sendiri tidak...