Jika sebelum ini kerajaan Arab Saudi telah menutup dua masjid iaitu Masjidil Haram di Kota Mekah dan Masjid Nabawi di Madinah kepada semua jemaah disebabkan penularan wabak pandemik Covid-19.
Dan sejak dua hari lalu kerajaan Arab Saudi mengumumkan Masjid Nabawi di Madinah akan dibuka semula kepada orang ramai secara berperingkat bermula semalam.
Semalam pula melalui akaun laman sosial twitter Menteri Di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama), Datuk Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri telah muat naik posting dengan muat naik beberapa keping foto umat Islam sedang menunaikan solat Subuh di sana.
Dalam foto berkenaan, kelihatan beberapa lelaki menangis sambil menadah tangan berdoa sebagai tanda bersyukur di atas pembukaan masjid yang menjadi kebanggaan umat Islam di seluruh dunia ini.
Malah warganet turut memberi komen yang sangat positif. Rata-rata juga turut bersyukur dengan pembukaan semula masjid Nabawi ini setelah hampir beberapa bulan ditutup kepada jemaah.
Berdasarkan laporan Arab News, masjid di serata negara itu, kecuali di Makkah, akan membuka ruangnya semula kepada jemaah sebagai sebahagian daripada langkah melonggarkan perintah berkurung yang dikuat kuasakan bagi membendung penularan COVID-19.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Cintai sahabat Rasulullah
Salah satu akidah Ahli Sunnah Wal Jamaah adalah kewajipan mencintai, menghormati, memuliakan, menzahirkan sokongan serta mengikuti para sahabat Rasulullah saw serta tidak boleh membenci seorang pun di antara mereka. Sesungguhnya Allah memuliakan mereka dengan hidup bersama RasulNya, mereka berjihad dan bersama menolong agama Islam, betapa tinggi kesabaran mereka dalam menghadapi kaum musyrik serta hijrah mereka meninggalkan negeri dan harta.
Allah SWT telah berfirman:
{Dan orang-orang yang datang sesudah mereka (Muhajirin dan Ansar), mereka berdoa: “Wahai Tuhan kami, berilah keampunan kepada kami dan saudara-saudara kami yang telah beriman lebih dulu daripada kami dan janganlah Engkau membiarkan kedengkian dalam hati kami terhadap orang-orang yang beriman; Wahai Tuhan kami, Sesungguhnya Engkau Maha Penyantun lagi Maha Penyayang.” [Al-Hasyr : 10]
Ayat ini merupakan dalil wajibnya mencintai para sahabat kerana mereka telah memberi sumbangan yang besar terhadap generasi setelah mereka. Jika sesiapa mengutuk atau menghina salah seorang di antara mereka atau berkeyakinan bahawa salah seorang daripada mereka tidak baik maka ia tidak berhak menerima warisan ilmu dan qudwah para sahabat.
Hisyam bin Urwah dari ayahnya ra.hum, meriwayatkan, Ummul Mukminin Aisyah ra berkata kepadaku: “Wahai anak saudaraku, mereka diperintahkan untuk membaca istighfar bagi sahabat-sahabat Nabi SAW. Tetapi mereka malah mencerca para sahabat”. [Riwayat Muslim, 4/2318]
Siapakah sahabat?
Tetapi apakah kita faham dan jelas siapakah yang dimaksudkan dengan para sahabat Nabi s.a.w ini? Ia berasal daripada bahasa Arab dari perkataan sahabah (as-sahaabah), iaitu mereka yang mengenal dan melihat secara langsung Nabi Muhammad s.a.w membantu perjuangannya dan meninggal dunia dalam keadaan Muslim. Al-Hafiz Ibnu Hajar al-Asqalani rahimahullah berkata: “As-Sahabi (sahabat) ialah orang yang bertemu dengan Rasulullah s.a.w, beriman kepada beliau dan meninggal dalam keadaan Islam”. [Kitab Al-Isabah fi Tamyiz as-Sahabah, karya Ibnu Hajar, hal. 101.]
Kebanyakan ulamak Muslim memberi takrif yang sama tentang para sahabat iaitu sebagai mereka yang mengenal Nabi Muhammad s.a.w, mempercayai ajarannya, dan meninggal dalam keadaan Islam. Para sahabat utama yang sering disebut ialah antara 50 sehingga 60 nama yakni mereka yang sangat rapat dengan Nabi Muhammad s.a.w. Sahabat juga dikenali sebagai murid Baginda s.a.w.
Pengenalan khas terhadap sahabat nabi, termasuk kedudukan dan sifat merupakan hal yang penting dalam dunia Islam kerana ia dapat digunakan untuk menilai kesahihan sesuatu hadis mahupun perbuatan Rasulullah yang diriwayatkan oleh mereka.
Umat Islam, umat Nabi Muhammad s.a.w terutama generasi sahabat adalah umat yang hidup dalam ketaqwaan, amal soleh, ibadat yang sempurna, kebahagiaan, penuh dengan kasih sayang, tolong menolong dan bertolak ansur. Ini semua setelah datangnya Islam, yang dibawa oleh Baginda s.a.w yang membawa cahaya kehidupan kepada suatu kaum manusia yang hidup dalam kegelapan dan kejahilan (jahiliyyah).
Suasana ini telah berubah apabila mereka berpegang di atas landasan tauhid yang satu, maka lahirlah al-Ukhuwwah fillah, iaitu persaudaraan kerana Allah. Dengan ukhuwwah ini para penggembala kambing telah menjadi pemimpin yang agung dan hebat, yang berjaya menguasai dunia dan mengembangkan tamadun manusia dengan agama fitrah ini.
Ibnu Batthah dah lainnya meriwayatkan hadis Abu Badar, dia mengatakan, Abdullah bin Zaid mengatakan kepada kami dari Talhah Bin Mutharrif, dari Mus’ab bin Sa’ad dari Sa’ad bin Abi Waqqas, dia mengatakan:
“Manusia terdiri dari tiga peringkat. Dua peringkat sudah berlalu dan satu peringkat yang masih ada. Maka, sebaik-baik kalian adalah yang mendapat peringkat yang masih ada”. Kemudian ia membaca ayat:
{(Juga) bagi orang yang fakir yang berhijrah yang telah diusir keluar dari kampung halaman dan dari harta benda mereka (kerana) mencari kurnia dari Allah dan redha-Nya dan mereka yang menolong agama Allah dan Rasul-Nya, mereka itulah orang-orang yang benar.” [Al-Hasyr: 8].
Mereka adalah daripada kaum Muhajirin dan peringkat ini telah berlalu.
Kemudian dia membaca ayat:
{Dan orang-orang yang telah menempati kota Madinah dan telah beriman (Ansar) sebelum kedatangan mereka (Muhajirin), mereka (Ansar) mencintai orang yang berhijrah kepada mereka (Muhajirin). Dan mereka (Ansar) tidak menaruh keinginan dalam hati mereka mengutamakan (orang-orang Muhajirin) atas diri mereka sendiri sekalipun mereka dalam kesusahan. Dan sesiapa yang dipelihara daripada kemiskinan dirinya mereka itulah orang-orang yang beruntung.} [Al-Hasyr:9].
Mereka adalah kaum Ansar, dan peringkat ini telah berlalu.
Kemudian dia membaca ayat:
{Dan orang-orang yang datang sesudah mereka (Muhajirin dan Ansar), mereka berdoa, “Wahai Tuhanku berikanlah keampunan kepada kami dan saudara-saudara kami yang telah beriman: Wahai Tuhanku, sesungguhnya Engkau Maha Pengasih lagi Maha Penyayang}. [Al-Hasyr:10].
“Generasi al-Quran yang unik”
Maka tidak diragukan lagi bahawa golongan Syiah Rafidhah tidak termasuk daripada peringkat ketiga daripada golongan ini kerana mereka tidak beristighfar untuk para sahabat, bahkan mencerca mereka dan di dalam hati mereka pun penuh rasa benci kepada para sahabat.
Ulamak mengatakan ayat-ayat ini mengandungi pujian bagi kaum Muhajirin dan Ansar serta generasi setelahnya yang membaca istighfar untuk mereka dan memohon kepada Allah agar tidak ada kebencian terhadap mereka.
Ia juga mengandungi sanjungan bagi para sahabat dan golongan Ahli Sunnah yang datang setelah mereka sekaligus menyelar mereka yang tidak menghormati para sahabat bahkan paling teruknya membenci, mengutuk, menghina dan mencaci maki para sahabat seperti golongan tertentu dari kalangan Rafidhah. [Minhaj As-Sunnah 1/153]
Para sahabat telah bertanyakan kepada Rasulullah s.a.w: “Siapakah antara golongan manusia yang paling baik?” Jawab Baginda: “Mereka yang ada pada kurunku, kemudian mereka datang yang selepas itu, kemudian mereka yang datang selepas itu. Kemudian datang satu kaum yang mana penyaksian seseorang mereka mendahului sumpahnya dan sumpah mendahului penyaksiannya. [Riwayat al-Bukhari dan Muslim].
Berdasarkan hadis ini, para ulamak telah sepakat bahawa generasi yang paling baik yang pernah wujud dalam sejarah ialah generasi Nabi s.a.w iaitu para sahabat Baginda. Mereka juga digelar sebagai “Generasi al-Quran yang unik”.
Satu bukti keunikan dan keistimewaan ukhuwwah para sahabat golongan Ansar dan Muhajirin dapat dilihat melalui kisah yang amat menarik dan terbaik melalui riwayat dari Anas bin Malik ra:
“Apabila Nabi s.a.w mempersaudarakan kaum Muhajirin dan kaum Ansar setelah peristiwa Hijrah ke Madinah, salah seorang yang Baginda persaudarakan adalah Abdul Rahman bin Auf (Muhajirin) dan Sa’ad bin Ar-Rabi’ (Ansar). Sa’ad bin Ar-Rabi’ kemudian menawarkan hartanya untuk dibahagi dua kepada Abdul Rahman bin Auf sebagai saudaranya. Tidak cukup dengan itu, beliau yang memiliki dua orang isteri juga menawarkan salah seorang isterinya untuk dinikahkan dengan Abdul Rahman bin Auf (setelah dicerai dan tempoh ‘iddahnya selesai). Tetapi, Abdul Rahman bin Auf menolak kedua-dua tawaran itu dengan baik dan meminta untuk ditunjukkan pasar supaya beliau dapat memulakan perniagaannya sendiri. Akhirnya Abdul Rahman bin Auf memperolehi keuntungan yang besar dalam perniagaannya serta berkahwin dengan seorang perempuan Ansar.” [Riwayat Bukhari].
Lihatlah, bagaimana tautan sebuah persaudaraan kerana Allah yang erat antara kedua sahabat Nabi s.a.w tersebut sehinggakan Sa’ad bin ar Rabi’ seorang yang kaya tidak berasa keberatan sedikitpun untuk membahagi dua hartanya dan menceraikan salah seorang isterinya untuk diberikan kepada saudara seislamnya, Abdul Rahman bin Auf, r.anhuma.
Alangkah malang dan sedihnya kita pada zaman ini, yang tidak mungkin menjumpai lagi seorang sahabat yang begitu ikhlas dan mulia seperti Sa’ad bin Ar-Rabi’.
Telah hilang zaman itu bersama hilangnya pula seorang sahabat seperti Abdul Rahman bin Auf yang tidak pernah terfikir untuk cuba mengambil kesempatan dan peluang di atas kebaikan yang dihulurkan!!!
Seorang lelaki telah menemui seorang Syeikh sambil bertanya: “Di manakah golongan…. {Orang-orang yang menafkahkan hartanya di malam dan di siang hari secara tersembunyi dan terang-terangan…} [Al-Baqarah: 274]
Jawab Syeikh: “Mereka telah pergi bersama golongan {…. mereka tidak meminta kepada orang secara mendesak..} [Al-Baqarah: 273].”
Cintailah para sahabat
Orang mukmin yang benar-benar beriman kepada Allah dan Rasul-Nya akan saling berkasih-sayang sesama mereka dengan ikhlas dan semata-mata kerana Allah, tanpa mempunyai tujuan atau kepentingan juga mengharapkan balasan. Apabila saudara mereka bergembira mereka turut senang hati dan apabila saudara mereka ditimpa ujian dan kesulitan pula, mereka juga turut berduka cita dan cuba membantu sedaya mungkin.
Sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud:
“Perumpamaan orang yang beriman dalam cinta dan kasih sayang sesama mereka adalah bagaikan satu tubuh yang bila salah satu anggota tubuh mengeluh sakit maka seluruh anggota tubuh yang lain tidak dapat tidur dan selalu merasa panas”. [Riwayat Muslim].
Allah SWT juga menjanjikan kepada orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal yang soleh di antara mereka keampunan dan pahala yang besar
Ini adalah janji mulia bagi seluruh sahabat, selari dengan firman Allah SWT yang berikut: {Tidak sama di antara kamu orang yang menafkahkan (hartanya) dan berperang sebelum penaklukan (Mekah). Mereka lebih tinggi darjatnya daripada orang-orang yang menafkahkan (hartanya) dan berperang sesudah itu. Allah menjanjikan kepada setiap mereka (balasan) yang lebih baik.} [Al-Hadid:10]
Semua sifat dan contoh ini ada pada para sahabat dan telah dimanifestasikan dengan cemerlangnya sebagai panduan dan ikutan untuk kita ummat akhir zaman yang serba kekurangan dan penuh kelemahan iman.
Maka wajiblah bagi kita mencintai para sahabat Rasulullah s.a.w, redha Allah ke atas mereka semua, juga mengikut suruhan Rasulullah s.a.w yang telah bersabda:
“Jangan kamu mencerca para sahabatku. Sesungguhnya jika ada di kalangan kamu membelanjakan emas sebesar Bukit Uhud sekalipun, ia tidak mencapai (nilai) secupak (makanan) atau setengahnya yang dibelanja oleh mereka.” [Riwayat al-Bukhari dan Muslim].
Semua faktor ini tiada bandingannya, sama ada ketaqwaan, kesucian jiwa, keikhlasan amal, pengorbanan pada waktu yang getir, berkorban secara langsung untuk insan yang disayangi oleh Allah iaitu Nabi Muhammad s.a.w, maka pastilah kedudukan dan nilai amalan mereka melebihi amalan kita semua.
Cinta sahabat adalah wajib maka sebagaimana kita mencintai Nabi kita Muhammad s.a.w maka pastilah harus kita mencintai para sahabat Baginda yang rela berkorban segalanya untuk Islam dan mencintai Rasulullah s.a.w lebih daripada diri sendiri dan ibu bapa mereka!
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Jangan Disebabkan Najis Kucing Kita Tak Masuk Syurga!
Salah satu pemandangan biasa di kawasan perumahan adalah kehadiran kucing-kucing jalanan berlegaran mencari makanan. Tidak dinafikan, rezeki mereka ini pasti ada kerana ramai juga yang suka memberinya makan.
Namun dalam kemurahan hati memberi makan, ada juga kalangan jiran yang tidak sukakannya. Bukan membencinya tetapi mungkin alergik dan ingin memelihara kebersihan persekitaran kerana terganggu dengan bau busuk tinja kucing yang menyengat.
Kucing jalanan ini biasanya akan membuang hajat di halaman kediaman kejiranan tanpa mengira rumah siapa pun. Najis kelihatan di merata tempat; dalam pasu tanaman, depan pagar utama, anjung meletak kereta dan banyak lagi tempat yang mengundang rasa marah dan geram ‘mangsa’.
Artikel berkaitan:Perlukah Kita Bayar Zakat Kerana Mengkasi Haiwan Peliharaan Seperti Kucing?
Artikel berkaitan :Kucing Bukan Sekadar Makhluk Yang Suka Tidur, Tapi Lindungi Kita Di Malam Hari Dari Roh Jahat
Isu ini sering menjadi perbincangan hangat dalam grup whatsapp kawasan perumahan. Kita ikuti apa hukumnya memberi makan kucing jalanan sehingga jiran-jiran terganggu disebabkan najis-najisnya berselerakan oleh SS Mufti Wilayah Persekutuan.
Pada asalnya sunat untuk memberi makanan kepada kucing jalanan selagi mana tidak mengganggu ketenteraman awam.
Justeru, keutamaan wajib diberi berdasarkan keadaan di tempatnya, sekiranya memberi makanan tersebut akan mengganggu dan menyusahkan jiran tetangga disebabkan najis atau bau yang tidak menyenangkan, maka perbuatan memberi makan itu adalah tidak digalakkan bagi menjamin keharmonian hubungan antara jiran.
Sebaiknya gunakan kebijaksanaan dalam mempertimbangkan kaedah yang terbaik bagi mendapat dua kebaikan, iaitu kebaikan dalam menjaga hubungan di antara jiran dan juga kebaikan dengan memberi makan kepada kucing jalanan.
Memberi makan kepada kucing jalanan merupakan salah satu sikap yang terpuji dan Islam mengajar umatnya supaya berbuat baik sesama makhluk sekalipun terhadap haiwan.
Ini adalah sifat ihsan yang diterapkan di dalam agama Islam. Nabi SAW menceritakan berkenaan dengan kebaikan yang dilakukan oleh seorang pelacur sehingga diampunkan dosanya hanya dengan memberi minum seekor anjing yang kehausan dengan menggunakan kasutnya.
Ini sepertimana hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a, daripada Nabi SAW bersabda:
أَنَّ امْرَأَةً بَغِيًّا رَأَتْ كَلْبًا فِي يَوْمٍ حَارٍّ يُطِيفُ بِبِئْرٍ قَدْ أَدْلَعَ لِسَانَهُ مِنَ الْعَطَشِ فَنَزَعَتْ لَهُ بِمُوقِهَا فَغُفِرَ لَهَا
Maksudnya: Sesungguhnya seorang pelacur wanita melihat seekor anjing mundar-mandir mengelilingi telaga pada hari yang sangat panas dengan lidahnya yang terkeluar kerana kehausan, lalu perempuan itu memberi minum menggunakan kasutnya, maka dia diberi pengampunan segala dosanya. (Riwayat Muslim: 2245)
Selain itu, tanggungjawab untuk menjaga nafkah dan keperluan haiwan yang dipelihara adalah wajib di atas tuannya.
Sekiranya seseorang itu gagal memenuhi keperluan haiwan peliharaannya itu maka ia akan menanggung dosa di atas perbuatannya, seperti tidak menyediakan makanan, tempat tinggal dan kebersihannya.
Ini berdasarkan hadis yang diriwayatkan oleh Abdullah bin Umar r.a, sabda Nabi SAW:
دَخَلَتِ امْرَأَةٌ النَّارَ فِي هِرَّةٍ رَبَطَتْهَا، فَلَمْ تُطْعِمْهَا، وَلَمْ تَدَعْهَا تَأْكُلُ مِنْ خَشَاشِ الأَرْضِ
Maksudnya: Seorang wanita dimasukkan ke dalam neraka disebabkan seekor kucing yang ditambatnya, tidak diberi makanannya, dan tidak melepaskannya untuk mencari makanan di atas muka bumi (Riwayat Muslim: 2619)
Berbalik kepada persoalan, tanggungjawab dalam menjaga kebajikan haiwan adalah salah satu perkara yang perlu dilakukan oleh penjaganya, terutamanya dalam menjaga kebersihan sehingga tidak mengganggu jiran tetangga yang lain.
Dalam hal ini, keharmonian jiran tetangga merupakan perkara yang sangat penting dan perlu diberi perhatian oleh setiap umat Islam. Baginda Nabi SAW memberi amaran kepada umatnya bahawa tidak akan dimasukkan ke dalam syurga kepada sesiapa yang melakukan sesuatu perkara sehingga mengganggu jiran tetangganya.
Ini jelas seperti mana hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah RA, bahawa Nabi SAW bersabda:
لاَ يَدْخُلُ الْجَنَّةَ مَنْ لاَ يَأْمَنُ جَارُهُ بَوَائِقَهُ
Maksudnya: Tidak akan masuk syurga bagi seseorang itu apabila jirannya tidak merasa aman dengan gangguannya (Riwayat Muslim: 46)
Nabi SAW menasihatkan para sahabatnya supaya berbuat baik kepada jirannya kerana sikap dan keperibadian seorang muslim yang sejati itu adalah mereka yang sentiasa berbuat baik kepada jiran tetangganya.
Kesimpulan
Sebagai kesimpulan, berdasarkan kepada persoalan yang diajukan di atas serta nas yang diberikan, pada asalnya sunat untuk memberi makanan kepada kucing jalanan selagi mana tidak mengganggu ketenteraman awam.
Justeru, keutamaan wajib diberi dengan berpandukan keadaan ditempatnya, sekiranya dengan memberi makanan tersebut akan mengganggu dan menyusahkan jiran tetangga disebabkan najis atau bau yang tidak menyenangkan, maka perbuatan memberi makan itu adalah tidak digalakkan bagi menjamin keharmonian hubungan antara jiran.
Sebaiknya kebijaksanaan dalam mempertimbangkan kaedah yang terbaik bagi mendapat dua kebaikan, iaitu kebaikan dalam menjaga hubungan di antara jiran dan juga kebaikan dengan memberi makan kepada kucing jalanan.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
[VIDEO] Jepun Dilanda Gempa 7.1 Magnitud, Pemuda Ini Tetap Khusyuk Solat
Pada Sabtu lepas, Jepun dilanda gempa bumi berukuran 7.1 magnitud.
Gempa bumi itu menghasilkan gegaran kuat sepanjang pantai timur Jepun dan turut dirasai di Tokyo menurut laporan pihak berkuasa Amerika Syarikat dan Jepun.
Agensi meteorologi Jepun berkata, gempa bumi itu berlaku pada jam 11.08 malam waktu tempatan di kedalaman 60 kilometer (km) Laut Pasifik, tidak jauh dari Fukushima namun tiada amaran Tsunami dikeluarkan. Malah media tempatan melaporkan bekalan elektrik terputus sehingga menjejaskan ribuan kediaman di wilayah Tohoku dekat timur Jepun.
Diberitakan juga seramai 24 orang mengalami kecederaan lapor berita Kyodo.
Di sebalik berita gempa kuat melanda itu, viral satu video seorang pemuda tetap khusyuk solat saat gempa bumi itu terjadi. Hal ini dikongsikan dari rakaman video dari akaun twitter @dikurn.
Dalam rakaman berkenaan, terlihat botol bergoncang kuat sementara pemuda itu tetap kusyhuk menunaikan solat tanpa menghentikannya langsung. Dirinya tetap berdiri tanpa ada rasa khuatir untuk menghentikan solat atau melarikan diri.
Sementara kawannya tetap merakam video tersebut walau pungoncangan jelas kelihatan. Malah rakannya yang meraka sempat beristigfar mengucapkan astagfirullahaladzim beberapa kali.
Di video tular tu, dirinya menulis, “Japan gempa, bangunan anti gempa. Rasanya kayak main wahana digoyang-goyang.”
Japan gempa, bangunan anti gempa. Rasanya kaya maen wahana digoyang". pic.twitter.com/q36Cri2Q3w
— 雲 (@Dikurn) February 13, 2021
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI