Ajal maut jodoh kehidupan sudah ditentukan Allah sejak azali lagi. Ia sudah ditulis di luh mahfuz lagi.

Ia berdasarkan hadith sahih iaitu:-

hadith yang sahih berkaitan hal tersebut dan di dalam hadith tersebut juga ada diceritakan tentang kejadian manusia:

Daripada Abdullah bin Mas’ud RA, bahawa Nabi SAW bersabda:

IKLAN

إِنَّ أَحَدَكُمْ يُجْمَعُ خَلْقُهُ فِي بَطْنِ أُمِّهِ أَرْبَعِينَ يَوْمًا، ثُمَّ يَكُونُ فِي ذَلِكَ عَلَقَةً مِثْلَ ذَلِكَ، ثُمَّ يَكُونُ فِي ذَلِكَ مُضْغَةً مِثْلَ ذَلِكَ، ثُمَّ يُرْسَلُ الْمَلَكُ فَيَنْفُخُ فِيهِ الرُّوحَ، وَيُؤْمَرُ بِأَرْبَعِ كَلِمَاتٍ: بِكَتْبِ رِزْقِهِ، وَأَجَلِهِ، وَعَمَلِهِ، وَشَقِيٌّ أَوْ سَعِيدٌ، فَوَالَّذِي لَا إِلَهَ غَيْرُهُ إِنَّ أَحَدَكُمْ لَيَعْمَلُ بِعَمَلِ أَهْلِ الْجَنَّةِ حَتَّى مَا يَكُونُ بَيْنَهُ وَبَيْنَهَا إِلَّا ذِرَاعٌ، فَيَسْبِقُ عَلَيْهِ الْكِتَابُ، فَيَعْمَلُ بِعَمَلِ أَهْلِ النَّارِ، فَيَدْخُلُهَا، وَإِنَّ أَحَدَكُمْ لَيَعْمَلُ بِعَمَلِ أَهْلِ النَّارِ، حَتَّى مَا يَكُونُ بَيْنَهُ وَبَيْنَهَا إِلَّا ذِرَاعٌ، فَيَسْبِقُ عَلَيْهِ الْكِتَابُ، فَيَعْمَلُ بِعَمَلِ أَهْلِ الْجَنَّةِ، فَيَدْخُلُهَا

Maksudnya: “Sesungguhnya setiap kamu dikumpulkan penciptaannya di perut ibunya dalam keadaan air mani selama empat puluh hari, kemudian berubah menjadi seketul darah selama empat puluh hari, kemudian menjadi segumpal daging selama empat puluh hari. Kemudian diutus kepadanya malaikat untuk ditiupkan kepadanya roh dan (malaikat) diperintahkan untuk menetapkan empat perkara: Menetapkan rezekinya, ajalnya, amalnya dan kesudahannya sama ada derita atau bahagia. Demi Allah yang tidak ada tuhan melainkan-Nya, sesungguhnya di antara kamu ada yang melakukan amalan ahli syurga sehingga jarak antara dirinya dengan syurga tinggal sehasta, akan tetapi telah ditetapkan baginya ketentuan, lalu dia melakukan amalan ahli neraka, maka masuklah dia ke dalam neraka. Sesungguhnya di antara kamu ada yang melakukan amalan ahli neraka sehingga jarak antara dirinya dengan neraka tinggal sehasta, akan tetapi telah ditetapkan baginya ketentuan, lalu dia melakukan amalan ahli syurga, maka masuklah dia ke dalam syurga.” [Riwayat Muslim (2643)].

Bila bercakap soal jodoh, kita sentiasa mahukan yang terbaik dalam kehidupan kita. Namun ada ketikanya, sekuat mana pun kita merancang, pengakhirannya ia sudah ditetapkan oleh Allah jua.

IKLAN

Di media sosial, perkongsian pasangan pengantin baru, Nik Halumatulsaadiah dan pasangannya, Azman bin Zainudin menarik minat warga maya untuk mengetahui kisah cinta pasangan ini kerana jarak usia keduanya.

Dalam pada itu, menjawap bebeberapa pertanyaan wargamaya, Nik hanya meminta agar orang ramai mendoakan jodohnya ini sebaik-baiknya tanpa memaklumkan berapa jarak usia usia mereka. Pasangan ini berasal dari Kuantan, Pahang dan pernikahan mereka ini diwalikan oleh ayahnya sendiri.

IKLAN

Walau ramai menyangka suaminya itu adalah “ayahnya” takdir ini sudah tertulis di luh mahfuz dan video pernikahan pasangan ini sudah ditonton 1.0 juta orang dan masing-masing memberikan pandangan tersendiri.

Apa pun jodoh adalah hak Allah, manusia hanya mampu merancang dan Allah menentukan. Di saat kita memilih usia muda kerana raut wajah mereka tapi banyak juga perkahwinan yang gagal kerana tiada persefahaman. Namun ramai juga memilih jodoh lebih berusia dan kekal hingga ke akhir hayat. Selamat pengantin baru buat pasangan ini.
Semoga till Jannah.

@nikhalumatulsaadiah

♬ Selamat Pengantin Baru – Pengantin