Ikuti perkongsian Dr Zaharuddin ini dan hadam baik-baik perkongsiannya:
Siapa kalah kena belanja
Apakah hukum bersukan berdua seperti bermain bowling, tennis, badminton atau lainnya dan sesiapa yang kalah perlu belanja makan?
Ads
Hukumnya Judi
Saya jawab hukumnya adalah judi kerana wujud elemen ‘zero sum game’. Walaupun penyertaan kelihatan tiada yuran tapi hakikatnya ia beryuran kerana kedua-dua pihak berpotensi dibebani dengan kos makanan yang tidak pula diketahui jumlahnya.
Hal seperti ini telah wujud sejak zaman dahulu kala lagi, hingga ia dicatatkan contoh sepertinya oleh ulama silam dengan kata :-
لا يجوز لأنه في معنى القمار نحو أن يقول أحدهما لصاحبه : إن سبقتني فلك عليّ كذا , وإن سبقتك فلي عليه كذا فقبل الآخر
Ertinya : “Tidak harus ( haram) kerana terdapat dalamnya erti atau unsur judi seumpama seorang berkata kepada rakannya : Sekiranya engkau tewaskan aku maka bagiku hadiah itu dariku, dan jika aku menewaskanmu, mestilah engkau memberinya kepadaku, lalu kedua-duanya bersetuju”( Badai As-Sonaie; Al-Kasani)
Ads
Kerana Wujud Elemen
Ia adalah judi walaupun ada unsur usaha dari kedua belah pihak dan bukan permainan nasib semata. Unsur judinya datang dari sudut hadiah, seolah-olah kedua-dua pihak meletakkan sejumlah wang untuk membyaar sewa gelanggang, hanya yang kalah akan terkena.
Ia tetap judi walaupun kedua-dua pihak redha meredhainya. Tiada redha dalam perihal haram.
Namun jika hanya salah seorang yang menjanjikan hadiah, seorang lagi tidak, hukumnya berubah menjadi harus atau halal. Ia adalah ijtihad hukum dari ulama mazhab Al-Hanafi, Syafie dan Hanbali. (Rujuk kitab Tabyin Al-Haqaiq, Az-Zaila’ie, 6/227 ; Qawanin Al-Ahkam, Ibn Juzai, hlm 177 ; Hasyiah Al-Qalyubi, 4/266 ; Al-Insaf, Al-Mardawi, 6/93 )
Islam mewajibkan berbuat ihsan kepada kesemua makhluk meliputi manusia, tumbuhan dan juga haiwan. Berbuat ihsan kepada haiwan seperti kucing adalah wajib hukumnya dalam erti kata tidak menyakiti dan menzalimi haiwan tersebut. Ini berdasarkan sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Syaddad bin Aus R.A beliau berkata bahawa Rasulullah S.A.W bersabda :
Maksudnya : Sesungguhnya Allah telah mewajibkan berbuat ihsan kepada setiap sesuatu. Riwayat Muslim (1955).
Pemergian artis disegani Adibah Noor meninggalkan kesan kepada mereka yang rapat dengannya. Bahkan selepas pemergiannya juga, dirinya meninggalkan 41 ekor kucing yang dipeliharanya termasuk kucing-kucing jalanan.
Semasa hayatnya, arwah pernah memaklumkan, sejujurnya dirinya kurang pasti berapa banyak berhabis bagi membayar makanan, kos bulanan dan perubatan untuk kucing-kucing yang dibela.
“Apa yang pasti, saya tidak pernah berkira jumlah wang untuk kegunaan mereka.” Kata arwah.
Dalam pada itu, nasib 41 ekor kucing miliknya, akan terbela apabila Rumah Amanah iaitu rumah perlindungan kucing yang terletak di Hulu Langat bersedia membelanya jika hubungi ole waris arwah.
Dalam hantaran di fb mereka, “tiada masaalah jika kucing-kucing arwah lebih 40 ekor nak berteduh di Rumah Amanah, Hulu Langat, Selangor.
“SOP no. 1 Kematian Tuan Kucing, warisnya bolehlah PM saya. Tak perlu bayar apa-apa dan tak perlu bagi makanan kucing-kucing tu setiap bulan. Malah setiap hari Ahad dari pukul 2.30 hingga 6.30 ptg adalah hari melawat. Terbuka kepada umum, tulis mereka.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Viral di media sosial tindakan Raja Bomoh, Mahaguru Ibrahim Mat Zin yang dilihat melakukan satu ritual menolak musibah banjir yang dilakukan di Dataran JPS di Teluk Intan semalam.
Dipenuhi tumbuh-tumbuhan selain sayur-sayuran dilihat Raja Bomoh ini dan sepupunya, Wan Zaleha bertindak melakukan ritual di tebing sungai tersebut. Ramai mengecam tindakan dilakukan olehnya dan beranggapan ia menjurus kepada perkara bidaah dan syirik.
Ekoran kejadian viral ini, memetik laporan Astro Awani, Jabatan Agama Islam Perak (JAIPk) membuka kertas siasatan terhadap Ibrahim Mat Zin atau gelarannya Raja Bomoh berhubung ritual menolak musibah banjir yang dilakukan di Dataran JPS di Teluk Intan seperti yang tular di media sosial pada Rabu.
Pengarahnya, Datuk Mohd Yusop Husin berkata, kertas siasatan dibuka mengikut Seksyen 14 Enakmen Jenayah Syariah Perak 1992 atas kesalahan mencela dan menghina agama Islam.
“JAIPk membuka kertas siasatan berhubung perkara ini. Orang ramai dinasihatkan agar tidak terpengaruh dengan perkara-perkara seumpama ini dan menjauhi apa juga amalan yang menjurus kepada khurafat,” katanya hari ini.
Dalam pada itu menyedari upacara tersebut viral di media sosial, Raja Bomoh berkenaan telah mengadakan siaran langsung di fbnya bagi menjelaskan tindakannya. Menolak ianya perkara syirik, jelasnya, upacara itu dilakukan bertujuan untuk menyelamatkan pusara ibu bapa dan keturunannya daripada tenggelam jika banjir melanda ke beberapa daerah di negeri Perak.
“Saya datang bukan dijemput sesiapa. Datang dengan sukarela. Lagi pun saya bukan puja air. Saya hanya melakukan adat apa pernah dilakukan pada zaman dahulu bahkan ia dilakukan untuk menyelamatkan pusara ibu ayah saya yang berketurunan Dato Maharajalela dari tenggelam.
“Usaha ini hanya ikhtiar saja dan mengikut adat istiadat raja-raja Melayu,” katanya yang menolak ia perbuatan syirik kerana dia hanya melindungi keturunannya dan mendakwa banyak kubur-kubur raja Melayu yang dikebumikan di tepi sungai.
Jauhi perbuatan syirik kerana merupakan dosa yang amat besar di sisi Allah SWT.
Firman Allah: (Maksudnya): “Sesungguhnya Allah tidak akan mengampunkan dosa syirik mempersekutukanNya (dengan sesuatu apa jua), dan akan mengampunkan dosa yang lain dari itu bagi sesiapa yang dikehendakiNya (menurut aturan SyariatNya). Dan sesiapa yang mempersekutukan Allah (dengan sesuatu yang lain), maka sesungguhnya ia telah melakukan dosa yang besar.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Penampilan golongan transgender yang jauh berani daripada wanita sejati sering kali menarik perhatian. Dengan pakaian seksi, mendedahkan bahagian tubuh mereka yang nampak seperti wanita sudah tentu mengundang lirikan mata baik kaum lelaki mahupun wanita.
Timbul persoalan apakah hukumnya memandang golongan ini yang berpakaian ‘menjolok mata’? Ikuti penjelasan Ustaz Syed Shahridzan Ben Agil dalam satu perkongsiannya di laman sosial Facebook
Terdapat istilah bahasa Arab yang dikenali sebagai “Amrad” atau disebut “Syab Amrad”. Apakah maksud istilah ini?
Menurut kitab “al-Qamus al-Muhit” maksud “Amrad” ialah lelaki yang tiada misai dan janggut.
Manakala menurut perbahasan fuqaha’, “Amrad” bermakna lelaki yang tiada janggut. Amrad juga termasuk lelaki tanpa misai dan janggut yang mana wajahnya cantik seperti wanita.
Jadi golongan amrad dalam istilah Alam Melayu amat sesuai dikaitkan golongan transjantina.
Apakah hukum melihat wajah dan aurat golongan transjantina? Menurut Mazhab Syafi’ie seperti yang dinyatakan oleh Imam Nawawi dalam karangan beliau “Raudah al-Tolibin”
“Lelaki melihat lelaki hukumnya harus pada keseluruhan badan kecuali di antara pusat dan lutut. Tetapi haram melihat lelaki amrad dan selainnya dengan terbitnya rasa ‘teringin’”
Menurut penjelasan Imam Nawawi bahawa haram melihat golongan amrad samaada muka dan juga tubuh mereka dengan ada rasa seronok. Bahkan pengharaman ini tiada khilaf dalam kalangan ulama dari mana-mana mazhab sekali pun.
Perkara ini dinyatakan di dalam “Mausuah Fiqhiyyah Kuwaitiyyah”: “Para ulama fiqh bersepakat ke atas pengharaman melihat wajah amrad dengan rasa ‘syok’”
Dalam rujukan yang sama dijelaskan juga: Para ulama fiqh bersepakat tentang pengharaman melihat pada amrad dengan tujuan berlazatan dan menikmati keindahannya.
Tiada beza antara amrad yang comel atau tidak. Bahkan telah dinyatakan oleh ulama Mazhab Hanafi dan Syafi’ie bahawa melihat golongan amrad dengan rasa ‘teringin’ lebih besar dosanya daripada melihat wanita kerana ia (amrad) tidak halal sama sekali (untuk golongan lelaki berbanding perempuan)
Kesimpulannya, haram lelaki melihat wajah dan tubuh badan golongan transjantina penuh keteringinan sama ada berwajah cantik atau tidak, apatah lagi wajah dan anggota badan yang mirip dengan wanita.
Bayangkan melihat wajah golongan amrad hukumnya haram apatah lagi melihat tubuh badan atau aurat mereka yang juga mirip kepada bentuk badan wanita.
Bahkan di sisi Syafi’iyyah lebih haram dan besar dosanya melihat golongan ini berbanding wanita kerana amrad sama sekali tidak boleh dinikahi oleh golongan lelaki
Qada solat atau solat sunat, mana satu yang lebih utama dilakukan? Ini mungkin persoalan buat mereka yang banyak meninggalkan solat satu ketika dahulu namun...