Kita semua tidak sempurna. Ada melakukan aib dan kesalahan namun Allah masih menutupnya hingga hari ini.
Bahkan Allah mencampakkan rasa malu dalam diri manusia untuk tidak menceritakan kepada orang lain. Hanya di antara kita dan Allah sahaja.
Malah, Allah melarang kita menceritakan aib kita sendiri. Baginda Rasulullah sendiri telah mengingatkan manusia supaya jangan berbangga dengan dosa yang dilakukan.
Sabda Baginda Rasulullah: Setiap daripada umatku diampunkan melainkan golongan mujahirin. Antara perbuatan mujaharah ialah di mana seorang lelaki melakukan satu amalan pada waktu malam kemudian dia bangun pada waktu pagi dalam keadaan Allah telah menutup apa yang dilakukannya pada waktu malam. Lalu dia berkata: Wahai fulan, semalam aku telah melakukan perbuatan ini dan perbuatan itu. Sesungguhnya dia tidur dalam keadaan Allah menutup aib yang telah dia lakukan lalu dia bangun pagi dan mendedahkan apa yang Allah tutup darinya. – [HR Bukhari 6069].
Namun hari ini media sosial menjadi “mahkamah dunia” kerana segala isi laku kesalahan dipaparkan walau bukan dengan kerelaan orang dimalukan. Walau bukan semua menyukai tindakan begini, namun tidak semua bersetuju dengan apa yang berlaku.
Ads
Semalam, mahkamah menjatuhkan hukuman penjara 10 hari dan denda RM4000 kepada remaja berusia 19 tahun, Daniel Iskandar, selepas tertuduh mengaku bersalah atas pertuduhan yang disabitkan ke atasnya iaitu mencuri tabung masjid di Masjid Al Islahiah, Kuang, Rawang dan kemudian menyorokkannya di bilik mandi jenazah.
Mahkamah turut memerintahkan hukuman penjara itu bermula dari tarikh tertuduh ditangkap pada 9 Januari lalu dan sekiranya tertuduh gagal membayar jumlah denda tersebut dia boleh dipenjara selama lima bulan.
Memetik laporan Bernama, peguam pro bono (tanpa bayaran dan sukarela), Azman Abdullah telah tampil memohon hukuman berbentuk pengajaran kepadanya dengan alasan kesalahan berkenaan adalah kali pertama dilakukan dan anak guamnya yang juga sudah insaf.
Ads
Dia memaklumkan “anak guam saya memohon maaf kepada mahkamah dan pihak masjid. Alasan dia (cuba mencuri) kerana dia perlukan duit untuk membeli ubat datuknya yang menghidap penyakit kencing manis. Dia cuba meminta kepada orang tetapi mereka tidak boleh tolong.”
“Anak guam saya merupakan anak sulung daripada tiga adik-beradik dan ibu bapanya telah bercerai sejak dia berusia lapan tahun. Dia tinggal bersama datuknya berusia 70-an dan kehidupan mereka bukan senang. Makan dan minum juga daripada sedekah jiran-jiran,” katanya.
Ads
Pengguna twitter lancar tabung bantu remaja
Di sebalik menyedari remaja ini wajar diberi peluang kedua dan bersimpati dengan keadaan dilalui oleh remaja ini, seorang pengguna twitter Tashny Sukumaran @tashny bertindak pantas melancarkan tabung kutipan bagi membayar denda mahkamah tersebut.
Dan ternyata dalam beberapa jam selepas ia dilancarkan jumlah RM4000 berjaya diperoleh tepat jam 12.27 am untuk diserahkan kepada peguam remaja berkenaan. Bahkan menurutnya, lebihan wang dari kutipan ini akan diberikan terus kepada remaja berkenaan selepas dirinya dibebaskan kelak untuk meneruskan kehidupan.
Semoga peluang kedua diberi buat remaja ini terus istiqomah dengan kehidupannya yang masih panjang. Dan jangan sesekali kita menyebarkan aib orang kerana kita nampak baik sebab Allah tutup aib kita.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Tidak menggunakan periuk elektrik tetapi periuk biasa yang ditenggek atas api gas di dapur. Malah katanya cara digunakan menjadikan nasi lemak terhasil tidak berjelantah dan tahan lama.
Hari ini tokma nk share cara tokma masak nasi lemak. Nasi lemak versi kukus tp tokma rebus periuk nasi itu..
Cara ini lebih mudah & lebih cepat. Lebih cepat masak dari guna periuk nasi letrik. In Shaa Allah nasi lemak yg terhasil tidak berjelantah & tahan lebih lama. #AirtanganTokma..
Moga bermanafaat & dapat dimanafaatkn bersama…
Cara Pengiraan/penggunaan, santan/air utk nasi lemak tau nasi puteh. Ini cara sukatan tokma. Boleh jer guna cara sukat sendiri.Jika nk msk nasi puteh santan tu tukar dgn air pula.
Daun pandan,hirisan halia,serai yg di titik,santan & beras. #AirtanganTokm
Basuh beras . Isik dlm periuk yg sesuai. Bubuh daun pandan,hirisan halia &serai yg di titik . #AirtanganTokma
Tuang Santan secukupnya. Tuang minyak masak ¹/² senduk. Garam 1/2 sudu besar. Kacau rata.. #AirtanganTokma
Masukkn periuk kedlm periuk kukusan. Rebus periuk itu . Guna api sederhana. Air dlm periuk kukusan jgn byk sgt. Nnt berkocok & mercik²pula. #AirtanganTokma
Tutup periuk kukusan itu. Biarkn nasi mendidih. Bila dh mula mengelegak boleh kecilkn api dapur. Biarkn nasi terus mendidih hingga kering. #AirTanganTokma
Biarkn nasi mendidih hingga kering santannya. Sesekali boleh kacau utk ratakn santan pekat yg terapung diatasnya. #AirtanganTokma
Bila nasi dh masak & kering santannya. Boleh ttp api dapur. Biarkn periuk nasi terendam dlm air panas dlm periuk kukusan itu. #AirtanganTokma
Bekas periuk yg di guna. Alhamdulillah..tiada sedikit pun terdapat kerak nasi lemak. Malahan nasi lemak ini boleh tahan lbh lama. In Shaa Allah hingga 24 jam tahan x basi jika betul cara masaknya.. #AirtanganTokma
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Semua tahu bahawa membasuh anggota wuduk adalah wajib sebelum bersolat. Kita sedia maklum, anggota wuduk dibasuh sebanyak tiga kali. Namun, ada juga sama ada terlupa, disengajakan atau was-was semasa ambil wuduk sehingga terlajak lebih daripada tiga kali membasuh anggota badan.
Kita ikuti penjelasan pejabat Mufti Wilayah Persekutuan tentang hal ini. Dalam mendirikan solat, ada sebab mengapa Allah telah aturkan tertibnya atau dalam bahasa popular sekarang SOP nya.
Soalan: Assalamualaikum w.b.t Saya selalu melihat ada orang berwuduk dan membasuh anggota wuduk berkali-kali. Mencuci wajah dan tangan berkali-kali, berkemungkinan empat atau lima kali. Apakah hukumnya serta adakah ia dibenarkan? Harap Datuk Mufti dapat beri pencerahan.
Jawapan : Firman Allah SWT : يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلَاةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَأَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ وَامْسَحُوا بِرُءُوسِكُمْ وَأَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْنِ Maksudnya :“Wahai orang-orang yang beriman, apabila kamu hendak mengerjakan sembahyang (padahal kamu berhadas kecil), maka (berwuduklah) iaitu basuhlah muka kamu, dan kedua belah tangan kamu meliputi siku, dan sapulah sebahagian dari kepala kamu, dan basuhlah kedua belah kaki kamu meliputi buku lali.” (Surah al-Maidah : 6)
Habib Hasan bin Ahmad al-Kaff menyebutkan rukun wuduk ada enam. Empat daripadanya adalah berdasarkan ayat al-Quran iaitu membasuh muka, membasuh kedua tangan, menyapu sebahagian kepala dan membasuh kedua kaki. Manakala dua yang berbaki adalah berdasarkan sunnah iaitu niat dan tertib. Anggota-anggota wuduk yang wajib untuk dibasuh
Oleh itu, secara ringkasnya kita dapat ketahui bahawa anggota wuduk yang wajib dibasuh ialah :
Seluruh muka beserta niat.
Membasuh tangan hingga ke siku.
Membasuh sebahagian daripada kepala sekurang-sekurangnya membasahkan tiga helai rambut
Membasuh kaki sehingga ke buku lali.
Hendaklah membasuh anggota-anggota tadi mengikut tertib.
Selain daripada anggota-anggota wajib tersebut maka hukumnya adalah sunat yang sangat dituntut (sunat muakkad). Ini seperti membaca Basmalah ketika mula mengambil wuduk, membasuh tangan sebelum memasukkannya ke dalam bekas air, berkumur, memasukkan air ke dalam hidung, membasuh seluruh kepala, membasuh kedua-dua telinga, memulakan setiap anggota dengan anggota sebelah kanan, melaksanakannya secara berturut-turut, menggosok, membasuh setiap anggota dengan tiga kali basuhan dan lain-lain.
Sunat membasuh setiap anggota wuduk dengan tiga kali basuhan Syeikh Daud al-Fatani menyatakan bahawa dikira tiga kali bagi air yang mengalir dengan melalui tiga kali olak (pengaliran) air ke atas anggota berkenaan, dan bagi air yang tenang dengan digerak-gerakkan anggota sebanyak tiga kali. Membasuh anggota wuduk melebihi tiga kali basuhan
Walau bagaimanapun, di dalam riwayat Abdullah bin Amr ada menceritakan bahawa : جاءَ أعرابيٌّ إلى النَّبيِّ -ﷺ- يسألُهُ عنِ الوُضوءِ؟ فأراهُ الوُضوءَ ثلاثًا، ثمَّ قالَ : هكَذا الوُضوءُ فمَن زادَ على هذا فقَد أساءَ وتعدّى، وظلمَ Maksudnya : “Seorang Arab Badwi telah datang bertemu Nabi SAW, bertanyakan mengenai (cara) wuduk? Baginda telah mengajarkannya supaya berwuduk dengan tiga kali basuhan (bagi setiap anggota). Kemudian, baginda bersabda : Beginilah cara berwuduk (yang benar), sesiapa yang menambah daripada ini (melebihi 3 kali basuhan), maka dia telah melakukan keburukan, melampaui batas dan berlaku zalim.” Riwayat al-Nasaie (140)
Para ulama telah menyatakan bahawa membasuh anggota wuduk melebihi tiga kali adalah makruh hukumnya. Dalam hal ini, Imam al-Nawawi ada menyebutkan : وَقَدْ أَجْمَعَ الْعُلَمَاءُ عَلَى كَرَاهَةِ الزِّيَادَةِ عَلَى الثَّلَاثِ وَالْمُرَادُ بِالثَّلَاثِ الْمُسْتَوْعِبَةِ لِلْعُضْوِ وَأَمَّا إِذَا لَمْ تَسْتَوْعِبِ الْعُضْوَ إِلَّا بِغَرْفَتَيْنِ فَهِيَ غَسْلَةٌ وَاحِدَةٌ
Maksudnya :“Para ulama telah bersepakat (Ijma’) bahawa hukumnya adalah makruh (membasuh anggota wuduk) melebihi tiga kali. Dan yang dimaksudkan dengan tiga kali basuhan tersebut ialah aliran air yang mengenai seluruh anggota. Adapun, jika tidak dapat mengalirkan air (membasuh) ke seluruh anggota melainkan dengan dua kali siraman. Maka, dua kali siraman itu, baru dikira satu kali basuhan.”
Imam Syafie juga ada menyebutkan mengenai perkara ini di dalam kitabnya : وَلَا أُحِبُّ لِلْمُتَوَضِّئِ أَنْ يَزِيدَ عَلَى ثَلَاثٍ وَإِنْ زَادَ لَمْ أَكْرَهْهُ Maksudnya : “Dan aku tidak suka bagi seseorang yang berwuduk untuk menambah (dalam basuhannya) melebihi tiga kali. Akan tetapi, sekiranya dia menambah (melebihi), aku tidak memakruhkannya.”
Imam al-Nawawi menerangkan bahawa maksud perkataan Imam Syafie ‘tidak memakruhkannya’ di atas ialah ‘tidak mengharamkannya’. Begitu juga, dengan kenyataan Imam Syafie yang lain menyebutkan bahawa beliau tidak suka jika seseorang melebihi 3 kali basuhan (ketika berwuduk), akan tetapi sekiranya dia buat, perkara tersebut tidak memudaratkannya iaitu tidak berdosa. Ini menunjukkan bahawa perbuatan melebihi tiga kali basuhan bagi setiap anggota ketika berwuduk adalah makruh.
Sekalipun membasuh anggota wuduk melebihi tiga kali makruh hukumnya, perbuatan tersebut tidak membatalkan wuduknya selagi mana air diratakan ke seluruh anggota wuduk dengan sempurna. Wuduknya tetap sah.
Hal ini adalah sebagaimana yang disebutkan oleh Imam al-Nawawi : إذَا زَادَ عَلَى الثَّلَاثِ فَقَدْ ارْتَكَبَ الْمَكْرُوهَ وَلَا يَبْطُلُ وُضُوءُهُ هَذَا مَذْهَبُنَا وَمَذْهَبُ الْعُلَمَاءِ كَافَّةً وَحَكَى الدَّارِمِيُّ فِي الِاسْتِذْكَارِ عَنْ قَوْمٍ أَنَّهُ يَبْطُلُ كَمَا لَوْ زَادَ فِي الصَّلَاةِ وَهَذَا خَطَأٌ ظَاهِرٌ
“Sekiranya seseorang menambah (basuhan) lebih daripada 3 kali, maka dia telah melakukan perbuatan yang makruh. Namun, (perbuatan itu) tidaklah membatalkan wuduknya. Ini adalah merupakan mazhab kami (Syafie) dan mazhab kebanyakan ulama. Al-Darimi telah menukilkan daripada segolongan ulama di dalam kitabnya al-Istizkar, bahawa wuduk terbatal, sebagaimana (hukum) sekiranya seseorang menambah-nambah (rukun) di dalam solatnya. Pendapat ini telah jelas kesilapannya.”
Kesimpulannya Berdasarkan kepada perbahasan dan perbincangan di atas, kami menyimpulkan bahawa membasuh anggota wuduk secara melebihi tiga kali basuhan adalah makruh. Akan tetapi, wuduknya tetap sah dan tidak membatalkan wuduknya selagimana air diratakan ke seluruh anggota wuduk dengan sempurna.
Walau bagaimanapun, basuhan tersebut hanya dikira setelah dia sempurna mengalirkan air (membasuh) ke seluruh anggota wuduk berkenaan. Adapun, jika tidak dapat mengalirkan air ke seluruh anggota melainkan dengan dua kali siraman contohnya. Maka, dua kali siraman itu, baru dikira satu kali basuhan. Imam al-Ramli ada menyebutkan bahawa syarat sebelum membasuh untuk kali kedua dan ketiga adalah perlu menyempurnakan basuhan wajib (yang pertama).
Marilah sama-sama kita renungi kata-kata Syeikh Mulla Ali al-Qari yang menyatakan berlebihan dalam berwuduk seperti menambah lebih dari tiga kali basuhan, tidak ada kebaikan dalam perkara yang berlebihan tersebut.
Semoga bermanfaat.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Apa hukumnya apabila bapa saudara menggunakan semua harta anak yatim peninggalan ayah mereka? Hal ini sangat mengecewakan apatah lagi bapa saudara adalah waris keluarga terdekat.
Harapkan Pegar, Pegar makan padi. Peribahasa yang juga sesuai dikaitkan dengan kes bapa saudara tidak amanah ini yang sepatutnya mengurus dan menjaga kebajikan anak yatim (anak-anak kepada arwah abang kandungnya)dengan jujur.
Kehilangan ketua keluarga tempat bergantung isteri dan anak-anak seharusnya diringankan dengan sifat ihsan para waris keluarga terdekat.
Agama kita telah menggariskan bahawa waris keluarga terdekat sebelah ayah (arwah) harus pikul tanggungjawab ini; datuk, ayah kepada datuknya atau bapa saudaranya.
Jika tiada waris keluarga terdekat, maka tanggungjawab itu diserahkan kepada ibunya dan ahli keluarga belah ibu anak-anak yatim.
Andai waris diberi tanggungjawab menjaga dan mengurus harta anak yatim, pastikan semuanya dilakukan dengan dokumentasi bagi mengelak masalah berbangkit selain memastikan keperluan mereka terpenuhi.
Sekiranya waris juga kurang berkemampuan kewangannya, maka dia dibenarkan menggunakan harta tersebut mengikut sekadar yang diperlukan sahaja dan tak boleh lebih. Harta selebihnya wajib diberikan kepada anak-anak saudara yatim.
Hal demikian ini ada dijelaskan dalam surah an-Nisa ayat ke-60.
“Memakan harta anak yatim tanpa alasan yang dibenarkan, menurut salah satu hadis Nabi, merupakan salah satu tujuh dosa besar yang akan membinasan pelakunya. Karena itu ancaman siksanya pun sangat berat,”
Dalam kes tertentu, bapa saudara yang awalnya berjanji untuk menguruskan harta anak-anak yatim, rupanya mempunyai niat buruk lain iaitu menggunakan harta peninggalan arwah untuk kegunaan peribadinya walaupun sebenarnya dia tiada masalah kewangan.
Bagai menangguk di air keruh, bapa saudara seperti ini ternyata tidak amanah dan jujur serta mengingkari perintah Allah supaya menjadi pelindung anak-anak yatim.
Dan sememangnya neraka jahanam adalah tempat terbaik untuknya kerana Allah melaknat waris atau sesiapa yang menganiaya anak-anak yatim dengn memakan harta mereka.
Allah berfirman,
“Dan janganlah kalian mendekati harta anak yatim kecuali dengan cara yang terbaik sampai mereka mencapai usia matang (dapat membezakan yang baik dari yang buruk).” (Surah al-An’am: 152)
Sementara itu, dalam surah an-Nisaa’ ayat ke-10 dijelaskan, bahawa mereka yang memakan harta anak yatim secara tidak benar sesungguhnya apa yang mereka makan adalah api jahanam.
Dengan demikian, bapa saudara atau waris dekat lain yang memakan harta anak yatim, kelak nanti akan terjerumus ke api neraka.
Pakar tafsir asal Tunisia, Ibnu Asyur yang memahami kata ‘api’ pada ayat tersebut sebagai sesuatu yang menyakitkan. Sehingga, ayat tersebut menjadi bermakna bahawa tindakan memakan harta anak yatim akan menyebabkan mereka menderita di dunia dan akhirat seperti halnya api yang menyebabkan kepedihan bagi setiap yang mendekati atau menyentuhnya.
Dari Abu Syuraih, iaitu Khuwailid bin ‘Amr al-Khuza’i r.a., katanya: “Nabi SAW bersabda:”Sesungguhnya saya sangat memberatkan dosa (kesalahan) orang yang menyia-nyiakan haknya dua golongan yang lemah, iaitu anak yatim dan orang perempuan.”
Ini adalah hadis hasan yang diriwayatkan oleh an-Nasa’i dengan isnad yang baik. Maksudnya adalah memakan tanpa hak (bahawasanya mereka menelan api sepenuh perut mereka) kerana harta itu akan berubah di akhirat nanti menjadi api (dan mereka akan masuk dalam api yang bernyala-nyala) iaitu api neraka yang menyebabkan mereka terbakar hangus dalam neraka yang bernama sa’ir.
Kashoorga: Kepada waris keluarga terdekat yang masih ada ‘hutang amanah’ pada anak-anak saudara yang telah yatim, bertaubatlah segera sebelum terlambat.
Berjumpa dan berterus terang dengan anak-anak saudara yang telah dianiaya dahulu dan pulangkan sejumlah harta yang telah diambil.
Jika tidak diselesaikan cara baik, takut-takut meninggal dalam tidak mendapat redha mereka.
Baru baru ini tular kisah seorang peragawati dan pelakon Zahnita Wilson yang mendakwa menjadi mangsa keganasan dilakukan suaminya. Ia terbongkar apabila beliau mendedahkan wajahnya...