Layanan terbaik untuk isteri kesayangan. Junjungan besar kita, nabi Muhammad SAW adalah contoh insan paling sempurna dalam apa sahaja aspek kehidupan. Terbaik sebagai seorang anak, lelaki, suami, sahabat, pemimpin dan hamba kepada Allah SWT.
Baginda bertindak sesuai dengan situasi dan dengan siapa dia berurusan. Semua dihadapi dengan ketelitian, kerana apa yang dilakukannya adalah gambaran keindahan Islam. Subhanallah.
Ada sisi menarik yang para suami perlu take note tentang betapa sayangnya Rasulullah dengan para isterinya. Baginda tampilkan sisi seorang lelaki yang gagah di medan perang kepada seorang suami yang super penyayang.
Tiada lelaki di dunia ini boleh menandingi keupayaan Rasulullah SAW memikat dan menjaga hati sang isteri.
Artikel ini sangat bermanfaat buat suami yang begitu prihatin dalam menjaga hak isteri dalam rumahtangga berdasarkan amalan Rasulullah.
1. Layanan romantis first class
Semua isteri mahukan layanan romantis dan penuh kasih sayang first class sebagaimana Rasulullah.
“Rasulullah sering mencium Aisyah dan itu tidak membatalkan puasa”. (HR Nasai).
Penjelasan dari hadis tersebut ialah Rasulullah SAW mencium isterinya kerana ingin memberikan kesenangan dan kebahagiaan, bukan semata kerana hawa nafsu.
2. Tutur kata lembut
RasulullahSAW sangat menjaga adab tutur kata dengan sesiapa pun. Dalam meluahkan rasa kasih, baginda menzahirkannya secara sederhana dan bersahaja.
Baginda pernah bersabda “Aku diberi rezeki berupa rasa cinta kepada engkau wahai isteriku”. (HR Muslim).
Kalimat tersebut sederhana sahaja tanpa pujian berlebihan, tetapi sangat mendalam? Seorang isteri tentu akan bahagia jika mendengar kalimat tersebut daripada suaminya. Jika bahasa millennial sekarang ia dikenali sebagai pick-up line.
3. Menggunakan panggilan indah
Rasulullah SAW selalu memanggil isterinya dengan panggilan indah yang disukai. Aisyah dipanggil dengan panggilan “Ya Humaira” (Wahai wanita yang pipinya kemerah merahan) isteri mana yang tak seronok kan?
4. Memanjakan
Dari Anas berkata :
Ads
“Kemudian kami pergi menuju Madinah. Aku lihat Rasulullah menyediakan tempat duduk yang empuk dari kain di belakang beliau untuk Shafiyyah (salah satu isteri Rasulullah) kemudian beliau duduk di samping untanya sambil menegakkan lutut beliau dan Shafiyyah meletakkan kakinya di atas lutut beliau sehingga dia berjaya menaiki unta tersebut”. (HR Bukhari).
Hadis tersebut menceritakan bahwa Rasulullah SAW memanjakan isteri dengan memberi layanan dan keselesaan untuk isterinya.
5. Memberi hadiah
Rasulullah SAW ingin semua isterinya bahagia dan salah satu cara untuk tackle mereka ialah dengan memberikan hadiah.
“Rasulullah memberi kepada masing masing isterinya sebotol minyak kasturi”. (HR Ahmad).
Hadiah tersebut bukan sesuatu yang bertujuan untuk berlebihan atau bermewah-mewahan, tetapi sebagai tanda ingatan selain bermanfaat untuk mereka.
6. Waktu makan sebagai ‘dating’ berdua
Saat menikmati makanan bersama, Rasulullah SAW sentiasa bersikap menyenangkan sehingga gelas dan bekas makanan dikongsi bersama. Dari Aisyah r.a “Aku biasa makan bubur bersama Rasulullah dalam bekas yang sama, aku minum air dengan gelas dan beliau meletakkan mulut beliau di gelas tersebut lalu beliau minum”. (HR Abdurrozaq dan Said bin Manshur)
7. Memujuk lembut ketika marah
Selisih faham dalam kehidupan berumahtangga adalah perkara biasa. Tetapi jangan dibiarkan lama.
Ketika isteri Rasulullah marah atau merasa dukadi hati, Rasulullah tidak pernah membalas dengan kata-kata kasar atau membatu kan diri. Baginda akan menyejukkan hati isteri dengan cara yang manis dan lembut.
“Rasulullah memicit hidung Aisyah jika dia marah dan berkata : Ya Humaira, bacalah doa : Wahai Tuhanku, ampunlah dosa-dosa ku, hilangkanlah kekerasan hatiku, dan lindunglah aku dari fitnah yang menyesatkan”. (HR Ibnu Sunni) Rasulullah tidak pernah melepaskan kemarahan pada isterinya jauh sekali memukulnya.
Diriwayatkan oleh Aisyah, “Rasulullah tidak pernah memukul isterinya walau sekalipun”. (HR Muslim).
8. Beri kucupan sebelum keluar rumah
Dari Aisyah r.a “Rasulullah selalu mencium isterinya sebelum keluar untuk solat, kemudian keluar menunaikan solat tanpa berwuduk dahulu”. (HR Ahmad).
Ads
Cara ini memang boleh buat hati isteri berbunga-bunga. Nyata Rasulullah berusaha memberikan ketenangan pada isterinya selama beliau berpergian dengan cara menciumnya terlebih dahulu agar tidak timbul prasangka buruk pada hati isteri sebab suami telah meminta izin dengan baik.
9. Layanan penuh kelembutan
Ini menunjukkan Rasulullah SAW amat menyayangi dan memerlukan isteri. Rasulullah, pernah berbaring di pangkuan isterinya dengan tujuan saling berkasih sayang.
“Beliau (Rasulullah mendekati isterinya (Aisyah) dan dia ada di biliknya, lalu menyisir rambut beliau, padahal iserinya sedang haid”. (HR Muslim)
10. Bersama-sama menguruskan rumahtangga
Dalam sebuah riwayat Rasulullah SAW mandi bersama Aisyah dalam satu bilik mandi dengan kolah yang sama “Aku (Aisyah) pernah mandi dari jinabat bersama Rasulullah dengan satu tempat air, tangan kami selalu bergantian mengambil air, dan tangan kami bersentuhan”. (HRMutafaqun ‘Alaih)
Mandi bersama isteri bukanlah tindakan tercela atau sesuatu yang dilarang dalam Islam, sepasang suami isteri memiliki hak sepenuhnya dalam kasih sayang dan melayani satu sama lain.
Rasulullah melakukan hal tersebut untuk melayani dan memberikan kegembiraan bagi isterinya.
11. Pendengar setia
Ketika mendengar keluhan hati isterinya, Rasulullah mendengarnya dengan sabar dan memberi tanggapan dengan baik.
Baginda melakukan begitu untuk memberikan hak kepada isterinya bahawa salah satu tugas seorang suami ialah menjadi pemimpin dan pemberi keputusan ketika isterinya dilanda kebingungan.
Dari Aisyah r.a “Rasulullah adalah orang paling lembut dan banyak menemani isterinya yang sedang mengadu atau sakit”. (HR Bukhari)
Ads
12. Diajak berpergian
Aisyah r.a berkata : “Rasulullah jika hendak melakukan perjalanan, beliau melakukan undian di antara para isteri, barang siapa yang keluar namanya, maka dialah yang ikut pergi bersama beliau”.(HR Bukhari)
13. Dibantu dalam pekerjaan rumah tangga
Hal ini pernah diutarakan oleh Aisyah ketika ada yang bertanya padanya mengenai apakah urusan rumahtangga yang biasa dilakukan oleh Rasulullah ketika baginda di rumah.
Aisyah menjawab: “Rasulullah membantu melaksanakan pekerjaan keluarga”. (HR Bukhari)
Ketika ditanya oleh Aisyah, “Ya Rasulullah bukankah engkau telah dijamin syurga? Mengapa engkau masih bersusah payah begini?
Baginda menjawab “Ya Humaira, apakah aku tak boleh menjadi hamba Nya yang bersyukur?”. (HR Bukhari)
Hadis menjelaskan bahawa Rasulullah SAW bersedia membantu urusan rumah tangga walaupun penat atau berat untuk dilakukan sebagai rasa bersyukur kepada Allah telah diberikan seorang isteri. Baginda menzahirkan rasa syukur itu dengan melayan isterinya dengan baik sekali.
14. Dibelai
Rasulullah memberi kasih sayang pada isterinya dengan rutin membelai dan memenuhi nafkah batin yang merupakan hak isterinya.
“Setiap hari Rasulullah membelai semua isterinya seorang demi seorang. Beliau menghampiri dan membelai tanpa menggauli isteri kecuali Baginda singgah ke rumah isteri yang beliau gilirkan waktunya lalu beliau bermalam di tempatnya”. (HR Ahmad)
15. Tidak Dibebani
Dalam sebuah kisah diriwayatkan bahawa Aisyah menunggu Rasulullah sehingga tengah malam hingga tertidur berhampiran pintu rumah. Ketika Rasulullah sampai rumah dan menyedari hari sudah larut malam, baginda tidak jadi mengetuk pinu rumah kerana bimbang ketukan itu akan mengejutkan isterinya dari lena.
Baginda lalu meletakkan serban di depan pintu dan tidur di atasnya. Walaupun dalam keadaan letih, baginda tidak mahu membebani isterinya dan malam tertidurlah mereka tanpa saling mengetahui mereka tertidur di depan pintu.
Pagi hari ketika Aisyah membuka pintu dia terkejut melihat Rasulullah tidur di luar dan Rasulullah berkata “Aku pulang larut malam. Bimbang r mengganggu tidurmu, aku tak sanggup mengetuk pintu. Itulah sebabnya aku tidur di depan pintu”. (HR Muslim)
Betapa tingginya rasa kasih sayang Rasulullah SAW terhadap isterinya.
Kashoorga: Apa yang dilakukan oleh baginda ini adalah satu ibadah kerana Allah SWT. Sebagai umatnya, kita cuba lah sedaya upaya meniru sehabis baik agar timbul kasih sayang menebal dan menjadikan kehidupan berumahtangga itu teramat indah.
‘Diperap dengan garam & menjadi sebati dengan najisnya.’ Ini hukum makan ikan masin tak dibuang isi perut. Rata-rata pembuat ikan masin tidak mengasingkan isi perut terlebih dahulu sebelum menyediakan ikan masin.
Tetapi hari ini di pasaran ada juga peniaga yang cakna dengan isu kebersihan dan halal ini lalu menjual ikan masin yang telah dibuang isi perut dan najisnya. Namun kelompok ini masih belum ramai.
Ikuti penjelasan Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan tentang hukum memakan ikan yang diproses tanpa dibuang isi perutnya.
Soalan:
Assalamualaikum, saya ada persoalan berkaitan ikan masin, ikan kering mahupun ikan pekasam yang masih tidak dibuang isi perutnya. Mohon pencerahan hukum andai termakan isi perut ikan tersebut?
Jawapan
Hukum ikan masin atau ikan kering mahupun ikan pekasam yang tidak dibersihkan segala isi perut, tahi mahupun darahnya adalah tidak halal untuk dimakan kerana najis menurut mazhab Syafi’i.
Menjadi Sebati Dengan Najisnya
Namun, ikan kecil yang sukar dibuang segala isi dalaman perut adalah dimaafkan untuk dimakan.
Oleh itu, pengusaha yang menghasilkan ikan masin, ikan kering atau pekasam perlu cakna terhadap kebersihannya dengan membuang segala kotoran dalam rongga perut ikan yang bersaiz besar.
Adapun isi perut ikan yang sukar dibersihkan kerana saiz ikan terlalu kecil, maka ia termasuk najis yang dimaafkan dan halal untuk dimakan.
Ini Hukum Makan
Setiap haiwan yang terdapat di dalam lautan halal dimakan berdasarkan firman Allah SWT:
أُحِلَّ لَكُمْ صَيْدُ الْبَحْرِ وَطَعَامُهُ
Maksudnya: “Dihalalkan bagi kamu binatang buruan laut (air), dan makanannya.”
Surah Al-Maidah (96)
Seterusnya, makanan halal mestilah suci berdasarkan kalimah tayyiban dalam firman Allah SWT:
Maksudnya : “Wahai sekalian manusia! Makanlah dari apa yang ada di bumi yang halal lagi baik”
Surah al-Baqarah (168)
Ikan Masin Tak Dibuang Isi Perut
Sementara itu, fuqaha mazhab Syafi’i membahaskan hukum memakan ikan masin yang tidak dibersihkan bahagian isi perutya berdasarkan nukilan dalam Al-Jawahir :
Maksudnya: “Semua ikan masin yang tidak dikeluarkan segala isi perutnya, maka ia dianggap najis”.
Oleh itu, ikan yang belum dibersihkan daripada isi-isi perutnya dianggap bernajis dan tidak halal dimakan.
Menurut zahir pendapat ini, sama sahaja ikan besar mahupun ikan kecil. Namun al-Rafi’i dan al-Nawawi mengatakan ikan kecil yang masih terdapat isi perut halal dimakan atas sebab kesukaran untuk membersihkannya.
Oleh yang demikian, ikan bersaiz besar yang tidak dibuang isi perutnya tidak halal dimakan kerana bercampur dengan najis dalam perutnya.
Ikan Kecil Terkecuali
Sementara telur ikan adalah suci kerana terdapat penghalang antara najis dan telur yang tidak mungkin bercampur dengan telur ikan.
Sementara ikan kecil yang tidak dibuang isi perut adalah dimaafkan. Begitu juga, ia tidak menajiskan minyak apabila menggoreng ikan kecil tersebut .
Kesimpulannya, ikan yang tidak dibuang dan dibersihkan tahi, darah serta segala isi perutnya adalah tidak halal dimakan disebabkan najis kecuali telur ikan. Namun ikan kecil yang sukar dibuang segala isi perutnya adalah dimaafkan dan halal dimakan.
Salam bersalaman memohon kemaafan memang sudah jadi budaya kita ketika menyambut raya. Namun begitu batasan untuk bersalaman meskipun bersama ahli keluarga perlu juga dijaga.
Ini kerana ada kalangan ahli keluarga adalah bukan mahram yang mana ada aurat yang perlu kita jaga. Berikut adalah senarai ahli keluarga bukan mahram yang bukan saja perlu kita elakkan dari bersalam tapi turut menjaga batasan aurat serta pergaulan.
Tidak boleh bersalam & kena jaga aurat serta pergaulan
Individu yang bukan mahram bagi seorang lelaki dalam keluarga
-Isteri kepada bapa saudara.
-Sepupu perempuan.
-Kakak ipar (isteri kepada abang kandung).
-Adik ipar (perempuan).
-Anak angkat perempuan yang bukan anak susuan.
-Manakala bagi seorang perempuan pula, yang bukan mahram mereka adalah seperti berikut:
Individu bukan mahram bagi seorang perempuan pula dalam ahli keluarga
-Suami kepada ibu saudara.
-Sepupu lelaki.
-Abang ipar (suami kepada kakak kandung).
-Adik ipar (lelaki).
-Anak angkat lelaki yang bukan anak susuan.
Boleh bersalam ahli keluarga ini
Mahram bagi seorang lelaki
Mahram bagi seorang lelaki yang dibahagikan kepada tiga bahagian iaitu mahram dari sudut kerabat, musaharah, dan juga susuan.
Pertama: Mahram Dari Sudut Kerabat
-Ibu kandung.
-Nenek (ibu kepada ibu).
-Nenek (ibu kepada bapa).
-Anak perempuan.
-Cucu perempuan (dari anak lelaki).
-Cucu perempuan (dari anak perempuan).
-Adik beradik perempuan seibu sebapa.
-Adik beradik perempuan seibu.
-Adik beradik perempuan sebapa.
-Anak perempuan kepada adik beradik lelaki kandung (seibu sebapa).
-Anak perempuan kepada adik beradik lelaki dari sebelah ayah atau ibu.
Iaitu anak-anak saudara perempuan @ anak perempuan kepada adik beradik lelaki atau perempuan kita.
Kedua: Mahram Dari Sudut Musaharah
-Isteri kepada bapa (ibu tiri). Begitu juga isteri kepada datuk dari sebelah bapa atau ibu.
-Isteri kepada anak lelaki (menantu perempuan). Begitu juga isteri kepada cucu lelaki dan ke bawah.
-Ibu kepada isteri (ibu mertua).
Ini berdasarkan firman Allah S.W.T:
وَأُمَّهَاتُ نِسَائِكُمْ
Maksudnya: Dan ibu kepada isteri-isteri kamu.
-Anak perempuan kepada isteri (anak tiri bagi isteri yang telah disetubuhi).
Ketiga: Mahram Disebabkan Susuan
Ibu susuan.
Adik beradik perempuan susuan.
Anak perempuan kepada adik beradik lelaki sesusuan.
Anak perempuan kepada adik beradik perempuan sesusuan.
Anak susuan perempuan.
Adik beradik susuan perempuan kepada ibu atau ayah. Iaitu ibu-ibu saudara susuan.
Kesemuanya ini adalah berdasarkan firman Allah S.W.T:
وَأُمَّهَاتُكُمُ اللَّاتِي أَرْضَعْنَكُمْ وَأَخَوَاتُكُم مِّنَ الرَّضَاعَةِ
Maksudnya: Dan ibu-ibu susuan kamu serta adik-beradik perempuan susuan kamu.
Surah Al-Nisa’ (23)
Juga berdasarkan sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Aisyah R.Anha bahawa Rasulullah S.A.W bersabda:
يَحْرُمُ مِنَ الرَّضَاعِ مَا يَحْرُمُ مِنَ النَّسَبِ
Maksudnya: Diharamkan dari susuan apa yang diharamkan dari nasab.
Riwayat Ibn Majah (1937)
Mahram bagi seorang perempuan
-Bapa kandung dan ke atas seperti datuk dan moyang.
-Anak lelaki dan ke bawah seperti cucu dan cicit.
-Adik beradik lelaki.
-Bapa saudara dari sebelah ibu dan ke atas seperti datuk saudara.
-Bapa saudara dari sebelah bapa dan ke atas seperti datuk saudara
-Anak-anak saudara lelaki iaitu anak lelaki kepada adik beradik lelaki atau adik beradik perempuan dan ke bawah seperti cucu-cucu saudara lelaki.
-Bapa susuan.
-Adik beradik susuan yang lelaki.
-Bapa mertua.
-Menantu lelaki (suami kepada anak perempuan).
Alhamdulillah, akhirnya umat Islam seluruh dunia menerima berita gembira apabila Kerajaan Arab Saudi membuka ‘pintu’ Kota Mekah kepada jemaah umrah luar secara bertahap bermula 1 November 2020 ini.
Penutupan hampir 7 bulan itu adalah berikutan pandemik Covid-19 yang melanda dunia.
Dalam satu kenyataan dikeluarkan Kementerian Dalam Negeri, yang diterbitkan Saudi Press Agency, kebenaran umrah akan dibahagikan kepada tiga tahap.
Tahap pertama dan kedua melibatkan penduduk Arab Saudi dan ekspatriat sendiri iaitu pada 4 Oktober 2020 dengan 30% kapasiti Masjidil Haram (6,000 jemaah sehari)
Tahap kedua pada 18 Oktober ditingkatkan kepada 75% kapasiti Masjidil Haram (15 ribu Jemaah sehari) dan menjangkakan dapat menampung 100% kapasiti Masjidil Haram pada 1 November iaitu kira-kira 20,000 jemaah sehari.
Mengulas lanjut, kementerian turut menjangkakan, sekiranya Covid-19 berjaya dihapuskan sepenuhnya, ibadat umrah dapat dilaksanakan dengan kapasiti biasa sebagaimana sebelum pandemik.
Penangguhan umrah dan mengehadkan kehadiran jemaah haji telah bermula pada Mac lalu berikutan kebimbangan penularan Covid-19 ke kota-kota sucinya.
Kebenaran ini menunjukkan kesungguhan dan kepekaan Kerajaan Arab Saudi yang cakna dengan kehendak umat islam seluruh dunia yang ingin menunaikan ibadah umrah dan haji serta menziarahi kota-kota sucinya yang lain.
Kehadiran jemaah umrah dan haji dari seluruh dunia merupakan salah satu daripada sumber ekonomi Arab Saudi selain daripada menjadi negara pengeluar minyak terkemuka dunia.
Ini merupakan perancangan rapi Putera Mahkota Arab Saudi, Mohamed Bin Salman yang mengatur strategi perancangan ekonomi negaranya dengan melihat kehadiran jemaah luar negara ini sebagai sumber ekonomi menerusi ziarah keagamaan. Jangkaan 30 juta jemaah haji hadir setiap tahun bermula 2030 – Sumber AFP
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
10 Kelebihan Orang Bertaubat, Antaranya Dapat Rezeki BerkatTiada manusia yang sempurna. Malah tiada manusia yang terlepas dari berbuat dosa. Tapi sebagai hamba Allah, kita...