Isi Kandungan
ToggleSiapa yang tidak mengenali Pendakwah Bebas, Ustazah Asma Harun yang bukan sahaja bijak berbicara setiap kali berceramah menyebarkan ilmu, tetapi beliau juga mempunyai personaliti menarik serta kecantikan semulajadi pada wajahnya.
Melihat pada senyumannya, lontaran bait kata yang keluar dari suaranya menyerlahkan penampilan sebenar pendakwah yang cukup viral di media sosial.
Menerusi perkongsian seorang wanita, Amina Jasmine muat naik posting memuji sikap dan penampilan penceramah tersebut yang begitu menjaga kehormatan diri.
Tanpa mekap tebal sekadar wajah polos dengan hijab labuh dan jubah longgar yang menjadi pilihannya tetap menyerlah aura ibu kepada tujuh cahayamata ini.
Bila tgk wajah ustazah asma harun…tiada secalit make up diwajahnya….tp wajahnya berseri…senyuman nya indah….
Lihat pakaiannya…pakaiannya melindungi dia dr mata2 lelaki yg suka melihat bentuk tubuh wanita..dan akhirnya wanita dan lelaki tersebut bakal ahli neraka….krn masing2 tidak menjaga aurat dan pandangan…
Teringat kata2 nya…biarlah manusia tidak memandang kita…asalkan Allah pandang kecantikan akhlak kita dan syurga itu lebih indah dr pujian dan perhatian didunia ni…..
saya sedang buang satu2 baju yg sy rasa2 x cukup longgar…seluar2 yg tampak bentuk kaki…tudung2 yg singkat2….
sy bukan remaja…saya hampir 40an….dan byk khilaf2 sy yg dulu,dlm menyelusuri hidup ni….tak terbilang….maka sy ingin cari redha Allah….bukan hanya dgn kata2…tp dengan amal dan melaksanakannya…
Sy nak ajak sahabat perempuan sy semua….jom kita tutup aurat kita….pakai tudung shj tp pakaian kita masih ketat here n there…lelaki bkn mahram lihat bentuk badan kita dan mereka terbygkan lain..nauzubillah….
Belajar la tutup aurat dgn sempurna…kecantikan seorg isteri adalah bila dia menjaga kehormatan diri nya hanya utk suaminya shj…bkn utk lelaki lain…
Wallahualam #ustazahasmaharun Nukilan dari hati sy yg paling dlm buat sahabat2 semua….semoga kalian kuat utk berubah demi redha Allah…
KREDIT FOTO: FACEBOOK & INSTAGRAM USTAZAH ASMA HARUN
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Sentiasalah Bersangka Baik Dengan Allah, Pasti Jodoh Yang Dinanti Datang Tepat Pada Masanya
Tidak dinafikan urusan jodoh itu tiada siapa yang tahu kecuali Allah. Namun kita berhak untuk memilih yang terbaik agar rumah tangga dibina berkekalan hingga ke jannah.
Justeru perlu ada sedikit usaha dalam mencari siapa Imam yang boleh membimbing kita dunia akhirat.
Usaha tidak semestinya terus bertanya si dia mahu berkahwin dengan kita atau tidak, sebaliknya berdoa dan melakukan solat istikharah diberikan petunjuk dalam mencari jodoh.
Ikuti perkongsian menarik ini.
Assalamualaikum
Alah kalau jodoh tak kemana, tak payah susah nak cari. Nanti adalah tu, kata seorang sahabat.
Sememangnya jodoh kita telah Allah tetapkan dan persiapi untuk kita. Tetapi tidaklah bermakna kita duduk terperuk di dalam rumah berharap dia datang kepada terus ajak nikah.
Perlu ada usaha.
Usaha yang bagaimana ?
Usaha untuk jadi yang terbaik untuk pasangan kita. Menjaga hubungan dengan Allah , ibu bapa dan sesama manusia. Baiki diri, pelajari ilmu agama dan ilmu rumahtangga.
Menjadi yang terbaik bukan untuk jadi yang sempurna. Lelaki kena belajar jadi ketua keluarga, bantu isteri masak nanti, jaga anak sama-sama, kemas rumah. Perempuan kena jadi co-pilot yang baik, menjaga rukun keluarga, rajin memasak dan sebagainya.
Imam Hasan Al-Bashri berkata:
“Seorang Mukmin adalah pemimpin bagi dirinya. Dia senatiasa bermuhasabah diri kerana Allah. Sesungguhnya pada hari kiamat nanti hisab akan menjadi ringan terhadap orang-orang yang telah bermuhasabah diri di dunia… Dan sesungguhnya pada hari kiamat hisab akan menjadi amat berat terhadap orang-orang yang mengerjakan semua urusannya tanpa didahului dengan bermuhasabah diri.”
Dalam muhasabah diri kita juga harusnya kita baiki bab ibadah kita. Jaga solat, perbanyakkan pekara sunat, puasa dan sebagainya untuk persiapan di hari kemudian.
Jarak yang Allah beri untuk kita temui jodoh adalah untuk proses muhasabah diri. Mungkin juga si dia sedang baiki diri dan sedang mencari kekuatan berkali-kali kecewa. Untuk kita dan dia persiapi dari segi material dan fizikal.
Kita mencari jodoh kita adalah untuk perhubungan yang serius iaitu perkahwinan dan ianya merupakan tanggungjawab yang besar.
Jodoh tak akan datang bergolek jika kita tak usaha. Tak doa dan cuba baiki diri kita.
Jangan nanti jodoh kita adalah terima kad undangan perkahwinan si dia.
Jika ada calon jagalah perhubungan dan pergaulan. Jika rasa sudah stabil jangan di lengahkan lagi.
Bagi yang menanti jodohnya, baiki diri, inshaAllah bila masa yang tepat Allah akan gerakkan hati kita dan dia untuk bertemu pada masa yang tepat dan keadaan yang tepat.
Ianya perlukan tindakan juga, kita berkenan merisiklah dia.Buktikan tindakan untuk hubungan yang halal.
Selalu bersangka baik dengan Allah.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
‘Semoga Allah Beri Kekuatan.’ Remaja 15 Tahun Disahkan Kanser, Al-Waqiah & Surah Pendek Jadi Hafalan Di Wad
Isi Kandungan
Toggle‘Semoga Allah beri kekuatan.’ Remaja 15 tahun disahkan kanser, al-waqiah & surah pendek jadi hafalan di wad.
Menurut ibunya, Akrimi Maswah akan mula menghafaz surah kegemarannya setiap kali terasa badannya kuat sedikit, jika ada waktu terluang di wad.
Begitulah hebatnya anak yang kita rasakan terlalu kecil untuk melalui ujian ini, nampaknya dia begitu tabah dan kuat mengharunginya. Ikuti perkongsian Puan Ezatul Marini dan semoga kisah ini menjadi iktibar buat kita semua.
Artikel Berkaitan
Semoga Allah Beri Kekuatan
Sebagai pejuang kanser, kehidupan sehari-hari sebenarnya kerapkali menimbulkan kegusaran dan kebimbangan.
Sebanyak mana dan sekuat apapun pergantungan kepada rahmat dan kasih-sayang Allah, pasti datang juga perasaan takut sekiranya merasakan kelainan pada tubuh badan.
Setiap hari Kak Ezat mohon pada Allah untuk jangan datangkan semula sel-sel kanser dalam tubuh. Oleh kerana itu, setiap kali menerima berita tentang mereka yang disahkan kanser atau “tewas”dalam perjuangan memerangi sakit yang satu ini, Kak Ezat perlu ambil masa untuk diam dan fikir.
Pembahagian Harta Kepada Waris
Remaja 15 Tahun
Beberapa bulan lepas, kami di pejabat, dikejutkan dengan berita, anakanda salah seorang dari kakak di pejabat disahkan menjadi pejuang kanser yang Kak Ezat sendiri belum biasa dan tahu tentang jenis dan kategorinya.
Anak ini disahkan men ghidap kanser Desmosplastic small around cell tumour atau DSRCT. Kanser yang dialaminya adalah sel kanser yan g tumbuh dalam abdomen dan pelvis. Kanser ini agresif tapi sangat jarang ada orang yang mengalaminya.
Allahuakbar, bukan mudah untuk tuan badan menerima aturan takdir yang ini. Hancur luluh hati dan perasaan ibu bapa melihat anak mereka melawan rasa sakit dan tanggungan emosi yang berat.
Disahkan Kanser
Kami turut berkongsi perasaan serupa namun apalah yang mampu kami lakukan selain menembak sebanyak doa agar anak ini diberikan kekuatan, kesembuhan total dan kedua ibu, bapanya diberikan ketabahan.
Redha? Tabah? Pasrah? Kak Ezat sangat pasti yang kedua ibu bapa anak ini sudah menanamkan semangat-semangat itu dalam diri mereka. Yang Kak Ezat galaukan adalah, emosi dan kekuatan anak ini menanggung segala hadiah dan cinta kasih Allah.
“Dia masih anak-anak. Umurnya baru sahaja 15 tahun, sudah tentulah yang hanya dia fikirkan adalah kesakitan. Dia barangkali belum mampu membina rasa untuk melawan dan memperkukuhkan asbab mengapa perlu berkuat dan bertahan.
‘Allah, sungguh Allah sangat sayangkan dia dan kedua ibu bapanya,” itu sahajalah kata-kata yang mampu kami ucapkan bila terkenangkan anak ini.
Al-Waqiah & Surah Pendek
Semalam, pecah khabar, anak yang sangat kami cintai ini diserang sawan dan perlukan bantuan pernafasan. Kak Ezat sungguh hilang kata-kata.
Sepanjang malam hati bimbang dan gundah-gulana. Menjelang Maghrib, sampai khabar, alhamdulillah, bantuan pernafasan sudah ditanggalkan dan anak ini kelihatan memberi respon positif.
“Ya Allah, jagakanlah Maswah. Beri dia sembuh,” sempat terlintas dalam hati doa pendek itu sebelum terlena.
Ibunya kerap berkongsi rasa, mengirim khabar dan meminta dipanjatkan doa serta kekuatan untuk anaknya serta dirinya juga.
Kak Ezat cukup mengerti, pada ketika ini, bahu yang dihulur untuk dijadikan tempat bersandar, telinga yang dipinjamkan untuk mendengar, kasut sang ibu yang kita acukan pada kaki sendiri lebih penting dari sebarang bentuk bantuan lain.
Kak Ezat mohon sedalam-dalamnya bantuan semua untuk mendoakan anakanda Akrimi Maswah. Doakan semoga Allah beri dia kekuatan dan ketabahan.
Musibah Hukuman atau Ujian?
Jadi Hafalan Di Wad
Paling utama doakan kesembuhan dia. Kak Ezat pasti tentu ada doa-doa orang baik di sekeliling Kak Ezat yang Allah bakal makbulkan.
Kirimkanlah sebanyaknya doa untuk anak ini dan juga teruslah berdoa agar kedua ibu bapanya sentiasa diberikan ketabahan dan kekuatan dalam menerima tanda cinta Allah ini.
“Buat aktiviti ringan, hafaz surah-surah pendek” Allah! Gambar yang dikirim ibunda Maswah sungguh menyentak tangkai hati.
Menurut ibunya, Maswah akan mula menghafaz surah ke gemarannya setiap kali terasa badannya kuat sedikit di kala waktu terluang di wad.
Baca Di Sini
Zikir Penyembuh Kanser, Ustaz Don Kongsi Doktor Pulih Lepas Amal Surah Asy-Shuára Ayat 78-83
Kashoorga Semoga Allah sentiasa bersama Akrimi Miswah dan keluarganya. Insyallah.
Sumber Ezatul Marini
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
4 Adab Dalam Bergurau, Mufti WP Jelaskan #1 Tidak Melampaui Batas
Hari ini tular di media sosial berkaitan personaliti YouTube, Ryzal Ibrahim yang popular menerusi saluran YouTube Durian Kimchi membuat permohonan maaf secara terbuka kepada kaum Iban Sarawak.
Ia ekoran, Ryzal didakwa menghina pakaian tradisi masyarakat itu dalam Instagram Story semalam dengan menyamakan pakaian itu sebagai alas meja, alas TV, langsir dan selebihnya ketika isterinya mengenakan busana tradisi tersebut.
Berang dengan tindakan tidak sensitifnya, masyarakat Iban mula menyuarakan bantahan mereka dan menyifatkan pakaian itu jauh lebih mahal harganya (anggaran RM10,000 sepersalinan) dan bukan semua mampu memilikinya.
Ekoran hebat menerima kecaman kerana tidak sensitif dengan budaya pakaian tradisi, Ryzal membuat permohonan maaf secara terbuka kepada seluruh rakyat Malaysia khususnya rakyat Sarawak dan kaum Iban ekoran keterlanjuran kata-kata gurauannya itu dengan disangka menghina pakaian tradisional mereka.
Walau ia belum meredakan hati masyarakat Iban yang terguris, sebenarnya di dalam agama Islam, kita diajar untuk tidak bergurau secara sensitif hingga menguris hati pihak lain.
Dipetik dari pejabat Mufti Wilayah Persekutuan, ada empat adab bergurau dalam Islam yang perlu dijaga oleh semua orang. Berikut adalah perkongsian adab bergurau. Apakah hukum berlawak jenaka di dalam Islam?
Jawapan:
Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW, ahli keluarga baginda SAW, sahabat baginda SAW serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah baginda SAW.
Mukadimah
Hakikatnya, Islam sebagai panduan hidup manusia tidak pernah melarang manusia untuk berhibur dan berjenaka. Hiburan dan jenaka itu adalah fitrah tabiat manusia dan tanpanya kehidupan akan menjadi hambar, sedih dan kurang bermotivasi untuk hidup menjalankan tanggungjawab masing-masing.
Kami nukilkan hakikat ini lewat kenyataan Prof. Dr. Yusuf al-Qaradhawi dalam buku al-Halal wa al-Haram (ms.543) yang telah kami terjemahkan:
“Justeru, Islam tidak mewajibkan manusia agar semua perkataan yang diucapkan sehari-hari sebagai zikir, semua renungannya sebagai berfikir, semua pendengarannya hanyalah al-Quran al-Karim dan semua masa lapangnya mesti berada di dalam masjid. Bahkan Islam mengiktiraf kewujudan manusia itu dengan fitrah dan tabiatnya yang tersendiri sebagaimana yang diciptakan Allah SWT buat mereka. Allah SWT menciptakan manusia supaya mereka senang, ketawa dan berman-main sebagaimana diciptakan bagi manusia itu keinginan untuk makan dan minum…”
Kemudia beliau menyebutkan tentang sikap sebahagian para sahabat Nabi SAW yang terlalu takut untuk berhibur dan bergembira bersama keluarga kerana berhati-hati terhadap sifat munafik. Suatu hari, Hanzalah RA datang berjumpa Nabi SAW bersama Abu Bakar RA lalu berkata: “Hanzalah telah berlaku munafik wahai Rasulullah!” Baginda SAW menjawab: “Mengapa sebegitu?” Jawab Hanzalah: “Wahai Rasulullah! Apabila kami berada di sisimu, kamu sering mengingatkan kami tentang neraka dan syurga, sehingga kami seolah-olah dapat melihatnya di hadapan mata kami. Tetapi apabila kami meninggalkan majlismu, kami telah dilalaikan dengan anak dan isteri serta harta benda kami sehingga kami terlupa kepada peringatanmu itu.”
Maka jawab Rasulullah SAW:
وَالَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ إِنْ لَوْ تَدُومُونَ عَلَى مَا تَكُونُونَ عِنْدِي، وَفِي الذِّكْرِ، لَصَافَحَتْكُمُ الْمَلَائِكَةُ عَلَى فُرُشِكُمْ وَفِي طُرُقِكُمْ، وَلَكِنْ يَا حَنْظَلَةُ سَاعَةً وَسَاعَةً – ثَلَاثَ مَرَّاتٍ
Maksudnya: “Demi (Zat) yang jiwaku di Tangan-Nya! Sesungguhnya jika kamu menepati keadaan seperti yang kamu biasanya berada di sisiku dan ketika dalam berzikir, nescaya kamu akan berjabat tangan (yakni disamakan) dengan malaikat di tempat-tempat perbaringan kalian dan di jalan-jalan kalian. Tetapi, wahai Hanzalah! Sesaat begini dan sesaat begitu! – Rasulullah menyebut tiga kali” Riwayat Muslim (2750)
Ertinya, hanya para Malaikat yang memiliki tahap keimanan sedemikian rupanya yang dibayangkan Hanzalah. Mereka sentiasa bertasbih memuji Allah dalam setiap keadaan dan waktu. Sedangkan manusia ada masanya untuk belajar, beribadah dan mendengar peringatan. Ada juga masa untuk rehat dan tidur, dan masa untuk bekerja mencari nafkah untuk diri dan keluarga, sedangkan malaikat tidak dijadikan sebegitu.
Rasulullah SAW berjenaka
Kenyataan sebelum ini disokong dengan perbuatan dan perkataan Rasulullah SAW sendiri. Ini boleh dilihat dalam kitab al-Syama`il al-Muhammadiyyah yang dihimpunkan oleh Imam al-Tirmidhi (w.297) Rahimahullah, antaranya kisah Rasulullah SAW dilaporkan pernah berjenaka dengan seorang wanita tua.
Daripada al-Hasan RA berkata: “Seorang wanita tuan bertemu dengan Nabi SAW lalu berkata:” Wahai Rasulullah! Berdoalah kepada Allah agar memasukkan aku ke dalam syurga.” Maka jawab Rasulullah: “Wahai Umm Fulan, Sesungguhnya syurga itu tidak masuk ke dalamnya orang tua.” Perawi menyatakan: Wanita itu lantas berpaling dan menangis lalu Baginda SAW meminta kepada para sahabat: “
أَخْبِرُوهَا أَنَّهَا لَا تَدْخُلُهَا وَهِيَ عَجُوزٌ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى يَقُولُ: {إِنَّا أَنْشَأْنَاهُنَّ إِنْشَاءً فَجَعَلْنَاهُنَّ أَبْكَارًا عُرُبًا أَتْرَابًا}
Maksudnya: “Kalian beritahulah wanita itu bahawa dia tidak akan masuk ke dalam dalam keadaan tua kerana Allah Taala berfirman: “Sesungguhnya Kami telah menciptakan isteri-isteri mereka dengan ciptaan istimewa, Serta Kami jadikan mereka sentiasa dara (yang tidak pernah disentuh), Yang tetap mencintai jodohnya, serta yang sebaya umurnya.” (Surah al-Waqi`ah: 35-37)” Riwayat al-Tirmidhi (241) dalam al-Syama’il al-Muhammadiyyah.
Ertinya, Allah SWT akan menjadikan orang tua pun muda kembali apabila di dalam syurga.
Rasulullah SAW juga bergurau dengan kanak-kanak untuk menggembirakan mereka. Daripada Mahmud bin al-Rabi` RAnhuma:
عَقَلْتُ مِنَ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَجَّةً مَجَّهَا فِي وَجْهِي وَأَنَا ابْنُ خَمْسِ سِنِينَ مِنْ دَلْوٍ
Maksudnya: “Aku ingat lagi sewaktu umurku lima tahun Nabi SAW pernah menghirup air daripada gayung menggunakan mulutnya lalu menghembuskannya ke mukaku.”
Riwayat al-Bukhari (77)
Berkata Imam Syihabuddin al-Qastalani (w.923) dalam Irsyad al-Sari Li Syarh Sahih al-Bukhari (1/177): “Perbuatan Nabi SAW itu adalah bertujuan untuk bergurau atau tabrik (mendatangkan keberkatan) kepadanya (Mahmud) sepertimana Baginda SAW selalu melakukannya dengan anak-anak sahabat.”
Begitu juga hadis daripada Anas bin Malik RA tentang Rasulullah SAW memujuk anak saudaranya Anas yang kematian burung peliharaan:
كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَحْسَنَ النَّاسِ خُلُقًا، وَكَانَ لِي أَخٌ يُقَالُ لَهُ أَبُو عُمَيْرٍ – قَالَ: أَحْسِبُهُ – فَطِيمًا، وَكَانَ إِذَا جَاءَ قَالَ: يَا أَبَا عُمَيْرٍ، مَا فَعَلَ النُّغَيْر؟ نُغَرٌ كَانَ يَلْعَبُ بِهِ
Maksudnya: “Bahawa Nabi SAW ialah manusia yang paling baik akhlaknya. Aku (yakni Anas) memiliki seorang adik lelaki, yang Nabi memanggilnya “Abu `Umair”. Umurnya kira-kira baru tamat menyusu. Jika Rasulullah datang, maka Baginda akan bertanya kepadanya: “Wahai Abu `Umair, apa yang Si Nughair buat?” (al-Nughair itu adalah) sejenis burung nughar (yang sedap dan bagus suaranya) yang Abu Umair biasa bermain dengannya.”Hadis riwayat al-Bukhari (6203)
Namun begitu, sekalipun Rasulullah SAW selalu bergurau dan berjenaka dengan para sahabatnya, beliau tidak menipu dalam bergurau. Daripada Abu Hurairah RA bahawa para sahabat pernah berkata kepada Rasulullah SAW: “Wahai Rasulullah! Kamu sering bergurau (atau mengusik kami).” Jawab Baginda:
إِنِّي لَا أَقُولُ إِلَا حَقًّا
Maksudnya: “Sesungguhnya aku tidak berkata (dalam gurau) melainkan hanya perkara yang benar.” Riwayat al-Tirmidhi (1990) dalam Sunannya, dan beliau mengatakan hadisnya hasan.
Begitu juga kita lihat bahawa lawak dan jenaka Rasulullah SAW itu tidak bersifat sia-sia sebaliknya memiliki nilai dan pengajaran supaya lebih terkesan kepada hati dan kefahaman, sesuai dengan keperibadian Nabi SAW yang terpelihara daripada keburukan dan kebodohan. Itulah keperibadiaan yang paling layak dicontohi!
Etika Dalam Melawak
Justeru, terdapat beberapa kriteria yang perlu dijadikan pedoman ketika berlawak:
- Tidak melampau batas sehingga meninggalkan tanggungjawab dan kewajipan
Al-Qaradhawi menyebut: “Maka tidak salah bagi seorang Muslim untuk bergurau senda dengan sesuatu yang dapat menenangkan hatinya, tidak salah baginya menghiburkan dirinya dan rakan-rakannya dengan sesuatu hiburan yang ringan. Akan tetapi janganlah sampai menjadi kebiasaan pada setiap masa ingin bergurau sahaja kerana akhirnya ianya akan menghalangnya daripada melakukan perkara-perkara yang wajib sehingga dia bergurau pada waktu yang sepatutnya dia bersungguh-sungguh. Sebab itu ada pepatah yang mengatakan:
اعطِ الكَلَامَ مِنَ المَزْحِ بِقَدْرِ مَا يُعْطَي الطَّعَامُ مِنَ المِلْحِ
Maksudnya: “Berikanlah bicaramu itu dengan sedikit gurauan, sekadar diberikan pada makanan itu garamnya yang cukup.”
- Tidak menjadikan maruah seseorang itu sebagai gurau senda.
Ini berdasarkan firman Allah Taala:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا يَسْخَرْ قَوْمٌ مِّن قَوْمٍ عَسَىٰ أَن يَكُونُوا خَيْرًا مِّنْهُمْ وَلَا نِسَاءٌ مِّن نِّسَاءٍ عَسَىٰ أَن يَكُنَّ خَيْرًا مِّنْهُنَّ ۖ وَلَا تَلْمِزُوا أَنفُسَكُمْ وَلَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَابِ ۖ بِئْسَ الِاسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإِيمَانِ ۚ وَمَن لَّمْ يَتُبْ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ
Maksudnya: “Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah sesuatu puak (dari kaum lelaki) mencemuh dan merendah-rendahkan puak lelaki yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka; dan janganlah pula sesuatu puak dari kaum perempuan mencemuh dan merendah-rendahkan puak perempuan yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka; dan janganlah setengah kamu menyatakan keaiban setengahnya yang lain; dan janganlah pula kamu panggil-memanggil antara satu dengan yang lain dengan gelaran yang buruk. (Larangan-larangan yang tersebut menyebabkan orang yang melakukannya menjadi fasik, maka) amatlah buruknya sebutan nama fasik (kepada seseorang) sesudah ia beriman. Dan (ingatlah), sesiapa yang tidak bertaubat (daripada perbuatan fasiknya) maka merekalah orang-orang yang zalim.”
(Surah al-Hujurat: 11)
- Tidak Menipu Dalam Lawak
Daripada Bahz bin Hakim (bin Muawiyah bin Haidah al-Qusyairi) berkata: Ayahku menceritakan kepadaku, daripada datukku, yang berkata: Aku mendengar Nabi SAW bersabda:
وَيْلٌ لِلَّذِي يُحَدِّثُ بِالحَدِيثِ لِيُضْحِكَ بِهِ القَوْمَ فَيَكْذِبُ، وَيْلٌ لَهُ وَيْلٌ لَهُ
Maksudnya: “Celakalah bagi orang yang bercakap suatu percakapan agar orang ramai tertawa dengan pembohongan. Celakalah baginya! Celakalah baginya!”
Riwayat al-Tirmidhi (2315)
Syeikh Abu al-Ala al-Mubarakfuri (w.1353H) dalam Tuhfah al-Ahwazi (6/497-498) mensyarahkan hadis ini: “Wail bererti kecelakaan yang besar atau lembah yang dalam; li yudhika… yang daripada kata terbitan idhak (membuat orang tertawa); bihi yakni tertawa dengan perkataannya atau pembohongannya…. Mafhum daripada hadis itu bahawa jika seseorang bercakap dengan perkataan yang benar untuk berlawak dengan satu kaum maka tidak mengapa hal itu seperti mana yang berasal daripada kisah Umar RA bersama Nabi SAW tatkala baginda marah terhadap beberapa orang Ummahat al-Mu’minin (isteri-isteri Nabi). Berkata al-Ghazzali: “Justeru, perlu diketahui bahawa sisi jenaka Rasulullah SAW tidak berlaku melainkan dalam bentuk kebenaran, tidak menyakitkan hati, dan tidak juga melampaui batas.”
- Tidak mempermainkan syiar agama
Ini dapat dilihat daripada firman Allah SWT seperti berikut :
وَذَرِ الَّذِينَ اتَّخَذُوا دِينَهُمْ لَعِبًا وَلَهْوًا وَغَرَّتْهُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا
Maksudnya: Dan jauhkanlah diri dari orang-orang Yang menjadikan agama mereka sebagai permainan dan hiburan, dan mereka pula telah diperdayakan oleh kehidupan dunia. (Surah Al-An’am: 70)
Firman-Nya lagi:
الَّذِينَ اتَّخَذُوا دِينَهُمْ لَهْوًا وَلَعِبًا وَغَرَّتْهُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْياَ
Maksudnya: (Tuhan berfirman: orang-orang kafir itu ialah) orang-orang Yang menjadikan perkara-perkara agama mereka sebagai hiburan Yang melalaikan dan permainan, dan orang-orang Yang telah terpedaya Dengan kehidupan dunia (segala kemewahannya dan kelazatannya). (Surah Al-A’raf : 51)
Tafsiran ayat-ayat di atas jelas menunjukkan kepada larangan untuk mempermainkan agama dan membuat sesuatu lawak yang mempunyai kaitan dengan ajaran Islam. Hal ini bertujuan untuk menjaga kehormatan agama Islam itu sendiri sepertimana yang telah digariskan dalam maqosid Islam yang dhoruriyyat iaitu menjaga agama. Hal ini dapat dilihat dalam firman Allah SWT seperti berikut :
ذَٰلِكَ وَمَن يُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّـهِ فَإِنَّهَا مِن تَقْوَى الْقُلُوبِ
Maknanya: Demikianlah (ajaran Allah); dan sesiapa Yang menghormati syiar-syiar agama Allah maka (Dia lah orang Yang bertaqwa) kerana Sesungguhnya perbuatan itu satu kesan dari sifat-sifat taqwa hati orang mukmin.(Surah al-Hajj : 32)
Rujuk Al-Kafi #620 : Berlawak Menggunakan Syiar-Syiar Agama
Kesimpulan
Sikap berlawak jenaka adalah fitrah kehidupan manusia yang diciptakan sebagai masyarakat sosial. Islam tidak melarang aktiviti ini selama mana tujuannya adalah kebaikan yang diiktiraf Syarak dan tidak melanggar etika-etika yang telah ditetapkan. Masalah yang berlaku pada hari ini adalah apabila wujudnya lawak jenaka yang tidak berkualiti, yakni yang memiliki pengajaran dan nilai-nilai baik. Begitu juga lawak yang mengenakan orang lain sehingga mengaibkannya, menfitnah, menipu, dilakukan tanpa keizinan dan mencemarkan maruah dirinya dan kenalannya, sehingga menyebabkan masalah tekanan dan kemurungan, sekalipun pelakunya menyebutnya sebagai gurauan. Inilah yang ditegah oleh Islam kerana Islam meletakkan maqasid syariah itu untuk menjaga diri dan kehormatan seseorang manusia. Kesannya, membiaklah fenomena seni yang tidak berkualiti dan memalukan, budaya buli sama ada secara fizikal ataupun siber, dan lain-lain lagi.
Sebaliknya, daripada lawak jenaka yang bermanfaat, selain menghiburkan, audien akan dirangsang untuk berfikir dan mengambil pengajaran di sebalik lawak jenaka yang dibuat menyentuh dan mengkritik sikap dalam pelbagai lapangan hidup dan dengan pengajaran itu menerbitkan motivasi untuk menjadi lebih baik pada masa akan datang. Ini jenis lawak yang berlaku dipromosikan mengganti lawak-lawak yang rendah kualiti. Justeru, kami mengatakan bahawa hukum berlawak jenaka adalah diharuskan dalam syarak selagi mana menepati kriteria-kriteria yang kami sebutkan di atas.
Wallahua’lam.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI