Jemaah terkandas akibat Visa Furada tidak lulus sudah tentu sering didengar ketika musim haji. Meskipun Tabung Haji (TH) sudah tidak dikaitkan dengan Visa Furada sejak tahun lalu sepertimana yang dimahukan Kerajaan Arab Saudi, masalah yang sama terus berlarutan sehinggakan ramai jemaah menjadi mangsa.

Berkongsi pengalaman terkandas kerana masalah visa, pengacara dan pelakon popular, Neelofa menasihatkan bakal jemaah haji untuk memahami proses mendapatkan visa yang sah. Neelofa berkata, bakal jemaah haji juga perlu memastikan ejen yang menguruskan urusan haji adalah sah dan telus.

FAHAMI PROSES DAPATKAN VISA

“Nasihat saya untuk para bakal jemaah haji, perlu faham proses mendapatkan visa dan kena pastikan pilih ejen yang mendapat ulasan baik.

“Jangan mudah berharap dengam broker visa semata-mata,” kata Neelofa.

IKLAN

Dalam pada itu, Neelofa juga berterima kasih kepada Kedutaan Arab Saudi di Malaysia dan juga rakan pengacara, Zizan Razak serta Perunding Haji Furada (PPHF) kerana membantunya menyelesaikan masalah visa.

“Ramai tak tahu saya antara mereka terkandas atas masalah visa. Terima kasih kepada semua kerana membantu saya mendapatkan visa di saluran yang betul.

IKLAN

“Tapi apa pun, kita usahakan yang terbaik namun Allah yang memilih mereka untuk menjadi tetamu-Nya.

“Saya doakan agar mereka yg berdoa untuk tunaikan haji akan dijemput Allah secepat mungkin dengan cara yang paling terbaik,” katanya.

Neelofa mendedahkan perjalanannya untuk menunaikan ibadah haji bersama jemaah lain tergendala selama dua hari kerana mempunyai masalah visa. Walaubagaimanapun, menurut Neelofa, masalah tersebut telah dapat diselesaikan dan mereka telah selamat berangkat ke Makkah.

IKLAN

Sumber kredit: Utusan Online

VIDEO KASHOORGA: