![zikir](https://cdn.kashoorga.com/2020/04/zikir-29_29_934090-696x365.jpg)
Bulan Ramadan adalah bulan untuk kita memperbanyakan amal ibadah. Lakukanlah amalan yang baik dan Allah akan melipat gandakan pahala jika kita melakukannya.
Walaupun ramai yang mengeluh mengatakan bulan puasa ini kita akan jadi penat dan tidak boleh buat kerja lain tetapi kali ini situasinya berlainan.
Sejak Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), tiada istilah penat malah kita punya lebih banyak masa untuk melakukan amalan kebaikan.
![Tiada Alasan Penat Puasa Musim PKP, Hanya Duduk Rumah & Inilah Masa Banyak Lakukan Amalan Soleh](https://cdn.kashoorga.com/2020/04/terjaga-di-antara-jam-3-hingga-5-pagi-petanda-rahmat-allah-swt-bersyukurlah-dan-baca-doa-ini-1-768x402-29_14_751040.jpg)
“Itu adalah tanggapan yang salah (penat) sebenarnya. Sebagai orang Islam kena kuat pada bulan Ramadan.
“Kita kena ingat dalam Islam setiap amalan dengan kadar kesusahan yang kita dialami. Kita penat atau susah itulah pahalanya.
“Banykkan buat amalan soleh pada bulan Ramadan, insya-Allag akan beri manfaat di dunia dan juga di akhirat,” ujar Pendakwah Selebriti, PU Riz dalam Tazkirah Ramadan.
KASHOORGA: Jangan lupa ikuti secara Eksklusif Ramadan Kashoorga Tazkirah & Azan LIVE di palatform Digital Facebook setiap hari sepanjang Ramadan ini.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Cara Menguruskan Jenazah Transgender Yang Mengubah Bentuk Fizikal Tanpa Mengaibkan
![Cara Menguruskan Jenazah Transgender Yang Mengubah Bentuk Fizikal Tanpa Mengaibkan](https://cdn.kashoorga.com/2018/09/Untitled-design-4.jpg)
Mengurus jenazah merupakan sebahagian daripada etika Islam yang diajar oleh Nabi Muhammad SAW kepada umatnya. Selain hukumnya fardu kifayah, hal itu juga merupakan tanda penghormatan terhadap jenazah.
Orang yang memandikan jenazah selain harus mengetahui cara memandikan jenazah, harus juga boleh dipercayai agar tidak membuka rahsia termasuk aurat jenazah yang dilihatnya. Sebaik-baiknya orang yang mempunyai hubungan keluarga yang rapat dengan jenazah.
Namun bagaimana pula cara untuk menguruskan jenazah transgender?
Topik ini memang saya tunggu semalam. Di WHI. Saya ikuti dan tunggu hingga tamat. Bagus betul ustaz yang dijemput ini cuma sayang sekali saya lupa namanya kerana mata saya lebih fokus pada tangannya mendemostrasi urusan ‘mayat pondan’ di depan.
Ini intipatinya:
1. Jenazah akan diurus mengikut fitrah kelahirannya. Jika lahir kedunia lelaki, tak kira walaupun telah buang kemaluan dan pasang buah dada, tetaplah lelaki yang menguruskannya. Begitu juga sebaliknya.
2. Adapun yang lebih afdhal, jenazah diurus selia ahli keluarga sendiri. Ibu, ayah dan adik beradik. Suka juga bila ustaz mengingatkan, bukan hanya jenazah bergini, malah jenazah biasa pun memang adalah paling baik jika keluarga yang dapat uruskan.
3. Jika keluarga tidak setuju jenazah pondan ini di mandikan orang lelaki, makanya tiada pilihan melainkan meminta ahli keluarga sendiri menguruskan. (Maka tidak boleh jemaah/ahli masjid atau sesiapapun perempuan yang bukan mahram uruskan)
4. Walaupun telah meninggal, jenazah dijaga aibnya. Proses mandi ditutup pula dengan sehelai kain agar tak nampak bentuk fizikal. Malah dalam sesetengah kes, muka juga ditutup supaya yang memandikan tak kenal. Sampai begitu sekali. Ustaz demo cara mandinya. Penuh tertib dan tak ada masalah walaupun ada kain di atas tubuh dan muka.
5. Hingga ke urusan kafan, akan ikut cara kafan lelaki. Malah kebumi pun jika boleh dibuat seperti biasa dengan pihak yang menguruskan tidak akan menceritakan kepada sesiapa bentuk tubuh atau fizikal yang berubah untuk jaga keaiban arwah.
Saya menung panjang. Sampai hari ini sebenarnya.
Di zaman Rasulullah s.a.w, mereka yang bersembunyi di sebalik kebenaran; mengaku Islam tetapi munafik; mereka ini diketahui nabi tetapi tidak pernah diceritakan. Hanya seorang sahabat yang teguh memegang rahsia yang diberitahu kepadanya; Hudzaifah Ibnul Yaman.
Setelah kewafatan Rasulullah, Saidina Umar sangat takut jika-jika beliau adalah sahabat yang munafik. Beliau bertanya kepada Hudzaifah. Hudzaifah menafikan tetapi tidak menjawab atau menyatakan sebarang nama. Sahabat hanya tahu siapa yang munafik apabila berlaku kematian dan Hudzaifah tidak turut sama solat jenazah.
Kenapa sampai begitu Rasulullah merahsiakan?
Kerana mereka masih menyorok. Tidak menzahirkan. Dan Rasulullah menjaga aib mereka.
Dan ini juga sebegini rupa dilakukan para pemandi dan pengurus jenazah ketika mana kematian seorang yang menukar jantina tetapi secara rahsia.
Urusan dosa pahala di tangan tuhan. Aib nya tetap kita simpan.
Indah sungguh agama ini. Janganlah lagi wahai sahabat atau sesiapapun yang terang terangan mengaku membuat dosa. Meminta pula diiktiraf dan diberi ruang kekal membuat dosa. Hatta dosa sedikit manapun.
Malulah kamu pada tuhanmu yang menutup aib kamu dan aku. Janganlah kamu pula bermegah dan menayang aib dengan mudah.
Kita semua pendosa. Bertaubatlah sementara masih bernyawa!
Sumber: Salwa Mohd Saleh
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
YDP Agong Perkenan Solat Jumaat & Sunat Aidiladha Di Kuala Lumpur, Kapasiti Hingga 300 Jemaah
![YDP Agong Perkenan Solat Jumaat & Sunat Aidiladha Di Kuala Lumpur, Kapasiti Hingga 300 Jemaah](https://cdn.kashoorga.com/2021/07/380079.jpeg)
Alhamdulillah, menjunjung titah perkenan Ke Bawah Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong atas ketetapan terkini had jemaah Solat Jumaat, Solat Fardhu dan Solat Sunat Aidiladha di masjid dan surau dalam tempoh Pelan Pemulihan Negara berfasa di Wilayah-Wilayah Persekutuan.
Dalam satu kenyataan dikeluarkan oleh Pengarah Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI), Datuk Haji Mohd Ajib Ismail memaklumkan, seramai 300 jemaah dibenarkan untuk menunaikan solat Jumaat dan sunat aidiladha di Masjid Wilayah Persekutuan.
“Jumlah itu bagaimana pun berbeza di lapan buah Masjid Pusat Zon iaitu hanya 100 orang dibenarkan. Bilangan jemaah di Masjid Kariah dan surau Jumaat dibenarkan seramai 50 orang sahaja manakala bagi Surau yang diberi kebenaran Khas untuk mendirikan solat Jumaat dibenarkan hanya 40 orang sahaja.
“Manakala jumlah jemaah di Surau Jumaat Projek Perumahan Rakyat (PPR) dan Perumahan Awam (PA) Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) dibenarkan seramai 12 orang,” katanya menambah jumlah jemaah bagi solat fardu berbeza mengikut kapasiti ditetapkan.
“Bagi solat fardu lima waktu, jumlah jemaah dibenarkan bagi Masjid Wilayah ialah 100 orang. Bilangan jemaah di lapan buah Masjid Pusat Zon iaitu hanya 50 orang dibenarkan. Bilangan jemaah di Masjid Kariah dan surau Jumaat dibenarkan seramai 30 orang sahaja manakala bagi Surau yang diberi kebenaran Khas untuk mendirikan solat Jumaat dibenarkan hanya 20 orang sahaja. Manakala jumlah jemaah di Surau Jumaat Projek Perumahan Rakyat (PPR) dan Perumahan Awam (PA) Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) dibenarkan seramai 12 orang
Dalam pada itu, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Zulkifli Al Bakri menjelaskan di fbnya, SOP terbaharu ini disusun dengan lebih terperinci, mengambil kira keluasan kawasan dan risiko setempat yang pastinya lebih meraikan hasrat umat Islam setempat, tanpa mengenepikan keperluan kepada pematuhan SOP.
Saya juga mengambil maklum akan ketetapan terbaharu yang diputuskan oleh Pihak Berkuasa Agama Negeri di beberapa buah negeri yang telah memperlihatkan kelonggaran dan pembukaan kapasiti lebih luas bagi jemaah masjid dan surau di negeri masing-masing.
Semoga masjid dan surau dapat diimarahkan semula seperti sedia kala, insya-Allah.
Moga dengan pengimarahan masjid dan surau ini wabak Covid akan berlalu pergi.
WEBINAR JODOH 💖: SUAMI KIRIMAN ILAHI
✨Jom Sis semua yang masih single terutamanya sejenis yang pemalu! Kita belajar ilmu menjemput jodoh💘
Dengan ilmu menjemput jodoh, Sis akan..
✅ Tak tertanya-tanya lagi “Dimana atau ada ke bakal imamku❓❓” 🤷🏽♀
✅ Jelas ✨ dan yakin 💪🏻 dengan langkah-langkah mudah ikhtiar mencari jodoh 💘 (Tip: Islam itu Mudah dan Indah)
✅ Akan dijauhi heartbreak 💔 dan lelaki yang tak serius 👻
Yang sudah berstatus ‘Dimiliki’, ambillah manfaat ilmu ini untuk memudahkan dan percepatkan lagi jodoh Sis 💞
Daftar di https://toko.ideaktiv.com/product/webinar-jodoh-suami-kiriman-ilahi/
.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Ulang Alik Ke Tempat Kerja Jauh Setiap Hari, Bolehkah Solat Jamak & Qasar
![Ulang Alik Ke Tempat Kerja Jauh Setiap Hari, Bolehkah Solat Jamak & Qasar](https://cdn.kashoorga.com/2024/01/Untitled-design-2024-01-16T135049.125.jpg)
Solat jamak seperti diketahui adalah untuk kemudahan mereka yang bermusafir lebih dari dua marhalah atau 82km.
Tapi situasi hari ini ramai saja yang bekerja jauh dari kediaman dan menghabiskan masa berjam-jam memandu atau menaiki pengangkutan awam. Ada yang menempuh perjalanan hampir 100km setiap hari untuk ke tempat kerja.
Dalam keadaan ini adakah mereka yang berulang alik ke tempat kerja melebihi jarak 2 marhalah dibolehkan melakukan solat jamak.
Berikut adalah penjelasan yang diberikan oleh Mufti Wilayah Persekutuan tentang hal ini.
Solat qasar dan jamak adalah merupakan rukhsah yang diberikan oleh Allah. Ia merupakan kemudahan yang dianugerahkan kepada umat Islam agar mereka boleh menunaikan ibadat solat di mana sahaja mereka berada. Perkara ini dinyatakan oleh Allah SWT di dalam firmannya :
وَإِذَا ضَرَبْتُمْ فِى ٱلْأَرْضِ فَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ أَن تَقْصُرُوا۟ مِنَ ٱلصَّلَوٰةِ
Maksudnya :” Dan apabila kamu musafir di muka bumi, maka kamu tidaklah berdosa “mengqasarkan” (memendekkan) sembahyang.”
(Surah al-Nisa’ :101)
Jalaluddin al-Mahalli dan al-Sayuti menyatakan yang dimaksudkan dengan ayat ini apabila kalian bermusafir boleh untuk memendekkan solat iaitu daripada empat jadikan dia dua rakaat.
Rujuk Tafsir al-Jalalain (2/101)
Terdapat beberapa syarat yang perlu dipenuhi bagi membolehkan solat qasar dan jamak dilakukan. Antara yang disebutkan oleh para fuqaha :
Solat yang diqasarkan adalah solat fardu yang empat rakaat.
Ada tujuan walaupun dengan mana-mana arah
-Permusafirannya adalah permusafiran yang diharuskan bukan kerana maksiat
-Mempunyai tujuan yang baik seperti pergi kerana urusan perniagaan dan lain-lain.
-Jarak perjalanan adalah sejauh dua marhalah iaitu dianggarkan sejauh 82 kilometer.
-Melepasi negeri atau kawasan tempat bermukim.
-Ada pengetahuan berkenaan hukum hakam solat qasar dan jamak
Rujuk Al-Taqrirat Al-Sadidah Fi Al-Masail Al-Mufidah (hlm 314-315)
Al-Khatib Al-Syarbini ketika menjelaskan berkenaan dengan syarat yang membolehkan untuk qasar dan jamak, beliau mengatakan permusafiran tersebut mestilah bukan dengan tujuan maksiat.
Sama ada yang wajib seperti bermusafir untik menunaikan haji ataupun yang mandub seperti menziarahi kubur Nabi SAW ataupun yang harus seperti bermusafir untuk perniagaan.
Rujuk al-Iqna’ Fi Hilli Alfaz Abi Syuja’(2/384)
Imam Al-Ramli menyatakan permusafiran itu mestilah sama ada yang wajib atau mandub ataupun yang harus. Boleh jadi permusafiran itu adalah yang makruh seperti bermusafir sendirian terutamanya pada waktu malam.
Rujuk Nihayah Al-Muhtaj Syarh Al-Minhaj(2/248)
Berdasarkan pernyataan di atas, kami melihat bahawa boleh untuk menqasarkan dan menjamakkan solat pada hari bekerja kerana telah memenuhi syarat-syarat utama qasar dan jamak iaitu perjalanan melebihi 2 marhalah dan tujuan perjalanan adalah tujuan yang harus.
Harus diingatkan, solat jamak dan qasar hanya boleh dilakukan di tempat kerja ataupun ketika dalam perjalanan. Adapun ketika sampai di kawasan permukiman tidak boleh untuk mengambil rukhsah tersebut dan perlu dilakukan solat secara sempurna.
Sumber: Mufti Wilayah Persekutuan
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI