Pada Sabtu lepas, Jepun dilanda gempa bumi berukuran 7.1 magnitud.

Gempa bumi itu menghasilkan gegaran kuat sepanjang pantai timur Jepun dan turut dirasai di Tokyo menurut laporan pihak berkuasa Amerika Syarikat dan Jepun.


IKLAN

Agensi meteorologi Jepun berkata, gempa bumi itu berlaku pada jam 11.08 malam waktu tempatan di kedalaman 60 kilometer (km) Laut Pasifik, tidak jauh dari Fukushima namun tiada amaran Tsunami dikeluarkan. Malah media tempatan melaporkan bekalan elektrik terputus sehingga menjejaskan ribuan kediaman di wilayah Tohoku dekat timur Jepun.

Diberitakan juga seramai 24 orang mengalami kecederaan lapor berita Kyodo.

IKLAN

Di sebalik berita gempa kuat melanda itu, viral satu video seorang pemuda tetap khusyuk solat saat gempa bumi itu terjadi. Hal ini dikongsikan dari rakaman video dari akaun twitter @dikurn.

Dalam rakaman berkenaan, terlihat botol bergoncang kuat sementara pemuda itu tetap kusyhuk menunaikan solat tanpa menghentikannya langsung. Dirinya tetap berdiri tanpa ada rasa khuatir untuk menghentikan solat atau melarikan diri.

IKLAN

Sementara kawannya tetap merakam video tersebut walau pungoncangan jelas kelihatan. Malah rakannya yang meraka sempat beristigfar mengucapkan astagfirullahaladzim beberapa kali.

Di video tular tu, dirinya menulis, “Japan gempa, bangunan anti gempa. Rasanya kayak main wahana digoyang-goyang.”